Efter att ha provkört en läsares nya Tesla Model Y kan jag konstatera att för normal svenska behov är Tesla Model Y antagligen bilmärkets bästa bil hittills. Den kommer sälja mer än storsäljaren Model 3 och den stora suven Model X, samt förstås premiumsedanen Model S, vars existensberättiganden kommer vara begränsade på den svenska marknaden. Dröser med foton nedan.
Tesla Model Y |
Nota bene: Bloggaren är ju en Tesla fanboi, så vänta er ingen objektiv recension. De får ni läsa i bilpressen istället, som alltid sågar Tesla eftersom Tesla lägger exakt noll kronor på reklam och alltså inte köper reklamplats i tidningarna som recenserar och alltid hyllar Volvo som det bästa sedan Jesus återuppståndelse. Tesla bjuder väl inte ens motorjournalisterna på lyxresor till franska Rivieran eller Ibiza för provkörning av bilarna, utan ofta får journalisterna ordna fram en bil på egen hand.
Model Y Long Range kostar från 720 000:- SEK utan bonus/malus, vilket kan jämföras med 620 000:- för Model 3 Long Range, samt 1 075 000:- SEK för de ännu ej levererade nya Model S Long Range och 1 200 000:- för Model X Long Range. Särskilt den senare lär vara tämligen meningslös i jämförelse med den betydligt mindre dyra Model Y och kanske bara kunna motiveras för utförandet med sex säten, ett alternativ som inte kommer på Model Y, som bara stöder fem eller sju säten.
Model Y är en förvånansvärt stor bil, även om den förstås är mindre rymlig invändigt än en Tesla Model S eller X, men avsevärt större än Model 3. Läsaren var 190 cm lång och det fanns minst 10 cm marginal upp till taket i baksätet, bara som exempel.
Eftersom Model Y också är en kombi, till skillnad mot Model 3, och får dra 1 600 kg med den inskjutbara dragkroken, så kommer den naturligtvis bli en svensk succé. Den är avsevärt större både in- och utvändigt än Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge, som är bilar i en mindre klass, men för Volvon till högre pris.
De av Teslahatarna ständigt tjatade kvalitetsbristerna verkar lysa helt med sin frånvaro och det fanns inget att anmärka på den i detta fallet kinesiska passformen. Att det sedan finns de som inte gillar Teslas invändiga minimalistiska designfilosofi utan vill ha en massa krom och detaljer i sin förarmiljö får man väl leva med. Det går alldeles utmärkt att köpa en annan bil.
Accellerationen har bra tryck, även om det inte är på nivå med Model S eller Model S och 3 Performance. 0 – 100 på em sekunder lär dock duga för de flesta och man kommer ändå dra de flesta fossilbilar vid rödljusen enbart på att elmotorn sparkar igång direkt. Det är inte så att man behöver trampa pedalen i mattan för att göra det samma med performancemodellerna eller Model S.
Ljudvolymen är betydligt mer dämpad och dov, nästan med basgång, jämfört med Model 3 som anklagas för att vara lite bullrig. Så icke med Model Y.
Bilen är kul att köra, men ingen Model S, utan är betydligt ryckigare eller om man så vill piggare vid svängar på kurviga landsvägar. Motorbromsens energiåtervinning upplevde jag som betydligt kraftigare än Model S, vilket nog gör att man ännu mer sällan behöver använda bromspedalen.
Jag killgissar att Tesla Model Y för lång tid framöver kommer vara Teslas storsäljare i Sverige även efter att kön av förbokningar är avbokad. För de svenska eviga kraven med kombi, fyrhjulsdrift och särskilt showstoppern dragkroken är bilen antagligen perfekt. Vad gäller priserna på elbilar så verkar 95% av privata köpare ändå privatleasa till obefintliga räntor, men naturligtvis kommer många Model Y gå som tjänstebil.
