Regeringen har tillsammans med sina stödpartier Centerpartiet och de så kallade Liberalerna beslutat att 400 MSEK ska användas för att subventionera nattåg till Bryssel och tåg till Hamburg. Det är nämligen inte möjligt att få lönsamhet på detta utan skattepengar. Det positiva är nu att alla regeringsresor och miljöpartisters resor till Bryssel rimligtvis ska ske med det tåg som regeringen själva nu förordar, och inte med flyg, och ta dagar istället för timmar. Om man kommer fram.
Sovvagn. |
Du ska alltså vara med och betala en subvention om 400 MSEK för att makthavare ska kunna ta tåget till Bryssel. Men egentligen handlar det bara om att subventionera resan till gränsen Danmark-Tyskland, med ambition om att sedan lyckas byta till någon som antingen kan köra till Hamburg eller till Bryssel. Avsikten är nattåg Stockholm – Hamburg och nattåg Malmö – Bryssel.
Utifrån antalet resande kommer vi sedan kunna räkna ut hur många tusen kronor varje resa subventioneras av de svenska skattebetalarna – till skilllnad mot flyget – och hur rent matematiskt ekonomiskt omöjligt det är för 1800-talstekniken tåg att konkurrera med modernt flyg.
Dessutom blir det intressant att se hur populärt det blir att skaka på ett tåg och sedan behöva gå upp mitt i natten och byta sovtåg – lite som att byta hotellrum klockan 02 på natten. Om inte tågen blir försenade och missar bytet, då du i så fall får spendera resten av natten på en perrong vid gränsen Danmark-Tyskland, och sedan försöka pussla ihop 2-3 byten över landsgränser, plus övriga byten, för resten av vägen till Bryssel. En given succé för affärs- och makthavarresenärer som ska till EU:s huvudstad.
Trafiken ska börja år 2022 och subventionen ska pågå till 2026, med möjlighet att förlänga till 2028. Antalet resenärer med utrikesfllyg i Sverige före coronakrisen var runt 110 000 personer om dagen, att jämföra med SJ:s hela inhemska kapacitet om 140 000 om dagen i hela Sverige och inte bara i en enda flaskhals. Vi önskar staten lycka till att bygga infrastruktur som ska klara av 110 000 resenärer med tåg om dagen över Öresundsbron och vidare in i Danmark. Den där matematiskt ekonomiska omöjligheten i konkurrens med flyget.
Framför allt är beskedet glädjande, eftersom vi nu som skattebetalare från 2022 kan kräva att varenda regeringsresa till Bryssel ska ske med det upphandlade nattåget. Liksom varenda övrig resa för våra EU-parlamentariker och övriga statsanstäldlla i tjänsten. Trots allt är detta vad regeringen och övriga JÖK:are via skattepengar nu förordrar. Eller är det bara andra som ska ta tåget, medan politikeradelns tid och skönhetssömn är så värdefull att de måste ta flyg?
34 kommentarer
Även flyget (flygplatser) skattesubventioneras, främst på kommunal nivå med tveksam ROI. Se t ex Norrköping, Sälen, Kalmar o s v.
Är inte uppdaterad med de senaste siffrorna men tågtrafiken subventioner sker till stor del med symboliska banavgifter där tåg operatörerna betalar ca 10% av trafikverkets kostnader för underhåll och investeringar i järnvägsnätet. Resterande ca 10 miljarder kr betalas av skattebetalarna.
Utöver detta finns subventioner av lokal och regional trafik samt en del upphandlad trafik. I detta sammanhang lär subventionerna av flygplatser på lokal nivå vara måttliga.
Har för närvarande inte tid att rota fram de färskaste siffrorna med referenser.
Att ta tåg Stockholm-Kalmar innebär en 5-6 timmar lång rundtur i de inre delarna av Småland med ett par byten. Flyget tar hälften eller snarare en tredjedel av tiden även inklusive tiden att ta sig till flyget och in till centralstationen.
Sitta/ligga och åka tåg på arbetstid är väl ett jäkla slöseri med skattepengar, tror knappast att volvoanställda som pendlar Göteborg – Gent vill tillbringa sin lediga tid på ett tåg, ej heller vill Volvo Cars betala restid på 10-tals timmar.
Har man inget viktigt arbete att utföra så kan man ju slösa bort hur mycket tid som helst på ex ett tåg.
