Som bekant är en mycket stor del av all nybilsförsäljning tjänstebilar då få har råd att köpa moderna bilar och särskilt elbilar kontant. Störst på tjänstebilar i Sverige är Volvo, där över 86% av de sålda nya bilarna gått till juridiska personer (“företag”). Men Tesla förblir största elbilsmärket och Tesla Model Y är fortfarande den mest sålda bilen i Sverige, trots en förvånansvärt låg andel tjänstebilar. Tjänstebilstoppen för årets tre första månader nedan. Allra överst hittas procentuellt ett annat märke än Volvo.
För att det ska existera begagnade bilar för de som har begränsade resurser måste det finnas de som köper nya bilar. Här fyller tjänstebilar och företagsbilar en viktig funktion, då de gör det enklare att skattemässigt ha råd med en nytillverkad bil.
Av 59 822 nyregisterade bilar (“sålda nya bilar”) än så länge i år gick hela 41 877 till juridiska personer, dvs företag och organisationer, medan endast 17 945 köptes av privatpersoner. Det är alltså 70.0% av alla nya bilar som går som tjänstebilar eller företagsbilar. Jag kommer nedan bara använda begreppet tjänstebilar, men det avser även företagsbilar, dvs t ex hyrbilar eller taxibilar för att nämna två exempel.
Bland de enskilda större märkena sticker Sveriges Stolthet Volvo (TM) ut, med 85.1% av alla nya Volvo som tjänstebilar. Där sticker i sin tur exempelvis S/V60-serien ut med 93.9% tjänstebilar och S/V90 med 92.9%. Det kan jämföras med att inte ens Tesla Model S når högre än 70.8% tjänstebilar, även om Model 3 når 81.4%, förmodligen på grund av att priset begränsar många större företags policies.
Tittar man på de stora märkena så ser det ut som följer vad gäller andelen tjänstebilar, inte antalet.
Polestar 90.9% tjänstebilar
Volvo 86.1%
BMW 84.6%
Volkswagen 80.8%
Mercedes 78.0%
Skoda 75.2%
Renault 73.3%
MG 73.1%
Audi 72.2%
Tesla 68.9%
Ford 68.5%
Lexus 67.5%
Nissan 65.9%
Toyota 61.9%
Porsche 55.6%
KIA 51.7%
SEAT 51.6%
Peugeot 48.0%
Hyundai 45.1%
Subaru 38.8%
Cupra 32.2%
Det finns fler märken, men det får räcka så.
Polestar med än så länge endast Polestar 2 är det bilmärke som alltså säljer allra mest tjänstebilar. Mer än nio av tio nya Polestar gick alltså till tjänstebil.
VW ID.7, som jag skrev lite om här hade hela 95.8% tjänstebilar.
Mest sålda bilen i Sverige förblir Tesla Model Y med 3 583 bilar, eller nästan lika många fordon som Volvos elbilar XC40, EX30 och C40 tillsammans på 3 789 totalt. Tesla förblir största elbilsmärket i Sverige med 4 309 bilar sålda i år mot Volvos 3 861.
Elbilslistan nedan:
Tesla 4 309 sålda
Volvo 3 861
VW 1 536
Kia 1 153
Audi 1 110
Mercedes 1 0111
BMW 992
Polestar 898
Skoda 522
Nissan 494
Tittar man på försäljingen till fysisk person så sålde Tesla 1 338 elbilar till privatpersoner, medan Volvo endast sålde 527. Cupra hamnar då på tredje plats med 407 sålda till privatpersoner. Väljer man dock tjänstebilar enbart, så toppar Volvo elbilslistan med 3 334 bilar mot Teslas 2 971 och Cupra är inte ens med i matchen.
Elbilen är den mest sålda motorformen med 30.9% av personbilarna under 2024 så här långt, följt av bensin på 24.1%, laddhybrid på 23.7%, elhybrid på 9.3% och diesel först nere på 8.4%. Etanol står för 2.7% och gasbilar för 0.9%. Kvar finns ospecificerade 0.1%. Då har dock elbilarna så här långt backat från 36.2% förra året.
