Icke-inflationen fortsätter sin segerrunda genom Sverige. Senast handlar det nu om Slotts Senap, som sänker sin flaskstorlek med 8% och samtidigt höjer priset.
Den tidigare storleken på Slotts Senaps stora flaskor var i den udda storleken 490 gram, vilket man kan förmoda i sig var en smyghöjning av priset från rimligare 500 gram. Nu har man ingen skam i kroppen och inför en ny flaska som bara har 450 gram senapsutblandat vatten i sig. Det är en reduktion på åtta procent, och borde alltså annat lika vara en lika stor höjning av priset.
Men allt annat är inte lika.
Slotts höjer nämligen också priset på senapen rapporterar en läsare, så i praktiken innebär detta en prishöjning på över 8%. Dock okänt hur mycket.
Den kungliga hovleverantören Slotts, som ägs av den internationella livsmedelsjätten Unilever och tillverkas i Polen, kallar den nya flaskan för “ny smidig återvinningsbar flaska i samma traditionella färg”, men missar alltså att berätta att den nya flaskan är mindre än den gamla.
En läsarbild på gamla och nya flaskan hittas här. Frågan blir förstås om även andra senapsleverantörer höjer sina priser? Annars kan man odla sin egen senap, det växer i princip som ogräs om man köper torkade senapsfröer från kryddhyllan (både gul och brun senap) och sår med. Är dock lite bökigt att ta hand om.
33 kommentarer
Nämen!
Du kan väl inte odla egen senap?
Tänk på tillväxten din osolidariska…
Skattesmitare är vad du är!
Hur ska det nu gå med Unilever?
Sagt med en glimt i ögat.
Rymdkram.
Handlar det om att kunna skriva i verksamhetsberättelsen att man minskat plaståtgången i fabriken med 8 % också kanske?
De nya flaskan är tjockare och tyngre och dessutom är det omöjligt att klämma ur allt innehåll.
Portot för brev upp till 50 gram höjs med drygt 20 procent till 11 kronor från och med årsskiftet Ja vi sänder för få brev så det är vårt eget fel menar Postmord.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är en klassisk metod att öka priset när efterfrågan viker.
Johnnys senap är för söt för min smak, rena kaksmeten, men hjärnan reagerar positivt på socker så försäljningen går säkert bra.
Johhnys med Chipotle eller Johnnys ketchup med jalapeño är båda klart bättre
Mango & habanerosenapen klar favorit.
En bra indikator på inflation sägs vara restaurangpriset.
Även där kan man ju få mindre portioner, med motiveringen att mindre kött är bra för miljön så återfanns knappt 75 gram oxbringa på tallriken hos lunchnasaren i Hornstull i fredags…
Det är sant, även sämre och varierande del utländska råvaror, men det är enklare att mäta. Men KPI är det absolut sämsta sättet att mäta då inte fastigheter och börs räknas in
… men, som vi diskuterat många gånger på bloggen, det är ju för att KPI mäter _konsumentpriser_ och inte tillgångspriser. Ganska stor skillnad.
Björnekullas(eko) "skånsk senap" på glasburk.
Är riktigt bra o prisvärd.
Några fina diagram som illustrerar hur fel KPI är. https://www.google.com/amp/s/ekonomistas.se/2018/11/28/den-nakna-sanningen-om-inflationen/amp/
Malwarebytes flaggar bilden på gamla och nya flaskan som en trojan. Bör kontrolleras.
Snarare är det ditt "skydd" som bör kontrolleras.
Apostrofen är väl där för att det ska vara lite amerikanskt?
ICA gör miljardvinster på fusket. Det blir svårt för kunderna att hålla koll på priset när förpackningarna byter form och utseende.
Ica fick ju döpa om sitt cider till karaktärsmak av cider.
Elnätsavgiften skulle höjas också har jag för mig. Vatenfall är ju en del av Sveriges kassako.
Reagerade härom veckan på att Tropicana har bytt förpackning på sin juice. Numera 900ml istället för 1000ml, och samtidigt en prishöjning på 10-20%.
Kanske har anställt nyexade "hungriga" ekonomer som gått samma kurs på handels?
Det är väll inom livsmedel som det går att effektivisera minst. Elektronik mest.
Förpackningsstorleken går mot noll, då går priset mot oändligheten.
Glöm inte att det är 8% mindre socker i den nya flaskan. Alltid något 🙂
Men herregud, till slut for man ingen tub/burk samtidigt som man betalar!! Hmmm, lite som skatte-systemet, allt foer inget och foer det gemensamma goda!
ICA gjorde sin största vinst någonsin förra månaden
Aktien steg från 44 kr till 77kr. Det lär ju falla nu…
Både Axfood och ICA har gått extremt bra i år/senaste året/senaste tre åren. Mycket drivet av uppvärdering av defensiva aktier.
De måste ju successivt minska förpackningar så att de sedan kan släppa en maxi förpackning med X extra gram, och sedan börja om.. Allt för att man inte vill ändra priset på ett för konsumenten tydligt sätt. Verkar bara vara jag och pensionärer som tittar på jämför priser, och ofta lurar sig själv att köpa billigaste per kilo men inte göra åt den innan den blir dålig..
Nu jävlar! är de och tafsar på senapen! REVOLUTION! Slippsnissarna trodde de kunde gama åt sig lite mer. De kommer ångra sig när jag kommer ur Norrlandsskogar vilt svingande min yxa och har deras tarmar som krås.
Denna gång är det inte bara en fråga om prishöjning utan estetik baserat på bilden.
Höga cylindrar säljer bättre. Kolla bara på Coca Colas jättesatsning i Jordbro där de bytt hela produktionslinan för att dels spara en gnutta aluminium per enhet trots samma volym men framför allt för att öka köpsuget.
Är det bara jag, eller har vissa yoghurtförpackningar gått från att visa volym till att visa vikt? Ett kilo yoghurt lär ju vara mindre än en liter.
Att dom har minskat innehållet är en sak men förpackning är bedrövlig. Vem kan hitta på en sån dålig förpackning med hård plast och form som är är svår att hålla i och få ut senap ur förpackningen. Den gamla var ergonomisk,mjuk och lätt att trycka ut senap med. Den person som tagit fram den nya förpackningen borde få sparken omgående. Idag har jag varit på ÖoB och bunkrat 3 st. av den gamla förpackningen (490 gr,).
Precis! Testar dom inte förpackningarna innan dom byter ? Hopplöst att få ut senapen , i dessa stenhårda förpackningar ! Byter till Garants märke ,"dom är fortfarande mjuka !
Jag håller verkligen med, de nya förpackningarna med Slotts senap är urdåliga. Kommer att köpa Johnny's senap i fortsättningen.