Twittraren Victor Strömgren, som presenterar sig sarkastisk (s)ocialist, jobbar i hemvärnet och verkar vara en allmänt vettig människa, skrev nedanstående tweets angående den extremt lyckade politiska reklamkampanjen. En kampanj som dessutom gav ännu mer för annonsören önskad effekt efter en demonstration följdes av upplopp och skadegörelse av en tunnelbanestation på Östermalm, där nu alla förstås kommer rösta på (fi) och (v) efter detta tilltag, nu när de sett ljuset…
Nazisterna i Tyskland agerade medvetet för att provocera vänstern; främst kommunister, till attacker så de kunde utmålas som det riktiga
— Victor Strömgren (@VictorStrmgren) August 4, 2015
hotet, genom att paradera på första maj, hålla möten i “röda områden”, göra provocerande PR-kampanjer. Kommunisterna lät sig provoceras och
— Victor Strömgren (@VictorStrmgren) August 4, 2015
angrep företrädare för NSDAP, SA, osv. Samt rev ner deras valaffischer. Det funkade. Många röstade på nazisterna för de sågs som det enda
— Victor Strömgren (@VictorStrmgren) August 4, 2015
seriösa alternativet för att stoppa en växande kommunism. Även judar gjorde det.
— Victor Strömgren (@VictorStrmgren) August 4, 2015
Min poäng är: Lär av historien, upprepa inte samma misstag, låt er inte provoceras. Då kommer främlingsfientligheten inte besegras. #svpol
— Victor Strömgren (@VictorStrmgren) August 4, 2015
Visa att det finns en långsiktig politiskt plan för såväl invandring som integration. För politiska debatt och skapa seriösa alternativ.
— Victor Strömgren (@VictorStrmgren) August 4, 2015
Det är bara att konstatera att reklamkampanjen fungerat helt som avsett och vänster har ryggmärgsmässigt agerat perfekt som nyttiga idioter, genom att inte bara sprida motståndarnas budskap och problemformulering, utan också genom att begå olagligheter, upplopp, skadegörelse och brott mot yttrandefriheten.
Vad man ska göra är att inte agera reaktivt, utan få fram sitt eget budskap och sin egen problemformulering. En variant på detta är att identifiera och påtala den starka kopplingen mellan annonsören och den ryska Putinregimen, vilket är annonsörens akilleshäl. Man ska välja sina strider, inte låta motståndaren välja tid, plats och hålla initiativet. Läs er Clausewitz eller Sun Tzu.
92 kommentarer
Jag brukar reagera när det inför val finns klisterlappar med "Rösta MOT xxxx". Man kan bara rösta FÖR något i våra val till riksdag osv, inte mot något.
En del av kräftgången som vissa svenska politiska partier lider av beror ju på att de inte har några bra hatobjekt. Finns ingen starkare känsla än hat att spela på om man vill dra väljarna till valurnorna.
Sen måste man ju vara klokare än Åsa Romson & F!sarna när man väljer ut hatobjekten, att hata halva befolkningen och några till garanterar ju inga större väljarströmmar.
När man uppmanar väljarna att rösta MOT xxx (ie de andra) så är det ju ett tecken på att de inte har några vettiga argument varför man skulle rösta MED dem.
Ja, visst är det så. Men 50% av befolkningen är underbegåvade givet resten, så nog finns det väljare som inte gör den kopplingen.
"You know how dumb the average person is? Well, by definition, half of 'em are even dumber than THAT." / J.R. Dobbs
Kanske något som politikerna mer eller mindre medvetet utnyttjar? När hörde du någon politiker (ens försöka) ta poäng genom att förutsätta något mellan örona hos lyssnaren?
Ett rimligt demokratiskt agerande av de nyttiga vänsteridioterna hade varit att köpa reklamplats och sätta upp sin egen motreklam. Fast uppenbarligen tänker de inte så. Allt måste vara en ideologisk och fysisk kamp där allt och alla som inte håller med är fiender som skall utplånas eller styras av de som vet bättre, av de nyttiga vänsteridioterna. Såtillvida är de betydligt värre än dem som de angriper.
Den som tror att SD skulle vara ett nytt NSDAP lever i en egen värld. Med stor sannolikhet har denne rökt på.
Det kanske var ett litet ad-Hitlerum-argument. Parallellen var ju främst det faktum att NSDAP skaffade sig sympatier på det sättet. SD skaffar sig också sympatier tror jag. Någon parallell angående politiskt innehåll drogs inte.
Min poäng var att när vänsterpolitiska rörelser med våld och sabotage försökte vinna över meningsmotståndare i den demokratiska parlamentarismen som rådde Weimartyskland fick det rakt motsatt effekt, och hade man sökt besegra nazisterna på annan väg hade det kanske gett en, för dem, bättre effekt.
Jag hade också en poäng med att påvisa att det är en tidigare använd politisk metod för att få meningsmotståndare att bidra till smutskastningen av sig själva genom att provocera dem. Annie Lööfs agerande mot Stefan Löfven i den berömda "det är bara käbbel"-debatten i TV4 skulle fullt möjligt också kunna ses som en del i en politisk provokationstaktik. Skillnaden här är väl att Löfven agerade mer som en irriterad herre, och inte heller företräder en politisk rörelse som historiskt ansetts som våldsamt. Hans agerande var i sig inte heller särskilt våldsamt. Men att han agerade provocerat är tydligt.
Att SD skulle tillämpat en provokationstaktik låter jag var och en själv göra en analys kring, men för mig förefaller det självklart, utifrån rådande empirisk fakta.