Model X kommer nog få se sin försäljning minska rejält, särskilt givet prisskillnaden. Model S är en nischbil och Model 3 kommer som sedan att konkurreras ut av Model Y. Möjligen att Model 3 Standard Range Plus har en nisch som lågprismodellen än så länge.
Själv drabbades jag av allvarligt habegär, och överväger nästan att avbeställa min nya Model S, men för långresor på landsväg så föredrar jag numera väghållningen i att inte längre köra en SUV. Men Model Y i en framtida Standard Range Plus skulle vara en perfekt andrabil istället för Subaru XV (som visserligen är i den mindre Polestar 2 och Volvo XC30-storleken), om nu inte Cybertruck kommer till Sverige. Fast inne på mitt fjärde år med Model S har jag ännu aldrig tyckt att Model S inte haft stort nog lastutrymme – den är trots allt en hatchback till skillnad mot Model 3. Model S och X har antagligen bättre säten. De har det på de äldre modellerna iaf, en vi får se hur sätena är på de nya när de kommer.
Tydligt är dock att den som köper en Volvo XC40 Recharge, som är dyrare, mindre, kortare räckvidd, högre förbrukning och saknar Teslas Superchargernätverk antagligen har stora personliga utmaningar att hantera. Exempelvis behovet av en plottrig förarmiljö med kromade lister.
Vill du beställa en Tesla och få 1 500 km gratis Superchargerladdning, använd denna länk vid beställningen. Bloggaren får då 1 500 km gratis Superchargerladdning, men har redan fri Supercharger på befintlig bil, så det spelar mindre roll. Möjligen om beställd ny Model S kommer innan dessa 1 500 km går ut för bloggaren 2022.
Nedan följer nu ett antal foton med kommenterande bildtexter. Tillägg: Jag tror gummimattorna är tillköpta, inklusive i frunken, och att det är tyg som standard. Var så på Model S iaf. Rätt nödvändigt i svenskt klimat med gummi.Vi bor inte i f-ing California.
EXTERIÖRER
En lite uppumpad Model 3 ser den ut som, fast den är också större |
Bakifrån. Tydligt formspråk för Tesla |
Det samma med fronten |
Sidan |
Man har nu satt på film på de mest utsatta ställena för att undvika lackskador från t ex grus |
Typ 2 och CCS-uttaget är som tidigare dolt under reflexerna på sidan. |
JÄMFÖRELSE MOT MODEL S
Passade på att ta lite jämförande bilder mot Model S. Som man ser skiljer det inte mycket i storlek.
Aktern |
Bakifrån. Model S är fortfarande bredare och nya Model S sägs bli ännu bredare hur nu det ska fungera på parkeringsplatser |
Fronten. Notera här att bilarna nästan är lika långa. |
LASTUTRYMMEN
Showstoppern dragkroken skjuts in genom luckan i bakre stötfångaren och syns normalt inte. De har dock inte levererats än i Sverige, utan kommer eftermonteras. |
Med fällda säten ska utrymmet vara över två kubikmeter sägs det. Jag har inte kollat specen. |
Frunken känns större än på Model S, vilket kan bero på höjden som ger mer utrymme |
BAKSÄTE
Riktigt rymligt med extra utrymme för fötterna. Notera att förarsätet är anpassat för en 190 cm lång förare |
Bloggaren är 184 cm på mittensätet. Jag förde ena benet åt sidan för att visa utrymmet för fötterna, det var inget problem att ha bägge på plats. Två USB-C i baksätet. |
Mittenplatsen är fånigt bred, vilket framgår med all tydlighet om man fäller ner armstödet. |
Som sagt så får man nog plats även om man är 200 cm i baksätet. |
FRAMSÄTE OCH FÖRARMILJÖ
Samma sparsamma design och miljö som uppdaterade Model 3. Trådlös laddning för två mobiler. |
Bioweapons defense mode. Ja, filtret ska klara CBRN. |
Framsäte. Knät på läsarens 190 cm syns. |
Sikten bakåt lämnar en del att önska, men det finns ju tre backkameror. Notera att baksätena nu går att vinkla olika brant. |
61 kommentarer
Finns det någon på eftermarknaden som säljer en grill till den? Skulle förbättra utseendet med 100% eller så…
Vill du ha grill, köp en fossilbil.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja jag saknar avgasröret också. Förstör helt den visuella balansen. Klar showstopper för mig.
