Icke-inflationen fortsätter. Den populära så kallade streamingtjänsten Spotify höjer priset på sitt familjeabonnemang med 13% och kunderna “behöver inte göra någonting – uppdateringen sker automatiskt”.
Konsert med Crash Nomada. |
Som förklaring till varför Spotify höjer priset för svenska familjer med 13% uppges att det är för att “göra din användarupplevelse bättre”. Samma låtar kommer nu kunna bli ännu bättre och man ska även ha nytt innehåller och flera nya funktioner som alla i det betalande abonnemanget kan ta del av.
Det ni! Man får ta del av funktionerna om man betalar. Och man behöver inte göra något för att ta del av det höjda priset!
Att det skulle kunna ha något med försvagad svensk valuta att göra, och att utländska artister således vill ha mer betalt är förstås uteslutet.
Frågan är också om moderniteter som streamingtjänster öht ingår i SCB:s beräkning av KPI? Man kan ju för övrigt substituera Spotify mot att lyssna på Public Service radio, som ju är gratis, dvs du betalar för den via tvångsfinansierad skatt, så egentligen har det blivit billigare, inte dyrare.
28 kommentarer
Har de krympt tjänsten också ?
Deras klient har i alla fall fått uppdateringar så man slipper en del features. Upplevelsen av buggigt UI kämpar de hårt för utöka dock…
Jag tog mig friheten att kolla här:
https://investors.spotify.com/home/default.aspx
Det finns nu runt 50 miljoner låtar på Spotify.
Juni 2018 fanns det runt 35 miljoner låtar.
Februari 2019 fanns det runt 40 miljoner låtar.
Som jag ser det blir Spotify billigare. 🙂
Ska jag betala mer för en större andel skit menar du?
Det är väl Spotify som menar det..
Vidare är väl idéen om att betala mer för en större andel skit det som bygger tillväxt 🙂
Man lyssnar sällan på 50 milj låtar, inte ens 35 milj. Det må vara en förbättring, men inte i den omfattning man skulle förledas att tro.
Man blir "tvungen" att betala mer per enhet tjänst man konsumerar helt enkelt.
Det är ju bara att lyssna mer så blir det billigare per "låt" lyssnar man tillräckligt mycket blir det ju nästan gratis.
Javisst, det tänkte jag inte på. Det är bara till att lyssna 163h per dygn så får man kanske glädje av de stora mängder musik där finns;)
Ja, hur ska planekonomerna på statistiska centralbyrån tänka.
Är tjänsten möjligheten att kunna spela en låt, eller är det de låtar man faktiskt spelar?
Det rimliga är nog det senare, då det är först när man spelar som Spotify betalar artisten. Att kunna söka efter låtar i den katalog de har skapat har ett visst värde, men kan knappast mäta sig med det penningflöde som sker till artisterna.
Bäst vore dock att skrota Riksbanken, SCB och dagens monetära system och istället ha en fast penningmängd där räntan sätts av utbud och eftefrågan, spar- och lånevilja.
Då skulle prissättning alltid bli rätt och man skulle slippa sovjetiska piruetter.
@ skatt är stöld
Då skall vi gå tillbaks till guldmyntfot igen. USA hade under nästan hundra år nästan ingen inflation alls. Förstås inget bankerna vill se då dom inte kan manipulera penningmängden som dom behagar.
Idag kostar ju en USD 9,90 SEKetas så det är väl naturligt att priserna måste höjas?
Spoitfy är ju en sådan tjänst där utgifterna inte går ned i takt med att användandet ökar utan tvärt om.
Nej, det finns ju i princip inga skalfördelar med Spotify.
Utgiften per användare sjunker väl ju fler användare de får?
Finns absolut skalfördelar med Spotify. Om vinsten är en krona i månaden per kund blir vinsten större ju fler kunder man har.
Faktum är att tjänsten dessutom hade varit omöjlig om den inte blivit stor så snabbt. Prova själv att promenera över till skivbolagen och berätta att du tänker göra hela deras musikkatalog tillgänglig för dina kunder så ser vi vad de säger.
@Wofser:
Ja, men fler användare spelar mer musik och kräver mer kapacitet (server + bandbredd) => högre kostnader + högre royalties till artisterna.
Utgifterna för royalties stiger linjärt mot antalet kunder, liksom server, bandbredd, administration, fakturering. Det enda man sparar ihop på är ledning och kanske lite på utveckling – dock verkar deras skitapp inte utvecklas alls, och med skalning uppåt uppstår antagligen nya så kallade utmaningar kring serversidan man inte hade tidigare.
Support stiger linjärt.
Jo, visst "utvecklas" appen. Nyligen tog de bort möjligheten att radera/kopiera flera låtar låtar åt gången, eller ökad upplevelse av att redigera sina spellistor en låt i taget…
Däremot kan det inte vara en stor utgiftspost, vet inte vad det kostar att outsourca utvecklingen till elbonien.
Intressant. Vet du om priset höjs allmänt eller är det den svaga SEKen som spökar för oss svenska användare?
Personligen tycker jag att 169:- fortfarande är en bargain. Jag kunde lätt lägga 1000:-/mån eller mer på CD skivor för 20 år sedan och nu får man tillgång till sjukt mycket mer musik till en bråkdel av priset.
Med den stora nackdelen att prylar på spotify kan försvinna när som helst. Har länge varit orolig över att jag en dag inte kan lyssna på en viss platta. Men vettefan vad alternativet är. CD-skivor har begränsad livslängd och är väldigt opraktiska. Att köpa digitala kopior av låtar innebär bajskvalitet som jag inte vill betala för. Väldigt få saker finns på LP.
Ja, kostnaden för konsumtion av musik har kanske gått ner sedan CD-tiden, eller inte.
Bajskvalitet beror ju på var du köper dem och hur mycket du är villig att betala. Spotify betyder ju inte alltid automatiskt att du har bättre kvalitet än någon nerladdningstjänst.
Kopiera över till FLAC, APE eller SHN och ladda upp det till någon molntjänst med en backup i garderoben.
Alternativt 320kb MP3 utan filter och full stereo och ladda upp det till Google Music.
De skulle kunna använda multicast i kombination med en lite mer flexibel jitterbuffer för de mest spelade låtarna vilket skulle ge skalfördelar
Får ge Spotify cred för att man komersialiserade stremandet och fixade ett brett utbud i samma tjänst. Teknisk sett är dock appen klart sämre än de gratis mediaspelare som fanns redan i nätets linda i mitten på 90-talet.
WinAmp, det var grejer det. Kan inte minnas att det någonsin buggade.
Men nätverk är ett h-vte och konsumentkod bygger på fler och fler LoC, oundvikligt med degraderad UX.
Nätverk må var lite småstruligt, men jag ser inte varför konsumentkod oundvikligen måste ha degraderade UX. Är det något konsumenterna efterfrågar eller förväntar sig eller?
Sen att Spotify klarar att strula i offline-läge gör ju att man inte kan skylla på att "Nätverk är svårt"…
It really whips the llamas ass!