Det ser ut som att fallande börser avslutar veckan på börserna i de asiatiska tidszonerna. OpenAI uppges skjuta upp sin börsnotering efter fallet för SpaceX aktiekurs. På grund av att de är uppkopplade mot Kina så stoppas försäljningen av Polestars kommande årsmodeller i USA.

Stockholmsbörsen steg igår med +1.08% för OMXS30 och +0.85% för OMXSPI och kronkursen stärks marginellt till 9:72 SEK för USD samt 11:07 SEK för EUR. Guldpriset faller till 1 255:- SEK per gram.
Europeiska börser gick +0.55% för CAC 40, +1.03% för DAX, +0.65% för FTSE 100 och +0.55% för Euronext 100.

I USA gick S&P-500 -0.01% och Nasdaq 100 +0.75%. Sämst inom ANGSTFANS var Apple med -6.12% och bäst gick Tesla med -0.11%, så trots stigande Nasdaqindex föll techbroligarkernas jättar.
Borta i de asiatiska tidszonerna ser det negativt ut under fredagsmorgonen. ASX 200 går visserligen +0.08%, men Hang Seng är -1.53%, KOSPI maniskt -6.96%, Nikkei hänger på med -4.47% och Straits Times -0.93%.
New York Times uppger att OpenAI med sitt ChatGPT skjuter upp sin börsintroduktion till nästa år efter floppen för SpaceX. Rådgivare uppger att det kan vara svårt att blåsa småspararna (“retail investors”) att köpa aktien vid börsintroduktionen, vilket bekräftar att börsintroduktionerna av AI-jättarna bara är ett sätt att överföra rikedom från småsparare till broligarkerna och de tidiga investerarna i AI-bubblan. Det är som bekant alltid privatperson och pensionsfonder som ska göra sk smarta pengar rika genom att köpa ut skiten sent i bubblan. New York Times:
“Global markets have also been choppy in recent weeks, with tech stocks dragging down indexes as investors question whether A.I. companies will live up to their sky-high promises.
That has caused OpenAI’s advisers, in conversations with the company over the past week, to caution that it may not find much enthusiasm from retail investors for its own shares, two of the people involved said.”
Det finns som bekant inget sätt som AI-bolagen kan leva upp till sina värderingar, och de enorma investeringarna kommer aldrig betalas tillbaka under de 3 – 4 års livslängd de har innan de måste göras om.
Förhoppningsvis ser vi nu hur AI-bubblan börjar pysa ut, och det vore fantastiskt om det inte blir småspararna och våra pensionsfonder som behöver ta smällen den här gången utan att vi slipper Anthropic och OpenAI på börsen. Illa nog att SpaceX fejkades in på börsen under lögnen att de skulle vara ett AI-bolag.

Sverigekopplade kinesiska biltillverkaren Polestar stoppas i USA på grund av sin uppkoppling till Kina och nya årsmodeller från 2027 får därmed säljstopp rapporterar Reuters.
Befintliga bilar kan säljas ut i USA, men sedan är det alltså stopp.
Volvo Cars har dock fått tillstånd trots sitt kinesiska ägande av samma majoritetsägare Geely.
Aktien stängde -6.69%, men handlas upp i efterhandeln.

Bloggen har försökt hinna förbi och titta på Volkswagens nya elbil ID.Polo, som är utställd under Almedalsveckan och ska kosta 300 000 kronor någonting, men har inte hunnit så här långt utan annat har ständigt hamnat emellan.
31 kommentarer
Vw tycker jag gör ganska bra elbilar.
Jag hoppas du hinner se Id Polo.
Själv har jag en Id 7 gtx och jag är helnöjd med den.
Ryggmassagen är ett klart bonus vid lite längre körsträckor.
Jag gillar utseendet på ID Polo. Sen är det lagom löjligt att jag även tycker det är snyggt med retrodesignen på hastighetsmätare osv.
Prisnivån är för hög för en massprodukt. Vi får hoppas på Dacia Spring och Geely EX2.
