Idag på lunchen på bykrogen råkade det stå en Xpeng P7, en kinesisk kopia av Model S, på krogens parkering och tillfälle uppstod för en sida vid sida jämförelse mellan dessa nästan identiska elbilar.
Den kinesiska Xpeng P7 är nästan exakt utseendemässigt och storleksmässigt en kopia av Tesla Model S, och det blir väldigt slående när de står bredvid varandra. Ett sådant slumpmässigt tillfälle uppstod på lunchen på bykrogen Folkes idag och här följer lite bilder.
Det finns förstås en avgörande skillnad. Den P7 Performance som finns på bilden kostar med svart lack från 669 900:- SEK och hamnar alltså under den i Sverige kritiska nivån om 700 000:- SEK vilket påverkar förmånsvärdet vid företagsleasing rejält.
En Tesla Model S dual motor 4WD kostar i skrivande stund 1 249 900:- SEK i svart (eller grå som på dessa bilder). Teslas priser är dock dagspriser med sex prisändringar i år. När jag tecknade mig för min kostade den ca 200 000:- SEK mindre inklusive allt och det finns de som signade upp sig för två år sedan som antagligen sålt vidare sina bilar med vinst direkt och då fick jag både radar och parkeringssensorer, vilket Musk nu strukit på de nyare bilarna i sin autistiska visdom att om människor kan köra med enbart ögonen så kan bilar köra enbart med kameror så det så!
Model S 4WD har en räckvidd på 634 km enligt WLTP och gör 0 – 100 på 3.2 sekunder (kan tillägga att 3.2 sekunder är fånigt snabbt och jag kan inte se hur man kan betala 271 000:- SEK till för att få en Model S Plaid med 2.1 s på 0-100 km/h). Xpeng P7 AWD Performance gör 0 – 100 på 4.1 sekunder och har en räckvidd på 505 km enligt WLTP, samt kan bara ladda i 175 kW som högst. Vad man kan ladda en ny Tesla Model S i vet jag faktiskt inte och jag bryr mig inte. Med bilens 400 V-system har jag iaf laddat i 258 kW enligt nedan. Det är så fånigt snabbt att man inte hinner köpa en kaffe eller gå på toaletten innan man laddat klart nog för att nå destinationen. Eller knappt packa fram datorn för att jobba.
Hur tillgång till återförsäljare och serviceorganisation ser ut för Xpeng har jag ingen aning om, ej heller andrahandsvärdet. Men man får en GT till halva priset av en Tesla i samma storlek och GT-utförande.
Sedan får man välja mellan om man vill bli övervakad av Kina eller av Elon Musk.
33 kommentarer
Copy – Copy. Som vanligt.
Intressant!
Har haft fördelen att provistta en del kinabilar (Och även då vår egna kinabil).
Det är lustigt att så många klankar ner på Teslas interiörkänsla (M3 och Y främst). Jag vkulle vilja be dessa personer sätta sig i en kinabil. Framförallt BYD med gitarrsträngarna kändes som att gå in på StorOchLiten när man var barn.
För övrigt så har ju kinavolvo stora problem med sin förarmiljö. De börjar kännas rejkält föråldrade med sin 15 år gamla interiör. Tillochmed Renault känns mer poppiga.
Såg nån roligt testkärning med volvochefen där journalisten “alltså ni har ju värdelöst sikt bakåt….”
“JA men kolla DESIGNEN SÅ SNYGG!”
Och det sammanfattar väl kinabilarna. Man strävar efter att se bra ut. men sen om man är bra… Och som sagt. undrar hur länge göteborgskina kan leva på gamla meriter.
Sitt i ny Merca. Sen sätter du dig i Göteborgskinesen.
Sen inser du att Götebörjarna tycker att de är lika mycket lyx.
Facepalm pre approved.
Ähh. Vall of text. Men jag skulle vilja iterera att de som tycker att Tesla är budgetfeeling nog inte provsuttit så många bilar senaste 15 åren.
Appropå Tesla.
Jag har rätt gott om kontakter som jobbar inom bilbranschen. Kan säga att många av de som jobbar hos konkurrerande märken idag funderar på en Tesla Y efter prissänkningarna (Om de inte har tjänstebil)
Att ligga 200.000 under konkurrenterna öppnar upp för en hel del.
Ja, den är grymt prisvärd och kvaliteten är ju tysk numera.
Jag jobbade på Sony Ericsson när iPhone släpptes, väldigt många där köpte sig en parallellimporterad iPhone privat.
Ser priserna ut på samma sätt om ett år ungefär (dvs Tesla Model Y har ett MARKANT mycket bättre erbjudande än konkurrenterna, och kan dessutom leverera bilar på några månaders horisont istället för 12+ månader) så kommer jag beställa en MY då. Jag är i princip helnöjd med Kia e-Niro som jag kör idag men svårt att jämföra de två bilarna när MY kostar typ 10k mer jämfört med en grundspecad Niro EV.
Var ju precis i Norge och Gardermoen. Typ 50-60% elbilar i P-huset, flera modeller jag aldrig sett förut.
