Volkswagen Sverige och Din Bil har stått för provkörningsexemplar av VW ID.7, men ingen ersättning har utgått för denna artikel, som ej heller granskats av vare sig VW eller Din Bil. Jag behöver därmed inte heller vara exakt med prisuppgifter etc.
Jag har nu fått låna en VW ID.7 i en vecka och kan konstatera att det är en förvånansvärt energistnål och stor tjänstebil för den ansvarsfulle och ekonomiskt medvetne. Vi borde snacka årets bil 2024 här kan man tycka. Hur tusan VW lyckats få en så stor bil så snål är något att klia sig i huvudet över.
Till att börja med har jag inte kört så mycket med bilen som jag hade velat. Dels skriver jag bok just nu, och dels har det varit rejält halt och det exemplar jag kört hade inte fyrhjulsdrift vilken man vill ha upp till oss när det är halt, pga mycket brant och lång backe. Dels hade den inte dubbdäck på isgatorna som varit, utan friktionsdäck, och jag vill inte köra en lånebil i diket.
Men igår tog jag en ordentlig provtur, som gick Ängsjödal – Sätila i 40/50 km – Hyssna i 70 km/h – väg 156 i 60/80 km/h upp till riksväg 40 och motorvägen för att sedan ligga i 100/80/70 in till Ullevimotet, sedan ner till Nya Allén, upp Aschebergsgatan, Gibraltargatan och sedan upp över Guldheden till Toltorpsdageln, sedan lokala 70-vägen till Tesla Supercharger Göteborg South, och sedan tillbaka via Mölndal och Mölndalsvägen till Din Bil vid ICA Maxi. Massa trafikljus, fartgupp och potthål.
Jag valde denna gång att köra i ECO-läge för att minimera förbrukningen, och har i övrigt hållit hastighetsgränsen eftersom låneavtalets finstilta stipulerar att inga trafikregler får brytas. Förbrukningen landade på 1.80 kWh per mil, vilket är mycket imponerande, med tanke på temperaturer runt nollan. De första kilometrarna värmdes dessutom bilen upp från minusgrader, och det defrostades rutor mm, men från initiala ca 2.5 kWh per mil landade jag på 1.80 kWh vid Ullevimotet, trots att ha kört motorväg vintertid.
Här började alltså stadstrafiken för att pressa upp förbrukningen, inklusive okynnesvändan över Guldheden.
Nu är ju inte ID.7 min Tesla Model S, men vid rödljuset utanför brandstationen hamnade jag längst fram mellan en Polestar 2 och en BMW. Att dra vid rödljus är 90% omognad och 10% teknisk prestanda på bilen, och eftersom jag är extremt omogen så kunde jag här inte motstå att slå om bilen till sport-läge, och trampade fartpedalen i botten när det blev grönt. Och drog både Polestar 2 och BMW. BMW-föraren blev dock så kränkt av att bli dragen av en folkvagn att hen körde om i ca 80 km/h lite senare när jag lagt mig på lagliga 50.
Med bakhjulsdrift så kan jag dock konstatera att bilen spann loss med fartpedalen i botten. Inte Teslas perfekta programvara som klistrar däcken (förvisso inklusive staggered bakdäck) även i det normala insane-läge jag kör, ibland med fåniga dragstrip-läge när jag ska vara extra omogen vid rödljusen, som just oftast är där utanför Ullevi.
Men jag ser fram emot att VW släpper den fyrhjulsdrivna sportversionen av ID7 med bättre prestanda. Och sedan kommer också en herrgårdsvagn. Det ni, en riktig elbils-V90 fast utan Volvoprislappen.
Uppe på Guldheden nåddes 1.83 kWh/mil, men i slutändan blev det 1.80 kWh/mil när bilen lämnades av på Din Bil.
