Denna artikel innehåller reklamlänkar för Svensk Värdeförvaring, Hemsol, samt Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börsveckan inleds negativt i de asiatiska tidszonerna, men också med ett nytt rekordpris på guld i svenska kronor på 740:- SEK per gram. Elpriset blir skyhögt ikväll efter en tid med rimliga elpriser. SCB rapporterar att det idag är det lägsta antalet personer som lever på bidrag inklusive sjukpenning och a-kassa i Sverige sedan 1990.

Stockholmsbörsen steg förra veckan med +1.27% för breda OMXSPI, medan storbolagen haltade runt på +0.03%. Den svenska kronan försvagades rejält till i skrivande stund 10:56 SEK för USD och 11:42 SEK för euron.
I skrivande stund ligger guldpriset på 735:- SEK per gram, vilket hade varit nytt prisrekord om guldet inte var uppe på 740:- SEK tidigare i morse, när guldet också slog rekord i dollar på 2 208 USD per troy ounce.
Vill du förvara ditt investeringsguld säkert i bankfack kan du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm via detta formulär (reklamlänk). Månaden ut erbjuds bloggens läsare en rabatt på första årets bankfackavgift. En tidsstämpel plus dina ifyllda kontaktuppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
I USA steg också börserna förra veckan, och tillsammans med den svagare svenska kronan innebar det rejäla uppgångar mätt i svenska kronor. I dollar steg S&P-500 +2.29% och Nasdaq 100 med +2.98%. Räknar man in valutaeffekten var uppgången 4-5%.
Mina portföljer hos Lysa, både som investeringssparkonto privat (reklamlänk) och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk) steg +2.65% förra veckan, vilket inkluderar valutaeffekterna.

Börserna i Asien öppnar veckan svagt, undantaget ASX 200, som går +0.53%. Som västerländskt index bådar det förstås gott. Men i övrigt faller Hang Seng med -0.32%, KOSPI -0.40%, Nikkei 225 -1.16% och Straits Times -0.46% i skrivande stund.

Elpriserna blri skyhöga igen ikväll och även nu på morgonen och det i hela landet. Lägsta pris låg i natt på 71 öre, priset snittar på 96 öre per kWh och toppar på 197 öre per kWh ikväll. Snittpriset dagtid blir 104 öre.
Gissningsvis beror detta på att det inte blåser, då SVK:s Kontrollrummet rapporterar att endast 498 MW vindkraft levereras eler i skrivande stund 2.4% av Sveriges elbehov, i jämförelse med exempelvis 6 908 MW kärnkraft och 11 485 MW vattenkraft.
Solkraften här hemma täcker dock behoven just nu tillsammans med prisstyrningen av varmvatten mm. Detta trots att det är mulet ute.
Vill du ta in offerter på solkraft till villan, bostadsrättsföreningen, företaget eller lantbruket, kontakta Hemsol så ska du få en eller flera offerter anpassade till din typ av installation (reklamlänk).

SCB rapporterar om rekordfå personer som försörjs med sociala ersättningar och bidrag. Både andel och antal var 2023 det lägsta sedan mätningarna började. Det handlade om 701 953 personer som levde på sociala ersättningar och bidrag förra året, eller 11.8% av alla arbetsföra och är en minskning sedan 2022.
Det är också de lägsta siffrorna sedan 1990 när mätningarna började, och avser helårsekvivalenter. Som exempel så ges att om två personer varit arbetslösa ett halvår vardera så blir det en helårsekvivalent.
Vanligaste ersättningen är sjuk- och aktivitetsersättning, som stod för 29.3%, följt av sjukpenning på 23.9% och sedan arbetsmarknadsåtgärder på 25.3%, ekonomiskt bistådn på 10.2% och ersättning vid arbetslöshet med 9.9% av totalen. Etableringsersättningar stod för 1.4%.
Trots allt gnäll och snack om att så många lever på bidrag så är verkligheten alltså den lägsta siffran på 33 år.
Men det är förmodligen “för djävligt i alla fall”, se kommentarsfältet nedan.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
113 kommentarer
På tal om sociala ersättning och bidrag, det är för djävligt i alla fall…
Vad är det som är för djävligt?
Tror att Brasklapp gör sig lustig över bloggarens avslutande kommentar 🙂
Aha…lite stiff idag så kände inte vibben 😁
must belt myself
Ingen fara, jag ville direkt bjuda bloggaren på den så vi så att säga hade klarat av den diskussionen…
Ibland kommer det upp diskussioner kring orättvisa kring att elpriserna i SE4 ligger lägre än övriga. Då tycker jag man ska pröva ha i tanken att det exempelvis idag är -10 i Gällivare. Varit kring – 30 flera gånger i vintern, då får man knappt någon utväxling på värmepumpen heller.