Slutligen är jag helnykterist och har en väldigt antiliberal hållning till samtliga berusningsmedel. En av få saker jag faktiskt håller med Åkesson i är hans vilja att förbjuda alkohol och nikotin. Se detta exempelvis: http://nyheter24.se/maktkamp24/776440-jimmie-akesson-skulle-helst-forbjuda-snus-cigaretter-och-sprit
Men att du kände för att osakligt utmåla mig som narkoman för att underminera mitt framhävande av fakta och historiska händelser säger nog mer om dig, och den rörelse du företräder, än om mig.
@viktorianskatankar Det där visste jag inte om Åkesson. Tobaken kanske man kan få folk med på, men jag tror inte ett förbud mot alkohol skulle vara så populärt. Jag antar att detta inte är partiets officiella linje (noterar bland annat att han hävdar att det inte är genomförbart)
@Anonym
Jo alkoholförbud skulle nog lyckas lika bra som det gjorde i USA hundra år sedan.
@victor
Roligt att du anser mig företräda någon rörelse, som kuriosa så kan jag säga att jag inte röstar på något parti. Däremot så sympatiserar jag med dom som blir mobbade och är även för en migrationspolitik som Australien eller Kanada har..
Att jämföra SD med med NSDAP anser jag vara lika genomtänkt som att jämföra "flyktingkatastrofen" i medelhavet med Auschwitz. Fast iofs, på sätt och vis är det kanske inte så dum jämförelse när man tänker efter, vi uppmanar trots allt folk att sätta sig i de livsfarliga båtarna iom PUT, det är dock inte SD som står för uppmaningen.
Precis. Man kan tycka att alkohol borde vara förbjudet genom vissa sätt att se det, men erfarenhet visar ju att det inte blir så bra att faktiskt införa ett sånt förbud.
Som populistiskt parti så vore det ju självmål att stå för den linjen officiellt från partiet. Att Åkesson vädrar en sådan åsikt (ifall den nu inte är partiets officiella ståndpunkt) är lite överraskande.
Det är iofs extra mycket klippt o klistrat eller vinklat i traditionell media när det gäller SD folk. Såvida det inte står på deras sida får vi nog anta att de inte står för det som parti.
För övrigt så är det rätt lustigt att JÅ isf har alkoholpolitiken gemensamt med muslimer :). Jag håller dock med dom, i bästa av alla världar så hade det varit bra om alkoholen inte hade funnits men nu är ju verkligheten annorlunda (och jo jag dricker alkohol).
Cornucopia : Du nämner ofta att sd är putin-vänliga; vad är grunden till detta?
Titta i högerspalten på den här sidan. Han lever på att sälja böcker som bygger på rysskräck…. Därför tjatar han alltid om "ryssen kommer". En lite udda form av marknadsföring bara.
Google-Fu svarar på det mesta. Ja, SD är i många avseenden Putins bästa vän, om inte i Sverige så i så fall i EU-parlamentet och det räcker för honom [läs: Putin].
https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=jyHCVfmgIq6r8wehmKyYDg&gws_rd=ssl#q=sd+putin+eu-parlamentet
Det är Cornus favorit halmgubbe, att medvetet misstolka och dramatisera SD´s sunda försiktiga hållning mot den lättstötte psykopatiske Ryssen, till att vara en "stark koppling".
https://sd.se/sd-ar-inte-putinvanliga/
Även dessa länkar då, som antagligen bara finns på SD´s hemsida eftersom den informationen inte tjänar det "goda" syftet liksom..
https://sd.se/sds-nej-till-eu-utvidgning-innebar-inte-stod-putin/
Och
https://sd.se/helt-fel-av-lars-adaktusson/
Man undrar om Cornu hade vågat säga det i ansikte mot ansikte med t ex Stellan Bojerud som hade en lång och gedigen erfarenhet av det svenska försvaret och SD.
Läs "understrecket" och ta del av analysen om cornus agenda. Intressant! Jag lovar..
Jag vet agendan och jag spelar dum för att få så mycket sympatier och information som möjligt. Att sprida disinformation är ett allvarligt brott och jag är säker på att SD kommer beivra och straffa cornu när dom får makten 2018.
Straffa? Hur?
@BenDover: Björn Söder kommer hem till Cornu och spelar nationalsången på dragspel.
SD behöver inte vara NSDAP.
Principen hon påpekar stämmer alltjämt.
När politikerna visar hur den massiva invandringen berikar Sverige ska jag kanske rösta på något av deras partier igen.
Min röst på direktdemokrati i förra valet valet gav ju varken ro i själen eller gav någon effekt.
Så bli inte förvånad om många röstar SD även om deras rasistiska rötter blir mer inflytelserika för det finns inga alternativ!
Ingen kritik i MSM mot våldet och det antidemokratiska dådet utfört av vänstern. Ingen större uppståndelse från varken MSM, vänstern eller regeringen om bomber och granater som briserar i svenska städer. Så striderna väljs med omsorg då ingen av dem bryr sig om "allas lika värde".
Sd påpekade bara samhällsproblem som finns i Sverige idag; är man rasist för att säger att vi har problem med tiggeri i landet? Hur ska man kunna lösa problem om man blir rasiststämplad så fort man nämner att det finns problem? Ja, mänsklig avföring på allmän plats är ett problem. Vi är väldigt bra på att skjuta budbäraren i det här landet.
Som det sagts flera gånger på denna blogg: "definitionen på idioti är att upprepa samma sak om och om igen och förvänta sig ett annars resultat".
Eftersom hatvänsterns världsbild hamnat i syrefria åsiktsgraven djupt ner i underjorden så kommer de aldrig att fatta varför SD växer trots 12 års massiv mobbning och bespottade.
Goebbels, som var gauleiter i Berlin innan det begav sig, rekryterade till slut hela "bataljoner" från kommunistpartiet. De var (och är) organiserade för krig och världsrevolution. Men när skeppet sjunker så flyr råttorna. Det verkar som om SD har kommit över krönet nu och strax får egen majoritet. Ingen politiker eller journalist vågar ju bjuda motstånd.
