Vårdförbundet – ett av Sveriges vårdfack – har lagt en nationell övertidsblockad mot samtliga regioner oavsett politiskt styre, och räddar därmed regionernas ekonomier när de slipper betala för övertid och därtill skjuter upp ett antal operationer. Patienter som hinner dö i vårdkön är bra och billiga patienter, och de röstar ju inte heller. Den offentliga sektorn är ju inte företag som förlorar pengar på blockad eller strejk, utan makthavarna sparar snarare pengar, förbättrar ekonomin för regionen och kan lägga pengarna på hobbyprojekt, fler anställda kommunikatörer och HR istället.

Alla vill ju ha sjukvård, men ingen vill betala för den. Särskilt inte regionpolitikerna, som mest ägnar sig åt att lägga ner vård och egentligen skiter fullkomligt i både personal och patienter. Det enda som spelar någon roll för en regionpolitiker är att bli omvald och döda patienter röstar som bekant inte. Och vem skulle de för övrigt rösta på – oavsett om det är socialister eller höger som styr en region så går de på knäna, eftersom skatteunderlaget i form av lönerna enligt den svenska modellen inte höjts i takt med inflationen för den svenska modellen har tjänat oss väl, medan regionernas kostnader har det.
Politikernas oförmåga att bygga ut vården till Sveriges 10.5 miljoner befolkning är välkänd, och man lever kvar på vård för 8.5 miljoner, samtidigt som alla kommuner och regioner skriker om “vi måste bli fler för att rädda välförden”. Offentlig service och infrastruktur hade efter 80-talet en viss överkapacitet, men med befolkningsökningen har den överkapaciteten ätits upp och vi har nu underkapacitet.
Således tvingas vårdpersonal jobba övertid för att hinna med, men nu har alltså iaf Vårdförbundet lagt en övertidsblockad.
Den är gratis för förbundet, och betalas de facto av de sämst avlönade som behövde de där pengarna för att ha råd med sina liv och vardag.
Regionerna skiter förstås i det. Slipper man betala övertid sparar man massor med pengar, likt man gör när man får ställa in eller skjuta upp operationer. Helst så länge att patienter dör i vårdköerna.
Således hjälper nu Vårdförbundet regionerna att få ordning på underskotten i sin ekonomi och ju längre blockaden pågår, desto mer pengar sparar regionerna. De är inte vinstdrivande företag som förlorar pengar på strejk eller blockad, utan ju mer strejk och blockad, desto gladare regioner. Ökade medel kan politikerna istället för vård använda för att anställda fler kommunikatörer och HR-personal, samt eventuella hobbyprojekt utanför kärnverksamheterna vård och kollektivtrafik.
Alltså kan blockaden pågå länge. Vårdförbundet har ingen som helst hävstång mot regionerna, där det för övrigt är kul att se socialister (=facket) bråka med socialister (=SKR, lobby- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner).
Sedan får man som skattebetalare hoppas att man förblir frisk, men även om alla vill ha vård så är det ingen som vill betala den på skattesedeln. Så vi får skylla oss själva och vara glada för det liv och eventuell livskvalitet vi fick medan det varade. Man ska ju helst leva livet så att man är nöjd om man dör i morgon, men för de flesta är det lättare sagt än gjort.
Och nej, det är inte Vårdförbundets fel och självklart ska man vägra övertid om det blivit till norm. Sedan kan facket ju drömma om två timmars arbetstidsförkortning ovanpå det, dvs 5% högre kostnader för regionerna, var nu 5% mer personal ska trollas fram. Då fortsätter hellre regionerna spara pengar på fortsatt övertidsblockad.

Eller ja, man kan ju alltid visa upp för väljarna att man ökat personalstyrkan vid nästa val. Det är bara det att inget av ökningen har handlat om sjukvårdspersonal.
Angående övertid. Jag har själv varit medföljande till akutpatient som aldrig fick färdig vård på akuten, tills vårdande ung AT-läkare med invandrarbakgrund gick av sitt pass och återvände för att sy ihop akutpatienten. Gratis på sin fritid, då “nu har jag slutat, så nu kan de inte dra iväg mig på annat”. Svensk vårdpersonal är helt fantastisk, men det får inte möjligheterna tack vare den politiska ledningen. Svensk vård är i världsklass, givet att man inte dör i vårdkön eller i väntrummet på akuten först.
131 kommentarer
Självreglerande, snart är kapacitet och efterfrågan i balans.
Självreglerande och självreglerande men i princip självförstörande.
Har en nära vän som jobbar inom akutvården och han säger exakt det som LW gör. Svårt att påverka ett system som faktiskt tjänar pengar på övertidsblockaden. Ett system som är helt självförstörande.
Men är också smart av Vårdförbundet med just övertidsblockad istället för strejk då detta gör det väldigt tydligt att vården är helt beroende av att vårdpersonalen jobbar mer än 100% vilket såklart sliter på dem.
Är helt självklart att övertiden både är mer kostsam för regionen pga högre lön men de som arbetar är också lite mindre effektiva pga att de redan jobbat 100%. När man jobbat 10 timmar i sträck så är man inte lika effektiv längre. Samma gäller när man jobbar 50 timmar per vecka i flera månader.
Min vän i akutvården säger att med 7 timmars arbetsdag och mindre övertid skulle han kunna jobba mer effektivt vilket i princip skulle öka vårdens produktivitet inte minska den. Vårdens arbetande är inte personer som bara ska sitta där i 8 timmar som någon dörrvakt de ska faktisk stå på fötterna och göra saker hela dagen.
Eftersom vårdpersonalen är så utsliten så måste de ta extra raster, de gör småfel som måste korrigeras, eller glömmer saker de måste vända tillbaka för att hämta. Eller så får de stå och vänta på andra som är lite sena pga de är trötta, gjort ett småfel eller glömt något. Dessa saker tar minst en timma per arbetsdag.
Akut sjuka kommer ju fortfarande få vård. Men besparingar i form av utebliven vård? Det handlar väl mest om uppskjuten vård, så det kommer att kosta senare istället. Jag vet inte om regionerna kan hänvisa till någon force majeure? Men annars lär dom få betala till alla som får vänta längre än vårdgarantin!
Om man skjuter upp 5% av vården så sparar man 5% av pengarna. Det är inte så att man kommer arbeta ikapp detta.
Det rör sig mest om planerade operationer som skjuts upp. Det innebär att det blir ett arbetsberg som flyttas framåt och som måste tas någon gång. Det kommer visst att kosta regionerna.
Det känns jäkligt skönt att Vårdförbundet äntligen gör någonting, vad som helst, faktiskt. De har högst rimliga krav: kunna jobba heltid utan att bränna ut sig och få en lön man kan leva på…
Precis
Håller med dig om att alla ska må bra på jobbet och ha en bra lön som man kan leva på.
Leker man med tanken att man minska arbetstiden och höjer lönen så att alla blir nöjda vilket vore kanon så finns två frågor.
Vart pengarna till högre löner kommer ifrån vet alla. Sen har alla olika åsikter om de vill betala mer i skatt eller om man ska dra ner på annat. Hela den frågan är rätt gammal och tråkig men vi säger att vi vill prioritera lönerna.
Sen är det andra delen av problemet det finns inte mer personal att anställa.
Utan som jag förstår det så kommer den snarare minska med pensionsavgångar.
Frågan är då om man kan bibehålla lika många patienter/platser med mindre folk på golvet och samtidigt förbättra arbetsmiljön?
Jag är rädd att svaret isf är minska på platserna samtidigt som behovet kommer öka med en åldrande befolkning.
Dock många som sadlat om till andra yrken, som fortfarande skulle gå att locka tillbaka. Många andra har börjat arbeta på tex läkemedelsbolag, eller försäkringsbolag.
Uppenbarligen finns det ju både läkare och sjuksköterskor som fortfarande tjänstgör eftersom det finns stafettläkare och stafettsköterskor.