Tillägg: Sedan senaste laddning har min Tesla Model S på 39 km dragit 2.15 kWh/mil, förvisso korta sträckor så mycket uppvärmning men bara farter 40/50/60/70/80 och ingen motorväg. Sedan början för ett år sedan och ca 3 000 mil har min Tesla Model S en snittförbrukning på 1.82 kWh/mil, men det inkluderar alltså körning sommartid som drar ner medlet. Nu låg ID.7 på den förbrukningen vintertid.
Jag körde till Tesla Supercharger för att testa snabbladdningen, då det ändå är Sveriges största laddnätverk, men tydligen var även alla andra där för att handla på mellandagsrean och kabeln var väl rätt full. Aldrig varit med om en så full Supercharger i den storleken. Galet.
Så det blev inte mer än 78 kW i laddfart där. Det finstilta i låneavtalet angav nämligen att bilen skulle lämnas tillbaka fulltankad, vilket jag tolkade som fulladdad. Så jag laddade fullt och med laddporten på fel sida och Teslas korta sladdar så hoggade jag därmed två platser tills en icke-Tesla anlände och kunde ta den andra platsen.
Så inget facit på supersnabbladdningsfarten tyvärr.
Jag gissar att sommartid kunde man lätt kommit ner till 1.5 – 1.6 kWh per mil och jag har för mig att WLTP för denna stora sedan ligger på 1.4 kWh vilket torde typ vara en av de snålaste elbilarna på marknaden alla storlekar.
Varför är förbrukningen så viktig på en elbil? Jo, för det är den som avgör hur länge och mycket du behöver ladda. En Polestar eller Volvo med sina förbrukningar på typ 2.5 kWh sommartid måste ju ladda typ 60-80% längre än en ID.7 för samma sträcka. Det är inte bara batteristorleken som är viktig för en elbil.
Bilen är mycket mjuk, tyst och behaglig att köra. Mjukare än min Model S, men det slog mig att jag alltid kör den med sportstyrning och insane accelleration. Jag provade idag att köra Teslan på gubbläget chill och comfort för styrningen. Det blev mjukare, men den stora skillnaden mot ID.7 ligger i att Teslans regenerering är mycket hårdare när man släpper fartpedalen, medan ID.7 mjukbromsade. Möjligt att det går att ställa in hårdare regen på ID.7, men det gjorde jag inte. Det går även att ställa in mjukare regen på Tesla, men det försämrar räckvidden.
Jag fick dock inte jämföra fjädringen i Teslas chilläge, då vi här på landet inte har vare sig hål i vägen eller farthinder, som man har i Göteborg.
Och där klarade sig ID.7 galant. Mycket bättre än min Model S, som dock körs i sportbils och insaneläge. Att köra fartgupp och Göteborgs hål i vägarna var en fröjd i ID.7, som också är så tyst att jag undrade om det hade slagit lock för öronen på väg ner för Kallebäcksbacken. Det hade det inte.
Det är lite mer vägljud i högre farter, men min Model S har dubbdäck, så jag kan inte jämföra rakt av. Men i stadstrafik är ID.7 knäpptyst inuti.
Till halva leasingpriset mot en Tesla Model S och mindre än halva förmånsvärdet så får man en utmärkt tjänstebil. Jag skulle i teorin kunna ha två istället för min Model S, där förmånsvärdet för övrigt är så högt att man lika gärna kan privatleasa, om det inte vore för försäkring, däck och service som blir en liten fördel som firmabil.
