Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna fortsätter rasa i Asien efter fall i USA och nya årshögsta marknadsräntor I USA, vilket får kronan att fortsätta falla. Elbilstillverkaren Tesla är inte längre ett tillväxtbolag, säger upp 10% av sina anställda och aktien rasar. De höga elpriserna är tillbaka trots solsken, vilket visar att det är vinden som styr elpriset, inte solen.
Stockholmsbörsen steg underligt nog igår med +0.65% för OMXS30 och +0.45% för breda OMXSPI. Detta sker samtidigt som kronan fortsätter falla mot dollarn, som nu kostar 10:91 SEK, vilket är nytt årshögsta för 2024 och högsta växelkursen sedan i november. Mot euron är det lugnare på 11:58 SEK.
Guldpriset ligger på 837:- SEK per gram och guldet visar sin styrka som hedge mot svagare valuta.
Att dollarn rusar beror på att det är räntorna som styr valutahandeln och med lägre inflation i Sverig eoch högre i USA, så stiger räntorna i USA vilket stärker dollarn. Kanske kan ses som kontraintuitvt att högre inflation stärker valutan, men det gäller bara valutor i stabila ekonomier och bara till en gräns. Tioåringen är på årshögsta 4.63% i USA och tvååringen är på 4.93% mot årshögsta 4.97% förra veckan.
De amerikanska börserna föll rejält med -1.20% för S&P-500 och -1.65% för indexet Nasdaq 100. Samtliga aktier inom FANANGST rasade och mest rasade Tesla på -5.59%. Minst föll Amazon med -1.35%.
Att Tesla rasar beror på att man igår gick ut med att man säger upp 10% av personalen globalt. Bolaget är inte längre ett tillväxtbolag, men värderas ändå på p/e 66x på konsensusprognosen för 2024. Vanliga biltillverkare värderas snarare till p/e 6.6x, och om Tesla bara ska värderas till det dubbla så ska aktien ner 80%.
Istället för en lågprisbil förmodat kallad Model 2, sägs Tesla satsa på idiotin robottaxi, men som alla vet finns begreppet Elontime, dvs att robottaxi aldrig kommer bli klart eller en volymfråga. Se min syn på robottaxi redan 2019, inklusive att jag tyckte att Musk skulle sparkas ut som VD redan då. Några citat:
“Musk menar då att det vore idiotiskt att sälja bilar, när man istället kan sälja tjänsten förarlös bil vilket skulle ge tio gånger pengarna.
Grundfelet här varför skulle konsumenterna vilja betala tio gånger pengarna för samma tjänst, dvs personlig transport dörr-till-dörr? Det finns både utbud och efterfrågan i den marknadsmässiga ekvationen.
Självklart vill hushållen hålla nere sina totalkostnader, och alltså vill de även fortsättningsvis äga sin egen bil. Annars hade de åkt taxi hela tiden även idag.
[…]
Därtill så är det behovet vid transporttoppen i rusningstid morgon och kväll som styr. I praktiken skulle det behövas lika många förarlösa taxibilar som pendlingsbilar idag, och de skulle sedan stå stilla resterande 22 timmar per dygn och knappast vara en bra affär.“
Nåja, Tesla är övervärderat, och man får hoppas att en krasch för aktien till slut får aktieägarna att tappa tålamodet och kicka ut vatniken och den apartheiduppfostrade rövhatten Musk från bolaget.
Bara för att Tesla inte längre är ett tillväxtbolag så betyder det inte att bilarna är dåliga. Man ska som vanligt inte blanda ihop produkt och aktie.
Om du använder denna länk för att beställa en Tesla får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
I de asiatiska tidszonerna faller allt nu på morgonen. I skrivande stund är ASX 200 -1.69%, Hang Seng -1.78%, KOSPI -2.12%, Nikkei 225 -1.83% och Straits Times -1.24%. Med positiv Stockholmsbörs igår och ras i USA ponduspostulerar jag att Stockholmsbörsen inleder negativt idag, men jag har alltid fel.
De höga elpriserna är tillbaka trots vackert väder och sol. Detta visar att det är vinden som styr elpriset, och normalt blåser det inte så intensivt som det gjort senaste veckan. Särskilt inte på vår och sommar. En sk full Sauron med höga elpriser morgon och kväll beror inte på solkraft, utan på konsumenternas morgon- och kvällsrutiner, med dusch, varmvatten och kaffe på morgonen, och matlagning på kvällen, samt hushållsbestyr som tvättmaskin etc när man kommer hem efter jobbet.