Då måste du också nämna att det är reducerad energiskatt i Norrland.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elrakningen/energiskatt-skattesatser-och-kostnader/kommuner-med-reducerad-energiskatt/
På en mer seriös note – Dasspapper, bindor, blöjor och Torky samt fönster verkar vara framtidsbranscher! In och köp!!!
Med tanke på den allt mer åldrande befolkningen skulle jag i så fall satsa stort på vuxenblöjor!
På dagens bloggtema måste man ju dock även påpeka att folk också jobbar högre upp i åldrarna idag. Typ alla jag känner jobbar tills dom fyller 70.
Verkar som att många dieselbilsfförare gillar vuxenblöjor också, så att man kan köra 100 mil utan stopp.
Men dessa kan vara en utdöende ras, så kanske en dålig investerring på sikt.
Ändå har Unilever’s aktie stått stilla i många år trots stadigt ökande intjäning. Kanske dags att köpa snart som ett wonderful company at a fair price?
Essity, den har väl inte varit så rolig hittills men hoppas det tar fart nu då.
Essity har sålt innehavet i Vinda så det finns stålar i kassan.
https://www.cnbc.com/quotes/3331-HK
Mätningen omfattar kohorten 20-64 år, alltså de som brukar kännetecknas “arbetsför ålder”.
Denna har ökat från strax över 5 miljoner år 1999 => strax under 6 miljoner 2024.
Andelen har minskat från 20 till 11% som omfattas av någon av ersättningara. Från 1 miljon till 700 000 alltså. Samtidigt som arbetsföra befolkningen ökat enormt.
Den stora förändringen kom 2006 i samband med att Alliansen vann valet.
Sedan steg siffran igen efter att SVMPC tog makten trots 8 feta år efter 2012.
En del av av dem som får aktivitetsersättning är gymnasiestudenter som pga sjukdom eller andra skäl inte kunnat gå gymnasiet enligt plan, och slutför gymnasiet vid Komvux. De kanske kommer att bli civilingenjörer. Det handlar om att bli försörjd ett antal månader så att de får gymnasieexamen och behörighet till högskola.
Klassisk historieskrivning ser jag. Värt att notera är också att Sverige hade EUs *högsta arbetslöshet* under regering Reinfeldt och “arbetslinjen”. Så man väljer ju sin sanning…speciellt med allt skit som under Fas 3 räknades som “arbete” trots att man hyrde ur folk till struntsummor till företag på sätt som *inte* gav fortsatt jobb.
Allt medan staten dvs vi arbetande betalade kalaset. Det samt massiva lån som regeringen Löfven fick lov att ta tag i och städa upp.
Lätt att lova mycket om man bränner andras pengar, det funkar såväl för Trump som Moderaternas ekonomiska politik.
Det var inte många rätt i det där såssedravlet. Gammal skåpmat.
Flest arbetslösa (och i arb. mark. åtgärder) någonsin har vi haft under Coronapandemin. Men det ursäktas av att det var en speciell situation. Det var absolut inte Anderssonskans regerings fel. Nej, de satt ju med en alliansbudget ett halvår under sina 8 år.
Men S erkänner inte finanskrisen 2008 var en enorm kris , eftersom det var Reinfeld som satt i regeringsställning då.
När det gäller er såssar finns det bara ursäkter och att skylla ifrån sig.
Folk går inte på den längre. Det ser man efter senaste historieomskrivningarna som S försökt prångla ut.
Man litar inte längre på S.
Vilket är förklarligt.
Expressen.se skriver att vi inte kan rekrytera officerare, alla som klarar kraven får plats. Det saknas soldater. Polisen vill korta utbildningen för att det finns för få poliser. Rektor Linnea i Göteborgs norra förorter skriker att hon behöver fler resurser pga alla bokststavsbarn. Fram till nyligen kunde man importera arbetskraft även till lågkvalificerade vårdjobb som LSS/PA.
På något sätt borde de där 700.000 kunna sättas i arbete. Om det nu inte handlar om handikappade elker liknande.
Åtminstone den där första ungefär hälften som har någon variant av sjukersättning kan du nog räkna bort från den typen av yrken.
Över 50% av dem är sjukskrivna.
Sedan är det inte 1800-talet längre, utan jobb är faktiskt ofta lite mer kvalificerade än att skruva i en likadan skruv hela dagarna. Samtliga jobb du listar kräver kompetens och begåvning, vilket inte alla har.
Vi är nog generellt ganska långt ifrån Lisbeth Salanders kneg med att “kopiera papper, koka kaffe”.
Ok, jag köper sjukskrivning och handikapp, då är det bara 350.000 kvar. Tillverkningdinfustrin är nog utesluten men vi får hoppas att någon kommer på enkla jobb.
