Lite mer om Skyways-konkursen hittar vi hos Schibsted/SvD där vi kan läsa följande:
“Problemet stavas framför allt stigande bränslepriser. […] Det finns en framtidsoptimism. Många nya flygplan är beställda och byggs.”
Ja, det sista som överger flygbolagen är hoppet. För bränslepriserna kommer aldrig mer sjunka annat än tillfälligt. Tvärt om kommer vi ju längre efter peak oil vi befinner oss få se högre och högre bränslepriser.
När det gäller inrikesflyget så borde det få samma skatt på bränsle som busstrafiken eller järnvägstrafiken (inklusive skatten på el), så man kan konkurrera på lika villkor. Det skulle innebära en dubbling av bränslepriserna. Pga internationell konkurrens för utrikesflyget så skall man vara skattebefriade, trots att flyget som bekant är det miljövidrigaste och mest fossilutsläppande transportsättet per resande, plus att man gärna reser långa sträckor med flyg vilket ytterligare ökar utsläppen.
En omställning skulle skyndas på genom samma beskattning för flygbränsle som för markbränsle.
Vi kommer ha flyg även efter 2030, men massflygindustrin kommer vid det laget sedan länge vara historia. Massflyget är en parantes vi upplevt de senaste decennierna och kommer försvinna. Bygger man sin existens på att snabbt kunna flyga till Stockholm så är det bara att inse att det inte är hållbart i längden och ta lämpliga åtgärder. Även om de inte är önskvärda.
Och de svarta hålen som kommunalt ägda fd militära flygbaser (“flygplatser”) numera utgör blir bara djupare när rutterna läggs ner.
21 kommentarer
För att citera moderaterna, så kan ju folk ta bussen, eller inte ta för givet att man kommer fram samma dag.
Nu är dock Fokker 50 en typ som inte direkt drar vansinniga mängder bränsle per km. ca 800 liter mellan Göteborg och Arlanda skulle jag tro.. Med 50 passagerare är det iaf bättre än bil, men självklart inte bättre än tåg. Typer likt F50, ATR-72 och Saab340 kostar mer i underhåll än i bränsle och i just detta fallet var det nog framförallt overheadkostnader och andra fasta kostnader som tyngde. Dock är aldrig bränslet att försumma.
Visst har flyget fått en fördel med bränsleskatten men järnvägen var väl inte direkt gratis att bygga? Och det är ju inte tågbiljetterna som betalar den kostnaden.
Det flygbolagen kan göra är att investera i anläggningar för syntisering av eget flygbränsle som inte är gjorda på olja. Produktionen kanske inte räcker till alla dagens flygningar men man har i alla fall bränsleförsörjningen säkrad inför framtiden.
I Thailand öppnar den ena svenska skolan efter den andra. Fler och fler svenskar köper lyxiga lägenheter eller poolvillor för 4-5 miljoner. Det är bara att hoppas att det inte är för lånade pengar…
Har det ändrats? Får Svenskar äga fastigheter i Thailand nu?
Inget har ändrats det är idioter som inte vet bättre och blir grundlurade som bygger hus.
Japp, det är ju inte första gången som goa göbbar i Göteborg upplever flygkonkurser. FlyMe någon?
En liten fågel menade efter den kraschen att pengarna som stoppats in i den firman kom från den obehagliga och ljusskygga syntesen lokalgansters-vaktbolag-krögare-driftfirmor som håller Avenyn igång under helgerna. Man fick inte tag på toppkillarna (som så ofta annars). Man skulle dock undersöka snubben som representerade krogpengarna i bolaget (som också var en känd aktör runt Avenyn, ägde en massa klubbar och sådant), men han gick ju och hängde sig, den lilla filuren…
Det ska bli spännande och se om det verkligen var bränslepriser som tog Skyways av daga, och inte ytterligare en bolagsplundring…
Goda nyheter (eller gammalheter) för klimatet.