Sedan finns det ju de som lämnat yrket pga. att de inte orkar jobba övertid eller inte vill offra sin fritid.
Till sist har vi de som väljer bort yrket pga. att läget är som det är.
Alla dessa ssk kan man inte locka tillbaks eller locka fram med bättre villkor, men det finns säkert möjlighet att skrapa ihop ett antal av dessa.
Jag tror det nämndes att det jobbas över 30 miljoner timmar, det är rätt mycket och övertid är dyrt.
30 miljoner timmar är cirka 15 000 heltidsanställda.
Detta hittade jag på Socialstyrelsens webb.
Antalet yrkeslegitimationer fortsätter att öka. Under 2020 utfärdade Socialstyrelsen närmare 13 000 legitimationer
Långt ifrån alla som har en legitimation är yrkesverksamma. Under 2020 var det exempelvis 210 229 personer i Sverige som hade legitimation som sjuksköterska, varav ungefär en tredjedel var över 65 år. Cirka 128 000 var sysselsatta, enligt siffror från slutet av 2019.
Det känns ju inte helt hopplöst om bara arbetsmiljön blir bättre och lönen höjs lite. Jag tror övertiden är viktigare att komma tillrätta med än lönen, men det är bara min gissning.
Kaptenen: det finns ingen som helst sjuksköterskebrist i Sverige. Det är inte det som det hänger på. Prova att ge anständig lön och villkor så skulle det inte vara det minsta problem att fylla schemat.
Kaptenen: det finns ingen som helst sjuksköterskebrist i Sverige. Det är inte det som det hänger på. Prova att ge anständig lön och villkor så skulle det inte vara det minsta problem att fylla schemat.
Nej. De har inga som helst krav på att någonsin arbeta ikapp detta. Man kan bara fortsätta i samma lägre takt och förlänga köerna, samt spara pengar. En del kommer dö i kön, om inte av sjukdomen eller skadan så av ålder, en mindre del kommer betala för egen vård på annan plats och några kommer bli kroniskt obotbara och där kan man då skippa operationen och dumpa över kostnaden på kommunens omsorg istället, som inte är regionens problem.
Regioner är inte företag som måste betala ränta eller amortera på sin vårdskuld, de kan bara skita i den.
Jo det finns faktiskt sådana krav. Om du skulle ha opererat ditt diskbrock om två veckor, kommer detta förmodligen bli uppskjutet x antal veckor. Beroende på det akuta inflödet av patienter. Det kommer bli fler strukna operationer, beroende på inflöde av akuta patienter såklart. Men alla som behöver en operation, kommer att bli opererade. Bara att det kanske blir lite senare än tänkt, om det inte är akut.
Vårdköerna är något man aktivt jobbar med att få bort, åtminstone i region Stockholm. Regionen har öppnat operationsplatser på gamla karolinska sjukhuset, med inhyrd personal från början. Bara för att kapa köerna. Med faktiskt väldigt bra resultat. Nu tror jag större delen av den personalen är fast anställd, och inte inhyrd. Men man kör vidare på konceptet, för att hålla köerna korta. De mest krävande operationerna måste dock ske på NKS, så alla kan inte opereras på gamla ks. Men det blir en stor avlastning.
Målet om jag inte mins fel, är att 90% av befolkningen i regionen ska erbjudas vård inom vårdgarantin. På längre sikt 100% såklart. Blev dock lite uppdämt efter Covid. Som man nu har jobbat ikapp väldigt väl, till skillnad från vad du skriver!
Det finns kulvertförbindelse mellan gamla KS, och Nya karolinska kanske bör tilläggas. Så blir någon patient dålig efter operation på gamla, så tar det tre minuter i kulvert till någon av de tre olika intensivvårdsavdelningarna på NKS ( NIVA, CIVA, THIVA)
Finns även HIA (hjärtintensiven) såklart. Men trots namnet är det inte en intensivvårdsavdelning i den bemärkelsen. Inget krav på IVA VUB hos någon som arbetar där.
Det är mål. Det finns inga straff eller lagkrav. De kan bara strunta i de målen eller ändra dem, inklusive ta bort vårdgarantier.
Men det blir iaf inga ökade kostnader längre fram, man bara skjuter skulden framför sig med nya case.
Enda som spelar roll är att bli omvald så man kan sitta kvar och sutta skattepengar och känna sig mäktig.
Ge dig nu Lars!
Om man inte erbjuds vård, inom vårdgarantin i sin hemregion. Skall man erbjudas likvärdig vård inom annan region, som hemregionen betalar för! Så var det med det!
Påhittad regel. Bara att skita i och avskaffa vårdgarantin. Dessutom är det ju kö i alla andra regioner också så att eh …
Jag gillar dig, och din ihärdiga rapportering om Ukraina i synnerhet, verkligen! Men ibland borde du bara ge dig, som nu! För du är fel ute, det är bara att du vägrar se det!
Det blir inte billigare för regionenerna i det långa loppet då många patienter inte dör utav en längre vårdkö, (det förhindrar den dyra akutvården) utan de får, förutom att lida mer, även större vårdbehov ju längre de får vänta.
Sedan är ju iofs inte regionernas starka sida att tänka långsiktigt…
Så cyniskt och så sant! Det tragiska är att pengarna troligtvis skulle räcka om de drog ned på ”hobbyprojekten, administratörerna och var lite bättre på fakturakoll och upphandlingar. Jag hoppas bara att detta inte kommer att resultera i onödig död,och vårdskador, både för patienternas och vårdpersonalens skull.
Vårdpersonalen var ju sååå fantastiska under epidemin och lyftes till skyarna av media och politiker. Men många gick på knäna och slutade. Politiker och media glömde sedan snabbt hur fantastiska de var. Ingen förbättring skedde, så nu får vi betala den hårda vägen.
Noterar att jag vid 63 års ålder, via mitt försäkringsbolag, kan ta en försäkring för 1950kr i månaden som garanterar max 14 dagars väntetid på ickeakuta behandlingar. Det verkar som att det växt fram en alternativ parallell sjukvård för de som har råd. Eller så har det alltid varit så.
Det man upptäckte var att det tydligen inte räckte med att dela ut applåder utan vårdpersonalen ville också ha betalt och så kan vi ju inte ha det, vem ska då finansiera t.ex. Batras utsvävningar, nya gym, dubbla boenden även om det är gamla utedass som är adressen etc..?
Batra är arbetslös innan vi firar med att protestera mot orättvisorna som S själva varit med om att besluta om under 70 år.
Låt oss hoppas att hon är det, en uppvisning i synnerligen dåligt omdöme som innebär att hon inte ska ha en myndighetsämbete. Vill någon privat firma plocka in henne är det en sak för aktieägarna, uppenbarligen ville ju t.ex. Bahnhof ha Anders Jensen i styrelsen vilket får mig att ifrågasätta Karlungs normala rätt vettiga syn på saker vad jag vet i alla fall…
Nä, men man löser inte grundproblemet, dvs en väl ingrodd myndighetskultur.
Det behöver uttalas vad det rör sig om, ren korruption och det måste vi våga se att problemet finns. Att bara nöja sig med att hon avgår är att acceptera problemen och fortsätta blunda.
Problemet är ju att hon knappast har utfört dessa handlingar utan flera nära medarbetares kännedom och hjälp.
De kommer sitta kvar på myndigheten så den Svenska myndighetskulturen bevaras, en får gå men problemen och resten av kompiskramarna består. Hon hade bara oturen att bli påkommen och inte hinna mörka.
Nu förstår jag inte, så logiken är alltså att en person med väldokumenterat dålig omdöme och mycket tveksam moralisk kompass då lika gärna kan sitta kvar eftersom vi inte kan ta alla på en gång?
