Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Elpriserna har än så länge gått ner i år och är mindre dyra än förra året och 2022, men elen är fortfarande dyrare än 2021 och defintivt dyrare än normalåret 2020, och det utan att man räknar med Tidölagets skattehöjning. Graf nedan.
Resonemanget utgår från elhandelsområdet SE3 Varberg – Uppsala och avser Vattenfalls oskattade och omomsade rörliga månadspriser.
Det är alltså en förbättring vi ser nedan, men kontrasten är fortfarande stor mot 2021, när priserna började dra iväg när Putin aktiverade gasvapnet inför den fullskaliga invasionen av Ukraina. Som ni minns började truppuppbyggnaden redan våren 2021.
Men det är långt ifrån normalåret 2020 med priser runt 40 öre per kWh.
Nu kommer vi få högkonjunktur framöver, och det kommer antagligen dra upp elpriserna, som fortfarande pressas först av ekonomin under coronapandemin 2020-2021, och sedan kraschen för ekonomin en andra gång på starten av den fullskaliga ryska invasionen av Ukraina den 24:e februari 2022. Det är antagligen först senare i år och 2025 som vi får se det nya normalläget efter att Socialdemokraterna och Miljöpartiet lade ner hälften av reaktorerna i Ringhals och en reaktor i Oskarshamn.
Elpriset nu i mars landade på 74 öre per kWh hos Vattenfall. Med min timdebitering och tidsstyrning, vedeldning vid högt elpris, samt solkraft dagtid så klockade vi in 62 öre per kWh eller 16% besparing på timdebiteringen. Veckan har fortfarande potential att bli den första veckan i år där vi på veckobasis är nätneutrala och producerar lika mycket solenergi som vi förbrukar på veckan, men det återstår att se och beror på vädrets nycker. I skrivande stund är vi fortfarande något minus och har förbrukat 158 kWh inklusive elbilsladdning och producerat 144 kWh. Men det har ju regnat bitvis.
Lyckas vi vara nätneutrala maj till augusti eller september blir elpriserna sommartid irrelevanta för vår del.
Är du intresserad av att ta in offerter på solkraft, vänd dig till Hemsol så ska du få en eller flera offerter på solkraft till din villa, bostadsrättsförening, företag eller lantbruk (annonslänk) .
56 kommentarer
Hur oroade ska vi vara över Sveriges säkerhet i händelse av krig med anledning av att allt ska drivas av el?
Om en fiende slår ut några ställverk och kraftledningar hur ska då tåg, tunnelbana och elbussar mm fungera?
Hur ska mattransporterna då fungera när också lastbilar ska gå på el?
Utan el fungerar inte bensinmackarna och raffinaderierna, så det är en icke-fråga och falsk logik.
Jag såg fler elbilar i Ukraina nu under kriget när jag var där, än jag såg elbilar i Polen.
Samma med kontanter. Utan el fungerar inte kassaregister och inga butiker har växel att tala om heller.
Lokala ICAbutiken har växel motsvarande 500 kr pga rånrisken. (och enbart en av 4 kassor kan ta kontanter)
I Norrbotten var det mer strul med dieselbilar nu när det var -40 än med elbilar. Elbilar tappar räckvidd men fungerar. Diesel startar inte ens.
Menar du att pansarvagnarna i Norrbotten bör gå över till eldrift ?
Nice med skidsemester? Såg du några isbjörnar? Eller bor dessa på polarbreddgrader i Roslagen? 😅
Rätta mig om jag har fel, men utan el FÅR inte butikerna sälja något, eftersom att de då saknar av Skatteverket godkända kassaregister.
Ukrainarna sänder kanske riktiga fordon till fronten och lämnar batteribilarna i säkrare områden😬
Men när det gäller vapen brukar det skrivas att enbart satsa på ett vapenslag eller typ är att låsa in sig.
Är det inte samma sak med transporter?
Mångfald gör ett starkare och robustare samhälle .
Japp. Och långväga transporter kommer gå på fossilt bränsle inom en överskådlig framtid, undantaget tåg. Liksom blåljus mm.
Där har du faktiskt fel.
Åkerierna investerar som fan i eldrivet helt enkelt för att det sänker deras bränslekostnader med över 60%. De är med andra ord duktiga små giriga kapitalister och elektrifierar så fort de bara kan för att få ett försprång på konkurrenterna. Många åkerier har börjat sluta köpa Dieseltraktorer (fordonet som drar trucksläp) till förmån för elektriska och trenden lär ju bara öka.
