(mp) presenterade igår hur man vill bygga 150 000 nya bostäder i Stockholms kommun fram till 2030. Naturligtvis kommer det hela inte genomföras, eftersom den felaktiga analysen är att bostadsbrist som pressat upp bostadspriserna, och massivt med nya bostäder skulle då krascha bostadspriserna och förvandla halva Stockholm till bolånetorskar.
![]() |
Miljöpartiets vision för nya bostäder
i Stockholm till år 2030. |
Miljöpartiets vision (för det kommer stanna där) är intressant ändå. Den är också peak oil-anpassad, då man bland annat avvecklar Bromma flygplats, som ändå kommer dö sotdöden i takt med oljebristen framöver, samt satsar på nya tunnelbanelinjer istället för biltrafik.
Naturligtvis kommer sura kommentarer och allmänt motarbetande och sågande av planen omedelbart inträffa, just därför att folk tror att detta skulle krascha bostadsmarknaden. Den kommer krascha ändå, så oroa er inte över det.
Man tar ändå inte några värdefulla grönområden i anspråk och vill se utbyggnaden längs tunnelbanelinjerna, vilket sparar mark och pengar eftersom det inte behövs nya trafikleder. Man avsätter rent av sju nya naturreservat. Jag hittar dock inget om att plantera in varg, för härliga naturupplevelser när man är ute och går med hunden. Precis som på landet, mitt i stan. Det finns gott om rådjur, hundar, katter och sopor i stan, och vargen trivs utmärkt i storstäders ekosystem utomlands. Med en plan för varg i Stockholm, så hade planen varit fulländad. Dessutom löser man problemet med uteliggare på det viset.
Bortsett från att marknaden för exportolja i princip upphört till år 2030, och vi alltså får klara oss med radikalt mindre vägtrafik (brukar säga 60% mindre vägtrafik på mina föreläsningar) till dess, så får man fråga sig vad argumenten för att bygga utan tillgång till tunnelbanan är? 150 000 nya bilar på Stockholms vägar, gator och parkeringsplatser? En bostadsparkeringsplats sägs kosta 300 000 i anläggnings- och byggkostnad, dvs 45 miljarder för 150 000 parkeringar. Därtill kommer dessa bilar kräva 3x6x150000=2.7 miljoner m2 i parkeringsyta när de körs till jobbet, enbart det plats nog för 45 000 st 60 m2 stora lägenheter i markplan (eller på höjden där parkeringshus måste byggas). Dagsparkeringarna lär också kosta 45 miljarder …
Miljöpartiet klarar alltså av att bryta trafikmaktordningen, vilket både ger fler bostäder och billigare bostäder.
Planen, även om den aldrig kommer genomföras, är alltså framtidssäker och överlag vettig. Man bör förstås läsa hela rapporten också, som hittas här. Men vad säger (mp)-röstande lattedrickande Söderhipsters i sina trasiga otvättade jeans och flottiga skägg om deras tokbelånade bostäder kraschar i värde?
17 kommentarer
En annan anledning till att planen att bygga 150.000 nya bostäder inte kommer att förverkligas är att det är svårt att se var pengarna skall lånas upp. Genomsnittpris 4 miljoner? 600 miljarder i ökad skuld, mestadels i utländsk valuta?
Glömde förstås lägga till den skuld som hamnar i föreningarna, säg 30% eller 180 miljarder.
Här kunde det vara bra TV att låta Lars EO Svensson live-intervjua H&M-klanen eller Wallenbergarna och fråga om de avser låta sina förmögenheter täcka upp kreti & pletis bostadslån som han yrar om?
Så de som bygger idag tar inte ut vinst? Dags för lite statlig konkurrens kanske! Du vet FRIA MARKNADEN den marknad där staten är FRI att medverka
… hmm var jag ironisk nu eller ogillar jag överpriserna som byggjättarna tar ut ??
Det är naturligtvis nödvändigt att bygga tiotusentals lägenheter varje år bara för att härbärgera somalier, araber och andra som väller in över gränserna. Inget konstigt med det. Även somalier och araber måste ju ha någonstans att bo om de nu släpps in i landet. Jag hade dock föredragit om vi byggde bostäder åt dessa på landet nånstans där marken är billig. Finns mycket skog åt Boråshållet till sett från Göteborg. Ett par hundra tusen invandrare hade lätt fått plats där.
Ja visst är det hemskt med alla rika somalier som väller in, skaffar BRF i centrala Stockholm och tränger ut fattiga söderhipsters till obygden i förorterna, bland vargar och annat oknytt.
Nej- men det är hemskt att alla hipster tvingas köpa BR i brist på plats i hyresrätter som bebos i allt högre utsträckning av nya Svenskar som söker jobb.
Varg och uteliggare, det var hur roligt som helst.
Tumregeln är att miljöpartipolitik inte kan eller inte bör förverkligas. Vi har inte råd att bygga en massa bostäder åt folk som inte kan betala dem själva och utan att ta på sig skuldbördor som bara fungerar så länge politikerna har råd att hypersubventionera boendet på en mängd olika sätt.
Mp – politik kan snarast liknas vid denna: Ikaros fängslas tillsammans med sin far som fallit i onåd hos kung Minos på Kreta. Av vax och fjädrar tillverkar då Daidalos vingar åt dem båda och rymmer flygande över havet. Daidalos varnar sin son från att flyga för nära solen eftersom det skulle smälta vaxet i vingarna. Ikaros lyssnar inte på sin far, mister sina vingar och störtar i Egeiska havet och drunknar.
Starta en förening som aktivt planterar in varg i Stockholm, jag är gärna med och sponsrar..
Om denna förening även planterar in somalier och andra godsaker i Marks kommun så är jag också på.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
300000 för en parkeringsplats låter också som en bubbla. Men det passar väl in i Cornucopias världsbild att bilismen måste bort, så siffran får passera okritiskt då det passar syftet.
Men visst har MP faktiskt ganska många rätt med sina idéer om bostadsbyggande och bygga ut tunnelbanan. En stad av stockholms storlek kan inte utvecklas utan en väl utbyggd och fungerande lokaltrafik.
Varför är det önskvärt med en större befolkning i Stockholm?
Alla vi som ogillar trängsel men som bor nära storstaden borde sätta stopp för nya bostäder här!
MP visar sig vara de som driver på denna utveckling som är ohållbar.
Gör som bloggaren och vänd storstaden ryggen.
Vargar eller tiggarr? Jag tror jag föredrar tiggare. De bits åtminstone inte.
Vargar eller tiggarr? Jag tror jag föredrar tiggare. De bits åtminstone inte.
Vargar eller tiggarr? Jag tror jag föredrar tiggare. De bits åtminstone inte.