Se svar ovan, namnde ett snäpp fel!
ok
Av alla problem som finns i vården är väl löneläget det minsta? En hyrsköterska verkar t.ex. tjäna 65.000 – 100.000 kr/månaden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hyrsjukskoterskan-milo-beschers-drag-tar-lonekampen-pa-tiktok
Problemen verkar vara andra om jag förstått rätt. Avsaknad av “flow”, som bloggaren beskrev i ett annat inlägg om lycka, och hur man ser hur patienter far illa och behandlas ovärdigt av organisationen.
*hyrsjuksköterska ska det naturligtvis stå.
Det behövs säkert några hyrssk, men begränsa antalet ordentligt och ge pengarna till ordinarie ssk istället.
Det har jag haft som förslag till 3 olika chefer som under den period jag varit inhyrd försökt rekrytera mej till en fast tjänst men det är omöjligt är svaret jag fått. Vid ett tillfälle när den aktuella chefen inte ville lönesätta mej redan vid första samtalet så frågade han till slut vad jag tjänade? Vid det tillfället var min grundlön runt 55 000 kr/mån, mina kollegor som var fast anställda tjänade som mest 35 000 men flertalet hade lägre lön än så. När jag frågade “Får jag den lönen av er om jag tar tjänsten? svarade han “Nej nej vi har inga såna pengar till löner!” Jag hade då varit inhyrd 12 månader på samma verksamhet med just den lönen (+ ob-tillägg, reseersättning etc) så jag sa först “Men ni betalar ju den lönen till mej nu?” och fick svaret att “så där kan man inte räkna.” Då sa jag att “om jag tackar nej till tjänsten så kommer du att hyra in mej minst 3 månader framåt istället” och han svarade “ja det stämmer ju förstås” jag var inhyrd där ytterligare 6 månader med högre lön. Därefter tog jag hissen upp 3 våningar för fortsätta som inhyrd på en annan verksamhet i samma hus, därefter böt jag till ytterliggare en verksamhet i samma hus och efter 2 år var jag tillbaka på samma verksamhet igen där ovan beskrivet samtal ägde rum. Jag har haft hyruppdrag i det huset sen mars 2018 och har det fortfarande, byter mellan samma 3 olika verksamheter vartefter behoven flyttar runt när några kollegor byter sina fasta tjänster inom verksamheten. Idag har jag ca 70 000/mån i grundlön om jag skulle jobba 40 timmar i veckan och det finns fortfarande inga såna pengar till löner i verksamheten. Som skattebetalare är jag förbannad på det här systemet men INGENTING skulle ändras i systemet om jag gick ner i lön 25 000 för att få en fast tjänst som utöver den lägre lönen också innebär “förmånen” att ta på sej 2-3 ansvarsområden, minska den årliga ledigheten från 8-10 veckor till 32 dagar samt inte minst den fantastiska förmånen att bli beordrad att jobba lördag-söndag när jag enl schemat skulle vara ledig enbart beroende på att arbetsgivaren (vars representanter är lediga varje helg) misslyckats med sin rekrytering. Frågan är bara om vi ska privatisera sjukvården medans vi fortfarande kan göra det någotsånär kontrollerat och planerat eller vänta tills den imploderar.
@Werner Det är väl ett av de största problemen ur ett kostnadsperspektiv? Har inte personalkostnaderna skenat p.g.a. stafett-/hyrsystemet? 65 000 i månaden måste väl vara 30 % mer än vad en fast anställd sjuksköterska tjänar?
Jag menar inget problem i bemärkelsen “lönerna är för låga i vården alltså vill ingen jobba i vården”. Min uppfattning är att det verkar finnas goda möjligheter till en god inkomst.
El Gato: 65000 i månaden är i många fall långt mer än dubbel lön för en sjuksköterska – betänk att ingångslönen för en ssk är ungefär 27-28 tusen.
Jag begärde ut lönerna på den klinik jag jobbar på för tillfället – jag ligger i topp 10% med 39500 i månaden, men då är jag specialistutbildad och med femton års erfarenhet.
@Sixten Varför blir du inte hyrläkare/sjuksköterska? Verkar för mig som utomstående vara ett barnsligt lätt sätt att dubbla lönen.
En Konsult sköterska kan jobba i den takt hon får betalt för under en viss period eller under vissa personliga förutsättningar. Så som det ser ut i Socialtjänst och andra statliga/kommunalt klassiska arbeten. Inte “normala” löner. Arbetsförhållanden (för lite folk) är problemet av olika skäl i sjukvården och i socialtjänst men av samma anledning….Vi måste låta sjukhus personal “fika/ladda upp/utbilda sig” under vissa perioder för att vara redo under andra perioder. Samma med socialtjänst, helt kaos där generellt med trycket av att kosta mindre.
Werner: allt har sin tid. Jag vill verkligen hålla på med det jag gör nu och jag skulle inte trivas som hyrsköterska. Jag har en viss yrkesstolthet trots allt. Det är värt mycket att kunna förkovra sig.
Instämmer i av vad @SIXTEN säger. Jag är heller inte sugen på att flänga runt på bemanning, kanske senare i livet. Nu jobbar jag kontorstid (fortfarande i yrket); men innan det 15 år+ på avdelning, och refererar nu mest därifrån (heldygnsvård):
Vad jag vill är: att veta att när mitt och mina kollegors pass är slut vill jag ha möjligheten att stämpla ut, ta helg, utan att bli uppringd eller SMS:ad om extrapass på helgen. Jag vill heller inte känna mig som en urvriden tarm efter en veckas arbete. Eller gå natt. Hade en berömd “långtur” varannan helg på ett 12 timmarspass. Jag vill veta att jag kan hämta barnen efter jobbet utan att riskera att bli beordrad övertid eller, som det ofta blev, man var “snäll” och jobbade “dubbelt= 7-22). Skitsjuka patienter, 100% stress nästan varje pass.
Löneökningen förra året var ett par hundralappar och en applåd. Detta efter pandemin.
SKR har kört detta i botten och har nu en verksamhet som delvis drivs av övertid. Nu får vi se vad det mynnar ut i.
Jag hade en sån försäkring via jobbet. Gräddfil direkt till Sofiahemmet i Sthlm. Tyvärr, höll jag på att säga, blev jag aldrig sjuk och behövde således aldrig utnyttja min gräddfil in i vården. 😉
Tycker ändå det är fint av bloggen att man värnar alla våra produktiva kommunikatörer och HR anställda inom kommun, region och stat! Dom gör ett fint och väldigt viktigt jobb, dom räddar liv, släcker bränder, upprätthåller lag och ordning, försvarar riket etc…………..skrap…nej fan, det var en annan skiva det…
Trevlig helg på er alla och kom ihåg, man kan aldrig ha för många värdegrunder och policydokument!
Få saker är mer verkningslösa än strejk i offentlig sektor. Skulle möjligen vara vattenvirvlare och homeopatiska läkemedel.
Ta ut sjukhus vaktmästarna i strejk, då blir det fart konflikten och därmed närmare en lösning.
Ta ut löneavdelningen på regionkontoret i strejk istället.
Jag förstår verkligen inte vurmandet för offentlig vård. Man skulle få så extremt mycket bättre vård om man själv betalade för den vård man behöver.
Tyskland anses väl av många ha världens bästa sjukvård, och den finansieras genom ett privat sjukförsäkringssystem.
Folk gillar inte förändringar, helt enkelt. Det är därför det vurmas för att statsradion och statstelevisionen men inte för statliga tidningar och det är därför det vurmas för prisreglering på hyresrätter men inte på bostadsrätter och det är därför det vurmas för alkohol men inte för andra droger.
Komplexa frågor har många ingående parametrar, allt beror inte på att politikerna struntat i att bygga ut sjukvården.
Moderna behandlingsmetoder t.ex. inom hjärtsjukdomar gör att tusentals fler överlever jmf tjugo år sedan och dessutom med kortare behandlingstider.
