Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börsfallen från USA fortsätter i de asiatiska tidszonerna under morgonen tillsammans med högre amerikanska långa räntor. Guldet slår trots något starkare krona nytt prisrekord även i svenska kronor. AEA larmar om 39% fler arbetslösa akademiker hos a-kassans medlemmar på ett år, men det innebär bara 1 000 fler än i januari och arbetslösheten är bara 2.1%. Teslas försäljning rasade och drog med sig sin aktie. Elpriserna är normala i större delen av landet, men i södraste Sverige är priserna skyhöga, men solen gör förstås elpriset valfritt för villaägaren i söder.
Stockholmsbörsen backade med -0.38% för OMXS30 igår och -0.53% för OMXSPI. Den svenska kronan har stärkts något till 11:57 SEK för euron och 10:74 SEK för den amerikanska dollarn, trots att de amerikanska långa räntorna fortsatte uppåt.
Bland orosmolnen hittas stigande oljepriser på grund av läget i Mellanöstern och Rysslands illegala anfallskrig mot Ukraina och allt fler börjar darra på manschetten och tvivla på styrräntesänkningar framöver.
Guldpriset handlas i skrivande stund för 788:- SEK per gram och det nya amerikanska guldprisrekordet är 2 288 USD per troy ounce, medan 790:- SEK per gram är nytt svenskt rekord från i natt. Vi får se om eller när priset passerar 800:- SEK per gram framöver.
I USA backade börsindex. S&P-500 gick -0.72% och Nadaq 100 -0.94%. Sämst inom FANANGST gick förstås Tesla med -4.90% och aktien är ner -32.94% sedan årsskiftet. Orsaken är att Teslas bilförsäljning faller och med 386 810 sålda bilar första kvartalet mot tillverkade 433 371 så ser det väl inte muntert ut. Försäljningen är alltså tillbaka på nivåer som sågs senast under 2022, vilket förstås inte flyger för ett bolag som handlas på p/e 64x enligt MarketScreeners konsensusprognoser för 2024. En sådan absurd värdering förutsätter tillväxt, inte nedväxt, och förhoppningsvis kraschar aktien på riktigt.
Man ska aldrig blanda ihop en produkt och dess tillverkares aktiekurs. Fast det sker igen och igen.
Titta t ex på Trump Media med en försäljning på 2.32 MUSD, men ett börsvärde på 7 050 MUSD. Om nu någon betvivlade begåvningsnivån på Trumps fanbois. Med den värderingen skulle den här bloggen vara värd flera miljarder svenska kronor, vilket förstås är bullshit.
I övrigt så oroas det förstås över vikande bilförsäljning överlag och det är förstås räntorna som påverkar detta. Teslas försäljning är bara febern på sjukdomen.
I Asien är det blodrött i min indexlista för morgonrapporten. ASX 200 -1.30, Hang Seng -0.99%, KOSPI -1.28%, Nikkei 225 -0.67% och Straits Times -0.64% i skrivande stund. Toyota har för övrigt p/e 11x aatt jämföra med Tesla.
Arbetslösheten skenar hos svenska Akademiker. Inte. 1 000 fler var arbetslösa i februari än i januari enligt AEA, men för den riktigt klickvänliga krisrubriken så är arbetslösheten nu 39% högre bland AEA:s medlemmar än för ett år sedan. I realiteten är det 2.1% av medlemmarna, och då finns det förstås massa akademiker som inte är medlemmar i AEA då de inte ser arbetslöshet ens vid horisonten.
I högkonjunktur uppger man att siffran brukar vara 1.5%. Någon procents arbetslöshet går helt enkelt inte att undvika. AEA:s kommunikatör understryker att det är fruktansvärt:
“[F]ör oss är den hög och visar tydligt att det är lågkonjunktur, i högkonjunktur ligger vi runt 1,5 procents arbetslöshet. Man får heller aldrig glömma att bakom siffrorna finns människor av kött och blod där skillnaden mellan att ha ett jobb och att vara arbetslös kan vara väldigt stor och påfrestande.”
Eftersom majoriteten av läsarna av denna blogg är akademiker, eller iaf anser sig vara det för man gick en kurs på en högskola en gång, så håller vi nu en tyst minut för våra arbetslösa likar.
…
Klart.