Det sägs ständigt av särskilt fossila brännbilister att den begagnade bilen är den miljövänligaste, men för att kunna köpa begagnade bilar måste någon annan köpa en nybil, så det är en sanning med modifikation men förstås ett tröstalibi för de som lever kvar i 1800-talets teknik. Och bland nybilarna har 63.9% batterier i sig, varav nästan hälften är rena elbilar.
I övrigt är det ju rätt patetiskt att ingen elbilstillverkare kan hitta någon bil som ens är i närheten av att bräda Tesla Model Y i popularitet, en bil med nu fyra år på nacken. Inte ens Den Svenska Modellen (TM) och fackens blockder mot Tesla verkar ändra detta. Tesla Model Y är inte ens bara den mest sålda elbilen, utan den mest sålda bilen i Sverige även i år. Punkt.
Om du använder denna länk för att beställa en Tesla får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
46 kommentarer
Aldrig förstått mig på elbilshatet, i min situation handlar det snarare om kapital / körsträcka, helt enkelt inte värt kapitalkostnaden kontra en mildhybrid.
Ska dock erkänna att i dagens snökaos drömmer jag mig bort till en diesel outback, men framåt helgen går jag väl tillbaka till att drömma om något mer miljövänligt.
Handlar mest om att rönnbär är sura tror jag.
Eller så inser folk att det klassiska rådet “undvik köpa ny bil” fortfarande gäller, kanske mer än nånsin. Men det är väl jättebra att elbilsägare är supernöjda med sin bilaffär? Move along..
Viktor: Jag kan inte se något elbilshat. Däremot en besvikelse att elbilar inte uppfyller förväntningarna framförallt i ekonomi.
I jämförelse med en elbil, som drivs med el som i Centraleuropa och större delen av världen till 50% är tillverkad av kolkraft, är en dieselbil mycket miljövänlig. Vi måste även räkna in den stora nytta vi och allt levande har av mer fotosyntes pga mer koldioxid i atmosfären.
Batterier är inte så bra och miljövänliga som de utmålats i pressen. Därför kommer förbränningsmotorer att vinna i längden och återta sin marknad. Det förstärks av att elektrobränsle, där processvärme från SMR kärnkraft är en viktig ingrediens, kommer att var konkurrenskraftigt om tio år.
Nej. Är du okunnig eller ljuger du medvetet. Även med Polens elmix är en elbil miljövänligare än en diesel.
https://cornucopia.se/2019/11/ivl-redan-runt-3500-mil-har-elbilen/
https://cornucopia.se/2018/12/livscykelanalys-84-lagre-co2/
Och det utan att elbilens batterier återvinns, vilket de gör i olika former.
> Vi måste även räkna in den stora nytta vi och allt levande har av mer fotosyntes pga mer koldioxid i atmosfären.
Haha, va? Nu får du lägga av!
On topic: Jag har heller aldrig upplevt något elbilshat. Dock har de ju givetvis vissa nackdelar jämfört med bensinbilar.
Och vissa fördelar.
Att mer koldioxid i atmosfären är bra är ett gammalt mantra som “klimatskeptiker” brukar dra upp då och då, när argumenten om att den globala uppvärmningen är hittepå inte längre fungerar.
“Vi måste även räkna in den stora nytta vi och allt levande har av mer fotosyntes pga mer koldioxid i atmosfären.” nästa nivå i denna kapplöpning om sämsta argument brukar vara, titta hur hög CO”-halten brukar vara i växthus. Typ 1500 ppm. Och vad bra det växer där!
Inkluderar juridisk person även de företag som leasar till privatkund?
Fråga till folk som kan sånt här – Funderar på att låta föräldrarnas gamla XC-90 gå i graven.. Eller, ja, avyttras ur familjens ägo då den hunnit bli 20 år och sakta men säkert faller i bitar.
Nu sneglar jag på en Tesla model Y, men är en sån där person som har noll intresse av bilar. Vilka alternativ ska jag titta på om jag funderar på en elbil i den prisklassen/standarden? Begagnad eller ny spelar inte så stor roll men kring 5-700k är väl budget i dagsläget. Ska rymma en familj om 4 och klara lite bilsemestrande i Europa, samt gärna viss mobilitet på skogsvägar när man är ute på äventyr i skogen och letar GBB eller jagar.