Dagkirurgin har, tack vare nya narkosmetoder, effektiv smärtlindring och mat i stället för dropp, kunnat minska medelvårdtiden vid kirurgi kraftigt. 2019 kunde exempelvis omkring 20 000 höftplastiker och omkring 18 000 knäplastiker genomföras, mer än en fördubbling jämfört med kapaciteten 20 år tidigare.
Visst finns de dom som tjänar politiskt att måla upp en bild på hur dåligt allt är i Sverige, de kanske inte tänker på att de faktiskt kan få vad de önskar sig och då sitter de själva med med ansvaret och
Svarte Petter.
@sjunkbomben Visst har det skett förbättringar i vården, men det stora problemet är att all offentlig finansierad verksamhet är ineffektiv. Jag arbetar själv inom den offentliga verksamheten, dock inte inom vården. Cheferna bryr sig inte.
Skulle man själv få betala en avgift varje månad (på sin egen lön), så skulle varje person som vill ha vård inte välja en ineffektiv verksamhet.
Dessutom har vi elefanten i rummet. De som arbetar eller har pengar på annat sätt, betalar för alla andra människor som inte bidrar till samhället. Det är väl fint, på ett sätt, men det vore mycket bättre om det vore frivilligt att donera pengar till människor som inte gör något. Med tanke på att alla i Sverige vill donera pengar till de som har det sämre, så skulle det inte vara ett problem. Således kan man göra det frivilligt att donera pengar till de som inte arbetar.
Om man inte tjänar några pengar lär man inte få så mycket vård om man ska betala den själv.
Om man av någon anledning drabbas av någon dyr sjukdom kan det bli svårt att köpa tillräckligt mycket vård.
Vi har en vän som blev oplanerat gravid i USA. Det blev en komplicerad graviditet som kostade drygt 200 000 dollar eftersom familjen inte hade en graviditetsförsäkring.
Jag har absolut inget emot privata alternativ, men en någorlunda god offentlig vård tror jag är bra för ett samhälle.
De flesta människor i Sverige vill betala till de som har det sämre än vad man själv har det. Det visas genom att alla vill betala en extremt hög skatt, så att alla ha det bra.
Om nu alla vill betala till de som har det sämre än vad man själv har, då kan man göra det frivilligt. Eller hur? Nästan 100% kommer att donera pengar till de som inte har tillräckligt med pengar. Det finns ingen som helst anledning för staten att kräva in pengar från gemene man, då det kommer ske frivilligt.
Tyskland har som sagt ett privat sjukförsäkringssystem och mig veterligen går ingen utan vård där.
Svensk sjukvård har en fast budget som måste hållas oavsett hur många som blir sjuka under budgetperioden. Det säger sig själv att ett sånt system alltid leder till underskott eller vårdköer. Ovanpå det så är organisationen bedrövlig och ineffektiv. Sverige har inte färre läkare och sköterskor än andra länder, vi bara använder resurserna på ett idiotisk sätt.
Ni menar de som byggt sin ekonomi på billig rysk gas och underinvesterat i sitt militära försvar?
Tyskland lägger ned ca 10% mer på sjukvården än i Sverige och har en högre befokningstäthet än Sverige, vilket i sig bör underlätta kostnaden för vården.
Jämför då med Norge som har mer geografisk spridning och lägger ned ca 15% mer på vården än Sverige.
För mig är diskussionen om försäkring bara ett sätt att diskutera vem som ska betala mer. De som är sjuka eller har medfödda fel (privat försäkring) eller de som tjänar mest (via skatten). Samt vilka som inte ska få rätt vård.
Här har ni en bra rapport på hur vården funkar i Tyskland. Analysera gärna innan ni kommer med kommentarer. Läs gärna box 2 om vilka som inte får tillräcklig vård i Tyskland. Mest låginkomsttagare och egenföretagare som inte tjänar så mycket. Mao LW klarar sig bra, men en mindre bemedlad författare kommer inte få rätt vård.
https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/366160/9789289059350-eng.pdf?sequence=1
Vad de verkar Gjort rätt i Tyskland är att skära bort politikerna och set borde vi göra i Sverige också.
Ja jävlar, Vårdförbundet gräver sin grav. Nu poppar det upp mängder med nya lösningar på hur man klarar sig med mycket färre sjuksköterskor. Som man inte fått lov att testa förut, eftersom Vårdförbundet stoppat alla sådana försök
Låter intressant!
Har du ångrar exempel.
Några, inte ångrar.
Man ska sällan ångra något 😁.
Konkreta exempel är att det “egentligen” bara krävs en SSK per ambulans och där går det bra att ersätta med ambulanssjukvårdare (vidareutbildade USK). Inte heller särskilt mycket inom akutsjukvården som faktiskt kräver en ssk, dela medicin typ, men det går att delegera.
SSJ-leg används ofta som en kvalitetsgarant, men hade organisationen orkat och vågat kunde man gott ha vidareutvecklat usk mer för att göra mycket mer än idag. Men många på maktposition i vården är just SSK….och Vårdförbundare. Jösses vad många andra arbetssätt det finns att testa.
Sedan kan man ju tycka att en legitimerad SSK leder till mer kvalitativ vård…..men dyrare….så inte till lika många då
Origopol: jag vet inte vilken region du utgår ifrån.
Men att ha en USK per ambulans besättning har funnits i sthlm sedan iaf typ20 år.
Många som började på kommunens ambulanser(rosa brandmän) på 80 talet har ju arbetat tills de går i pension.
Innovation är bra inom vården och det är bra om övertidsblockad skapar innovation.
Mao, en övertidsblockad åstadkommer precis det vårdförbundet vill. Mer drägliga arbetsvillkor. Så jag tror inte de gräver sin egen krav.
Vad vårdförbundet säkert stoppar är saker som försämrar vården eller utsätter sina medlemmar för onödiga risker. Jag tror du blandar ihop Läkarförbundets agerande med Vårdförbundet :).
Den svenska staten går med stora överskott. Sedsn 2021 har man amoterat av ca 250 mdr av statskulden.
Rikspolitikerna tävlar i att erbjuda “satsningar”. Så kan Arga Andersson och Noshit Deathstar kritisera Tidölaget att de utdelar DRÅPSLAG när de själva vill öka statbidragen med några miljarder extra.
Hela detta system driver fram “processer”.
Processägare och annat löskefolk som besätter ADMINISTRATIONEN.
Sverige är i TOPP i skatteuttag i EU.
Det är fan inte met pengar som behövs FÖR ATT FÅ ORDNING på skiten. Det är HÅRT ansvarsutkrävande. Sparka värdelösa administratörer i massor.
Vägra alla jävla hittepå som riksdagen får för sig eftersom de aldrig möter väljarna.
335 miljarder borde räcka till svensk sjukvård, det är som Östling säger, vad fan får vi för pengarna, det är inte pengar som fattas, det är hur de hanteras som är problemet
Agendan är att få makten och de får man genom att förklara att allt är dåligt genom att äga narrativet i debatten.
Om vi ser vården som en maskin, så är problemet inte egentligen för svag motor (=för lite pengar), utan att den är osmord och kärvar. Politiker gillar att lova fler hästkrafter till vården, men det skulle inte hjälpa. Maskinen behöver smörjas. Men ingen förstår hur det skulle kunna ske eftersom det är Rosten som bestämmer. Rosten kommer inte att besluta att avskaffa sig själv. Rosten är 1/3 till hälften av de anställda och har aldrig hand om en patient, ens indirekt, som sekreterare eller receptionist. De är mötesfolket från Teams- landet. De är HR, IT och alla dessa staber av vårdutvecklare och kommunikatörer. De sköter all kommunikation uppåt med politiker och tjänstemän. De lyckas ständigt förklara att de behöver bli fler för att kunna lösa vårdens problem, och det blir de också. Vad kan ett tändstift, vattenpump eller vindrutetorkare göra mot Rosten? Gå i pension, själv emigrera till Teams- landet eller bara bita ihop och bränna ut sig? Vet inte.
