671
Dags för en liten söndagsenkät. Frågan är hur gamla bilar läsarna har. Som bekant är det miljövänligaste att inte skaffa en ny bil alls, även om fossilförbrukningen vid körning är lägre på en nyare bil.
En Subaru XV okänd årsmodell. |
Svara ute till höger vad årsmodellen på din nyaste bil är.
Jag har bara med alternativ till och med 2005.
Det finns också ett alternativ att du inte alls har någon bil.
Och med “din” avses här egentligen ditt hushåll, så även om din sängpartner råkar stå som ägare slipper du inte undan.
38 kommentarer
Årsmodell 2017 har nyss börjat levereras, så det borde också vara med som alternativ.
Åtminstone om du menar den vanligaste betydelsen av "årsmodell", dvs modellår (MY) och inte tillverkningsår eller registreringsår.
Det är bara att låna på. AB har en sponsrad artikel idag, alltså i maj 2016, där man visar hur en låntagare sparar 48000 kr/ år på att använda deras tjänst för att lägga om lånen och byta bank.
Sedan visar det sig att det är amorteringen man "sparar" på.
Är det ens laglig marknadsföring?
När kommer den snygga V90 som Lars hyllat för sin design (sarkasm), jag behöver ny bil snart, känner på mig vi kommer se många V90 i Sverige :).
Renault R4 1977.
2008. Anser det rent korkat att byta bil innan den är slut. Man får leta efter alla reglage o knappar osv… nä man vet vad man har. 🙂
Borde gälla sängpartner ävenledes?
Tåg och buss, ingen bil.
På sommaren kompenserar jag med att bruka några gamla traktorer, varav en gjord långt före ordet "avgaskrav" kom i bruk.
245a från 84 jag haft i över 25 år…
Stackare….
245… Gjordes de på 80-talet?
Var det inte 740 som gjordes på 1980-talet?
240 fanns parallellt med 740 och de sista 240 rullade av bandet i början av 90-talet.
Vi hade en 245 GLT från 1990. Blackline och allt. 🙂
Jag hade en 745 på 90-talet. Sålde den när den passerat 51000 mil. Gjorde mycket på den själv. Lager, damasker, stötdömpare och fjädrar och bytte startmotor. Den var konstruerad som en rysk gammal traktor och lättmekad. Bästa bilen jag haft !!
Ingen egen bil, hyr nytt och bränslesnålt eller el/elhybrid när jag behöver. För övrigt mest cykel.
En fin renault laguna från 03. Rullar mest fram och tillbaka från verkstaden dock.
Jäpp gjorde min Renault med så äger nu Torslanda-Volvo …
Cykel, buss, tunnelbana. Bilpool när vi behöver bil. Inga bekymmer.
Leasingbil som löneförmån, företaget har precis beslutat om fyraårs-avtal i stället för tre, skandal. Får ända vara nöjd att ekonomichefen inte fick sin vilja igenom, han ville ha sex år!
6 år är ett tecken på att det går dåligt för företaget och att kunder skall vända sig till andra samt leverantörer tar betalt i förskott.
Verkligen inte, rekordvinst, men jävligt snål CFO.
Kör sunfleet, sparar otroligt mycket på det jämfört med att äga egen bil, även om jag hade ägt en skruttig som var billig i drift.
Heter det sängpartner numer?
Även om det tycks vara förändring på gång i Marks kommun gäller det , tack och lov, inte än i min familj…
Volvo 744 -88
Ingen bil.
245 slutade väl tillverkas 1991 om jag inte minns fel. Själv har jag en 945 från 1996. Bästa bilen någonsin från Hisingen. På e85 släpper den ut ca 100g fossilt CO2 per km vilket är bättre än de flesta "miljöbilar".
-93 o då var det en Classic.
Bästa bilen typ.
Kör en volvo v50 från 2005, dock blir det eventuellt byte till V70 från 2013-2014 när V90 släppts förankrat sig på marknaden och V70 går ner i pris (för ingen vill ha en gammal modell som inte tillverkas längre).
Flera bilar, mest Saab och BMW, årsmodeller från 1961 till 1999.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Problemet med bilen ar ju inte vilken energiform man stoppar in i den, utan att den vager 1+ ton: http://www.elhjul.se
Den bästa bilen jag har är från 1988. Snart skattebefriad och alldeles utmärkt att åka i. Skall skaffa fler av samma sort. Ingen skatt, minimal försäkring så det spelar ingen roll hur mycket miljövänlig bensin de sörplar i sig. Man vill ju inte åka i nån bil och släpa runt på ett halvt ton batterier som man kommer 100 km med.
Cittra från 2007. Har tänkt byta ut den främst för att få bättre säkerhet men de bilar jag tittar på har varken autobroms eller lane assist, och hur mycket bättre har egentligen krockkuddar och deformationszoner blivit sen 2007? Rent tekniskt så hänger bilen med hyfsat, jag har installerat AUX-ingång och USB-laddare så jag har tillgång till spotify, navigation (waze) och mobilladdare även om det är störande att inte kunna byta låt med rattreglagen.
En ny bil kommer troligen att innebära sämre lastutrymme, obekvämare åkning, sämre sprutt och större värdeminskning så just nu går jag och drar på bytet.
Om du menar japanska krockkuddar är väl det generella svaret:
De verkar inte helt tillförlitliga…
Annars rent allmänt: säkerheten bör ju bli bättre med åren.
För egen del kan det väl i stort kvitta.
Annat när barn och barnbarn kommer ini bilden ( och i bilen…)
Jag uppskattar nog själv att kunna bli återställd efter en eventuell olycka. Men många bilar är ju "Good enough" på den punkten.
Vad gäller övriga säkerhetsdetaljer så bör man ju se till att de inte blir sådana som man förlitar sig på.
Det är barn med i bilden, så säkerheten är högprioriterad och det enskilt starkaste skälet till att köpa ny bil. Och jag vet att det brukar bli bättre med åren, men jag kan inte riktigt sätta fingret på hur (bortsett från lite bättre whiplash-skydd) i de bilar jag tittar på.
När det gäller funktioner som autobroms och lane assist ser jag det som extrafunktioner som kan rädda mig om jag klantar mig – inte som ett skäl att köra slarvigt. Samma sak med döda vinkeln-varnare.
Backkamera är också bra, men det kan man ju eftermontera.
SAAB 9-5 SportCombi -04.
Gillar den, tänker inte byta i förtid!
(eller förrän jag har råd)
BMW 2009 Coupé -09
Riktigt kul bil var gräsligt trött på min V70 jag hade innan !
Citroen 93 2.1-diesel samt 2.0/16V-95 bensin och tar aldrig slut får åka min tid ut.