Själv avakademiserade jag mig för några år sedan och gick ur AEA, så jag är inte akademiker längre.
Elpriserna är normala i större delen av landet men i SE4 som innefattar bland annat Skåne och Blekinge är de skyhöga. Medan SE3 snittar på 53 öre tillsammans med SE2 mot SE1 med 52 öre per kWh idag, så snittar SE4 på 82 öre och toppar på skyhöga 139 öre ikväll och har i skrivande stund 132 öre per kWh.
Det är dock där nere i södern frivilligt att betala dagtida elpriser för villaägarna så här års, då man kan installera solkraft.
Har du ännu inte tagit in offerter på solkraft till din villa, bostadsrättsförening, lantbruk eller företag, vänd dig till Hemsol (annonslänk) för att få in en eller flera offerter från leverantörer anpassade till din typ av installation.
Själv har jag nu räknat flera dagar där solkraftproduktionen på dygnet inte bara täckte dagtida förbrukning utan var större än hela dygnets förbrukning av el i hushållet. Nästa mål är nu att ha en hel veckas solkraftproduktion som överstiger konsumtionen.
Kanske inte just denna veckan med 10 cm snö ute dock.
Tips mottages för övrigt på bra ställe att byta till sommardäck på en Tesla Model S i Göteborgsområdet, Mark eller Kungsbacka. Min ordinarie leverantör Lahalls Bil har tyvärr gått i konkurs och den jag hade innan dess (ingen nämnd, ingen glömd, men den låg i Landvetter) bytte sista gången bara tre av fyra däck, vilket ledde till spännande upplevelser, och dit går jag inte igen. Ett tips är att dubbel- och trippelkontrollera att samtliga däck faktiskt byttes, för vinterdäck gillar inte sommartemperaturer. Bla bla bla byter däck själv bla bla bla. Nej, jag producerar hellre bok eller blogg än byter däck själv. Mer kostnads- och tidseffektivt. Sluta byta däck själv var det första jag gjorde när jag började tjäna pengar igen för typ tio år sedan. Tyvärr finns inte min lokala dåvarande leverantör med hemhämtning och lånebil under däckbytet kvar, men Subarun kan vi byta på lokalt hos grannfirman en dryg kilometer bort. De kan dock inte lyfta en Model S.
97 kommentarer
Jag har kommit fram till att det tar längre tid att lasta in däcken i bilen och köra en omväg till nån firma och vänta på sin tur, än att byta dem själv. Plus att man då har koll på att allt är ok, vilket uppenbarligen däckfirmorna inte bryr sig om. Hemhämtning hade jag kunnat betala för dock.
Tidsbokning och däckhotell is da shit. Skruva själv är förenat med ganska många svordomar och inköp av dyr domkraft mm.
Har man en lätt bil och ett garage, dvs bor i eget hus, använder man bara sin saxdomkraft från Biltema för 199 kronor, går hur lätt som helst och man får använda musklerna. Det krävs även en krafthylsa och förlängningsskaft samt egentligen en momentnyckel.
Men känslan när momentnyckeln klickar och man tänker på alla de där mailen man får från bilprovningen och andra om hur farligt det är att skifta hjul själv är obetalbar. Skrattretande att man får mail som varnar för den nya faran hjulskifte på egen hand med diverse ursäkter som att hjulen kan lossna. Handlar enbart om att dom vill skapa enkla jobb som drar in ohemult med pengar.
en momentstav med rätt virdmoment duger gott till att byta däck. Det är en timme av meditation.
Jag köper Larsas argument att inte spendera tid på saker under sin faktureringsnivå, men jag har en annan syn på saker.
Jag försöker göra så mycket fysiska arbeten själv som möjligt, för det dyrbaraste jag har är mitt välmående.
Jag kan skippa tv:n och röra på mig istället.
Varför ta fyrhjulingsvagnen när jag kan bära saker, varför ta bilen när jag kan ta cykeln, varför sitta när jag kan stå, varför kolla på när barnen klättrar, jag kan klättra.
Larsa, du är härmed varnad, blir kickban om du upprepar det tilltalet.
Larsa, ja så “hette” min lekkamrat för många, många år sen. Minnen. Ack ja.