Just nu har man en kampanj på ID-7 Pro Edition, iaf fram till årsskiftet (dvs du har två dagar på dig) och VW skriver detta till mig:
En ID.7 Pro Edition kostar 659 900 kronor och då ingår:
Metallic
PBC Interiörpaket Style:
– Ergo Activestolar, elmanövrerade
– Svankstöd
– Massagefunktion
– Klädsel i Art Velour
– Ambientebelysning i 30 färgerPA2 Exteriörpaket:
– LED Matrix inkl LED bakljus
– Dynamic Light Assist
– Ljuslist mellan strålkastarna
– Belysta dörrhandtag & instegsbelysning
– Elbaklucka med Easy Open & Close utöver Keyless
– Mörktonade rutor från B-StolpenPD1 Assistanspaket:
– Park Assist med minnesfunktion
– Area View inklusive backkamera
– Travel Assist, Lane Assist & Emergency AssistPriset på just den bil du kör skulle i och med detta vara 724 100 kronor (659 900 kr i grund plus 64 200 kr i extra tillval)
Samt
I den bil du kör finns följande tillval:
- Lack: Glacier White Metallic
- Textilmattor, fram och bak
- Dragkrok infällbar, elektriskt utfällbar
- Exteriörpaket Plus med Panoramasoltak
Adaptiv chassireglering DCC
Panoramasoltak med dimbart ”Smart Glass”
Easy Open & Close, bagagelucka med sensorstyrd öppning och elektrisk stängning
Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, med akustikrutor på framdörrarna
LED-Matrix-strålkastare, IQ-Light med dåligt väderljus
Dynamic Light Assist
Ljusviddsreglering dynamisk, med dynamiskt kurvljus
Bakljus i LED-teknik samt flytande blinkers
Ljuslist mellan strålkastarna
Progressiv styrning- Interiörpaket Style Plus
ergoActive-stolar fram, eljusterbara med minnesfunktion samt justerbart lårstöd
Framstolar samt baksätets ytterplatser med sittytor i perforerad Art Velour Eco och sidostöd i Artex
Framstolar samt de yttre platserna bak uppvärmbara
Huvudkrockkuddar och sidokrockkuddar fram och bak, samt mittenkrockkudde
Klimatstolar fram med massagefunktion
Svankstöd, pneumatiskt inställbart
Dörr- och sidoklädsel samt armstöd i Leatherette med dekorsöm
Ambientebelysning med 30 färger
Instrumentbräda komfort
Ljudsystem Harman Kardon med 12 högtalare, 700W totaleffekt, digital 16-kanalsförstärkare, Subwoofer- Lättmetallfälgar 20 tum Montreal
Av det som listats här ovan så ingår stora delar i modellen Pro Edition.
Så nu vet ni det.
Förmånsvärde är någonstans runt 5000:- SEK. Förmånsvärdet för min Tesla Model S är typ 12 000:- SEK, angående att man kan ta två ID.7 istället. Sedan lär sportversionen med fyrhjulsdrift bli dyrare. Och stationsvagnen.
Men utrymmena i bilen är i linje med Model S, och där har jag aldrig upplevt att jag behövt annat än en GT, inklusive handla bäddsoffa på IKEA. En GT-sedan är ju perfekt. Gott om bagage, samtidigt som man får det tyst och slipper bullerburken från en stationsvagn eller SUV.
Viktigt för mig är autopiloten, som här kallas travel assist, och som jag killgissar är som hos alla andra Mobile Eye. Den är på flera punkter bättre än Teslas autopilot, t ex så följer den hastighetsgränserna. Dels saktar den in innan skylten, så man inte blir fartkamrad som på Tesla som först börjar sakta ner när man passerat skylten. Dels läser den alla skyltar korrekt och får inte feeling som Tesla. Det finns flera platser på väg 156 där Tesla skiter i skyltarna, och på en plats vid Hällingsjö får Teslabilar för sig att 60-vägen är en 80-väg mitt i kurvan och trampar gasen i botten. Skitkul, men man lär sig. Det gjorde inte ID.7. Men ID.7 autopilot klarar inte av stadskörning. Vid utsiktsplatsen i byn, som har en 90-graders kurva körde ID.7 glatt vidare rakt fram. Och när jag testade att använda den som köpilot så tvärnitar den bakom framförvarande bil, istället för att lugnt sakta in. Så det går inte att trafikstockningsköra med driver assist eller vid rödljus, men väl på trafikleder där trafiken rör sig.