B-greven makroidiotekonomen riksdagsledamot professor Hamilton föreslår nu att vi borde prata som saken. Fast han har ingenting att säga om ämnet. S¨å har det varit och så kommer det att fortsätta. PKolitikerna kommer inte att vidta någon åtgärd alls mot något form av samhällsproblem. Majoriteten kommer att fortsätta rösta för mer av det som misslyckas. Många lär sig långsamt, men de lär sig.
http://www.svd.se/hamilton-volymdebatten-kan-inte-tigas-ihjal/om/debatt
Det stora problemet för 7-klövern är väl att göra det som Victor skriver i det sista Tweetet i första meningen:"Visa att det finns en långsiktig plan för såväl invandring som integration"
Hade det funnits det så hade vi nog inte befunnit oss där vi befinner oss idag
Inget parti i 7-klövern har väl "en långsiktig plan för såväl invandring som integration"?
Om de hade haft en sådan som gick att "sälja" så hade de väl gjort det?
Problemet är väl att planen i princip varit att "öppna våra hjärtan" så löser det sig…
7-klöverns invandrarpolitik kan sammanfattas i två ord: Smutskasta SD.
Är det känt vem inom SD som hittade på kampanjen? Med tanke på hur mycket valuta de fått (och fortsätter att få) för denna förmodat relativt låga investering så tycks vi ha en av partiets framtida finansministerkandidater där…
"Vi som är goda och som har en moralisk kompass får inte vara tysta för då vinner den andra sidan…"
…yttrades av en talare igår.
(tankepaus)
Viktor Strömgren säger: "Lär av historien".
Kloka ord, men vad har vi lärt oss när vi bara väljer ett hitta önskade svar ur historien? Och samtidigt blundar för sånt som inte passar den egna åsikten?
Om man ska försöka koppla SD till NSDAP så kan man ganska enkelt hitta lika många kopplingar mellan präktig svensk socialdemokrati (S) och NSDAPs program. (minus uniformsfetischen).
NSDAPs ledare var inte nödvändigtvis av naturen onda (även om en hel del svin och sadister fann sin plats och karriär i leden) utan många var genuint övertygade av det "nödvändiga" i sin svåra uppgift att mörda av etniska/religiösa skäl samt även av biologiska/medicinska skäl.
Allt detta av en genuin övertygelse baserad på "kärlek och omtanke om det tyska folket" hur perverterat detta än låter idag.
Idag hänger vi ut, mobbar och misshandlar individer baserat på deras ÅSIKTER, inte för vilka dom är.
På vilket sätt är "vi"- "dom goda" då bättre än nazisterna i sånt fall?
Det finns en avhandlaing som heter "Ett folk av mänsklig granit".
Den är väldigt upplysande…
Cornucopias alkoholproblem blir tydligen allt värre eftersom han nu nästan i varje inlägg försöker kleta Putin på Sd. Känns inte helt sunt. Det är väl i och för sig inget fel på att dricka men det märks ju på inläggskvaliteten. Jaja, hoppas det löser sig för bloggaren, Jag har själv sett alkoholism på nära håll och det är inte vackert.
Hur nära då?
Tja, jag tycker jämförelsen med NSDAP är rätt tröttsam, när det är mer befogat att jämföra VPK med SUKP, vilka de bevisligen även tog emot medel från så sent som på 80-talet.
SUKP gjorde totalt sett mer ont än NSDAP, men å andra sidan så var de också verksamma i mer än 80 år mot NSDAPs tiotalet år.
Oavsett så är SD en 70-talstappning av S, minus tvångssterilisering av "löst folk", de riktiga NSDAP inspirerade partierna finns, men är obetydliga idag.
Så kort sagt, SD är varken ondare (eller för den delen godare) än övriga socialistpartier i riksdagen.
Men att man på mer eller mindre krystade grunder försöker knyta SD till Putin, NSDAP istället för att försöka bemöta och slita isär deras argument är bortkastad tid, det övertygar ingen och handlar bara om att vinna pluspoäng bland den hatande vänsterpöbeln och i PK-media.
SD ser problemen som alla andra, man erbjuder en lösning (även om den i olika stycken kan te sig osmaklig), medans övriga partier antingen vägrar se problemen, eller om de ser problemen, vägrar erbjuda en lösning utan istället fokuserar de all sin kraft på att angripa SD (och inte ens genom att slita deras lösning i bitar med argument, utan genom ren smutskastning).
Svensk politik är patetisk och vänsterpöbeln är just inget annat än en odemokratisk pöbel.
Viktor Strömgren har en viss poäng, men samtidigt så vill jag nog säga att den uppenbara sanktioneringen av vänstervåldet oavsett är ett långt större hot mot sveriges demokrati än SD någonsin varit. Land ska med lag byggas men selektiviteten som numera råder sätter farliga prejudikat…
Vad är osmakligt i SDs lösning? En invandring på nivåer som vi klarar av? Är det osmakligt? Måste vi alltid vara "bäst i klassen"?
Alla har inte råd att flytta ifrån utsatta områden och skolor i fritt fall, att kalla dessa individer för diverse tillmälen enbart för att de vill sina barn det bästa är i särskilt solidariskt. Jag känner ingen som är emot SD som bussar sina barn till Tensta eller Hisingen. Ingen.
Ullenhag försökte ju med sin mytsida, gick väl sådär.
Ur ett rent socialistiskt synsätt så ser jag inget osmakligt i SDs program. Ingen libertarian har påstått att fri invandring fungerar i ett välfärdssamhälle, och ska man ha den välfärd vi har idag så kan man inte ha fri invandring. (till skillnad från USA på 1800-talet och en bit in på 1900-talet där fri invandring fungerade just pga bristen på sociala skyddsnät)
Och har bor ju på Östermalm så klart. Han kan sälja lägenheten, köpa en i Tensta och få en massa pengar över.