Han var dock bördig från Falun, så …
Ja de där 22” fälgarna väger en del med 325 däck bak. Man ska vara rädd om sin rygg 😅
Jag har verkligen inget emot att betala för att underlätta vardagen, men i alla fall i Stockholm tar det kortare tid att byta däcken själv utanför garaget. (Jag har tagit tiden; det är inte så stor skillnad). Bor man på landet borde tidsvinsten rimligen vara högre
Man slipper också höra att de vägrar byta de ett år gamla däcken för de är så nedslitna men samtidigt har ett “erbjudande” på nya däck.
Låt mig gissa, de erbjuder sig att ta hand om dina ett år gamla Hakkapellitta med 6mm kvar mot att du betalar en miljödestruktionsavgift på 100 kr per däck och samtidigt säljer de LingLong bakelitdäck till 20% över listpriset?
Å andra sidan har jag aldrig fått sånna kommentarer där jag bytt däck. Kanske ska undvika firma “knackel och bånk”?
När jag bytte till nya däck senast sa däckfirman “men…. du kan ju köra en säsong till på de där…” om de gamla sommardäcken.
Problemet är dock som Lars säger. De bra firmorna med “eldsjälar” lägger ner. Eller har inte utrustning för hur tunga bilar som helst.
Bytte själv på lilla lätta bilen för det gick snabbare än att lasta i och ur och transportera mig. Men med elbil och lyftpunkter och tunga däck. Nä. Det får nån annan göra. Senast hann jag inte ens dricka upp kaffet och läsa morgonens jobbmail innan de var klara 🙂
Som s.k. bilentusiast (BÖP?) byter jag hjul själv då det är så gott som omöjligt att hitta en däckverkstad/hotell som drar hjulen med rätt moment. Hur många kollar spec och drar med momentnyckel? Kan väl räknas på ena handens tumme per kommun. Momentstav och ställbar mutterknack i all ära men de är inte särskilt exakta. Allra värst är förstås de som maxar mutterknacken.
Dessutom slipper jag få en tid för byte på tisdag och råka ut för snöstorm på onsdag.
Men visst håller jag med om att det är bekvämt att bara åka in genom porten och backa ut igen 20 minuter senare. Eller dessa popup-verkstäder där man t.o.m. slipper lägga i backen. Hade jag varit latare än jag redan är så hade jag nog fallit för frestelsen, åtminstone på en av bilarna.
Första gången jag bytte själv fick jag ringa farsan som kom med ett 1.5 m långt rör som vi satte på fälgkorset för att få av muttrarna. Sen dess har jag aldrig bytt på verkstad.
Jag är dock extra lat och köpte mutterdragare för att ta bort muttrarna.
Liknande erfarenhet. Saaben hade ett hjul som satt som förbenat. Turligt nog finns en smidesfirma i närområdet dit jag knallade med mitt fälgkors som måttstock och inhandlade ett sjyst järnrör à 1m i lagom dimension för en jämn hundring. Lösvikt ftw.
Numera är bilen och hjulen mycket tyngre och jag äldre och mindre agil, så det är däckhotell. Får man trycksensorerna kalibrerade också på hemvägen. Snålväder inget problem, så.
Jag har investerat i en rejäl domkraft som lyfter halva bilen på en gång och en mutterknackare. Byter alla däck på runt halvtimmen. Drar åt sista biten för hand med momentstav. Har kommit fram till att det tar längre tid att låta verkstaden fixa det. Men visst är det lite religion, hörde en arbetskamrat som bytt däcken själv men sen körde frun till däckverkstaden för att låta dem efterdra 🙂
Samma setup som mig. Kostade 2500kr tror jag pallbockar, garagedomkraft, mutterdragare, momentnyckel. Man sparar in däckbytena ganska snabbt också.
Om jag också bodde i villa och hade eget garage så skulle jag också skifta hjulen själv. Är inte så himla meckigt. Man får tillfälle att kontrollera/serva bromsarna samtidigt.
Men nu bor jag i lägenhet, vilket innebär att släpa hjulen upp och ner från källarförråd och sedan krypa i smutsen på p-platsen för att skifta. Nej, där går gränsen för hur mycket jag tänker förnedra mig själv. Det blir skifte, inklusive förvaring, hos däckfirma.
Gör det på en Söndag. Skam och förnedring är ju då redan där.