Många moderna båtar och diesellok har inte längre en dieselmotor; istället har de en elmotor som drivs av ett dieselverk. Det ökar effektiviteten och minskar därmed bränslekostnaderna. Vi är inte långt ifrån kommersiellt gångbara skepp som drivs på el, även om det är en bit kvar till supertankers som fraktar tiotusentals containrar per resa.
Gällande blåljus är det ju bara att titta på ex. den här artikeln från UK: https://www.evisionevs.co.uk/2023/12/29/electric-vehicles-and-the-emergency-services/
Är mycket som händer bakom kulisserna nu och inom en femårsperiod kommer läget se helt annorlunda ut mot idag. Men, även om diesel- och bensinmotorer fick säljförbud imorgon, är det fortfarande ett bra tag innan den sista envise gubben med blöja och kateter kommer lämna in sin fossilbil…
Dieseltraktorer? Trucksläp? 🙂
Det är inte ord som används i Sverige. Låter som direktöversättning av engelskans tractor och truck som betyder dragbil och lastbil.
WERTIGON: Oavsett det övriga i ditt inlägg så kan jag endast konstatera att din kunskap och förståelse om fartyg och dessas drift behöver utökas.
Du har rätt, Diesel-elektriskt används mest på passagerarbåtar och pråmar. Fraktskepp som ska åka långt kör faktiskt direktverkande diesel.
Däremot är tåg nästan uteslutande elmotorer på hjulen (jobbat mer med tåg än båtar, därav min förvirring). Man lär sig något nytt varje dag! 🙂
I Sydeuropa har de haft det enklare att hantera de höga elpriserna eftersom en stor majoritet använder billig gas både till matlagning och uppvärmning
I Sverige är fjärrvärme motsvarigheten. Väldigt vanligt i flerbostadshus och lokaler i städer.
Ja fjärrvärme är nice, kul den sjunkit i ”ekonomiskt värde” de senaste tre åren. Som väntat alltså, här i byn
Sverige är det land i EU med mest fjärrvärme, cirka 50%. Eldriven uppvärmning 30%. Biobränsle 20%. Olja gas 0-1%. Allt avrundat innan någon börjar orera om 101%.
Fjärrvärmen står lika förbanant still. En del städer har reservverk som kan gå igång och drifta värmenätet utan yttre elnät men inte med full effekt.
En del har även ö drift som Malmö med Öresundsverket. Men då får man ju koppla bort andra delar.
Är du dum i huvudet?
Prova en annan replik.
Lars, kolla tidsstämplarna på kommentarerna. Som vanligt var det denna Rikkitikkitavi som började angripa med personliga påhopp. Han verkar hysa någon typ av agg gentemot mig och replikerar omedelbart de flesta av mina kommentarer med någon typ av angrepp på min person. Tröttsamt i längden.
Oklart vad som hänt riktigt här. Men Lilla My föreslår god samtalston. Det är nog mest lämpligt här.
Tänk då att Lilla My säger detta. Men jag tycker det är lämpligt att vi har det. Respekterar er båda, men kan ni inte komma överens i vad ni tycker så går man inte till personangrepp.
Rikki du behövs här din kunskap i många områden
HEASM66, du behövs här för dina ifrågasättanden. Som jag bedömer som högst rimliga oftast.
Jag kan vara den som är korkad. Men Lilla My är bättre på annat. Ny dag.
Och den där lilla detaljen att de flesta inte behöver värma upp för att överleva i normalfallet.
De har inte många dagar med minusgrader.
Uppvärmningen står för 80% av min elförbrukning över året.
Det är endast Italien i sydeuropa som fler använder gas istället för el vid matlagning.
Uppvärmning. Italien är det enda landet i sydeuropa som har gas som primär källa.
I Sydeuropa har de haft det enklare att hantera de höga elpriserna eftersom en stor majoritet använder billig gas både till matlagning och uppvärmning. Den valfriheten finns inte i Stockholm city om elen släcks, de flesta där har inte ens vedeldning som folk på landet
Vi bor på landet och har vedeldning som backup. Vi har eldat som pyromaner och våra eldfasta stenar inuti kaminerna har spruckit och fallit ner resp. smält, men de räknas som förbrukningsvaror (vermikulit i herr Binks´ kamin, eldfast tegel i min). Idag var vi inne i kamin-butiken, för att få information om hur vi kan beställa nya resp. hur vi kan själva montera dem på sin plats. I herr Binks´ kamin måste alla stenar bytas ut, trots att bara en sten högst upp hade spruckit och fallit ner, men i min kamin kan man beställa bara de stenar, som har gått sönder. Vi fick också en grundlig lektion om hur man ska elda och vilken sprej man ska använda till rengöring av glaset i kaminerna.