Nu har han ju backat och hävdar att det inte bara var myter på sidan, utan även andra påståenden. Sicken kille.
Just precis så, pudelns kärna.
Kopplingen mellan annonsören och Putinregimen är viktigt att för det är tydligt att få som röstar på annonsören förstått detta. Det borde vara möjligt att få gammelmedia att ta upp detta lite då och då.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är mycket man kan lära sig av historien. Tex kan man konstatera att romarrikets sammanbrott sammanföll med massmigration. Spenglers "Västerlandets undergång" är läsvärd. Den står sig i alla tider.
Massmigrationen berodde till stor del på förtryck, de styrande försökte med alla medel klänga sig fast vid makten, skatterna blev till slut ohållbara, och samhällen som inte betalade vad som krävdes blev plundrade av militären. Folk lämnade hem & gårdar och flydde för att rädda sina liv.
Nu hade inte Rom riktigt den statsapparat vi har, "bröd och skådespel" var väl det sociala skyddsnätet som röstberättigade romare kunde åtnjuta i viss mån, och statsapparaten i övrigt bestod i stort sett av militären som slukade enorma resurser och i takt med högre skatter ännu mer resurser då missnöjet växte. En intressant detalj var att de sista 200 åren eller så blev det brukligt att ge militärerna tribut i samband med att en ny kejsare fick makten, för att garantera militärmaktens lojalitet. Med tiden växte tributens storlek så att staten i princip blev bankrutt i samma ögonblick en ny kejsare kom till makten, och ett tag fick även militären ovanan att klubba ihjäl kejsaren när de tyckte att de behövde lite extra pengar, under en period innan det slutliga sammanbrottet byttes kejsare stup i kvarten, ibland varannan vecka.
Vi är på väg dit vi också, med stormsteg, förhoppningsvis kan utvecklingen brytas innan dess…
Massmigrationen kom huvudsakligen från rikets utkanter. Mest var det germanska stammar. Varför de migrerade? Förmodligen längtan efter imperiets möjligheter och rikedomar och bort från de centraleuropeiska och skandinaviska skogarna och myrmarkerna. Imperiet förmådde inte göra motstånd. Markus Aurelius, den siste kejsaren som inte bara blev en lakej under militären, ägnade hela sitt liv att vidmakthålla imperiets gränser. Efter honom krackelerade det mer och mer. Miltären tog över. Kanske ska vi vara tacksamma då att vi inte har någon militär i sverige. Till slut härskade i varje fall de germanska migranterna i de spillror som var romarriket och medeltiden började.
Vad kommer hända i europa? Troligen förfall och elände. Vi har inte förvaltat samhället och resurser/capita kommer att minska..
Det bästa som Cornu någonsin har sagt är förslaget om en folkomröstning i invandringsfrågan där varje valkrets tar ansvar för resultatet. Dessutom skulle man slå undan benen för SD om deras paradfråga får en uthållig lösning, dvs invandring på nivåer som accepteras i lokalsamhället.
Men en folkomröstning är ju helt otänkbar.
Det var kommunisterna i Ryssland/Sovjet som "uppfann" koncentrationslägren, KA Abrahamsson har nyss skrivit en bok i ämnet.
Igår stormade 1000 vänsterextremister en T-banestation och attackerade journalister, alltmedan polisen såg på.
Den logiska slutsatsen av detta är att SD är ett hot mot demokratin och yttrandefriheten.
Lär av historien istället.
Andersonville under Amerikanska inbördeskriget ( sydstaternas påfund)
England upprättade dylika i Sydafrika under Boerkriget…
Inget nytt under solen!
@Somebody: Nja, det är väl faktiskt engelsmännen som i samband med boer-kriget på slutet av 1800-talet skapade koncentrationslägret. De ryska kommunisterna övertog endast tsar-väldets gamla fångkolonier (och förbättrade dem, förvisso. Men strukturen med fångläger i Sibirien fanns sedan gammalt.)
Att jämföra gulag med operation Reinhard är orättvist – såvida man inte anser att volymer inte har någon betydelse. Som Primo Levi påpekar: I gulag var dödstalet ca 30% medan i vissa nazistiska läger (som Treblinka och Soribor) var det över 90%.
Och om inte volymer spelar någon roll: då kan man ju jämställa döden i 1930-talets stora depression i USA – där väl någon någon miljon dog av svält och svältsjukdomar – med nazistiska koncentrationsläger. Läs t.ex. "Tobaksvägen" för att inte bli anakronistisk. Jag skulle faktiskt tro att KZ-fångarna i Tyskland hade större matransoner än vad amerikanska lantarbetare hade.
Det är klart att nassarnas läger var de värsta, med rena utrotningsläger i industriell skala, men kommunister och vänsterextrema är inga duvungar, det har historien visat.
Men nu var det ju inte 1000 SDU-are som stormade en T-banestation för att ta lagen i egna händer. Det hade också varit avskyvärt men hade orskat ett ramaskri utan dess like.
Vissa är mer jämlika än andra och media/etablissemanget har dubbla måttstockar. Det är uppenbart.
Det var iofs britterna som uppfann koncentrationslägren i samband med Boerkriget. Poängen var att just koncentrera en stor del av en befolkning (boerna) som man ansåg utgöra en hot och var svårkontrollerad till ett visst område, och hålla dem inspärrade där. Det ledde till folkmordsliknande resultat.
Därifrån hämtade såväl tyskar som kommunister inspiration inför respektive våldsdåd.
Nu slirar du med att "lära av historien" ….
Britternas koncentrationsläger i S-A var rena interneringsläger. Även sverige har haft motsvarande installationer i alla fall fram till 1945 så man kanske inte ska peka finger på andra.
Kommunisternas läger (vilka du ganska okunnigt antyder "inspirerades" av britterna?!) skapades att vara en väsentlig del av det politiska förtrycket (aritkel 58) samt även den nationella ekonomin. En stor l av sovjets BNP skpades i arbetslägren.