Annars finns det de som hävdar att solkraften ger upphov till en full Sauron och låga elpriser mitt på dagen. Men det är fel. Jag har haft timdebtering av elen sedan 2017 och pristoppar morgon och kväll är det normala, och beror inte på de senaste årens utbyggnad av solkraften.
Elpriserna idag är skyhöga och toppar på 144 öre per kWh före skatt och moms i SE4 och 132 öre per kWh i SE3. Norra rikshalvan med SE1 och SE2 får en topp på 75 öre per kWh.
Som man ser ovan ger vår solkraft bra med kräm redan på morgonen, eftersom den är riktad österut. Särskilt gäller det de nya mer branta panelerna på ladan, som med utsikt över sjön inte skuggas på morgonen så här års, utan börjar ge kraft redan vid 06-tiden på morgonen. Idag närmare bestämt 06:16. Ändå fortsatte faktiskt panelerna att ge kraft ända fram till 20:00 igår enligt nedan.
Produktionen igår blev för övrigt 82 kWh och konsumtionen 50 kWh inklusive elbilsladdning, så vi gör väl ett nytt försök på att få en energineutral vecka. Som mest gavs en effekt på 16 671 W av installerade 17 885 Wp installerat, och då är det inte sommar än. Jag ponduspostulerar att anläggningarna bör nå 100 kWh per dag soliga dagar sommartid.
Vill du ta in offerter på solkraft till villan, lantbruket, bostadsrättsföreningen eller företaget, kontakta Hemsol så ska du få en eller flera offerter från bra installatörer (annonslänk).
53 kommentarer
Tesla är ju ett intressant företag. Musk lyckades skapa en “cult of personality” och drev en någorlunda grön våg gällande fordon. Sedan föll masken och han kom ut som högertroll, prisade Xi Jinping för sin “atbetspolitik” och annat nonsense. Allt som allt sköt han sig i foten och blev ovän med majoriteten av de som vill ha elbil.
Sen guldpriset, där ser man. Det går snabbt uppåt nu, tycks som om det finns en viss oro…
Personkulter slutar alltid på samma sätt. Med besvikelse.
Därav fjäskar jag inte för mina läsare och är en allmänt otrevlig person, för att hålla nere risken för kultbildning.
Det fungerar inte, titta på Trump för exempel.
Han fjäskar för sina väljare.
Hmm, jo, det gör han ju kanske. Och det var inte meningen att jämföra dig med Trump på något sätt, ni lirar ju inte riktigt i samma liga vad gäller otrevlighet.
Rimlig inställning!
När bloggarn och typiska kommentatören träffas AFK:
Båda: “men han var ju en trevlig person!”
Övertygad att de flesta som skriver här skulle kunna ses över valfri dryck utan problem. Det är tummarna sähi skyller attityden på
SSIH.
Ett brinnande börshus känns som ett dåligt omen.
Vadå? Börsen är ju stekhet idag!
Heta aktier.
Model S är rätt snygg, kan jag som inte har råd med en ändå säga. Kastar de ut Musk skulle jag kunna tänka mig att köpa en av de lite billigare varianterna, men fram tills dess dagdrömmer jag hellre om nya Renault 5’an.
Bra ledare i SvD idag om Energimyndighetens och delar av svensk medias haveri.
Och MP spär på haveriet genom att KU-anmäla Bohlin:
https://tt.omni.se/miljopartiet-ku-anmaler-bohlin/a/JbWlwm
Bra svar av GDn
“– Det är en medborgerlig rättighet att demonstrera, men det är ingen medborgerlig rättighet att inneha vissa tjänster.”
Genom att spinna på detta kan man nog få det att slå tillbaka , hårt, mot dönickarna i MP. De som vill vrida om armen på Försvarsmakten för att vi skall ha fler vindkraftverk till havs ÄVEN om det minskar FMs förmåga att skydda Sverige.
Intressanta analyser som vanligt!
Ett litet OT-önskemål dock: skulle du kunna länka till upphovspersonen av Sauron-tornet-bilden?
Det är DALL-E och jag som promptat. Så det är jag som har upphovsrätten. Anger jag ingen upphovsrätt är den min.
Rimligt, tack!
Jag skulle gärna betala lika mycket för robottaxi som jag gör för taxi idag. Inkomsten för Tesla torde för en bil som körs dygnet runt då motsvara drygt tre taxichaffisårslönekostnader, alltså SEK-miljonbelopp per bil årligen i höglönekostnadsekonomier. Kan de få det att lira torde det alltså vara högst lönsamt – frågan är bara om de kan det.