Nä bytte hjul själv gjorde jag bara upp till däcken vägde under 20kg styck och bodde i hus. Nu är det bekvämlighet och expertis som gäller.
Att byta däck är galet, men att plantera blomlökar är rätt?
(Läs med lite ironi, jag t.ex. byter hjul själv för att det är lite småtrevligt om man väljer rätt dag. Dessutom blir det rätt gjort. Ytterligare argument finns.
Men såklart effektivare rent ekonomiskt att jobba den tiden. Men så enkel är inte min diskonterade nettonyttoenhetsmaximeringsformel.)
Plantera blomlökar är vård för själen och fritid. Jag tycker helt enkelt inte det är roligt att byta däck.
> Jag tycker helt enkelt inte det är roligt att byta däck.
Precis, och det räcker nog som argument. Att motivera det med tidsbesparing blir nog svårare. Har man pengar behöver man inte göra tråkiga saker
Nja, om man som jag har bortförhandlad övertid och saknar karriärvägar eftersom jag börjar närma mig pensionen tjänar jag inte ett dugg på att lämna in för hjulbyte. Det kostar ungefär 500 kr skattade pengar att skifta en gång och min Aygo tog en halvtimme att skifta. Min lokala Coop har nu vitlök- och örtmarinerad lammstek för 119 kr kilot på kort datum så det är tre kilo lamm jag kastar bort för att spara en halvtimme.
Jag är medveten om att “byta däck själv” är en religion, precis som “operera blindtarmen på sig själv”. Det är därför det är så kul att skriva om det.
Operera blindtarmen själv är ett negativt business case för det kostar bara patientavgifter på ett sjukhus och du åker hem direkt. Och skalpell kostar att köpa in så blindtarmen hade jag lejt bort.
Men vinterhjul, det är religion det!
Det är skillnad på att KUNNA göra det. Och att faktiskt göra det.
Att inte kunna byta däck är ett handikapp….. Men som sagt. Om man har råd är det befridande att låta nån annan knäcka ryggen.
Billig vardagslyx att kunna leja bort däckbytet, gjorde det själv tidigare men uppskattar kunna be en verkstad fixa det, nu är det ju en enkel liten 🇯🇵 miljöbov som jag har så de fixar däckbytet snabbt och enkelt och jag kommer nog aldrig göra det igen själv.
Ett däckbyte kostar som 4 flaskor hyfsat Sydafrikanskt rödvin. Men ok, man väljer vad man vill lägga pengarna på.
Är inte livet för kort för att dricka dåligt vin? Ett däckbyte motsvarar absolut max 2 flaskor skapligt vin.
Nils Kronobergs party paket kostar minsann 3850kr för x antal år sedan.
Två flarror Sydafrikanska var visst billigare.
https://youtu.be/2YgsnTGEvOY?si=KcPFCvty_AZ7Zzjk
Precis man lägger pengarna på det man vill och med 2 byten per år så blir det knappt 42kr i månaden, det tycker jag det är värt då däckskifte nog hör till det billigaste då det gäller bilrelaterade kostnader och måste man välja mellan byta själv eller shoppa vin så får man nog ta och göra en koll på sin budget och se över den.
62,50 kr flaskan är väl inte ett hyfsat rödvin, min lokala verkstad tog 250kr för däckbyte till min småbil i fjol….då nyttjar jag min lokala lille Roy och Roger verkstad, tjänstebilen tar en etablerad dyr däckverkstad hand om.
Nu har jag råd med både däckskifte och även ett Ukrainskt rödvin.
Jag såg priser på 500 kr per skifte här i Kungsbacka, det blir alltså 1000 kr per år. Och för 125 kr får du ett drickbart sydafrikanskt rödtjut. Ok, jag brukar inte äta på Stureplan utan ugnsbakad fransyska är mer vad jag kallar lyx så våra referenser kanske inte matchar 100%.
Nu lyfter ju sonen både in och ut däcken åt mig i bilen så risken för diskbråck vid lossning/åtdragning av bultar eller annan relaterad skada, typ slinter med fälgkorset (vet att flera kör med mutterdragare) vid skiftet är borta för mig, ett år så drogs ena bulten av på däckverkstaden och då fixades det på plats, hade varit bökigt grejat det själv hemma.
Man kan ju shoppa vin medan däcken byts.