Du kan svetsa fast ett avgasrör från någon bilskrot om du vill. Sedan kan du spela högt motorljud på stereon.
Låter som en affärsidé sälja avgasrör till teslabilar, hade jag haft en Tesla hade jag monterat ett. Alltid förvirrar det någon.
Tesla har väl också grill ungefär som andra bilar, dvs gapet under stötfångaren. "Grillen" och avsaknaden av den är ju mest styling.
Den visuella grillen på fossilbilar är väl inte nödvändig idag? Den har nog oftast en rent estetisk funktion.
Lite roligt på ämnet avgasrör:
https://www.rawstory.com/pete-buttigieg-fox-news-tesla/
Exteriört ser det ut som en Seat eller annan random biltillverkare. Its all One song.
För oss som är sportintresserade blir det intressant att se om Verstappen mäktar med att leda runt om på Monza i eftermiddag.
Ska du ha en elbil som inte liknar de andra, kika på Ioniq 5. Men då får du leva med samvetet att det är Nickel i batteriet.
Öglor att förankra lasten / hundbur med? Ser inga på bilden.
Skidpåsen till Skoda sätta fast i två av baksätets bältesfästen trots att den bara upptar en plats. Rätt dålig design om man är fler än två i bilen.
Tyvärr har jag svårt att förlika mig med utseendet och förarmiljön, annars verkar den ju mycket praktisk på många vis. Jag avvaktar tills marknaden kommit ikapp min sofistikerade smak.
Japp, du är helt enkelt för fin, lite för bra, för Tesla.
Härligt med någon som förstår!
Håller med dig, Butter. Ratten är så ful att jag hade avstått från köp bara på grund av den. 🙂
Tesla kan det här med elbilar och det är en fröjd att se hur de lyckas maximera bagageutrymmet pga sin elplattform som är hästlängder före alla andra konkurrenter.
Jag själv har precis köpt en Ioniq 5 Advanced RWD Long Range. Jag får förvisso mycket för pengarna (540 kSEK) och interiörutrymmet är även här fantastiskt stort och kanske tom bättre än MY, vilket ett 3m (!) långt axelavstånd borgar för. Men bagageutrymmet är kasst. Dock kan även Ioniq 5 dra 1600 kg även om dragkroken är gammeldags avtagbar. En sak där Hyundai slår tom Tesla på fingrarna är att man kan ladda med 800V. En snabbladdare laddar bilen från 10% till 80% på under 20 min. Jag är mycket nöjd efter att ha tagit steget till EV världen och Musk ska ha cred för att dels ha katalyserat övriga biltillverkare och dels för att han ämnar öppna upp Teslas Super Charger nätverk för övriga elbilister.
Du vet att det är W, Watt, som avgör laddhastigheten, inte Volt? Det är som att säga att man har en HDMI-kabel plätterad med guld för att få bättre bild.
Knauer, grattis till ett bra val! Har själv beställt en Advanced AWD LR i April. Hoppas få den redan i Mars (!). Eftersom Teslan nu är såld, blir det att cykla istället ;). Som Cornu var inne, Y kommer att frigöra och sätta prispress på 3:an. Så jag vågade inte vänta längre.
Det har du förvisso rätt i men faktum kvarstår: laddningshastigheten ligger faktiskt på över 100 kW för Ioniq 5, och till och med mestadels över 180 kW, hela vägen upp till 80% laddning vilket är mycket imponerande, förutom Tesla fanboys då, trots att dessa är vana vid att se laddningshastigheten sjunka under 100 kW.