På min tid fanns det diverse vaktmästar- och OBS-lärartjänster som i stort sett gick ut på att hålla koll på värstingarna och prata med dom. Får väl bli Rektor Linnea som anställer dem.
Även “enkla” jobb där den anställda får ut kanske 15.000 kr/mån ska motivera en kostnad på kanske 600.000 kr/år för arbetsgivaren.
En bruttolön på 20 000 kr, vilket ger över 15 000 kr/månad netto i de flesta kommuner innebär en lönekostnad för företaget på ca 340 000 kr (Lön + sem.ers. + avtalspension + arb.givaravg.). Ska till en väldans massaoverhead för att det ska bli 600k i slutändan, snarare hamnar man på runt 400 kkr när alla utgifter är betalda. Lite beroende på vilka arbetskläder som krävs. En takskottare kräver ju lite dyrare grejor än en lokalvårdare t.ex.
För att det ska gå jämnt upp måste man kunna fakturera minst ca 300 kr/h. Finns det ROT/RUT att hämta blir kalkylen bättre. Reservation för felräkning, det gick snabbt.
Nu har visserligen kollektivavtalen oftast högre lägstalöner än så, Handels ligger väl på närmare 25 000 kr tror jag? Och hos Kommunal är den ca 21-22 000 kr (outbildad).
Hur F.. Räknar du?
15000kr ut är lika med en månadslön på runt 22000 x 1,6 till avgifter, semester, sjuklön mm. X 12 MD =422400
Det är illa nog som det är utan att överdriva.
Sedan har väl Tidölaget en hittepå minsta lön på 27500 i månaden för ovälkomna.
@Danskelasse – du alltså jag har pluggat matte hos Margareta Sandstedt och jag vet att 15000 kr ut i månaden blir minst 150 000 000 000 kr i kostnad för för företaget per år för den anställde, så det så…
@Danske: 18000 i månaden ger 15000kr ut (kolla “räkna ut din skatt” på skatteverket). Sen kan du inte räkna semesterlön 2 gånger dvs lägga på x1.6 baserat på 12 månadslöner. Om vi räknar med 4.5% pension och 5% sjukfrånvaro så får vi ca 12 x 18000 x 1.41 = 304000kr. Lägg på några tusenlappar för friskvårdsbidrag och annat krimskrams så max 340000 kr.
Om man är stenhård, ingen lösgodis, sjukdom eller vinst – JA
Oavsett är det låång väg till 600000
La det är lite oklart vad Tidölaget hittar på framöver.
34k/månad eller en s k medianlön verkar vara inträdeskravet framöver.
Men jag som medelbegåvad presenterar inga länkar till det, det får ni smartingar fixa.
Jag har fullt upp med annat. Andas och går samtidigt är nog så jobbigt ibland.
Om jag får spekulera, så har vi nog en räntesänkning redan i veckan typ-ish. Senast Maj.
Så Euron lär bli dyr framöver, med mitt lilla förstånd så gissar jag på 12kr för en Euro under redan detta år. Så växla över semesterkassan redan nu är mitt tips
@MH 10:21 m.fl., glöm inte arbetsgivaravgifter och liknande. Det är väl ytterligare typ 30% och då ökar de där 340 KSEK till runt 440 KSEK.
Minns ärligt talat inte hur jag räknade, men ja, någonstans måste det ha blivit tokfel. Måste dock säga att jag faktiskt uppskattar att folk här inte bara tar en på orden utan faktiskt tänker själva! 🙂 Schablonberäknar man på att arbetsgivarens totala kostnad är utbetald nettolön x 2 och en månadslön netto på 15 KSEK/mån skattat och klart så landar man också på drygt 350 KSEK/år för arbetsgivaren. Så någonstans i intervallet 350-400 KSEK/år låter mycket rimligare.
Fortfarande en rejäl slant för ganska många “enkla” arbetsuppgifter så min poäng i stort kvarstår dock.
Begreppet “handikapp” är missvisande och nedsättande, och används inte av upplysta människor.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Funktionsnedsättning
Ok, nu var det inte jag som sa det. Men detta landet alltså.
Jag skriver själv numera hen-x för ”inkludering”. Men jag pyser nog snart såfort fyra ben är självständiga. Detta är över mitt huvud så att säga. Men experimentet får ni fortsätta utan mig
Nej, inte till dig. Och inget experiment. Viktigt med ord. För att ta det värsta exemplet: Se på Putin hur han förvränger orden. Farligt.
Brukar golfspelare numera fråga varandra vilken funktionsnedsättning den andre har?
@PPP ? Var det ett svar till mig? I så fall ett STORT frågetecken. Dunkelt vad du är ute efter. Har du något att invända mot innehållet i länken jag postade? Förtydliga dig gärna.