Men på 60/70/80 och motorväg fungerar den utmärkt. Dessutom tillåter den att man justerar läget på vägen med ratten utan att bli kränkt och som på Tesla avbryta. Men när du når 50-vägar eller långsammare, glöm travel assist, liksom vid stillastående trafikstockningar. Men den kommer fungera utmärkt när man ska cruisa Göteborg – Stockholm över Jönköping även om man får ge upp när man når rusningstrafiken lagom till Kungens Kurva. Sedan kostar den ju inte heller 80 000:- eller vad nu Tesla tar för sin programvara, utan ingår i något av paketen ovan.
Jag gillar bilen skarpt inklusive allt som inte Tesla klarar att erbjuda till dubbla priset som HUD, massagestolar, Apple Carplay eller Android Auto mm, men som både ekonomiskt och mentalt omogen så får jag köra vidare med Tesla Model S. En dag kanske jag växer upp och idag skulle det i så fall bli en ID.7. I sportversion och fyrhjulsdrift …
Tack till VW och Din Bil för lånet. Årets bil vore välförtjänt.
Jag får ju inget betalt av VW, så jag får istället påminna att om du ska skaffa Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y eller en annan modell använd denna länk för att beställa en Tesla, så får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
Eller så hoppar du på early bird-erbjudandet på ID.7 nu innan nyår.
38 kommentarer
Får man minus-krediter hos Tesla om man kallar Musk för en rövhatt? 🙂
Tack för en trevlig recension av VW. Gör de fortfarande el-stammen i Ukraina?
Ingen aning.
Välkommet att en så etablerad biltillverkare kan skita ur sig en sådan här bil. Borde vara given som tjänstebil för många.
Ja, man tycker ju det. Äntligen en seriös elbil. Man ska vara seriös.
Det låter ju bra detta. Så om de där elbilarna halveras i pris så kan ju snart vanligt folk köpa dem också, utan att medvetet förstöra sin ekonomi eller orsaka skyhög inflation i världen.
Travel assist (åtminstone på ID.3) är faktiskt riktigt användbar även på 50-vägar. I de allra flesta fall saktar den ner fint inför rondeller och skarpare svängar. Dock tyvärr inte för fartgupp. Läser skyltar fel ibland och har även en del fel i kartdatabasen. Filhållaren fungerar bra på sommaren men inte på snöiga vägar. Radarn har tyvärr problem med snö- och isbildning. Backkameran (skyddad under emblem) fungerar dock utmärkt i alla väder.
BMW förare är alltid så lättkränkta. Jag hör till en av dem som bor i Sthlm och tog körkort i 40-årsåldern. Jag hade en körlärare i min ålder som tyckte det var väldigt roligt att lära en jämnårig köra bil….Och vi var båda lite omogna…Han tyckte alltid jag var för seg iväg från rödljuset. Så en dag stod vi vid rött i Brommaplansrondellen (Sveriges värsta rondell?) på väg mot Vällingby. Det är väl kanske 1000 m till nästa rondell vid Åkeshov. I filen bredvid mig stod en BMW. Så jag tänkte nu skall jag visa att jag kommer iväg snabbt. Så jag drog på som fan och brände ifrån BMW:n och kom upp i 100km i tim (70 där) innan jag saktade in snabbt. Men BMW:n kunde inte hantera att se svansen på en bil som det satt övingskörningsskyltar och stod bilskola över bilen så han var bara tvungen att bränna om mig i 120 när jag saktade in.
Ha ha, omkörda cyklister är också lättkränkta. Jag som trampar gammal damcykel brukar köra om i uppförsbacke, inte för att tävla utan för att jag måste satsa för att komma upp eftersom jag inte har några växlar, och 90 procent bara måste köra om mig sen. Det verkar vara extremt kränkande att bli omkörd av en rakryggad tant på en gammal hoj. Lite roligt är det också, det måste erkännas.
Jag blir ofta omcyklad i uppförsbackar om jag inte vill bli svettig, i synnerhet av elcyklar. Däremot kör jag oftast om i nedförsbacke, inte för att jag är ”kränkt” utan pga det faktum att min cykel har lågt rullmotstånd och har en utväxling som vida överstiger en gammal hederlig treväxlad DBS. Det går helt enkelt snabbt utan ansträngning.