är verkligen ingen expert men om du ska bila i Europa kan jag säga att där jag åkte i somras, typ franska och spanska atlantkusten. Biarritz- san sebastian, Bilbao. där var typ inga elbilar och inte bra infrastruktur. Så jag gissar att det kan nog verkligen skilja sig åt var i Europa man tänker sig åka. Bör nog kollas upp innan man drar iväg.
personligen skulle jag aldrig köra vår elbil genom europa, kanske i framtiden. Ni har vi en diesel också, så har alltid ett val.
I övrigt är vi nöjda med audi Q4.
Till det du beskriver: kanske nice med luftfjädring (som vissa e-tron har) om man ska köra på väldigt dåliga vägar.
…tittar man på en karta med Superchargers får man ju annars intrycket att problemet är betydligt längre norrut än Bilbao.
Jag är inte heller tillräckligt bilintresserad för att ge tips på modeller men var väldigt nöjd med min Tesla 3 och nu med min Tesla Y, andra gillar annat. Kör för lite i skogen också för att ge sådana tips.
Däremot har jag tagit elbilen till södra Europa tre somrar i rad och det har gått bra varje gång. Dessutom har det hänt väldigt mycket på de åren. Om man tar Frankrike som jag kört mest i finns det nu laddare på väldigt många parkeringar tillhörande stormarknader, de flesta små byar har minst en stolpe med två laddpunkter och alla rastplatser med bensinmackar längs betalmotorvägsnätet hade också laddmöjligheter förra sommaren.
Det är klart att det är bättre tillgång på laddning ju mer människor som bor och rör sig i området men jag skulle inte dra mig från att åka igen. På samma sätt som man inte tankar hela tiden behöver man inte ladda hela tiden. Däremot finns det ofta el, hyr man något kanske man ladda där även om det går långsamt.
En model y checkar dina boxar. Beroende på hur du kan ladda och framför allt hur många mil du kör per år kommer du spara en del pengar. Kan vara idé att sätta in pengarna på sparkonto och sen ta bilen på lån om du kan hitta teslas räntekampanjer (1-3%)
Vilken modell av y får du känna själv vad du har för behov. Alla har samma utrustning, fälgar skiljer. Färger annan än vit kostar 10-30k extra. Går säkert bra att jaga med bilen beroende på hur jaktmarken ser ut. Där jag jagar i Dalarna där vissa sträckor äter oljetråg på väg ut till passen skulle jag nog ta och ställa bilen. Nu har inte elbilar oljetråg men bottenplatta med batterier och där oljetråg går sönder går även batterier sönder.
Vad det gäller dina Europa planer kolla sidan abetterrouteplanner (ABRP) lek med inställningarna och kolla hur det ser ut med laddare.
En Model Y funkar ju. En bra egenskap vid långresor är Teslas enkla laddning på Supercharger, bara stanna och plugga i kabeln. Räkning kommer i brevlådan.
Om man inte gillar Elon Musk, eller inte gillar Teslas extremt avskalade förarplats (så gott som allt sköts från skärmen mitt på instrumentbrädan) kan jag puffa lite för Hyundai Ioniq 5, hyllad när den kom men extremt låg produktion ledde till att folk inte orkade vänta på sina bilar, och nu verkar den nästan bortglömd. Framför allt kan man hitta den begagnad med låga mil och bra pris (nybilsgarantin är fem år). Spara 150.000:- till något roligare och köp en två år gammal med 3-4 tusen mil på mätaren.
Själv finner jag koreanernas (även KIA har det) lösning med rattpaddlar för att styra regenerering vid motorbroms beroendeframkallande, borde vara en standard för alla bilar.
Dessutom kan man köra en 230 V AC micro eller vattenkokare från bilbatteriet, så kan man ta sina matpauser var man vill.