Nazisterna hade dels arbetsläger enligt sovjetisk model ( var nassarna också inspirerade av britterna?) samt rena dödsläger. Antalet dödsläger var ganska få jämfört med totala antalet läger vilket ofta glöms bort. Man behöver inte åka längre än till vårt västa grannland för att hitta flera nazistiska arbetsläger och massgravar av fångar.
Jag förstår du ogillar kommunister och ryssar, men dessa är faktiskt inte roten till allt ont, hur chockerande det än må vara. Såväl nazistiska koncentrationsläger som sovjetiska Gulags var inspirerade av britternas koncentrationsläger. Finns gott om litteratur på ämnet, om hur såväl Sovjetunionen som Nazityskland studerade britternas internering av boerna, men även om hur britterna använde koncentrationsläger.
Att du sedan anklagar mig för att vara okunnig när du själv blandar ihop arbetsläger, förintelseläger, och koncentrationsläger stärker ju inte din sak.
Nej, Vet inte hur du fick till den slutsastsen? Måhända skrev jag något som inte passar in i din världsbild?
Jag ogillar inte ryssar. De flesta jag träffat är ganska hyggliga och i många fall mycket gästfria. Dock ogillar jag, precis som många ryssar, kommunismen och andra kollekivistiskta ideologier. Jag anser, till skillnad mot många vänsteranhängare, att kommunismen inte är en god ideologi som bara råkat praktiseras fel av ledare som inte riktigt förstått det fina med ideologin.
Jag försökte belysa skillnaden mellan internerings, arbets och dödsläger men tydligen blandar jag ihop detta enligt dig? Kanske tycker du det inte är skillnad?
Du får även gärna hänvisa en okunnig som jag till den omfattande litteraturen om brittiska döds och slavläger (Gulag) under 1900-talet. (Säkert är USA med på ett hörn också.) Nazisterna hänvisade till brittiska kz läger som ett skäl att bygga Dachau etc. Är det den litteraturen du menar?
Vad är det för halmgubbe du bygger nu? Hur fick du in USA?
Nazisterna hade koncentrationsläger, förintelseläger, och arbetsläger. Koncentrationslägren tog man inspiration från britterna. De förhållanden som boerna utsattes för i lägren har många gånger liknats vid ett folkmord. De var inte avsedda som vare sig döds- eller arbetsläger, utan enbart som koncentrationsläger. Avsikten var att koncentrera boerna till dessa läger för att förhindra dem från att ge stöd till gerillan som slutgiltigt skulle tvingas ge upp. I lägren rådde dock omänskliga förhållanden, som av många har liknats vid (och kallats för) folkmord. Om det är en korrekt benämning eller ej lämnar jag till en annan diskussion.
Jag förstår inte varför du försöker göra det här till en politisk diskussion?
@victorianskatankar
Jag håller med dig om att ankdammsboende är rejält ute och cyklar när hen försöker göra detta till en politisk diskussion. Däremot undrar jag om du tänkt på att din jämförelse mellan hur nazisterna provocerade vänstern och hur nu SD gör likadant riskerar att leda associationerna till att SD skulle vara liknande nazisterna i andra avseenden än enbart detta?
Sådana associationer är extra olyckliga eftersom SD felaktigt smutskastats otaliga gånger i media med epitet som "rasism", "främlingsfientlighet" och till och med "nazism" och "fascism". Så vitt jag kan bedöma så är det djupt orättvisa anklagelser. Är du inte rädd för att du bidrar till detta genom din jämförelse?
Han kunde sammanfattat sina råd till våldsvänstern så här: Visa inte ert rätta jag, låtsas att ni är demokrater, låtsas att ni är för yttrandefrihet, låtsas att ni inte förespråkar våld så kanske inte anständiga människor förstår vilka avskum ni är.
Märkligt att han ger dem sådana råd egentligen, vad vinner han på det?
Saknas det tiggare framför den affär han själv handlar i?
Bara säg till, jag kan åta mig att bussa dit ett par stycken och ge dem veckopeng för att sitta där..
Kan även tänka mig att sätta någon på hans sopsorteringsstation som ofredar alla som kommer dit, det borde ju skapa den fina stämning som tydligen saknas
Nejdå, Kalle, de finns där också..
Jag har sett att de har en fikapaus på en parkering en bit från närmaste affären där Cornu bor…
RB – Det finns ingen chans i världen att våldsvänstern skulle följa några råd överhuvudtaget. Att reagera på sin känslor och sen möjligen tänka efter…
Allt eftersom verkligheten hinner ifatt kommer vi få se fler och fler nyvakna spy ur sig grötmyndigheter. Igår fanns det poäng att plocka på vurmandet för massinvandring. Imorgon "lånar" man ordet ansvarsfull av SD och kopplar ihop det med invandring så har man full pott igen.
Dessutom kommer väl SD nu att få pengarna tillbaka från SL, eftersom de inte kommer att få sin annonsplats. SD har alltså lyckats med att inte bara nå ut med sitt budskap. De får det gratis. Som en ytterligare liten bonus så slipper de nesan att ha en halvklantigt formulerad kampanj hängande. 3-0 till SD måste man tyvärr konstatera.
De flesta som är emot Sd ger aldrig några ärliga skäl till in aversion. Vad är dina skäl?
Jag tycker att de är tölpaktiga. Deras analys av globaliseringens effekter är för grund, eftersom de inte förstår kapitalismen. Deras lösning fungerar inte.
Men det är möjligt att jag har fel. Snackade med en kompis häromdagen. Jag tror inte att vi kan stoppa migranterna, som jag tror dessutom bara kommer att öka i antal när klimatförändringarna verkligen ger sig till känna – och då återstår bara centerpartiets vision om kåkstäder och sweatshops. Fast hon trodde nog att den starka högervinden i Europa (som ju SD är en del av) kommer att lyckas bygga Fort Europa. Då dömer vi Europa till ett sekel stagnation.