Restidsersättning, övertid och traktamenten ger feta skattepengar till MP-politikerna när de åker tåg, ju längre tid desto mer pengar, speciellt om resan påbörjas/avslutas på en helg. Det ligger på den redan höga lönen så det går lite under radarn när lönenivåerna redovis.
Det är dummt at vara dogmatiskt, vi har kapitalism för att det har sin invisible hand som förhindra at nån ta tåg om det är ekonomiskt inte rentabel.
Är det co2 som skulle vara problem kör vi bara på högre co2 priser men inte gör politiska beslut om flyg är billigare efter restid/arbetstid och co2 kostnad är det flyg.
Detta skulle förmånsbeskattas till EU politiker 🙂
Om allt värderas rätt utan politik bli det kärnkraft och inte dubbla infrastruktur som oftast inte räknas in i gröna elpriser. Som tyskland nästan allt vind och solel måste har kol/gas i standby som har sina egna underhålls och produktionskostnader. I sverige är det även helt idiotiskt eftersom nästan allt produktion har redan varit miljövänligt.
Ibland undrar jag om såna här galenskaper är konstruerade med det enda syftet att reta upp folk? Som något slags avledning för att vi inte skall ha tid och kraft över för att diskutera verkligt viktiga frågor? Steffe & Co saknar visserligen intelligens men de är sluga maktspelare.
Plastpåseskatten, effektskatt för kärnkraft och cykelbanor är rökridåer så att de verkliga problemen slipper hanteras.
Makt och "easy money".
Skrivet med vassa pennan. Underbar läsning!
Betyder det att politiker på väg TILL/FRÅN EU för att ställa till det har mindre tid tillgängligt för att ställa till det eftersom de springer runt och försöker byta tåg? Tänker mest på SCVMp (svampar), för det vore väldigt intressant att följa upp hur många av dem som faktiskt kommer ta tåget när det gäller.
Alla är jämlikast, men vänsterliberaler jämlikastast.
Isåfall kan det vara en riktigt lönsam investering.
Det är EU som betalar parlamentarerna resor, politikerna får en hög skattefri schablon utan krav på redovisning så svenska skattebetalare sponsrar dubbelt upp, både via EU avgiften och att hålla liv i tåglinjen.
Eftersom regeringen gett Trafikverket i uppdrag att upphandla nattåg så faller hela tanken om ingen aktör vill driva trafiken på kommersiell basis efter tysk/danska gränsen. Hittar man ingen sådan aktör så kommer Trafikverket slutredovisa att det inte är möjligt med nattåg Sverige-kontinenten. Nattåg är ett trafikslag som ALDRIG innebär byte mitt i natten. Däremot finns det tåg som går på natten men då får du oftast sitta upp och eventuellt tvingas byta. På det sättet kan du ta dig till Bryssel med tåg redan idag.
Anledningen varför man bara subventionerar till tyska gränsen är för att tyskarna inte tillåter subventionerad järnvägstrafik, i princip så blir dock hela resan subventionerad.
Det hade varit bättre om man arbetat med att ta bort hinderna för järnvägstrafik över gränserna istället och kombinerat detta med mindre subventioner till flyget samt större krav på minskade utsläpp från flyget. Då hade man kunnat köra trafiken på kommersiella villkor istället.
Har åkt nattåg Hamburg – Paris byten löstes som att man kopplar om vagnar så är man i sin kupé under natten hamnar man rätt..
Det är väl härligt att tågluffa. Komma fram till Hamburg el Frankfurt mitt i natten, köpa lite äckliga gamla svettiga plastmackor och en pepsi ur automaten, rulla ut liggunderlaget på betongen i ett avlägset hörn, och vänta på nästa tåg om några timmar där man inte heller har någon platsbiljett.
Önskar alla EU-parlamentariker får uppleva detta.
Undra hur mycket varje biljett beräknas kosta och hur stor del som beräknas bekostas av resenären och stor del som skall bekostas av skattebetalarna.
Misstänker också att makthavarna inte förväntas önska att dela kupé med kreti och pleti vilket ökar kostnaden per biljett. Hur som helst borde det finnas en grovkalkyl att presentera som beslutsunderlag innan man beslutar lägga ner 400 miljoner kr på projektet.
Flyget är ju extremt subventionerat av oss skattebetalare i form av olönsamma flygplatser och minimala skatter på bränsle.