Vi använde ganska mycket briketter och de kan ha bidragit till skadorna, oftast pyr de bara långsamt, men ibland flammar de plötsligt upp mitt i natten. Jag ska stoppa in min kamera in i kaminen och fotografera, för att kolla om den lätta Selkirk-skorstenen har klarat sig och för att kamin-butiken vill ha reda på typen av mina eldfasta stenar.
Min erfarenhet av briketter.
Börja med vanlig ved och arbeta upp en rejäl värme i kaminen.
Efter det kan du gå över till briketter tillsammans med ved. Då fungerar de utmärkt och brinner som fan.
Ja, de brann som fan efter en fördröjning på några timmar och det var kanske då när de tog fyr som våra eldfasta stenar sprack resp. smälte. Det var väldigt skumt som de betedde sig. Du kanske har rätt i att man bör blanda ved och briketter i kaminen och inte elda enbart med briketter. Kamin-mannen sa att briketter är torra, medan veden har en viss fuktighet och det kan påverka hur snabbt de brinner. Briketter är också kompakta och det var därför vi köpte ett prepp-lager av dem. Snål spar, fan tar!
Låter som du har för låg temperatur i kaminen och då tar de sig inte.
Tryck på rejält framöver, pyreldning är aldrig bra.
Glasen kan du göra ren med dagstidningspapper som du doppar i lite vatten samt aska från spisen.
Torka sedan torrt och rent med enbart dagstidningspapper.
Hej Marjatta! Kapar tråden för att lägga in en YT som jag just såg med Sabine H – ni verkar ha haft liknande karriärbana / erfarenheter. 14 min.
https://www.youtube.com/watch?v=LKiBlGDfRU8
Intressant med utfall av kamineldning! Vi har också eldat på mer än tidigare denna säsong men än har inget gått sönder även om glasen sotat ihop. Får tydligen börja köpa lösnummer för rengöring 😁 – tack Run DMC.
Just i Stockholm finns fortfarande kvar ett gasnätverk och en relativt stor del av lägenheterna i innanför tullarna lagar fortfarande mat med gasspis.
För övrigt glömmer folk fort nu när Tidelaget ökar i oppositionen.
Skattehöjarregeringen.
Glömmer vad?
Du underskattar folks aversion mot skattehöjningar. De är okej så länge de går till sådant folk vill ha och inom rimliga gränser.
Är du dum i huvudet?
Prova en annan replik.
Det är inte många diesel truckar kvar inom industrin. Alla har bytt till eltruck. Gruvmaskiner är relativt stationära de kan enkelt elektrifieras. De flesta entreprenadmaskiner också….
Men det är för att du sparar energi. Effektivare, och du behöver inte ventilera lika mycket avgaser.
Litiumtruckar kan man dessutom skita i ventilerade laddplatser.
De är också betydligt billigare i underhåll. Det är bara stora utemaskiner som går på diesel och där är det oslagbart. Batterier kommer aldrig bli ett alternativ för sådana arbetshästar.
Är du dum i huvudet?
Prova en annan replik.
Tack LW! Tröttnade på hens kommentar.
El kommer bli en bristvara tidvis. Vi har haft en del störningar under vintern när det varit kallt och när vinden mojnats. Det är de problem vi kommer att se i framtiden i än högre grad. Industrin kommer behöva tredubbla kapaciteten och hushållen den dubbla inom 10 år. Ett kärnkraftverk tar ungefär 10 år från beslut till färdigställdes. Det är en mycket allvarlig situation för som vi ställs inför. Det är flera frågor som oroar kring detta bl a industrins konkurrenskraft och arbetstillfällen med driftstörningar pga när maskinerna står stilla. inflation och kostnadsökningar för gemene skapar instabilitet i samhället. Det borde inte vara en fråga om vad det kostar att bygga 2-3 kärnkraftverk modell större typ 1,5 Mw. Det skulle ge elnätet stabilitet tillsammans med vattenkraft. Oavsett vad verken kostar att bygga är alternativet dyrare.
Du menar väl 1.5GW?
Är elprisjämförelsen justerad för inflationen?