"Vad man ska göra är att inte agera reaktivt, utan få fram sitt eget budskap och sin egen problemformulering. En variant på detta är att identifiera och påtala den starka kopplingen mellan annonsören och den ryska Putinregimen, vilket är annonsörens akilleshäl. Man ska välja sina strider, inte låta motståndaren välja tid, plats och hålla initiativet. Läs er Clausewitz eller Sun Tzu."
Övriga partiers akilleshäl är att man inte gör något åt de problem SD uppmärksammar. Det funkar bara bra om det inte är några problem på riktigt (eller väldigt få uppfattar det som verkliga problem på riktigt).
Några enkla stavfel så nådde reklamen anglo-saxisk press. Rakt av genialt.
Är det inte komiskt så säg när dessa kommunister drar historiska paralleler utan att kunna någonting om historia? Den här okunniga fånen Victor Strömgren skriver:
"Nazisterna i Tyskland agerade medvetet för att provocera vänstern; främst kommunister, till attacker så de kunde utmålas som det riktiga"
När både fascister och nazister var en reaktion på kommunismen. Efter Bolsjevikernas revolution i USSR så vände sig medelklass och överklass till nationalismen som skydd mot kommunismen. Duuh, tänkte inte på de va? "Tänka e svåååååt" (Victor Strömgren – Dumskalle)
/m2
Tydligen var även antisemitismen en reaktion mot den ryska kommunismen..
Då ledande bolsjeviker var judar, som Trotskij…
Så troligen går det inte att beskriva historien korrekt förrän om så där hundra år…
Viktor har definitivt en poäng, men historieskrivningen är långt ifrån korrekt. Det är sant att kommunisterna agerade nyttiga idioter, men det gjorde de långt innan NSDAP vuxit sig starka, då med våldsaktioner mot bl.a. "socialfascister" (som de ett tag dessutom utnämnde som "huvudfienden"). Det behövdes inga nassar då, och behövs inte heller SD:are nu, för att få dessa idioter att tycka att våld är rätt, dessutom evigt ursäktade och uppbackade (ibland som aktiva deltagare) av media- och "kultur"-personer.
Jag vet förvisso inte vad du tjänar på personangrepp och förlöjligande Martin, men precis som Alex försök att utmåla mig narkoman, så säger det kanske mer om dig och den politiska rörelse du företräder än om mig.
Jag rekommenderar dig att själv försöka skriva en helt korrekt återgivning av ett historiskt händelseförlopp på 140 x 6 tecken. På Facebook (där inlägget är skrivet som ett offentligt, så ni är välkomna att söka upp det) innehåller det en mer ingående analys av varför medel- och överklass röstade på NSDAP, och hur de kunde växa till sig till att bli Weimarrepublikens största parti (om än aldrig med egen majoritet). Mina tweets var i första hand en reaktion på hur folk reagerade på SD:s propaganda.
Ni har vidare själv fel i historiebeskrivningen. Fascismen grundades som ett svar på socialismen, och utformades som dess direkta motpol. Vad gäller nazismen var det ursprungligen en hopslagning av socialism och nationalism; där idéerna var att en socialistisk stat skulle byggas med nationen som utgångspunkt. Vill minnas att den först uppstod i Skottland på 1800-talet i en kombination av att man eftersträvade förbättrade sociala villkor och självständighet från London. Scottish National Party (SNP) är i rakt nedstigande led moderna företrädare för dessa idéer, men då det inte känns rättvist att kalla SNP för nazister föredrar jag att istället kalla den politik som fördes i Tyskland 1933 – 1945 för nazism (alt. Hitlerism, återkommer till det strax) för att särskilja detta från nationalsocialism.
Idéerna spred sig, likt många andra politiska idéer på 1800-talet, genom Europa, och bland annat satt det ett tjeckiskt nationalsocialistiskt parti i det habsburgska parlamentet vid första världskrigets utbrott.
Det parti som Hitler senare kom att bli företrädare präglades starkt av nationalism och socialism. Precis som många andra socialistiska rörelser i Europa under 1800- och 1900-talet var man starkt antikapitalistiska; och detta kom att utmynna i stark antisemitism, då många judar innehade och ägde storkapital (fabriker, banker, företag, osv.). Detta ledde till att NSDAP:s (som Hitler döpte om partiet till) vänsterfalang, ledd framförallt av Strasserbröderna (och där bl.a. Goebbels inledningsvis ingick), kom att förespråka en allians med Sovjetunionen mot de västerländska kapitalisterna; framförallt mot Frankrike. Dels för att Frankrike var en kapitalistisk stat, men också, och kanske viktigare, sågs som Tysklands naturliga ärkefiende. Denna vänsterfalang har av historikerna kommit att kallas för Nationalbolsjevism eller strasserism, för att särskilja den från nazismen. Man såg även inte kommunisterna som sina fiender (bl.a. Goebbels skrev några inlägg i såväl kommunistisk som nazistisk press om detta), utan ansåg att den riktiga fienden var kapitalistiska rörelser bland övriga nationalistiska rörelser, borgare, och socialdemokrater.
