Hos Schibsted/SvD har gotländska politiker gått man ur huse och kräver att gotlänningarna ska slippa betala de högre bränslepriserna som allt dyrare olja belastar färjetrafiken till och från ön med.
Kort sagt ser vi här det första storskaliga peak oil-relaterade gnället över att olika grupper i samhället, i det här fallet gotlänningarna, känner sig orättvist behandlade av den ändliga fossila oljan och kräver att staten ska gå in och subventionera. Man vill även att staten ska stå för kostnaden som miljövänligare svavelfritt bränsle innebär, dvs vill inte betala för den miljöbelastning som färjetrafiken orsakar.
Att resten av Sverige också får betala högre drivmedelspriser genom dyrare transporter, dyrare pendling, dyrare kollektivtrafik är ur gotländskt perspektiv tydligen ointressant. Man vill sätta prismekanismen ur spel så att man kan fortsätta med billiga snabbfärjor till och från ön.
Men vi kommer de kommande 20 åren få en allt mer akuta oljebrist i Sverige, med risk för skenande priser eller krossad ekonomisk aktivitet som resultat. Runt 2030 kan eventuellt oljeimporten till Sverige helt upphört tillsammans med i princip hela den globala oljeexportmarknaden. Det är verkligheten vi behöver anpassa oss till, så även gotlänningarna. För ska gotlänningarna subventioneras så är nästa steg att landsbygdens människor också ska få billigare bränsle och så håller det på. Men billigare bränsle trollar inte fram alternativ, i den mån det alls är möjligt med alternativ.
Ja, peak oil kommer slå olika mot olika grupper i samhället. Men alla som nyttjar varor eller tjänster som någonstans i ledet har brukat olja kommer få se högre priser vid tillfälligt goda tider i ekonomin. Det är inte orättvist, det är verkligheten. Resten av Sverige betalar också dyrare bränslekostnader när oljan stiger i pris, Gotland ska inte vara ett subventionerat undantag.
Lika bra att anpassa sig.
24 kommentarer
Att leva i rikedom och välstånd är INTE en mänsklig rättighet.
Det som ligger närmast i tiden är ett bränslebyte till flytande naturgas och kanske en skvätt biogas och därefter borde det bli långsam färja till den närmaste hamnen i Västervik, om järnvägen till Västervik rustas upp och elektrifieras blir det inte så illa.
Jaha, så det är under NÄSTA 20 år som peak oil äntligen inträffar? Jag trodde det var redan på 1870-talet, då statliga byråkrater/geologer för första gången påstod detta som alltid har påståtts sen dess och som alltid varit helt fel. Jag slår vad om att oljeproduktionen är hundra gånger högre om hundra år, och att statliga geologer då fortfarande påstår att "den tar slut snart" även då.
Oljeproduktionen är för närvarande högre än vad den någonsin har varit, och priserna faller. Hoppas du inte använt din egen teori, och köpt en oljekälla för att INTE pumpa upp oljan ur den. Den idén är nämligen lika dålig som den låter.
Nej, det är de kommande 20 åren som vi får uppleva allt allvarligare konskevenser av peak oil. Konsekvenser vi upplevt i allt större omfattning sedan 2004 när den konventionella oljeproduktionen toppade.
Inte lätt att vara ideologiskt förblindad.
Peak oil innebär inte oljan tar slut, lika lite som vi uppenbarligen inte heller fått slut på puckon.
Det är tämligen riskfritt att slå vad om vadet inte kan avgöras förrän man troligen är död och dödsbot delat och därmed inte kan betala ifall man förlorar vadet. Att dessutom vara anonym minskar risken än mer ifall man trots allt skulle vara vid livet om hundra år.
Om det nu inte finns skäl att tro att det kommer bli brist på olja så behöver man ju inte oroa sig för stigande oljepriser och därmed inte be om subventioner för att lindra konsekvenserna därav…
Jaja, och jag kan slå vad om att om 500 år så kommer robotar ha tagit över jordklotet…
Kapitalist är en högstadieelev eller ett troll…
"Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden."
Matteus 5 5
Således kommer tillgången på puckon att öka i framtiden. Det blir inte ens peak-pucko.
rent tekniskt så ligger oljan fortfarande i en stigande trendkanal på lång sikt, får vi inte se en ekonomisk kollaps som 2008 kommer nog oljepriset snarare stiga från dessa nivåer.
Jag är mest nyfiken på vad kapitalist har för källor? Jasså redan på 1870 varnade myndigheter för peak-oil?
Jag undrar också hur kul det är att besöka denna blog om man anser att bostäder bara ökar i pris, och att oljan kommer aldrig att ta slut.