"Our conclusion for is that the 2021 Tesla Model 3 Long Range AWD offers great charging performance. Unfortunately, the peak charging power is not maintained too long.
The comparison with the Hyundai Ioniq 5 reveals that there is no match for the South Korean car either in terms of the average charging power and the range replenishing speed in 20-80% SOC window. If the Ioniq 5 charges quicker than Model 3, the range replenishing speed will be better also compared to one of its main competitors, the Model Y."
Referens:
https://insideevs.com/news/506759/tesla-model3-hyundai-ioniq5-charging/
Du får väl se hur länge batterierna håller på en Ioniq 5. Tesla har iaf livstids garanti på batterierna på S och X. Kanske vet man vad man sysslar med. Öht har jag ju aldrig upplevt att jag behövt vänta på att bilen ska laddas klar, oftast laddar den mer än nödvändigt medan man tar sin kaffe eller vad man nu gör. Det är mest fossilbilister som är imponerade av det där.
TAckdetsamma Mjau! I dagsläget ger Ioniq 5 "most bang for your bucks". Har haft bilen en månad nu och är mycket nöjd. Har aldrig tidigare beställt en bil utan att provköra den innan. Jag var ytterst nära att beställa en ID4 men tackar min lyckliga stjärna att jag avvaktade. Ioniq 5 är bra på det mesta. Den extremt flexibel och inte ens på en Tesla kan man justera positionen på baksätet i x-led. Sen har vi ju utseendet som förvisso är delad som baken, men Ioniq 5 sticker onekligen ut.
Går väl på sexsitsiga X?
Vad gäller utseenden så är det en åsikt. Går aldrig att göra alla nöjda.
Det får jag verkligen hoppas att batterierna håller Cornu. Enligt uppgift så har Hyundai på något sätt lyckats komma på ett särdeles effektivt sätt att kyla ner batteripaketet. Hyundai ger endast 8 års batterigaranti. Den som lever får se och de flesta elbilister laddar 90% av tiden hemma vid garageuppfarten.
Med fler Volt åtgår färre Ampere för att få samma Watt, det finns alltså en poäng med högre spänning i laddstolparna!
knauer, jag älskar utseendet. Nu är jag både Tesla-fanboi och blivande Ioniq5-fanboi. Både vad gäller priset och i5:s högre utrustning så har du rätt med "most bang for your bucks". Pratat med en del ID4 och Enyaq förare som var nöjda med det mesta förutom just laddhastigheten.
På en model Y LR, lär nog inte den långsammare laddningen vara nåt problem för det flesta. Men rätt häftigt Hyunadi/Kia gått på den dyrare 800V-tekniken som tidigare bara var förunnat Porsche och de dyraste Audi-modellerna. Perfekta campingbilen för Europa, med sina 180grader-säten och 230V 😉
Visst kan man justera baksätet på MX, men varför inte på MY? Efterfrågan på Ioniq 5 ligger enligt rapporter på 200k bilar per år. Hyundai är tagna på sängen av efterfrågan på IOniq 5. Ska bli intressant att under de kommande 5 åren se hur EV marknaden utvecklar sig. I synnerhet när kinerserna börja överskölja den europeiska och amerikanska marknaden med prispressade EV bilar.
@MArtinJ, man får utgå ifrån batterispänningen. Ingen aning hur de fått till så fina laddkurvor. En killgissning kan ju vara ett effektivt kylssystem ihop med högre spänning därmed inte lika många elektroner som ska trängas vid fyllning.
Absolut korrekt MArtinJ ty P = U x I
Knauer, jag laddar nog 95% hemma.
Teslas laddkurvor ligger långt efter de tillverkare som kör 800V-arkitektur. Omsprungna av fossilbilstilverkare helt enkelt.