Strasserbröderna förlorade den interna maktkampen inom partiet (framförallt när Goebbels byter sida), och Hitleristerna fick ett kraftigt inflytande över partiet. Detta leder till att nationalistiska och antisemitiska idéer får ett otroligt starkt fäste. I Hitlers nationalistiska idévärld skulle nationen byggas runt biologi, d.v.ss raser, och till viss del kultur. För Hitler var ras, folk, och nation i princip sammanlänkat, och i hans värld var världen en kamp mellan raser. Detta leder till att man ser Folkgemenskap (Volksgemeinschaft) som det eftersträvansvärda, ideologiska slutmålet. Folket ska m.a.o. hålla ihop i en gemenskap för att stå emot andra folk. Detta gör att man utvecklar en avsky mot marxismens klasskamp, liberalismens parlamentarism, och kapitalismens kapitalkamp. Nationen ska dessutom rensas från "svaga" och "orena" element som riskerar försvaga det egna folket i raskriget. Det gör att man senare inleder en utplåningskampanj mot handikappade, homosexuella, och folk av andra raser. Förintelsen är i sin tur den kanske viktigaste delen i den nazistiska politiken då detta är det yttersta medlet i raskriget. Den mellanstatliga konflikt vi idag kallar för andra världskriget är även den, i nazisternas ögon, ett medel i raskriget. But I digress.
Den tyska medel- och överklassen kom att lägga sina röster på Hitler för att de lyckats med sin framgångsrika kampanj att smutskasta kommunister, till stor del genom att få dem att uppträda aggressivt, som beskrivet i mina tweets ovan. Detta gör att många, även judar i egenskap av kapitalinnehavare, lägger sin röst på Hitler för att han och NSDAP ses som det enda seriösa alternativet mot en växande och i mångas ögon mer hotfull kommunism och marxism. I sammanhanget är det också viktigt att komma ihåg att även kommunisterna använde sig av en antisemitisk retorik, varpå nazisterna sågs som "the lesser of two evils" för många judiska kapitalinnehavare. Många kapitalister uppmuntrade även sina borgerliga företrädare att ta med NSDAP i en regering, för att få stark majoritet mot såväl kommunister som socialdemokrater. Hitler blev regeringschef och fick utse ytterligare två ministrar från sitt parti. Bl.a. sätter Hitler Hermann Göring som Ministerpresident över Preussen (där f.ö. motståndet mot nazismen var starkt) och Wilhelm Frick som inrikesminister (med ansvar över bl.a. polisväsendet). Det ger Hitler och NSDAP omfattande befogenheter, och inom kort har man förbjudit kommunisterna, men strax därefter också socialdemokrater, liberaler, och andra nationalistiska partier. Man har även påbörjat förstatligandet av ett antal stora företag. Ett av de sista organiserade parlamentariska försöken att bjuda Hitler motstånd är från det katolska/kristdemokratiska Zentrumspartei vars partiledare i ett tal påtalar att "ni röstade på NSDAP för att hindra en statlig ekonomi, men det är precis vad ni fick" (eller något a long those line, har inte det exakta citat i huvudet, men det är det centrala budskapet).
Så. Det finns givetvis mer att berätta om nazismen som ideologi, såväl i teori som praktik, både innan och efter 1933, men detta känns som ett hyfsat redogörande för historien.
Att du f.ö. propagerar för den sovjetiska propagandamyten om att fascism och nazism är samma ideologi gör dig knappast trovärdig, och vidare studier i ämnet rekommenderas.
Vi har liknande situation i Sverige där demokratin havererat och kulturmarxistiska åsikter genomsyrar etablissemanget, vilket skrämt majoriteten till underkastelse. Nu verkar det dock som om Sd gett många svenskarhoppet om åsiktsfrihet åter. Den redan enorma främlingsinvandringen ger dock oanade skräckscenarior för framtiden.
Precis så. Den som vågar yttra något utanför den tillåtna åsiktskorridoren kommer offentligt att få känna dom "godas" hån, trakasserier eller våld.
Så länge dom "goda" är förblindade av sin egen förtäfflighet och övertygade om sin moraliska överlägsenhet kommer inget att förändras.
Håller inte med om att SD ger något hopp men kan förstå att många inte ser något annat alternativt bland en massa ännu sämre alternativ i DÖ- gänget.
Och jag rekommenderar dig att inte vara en nazibabblare. Den som i tid och otid börjar babbla om nazismen när de skall kommentera nutida skeenden förtjänar att bli hånad. Det tillför ingenting till konversationen. Du kan ju själv se från din egen text att historien är för komplex för att dylikt nazistbabblande skall vara användbart för någonting annat än ett invektiv. Jag hånar dig inte för att du inte klarar av att beskriva ett historiskt händelseförlopp i en twitter, utan därför att du själv väljer att börja babbla om nazismen.
Jag håller förvisso med om en del av din beskrivning som du ger här. Och invänder mot annat. Ditt påstående att nazismen gjorde kommunismen aggressiv ser jag som befängt, människorna på 20-talet levde i skuggan av vad som hade hänt i ryssland 1918-1922 och fortsatte hända där.
Sen, att blanda ihop fascism och nazism, jag går längre än så. Jag ser statsnationalismens frammarch under 18-talet som ett försök för överklassen att bemöta de socialistiska massarmeerna som den franska revolutionen hade skapat. Och jag ser fascism och nazism som försök att besvara den bolsjevikiska revolutionen och den kommunism som följde första världskriget. Men det är ju inget jag kan bevisa och troligtvis en efterhandsanalys/konstruktion, historien är för komplex för att följa så raka linjer.
Men återigen, den som tar upp nazismen för att kommentera dagspolitiken bevisar bara att personen ifråga saknar intellektuell hederlighet och att personen ifråga vill sprida invektiv omkring sig och förgifta samtalstonen. Så jag kommer fortsätta håna dylika personer så gott jag förmår.
/m2
Det var ett ordentligt utdrag ur historieboken, liknande ett "cut and paste" från wikipedia. Tack för att vi obildade massor fick reda på dessa fakta som vi inte hade en aning om (vilket förvisso av elaka kan tolkas som en löjeväckande underskattning av Cornus följare).