Så nu är alltså "minimala skatter" också en subvention. Vi är helt sjuka i huvudet i Sverige.
Hehe, jag ser fram emot alla artiklar i kvällspressen om hur MP & S tog flyget till Bryssel istället för tåget —
OT. Jag hade inbillat mig att alla författare använder stavningskontroll även på bloggar men i ditt fall verkar det inte vara så. Jag hittar stavningsfel i så gott som varje inlägg. Det är bara en nyfiken fråga eftersom företag brukar vara noggrann med hur dom framställs i reklam och på hemsidor.
…noggrannA med hur dE framställs…
…stavFEL…
Sten… glashus… kasta… INTE!
Författare använder redaktörer och korrläsare, inte stavningskontroll.
Själv lägger jag avsiktligt in stavfel på bloggen, eftersom de som anmärker på stavfel istället för sakfrågan är dumma i huvudet och kan därmed ignoreras.
Tack för svaret. Då vet jag.
Jag gillar tåg. Men tyvärr är det inte ett rationellt färdsätt på längre sträckor. Dyrt och långsamt. MPs politik kostar en massa men gör ingenting för miljön på riktigt, bara massa plakatpolitik. Fast journalistkåren på TV tindrar fortfarande, aldrig en kritisk motfråga till Bolund.
Det lustiga är att 2022 kommer det finnas elflygplan som klarar sträckan Göteborg-Bryssel (Eviation). Stockholm är så långt ute i marginalen att det behövs ett laddningsstopp emellan, men tror ändå det är en aning smidigare än tågresan som just beskrevs. Men det är klart, flyg är ju så smutsigt!
Vad kommer en biljett att kosta med ett flygplan med 2 besättningsmän och max 9 passagerare? Många slots kommer att krävas på flygplatserna. Och hur skall det kunna skalas upp till en kapacitet som på något sätt motsvarar dagens resande?
Men va faaaan man är ju inte fövånad……
Men varför??? Dom Betalar ju i alla fall inte själva…
Saknar helt en miljöaspekt i resonemanget. Att flyget är billigare beror ju helt på att inte hela kostnaden betalas (ej miljöförstörelsen), vilket är ett marknadsmisslyckande. Menar politikerna allvar med parisavtalet kommer flyget både att minska och priserna öka i framtiden.
Eller drar författaren slutsatsen att omställningen är ett spel för galleriet och inte en faktisk omställning mot en koldioxidfri ekonomi? Kanske inte ett orimligt antagande med Donald och Xin som världens ledare. Börsen verkar inte heller tro på någon omställning sett till värdering av oljebolag och kolkraft.. Men i andra vågskålen ligger den ökad globala medvetenheten samt att de som idag är unga kommer överta fler och fler maktpositioner i samhället.
Ett problem är informationskällor, bara för nånting målas grönt betyder inte det är grön. Bygga och underhålla infrastruktur kostar mycket utsläpp. Sen räknas långdistansresande med samma co2 utsläpp som storstadsgenomsnittsutsläpp för tågresande/kollektivresande medan det finns betydligt mindre utlastning. Jag skulle inte vara förvånad om kollektivtrafik på landet är inte alls miljövänligt. Ett lokal spårservice företag har inga små bilar alls och nästan alla nyttjas som tjänstebilar.
Ett gammal tysk artikel beskriver problem relativ bra, och det har inte funnits större ändringar på detta tycker jag. Samtidigt har Sverige bättre CO² per KWh utsläpp i elsystem.
https://www.faz.net/aktuell/wissen/klima/klimabilanz-der-bahn-noch-eine-unbequeme-wahrheit-1488587.html.
Intressant artikel, särskilt jämförelsen mellan fulla lågprisflyg och mindre än halvfulla tåg.
På marginalen eldas i Europa nästan alltid kol för att generera el. Har Sverige elöverskott så drar man ner på koleldning i Europa, har vi underskott importerar vi. Ofta slår överföringskapaciteten i taket vilket komplicerar resonemanget.
Att resa är inte grönt, tåg är bara lite mindre brunt. MP försöker få oss att tro att vi med mer av dyra tåg kan ha kakan kvar och äta den. Enbart en massiv utbyggnad av fossilfri elproduktion kan få stop på koldioxidutsläppen. Och globalt sett måste det vara billig energi, i västvärlden kanske vi har råd med någon kr/kWh, men det har inte utvecklingsländerna.