Inte. En. Enda. Volvo.
Är nog typ bara svenskarna som köper de överprissatta Volvo-elbilarna.
Model Y ser dock ut att ha dåligt bagageutrymme med den där sluttande baken. Inte praktisk för hundburar bak.
Kan ingen bygga en eldriven sossecontainer?
Diktatur eller diktator, sjyssta val vi gör reklam för.
Reklam förutsätter att man får betalt. Det får jag inte, detta är en artikel inom en av de ämnen som bloggen skriver om och som väcker läsarintresse och bittra kommentarer. Får jag betalt står det på första raden i artikeln.
Det är lite Fiat Multipla över kinabilens front…
vAd sMUtSiG DiN BiL Är! TväTTaR Du dEn AldrIG?!?!11!?
Ingen idé tvätta under våren när grusvägen dammar.
En bil ska väl tåla att man använder den utomhus?
Enkelt val mellan dessa två, då en är gjord i terrorist Kina så faller valet automatiskt på den andra. Om det nu måste stå mellan dessa två fordon.
Att köpa en kinesisk bil idag, säger en hel del om ägarens värderingar.
Trodde el bil var ut, nu ska det väl vara mer explosiva mindre energi effektiva alternativ som vätgas.
Med en energi effektivitet på 1% så då BMW första gången på allvar slog ett slag för vätgas, så ser de väl en möjlighet att skinna folk på både bilen och sedan bränslet.
Vätgas är ju bättre för affärerna, men definitivt mycket sämre för miljön.
”TVÄTTA MIG”
Aldrig hört talas om märket tidigare, Googlade lite, då nämns en annan modell XL-pung G9, eller vad den nu heter.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/xpeng-g9-officiell-med-extremt-snabb-laddning/
Han hade ju autistiskt rätt om att använda ”synen”. Det har ju skett gigantiska genombrott. Facebooks senaste kan ju detektera 100 olika objekt i en bild och även arrangera dem i djupled å bygga upp en 3d bild av det hela.
Jo, en självkörande bil baserat på enbart kamera kan nog snart bli bättre än en människa.
Men jag vill ha ännu bättre. Bytte just en Tesla med radar till en utan radar, och konstarerar att den inte klarar väder med dålig sikt lika bra som den förra.
Jag vill att bilen skall klara saker som jag som människa inte skulle gjort.
Olika våglängder i det elektromagnetiska spektrat har olika bra genomträngningsförmåga i olika miljöer. Det finns anledning att inte bara hålla sig till den del av spektrat som kallas “synligt ljus”.
Om jag förstått rätt så kan vilken kinesisk medborgare som helst beordras att spionera, så det är nog inte bara utseendet de “inspirerats” av.
Funderar på en v60 crosscountry. Bensin & 250hk. Men lite ovanlig och svår att hitta.
Kör en Subaru Outback 3.6R, 6 cyl boxermotor, bensin automat, 258 hk. Drömbil för en pensionär på landet. Drar husvagn så 4-hjulsdriften är en välsignelse. Bloggaren själv har väl en Subaru för grovjobbet på gården.
Subaru is da shit 😉
Fina bilar Tesla, men hualien vad dyrt det är för oss som inte kan åtnjuta bilförmån. En bit över 9 000kr/mån som privatlease för enklaste modellen av Model Y (2000mil/år och inkl. vinterdäck). 55 kr/mil + elkostnad.
Du har alltså helt missat att leasingen var sponsrad med elbilspremien och att leasing tappat all attraktion pga den enorma kalkylräntan på 8,5% som många leasinggivare har.
Billån är din väg framåt min vän. Då får du dra av 30% av räntan om du inte har för höga andra skulder.
Och grundutrustade Model Y räcker för absolut flesta. anpassar du munnen efter plånboken kan du få en Vit Model Y standard för 5000 kr i månaden.
Du måste visserligen ha 110.000 att casha men det har du väl? Du hänger ju på denna bloggen 🙂
Men iaf. Återupprepar.
Leasing blä. Billån bra.
Ja Model Y är sjukt prisvärd nu. Och i och med att de andra bilmärkena har så långa väntetider tar folk en Tesla som tjänstebil istället för att vara utan bil första halvåret/året på nya jobbet.
Fick precis höra att grannen också skall ha en Model Y tjänstebil. Blir som snart lite löjligt när hela villaområdet kör Tesla.
Ja. Men så är det väl med dagens elbilar. Det är inte så många modeller så ingen är en unik snöflinga längre.
One size fits all 😀
I Sverige en SUV med dragkrok då.
Även om man är ensamboende i lägenhet.
Först skrattade vi åt japanerna.
Nu är det knappast någon som gör det längre.
Sedan skrattade vi åt Sydkoreanerna.
Det har vi också slutat göra.
Asiaterna ligger i toppen av tillförlitlighetslistan.
Nu skrattar vi åt Kineserna…
Och Göteborgskineserna. Vi skrattar åt Göteborgskineserna… 😀
Ingen skrattar åt kineserna. Göteborgare däremot…