Tror inte bara det handlar om räntan när Teslas försäljning rasar. De säljer markant mycket färre bilar i Kina där de möter hårt konkurrens från inhemska producenter. Finns bra artikel om detta på CNBC idag. De har fått minska ner produktionen REJÄLT i Kina.
Det övertag som Tesla hade tidigare gentemot andra tillverkare är bortblåst nu. Ska de överleva behöver de konkurrera med priset mot de kinesiska tillverkarna.
OBS! I Kina pågår just nu ett sinnessjukt priskrig där tillverkarna kastar bort bilarna till självkostnadspris eller under och många märken är inte riktiga biltillverkare utan har köpt in produkter från andra och satt sitt namn på. Det vi ser är en utslagningsfas, sedan måste priserna komme tillbaka för den nuvarande situationen är inte uthållig.
Nya Xiaomi är väl egentligen en BYD, tyckte jag att jag såg någonstans? Och löjligt billig. Samt utvecklingstid på typ 2 år. Nästan så man kan tro att de sparat in på väsentliga saker som att testa konstruktionen före lansering, sånt kan ju användarna göra och så kallar man det “fria uppgraderingar” istället. Men det knepet har ju även Tesla kört med så inget nytt där.
MG4 “rent ut sagt farlig på vinterväg” enligt Vi Bilägare.
Xiaomi kommer att byggas i samarbete med BAIC. Batteriet tror jag kommer från BYD.
Batteriet kommer väl mer troligen ifrån CATL, tjejkänner jag. Men kul Xiaomi ska bygga bilar, deras dator var prisvärda. Vad hände med iCar?
Landskapet kommer möbleras om är nog slutsatsen.
Innan nyår var det sagt att BYD som skulle leverera batterier till Xiaomi.
Vad som är sagt nu har jag inga uppgifter på.
iCar är nedlagt.
Såsom akademiker räknas den som avlagt kandidatexamen eller motsvarande vid erkänt lärosäte. Punkt och slut. Bloggaren kan alltså inte avakademisering sig utan har man en gång blivit akademiker är man det for life. Och AEA är väl den vanligaste a-kassan för akademiker men jag kan tänka mig andra. Och Unionen organiserar många akademiker.
Många här på bloggen identifierar sig kanske som akademiker men det finns alltså en standard.
Tesla – tja, produktionen har nu kommit ikapp efterfrågan, och efterfrågan dalar pga att räntorna nu måste räknas med i kalkylen och bilarna kostar mycket. 1.5 miljoner bilar eller så sålda på årsbasis är ju inte ett dåligt resultat utan det handlar som bloggaren skriver om att ultrahypen nu försvinner och en elbil är bara en bil.
Mer intressant än aktiekursen är dock vad som händer på marknaden. När elbilar inkl Tesla nu bara är ännu en produkt kommer de även att tappa värde som vilken bil som helst. Eftersom en Model S kostar som en Volvo XC90 eller till och med ännu mer blir alltså värdeminskningen i kronor därefter vilket numera måste läggas till driftskostnaderna. Det kan fortfarande vara förmånligt att köra elbil, speciellt om man får ett reducerat förmånsvärde på tjänstebilen, men driftskostnaderna kommer alltså att öka när alla leasingbilar måste räkna om kalkylen.
Men detta är bra för fattiglappar som mig och Rikki, de besuttna i samhället som iförda hög hatt och monokel glider runt i sina nya elbilar får efter tre år sälja dom till bonnlurkarna med 40% tapp som normala bilar uppvisar.
Och efter 6 år blir värdettappet 64% km man som jag räknar med 40% var tredje år.
Fan, jag som har examen och allt.
AFL – Akademiker For Life. Det är som en gängtatuering fast AFL går inte att ta bort ens med laser eller vinkelkap.
Jag har hört att om man låter ett gäng kortväxta personer ta ens examensbevis och kasta ner det i en vulkan så ska avakademiseringen vara ett faktum.
Varför hatar du kortväxta?
Jag bara vidareförmedlar vad jag hört. Huruvida det klassas som hat eller inte är en Tolkiensfråga.
Efter närmare granskning har jag kommit fram till att det nog kan anses handla om hets mot fylkegrupp.
Ut.