Ni måste börja visa på ineffektiviteten i verkliga siffror.
Som sagt, Tyskland betalar ca 10% mer för sin vård och kan inte förse sina låginkomstagare med tillräcklig vård.
I detta är jag enig, det finns ett enormt överflöd av icke produktiva personer som inte tillför verksamheterna ett skit annat än att skyffla papper, mail, dåliga powerpoints mm till varandra. Ut med dom och in med vårdresurser!
Visa det i siffror, inte tyckande. Jämför sedan med andra länder.
Rikki, det är glädjande att den svenska staten går med stora överskott och att man har amorterat av så mycket av statskulden. Vi har ett väldigt gynnsamt ekonomiskt läge jämfört med Finland, där styret av landet under S M fick de ekonomiska underskotten att skena. Man har nyligen slopat pensionen för de som har flyttat utomlands t ex till Sverige eller Spanien, vilket har orsakat ett ramaskri. Men det räcker inte på långa vägar, när andelen av de tärande är mycket större än de närande, det kräver ännu svårare ekonomiska prioriteringar och uppoffringar.
Hur stor del av en regions budget går åt till ledning och den tydligen allmänt förhatliga administrationen, kan man då fråga sig?
I regionen där jag bor är det 2,5%, ungefär. Kan man ta bort all administration och ledning?
Ja, i ett U-land utan regler går det nog bra. Men i ett land där man inte vill att nån stoppar pengarna i egen ficka eller för den delen vill att den som vårdar dig när blodtrycket blivit för högt får betalt, då går det inte.
Redan 2020 fördes följande resonemang:
Svensk sjukvård är allt annat än smickrande. Vi är ett av de länder i EU som lägger mest pengar på hälso- och sjukvården. Samtidigt är vi det land med minst antal vårdplatser. Enligt OECD är det bara Norge, Tyskland och Österrike som lägger mer pengar på hälso- och sjukvård än Sverige per capita.
Vården är inte anpassad efter dagens behov och är inte så tillgänglig som den borde vara. Att vi har minst antal vårdplatser inom hela EU är en medveten strategi där Sverige de senaste 20 åren flyttat tjänster från slutenvård (inlagd på vårdavdelning) till öppenvård (utan inläggning) i ett försök att bromsa kostnader.
Vi måste jobba på ett annat sätt, framför allt förebyggande, genom att bygga upp en välfungerande primärvården, där man skapar en delaktighet för patienten och där man kan jobba förebyggande på ett systematiskt sätt.
År 2016, låg Sverige över EU-genomsnittet när det gäller antalet läkare och sjuksköterskor per invånare med 4,1 läkare per 1 000 invånare, vilket kan jämföras med EU-genomsnittet på 3,6 läkare. Sverige och Tyskland är de länder som har mest sjuksköterskor med 10,9 per 1 000 invånare. Samtidigt har Sverige med 2,2 vårdplatser per 1 000 invånare minst i hela EU som har 5,0.
Det vi behöver är en fast läkarkontakt för varje patient och ett tak för hur många patienter den läkaren kan ansvara för. Då kan vi börja locka fler läkare att vidareutbilda sig till allmänläkare och få fler specialister med bred kompetens att söka sig till primärvården. Och alla de allmänläkare som strax ska gå i pension behöver erbjudas bra handledartjänster så att de vill stanna kvar och utbilda många nya allmänläkare.
Bra siffror. Men vilket land ska vi välja att jämföra oss med som har en bra vård och ungefär samma förutsättningar som vi? Jag skulle kunna tänka mig Irland. De har ca 3% lägre kostnader än vi.
https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/366160/9789289059350-eng.pdf?sequence=1
Hur är vården på Irland? Det verkar vara precis som jag vill ha det där behovet styr, inte hur mycket pengar du har.
https://www.reuters.com/breakingviews/rich-nations-can-learn-irelands-health-shift-2024-01-09/
Så studera gärna vidare vad Irland gör bra och hur vi kan förändra den svenska vården. Men räkna inte med att den kommer kosta mindre.
Som tidigare patient så ska jag väl säga att i USA hade jag inte levt idag med de försäkringar mina föräldrar hade kunnat ta med sina jobb.
Men ingen kommer dö, om det inte är så att man dör över att behöva vänta på en knäoperation.
Dödligheten i Sverige är 100%. Alla kommer att dö av nånting om de får vänta tillräckligt länge på sin operation. Bloggaren spetsar till det lite men har rätt i att om du får vänta tillräckligt länge, så behöver du inte ett nytt knä längre. Du behöver inte ens dö, det räcker att du förlorar gångförmågan av nån orsak så stryks du ur kön. Katjing, en knäprotes inbesparad.
Ja, jag skrev inte att man dör av knät. Men 100% av oss kommer dö. Ju längre vårdkö, desto fler dör under tiden.
Svensk sjukvård?
Min bror kom in på akuten mitt på dagen till Södertälje sjukhus, skjutsad av sina arbetskamrater och han var förvirrad och mådde inte bra.
Den svenska sjukvården skickade hem han för de trodde att han var påverkad, samma kväll föll han ur soffan och hamnade under vardagsbordet och dog av dubbelsidig lunginflammation.
Efter obduktionen fann man inga droger, han dog av att jag hade donerat en njure 18år tidigare som av någon anledning bromsmedecinen cortison inte hade fungerat vilket hade utvecklat en infektion som gick upp i lungorna.
Så, Svensk sjukvård är inte i världsklass enligt mina erfarenheter.
SKR och Vårdförbundet är socialistiska organisationer nu? I vilken värld då?
I Norge har man skrotat regionerna. Regionerna är en avstjälpningsplats för politiker som inte är användbara någon annanstans. Vi skulle spara massor om staten tar över sjukvården.
Och få ett centralsjukhus per fd region. Eller vänta. Det har vi redan fått. Timmar att åka för att få vård på många platser.
@Bloggarjäveln
Skillnaden är att i Norge åker du inte till akuten, dit kommer du med ambulans eller om det är speciella omständigheter. I Norge åker du till ”Legevakta”, små vårdcentraler skulle man kunna säga, bemannat nattetid med sovande personal och de ger den vård du behöver om de kan, annars remitterar de. De remitterar i förkommande fall även till akuten. Annars i icke akuta fall har de sin ”fastlege”, fastläkare som de beställer tid hos på samma sätt som på våra vc.
Jourcentral som det heter i Sverige. Som läggs ner för att spara pengar. Så akuten får varenda förkylning istället.
Precis, men i Norge är akut låst för folk med förkylning, du kommer inte in utan remiss om du inte åker ambulans. Systemet fungerar riktigt bra, och det har sparat miljarder på att stänga ner sina Fylkeskommuner, våra regioner/landsting.
Ett stort problem är att gemene man åker till akuten när det egentligen inte behövs.
Det löser man genom att införa avgifter som biter.
Har hävdat att vi borde stänga ned landstingen i 30 år. För mycket egenintresse och politiska ideer som frodas.
Kul att Norge gjort det och visar att det funkar. Sen har ju Norge ca 15% högre kostnader än i Sverige men sjuksköterskorna har väl drägliga arbetsvillkor och höga löner.
Gillar den tyska rapporten (de jämför även länders spenderande)så här är länken igen
https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/366160/9789289059350-eng.pdf?sequence=1
Sjukvården är verkligen ett kapitel för sig. Det är kanske den mest reglerade verksamhet som existerar och föga förvånande den mest dysfunktionella.
Problemet är mycket större än “personalbrist” och egentligen ett gissel i hela västvärlden. Ta bara utvecklandet av mediciner som exempel. De flesta skulle nog hålla med om att det är en ganska viktig verksamhet. Vi vill gärna ha bra och nya mediciner som kan hjälpa oss när vi blir sjuka. Men denna otroligt viktiga bransch är en mardröm utan like att bedriva verksamhet i. Ta bara en sådan sak att det finns mängder av livsviktiga mediciner som används idag och hjälper miljoner människor varje dag, som aldrig hade blivit godkända med våra “nya” regelverk.
