Dags för ett litet facit på gårdagens åldersbestämning av kartan. Svar nedan.
Kartan |
Eller någorlunda svar – exakt svar får vi nästa gång jag besöker vårdcentralen och kommer ihåg att titta på årtalet också. Så länge får vi deducera utifrån vad som finns på kartan.
Bland annat finns de gamla landskommunerna, flera gamla smalspåriga järnvägar, vägnummer och saknade eller byggda broar.
Låt oss börja räkna baklänges på vad vi inte kan se, i ett urval för att få en tidslinje.
1991 Instöbron ut till Marstrand står färdig (ja, innan dess var det färja som gällde)
1980-talet Riksväg 41 Kinna – Borås
1977 Landvetter flygplats invigs
1977 Torslanda flygplats läggs ner
1973 Askim landskommun upphör och går upp i Göteborgs kommun
1971 Härryda kommun bildades av landskommunerna Björketorp, Landvetter och Råda
1970 Kållered landskommun går upp i Mölndals kommun
1970 Alafors växer samman med Nol, som blir ortsnamnet
1970 Smalspåret Hillared – Svenljunga rivs
1968 Stora Lundby landskommun går upp i Lerums landskommun
1967 Smalspåriga Västgötabanan Göteborg – Sjövik rivs
1967 Angereds landskommun går upp i Göteborg
1966 Säve Landskommun går upp i Göteborgs stad
1966 Älvsborgsbron öppnas
1966 Jordfallsbron öppnas
1966 Frölunda Torg – Europas största köpcentrum på sin tid (alltså bara det gamla runt det ovala Torget) invigs
Och så räknar vi framåt från saker vi kan se.
1951 Härryda landskommun upphör och går upp i Landvetter landskommun
1960 Almöbron (Tjörnbron) öppnar
1961 Smalspåriga sträckan Svenljunga – Axelfors läggs ner
1962 Namnet E6 införs på E6:an
1963 Riksväg 5 byter namn till Riksväg 40
Svaret är alltså i intervallet 1963 – 1965.
Några diskussionspunkter kan vara att Säröbanan inte finns med, Göteborgs svar på Saltsjöbanan, men den var aldrig kopplad till det större järnvägsnätet och kanske därför inte finns på kartan. Den lades ner 1965. Kartan skulle därmed kunna vara från 1965. Står det inte på kartan kan man titta på fler delar av Västra Götaland än detta utsnitt. T ex lades smalspåret Trollhättan – Nossebro ner 1968, och det finns nog mer infrastruktur som lagts ner eller byggts i området 1963 – 1965.
Vad man kan diskutera är om de enorma infrastruktursatsningarna och miljonprogrammet skulle kunna vara möjligt idag. Tänk bara på alla broar som stör strandskyddet, trots allt kan stranden utgöra ett potentiellt habitat för den rödbrokiga mindre strandkväkan och någon kan klaga till miljödomstolen.
Och för övrigt – glöm att bygga smalspåriga järnvägar igen. Den som tror att höghastighetsjärnvägarna kommer komma genom miljödomstolarna med kanske 100 000-tals överklaganden av varenda lilla sträcka är mer än lovligt naiv.
19 kommentarer
Hur är det med alla de järnvägssträckor som revs upp? Det kanske hade varit lättare att få tillstånd att få tillbaka dem, i och med att det inte blir så stora ingrepp i naturen.
Upprivning är problemet. Om rälsen ligger kvar under sly och gräs är det bara en reparation. Är det en tom banvall är det ett nybygge med allt det medför.
Så tex Lesjöfors – Mora och Falköping – Karlsborg går att få liv i. Men glöm Västra Centralbanan som numera mest är en mycket trevlig cykelbana.
Skulle kunna vara denna karta, isåfall är årtalet 1965.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/698633-skolkarta-halland-smaland-blekinge-oland-generalstabens-litografiska-anstalt-1965
På den kartan var Säröbanan med 🙂
De gick inte där spåren behövs idag
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/vi-bygger-och-forbattrar/vag-1627-utbyte-av-tva-broar-marks-kommun/
Breddning av två broar i din relativt lilla hemkommun, Cornu. Nog byggs det broar alltid.
Ligger befintlig bilspång där redan.
Får se hur många år de bytena tar. Tog två år för en vägtrumma vid Fjärås. Nu snackar vi två spångar. Behövde dem idag, min väg till Tjockhult.
Ja, de breddas som sagt:
Idag är de två broarna för smala för att två fordon ska kunna mötas, och väg 1627 används som genväg för tung trafik. För att förbättra och öka trafiksäkerheten på vägen planerar vi att byta ut de smala broarna mot två nya bredare broar.
Men du kanske hade tyckt det var bättre om man flyttade dem några hundra meter när man breddade dem så att man behöver utvärdera ett annat strandskydd? Sverige är inte Pakistan, vi har rätt mycket infrastruktur redan, det det ofta handlar om är att räta ut, förbättra och reparera befintlig infrastruktur. Det är inget konstigt.
Angående tidplanen:
Byggstart: Augusti 2021 för Södra bron och sommaren 2022 för Norra bron.
Klart: För Södra bron årsskiftet 2021/2022 och för Norra bron årsskiftet 2022/2023.
Respektive bro utförs alltså på sex månader.
Skitkul att ha snabbaste vägen till akutsjukhuset stängd i två år. Omvägen 10-15 minuter längre.
Tiderna för detta är helt orimliga. Det ska inte ta två år att byta 10m spång.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg i förra tråden att ett exemplar av denna skolkarta över Västergötland såldes nyligen på auctionet för 250:- och anges vara från 1964.
Jag saknar i tidslinjen:
1971 Lindome landskommun går upp i Mölndals kommun och området överfördes därmed till Göteborgs och Bohus län.
Klart att ev höghastighetsjärnväg kommer byggas, precis som för vindkraften kommer man ändra lagen så den blir undantagen. Samtidigt genomför man säkert retroaktiv strandskydd för vatten och kärnkraft.
Undrar om inte slutförvaret hamnar inom strandskydd uppe i Forsmark dessutom… MP kan nog bli kreativa.
"… vad vi inte kan se … 1980-talet Riksväg 41 Kinna – Borås"
Vad är det röda strecket på kartan mellan Kinna och Borås som är markerat med talet 41 i en liten ruta?
Gamla vägen.
Även rv40 slutade gå genom Hindps
Aha, ser nu att den numera ligger lite längre söderut.
1964 är det nog. Såg en liknande karta efter en googling.