Nja, det där är din egen definition av akademiker. Men det är ok.
Såsom varande ingenjör med högskoleingenjörsexamen(bachelor of science, dvs kandidatexamen) så känns den definitionen nästan kränkande.
Brukar åka till Kungsbacka gummi i Inlag för däckbyte. Fungerar fint och snabbt!
Tesla?
CR-V
Jag har varit där för att byta vinterdäck på Aygon, och de gjorde ett utmärkt jobb. Obs det gällde alltså att byta däck, inte skifta hjul. Hjulen hade jag med mig lösa så jag sparade de 65 kronor per hjul det kostar att demontera och montera hjulen.
Vet inte om de har lyft för Tesla, klarar inte Tesla vanliga garagedomkrafter?
Inte 100 % säker nu, men tror man i stort sätt behöver en pelarlyft och helst fyra Tesla-stämplade vanliga puckar för lyftpunkterna.
Antar att limmet dom sitter ihop med skjuvar isär om man lyfter med domkraft. 😉
Sen vet jag inte om det finns några vettiga punkter för pallbockar heller, och då är det svårt att få lyftet 100 % säkert.
Kör AEA med samma slags glädjekalkyler som ingenjörerna? Att de bara räknar antal beviljade ansökningar om a-kassa dividerat med antal medlemmar berättigade till akassa så att de bekvämt exkluderar nyutexaminerade som inte uppfyller arbetsvillkoret?
Ah, när man får byta däck, olja , olje- & luftfilter, fetta knutkors, kontrollera hjullager när man ändå har däcken borta och gå igenom skrymslen och vrån för eventuell ny rost… då är det vår!
/Alla veteranbilsägare 🙂
Kan ni byta hjul om ni får punktering?
De få gånger däckfirman monterat nya däck har jag behövt ett långt långt förlängningsrör.
Fälgkors har inte räckt och det som kommer med bilen är leksaker.
En momentnyckel är inte dyr och den 2 domkraften gav skrothandlaren med på köpet.
/Hobbybilist (bilprovningsprotokollet)
Jajamensan! Aygon, som är en riktig bil till skillnad från mycket skämt som säljs idag, har reservhjulsbalja med riktigt reservhjul. Inne i reservhjulet ligger nyckel och domkraft.
Sedan om verkstaden inte klarar att begränsa momentet så byt verkstad. Korrekt moment anges av tillverkaren och brukar ligga på 100-120 Nm. Verkstäderna tycker det är kul när du inte klarar att byta själv men för högt moment förstör fälgarna, i synnerhet lättmetallfälgar.
Det är alltså som så att tillverkaren kan bäst, och specificerar de 100Nm som på min Aygo skall det vara 100Nm. Högre moment riskerar bara att du passerar sträckgränsen för skruven eller muttern och du får sämre funktion. Hjulen sitter inte bättre fast för att du drar med för högt moment utan det skall vara rätt moment.
Toyota Aygo, en riktig bil. Okej.
Jag har assistansförsäkring. En bärgare kommer och byter däck (eller drar bilen till en verkstad om det behövs).
Men jag bytte däck själv för 15-20 år sen när jag i mörkret råkade köra på en stålbalk eller nåt som någon hade tappat på vägen. Det var 17 grader kallt så jag ville inte vänta på en bärgare.
Det var lite prat i förra tråden om Trump Media och om han verkligen förlorat några pengar.
När det sker en IPO och det säljs massa aktier – vem går då pengarna till?
Den som säljer sina aktier får pröjs, IPO eller inte IPO.
https://www.businessinsider.com/trump-media-stock-price-crash-spac-djt-truth-social-2024-4
Det spelar väl ingen roll om aktien kraschar?
Själva förmögenhetsöverföringen har ju redan skett – ägarna till företaget (Trump) fick pengarna när IPO:n skedde och folk köpte aktier.
Jo det spelar en jävla roll om aktien kraschar. Trump får inte sälja sina aktier inom ett halvår.