De mest lättkränkta är Volvoförarna. De lider av lillebrorssyndromet big time. Samma med Mercedesförarna och Volkswagenförarna, som ofta kör om i högerfilen. Mest illa är det med Alfa Romeoförarna. De verkar alltid ha vaknat på fel sida och deras biler låter jättefult. Det är även illa med Peugeot- och Renaultförarna. De tål ingenting och inte heller använder de bromsljus när de bromsar. Sen ska vi inte glömma att nämna de som kör Audi, de verkar inte ha några backspeglar att titta i. Byter fil hej vilt och står gärna några sekunder extra vid rödljusen så att inte de bakom hinner köra innan det slår om till rött igen. Värst av alla är Opelförarna, som kör så lugnt och sansat att man blir provocerad och bara måste göra snabba omkörningar. Usch.
Det är bara SAAB-förarna som är lugna och sansade, alltså? 🙂
Minns när jag på trafikleden genom Trollhättan bredvid rödljuset hamnade bredvid en gubbe i keps i en Saab 900 Turbo (ursprungliga modellen). Han såg att jag hade en Model S, och fick något i blicken och lutade sig över ratten och skulle rejsa. Jag låtsades hänga på med foten mkt lätt på pedalen och lät honom få dra mig. Det var kul.
Blir man omkörd på höger sida är det 99% ens egna fel för man ligger och såsar till vänster.
Typ.
Det är därför man håller sig till högerfilen när man såsar.
Härlig vecka att testa bil ja 😅
vi som testat IDx och sedan gått över till Tesla är nog svåra att få att byta tillbaka. Tyskarna kan göra bilar, men en programmera dem. Att behöva lämna in bilen i 2 dagar för uppdatering av mjukvaran är en parodi. Troligen görs denna uppdatering via en seriel-port som VW alltid använder…
Hoppas att VW får till denna bil, för Tesla MY behöver lite konkurrens.
Ja. Det är inte fel om en bra bil som model Y blir brädad av någon annan elbil som är bättre och prisvärdare.
Fin review! Hade jag haft råd hade nog id7:an i kombi passat oss perfekt. Vet egentligen inte varför jag har förkärlek till just kombis, men suvar har aldrig tilltalat mig.
Kul att nån mer än tesla kan leverera, säga vad man vill men all frisk marknad behöver konkurrens.
Det beror på din höga intelligenskvot. En SUV är en kombi som man kapat 20 cm så lastutrymmet försvinner, höjt 10 cm så den lättare slår runt samt satt på en onödigt fördyrande fyrhjulsdrift som höjer förbrukningen och underhållskostnaderna, samt till sist höj priset på med 100-150 tusen kronor.
Kombis är bra. Vår gamla V70 in memoriam… tyvärr en brännbil.
För att vara full size är ju priset bra. Nu väntar jag på den hälften så stora och tunga ID2 för halva priset. Imponerande att VW i princip matchar model Y prismässigt. Och så slipper man Elonkänslan.
Undrar om bloggaren sätter sin rödljusaccelration i samband med slitaget på 20-tumsdäcken? Till skillnad från mina 155/65R14 som kostar 700 styck får man inte ens ett elbilsdäck monterat för de pengarna.
Vet inte. Har aldrig upplevt att mina däck behövts bytas. Gamla Teslan körde jag 16000 mil med ett däckbyte.
Nja, 100k dyrare än basmodellen av MY (givet fullpris, jag fick min för 60k billigare än så som lagerbil, dock utan dragkrok). Men i princip samma pris som MY LR är det ju.
En normal kombi är naturligt mindre gungig än en hög SUV. Kombin behöver inte lika många trebokstavsförkortningar för att vara stabil.
Ska vara en kommentar till Viktors förkärlek till kombibilar ovan.