Fullt rimligt svar angående golfen. Tror jag hade HCP 17 när jag slutade som 13 åring. Ja, jag började för sent för att till bra
@PPP Ok, det var då inte ett svar till mig (jag spelar för övrigt inte golf). Själv tog jag upp innehållet i länken och deras självklara rätt att definiera sig själva. Inte utomstående som har den rätten.
Har en släkting som sitter på länsnivå i Norrbotten och jpbbar med arbetslösa.
Norrbotten har ju en enorn brist på arbetskraft. Här behövs verkligen invandring (man skriker exv efter duktiga ukrainska kvinnor)
Släktingen sa att de två % arbetslösa som är här i princip alla är sjuka, intellektuellt utmanade, har missbruksproblem.
“språket är inget problem, det löser man”
Generellt jobbar alla invandrare som är kvar där uppe. Då det finns gotr om jobb ställer man krav. Budragsutnyttjarna hamnar i orger som Eskilstuna där de kan skylla på att det inte finns jobb.
Men faktum är att det är svårt komma undan med att vara lat och gå på bidrag. Det ställs ordentligt med krav nu.
Som sagt. De utan arbete nu är genrellt de som inte fungerar på en arbetsplats. Pga sjukdom eller annat.
Förr när vi hade invandring jobbade dom ju i team och det räckte att en av dom kunde svenska, så kunde dom prata finska (grekiska, etc) inom teamet. Med tiden lärde sig alla svenska. Funkar säkert bra idag också!
Budgetutnyttjare var ett fint ord. Men du menade nog något annat ord jag förstod. (Autocorrect is a bitch jag oftast drabbas av). Tror ibland man ska vara lite mer ödmjuk faktiskt. Men jag utvecklar inte det mer än så
Jag vet inte jag. Det finns många enkla jobb faktiskt för lågutbildade. Det som jag kallar 27000-kronorsjobb. Som att jobba som spärrvakt eller städare/informatörer i tunnelbanan. Eller som butiksbiträde i Pressbyrån eller inom hotell- och restaurang. Eller som p-vakt eller ordningsvakt. Eller i hemtjänsten. Eller taxichaufför-busschaufför. Det finns många serviceyrken. Sedan en annan reflektion som handlar om alla nyanlända till landet – enskilda och familjer – som bor i olika genomgångsbostäder och hotellhem. De här genomgångsbostäderna ser man överallt i Stockholm, framförallt i Stockholms kommun. Det finns hela hotell med nyanlända som intill Älvsjö station. Vilka bor på det stora Forenom Apartotel i Flemingsberg? Ja det kommer cirka 100 000 om året till landet.
Det finns gott om enkla jobb i bemärkelsen att de inte kräver någon utbildning i Norrbotten. Dessutom relativt välbetalda jobb. Men ingen vill flytta till Norrbotten.
OBS: Hemtjänst är inget enkelt jobb. För det första är det ofta ensamarbete. Du måste dessutom vara beredd på att det mesta kan hända: Hantera missbrukare, akut sjuka och t.o.m. dödsfall. Vanligen medföljer medicinsk delegering d.v.s. man tar i praktiken över sjuksköterskas jobb på distans. Samt givetvis att man måste vara någorlunda kunnig i svenska. Svårt kasta in nyanlända eller andra som saknar all kvalifikation, eller motivation. Nu sker det kanske inom vikariepoolen i många kommuner ändå men det är då bara för att det inte går att få tag i någon annan. Men allra minst bör man ju ha klarat SFI och ha en undersköterskeutbildning på det innan man som nyanländ i landet är redo. Något lägre instegströskel inom Äldreboenden och Gruppbostäder där det finns mer personal i närheten.
Jag håller med. Jag var tveksam till att ta med hemtjänsten bland de enkla jobben.
Hemtjänsten är jävla hjältar.
Svenska? Hemtjänsten? Skojar du?
Men ja, hjältar absolut.
Hade jag jobbat inom hemtjänsten, hade jag nog varit utbränd inom några år. Nu gör jag inte det tack o lov, men jag tycker så klart de ska tjäna mer pengar än mig. Utfallet kan såklart variera.
Jag dricker mest kaffe, lyssnar på musik sen gör ”AI” jobbet. Nä det är inte rättvist. Men det passar landet lagom så att säga
Tyvärr godhetsknarkats bort arbetsför arbetskraft under 90-talet, en egen anekdot från en nära vän som skadade 1 kroppsdel i 30-års åldern och blev intvingad förtidspensionär då “Du måste förstå att du aldrig mer kommer kunna jobba”. Varför hen inte kunde ta ett annat jobb eller sätta sig i skolbänken utan vart tvungen att försvinna från arbetsmakten och bli bidragstagare på “ett straff” var det ingen som förstod….
Men så såg reglerna ut då.