Regleringsivern inom sjukvården får Sovjetunionen att framstå som smidigt och dynamiskt i jämförelse och man vill inte ens tänka på vad den sammantagna kostnaden är för alltsammans är. Det uppgår med all säkerhet till otaliga biljoner dollar över tid i världen och ett fruktansvärt lidande i onödan för hundratals miljoner människor för alla de läkemedel som aldrig blev till genom åren. För att inte tala om de skenande sjukvårdskostnaderna. Det finns en anledning till varför sjukvård är så fruktansvärt dyrt, vilket är precis samma skäl till allt annat är dysfunktionellt och dyrt i en planekonomi.
Svenskar har lite fel ingång bara. Är man van att köa två timmar för att köpa bröd, är det inte konstigt att köa fyra timmar till akuten, eller sex månader till en operation.
“Med 4,3 läkare per 1 000 invånare är vi ett av de länder som har högst läkartäthet i OECD. Genomsnittet i OECD är 3,6 läkare per 1 000 invånare. Samtidigt har Sverige 10,9 sjuksköterskor per 1 000 invånare, och snittet i OECD är 8,8.” – riksdagen 2021. Samtidigt har vi lägst antal vårdplatser per capita i EU. Klent att förklara problemet med förändrad demografi då.
Om man vill se det positivt så finns förbättringspotential.
“År 2021 var hälso- och sjukvårdens utgifter som andel av BNP 11,3 procent. Sverige var bland de 8 OECD-länder som hade högst utgifter i relation till BNP under 2021.” – socialstyrelsen
Så ni vill ha sjukvården i Chile och Costa Rica som förbättring?
https://www.oecd.org/about/document/ratification-oecd-convention.htm
Har Sthlm. övertolkat någon EU regel nu igen?
Så att resultatet jämförelsevis med andra länder, blir att de svenska sköterskornas och läkarnas tid går mer till det administrativa komplexet än att ha fötter på marken?
Näe, så kan/är det nog absolut inte!..
Man kan väl konstatera att Folktandvården har havererat i sitt uppdrag sedan många år tillbaka. är man inte under 15 år eller påstridig så får man inte hjälp i tid. I privat tandvård kan man välja tid som passar ditt livsmönster utan större köer. Man kan jämföra med bilbesiktning, valfriheten är idag mycket större men till ett något högre pris.
Privata aktörer inom sjukvården kommer nog bli vanligare i framtiden. Vad gäller för vård utomlands inom EU? Det kan bli en växande marknad för grannländerna.
Jepp. Och en sprucken tand kostar 35 000 kr att få ersatt med en krona i folktandvården. Så en akut blindtarmsoperation blir väl 200 000 kr? Blindtarmen är ju ändå inget man behöver 🙂
För den som är nyfiken är här förklaringen från vårdförbundets ordförande:
https://www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-tanker-inte-langre-betala-med-var-halsa/
Så det hemska nu som vårdförbundet gör är alltså att låta medlemmarna arbeta sin tid på jobbet och… sedan …gå hem. Inte egentligen så kontroversiellt kan tyckas. (Vafalls!? Ska man inte arbeta på sin fritid??)
De har över 100.000 medlemmar…så att tre miljoner timmar fördelat på dem blir…låt se…30 timmars övertid var..om året!
Huuu, ska man behöva stå ut med det när man valt att arbeta i en akut- 24/7/365-verksamhet?
Lipsillar!
De är inte jämt fördelade.
Naturligtvis inte. I artikeln bakom länken jag kommenterade skriver VF att 1/3 regelbundet arbetar övertid, så låt säga 90h per år då, 9h per månad om vi bortser från semestermånaden (Huuuu!)
Ett fåtal når 200h per år genom att frivilligt ta extrapass, men inte sällan på kval övertid med extra sommarersättning så de gråter hela vägen till banken
Grejen är att man beordras att täcka upp arbetspass.
Med kort varsel, vilket förstör vardagen och återhämtning eftersom man aldrig vet om man är ledig.
Äldre kollegor ger ibland tipset: ta ett glas vin omedelbart efter arbetspasset tar slut. Då kan du inte beordras att dubbla.
Jag vill påstå att Bloggaren har rätt i alla sina påståenden om att regioner inte bryr sej om att följa dom regler som gäller för olika vårdgarantier. I princip alla köer inom alla specialiteter är längre än vårdgarantin utan att det på något sätt drabbar en region. Och OM det mot alla förmodan skulle finnas några verksamheter som hotas med vite av IVO så är det ytterst sällan såna hot leder till att ett faktiskt vite behöver betalas. Och OM detta ändå skulle inträffa så är det ända som händer att en region skickar tillbaka lite skattepengar till staten som från början skickat dom åt andra hållet. Du har i praktiken inga rättigheter överhuvudtaget som patient.
Ut och protestera då. Måndagar för Ukraina. Tisdagar för drägligare villkor inom vården och kortare vårdköer.
Jag upplever att de här kommunikatörerna mfl är väldigt bra på att prata bort och tysta medborgare och vi får ett allt falskare samhälle.
Utvecklingen oroar mig att enskilda människors röst och makt blir allt mindre värd, vi kan bara titta på när maktelit beter sig illa.
Döda röstar inte, men anhöriga gör det.
Och anhöriga kan ha synpunkter från att en diabetiker med fotsår ruttnar innan döden, istället som brukligt är – efter döden.
Uppdrag granskning jämförde för några år sedan regionbudgetar från styret vs oppositionen.
De var så lika att politikerna själva inte kunde identifiera sin egen budget.
Det är inte bara ökad befolkning som ligger bakom.
De första neddragningarna var i rent besparingssyfte. Vilket gav sämre vård och arbetsmiljö. Vilket satte igång en ond spiral av avhopp och långtidssjukskrivna, som gav de kvarvarande ännu sämre arbetsmiljö osv osv.
Glöm att återanställa sköterskor och läkare som lämnat, de kommer se det som sitt bästa beslut i karriären.
… men det finns hopp.
Greker och portugiser arbetar nog gärna i svensk sjukvård pga skrattretande löner i hemlandet.
Min syster har bott länge i Grekland som gift med en rik grek. Hon bor numera i Finland, men tillbringar fortfarande ett par månader per år i Grekland. Enligt henne tjänar de flesta grekerna bara motsvarande 5 000 kronor i månaden. Hon försvarar grekernas låga pensionsålder vid 50 år, lägre än resten av EU, med argumentet “grekerna har alltid gått i pension vid 50 och resten av Europa måste fatta att grekerna måste få behålla sin låga pensionsålder även i fortsättningen”. Ekonomi har aldrig varit hennes starkaste sida.
Jag är väldigt tveksam till att vi har Regioner. Det blir så mycket administrativt folk som anställs, och de gör samma saker som i de andra Regionerna. Det borde finnas väldiga samordningsvinster att göra på administrationen tex genom att förstatliga.
KD ville det, men nu är det tyst. De stora partierna vill det inte alls då man har många partikompisar som får sitt levebröd genom att vara administratör inom en region.
I Västra Götalandsregionen, som jag är bosatt inom, ser man ingen skillnad alls om det är blå-grönt eller röd – grönt som styr. Man lägger ner/utarmar små sjukhus precis som tidigare. IT avdelningen är jättestor och det är klart – man ska ju ha ett gemensamt journalsystem ( samma val som Region Skåne) för all verksamhet. Vänner som arbetar inom Regionen säger att det bygger på ett amerikanskt system som är svårt att anpassa. Kanske är det så. Värt att notera är att övriga regioner , utom VGR och Skåne, valt ett annat journalsystem. Varför kunde man inte enas om ett bra system
för alla regioner?