Naturligtvis var det nassarna som "provocerade" kommunisterna till våldsdåd och "smutskastade" dem, även innan nassarna var en maktfaktor. Kommunisternas våldsdåd mot sossar och borgare före dess var naturligtvis preventiva och repetitiva (för att tillägna sig lämplig övning inför den stora kampen). Kommunisterna är förstås utan skuld.
Vad jag har svårast att förstå är att en socialdemokrat fullständigt har svalt kommunistisk historieskrivning.
"socialdemokrat"
Kommunister kallar sig vad som är opportunt för stunden. De saknar varje tillstymelse till ärlighet.
/m2
Martin: Slutsatserna jag drar av det du säger är att man inte ska lära sig av eller hänvisa till historiens gång p.g.a. nazisterna. Problemet med det resonemanget är att vi då kommer måla in oss själva i ett hörn där historien ständigt upprepar sig själv. De liknelser jag drog till NSDAP var i sammanhanget helt relevanta. Om du känner att det finns något att läsa mellan raderna beträffande SD:s politik/åsikter och NSDAP får det stå för dig.
Kalle: Jag vet inte var nånstans jag sa att nazisterna var anledningen till kommunistiskt våld? Hittar du på och kommer på saker själv nu? Det jag sa var att NSDAP agerade på ett sätt som de visste skulle leda till att de blev angripna, och på så sätt kunde de förstärka bilden av sig själva som ett "bålverk mot bolsjevismen". Något jag lärt mig efter år av studier är att om du blir provocerad av historisk, objektiv fakta innebär det i regel att faktan stämmer.
Jag har studerat nazismen i snart över tio år, och alltid med en objektiv förhållning till den då målet varit att förstå den. Jag skulle likväl kunna peka ut ett antal mer sympatiska aspekter av nazismen, men detta vore förvisso grundat i subjektiva värderingar.
Jag har under denna period jag intresserat mig för nazismen införskaffat ett antal böcker och forskningsverk som du är välkommen att få låna och läsa på, om du önskar. Om du dock inte finner dig intresserad av en vetenskapligt och sakligt grundad diskussion om nationalsocialismens och Hitlers väg till makten, utan hellre vill diskutera kommunism måste jag be dig ta diskussionen annorstädes.
Att slutligen kalla mig för kommunist är nog så långt ifrån verkligheten man kan komma. Jag är nog snarare vänsterkonservativ.
En majoritet av svenskarna anser att tiggeriet är ett problem som bör lösas. Faktum.
Tiggeriet finns i hela landet. Också ett faktum.
Men istället för att adressera kärnfrågan och därmed ge sakliga motargument mot SD vill twittereiliten hellre diskutera affischer på EN tunnelbanestation i Stockholm?
Vad vill egentligen den "godan" sida?
"Allt åt alla" eller ge upp välfärdsstaten? Det är faktiskt frågan det hela mynnar ut i till slut.
DÖ är SDs bäste vän. Något för globalister att fundera över.
Horst Wessel mördades som 23:åring av kommunisternas stormtrupper. Östermalmskommunisternas Zombie-blinda hat och obetänksamhet skapade denna enorma propagandatillgång som starkt bidrog till Hitlers väg till makten. Att vara vänster är att ha fel, och då misslyckas man. Vänsterslavarna är så lättlurade att de inte klarar av att bjuda något motstånd. Även med prickskyttar på taken medan nazisterna demonstrerade på torget, som det gick till på 1920:talet.
Om någon undrar om borgarna, så är det som så att de inte ens löst in sina kontanter mot marker för att delta i spelet. Borgarna sitter inte ens på casinot. Vågar inte betta på nått, är säkra på att förlora oavsett utfall.
Viktor Strömgren är knappast vettig. Enligt hans twitter har vi ett integrationsproblem.
Detta är fel! Vi har inte ett integrationsproblem. Vi har ett massinvandringsproblem, och DÖ-skallarna, med vilka Viktor sympatiserar, för en destruktiv massinvandringspolitik.
Destruktiv, är den mot bakgrund av att utrikesfödda är överrepresenterade i brottsstatistiken. Ju högre andel utrikesfödda i befolkningen, till följd av invandringen, desto högre brottslighet, se BRÅ 2005:17.
T.ex. har utrikesfödda, jämfört med inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar, en överrisk på 5,0 för polisanmälda våldtäkter. Enligt UNODC hade Sverige 2003 2235 polisanmälda våldtäkter, och 2013 var siffran 5634. På Europalistan över brottsfrekvensen (antalet polisanmälda brott per 100000 invånare) för våldtäkt 2003 låg Sverige på en tredje plats med 25,0. 2013 hade Sverige solkart intagit förstaplatsen med 58,9. Inget europeiskt land var ens i närheten.
Erik Ullenhag må tycka hur han vill med sina myter om invandringen. Den ansedda tidskriften "The Economist" har i alla fall slagit hål på myten om massinvandringen, genom att beskriva situationen i Sverige i termer av "Mass immigration".
Vad lyckliga vi är som inte är ockuperade av en fientlig regering istället! Det ska vi försvara.
Du skriver att BRÅ säger att brottsligheten har ökat. Har för mig att de påstår att den är relativt jämn?
BRÅ presenterar vad beställaren säger åt dem att presentera. Det är sen gammalt.
"Vänstern" är inte en aktör som en motspelare i schack. Vänstern är en sinnessjukdom, ett självskadligt beteendemönster. Det har ingenting alls att göra med någon ideologi eller åsikter, att vara vänster är inget man väljer, det är ett medfött funktionshinder. Hur lätt som helst för den rationelle att ta befälet över denna pöbel och lura den dit man vill. Dagens statshärskare har redan solovårat dem, och nu gör SD lyteskomik av deras förståndshandikapp.
Mitt i prick!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kan detta ämne sluta beröra så mycket? Jävla marginalfråga. Den stora frågan är snarare varför man öser så jävla mycket bidrag och stöd till folk som bara ligger på soffan när de är fullt arbetskapabla.