Innan sommarens cykelsemester gjorde jag misstaget att snabbköpa en ny cykelhjälm i butik hos Intersport. Edit: Tydligen var det ett onlineköp. Det skulle jag inte ha gjort, för nu spammas jag av Intersport via e-post, oavsett om jag avanmäler de utskick jag aldrig accepterat från första början.
Bevis. Klockan 12:52 fick jag bekräftelse på upphörd prenumeration (som jag aldrig godkänt), men klockan 13:01 står det på deras Mina sidor att jag vill ha nyheter via e-post |
Tre gånger senaste veckan har jag nu fått utskick från Intersport, och jag har klickat på avanmälningslänken och verifierat avanmälan, som en snäll nu före detta kund. Men sedan har det kommit ett nytt utskick från detta företag, i strid med alla former av regelverk.
Jag har för det första inte accepterat några utskick alls, men tydligen får man dem alltså ändå.
Som ni ser ovan så fungerar inte avanmälningarna när man går in och kontrollerar på deras hemsida, utan där står det fortfarande att jag vill ha nyheter via e-post. Och som ni ser på dumpen nedan så är detta inget nytt.
Jag har nu ändrat min e-post hos Intersport till den icke-existerande [email protected] så får vi se vad som händer framöver. Nästa steg är förstås en anmälan till Konsumentverket för oönskad e-postreklam, och sedan finns det förstås annat man kan göra för att eskalera. Don’t get mad, get even!
Tre tidigare avanmälningar |
Intersport är åtminstone inte ännu som många andra bolag gör – hittar hela tiden på nya utskickslistor, som man sätts upp på och måste avanmäla från. Till exempel är Dagens Industri nu uppe i sjutton olika e-postlistor. SvD har femton. Minns inte vilken annan tidning eller företag det var, men någon var uppe i ett trettiotal e-postlistor och skapar väl hela tiden nya i takt med att folk avprenumererar på de befintliga utskicken. Intersport kör istället taktiken att strunta i avanmälningarna rakt av.
Webanmälan till Konsumentverket hittas här, och Intersport är nu anmälda. Det hade varit frestande att ändra e-postadressen som kund till [email protected] så hade väl Intersport börjat spamma myndigheten istället för mig.
19 kommentarer
Eller varför inte till VDn. Gissar att det är något i stil med fö[email protected]
Samt skriv ditt namn i något fyndigt påhitt så magilen kommer in med
"Bäste K** Huvfud!"
hur fick de tag på din epost om du köpte i butik?
Vet ej. Eller ser nu att jag köpt något online.
Avanmälningar batchprocessas nog och vissa brukar skriva att det tar upp till en dag eller vecka.
Finns det någon regel för hur lång tid det får ta?
Första försöket till avanmälan verkar varit den 11:e juli.
Be att få bli bortglömd, enligt GDPR? Kan möjligen kontras med affärsrelation osv…
Lägger till mailadresser som de gör utskick med i spärrlistan. Mycket enklare än avregistrera sig.
Hoppas för övrigt att det var en MIPS-hjälm, av omtanke för bloggarens hälsa såklart.
Det var det
Ett otyg det här med alla e-postmeddelanden. Det folk inte tänker på är att det handlar om digitala sopor. All skräppost ska lagras nånstans och kostar alltså lite energi. De flesta tror att e-post är utsläppsfritt men det stämmer definitivt inte.
Får SMS från dom som jag avregistrerat flera gånger men får också efter viss tids tystnad nya utskick igen…
Två klick i Gmail, rapportera spam.
Brukar fungera att ringa supporten och be dom ta bort ens uppgifter enligt gdpr. Har fått göra detta ett par ggr när det inte går att stoppa sms utskick exempelvis.
Jag är väl konstig, men jag önskar faktiskt att få reklam från de butiker jag köper varor från. Till skillnad mot den reklam som man försöker trycka ner i ens fysiska postlåda, där jag givetvis har en "Nej tack till reklam".
Som tidigare skrivits så har de flesta e-postprogram någon funktion för att markera skräppost. Bättre att utnyttja den än att gå till KO.
En stor anledning att gå till KO vore dock den fysiska reklam som kommer ner i människors fysiska låda där vederbörande inte över huvud taget begärt någon form av reklam.
Ange deras egna mailadress för utskicket annars så får dom smaka på sin egen medicin 🙂
Tips från coachen till folk som har egna domäner (som @wilderang.se), ställ in så den godtar alla mail *@wilderang.se och levererar de till t.ex. [email protected], å på varje sida man behöver registrera, t.ex. intersport i det här fallet, skapa ett konto på sidan med [email protected] vid registrering (mailen är ju redan uppsatt att godkänna alla mail å vidarbefodra till ens standardkatalog).
Då kan man mycket enkelt bli av med spam, och inte bara nyhetsutskick. Säg att intersport är fula och använder @mailer1.intersport.se ett tag, som man då blockar för de envisas med sitt spam, men sedan mailar med @mailer2.intersport.se å @mailer3.intersport.se osv, så blir man ju aldrig av med det. Sedan ska ju så klart bolag sköta sig och ge fan i att skicka ut spam om man säger att man inte vill ha deras nyhetsbrev.
En till positiv sak är om man märker att man börjar få 'russian mail order brides' å annat _riktigt_ spam skickat till [email protected] så vet man att intersport antingen sålt ut deras maildatabas, alternativt att den blivit hackad/snodd på något vis. Då kan man hytta mot näven mot det specifika bolaget samtidigt som man då bara blockar mail som ska gå till [email protected] och istället (vid behov) ändrar till [email protected] eller liknande om man vill använda deras sida igen.
Kopiera korrespondensen till IMY. Det finns tre år senare väldigt få ursäkter att inte leva upp till GDPR.
Som en sista hälsning kan man börja med att begära ut sina uppgifter, begära att dessa raderas och slutligen begära ut dem igen. Då borde det vara väldigt lite kvar.