Funderar på att ställa upp i val som “upplyst despot” och resa runt i landet och av administrera skola , vård och omsorg.
“Strateger, kommunikatörer och vårdutvecklare – töm era skrivbord”
Jag tror du har rätt där. Machiavelli funkar,
Alltså “Regionen, det är ju vi” (ref till fransk kung).
Vi röstar fram de politiker vi vill, betalar den skattesats vi röstar fram och får den vård vi förtjänar.
Om man inte ställer sig på valbar plats så får man nog nöja sig
Men vi som vill ta bort politikerna då? Men du har rätt. Jag gnäller inte på vården och vill jag ta tag i det så får man bli politiker.
@LW;
Du brukar säga att du retar upp båda sidor, och det kan man nog säga att du verkligen lyckas med här också.
Samtidigt… det är ditt privilegium att förenkla så mycket du vill, och mitt och andras val om vi läser, såklart.
Jag vill bara påpeka att den som vinner på den här sortens litanior är den som vill urholka förtroendet för allmänna institutioner. Den som vill det vill inte riket något gott.
Självklart finns det problem. Självklart behöver mycket förändras och förbättras. Men politiker, oavsett färg, är valda av folket.
Har vi fel politiker är det folkets fel mer än politikernas.
Men det är något man får acceptera i en demokrati, och försöka förändra i nästa val. Och demokrati är a l l t i d bättre än diktatur, som är enda alternativet. Jag lovar att en svensk (eller originalet) Putin skulle skita fullständigt i vad du och jag tycker behöver förändras i sjukvården.
Håller med…
+1
Jag tycker att det i vissa frågor är ett jäkla gnäll på välfärd, tjänstemän och samhälle mm. Gnäll som beror på att man bara ser sin egen sida av myntet och kanske någon vinkling till. Vägrar bredda synen och förstå att politik, oavsett färg, oftast handlar om att välja det ena före det andra i en situation där det inte finns något ymnighetshorn och att det är bäst för just dig just nu. Trött på synpunkter som insinuerar att det skulle finnas någon inbyggd illvilja i det demokratiska samhällsystemet. Demokrati är inte perfekt för alla samtidigt och hela tiden. Men alternativet är ruskigt mycket sömre
Jag håller inte med fullständigt, gränsen mellan demokrati och inte demokrati är absolut inte solklar. Du nämnde Putin och man man kan tolka det som att så vill vi inte ha det, och det vill vi verkligen inte. Roade mig med att fråga AI assistenten om Ryssland är en demokrati, citerar början av svaret
” De demokratiska bristerna är stora i Ryssland trots att demokrati och rättssäkerhet garanteras i grundlagen. Redan innan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina 2022 var press- och yttrandefriheten begränsad, och oberoende medier och oppositionspolitiker motarbetades på olika sätt”
Så vi ska absolut inte vara rädda för att yttra åsikter om vår myndigheter när vi ser brister. Våra myndigheter ska absolut förlora i förtroendekapital om de ej sköter sig och därför ska brister kunna framföras och synligöras
Kamp för vår demokrati görs inte på valdagen utan den måste vi alla värna även alla andra dagar däremellan valen. Jag röstar inte, aldrig mer, men jag arbetar mot en bättre demokrati i princip varje dag för jag ser brister där vi smyger åt fel håll och ovilja till åtgärd från de styrande. Ja jag ligger i tvist avseende sådana frågor med myndigheter i domstol och avser inte alls skämmas för det..
Det är klart att man ska påpeka brister, och det är klart att alla (inklusive politiker och ledande tjänstemän) har ett ansvar.
Men jag blir fett trött på alla soffexperter som gnäller och försöker få det till att politiker generellt skulle vara egoistiska eller drivas av egen vinning.
Faktum är att 98% av alla politiker inte tjänar en spänn på det de gör,?utan är rena fritidspolitiker. Eftersom de utgör ett tvärsnitt av befolkningen är de unga, gamla, akademiker, outbildade, höginkomsttagare och arbetslösa. De representerar helt enkelt folket.
Om man då försöker påskina att det skulle vara lösningen på alla problem med ”någon som visste bättre”, propagerar man (troligen omedvetet) för autokrati, eller möjligen anarkism.
Och autokrati och anarkism har det gemensamt att båda systemen fullständigt skiter i vad som är bäst för din sjuka farmor.
Sen får man såklart tycks att det vore att föredra, det är också tillåtet i en demokrati. Men ingen ska komma och påstå att det är en ”smartare” ingång än att utveckla och försöka åtgärda bristerna med ett demokratiskt system.
Att hyrssk har dubbla lönen är inte så konstigt eftersom dom jobbar dubbelt så mycket med patientarbete. Varför inte arbetet kan organiseras på samma sätt för alla är en gåta, dvs vad är vi på jobbet för..
Jag arbetade för länge sedan som medicinteknisk ingenjör på ett stort sjukhus i stan. Jag hjälpte till med diverse felsökningar, datorstöd, patientundersökningar, undervisning av vårdpersonalen och alla möjliga tekniska eller handhavande-problem på dagarna. När alla andra hade gått hem fortsatte jag med reparation av apparater, dragning och lödning av kablar, programmering och läsning av manualer plus allt annat mellan antenn och jord. Man fick inte betalt för övertiden och lönen var låg. Vårdpersonalen var dock fantastisk.
Och ett ex på läkarsidan. Om det finns 2 läkare och man anställer en till så får man väl ut cirka 80 % patientarbete av den nyanställde. Om det finns 20 läkare och de blir 21 så får man ut Max 50% patientarbete av den nyanställde.
Det finns folk på många arbetsplatser som “simulerar arbete” och låtsas vara väldigt flitiga och upptagna, fast de egentligen inte gör särskilt mycket. Det är en konstform i sig.
Först av allt vill jag hylla de vårdanställda här som kämpar för att förbättra en dålig situation. De har väl inte ens strejkrätt om jag förstår det rätt så om man ska lyssna någon gång är det nu. Att en övertidsblockad ska orsaka en kollaps av vården visar hur extremt vanstyrd verksamheten är. Det SKA finnas marginaler!
Och utifrån det jag tolkar av mina bekanta i vårdssvängen är grundproblemet underbemanningen. Den är satt i system för att spara pengar. Det är den som gör att personalen hela tiden måste rusa hit och dit. De har ofta extra patienter och blir ofta ensamma ansvariga för orimligt mycket när det uppstår luckor i bemanningen. De känner sig tvingade att strunta i sina raster och pauser och jobba över för att det finns ju ingen annan där annars. Det är ett ständigt kris och panik-läge som bryter ner människor.
Lös det så kommer personalen orka och stanna kvar. Extra i lön och mindre arbetstid löser nog tyvärr inte problemet för ingetdera är särskilt dåligt i branschen.
Kris och panik ska vi bara acceptera kortare stunder när man överraskas av någon förändring. Idag är det oacceptabelt att man får driva verksamheten såhär. Och med tanke på säkerhetsläget mår man ju direkt illa av tanken.
Håller med. Förr i tiden fanns särskilda avdelningar som fick agera stötdämpare och var anpassade för kris och panik, medan alla andra på sjukhuset i lugn och ro kunde planera och effektuera sitt definerade uppdrag. Nu får även de som inte är dimensionerade för det agera stötdämpare och kris och panik överallt hela tiden.
Om det nu är “satt i system” för att spara pengar genom underbemanning (foliehatt?) så är det i så fall satt i system för att spara just dina pengar, och mina.
Det finns inget hemligt, ondskefullt, globalt, utsugande, kapitalistiskt konglomerat bakom välfärden. Skiten ägs av dig och mig.
Tittar man på regionerna regionernas budgetar är det ju primärt pensionsavsättningarna som sticker iväg.
Är det en ny nivå eller är det kostnader för att komma ikapp? Är ju relativt avgörande i diskussionen.