Jag har idag utsatts för straffet att lämna ifrån mig min Tesla Y pga att bilen var ivägen för en dörr! Utbytt mot “motsvarande hyrbil” =Volvo V60. Vilket skämt! Man måste starta den, accar som en atlantångare, låter illa, luktar illa, saknar avfrostning, seg värme, saknar one pedel driving, måste tankas med döda dinosaurier på specifik plats, man sitter på marken, i en sadinburk. Sveriges bilstolthet?!
Mitt råd blir att inte köpa en Y för du kommer bli beroende!… 😂
Det man är tveksam inför är ju att de verkar ha en fäbless att skala bort alla knappar och gömma dem några knapptryck in i displayen, speciellt i de senaste versionerna. Att sätta blinkers på ratten istället för som spak känns exempelvis otroligt omständigt om man ska slå på blinkers vid exvis sväng med 180* utslag på ratten. Får se om man hittar en vettig begagnad äldre modell.
Tror det är problem för vissa tillverkare att få fram bilar. Fick vänta på min BMW i4 i ett år. BMW höjde till och med priset några veckor efter min beställning pga hög efterfrågan. Kanske för att kabelstammen tillverkas i Ukraina.
Aldrig fattat grejen med att tjänstebilar ska stå för typ alla nybilsköp. Måste vara framgångsrik lobbyism av biltillverkare och -handlare samt leasingbolag. Bilen ska betalas oavsett. Det är en otroligt skev marknad, i paritet med bostadsbubblan ta mig fan. Är det inte bättre att marknaden fungerar så att folk kan köpa ny bil privat med längre ägandehorisont? Det är dessutom otroligt många tjänstebilsåkare som verkligen inte behöver bil i tjänsten, utan det är snarare någon slags subventionerad löneförmån. Plus i kanten att man kan slå sig för bröstet för att man ”kör miljövänligt” (trots att det förstås är det lägre förmånsvärdet som ska tackas för det). Har man inte tjänstebil får man betala mer för en äldre bil, med allt krångel det innebär, samt ordna underhåll, tvätt mm med surt skattade pengar. Har man tjänstebil åker man bekvämare, säkrare och skrytsammare. Dessutom ofta billigare.
Det är faktiskt helt obegripligt. Japp, jag är avundsjuk.
Tjänstebilskonstruktionen är en lyckad konstruktion från leasingbolagens lobbyister. Enda anledningen till att leasingbolagen finns är att man får dra halva momsen om man leasar, vilket man inte får om bolaget finansierar tjänstebilen på ett annat vis.
Kort sagt en helt sjuk regel som bara finns till för att gynna en bransch. Större bolag skulle inte ens behöva leasa, utan en tjänstebilsflotta skulle hanteras löpande som egenfinansierat.
Och bilförmånen rabatteras med hälften. Även med en spyende hybrid (volvo lobbar bra)
Det roliga med bilar är att se vilka privatpersoner köper. Om man betalar med egna pengar och inte lånar en bil av arbetsgivaren. Då är ju Volvo rökta. Inte många som vill ha kinesen då.
Men som sagt. Som lånebil duger kineserna och tyskarna. Trots att båda är kända för sin låga kvalitet
En konstruktion för Volvo och SAAB och lokala leasingbolag. Känns lite ur tiden.
Exakt, undantaget är pickisar som man lyfter hela momsen på direkt vid inköp. Inte undra på att de är poppis i vissa kretsar.
Kör självklart pickis… (före detta tjänstebil)
Öh, du vet att elbilarna inte slog innan etanolbilarna slog va…att det blev 100% bensin senare vart en ren kostnadsfråga.
Etanol. När man sen kom på att det var dumt elda det som annars skulle blivit till mat. Som vanligt när lobbyism och politiker ska hitta på nått.
Elbilar kommer på egna meriter. De är helt enkelt överlägsna. Etanol. Not so much
Etanol blandades in i bensin i grad 30-50%, detta innan Etylbly kom på tapeten, detta för att höja oktantalet i bensin till mkt lägre kostnad, nu pratar jag 1920-talet. Att elbilar eller etanolbilar skulle var något nytt nu på 2020-talet är ren bullshit.