Helt skamligt hur vi har slarvat bort människors kunskap och kapacitet.. Och så undrar man varför vi har höga skatter
Det finns en enkel lösning för officerare, poliser och sjuksköterskor – som man faktiskt använde sig av förr i tiden. Det är att se till att ordna boende åt dom, samt så klart att höja lönen. Förr i tiden fick tex sjuksköterskor förstahandskontrakt på lägenhet i bra lägen i stan. Det är en perk som privata företag kommer ha svårt att konkurrera med, och ger stor trygghet för unga människor.
Man kan ju fundera på vad det är som gör att det finns massor av “bokstavsbarn” helt plötsligt?
Är det mikroplaster från vindkraftverk?
Är det överkonsumtion av energidrycker med taurin?
Är det subliminala meddelande i sociala media?
Vad exakt är det som skiljer sig från 1980-talet när 90% av bloggens läsare växte upp och Stigas hockeyspel var höjden och TV spel var 8-bitar med en Video composit till antennomvandlare drömmen.
Ja du. Det är en komplex cocktail av heltidsarbetande föräldrar, brist på föräldraauktoritet och en underhållningskultur med ständiga stimulanser.
Varifrån bokstavsbarnen kommit: Kan det vara så enkelt som att man idag ser dem som något som kräver resurser och därför mäter och pratar om dem. Medan man när du och jag gick i skolan såg dem som individer som alltid funnits, alltid skulle finnas, och så småningom, efter uppfostring med aga, skulle komma att göra nytta med manuell dikesgrävning och löpande band?
Ungefär så tror jag. Livet i samhällsmaskinen blir allt mer inrutat och det är många som inte är skapta för det maskinlika livet på kontor där vi som kuggar och hjul mäts och vägs och måste “leverera” med hög precision. Men min erfarenhet är inte att illbattingarna kom att jobba vid löpande band men däremot som mekaniker, allt-i-allo på lantbruk eller flyttgubbe.
Jag är inte yrkesman men har fått intrycket att “illbattingar” är ett mycket snävare begrepp än “bokstavsbarn”. Vissa pratar om “autismspektrat” där någon av bokstavsdiagnoserna kräver överaktivitet medan någon annan förutsätter motsatsen. Och jag gissar att några av de med låg aktivitetsgrad kan ha funkat bra på i alla fall vissa löpande band. Men att de mer impulsiva som du skriver kan ha passat bättre någon annanstans.
Man sätter nog ibland bokstäver på barn man inte kan förstå. Finns även i vuxen ålder.
Intelligens kan som bekant inte mätas. Så medelbegåvningar likt jag, får kanske dela ut lite slaskdiagnoser kanske. En förklaringsmodell för de som inte förstår
Utbildningsväsendet, marschen genom institutionerna är inte bara ett svenskt fenomen.
När jag var ung och barn kände sig missförstådda började de kalla sig för emo eller goth istället, nu är väl det fenomenet nästan borta och folk säger att de har fel kön istället. Bra timing att Kristersson har personlig ambition att minska kraven för kirurgiska ingrepp på minderåriga, sådär lagom när man lärt sig allt i livet och aldrig kommer ångra sig.
Håller helt med. 16år: Sprit Nej! Skära av kön o tuttar Javisst!
Extra intressant nu när det kommer studier som visar att många unga som bytte kön ångrar sig..
Det är tufft, men någon måste säga det.
Det är för djävligt i alla fall att folk inte kan hålla sig till fakta.
Okej, bra så? 🙂 🦡
Det socialaskyddnätet en grundpelare i ett civiliserat samhälle.
Det är bra om SCBs siffror visar sanningen, men de kan ju ljuga också.
Hur många är det som behöver hjälp men inte får någon alls eller bristfällig hjälp.
Hur många unga är utanför systemet idag och lever på sina föräldrar?
Var är statistiken över de som inte tar del av sin rättmätiga del av det socialaskyddnätet, men inte heller kan försörja sig själva.
Var är de som inte ens finns med i systemet i statistiken?
Situationen är socialt mest troligen värre idag än den var för 25 år sedan.
Men allt är bra för de får inga bidrag.
Den som vill hävda att allt är katastrofalt på grund av sådant som du tar upp får väl vara den som plockar fram siffror för att visa på det.
Åtminstone för svensk del så finns förmodligen data för det mesta av det du räknar upp. Den statistik bloggaren nämner svarar på en del av pusslet.
Det är SCB som ska lämna komplett statistik.
För mig som medborgare räcker det att upplysa om att det saknas statistik över de som inte “belastar” systemet och har fallit mellan stolarna.
T.ex. de som inte utnyttjar bidrag för att de inte klarar av att ansöka om dem.
Söker man ingen sjukpenning så har man enligt statistiken inte varit sjuk.
Men allt är ju “bra” för de som inte är med i statistiken får inga bidrag.