Jag har ett förslag. De behöver mer tid.
Ge dem mer tid genom att ställa upp på er fritid så kommer vi få bättre vård.
Ta ledigt från jobbet och underlätta deras vardag.
Ni har säkert gått om övertidstimmar som ni kompenserar med tid när NI SJÄLVA VÄLJER. Strunta i semestern och hjälp till i vården så våra vårdbiträden kan ta ledigt under sommaren när de själva vill.
Hmmm, eller är det bara jag som gör sånt?
Kan alla som vill hjälpa med tid svara på denna och lova sen att atälla upp som semestervikarier/frivillig hjälp, gärna redan i sommar. Och resten kan ju sluta kommentera den här artikeln. Ert gnäll kommer inte att hjälpa.
Vi får det vi förtjänar, varken mer eller mindre. Oavsett om det gäller vård eller kriminalitet.
Men att gnälla är lätt.
Tack bloggarjäveln för en väldigt intressant blogg vill jag börja med att nämna. Har varit läsare länge men har aldrig kommenterat.
Som anställd specialistsjuksköterska i Västra Götalandsregionen (åtta år) är detta mina observationer och anekdoter. Jag förstår att detta är ett “från golvet och upp”-perspektiv där jag inte har insyn i vissa problemområden och att det kan finnas rimliga förklaringar för vissa företeelser. Det är dock väldigt frustrerande oavsett.
Min upplevelse inom akutsjukvården är att det lider av ett “death by a thousand cuts”-problem. Det är oftast aldrig ett isolerat problem som får omvårdnadspersonal att försvinna bort.
– Lön är inte allt men väldigt viktigt. Lönerna överlag har gått upp de senaste åren och många sjuksköterskor har gått upp i lön. Men precis som bloggen har nämnt tidigare är denna löneutvecklingen helt utplånad på grund av konjunkturen. Många gånger är det inte ingångslönerna som är problemet utan dålig spridning över tid. Kompetens lönar sig sällan.
– Övertid är inte allt. Vissa tycker om att jobba övertid, vissa gör det inte. Ofta är detta kopplat till ålder och familjesituation. Där skon klämmer dock är att vi har en trend där övertid sker så ofta att du aldrig är “ledig”, massutskick av SMS, forcerade byten av arbetspass och inringningar är väldigt vanligt.
– Många nyexaminerade sjuksköterskor skräms iväg väldigt lätt på grund av att sjukvården som bedrivs är mycket mer avancerad än det du är skolad för att verka inom. Många får en känsla av att vara en belastning snarare än att vara en tillgång. Har haft en genomströmning av 50+ nyexade kollegor de senaste 5-6 åren. Alla säger upp sig inom 1-2 år.
– Många rutinerade sjuksköterskor är trötta på att slita hund varje pass, utbilda nya kollegor som säger upp sig, axla ansvar för “två”, osv. De säger också upp sig.
– Kroniska överbeläggningar är ett faktum. Min enhet hade alltid över 105% beläggning upp till 115% hela 2023. Det finns aldrig luft i systemet. Vi- och dom-tänkandet är förhärskande där alla försöker skydda sin verksamhet/enhet mot mer överbeläggningar. Den som skriker högst vinner. Patienter behandlas, i denna kontext, mer eller mindre som ett boskap som ingen vill ta ansvar för.
– Det finns en dissonans i resursstyrningen internt – vissa enheter får kosta väsentligt mer – andra skall bara producera med befintliga resurser.
– Vi vårdar idag akut sjuka, multisjuka äldre på vårdavdelning som innan covid skulle gått till högre vårdnivå – IMA/IVA. Vi gör det med mindre kompetens, sämre utrustning, mindre personal.
– Extremt tung byråkrati, toppstyrning och informationsfiltrerning – vill du göra någon förändring som berör verksamheten? Du lär få vänta. Kostar det pengar? Glöm det!
– Undermåliga vårdlokaler sett till ytor och hjälpmedel som har passerat sin livsgräns. Du vårdas i DDR-lokaler designade för 70-80-tals vård med 4-salar (som används som 5-salar) där alla kan njuta av att använda delad toalett, bristen på sekretess, lukten av avföring och smittsamma patogener tillsammans (sarkasm)!
– Bemanning styrs utifrån en mall som mig veterligen inte har någon som helst koppling till evidens om hur sjukvård skall bedrivas. Den styrs totalt utifrån ekonomiska principer. Den gör inte skillnad på hur medicinskt sjuk, allvarlighetsgrad eller omvårdnadstung patienten är. Den räknar endast huvuden. Modellen drar av för personalrelaterade kostnader och kostnader relaterade till intern service så som t.ex. städ, logistik m.fl. Således finns det interndebitering som i slutändan påverkar kärnverksamheten negativt då du lägger resurser på detta. Dessutom är servicen så usel att det fungerade bättre förr när vi städade själva t.ex.
– Extremt JIT-tänk råder i kostnadsbesparande syfte. Jag är verksam inom en akutenhet med traumaansvar och vi behöver ha buffert. Vi har nu dock kroniska problem med materiell på grund av nytt system för minskat lagerhållande. Det är så dåligt att vi ofta får brist på de mest elementära saker så som t.ex. sängkläder och patientkläder. Vad sägs om brist på sockeplastsockar för att minska risken för fallskador för patienter som vårdas för falltrauma? Ironin är också påfallande där vi med JIT-perspektiv gick in i covid-epidemin och hade jätteunderskott på skyddsutrusning. Vi har MSB som verkar för ökad resiliens i samhället och i de offentliga institutionerna på grund av försämrat omvärldsläge – istället svänger regionen åt andra hållet. Organisationen jag verkar inom verkar inte ha lärt sig något!
– Vi har ett traumaansvar men övar ALDRIG kärnverksamheten för traumamottangande vid större händelse. Endast ledningen övar. Var skall vi göra av alla patienter om större skadeutfall sker i närområdet och det är fullt överallt?
– Ingen vet fortfarande var de är krigsplacerade.
Sen återfinns naturligtvis IT-problemen, administrationen, kommunikationsproblemen på grund av många huvudmän i sjukvården etc.
Fullständigt klockrent…🤣 “Den offentliga sektorn är ju inte företag som förlorar pengar på blockad eller strejk, utan makthavarna sparar snarare pengar, förbättrar ekonomin för regionen och kan lägga pengarna på hobbyprojekt, fler anställda kommunikatörer och HR istället.”
Sparka på HR bara. Efter lite självrannsakan tycker jag verkligen att vi förtjänar det. Inte som individer, men som yrkeskår definitivt.
Man har kontakt två gånger “i ens liv”, då man blir anställd och då man blir uppsagd…
HR asså…;)
Själv jobbat 25+ timmar övertid den här veckan och förstår inte var gnället kommer ifrån, vill du byta fritid mot pengar gör det vill du det inte så skippa.
Det som diskussionen borde handla är pålagd övertid vilket jag tror alla kan enas om är negativt, såvida du inte förhandlat bort din övertid för högre fastlön vid utökat ansvar som del av jobbeskrivningen. Enda gången vi har haft pålagd övertid hos oss var ~8 år sedan när vi bytte IT system då ledelsen kommit överens med facket att i utgångspunkten skulle alla jobba 1h extra varje dag, men då fick vi tillägg för det på 125% så det gick fint.
Men enig om lönlösheten att strejka mot offentlig sektor, lite som när ett sjukhus blir stämt och får betala skadestånd så är det ju bara skattebetalare som får stå för det medans sjukhuset skiter i det och tuffar på som vanligt.
Det blir inte billigare för regionenerna i det långa loppet då många patienter inte dör utav en längre vårdkö, (det förhindrar den dyra akutvården) utan de får, förutom att lida mer, även större vårdbehov ju längre de får vänta.
Sedan är ju iofs inte regionernas starka sida att tänka långsiktigt…