Här ser du att det var en SPAC med notering i juli 2021.
https://www.cnbc.com/quotes/DJT
Det verkar vara lite slumpmässig kvalitet på däckbytarna. Mindre firmor tar vid högsäsong ofta in folk från öst som inte kan svenska och inte vet hur man använder en tryckluftsdriven skruvdragare. Man sambo råkade ut för att de inte dragit åt bultarna på ett hjul och blev stående efter några km. Själv råkade jag ut för att de drog av en hjulbult. Jag stod och tittade på och tänkte att nu borde han ge sig, men han bara körde på, och till slut gick bulten gick av. Sen blev det en lång diskussion med arbetsledaren som kunde hjälplig Svenska, som gav mig ett nummer till någon som skulle byta hjulbulten. Men den personen var inte nykter och tyckte att jag skulle åka och köpa en hjulbult först. Jag orkade inte mer, så jag lämnade in bilen på Toyota istället.
Sen ska man gänga i bulten/muttern först med fingrarna så att den får fäste innan man går lös med skruvdragaren, men de sätter muttern/bulten i skruvdragaren och kör. Då är det risk för att det gängar snett och gängorna blir förstörda, vilket jag också råkat ut för.
Vill man ha full koll så byter man själv. Numera tar jag dock risken att låta andra byta åt mig, antingen Toyota om det passar in med service, eller Däckskiftarna som verkar veta vad de gör.
Har bytt själv och bytt lite/viktat till andra för länge sedan, det är viktigt att tänka på när du kör med tryckluft att inte dra åt på högsta styrka för då får du inte skruva loss dem sen, samt att man drar dem lite i taget jämnt och inte kör en i taget.
När jag var i strömstad för länge sedan och fått nya däck och inte hade redskap med mig lämnade jag in den på däckbyte på en random verkstad där som faktiskt ville ha mer än finare versktäder efter bytet på den tiden. Senare när det blir punktering och jag ska byta själv vid statoil så får jag inte av bultjävlarna, jag bokstavligen ställer mig uppepå mitt fälgkors och hoppar så det blir böjt men får ändå inte av dem för de drog väl åt med maxstyrka.
Mekaniker är väl som veterinärer, stor skillnad på vem man kan få och när man får någon bra får man bli stammis.
Däcksbyte inte alls roligt. Jag avskyr att byta däck. Har använt dom där “pop up” firmorna men det har jag slutat med. Dels för att de drar åt något så gud förbannat trots att jag bett dem att inte göra det. Fick punka en gång och drog sönder bulten för att den inte gick att rubba på trots långt skaft och 5.56 olja.
Sen vill de alltid kränga på en nya däck, när man säger nej blir det lite grinigt. Sen måste alltid hjulen balanseras, alltid alltid alltid. Återigen nej och då lite mer grinigt.
Men sen kom räddningen, en entreprenöriell tonåring i området som åker runt och byter däck åt en på ens egen uppfart!
Otroligt smidigt, man bokar tid, bär ut däcken och han byter! Snäppet dyrare än att åka till firma men man spar tid, sponsrar en ungdom som vill jobba för pengar samt att man får lite ungdomsskvaller om man tittar på medans han byter och pratar lite med honom. Bara uppsidor. Det negativa. Man får ligga på för han är populär och bokas upp fort.
Så har ni en tonåring som vill tjäna pengar föreslå denna idé.
Millennials är bäst.
Hmm… noterar att jag utsatt mig för livsfara under de 40 år jag bytt mina däck utan momentnyckel utan bara förlitat mig på sunt förnuft vid åtdragandet. Nåja, YOLO…
Det är ett under att du, och jag som gjort som du, inte tappat ett enda hjul ännu.
Samma här. 40 år enbart med hjälp av domkraft och fälgkors. En gång rasade bilen dock, men det berodde på att fästet rostat ihop.
Hemma hos oss är det min fru som skiftar däcken. För henne är det en meditativ stund. Jag assisterar med att frakta däcken.
Och jag efterspänner själv med moment på känsla.
Samma hos oss, hon säger att hon får ett välmående av det så jag lägger mig inte i. Hade inte hon velat göra det så hade det blivit verkstad för vår del. Jag brukar istället ta en öl och tvätta upp däcken på säkert avstånd I höstas hade jag köpt ett borstset till skruvdragaren på biltema för att rengöra däcken, vilket var… kul? Rekommenderas iallafall varmt för de som tvättar däcken själv, effektivt värre
Byta däck på bilen är väl o.k., men att byta däck på både min frus och min dotters cyklar är inte kul. Varför ska de envisas med att cykla på vintern med dubbdäck?