Nu gick det väl lite fort? Polestar 2 SMLR placerade sig som 2:a i Motor.no’s senaste räckviddstest (Sommaren 2023) med en räckvidd på över 60 mil, endast slagen av Tesla Model S. Snittförbrukningen var då 13.9 kWh.
Här är artikeln:
https://www.motor.no/bil/rekkeviddetesten-sommeren-2023/249773
I ett tidigare vintertest drog en äldre, Polestar 2 DMLR 21.8 kWh totalt. Det provet finns här:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132
Ja, jag vill också räcka ut en hand till Polestar 2:s försvar. Jag har haft en P2 i ett år nu och på sommaren ligger den på 16-18 kWh per mil men på vintern ligger den mellan 25-30 kWh per mil.
Samma här. Har en P2 LRDM sen en månad och snittar 18 kWh per 100km med omogen högerfot.
Här i Sydney är det alltid sommar med svenska mått mätt så mer än så lär den nog inte dra.
Jag har en 2019 VW e-Golf och får ca 12-13 kwh/100 på sommaren. Så de har kunnat göra bra elbilar länge.
Annan storlek.
Har du någon gammal personlig konflikt med någon på Volvo eller varifrån kommer ditt oproportionerliga Torslandaförakt? I två år har jag kört en tvåhjulsdriven Polestar2a med liknande förbrukningssiffror som du berömmer denna tyska bil för. 2024-modellen är ännu snålare.
Förstår att du inte har tid att svara på varje kommentar på din site men har frågat här innan; ska vi lägga ner Svensk bilindustri bara för att jänkarna sålde till Kina eller var står du i frågan? Du gör väldigt mycket väldigt bra(!) men det blir fånigt när du i ren okunskap gör löje av en lokal industri som står sig väl på en global marknad. Man undrar varför.
Min bild är att Amerikanska Ford mjölkade Volvo på ett destruktivt sätt, Kinesiska Geely investerade rejält och fick fart på företaget igen. Med all respekt för allt du gör för Ukrainas sak parallellt med egna leverne, så hade det hedrat dig om du grävt lite i den här frågan vid tillfälle. Allt väl.
Inget verkar driva så mycket trafik till bloggen, frånsett Ukrainainläggen såklart, som att dela ut en känga till Volvo.
Är nog lätt löst om bilen är så bra som du säger. Polestar/Volvo får bara ta och betala LW för en recension, bjuda in honom till fabriken i Torslanda för att kolla på elbilstillverkningen.
Blir väl dyrt om de ska bjuda honom att se elbilstillverkningen, då polestar tillverkas i kina? Och i torslanda har ju länge bara de största modellerna tillverkats, men t.ex. nya EX90 skall byggas i främst USA, och därefter Kina.
Finns väl ingen som gillar Volvobilar, utom svenska nationalromantiker.
Du kan hälsa VW att ditt bloginlägg sålt minst en ID.7a. Äntligen ska Teslan bort.
Jag hade under nästan två decennier en gammal Volvo V70 och återigen ser jag fram emot en vettig kombi som är eldriven.
Vi kanske kan ge kombi-versionen av ID.7 smeknamnet ID.70, eftersom den plockar upp V70:s stafettpinne?
Sen kvarstår frågan, har har ID.7 en vettig spak™️ för körriktningsvisarna? En sådan som man kan känna på fysiskt för att veta åt vilket håll man blinkar just nu och som slutar blinka först när själva spaken flyttats till “mittläget”.
(För den som undrar, nej, Teslan har inte en vettig spak för körriktningsvisare och nyare Teslor tar tydligen bort spaken helt och ersätter med en knapp på ratten…?)
Min granne har en gammal 740 som fortfarande går fint. Man kan ju fundera över hur mycket utsläpp jag själv orsakat under samma tid som han haft sin enda bil. Samma period har jag på ett ungefär konsumerat fem SAAB turbo av olika modeller, två Corvetter, en Camaro, tre Mustanger, en Pontiac GTO, en Toyota, två BMW suv, en SAAB 9.7 och två KIA. (men jag har nog haft lite skojigare på vägen)