Surt sa räven. Massprodukterna är betydligt dyrare. Sveriges mest sålda bil i maj var Volvo XC60. Kostar från typ 560 000:- SEK. I maj såldes det 93 Toyota Aygo mot 1 565 Volvo XC 60. Småbilar är inte en massmarknad, det är en nischmarknad. Enbart elbilar fanns det i maj typ 37 elbilsmodeller som sålde mer än din “massmarknads Toyota Aygo”. Trots gnäll om priset.
Verkligheten är att du inte kommer skaffa en ny elbil även om den ges till dig gratis.
Progressionen elbilshatarna är räckvidd->börjar brinna->inga laddplatser->för dyr. När varje av dessa punkter motbevisas hittar man på nästa ursäkt.
Preach! 👍 Tänkbar fortsättning:
… -> det finns inga överkomliga beg elbilar -> nya elbilar tappar för mycket i andrahandsvärde 😁
Som dieselbrännare av rang bytte jag igår ut min dieselbil mot en elbil. Det kommer bli nya vanor, det kommer göra ont någon gång. Men det är bara att notera att det var dags.
Jag kör privat 3000 mil per år. Har 15 mil enkel resa till jobbet och har inte laddmöjlighet på jobbet. Denna ska kunna ta mig ToR även på vintern. Hoppas jag. I värsta fall får jag förlänga min resa med 20 minuter på hemresan för laddning och jag får åka en omväg då det på genväg inte finns en enda laddplats.
Gissar på 30-40 minuters mindre tid i hemmet de dagar jag åker fram och åter på sam dag.
Såg att ID-Polo har “analog” stil på hastighetsmätaren: “Gilla!” Det finns ingenting som slår analoga mätare. Det går utmärkt att från en vid synvinkel, dvs utan att ta blicken från vägen se och tolka visarnas position jämfört med att kunna läsa en digital hastighetsmätare. Vem som helst kan göra följande experiment (från passagerarstolen!): Håll blicken riktad rakt fram och försök läsa trafikskyltar med text där vinkeln mellan ögonriktningen och skylten överstiger … säg 20 grader. Trots att skylten kan vara inom fokusområdet kan hjärnan inte tolka texten.
Vad får dig att tro att den är analog? Det är garanterat en display och inte en faktiskt visare.
“analog” stil. Jag tror jag förstår vad han menar. Och håller med, en av de få saker jag stör mig på i min elbil är hastighetsmätaren i “digital” stil.
Själv började jag gubbhata digitala hastighetsmätare redan på 80-talet efter att ha sett den groteska mätaren i Corvette C4.
Någonsin haft head up display?
Om något så får digitala siffror för mätaren mig att köra mer lagligt.
83 km/h jämfört de 4 mm som är avståndet mellan 80 och strecket som är där istället för 90 då skalan är helt bananas för att 360 km/h ska rymmas.
Så korkat!
ID.7 har headsup display så att du ser hastigheten “på vägen” och inte behöver flytta blicken alls åas.
Kan det vara så att vår hjärna har lättare att tolka en bild än att läsa en siffra?
Kan bara konstatera att väldigt lite har blivit bättre i bilars förarmiljö sedan Saab lanserade sin 900 1978.
Jag tycker att de verkar ha lyckats bra med id.buzz, eller hur det nu ska skrivas… flera rationella/pragmatiska val i inredningsdetaljer mm som faller mig i smaken. Och inte så mycket större än vilken personbil som helst.
Mycket bra att VW tar fram en dyrare bil som inte är en SUV utan betonar det praktiska.
Jag väntar på att Skodas Epiq ska släppas. Ser lovande ut på de bilder jsg sett.
Förstår verkligen inte problemet med Polestar i USA. Att inte Polestar slänger upp lite hostar i EU och USA dit bilarna kommunicerar. Det borde ju finnas tekniska lösningar där inte data behöver skickas till Kina. Det bör ligga i Polestars intresse att ha som argument mot sina kunder att data hålls enligt en form av närhetsprincip. Sen förstår jag ju att mjukvaruuppdateringar av bilen någonstans kommer från ett utvecklingscenter men jag har fått för mig att Polestars mjukvara utvecklas i Sverige men kan ha fel.