Har du plats för flera cyklar så kan jag rekommendera att ha separata vinter- och en sommarcyklar.
Du slipper byta däck, och du kan ha en cykel med smalare däck och lägre rullmotstånd på sommaren.
Ja, det går att köpa någorlunda billiga begagnade cykler, men hur vet man säkert att de inte är stulna?
In sweden vi have what we call Kvitto.
Köp av någon du litar på, eller köp av polisen när de auktionerar ut stulna/upphittade cyklar som ingen gjort anspråk på.
Jo, det kan nog bli fler arbetslösa akademiker, just nu fyll inkorgen av förfrågningar och erbjudanden om tillgängliga konsulter.
Jag kan också tänka mig en del IT konsulter som kan få oplanerad fritid framöver samt att det ser ju minst sagt bekymmersamt ut i många regioner och om man nu tar sitt förnuft till fånga där och inte bara avskedar undersköterskor utan tar en titt in i admin också så kan det kanske öka lite grann…
Varför ändra på ett vinnande koncept att sparka USK-or?
En akademiker är ju ändå en akademiker och ser sig själv och admin som jordens mittpunkt.
Precis, och de flesta USKor som sparkas byter karriär och kommer aldrig mer tillbaka, så det blir en betydligt mer långsiktig lösning 🙂
Tänkte inte på det…
Förlåt…
Viva el academicos…
Idag var det roligt att läsa kommentarerna 😀
Jag byter hjulen på bilen själv för….. att jag är dålig på att planera såna saker och är spontan av mig.
Om jag känner för det så kan jag gå ut klockan 21.30 och byta till sommardäcken eller byta till vinterdäcken en halvtimme innan man ska iväg på långresa och det redan kommit 5 cm snö.
Det skulle aldrig funka om man hade däcken på däckhotell. 🙂
Just nu hade det ju varit rätt schysst att slippa tänka på vinterdäck… satan vilken seg vinter.
Jag byter alltid mina hjul hos T-H Pettersson i Sisjön.
Det kan ju vara för att det är på väg till jobbet, men jag tycker de har riktigt bra service och vet var de sysslar med.
Jag har alltid fåt alla däck bytta 🙂
Andreas Cervenka skriver en frän krönika mot Riksbanken idag.
Skönt avbrott i artiklarna som annars mest handlat om hur synd det är om Ryska terror-offer.
44 Miljarder måste riksbanken få pga sina dåliga affärer där de förlorat dubbelt så mycket. Ingen skyller på Stefan Ingves. Istället har han fått göra avbön i diverse tidningar och tv-studior på bästa sändningstid.
Nu när han lämnat en Riksbank i ruiner förespråkar han helt plötsligt att Sverige måste införa Euron. Svårt för en Riksbank att försvara sin valuta när man är bankrutt.
Vad jag anser om SI lämpar sig inte vare sig i tal eller skrift.
AC hade även en kommentar beträffande elområdena för några år sedan: “Om ett elpris är tio gånger högre på en sida av en gärdsgård än på den andra sidan är det ett politiskt problem”.
Jag vill minnas att rekordet är mer än 40 gånger högre. En gång i tiden kunde man läsa AC’s krönikor utan betalväggar vilket nu inte längre är fallet. Men han har IMO mycket vettiga åsikter.
Själv saknar jag Arons, de hade drop in och alltid låga priser och alltid bra begagnade däck om man skulle råka vara pank.
Skall prova skroten i Tbg nästa gång och se om de kan ta upp Arons fallna mantel.
Funderar på att sätta 155/70-14 på Aygon för att få större diameter och därmed lite mindre skumpighet.
Det var för övrigt en viss persons tjat här om hur bra Aygo var som fick mig att köpa en 2010 automat som extrabil, ett måste om man bor på landet.
Det ledde mig ner i ett enormt kaninhål av uppgraderingar och customiseringar, men sånt gillar ju jag.
http://autopoolen.com/ i sisjön 👍
Högsbodäck är i Högsbo industriområde är bra. Hängivna gubbar med stort kunnande. Har mina däck lagrade där till vår stora bil sedan gammalt.
Vår lilla bil byter jag själv på. Fördelen är att man kan vara flexibel och göra det när det behövs och inte när det finns tid hos verkstaden.