Hur många miljarder i bidrag betalas inte ut till de som skulle behöva dem och har rätt till dem varje år?
Det är inte jag som ska svara på de frågorna, det är SCB som ska ha dem svaren.
Bloggaren är inte SCB.
Vem har påstått det?
Herregud, jag är helt indoktrinerad av allt detta att bidragstagare är tärande.
Det ska INTE stå utnyttjar, det ska stå nyttjar.
Fan vad jag är less på alla dessa som klagar på att folk har rättigheter som ska ge dem ekonomiska bidrag de har rätt till.
De till och med förstör mitt språk.
Om det nu är så fullt med bidrag, få måste de som tar emot bidrag trots att de absolut inte behöver dem, vara de mest tärande i samhället.
De som har en hög lön i en offentlig tjänst, men som absolut inte gör skäl för den.
Kolla in riksdag och regering, snacka om bidragstagare.
Tänker du på knugen nu?
Även andelen sysselsatta är hög, hittade iofs bara data tillbaka till 2008 vid en snabb googling så kanske inte topp från 1990 men känns rimligt att de är realterade. Men andel sysselsatta känns som ett mer relevant begrepp SCB har där med upp till 74 så de som jobbar vidare efter 65 är medräknade.
Men hur mäter man sysselsatta? Är det fulltids, eller “sysselsatta nog att leva på ” ?
“En sysselsatt person är en person som under en viss vecka (referensveckan) utfört något arbete i minst en timme som anställd, egen företagare eller medhjälpare i företag tillhörande en familjemedlem. Personer som inte har utfört något arbete enligt ovan, men som hade anställning eller arbete som de var tillfälligt frånvarande från under hela referensveckan (på grund av exempelvis semester eller sjukdom) räknas också som sysselsatta.”
Ja det är möjligen en brist att man kan jobba väldigt lite och räknas som sysselsatt, men statistiken säger att de är väldigt få, så ingen större anledning att jobba på att hitta någon annan gräns att gå efter.
Jag var i kontakt med SCB för en 8 år sedan, vill man få statistik framtagen som politiker är det gratis men som privatperson kostade det väl 20~30′ om jag minns rätt.
Sociala skyddsnät är önskvärda och bra för att hjälpa människor komma på fötter igen efter sjukdom, arbetslöshet, och andra oförutsedda livshändelser.
Men är det verkligen civiliserat att låta friska människor i arbetsför ålder bli fast i livslångt bidragsberoende? De barn som hade såna föräldrar när jag gick i skolan verkade i de allra flesta fall vara ganska missnöjda över sina föräldrars livsval.
Tänkte precis skriva något liknande, men såg att du fångade upp den aspekten. Snyggt. Att färre får socialt stöd är inte bara bra. Fler hamnar i utanförskap och ohälsa istället för att komma på fötter, det kostar också mycket att hantera!
11,8% låter högt (men förklarar kanske varför det alltid är så mycket folk ”på stan” kontorstid vardagar), är studenter och föräldralediga inkluderade?
Nej, studenter uppbär inte försörjningsstöd.
Eller på bloggar efter klockan 09…
Bloggen läser man ju under “rasten” på arbetet, i alla fall för oss med kontorsjobb.
Man har ju hört historier om hur det var på 80-talet och tidigt 90-tal. Ingen karensdag osv.
Sedan infördes karensdagen och lite andra saker ändrades (t ex arbetsgivaren betalar sjuklön första 2 veckorna) och sjuktalen gick ner kraftigt – så kraftigt att företag fick säga upp massa personal för de hade för många anställda.
80- talet hade inte “arbetar hemma” eller läser LW’s blogg på jobbet heller. Alla tider har sina avarter.
Med elpriserna så kommer ofta effektbrist upp som ämne. Har någon sett en graf över tid på denna effektbrist? Dem har ju inte tvingat oss att släcka områden men ändå spännande att se hur avståndet till effektbristen varierar över tid.
Närmsta som skett var väl Finland I vintras som var ett kraftverkstopp ifrån att behöva rullera avstängningar trots massiv import. Kallt och ingen vind existerar oavsett vad miljöpartiet menar.
Påtal om energi läste jag att Norge nu senare I år ska sluta med sitt energibidrag.
Generellt ser jag ju inte på bidrag som något positivt utan marknadsstörande men när det handlar om resurser uppbyggda med statliga medler/skattepengar som staten redan går massivt plus på känns det bara som extra skatt för oss. Norska staten sparar ju redan typ 500 miljarder i år exklusive tillväxten på oljefonden, är det nödvändigt då att dra in ännu mer på medborgarna när vi redan har så höga skatter också? Fattar inte varför vi måste ha så höga momsskatter, intäktskatter och arbetsgivaravgifter när staten samman med oljefonden sparar mer än hela svenska statens intäkt i år.