Peak-oil ligger ju ändå till grund för alla diskutioner som förs här. Där vi (andra) skiljer oss åt handlar ju mer om hur optimistisk man är; att tekniken kommer att lösa våra problem, eller att politikerna kommer att kunna lösa våra utmaningar.
Bra att du uppmärksammar detta Cornu! Kom själv nyligen hem från Gotland o länge funderat hur länge Destination Gotland ska klara ett stigande pris på bunkeroljan. Undrar om segeltrafiken till ön ökat? 🙂 Flygindustrin står o faller med sina bränslekostnader o givetvis båttrafiken med. Man kan förstås krympa verksamheten men då blir turism mm ännu mer lidande.
/Johan
Nix , flygindustrin står och faller med deras kunders vilja och förmåga att betala högre biljettpriser. Går det åt pepparn blir det bara rikemans och diplomatflyg som på 1950 talet.
Well, något klumpigt/otydligt formulerat från min sida. Menar förstås att flygindustrin i dess nuvarande form (och båtrafiken), står o faller med bränslepriserna. O ja då förstatligas flygbolag etc för att i huvudtaget hållas över ytan. Kanske tillbaka till priser på 70-talet eller tidigare. Då är det precis som du säger ytterst rika osv som kan resa. Detta är något som världsbankens chef för flyget -Charles Schlumberger beskriver väl och något som vi skrivit om på vår blogg vid flera tillfällen:
http://www.peak-oil.se/2012/02/varlden-krymper-och-flygbolagen.html
/Johan
Båten till Gotland borde vara gratis. Alla vägfärjor är ju gratis. Varför likställs inte dessa?
Gotlandsfärjorna är inga vägfärjor.
Finns för övrigt massor med bebodda öar som inte har vägfärjor, utan där boende och företag själva får finansiera transporterna. Varför ska de betala bränslet, men inte gotlänningar? Varför ska någon som bosätter sig avsides öht betala något för bränslet?
Medan man kan sympatisera med gotlänningarna så är det ohållbart att subventionera konsumtion av ändliga fossila bränslen. Bunkeroljan är väl redan skattebefriad, medan vi som bor på fastlandet måste betala full bränsleskatt för allt bränsle våra transporter drar.
Gotland behöver tyvärr en icke-fossil lösning på sikt, vare sig man vill eller inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sevmorput
Slagstafärjan är inte gratis trots att det är en vägfärja!
Folk som stödjer höjda färjepriser alternativt förlängd restid glömmer att Gotland finns bland landets ledare inom förnybar energiproduktion, ön är redan helt självförsörjande med 100% förnybar energi. Och JO, vindkraften är redan idag konkurrenskraftig utan subventioner i goda vindlägen.
Att då tjafsa om att strypa den enda förbindelse Gotland har med fastlandet är att sila mygg och svälja kameler. Dessa fossila bränslen som förbränns i färjetrafiken är en spottstyver i sammanhanget.
Thailand Post har enligt i alla fall ett kontor i landet lagt ner båttransport av paket till Europa för att de tyckte det var för dyrt för dom. Flygfrakt finns fortfarande och kostar ca. 10 gånger så mycket mot ursprungliga båtfrakten. Att man hade kunnat dubbla båtfrakten tänkte man kanske inte på eller så är det det man kommer göra när folk protesterar mot dyr flygfrakt.
Jag trodde snarare att det var flygfrakten som det skulle slutas med först men misstänker att all frakt kommer att bli dyrare, kommer användas i mindre skala och att det främst är land/vatten-frakter som kommer vara kvar till sist.
Hörde nyligen på radion att Gotlänningar redan idag betalar lägre pris för sina tur/retur biljetter än vad vi fastlänningar gör. Ändå har de mage att klaga. Har svårt att förstå varför vi skall subventionera vissa grupper alls. Alla bör naturligtvis stå för sina kostnader vare sig det rör sig om gotlandsfärjan eller bilpendlare.
Äntligen en vettig mäniska!
Jag lyfter på hatten åt infrastrukturministerns förslag att sänka hastigheten på färjorna från 28 till 22 knop och därmed minska bränsleåtgången med 30-40%. Restiden skulle då öka med 45 min till 4 timmar. Ett ganska pragmatiskt förslag men naturligtvis sågas det genast av gotlänningarna och det egna partiet (M).
Det är lätt att titta ungefär så långt näsan räcker, men det du missar är hur strypta förbindelser i längden slår mot näringslivet på ön. Färjeförbindelsen är den enda blodåder som förser Gotland med syre. Att helt eller delvis strypa den kommer att kosta betydligt mer än det smakar, bland annat i form av ett stukat näringsliv och en dränerad turistnäring. Den som påstår att detta skulle vara rätt väg att gå är lyckligt ovetande om de flesta realekonomiska variablerna i ekvationen.