Men den kör inte dygnet runt. Som jag skrev är det rusningstrafiken som dimensionerar, så det mesta kommer stå stilla större delen av dygnet. Och vem vill välja en sämre tjänst och betala mer? Dessutom kommer det inte vara utan personal – bilar laddar inte sig själva, diverse … kroppsvätskor måste städas ur osv.
Taxichaffisar tjänar inte 300 000 om året. Det är svältlönsarbete. Varför tror du det är hjärnkirurger och ingenjörer från andra länder som tar de jobben?
Tesla har dessutom att slåss med bokningscentralerna som skär emellan. Detta för Sverige.
För utlandet så är det annorlunda. Och Uber har ju inte riktigt tagit över hela marknaden.
Uber är fånigt billigt och bra. Kör alltid Uber numera, enda undantaget är länder som förbjudit Uber.
Ska Tesla sälja en sämre tjänst billigare än Uber?
Du måste lägga på sociala avgifter på lönen för att få hela lönekostnaden, så lönekostnader på 300000 motsvarar bara en årslön på cirka 225000.
Tesla inriktar sig nog inte primärt på Sverige. Ungefär $20 är timlönen för Uberchaufförer i NYC, så runt SEK 2M per år för dygnetruntbemanning av en bil. Jag tror således att någon kommer tjäna enorma pengar på självkörande transporter, men jag har ingen aning om vem eller när.
Återigen, bemanningen är inte dygnet runt. Du ägnar dig åt falsk matematik. Transportbehoven är störst i rusningstid och kring lunch. Inget taxibolag har bemanning året runt dygnet runt på alla bilar.
Taxibilar idag körs väl stora delar av dygnet.
Varför skulle inte en självkörande bil kunna ersätta en av dagens taxibilar till betydligt lägre kostnad?
Även om det inte passar in här så måste jag skriva om EU-parlamentariker Emma Wiesner som tänker skänka en miljon av de pengar hon får från EU till Ukraina.
Och hennes kollega. Kommer skriva om det i Ukrainatråden.
Skärpt tjej Emma. Ingenjör dessutom.
Elpriset är högt för att 3000MW planerbar produktion är på revision och stora underhållsarbeten utförs på nätet vilket sänker transmissionskapaciteten. Men å andra sidan är förbrukningen relativt låg vilket minskar topparnas höjder.
Sedan är prognosen för vindkraft signifikant lägre denna veckan. Snart börjar också vårfloden så man behöver inte hålla igen i vattenkraftverket.
Det är så att i detta läget kan priserna variera mycekt med små skillnader i kapacitet och förbrukning , tex solen går i moln eller vinden mojnar så sticker intra timme priset direkt. Eller en utlandskabel går ner tex.
Då timpriset sätts 24 timmar innan så betyder inte att solen går i moln att priset går upp. Eller egentligen inte heller är det att folk använder mycket energi som gör att priset går upp (skulle några extra spabad sättas på går förbrukning upp men inte priset). Priset baseras på prediktioner av produktion och användning. Så priser påverkas av en metrologisk prediktion av molnväder och vind samt prediktioner av användning.
Det finns en intradagmarknad och en reglermarknad som är igång dygnet runt där alla avvikelser från gårdagens prognoser hanteras. Så det slutgiltiga timpriset har fler komponenter än bara spotpriset som sätts på dagen-före-auktionen.
Och återigen rapporterade SVK om “Mycket orolig frekvens förra veckan på grund av hög andel vindkraft.” i sin veckorapport.
Exakt vad det innebär är ju höljt i dunkel men det lär inte vara bra..
Va!!! Blev frekvensen orolig av vindkraften, shit Skynet är redan här…
Full Sauron/Full anka är väl ändå en kombination av användarmönster och solkraftens produktionskurva över dagen.
Det är sedan länge en utmaning i Kalifornien där batterier och vattenlager utnyttjas för att hantera det.
Norra Europas (DE, PO, NE) utbyggnad av sol har redan tydligt börjat kanibalisera på varandra och spiller över på framförallt SE4 men även SE3.
Rekommenderar den duktige Julien för lättsmälta analyser i ämnet:
https://gemenergyanalytics.substack.com/p/the-emergence-of-duck-curves-in-europe
Nej. Som jag skriver så existerade full Sauron redan innan solkraften var i närheten så här utbyggd. Det är helt normalt med pristoppar morgon och kväll.
Vilket också Juliens analys visade.
Jo jo, då övergår det snarare till en semanstisk fråga. Fuller Sauron?! Fullest!
Självklart har kurvan sett ut så tidigare då den beror på lägre efterfrågan mitt på dagen i kombination med kraftverk som inte kan/vill reglera ner på så kort tidshorisont.