…b.t.w. första elbilen är ifrån 1830-talet dvs. långt innan första förbrännigsmotorbilen överhuvudtaget!
Tekniken är inte elmotor. Tekniken är litiumbatterier. De kom väl först på 1990-talet och gav oss t ex genombrottet för mobiltelefonin?
Jo, där har du en point…
Undrar hur stor del som är nybilsleasing av privatpersoner vilket ju i praktiken innebär att en privatperson står för kostnaden de första tre åren, normalt sett.
?
Med tanke på den bedövande expertis som här finns. Ska skaffa en “andrabil”. Det ska vara en elbil och man ska kunna privatleasa för under 4000 SEK/mån. Rekommendationer? Har kollat lite översiktligt på modeller från BYD, Cupra, Nissan med mera. Var den tillverkas skiter jag i så länge det inte är Ryzzland, Iran eller NordKorea.
MG 4 om du nödvändigtvis ska privatleasa. Jag skulle annars rekommendera en 1 år gammal Renault Zoe, Peugeot e-208 eller Opel Corsa-e, finns till riktigt bra priser fastän de kanske bara körts 100 mil eller ännu mindre, så slipper du dela ditt privaliv med Xi.
Vad är det för fel på privatleasing? Man slipper låsa upp en massa kapital och oroa sig för andrahandsvärden etc.
Vill minnas att Tibor på Tesla Club Sweden hade en genomgång för någon månad sen av just beg elbilar i olika kostnadssegment. En serie artiklar. Jo just ja, här:
https://teslaclubsweden.se/begagnade-elbilar-for-under-400-tusen-kronor/
Intressant i sammanhanget kan även vara att se på vilka bilar som säljer mest till privatkunder. Vad jag förstår är Kia ohotad etta på märkestoppen i det segmentet. Oklart om privatleasing räknas som försäljning till privat- eller företagskund dock.
Bör vara företagskunder, då det är ett leasingbolag som köper och äger bilen.
När tror ni att andrahandsmarknaden för elbilar drar igång?
Svårt att säga. Priserna är redan så låga att nästan ingen med möjlighet att ladda hemmavid skulle kunna åka billigare med en brännbil. Alla bor inte i lägenhet. Alltså tror jag att problemet just nu är att de presumtiva begagnatkunder som finns är rädda att köpa en begagnad elbil – “tänk om batteriet lägger av! sånt har man ju hört om”.
(Sedan finns ju förstås alla de som av princip vägrar elbilar.)
När tillräckligt många köpt begagnat och andra kan se att det faktiskt funkade och det blev inget batteribyte för 150.000:- kommer den där skräcken att släppa och marknadsproppen lossna. Men när..?
Jag tror definitivt “tänk om batteriet lägger av!” är en anledning till att andrahandsmarknaden är lite trög. En kollega hade det som argument häromdagen när vi pratade om att köpa begagnad elbil faktiskt! Nån gång måste jag skaffa bil (igen – hade en förr när man bodde utanför stan) men jag har inget sug att köpa en förbränningsbil. Dels har priserna på begagnade bilar skenat där med, dels för att jag inte ser någon framtid med en förbränningsbil, och kanske framförallt för att det känns bra för miljön.
Hör detta ibland också. Erfarenheten från Norge borde vara intressant i detta sammanhang. Vad jag har hört så går det till och med att byta ut delar i batteriet och att det i Norge startats verkstäder som gör just detta. Verkar inte vara något stort problem i alla fall. En brännbil är ju rena lotteriet efter 20000 mil känns det som idag.. dessutom går ju saker sönder även innan 20000 mil..
Jag tycker mig sett tecken på detta. Om man kollar på begagnadpris för ex. 64kwh Hyundai Kona så får man en sådan för ungefär 200000-250000 med några år på nacken. Det är en bra bil som räcker för många. Då får man låga servicekostnader, låg milkostnad och helt OK utrymmen om man inte är mer än fyra i familjen. 2021 såldes många
Polestar 2, Tesla 3, ID4 och Niro EV så jag killgissar att nästa år kan man hitta rätt prisvärda elbilar. Sedan hänger det mycket på vad som händer. Kommer det billigare och ännu bättre elbilar snart så kommer det att pressa priserna. Och det är nu ett läge att billigare elbilar även kan pressa ner priserna på andra bilar också, ex. pluginer, som gör att många kan köra på el om de enbart pendlar.