Spelar det egentligen någon roll för klimatet om vi flyger mycket nu eller om oljan bränns upp längre fram? Vi kan väl helt krasst utgå från att all olja som finns kommer att utvinnas och största delen av den brännas upp – då kvittar det väl om vi låter bli att flyga nu eller struntar i att ta bilen. Tvärtom är det väl så att ju fortare vi använder upp oljan, desto snabbare kommer vi att tvinga fram insikten hos politikerna och förändringarna till ett annat samhälle.
Pyspunka är alltid bättre än en snabb kollaps.
Alltid?
Apropå flygresor och hållbar utveckling. Det skulle vara intressant (tycker jag) med en undersökning bland bloggens läsare där man redovisar sin "klimatpåverkan" enligt http://www.klimatkontot.se/
Med tanke på att bloggens anhängare torde vara av det mer sparsamma slaget av jordens resurser så skulle det vara intressant att se om det även avspeglas i resultatet. Själv är jag tydligen en typisk medelsvensk, med 10.5 ton koldioxid per år. Lite trist att pendling till jobbet samt flygresor i tjänsten står för drygt 7 av dem…
Själv låg jag på 7,9 ton utan att överhuvudtaget engagera mig i frågan.
Den viktigaste detaljen saknas dock, frågan som rör hur många barn man har. Husdjur är också relevant.
Att skaffa barn påverkar miljön långt mycket mer än om jag källsorterar mina tidningar. Men så får man väl som vanligt inte tänka. Det ska ju vara glättigt och trevligt och handla om tidningspapper och miljö-el…
buhu otäcka bränslepris….
Du cirklar hela tiden runt de i närtid viktigaste problemen som bränsle och bostadspriser 😉
*ironi*
( jag menar de känns ju så olösliga …=)
Ska det vara konkurrens på lika villkor ska kostnaden för att bygga och underhålla järnvägen hamna på tågbiljetten. Men detta går inte för då skulle ingen ha råd att åka tåg längre sträckor, se t ex på Arlandabanan där en enkel biljett kostar 260 kr för 40 km transport.
Det har gått tidigare, i tågets begynnelse i USA så var järnvägarna mestadels privat.
Persontransporter är inget att fnysa åt. Om man tar till exempel en färdtur som kostar 250kr per skalle och du har 165-294 sittplatser i ett vanligt regina set från Bombardier blir det 40-75 tusen kronor per färd. Turen körs flera färder per dag så i slutändan blir det en anselig summa pengar som byter ägare.
Men så finns det dessutom godstrafik som också genererar en anselig summa inkomster.
Cornu, du är dåligt påläst. Tåg är liksom flygplan skattebefriade, både inom diesel och el. Jag håller med om att det borde konkurreras på lika villkor.
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/allapunktskatter/energiskatter/skattebefriadforbrukare.4.18e1b10334ebe8bc80004419.html
Anonym 2012-05-22 21:50
Jo jag förstår din invändning, men utifrån vilket som är miljösämst och miljöbäst av flyg v.s. tåg torde det vara rimligast att subventionera byggandet och underhållet av järnvägen.
Därtill så för Arlandabanan lär väl goda delar av dessa 240 kronor via lukrativa villkor hamna direkt ner i fickan på dess ägare, eftersom man inte vid byggandet såg till den kollektiva nyttigheten av banan utan valde en dålig PPP-lösning, som sittande regering dessutom inte omförhandlar vid förlängandet av kontraktet, lika ideologiskt betingat som korkat…
Kommer från Kristianstadstrakten som förmodligen är en av de områden som drabbas mest av konkursen. Ser dock väldigt positivt på det då det kanske blir sista stöten för Kristianstad Airport, vilket är på tiden! Ta en titt på deras siffror så förstår ni varför…
http://www.allabolag.se/5562255157/Kristianstad_Airport_AB
Här i uppsala vill den styrande regimen bygga om F16 till civil flygplats. Tanken är att man ska konkurrera med Skavsta tror jag. Då har vi 18 min med tåg (30 med bil) till Arlanda, ca en timme till Västerås och knappa två till Skavsta. Området ligger för övrigt mycket nära stan. Man tar sig för pannan och hoppas att regeringen stoppar idiotin.
Och i Hultsfred kan man köpa sig en flygplats. http://www.hemnet.se/bostad/gard-lonneberga-hultsfreds-kommun-3731461