Polestar är inte Volvo och har delvis andra lösningar. Volvo har hållit sig borta från Kina när det gäller uppkoppling och bilarna som säljs i Kina har helt annan mjukvara för att hålla isär Europa och Kina. Plus att hade man stoppat Volvo hade man troligen fått stoppa andra bilmärken och då blir det svårt att hantera. Polestar är en liten tillverkare som man kan köra över.
Det finns i vart fall folk i sverige som jobbar med mjukvara i polestar.
Det finns inget som hindrar en server i USA att i sin tur skicka känslig data vidare till Kina, och det är svårt för en myndighet att kontrollera det och omöjligt för en vanlig slutanvändare.
Ogillar man tanken på att USA/Kina/Norge eventuellt kommer åt ens data så använder man inte tjänster med koppling till dessa länder oavsett var de påstår att data sparas.
Jag hade velat ha en fysisk knapp som kopplar bort all extern kommunikation. Oklart hur man hanterar kraven på SOS-anrop, kanske kan vara ett undantag.
Kanske kan man kalla det som NATO:s USA-folk sysslar med för Damage Control.
Man får bara hoppas att inte Hegseth hinner stoppa in alltför många tokstollar i organisationen innan någon vettigare tar över rodret.
På tal om AI och sånt där fancy, kolla gärna Jared Blikres graf över FCF prognosen för “big tech” vs. S&P500 framöver. Tror man på att kassaflöde är viktigt så kan man eventuellt vikta om (no pun intended) sin portfölj om man inte redan gjort det…
(https://finance.yahoo.com/markets/article/big-techs-27-trillion-ai-bill-comes-due-chart-of-the-day-100000100.html)
Mitt företag har helt plötsligt insett att tokens för AI kostar en sabla massa pengar, så nu är det begränsningar som gäller.
Början på slutet för bubblan när fler företag inser att 30 dollar för att rita en rolig bild på kollegan inte ger klirr i kassan?
Själv sparar jag i egenskap av estetiskt tondöv gubbe utan problem in 30 dollar i arbetstid på en månad genom att prompta AI-assistenten vad jag vill ha för illustrationer i mina rapporter och presentationer, i stället för att försöka fixa bilder själv eller delegera uppgiften. Vi betalar dessutom inte i närheten av 30 dollar, så det är verkligen en no-brainer.
Förhoppningsvis. Vi som utvecklat arbetsmetodik och installationer för att köra lokala LLMer i väntan på att VC-pengarna ska ta slut* sitter däremot helt lugnt i båten.
*) bl.a. Dataintegritet har vägt tyngst i vissa sektorer hela tiden.
“Man kan för övrigt se USA som en halvsyster som fått en asshole boyfriend, som förhoppningsvis dumpas framöver”
Jag ser USA som en bror som har börjat knarka rejält. Man vill honom väl, en del av en älskar honom fortfarande, men han måste snabbt ta sig ur missbruket annars så klipper man kontakten. Och om han blir nykter så kommer man inte lita på honom i framtiden.
“Det svenska hjärtlandet” -är det typ Närke eller?
Vilket sinnestillstånd befinner man sig i när man dyrkar amerikanska dollarmiljadärer? Hoppas man vara där själv en vacker dag? Hoppas man bli inbjuden till privata öar i Västindien? Är man i grunden en religiös person men har valt Muskovich som sin gud?
Tacka vet jag Volvo 740. Finns fortfarande gott om reservdelar och lämnar inte data till den kinesiska underrättelsetjänsten. Byggd i Göteborg av ett svenskt företag. Dessutom är den skattefri (dvs. för mig och utan att någon annan behöver straffbeskattas). Är en klar miljövinst att laga och bevara istället för att köpa nytt.
Ja, det är nice. Värdesätter man inte ljudkomfort och bränslesnålhet så funkar det ju 🙂