Det som skrivs längst ner i artikeln är mycket intressant. Varför kopierar man inte bara Model Y och sätter igång? Man har haft så lång tid på sig. Man tänker att man vill pressa ut maximalt ur gamla fabriker så man kan utnyttja tidigare investeringar och sedan pressa in batterier i kardantunnlar och överallt där man kan få in dom utan att behöva ändra på grundkonstruktionen. Men patetiskt är det. Samt så man sår får man skörda – jag tror model Y kommer vara extremt populär även framåt. Bilindustrin har överraskat mig genom att vara så fruktansvärt långsam och trögrörlig, bortsett Tesla och kinesiska uppstickare.
En liten detalj när det gäller ICE fordon, är att miljö kraven höjs hela tiden. Vilket gör att vi idag inte riktigt vet hur kommer dessa bilar att fungera efter ett antal år.
Har man lite otur och någon komponent inte håller måttet kan det bli dyrt.
På lantbruks sidan löser man problemet genom att någon händig person programmerar bort avgasreningen.
Mina påståenden kommer från en allbilsverkstad som sonen driver.
Så i en framtid som ligger nära kommer bilar med förbränningsmotor att vara ointressanta som begagnade , den ekonomiska risken blir för stor.
Fordonsbranschen i Tyskland räknade tidigare med att en bil är ekonomiskt “slut” efter 3 år eller ~ 10.000 mil. Vid den tidpunkten är den inne på sin andra eller kanske tom. tredje ägare som då inte längre vill ta en begbil till den “fina” anläggningen med klinkergolv, “lounge” och softad hissmusik för att få sin bil servad utan i stället åker till en mindre verkstad. Tidigare var värdeminskningen ganska stor men jag tycker mig se att prisfallen stannat av. Har folk kanske insett vansinnet med att köpa nytt med korta mellanrum och i stället börjat vårda sina fordon ?
Den ICE bilmodell jag själv köpt begagnad listas nu förvånansvärt nog till ännu högre priser på Blocket.
Samtidigt verkar försäljninngen stannat av. I alla fall en av “fin”-handlarna i staden har stora lager av både nya och begagnade bilar. Eller så är mängden lagerbilar ett resultat av att handlaren köpt på prognos…innan räntekrisen satte in.
Beträffande miljökraven så är dom nu såpass hårda att motorbranschen inte kommer mycket längre i fråga om att få ner utsläppen. Således inte förvånande att många nu slutat utveckla ICE-motorer och i stället gradvis förskjuter sina produkter mot hybrider eller rena elbilar. En bekant i branschen rekommenderade att man inte skulle leasa en elbil på kontrakt längre än två år. Så snabb är batteriutvecklingen att andrahandsvärdet riskerar att falla “mindre kontrollerat”.
Sk-t samma. Har ändå ingen ekonomi för att göra annat än skrämma plånboken när jag någon gång vandrar in i en bilhall, öppnar en dörr för att få känna nybilslukt….
(Nybilslukt ÄR en vetenskap. Det “forskas” dels på detta samt att man lägger vikt vid ljudet av en bildörr som öppnas eller stängs. Det är ofta det första en potentiell kund gör eller vågar göra för att provsitta en ny bil.)
Med tanke på hur begagnatpriserna justerats nedåt på elbilar senaste tiden så känner jag mig mycket nöjd med att mitt leasingkontrakt går ut under sommaren.
Det jag fastnat för mest nu är Polestar 2. Hittar en del årsmodell ca 22 med typ 3-5k mil på mätaren för runt 400k kr. Både deras “SR” och “LR” varianter. Tycker det verkar vara en lysande idé att köpa som bättre begagnat, men vad är haken? Varför har priset på just de kärrorna gått ned så mycket? Är folk skraja att hela Polestar ska gå i konkurs, de blöder ju visserligen pengar på ett sätt som skulle få Viaplay att rysa.