Nyfiken på varför Mp, som tydligen är alla olyckors moder, friskrivs från nedläggningen av en reaktor i Oskarshamn.
För att O1 hade mycket kort driftstid kvar, den reaktorn hade genomgått så många start/stoppcykler. O2 hade precis genomgått en livstidsförlängning och modernisering och effekthöjning om ca 20% för ca 8 mdr vilket man fattade beslut om under 00-talet. Det rimmar illa med att kärnkraftsel är för dyr och måate läggas ner och man måste bygga ny vindkraftsel istället.
Alltså, om någon fortfarande tror på SVMPC lögner om energipolitiken så är man dum i huvudet.
Är du dum i huvudet?
Du har verkligen dåligt med argument när du genast börjar med dina trista personangrepp.
Jag begriper mig inte på den här diskussionen. Antagligen är jag hum i duvudet?
Jag har inte hört talas om den friskrivningen. Mp var centrala i beslutet.
Bloggaren skrev:
“Det är antagligen först senare i år och 2025 som vi får se det nya normalläget efter att Socialdemokraterna och Miljöpartiet lade ner hälften av reaktorerna i Ringhals och en reaktor i Oskarshamn.”
Jag funderar på om man med solceller ska teckna fastprisavtal på elen.
Funderar på som Lars skriver att den lilla mängd man behöver köpa in på sommaren är irrelevant, och då kanske de högre bundna priserna på sommaren kompenseras av ett lägre (bundet) pris på vintern?
Tveksam om något elbolag erbjuder fastpris i samband med solceller, du vill väl emellanåt bli av med överskottselen och få ersättning?
Relevant fundering. Trots allt betalar man bara för elen på vintern i det fallet. När låsta priset blir ett tänkt medel av sommar och vinter så blir ju därmed vintern billigare. Värt en separat artikel på bloggen.
Frågan är om man kan ha fastprisavtal i samband med solproduktion? Uppfattade att mitt elbolag ville att jag skulle ha rörligt timpris(kan ha missuppfattat det).
Jo, det gick bra för mig för ca 2 år sen, installerade solceller och tecknade nytt fastprisabbonemang så köper lite dyr el på sommaren och mycket billig el på vintern relativt månadspriserna, funkade oförskämt bra förra vintern, men nu är det väl frågan om det är lönt men har 35kWh batteri på gång så jag kan självkonsumera mer av det jag producerar och i framtiden om jag tvingas över på timavtal styra köp till lågpristimmarna.
Elpriset är en sak, man kan påverka sin förbrukning. Men elnätet är ju trist, det aviseras rejäla höjningar av nätavgifterna. Fasta avgiften kan man ju inte göra något åt om man inte vill gå off grid… och överföringsavgiften är inte billig, även om man kan köpa billig el vissa tider. Man är ju helt fast i nätägarens händer.
Jag är extremt busy med jobb nu, så har inte tid att gå in i djupa diskussioner. Men vill bara påpeka att elen blir generellt billigare, om man tittar på priser i Euro för att undvika växelkurseffekter samt också inflationsjusterar. Här en kommentar jag skrev på bloggen tidigare i år:
—
“QUARK
2024-02-29 17:20 – 17:20
Elpriser diskuteras ofta på denna blogg, så vill bara påpeka att för att bedöma om dagens elpriser är höga eller inte så måste man jämföra med historiska data, och då är det viktigt att ta med inflation. Dessutom så är det bättre att hålla sig till priser i Euro, med tanke på att Svenska elpriser i SE4 till stor del bestäms av priserna i Europa, och för att undvika effekter av svängningar i växelkurser SEK/EURO. Inflationsjusterade elpriser, årsgenomsnitt:
År 2003: 57.4 Euro/MWh
År 2010: 77.8 Euro/MWh
År 2019 (SE4): 48.2 Euro/MWh
Feb. 2024 (SE4): 49.2 Euro/MWh
Med tanke på att data ovan för 2003-2019 är årsgenomsnitt, som ju är betydligt lägre än de dyra vintermånaderna, så kan vi konstatera att elpriserna för Feb. 2024 är historiskt sett låga. Detta trots att det är stor-krig i Europa.”
—
Orsaken till att elen generellt blir billigare och billigare är utbyggnaden av vindkraft och solkraft, både i Sverige såväl som i Europa, och det är en trend som kommer fortsätta driva el-priserna nedåt pga den snabba teknikutvecklingen.