Det nya “problemet” är ju att solkraft är väldigt dåligt anpassad efter efterfrågan då den ger som mest mitt på dagen då efterfrågan är lägre och därför kommer förstärka den effekten.
Nere i Europa är det väldigt tydligt att så är fallet med en ökande trend år efter år då solkraften byggs ut kraftigt. I länder med stora subventioner är priset till och med kraftigt negativt mitt på dagen då ingen relgerar ner solkraft som får stöd som överstiger det negativa priset.
@Agri PV has entered the chat
Tack för länken!
PO, menar du PL? Polen? Och jag antar att du med NE menar NL, Nederländerna?
Ja precis. Det gick lite snabbt där.
Tack för länken. Mycket intressant läsning. På visst sätt självklarheter, men det understryker verkligen den stora osäkerheten som just nu gäller el-/energimarkanden. Väldigt svårt att förutse vart det skall ta vägen. Den osäkerheten är något man verkligen måste ha med sig när kan investerar i densamma.
Lägger in avslutningsmeningen i en annan artikel vilken länkades till i den ursprungliga.
We hope that you did not expect precise numbers…predicting future captured prices requires a crystal ball that we don’t possess.
Jaså, Model 2 kommer inte. Och elpriset är högt. Och räntorna är fortsatt höga.
Blir ingen elbilsrevolution. Inte när insteget kostar en halv miljon. EU trodde de var smarta när de drev igenom ökade säkerhets och telematikkrav som fick bort alla billiga bilar. Men så steg räntorna och pengar började kosta pengar.
Nu står hoppet till Stellantis, kanske Renault och eventuellt kineserna om inte Europa skall gå tillbaka till 50-talet när bilen var en exklusivitet.
Jo det blir det. Jämför med bilens barndom, bilar var dyra och opålitliga och krävde underhåll efter typ varje användning. Något för entusiaster. Sedan blev det en massprodukt. Samma mönster nu, batterierna är redan nere på runt 5000 USD för de billigare, kommer snart bli priskrig i det lägre segmentet, precis som vanligt.
Att priserna är höga beror ju på en massa andra faktorer också, även bensinbilar har ju rusat i pris långt mer än inflationen, och lär ge rekordmarginaler just nu.
Europas hopp står inte till Kina. Den enda vinnaren på lång sikt när man gör affärer med Kina är alltid Kina, inte motparten.
Jag sa just att anledningen till att fossilbilar blivit dyra är att EU drivit på kostnaderna genom kravhöjningar. Men detta gör inte elbilarna billigare.
Europas bilindustri vill helt enkelt inte göra billiga bilar och därför kommer kineserna ta över. Givetvis är det kineserna själva som tjänar på detta.
Att Tesla säger upp 14k (10%) är nästan ett räknefel om man ser till hur många de anställt sista åren.
2019 var de runt 50k anställda, 2023 var de 150k anställda.
Personligen tror jag inte aktien gick ner för att de sa upp 10% – de sa upp 10% för att aktien gick ner – dvs för att mildra nedgången som beror på avtagande tillväxt och för den rapport som kommer den 23:e April.
Kolla aktien sista 6 månaderna.
Dessa uppsägningar är ett försök att få upp kursen och/eller mildra nedgången.
Det verkar vara mulet över nästan hela landeteller i bästa fall lite halvsol så det stämmer säkert att solelen inte påverkar dagens elpris.
Kan man tolka det på annat sätt än att solelen idag liksom alltid sommarhalvåret pressar ner priset mellan kl 10-16? Ständigt återkommande mönster merparten av tiden. Så jag tackar er alla som investerat dyrt i ökade kapitalkostnader och brandrisker så att även jag kan få lägre elpriser men slippa båda 🙂
Jeezus, Nouriel Roubini “Dr. Doom” är rena muntergöken mot kommentarsfältet härinne skall diskutera elmarknaden eller konjunkturen.
Elon, ba:
https://x.com/bgrahamdisciple/status/1779974589486907599?s=46&t=4J6BMDwNk8mXy-DfQZLx4w
Beställde en Model Y AWD idag, Tesla har stora lager och sänkte därför (?) sin ränte-deal till 0,74% för privatfinansiering. Behöver byta bil (leasing som går ut) så det var bara att slå till. Planerar att köra bilen i minst 6 år, kommer betala strax över 200 kr i ränta per månad. Svårt att hitta en bättre deal just nu inklusive de likvärdiga alternativ som finns begagnat.
Just det ja, angående referral-programmet så: “Rekommendationsbelöningar upphörde den 30 april 2024”