Marcus, på den punkten har du rätt. T o m nya S/X kör enbart med 450V. Tog några år, men nu har de gått om med råge. Tesla kommer såklart justera priset, då konkurrensen är om och billigare.
800 Volt är väl för att slippa köra med armtjocka kablar i elaggregatet i bilen.
800V innebär väl att dom seriekopplar 222 batterier och laddar med BARA typ 10A vilket ger att dom kan ladda ett batteri-pack om 222-batterier från tomt på 30-minuter sen har dom då kanske 15 sådana 222-pack för 60kWh så dom behöver ändå 150A för att klara 60kWh på halvtimman.
Skulle dom använda 80V så skulle det bli 1500A
800V ger rejäl ljusbåge så det gäller att bil o pump pratar med varandra o testar kontakten innan pumpen släpper på strömmen och spec. stänger av strömmen då likström inte har nån nollgenomgång som släcker ljusbågen.
Utgår från att 800V är likström.
Verkar vara en mycket trevlig bil. Kommer nog se ett prisfall på begagnade Model 3 framöver, de har ju sålts till nästan nypris fram tills nu.
Själv går jag från Model S till Ioniq 5, prisskillnaden till Y är för stor för att motivera när det är privatköp. Avståndet till service i Mölndal är också till Teslas nackdel, trots att man har en chans att träffa författare och bekanta när man gör en halvdag där. Hyundai ligger fem km från jobbet, lagom att cykla sista biten istället.
Relevant. Tesla behöver fler servicecenter. Har ett i Umeå nu också, men det behövs fler.
@Martin, jag gav 479200kr för min efter premien. Såldes för 450000kr för 9 dagar sedan. Runt 30kr/mil, ganska okej milkostnad. Bilfirmorna har redan börjat sänka (maxbud 425k), så min fick gå på blocket. I Juni hade jag ett bud ifrån firma på 456k.
Går alltså ifrån Model 3 SR+ -> Ioniq 5 med samma motivering som du (privatköp). Skönt med höjda premien också för bilar under 700k, vilket Tesla Y ligger över tyvärr.
@mjau, ja så har man ju kunnat köra några år. Sålde min MS i början av augusti för att hinna innan alla bilar som dyker upp på blocket nu.
MS, är ju legacy. Hoppas nya MS kan möta konkurrensen bättre. Bra du sålde i tid 👍. Nu när premiumbilarna rullas ut
Kan man inte få den med reservdäck?
Det är möjligt men osedvanligt tråkig bil. Är en ful bil men det kan vara en smaksak men elbil är härligt.
Motorbromsen är effektiv. Har knappt använt bromsarna på Yn.. väldigt behagligt när man vänjer sig. Väldigt trevlig bil hittills och jag håller med bloggarn om intrycket
Ioniq 5 är en het utmanare men ser väldigt speciell ut live. Lite för ungdomlig i utförandet men fina lösningar och utrymme
Då måste du motionera bromsarna så att de inte kärvar/ rostar fast
Jo jag inser det. Man får väl ändra inställningarna så bilen rullar mer vissa körningar. Känns som något de skulle kunna programmera
Finns det möjlighet att se från vilken gruva nicklet i batteriet kommer? Apropå Anna-Lena Lauréns artikel om det smutsiga Norilsk i DN idag.
Har sjukt svårt att besluta mig för om det blir en Ioniq 5 eller en MY.
MY vinner stort på effektivitet (vid 120 lag 25% högre förbrukning i Inoiqen än MY) och infotainment (responsen i Ioniq var långt ifrån acceptabel).
Kvalitet lär väl Ioniq vinna, svårt att tro annat och isf är det ju ändå garanti.
Interiört tycker jag MY-sätena var för korta, I5 ok. Magiskt med utrymme i I5 om man sköt bak sätena, men samtidigt gott och väl tillräckligt bagage om man sköt fram dem (dock ej i närheten av MY).