Här verkar ju vara två spännande nyheter. Någon som begriper och kan förklara vad de betyder?
Jag läser det som att man anpassar (begränsar?) exporten lite samt att man infört något virtuellt elområde för export till nordiska grannlänerna?
6 mars kl 14:09
Den 20 mars införs motsvarigheten till summaallokering mellan elområde SE3 i Sverige, elområde DK1 i Danmark (Jylland) och elområde NO1 (även kallat Öst) i Norge även på intradagsmarknaden.
Den 20 mars införs ett virtuellt budområde, SE3A, mellan SE3, NO1 och DK1 på intradagsmarknaden som syftar till att använda kvarvarande kapacitet från dagens summaallokering på dagen före-marknaden mellan samma områden mer effektivt
https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/balansansvar/2024/forbattrade-handelsmojligheter-pa-intradagsmarknaden-mellan-se3-dk1-och-no1/
Samt
Ändrad ramping för HVDC-kablar vid go-live av flödesbaserad metod
22 mars kl 10:21
De nordiska systemansvariga för elöverföringssystem (TSO) ändrar rampingrestriktionerna för HVDC-kablar i samband med införandet av flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod. Det berör främst Fenno-Skan och SwePol Link.
https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/europeisk-elmarknad/2024/andrad-ramping-for-hvdc-kablar-vid-go-live-av-flodesbaserad-metod/
“Men det är förmodligen “för djävligt i alla fall”, se kommentarsfältet nedan.”
Kommentarsfältet reagerar givetvis som hundarna i Pavlovs experiment. Det är antingen att invandrare kommer hit och lever på våra bidrag, eller att invandrarna kommer hit och tar våra jobb.
Så har det väl varit sen minst 90-talet 🙂
Fast det är rätt längesen jag hörde någon säga att invandrare tog våra jobb. Mitt svar då var att “kan en invandrare som inte kan språket ta ditt jobb får du nog fan skärpa dig”.
De nya kraven på hur mycket en arbetskraftsinvandrare måste tjäna torde ha ett ursprung i att “de” kommer och tar “våra” jobb.
Om de kraven då kombineras med ökade krav på arbetskraften att ta befintliga arbeten kanske man kan få den där LO-märkta “superkonjunkturen” som det pratades om för några år sedan?
Nej det bottnar bland annat i det groteska missbruket av PUT som innebar jobb utan lön på en restaurang i tre år sant det osannolika faktum att myndigheterna talar om “brukar import”
Det är stor skillnad på 27.500:-/månad och att jobba gratis. Jag misstänker dock att du lider av viss pigmentfobi.
@HEASM66 lider som vanligt av rosa drömmar. På den tiden det räckte med svältlön köpte du ett arbete av en släkting som hade restaurang. Lönen du fick på papperet gick tillbaka till arbetsgivaren, annars förlorade du jobbet. Efter tre år fick du PUT och blev fri. Då tog arbetsgivsren in nästa desperata person och du tog ett riktigt jobb. Finns lite olika upplägg.
Min kinesiska fru saknade inte erbjudanden om fejkade äktenskap när hon blev svensk medborgare om man säger så, de byggde givetvis på att vi skulle skenseparera.
Men fortsätt du att leva i drömmarnas utopi socialdemokratien.
Låter inte som om det upplägget är lagligt. De nya gränserna stoppar inte heller ett sådant upplägg då arbetstagaren ändå är tvungen att betala tillbaka lönen till arbetsgivaren så är det väl inget som hindrar vilken fantasilön som helst på “pappret”?
Det blir oavsett skatt på lönen även om den i praktiken aldrig kommer den “anställde” till del. Så finns nog incitament att hålla även en fejkad ansällds lön så låg som möjligt.
Ingen av mina barn i 20-30 års ålder vill ha de där jobben till 22000kr/månaden. Sån jävla tur att någon vill komma hit och göra det istället. Hur många Svennar är intresserade? Det går inte äns att fylla utbildningar för yrken med personalbrist. Dagsfärskt: Ordningsvakt, cncoperatör, elkraftinstallatör
I en alternativ verklighet hade jag säkert kunnat sluta som elektriker istället för det det blev för mig i den här verkligheten.
Ja utan alla invandrare i de enkla jobben skulle Sverige stanna.
Elkraftsinstallatörer tjänar betydligt mer än 22000 / månad om de inte är utländsk arbetskraft.
Nu är det kvalificerad arbetskraft om de kommer från östeuropa men språket är ett problem.
En allvarlig elolycka inträffade för några år sedan när två balter åkte upp i en lift till en högspänningsledning som de trodde var spänningslös.