Sen är det ju inte direkt en fördel att inte få bidrag för en MY LR AWD kontra en fullmatat I5….
Själv inväntar jag pris på Mercedes EQE då det sägs komma en kombi. EQS var lite väl dyr för min smak och finns bara i sedan. Annars är MY mycket intressant, även om jag och interiören inte kommer överens.
Kompisen fick hem sin Y förra veckan. Jag har inte hunnit kolla på den men kompis+familj verkar helnöjda med sin Y.
Så en sån där får det nog bli. Jag förväntar mig att man kan köpa lastgaller och insynsskydd/hatthylla och kanske en skidpåse som tillbehör/eftermarknad.
Hämtade ut en MY förra veckan i väntan på MS som beställdes förra November. Första intrycken ungefär som Cornu. Men jag tyckte nog att ljudnivån är i högsta laget. Vägbuller..
samt att det finns ett ytterst irriterande högfrekvent ljud vid kraftigare accelerationer och regenerering.
I övrigt mycket trevlig bil!
Man har ju talat mycket om att det blir fruktansvärt dyrt när batterierna lägger av.
Dock läste jag en artikel på jobbet i en verkstadstidning (Motormagasinet) att Teslas batterier har hållt oväntat bra.
Man har låtit ett testinstitut testa batteripacks från skrotade (krockade) Teslor och de hade bara tappat ca 3% även om de gått mycket mil.
Bilskrotarna sålde inte heller mycket batterier, få bilar behövde byta, de som såldes, såldes till testinstitut som laborerade med batterierna och till folk med solceller som bygde egna powerwalls.
Jag hittar ingen länk tyvärr (papperstidning).
Men jag tror Teslas batterier håller mycket hög kvalitet.
Inte bara till de som bygger egna. I princip alla billitiumbatterier återvinns numera genom att gå paketeras om till hushållsbatterier. Om de bara håller 90% av ursprunglig förmåga är mindre relevant när man har utrymmet i en bostad.
när jag kollat på beg teslor har kapaciteten varit runt 90% för en bil som gått 7-8000 mil
En annan motortrend i bilbyggar hobbyn är att elkonvertera raggarbilar och andra bilbyggen.
Nu säljer Tesla en så kallad "Crate motor" (komplett motor i en låda) till att byta ut en tex Camaro 305 smallblock V8 mot en bolt on Tesla.
https://www.motortrend.com/news/tesla-crate-motor-ev-conversion-small-block-v-8/
Innan man får mothugg på detta, det är en seriös fråga. Nu när elbilar verkar börja finnas i det så förhatliga formatet kombi, med dragkrok så undrar jag över de två kanske viktigaste parametrarna.
Hur är dom på dåliga grus/lervägar och vad får man för markfrigång?
Gick bra på min grusväg. Å andra sidan kör jag Model S där också.
OK, ja elbilar börjar väl ta sig lite men jag färdas en hel del på förfärligt dåliga vägar och behöver båda bra "terrängegenskapar" liksom i vart fall 2 dm markfrigång så när jag har det så får man seriöst börjar kolla.
Har sett att Ford har elektrifierat F150 vilket skulle vara ett alternativ om den kommer till Sverige.
varför ser man aldrig kommentarer om att tesla är byggda på mercedes-chassin?
För att de inte är det…?
Fin bild, men en TCO-kalkyl blir den svår att räkna hem antar jag? Om man inte kör många mil per år. Kul att de äntligen fått till det med dragkrok.
Lars – är det inte lustigt att så fort elbilsbonusen (som du tydligen förespråkade) försvinner så sjunker priserna på Model Y från 689 till 539 (22%), och Model 3 från 629 till 519 (17%).
bra jobbat regeringen, bilarna blir ju som bevisat inte billigare pga bonusen. den pengen går till biltillverkarnas fickor.. hur du lars var emot detta fattar jag inte. men ni tar väl alla chanser ni får att hugga på nya regeringen