Jag hade fokus på att det är för lite som söker till utbildningar med hyfsat låga antagningskrav – typ yrkes program på gymnasie + praktiken. Det känns som det är alldeles för få som vill ha ett vanligt medeljobb, det är civilingenjör, börsmäklare eller inget, om det inte ger prestige eller cash.
På 90talet jublade man om man fick praktikplats som bilmekaniker eller snickare. Nu räknas det som halv-looser.
Du glömde att invandrarna också tar våra kvinnor.
Svenska kvinnor är inte ägodelar. De kan således inte stjälas från “oss” (“våra kvinnor”). Oattraktiva män är oattraktiva oavsett. De får arbeta på sina attityder, sina personligheter, klippa sig, börja träna och göra sig attraktiva istället.
Även utan invandring skulle ingen vilja ha dem, men det är ju en bekväm ursäkt att inte ta tag i sin helhet.
Antalet kvinnor som finner rövhattar attraktiva är begränsade.
Min ironi är tydligen obskyrare än HEASM66s.
Män under 180cm har fått det ännu svårare. Vi får helt enkelt dela ut tillväxthormon till pojkar med prognostiserad slutlängd under den magiska grönsen. Datingkulturen går åt fel håll (bara fler o fler som förblir singlar, bland båda TVÅ könen)
Att något blivit bättre betyder ju inte på något sätt att det inte fortfarande kan vara “fördjävligt i alla fall” utan bara att det blivit något mindre fördjävligt :p
Jag hade en halvlång diskussion i tråden för några dagar sedan med ett par “förjävligt ändå”-skribenter som verkligen, i själ och hjärta, ville att det skulle ha gått skitdåligt för de ensamkommande på arbetsmarknaden. Så SCB:s rapport som visade 85 % sysselsättning bortförklarades som “propaganda”.
Fast det finns ingen grupp som har haft så hårda krav på sig att fixa ett arbete.
De hade typ ett halvår på sig att få en anställning annars skulle deras uppehållstillstånd ryka.
Ja, gymnasielagen hade många problem, men utfallet blev rätt bra. De lycksökare som fanns i gruppen försvann tidigt när de insåg att den faktiskt skulle behöva sitta i skolan i x antal år och klara proven för att ens kunna drömma om PUT. Sen var 6-månadersgränsen för att hitta jobb lite väl hårt satt kan jag tycka, tror vi blev av med en och annan som hade kunnat tillföra mycket till Sverige men inte hade det sociala nätverk som krävs för att greja en anställning på bara ett halvår.
Ja, bara att köra en rinse and repeat för alla med TUT.
Vet inte om det var så hårt under de heta åren där när det var som mest tjafs om tjockleken på handledsbenen och knäleder.
Man får vara lite pragmatisk. Skall vi tillämpa (S)VMPC migrationspolitik så kommer systemet braka ihop förr eller senare. S har väl i viss mån nyktrat till, ialla fall tills dess att de sitter i förhandlingar igen om att få regeringsunderlag.
Ja, bara att köra en rinse and repeat för alla med TUT.
Vet inte om det var så hårt under de heta åren där när det var som mest tjafs om tjockleken på handledsbenen och knäleder.
Man får vara lite pragmatisk. Skall vi tillämpa (S)VMPC migrationspolitik så kommer systemet braka ihop förr eller senare. S har väl i viss mån nyktrat till, ialla fall tills dess att de sitter i förhandlingar igen om att få regeringsunderlag.
Mja, med tanke på att vi enligt tongivande politiker och en stor minoritet av väljarna haft ohållbar chock- och kaosmigration sedan 90-talet borde systemet brakat ihop för länge sedan. Och ändå “rekordfå personer som försörjs med sociala ersättningar och bidrag” …?
Hoppas på att många installerar solpaneler så att elpriserna blir negativa dagtid på sommarhalvåret. Poolvärmaren min behöver det, så ställ upp nu alla!
Det skulle förmodligen innebära stora problem för nätstabiliteten.
Antar att vi lever i den bästa av tider. Trots omständigheterna…😊
Självklart ÄR det förjävligt ändå.
Folk staaaplar ju bidrag och när myndigheterna tittar rakt uppifrån ser de bara det översta bidraget.
Eftersom det givetvis är för jävligt ändå, så påpekar jag att det finns bidrag från det offentliga som inte går till privatpersoner. Det skulle vara intressant att veta vad bidrag till alla klubbar och föreningar kostar (t.ex. religiösa föreningar).
Det finns även bidrag som går till alla som har barn oavsett om de behöver det eller inte.
Mycket snack om att vi behöver fler “enkla jobb”.
Varför behöver vi det? Är nationer som erbjuder många enkla jobb som regel framstående och välmående nationer? Knappast.
Vi har minimerat andelen enkla jobb av en god anledning. Är det något vi behöver så är det fler som kan utföra kvalificerade jobb.