Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börserna faller i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Faller gör även den svenska kronan och i princip hela Riksbankens stödköp av kronan med dollar är nu borta, kanske drivet av att de amerikanska marknadsräntorna slog nya rekord igår. Det flygande och permanenta krisbolaget, skandinaviens stolthet SAS, väntas räddas idag och har kallat till presskonferens.

Stockholmsbörsen föll igår med -0.44% för OMXS30 och -0.46% för OMXSPI.
Föll gjorde också den svenska kronan, särskilt mot dollarn, som nu återigen är över 11:- SEK och ligger på 11:08. Därmed är i princip hela Riksbankens stödköp av den svenska kronan genom att den senaste veckan valutasäkra valutareserven genom att dumpa dollar utplånad. Euron steg inte lika mycket, utan segade sig upp till 11:59 SEK, vilket får mig att tro att det framför allt är stigande amerikanska räntor som spökar.
De långa amerikanska marknadsräntorna slog nämligen årshögsta med 4.88% för treåringen, 4.72% för fyraåringen, 4.73% för femåringen, 4.69% för tioåringen, 5.00% för 20-åringen och 4.81% för 30-åringen. Den viktiga tvååringen ligger på sitt tidigare rekord om 5.12%.
Guldpriset hängde dock inte med upp i dollarrusningen, utan hittas på 648:- SEK per gram i skrivande stund, vilket ytterligare talar för att det är de amerikanska räntorna som spökar här. Starkare dollar men inte dyrare guld betyder att guldet föll i pris, dvs pengar sökte sig antagligen till de amerikanska statspappren.
De amerikanska räntorna kan i sin tur bero på det federala budgetstoppet, även om jag inte förstår exakt hur, men så är det lite jag förstår här i världen.
De amerikanska börserna varierade. S&P-500 var oförändrad på +0.01% och Nasdaq 100 gick +0..83%. Inom FAANGST ledde Google med +2.53% och sämst i klassen var immigranten Musks skattesubventionerade elbilsbolag Tesla med +0.55%.
I Asien faller börserna under morgonen. KOSPI verkar stängt i Sydkorea, men ASX 200 går -1.28%, Hang Seng rasar -3.03%, Nikkei 225 går -1.79% och Straits Times -0.85%.

SAS ska hålla en presskonferens ikväll kockan 18:00 och ge en statusuppdatering kring den pågående kapitalanskaffningsprocessen. Det mer eller mindre permanenta krisbolaget förväntas (förhoppningsvis) presentera att man räddas och enligt norska Aftenposten vill faktiskt flera aktörer ta över bolaget. Det ska rent av pågå budstrid (no budkamp) från amerikanska jättar.
Så kanske kan bolaget fortsätta flyga. Och allra helst kan svenska staten äntligen sluta leka flygbolag. Ska det finnas några olönsamma flyglinjer inom Sverige så kan de upphandlas – man måste inte ha ett eget flygbolag för detta.
Men nationella flygbolag är förstås en egofråga och en del Stockholmare kan förstås börja svettas om de riskerar bli av med direktflights och därmed sin självbild om att Stockholm är en världsmetropol jämförbar med New York. Man bör klara sig med anslutningsflyg till Oslo och Köpenhamn kan tyckas. Eller flytta till Malmö med en riktig internationell storflygplats runt hörnet. Arlanda kan väl vara kvar som en svensk inrikeshub medan vi andra använder Köpenhamn för att nå världen. Kom ihåg tumregeln att man aldrig ska försitta en chans att kasta skit på Stockholm – själva behållningen är stockholmarnas reaktion.
Dock fascinerad över att någon alls vill köpa SAS. Är det varumärket som är så mycket värt? Kundlistan? Bolaget äger väl inte ens sina flygplan, och personalen är inhyrd från utanför Skandinavien?
Av världens 100 bästa flygbolag ligger SAS Scandinavian på imponerande #84 enligt Skytrax World Airline Awards. Ethiopian ligger på #35 som jämförelse och mikrolandet Fijis Fiji Airways på #15. Annars hittar man Finnair på #24 och finnarna är som alltid välkomna att ta över Sverige.
Nåja, det kunde varit värre. Norwegian hittas på #98, men fick iaf vara kvar på listan, vilket inte Aeroflot fick.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
134 kommentarer
Det är sannerligen dags att sluta utföra konstgjord andning på SAS med hjälp av skattepengar. Sälj skiten!!
Problemet med SAS är väl att det plundras via leasing på samma sätt som Försvaret plundras via hyror.
Bara amerikanska bolag involverade? En gång i tiden var ju Lufthansa intresserade av SAS. Det skulle ge dem nästan monopol på en icke oväsentlig del av Nordeuropa. Hade förvisso kanske inte varit till nackdel för svensken, SAS hade väl kört matarlinjer till Frankfurt utöver till de allra största destinationerna. Som det blir nu, när svenska staten kliver ur indirekt (genom att inte visa intresse för att köpa in mer) och danska staten säger att de är intresserade, så lär Köpenhamn kvarstå som hubb för interkontinentala flyg och Arlanda blir ungefär som Gardemoen är idag. Chans för inbrytning av Finnair?
Glöm nu inte danska staten som lydigt lär pumpa in sina 33% för att på behålla skur… kastrup flygplats.
SAS är lite som landslaget, man önskar och tänker att det ska gå bra men oftast blir det pannkaka av det.
Själv ser jag lite fram mot att inte finansiera ett danskt sysselsättningsprojekt i Karstrup – Jag kan lika gärna mellanlanda i Nederländerna.
Yes, Schiphol for the win! Danskarna lyckas alltid sjabbla bort incheckat bagage…
Skithål … Nåja likt Frankfurt och Kastrup kan man ju uallafall inte klaga på att man missat årets kardiopass. 🥵🥵🥵
“Och nu landade ni i Amsterdam och vi ska bara rulla ett par mil så är vi framme i terminalen om en timme”
CDG has entered the chat.
Och den timmen ägnar de på CDG frenetiskt åt att se till att ens bagage lämnar vår dimension.
Fördelen med CDG är ju att man i vart fall håller sig smal. Tusen mil att gå och inget ätbart i sikte vart man än befinner sig…
Frankfurt är däremot en bra och trevlig flygplats.
Normalt är jag den första att uppmana till avslut av olönsamma rörelser, men just SAS är en öm tå. Tänker då försvar, ska vi ställa oss utan kapacitet att flyga inrikes i händelse av konflikt med (valfri aktör som köper resterna av SAS) ? Och vill vi ha utländska aktörer i vårt luftrum 2023? 2027? Om Kina köper SAS, vilken information kommer de åt då och hur kan den användas emot oss? Jag vet inte vad jag tycker här…
Är vi beroende av SAS för att riket skall fungera?
Vi är i alla fall beroende av inrikesflyg för att riket skall fungera enonomiskt.
De rutter som är lönsamma får snabbt konkurrens. Se bara Skellefte när fabriken kom igång. Nu är det väl 4 olika bolag som flyger på stan.
Och som bloggarn skriver. Resterande rutter kan man upphandla.
har SAS avtal att få flyga med planen i händelse av konflikt, de är väl typ leasede eller hyrda..
Det var ju det som i princip dödade SAS. När alla andra började leasa och lämna tillbaka planen innan första stora genomgången och därmed hade nya fräscha, fungerande och effektiva plan satt SAS kvar med ett hopplock av olika modeller som man inte hade råd att varken refresha eller byta ut.
Leasingmodellen har visat sig vara oöverträffad när det gäller att skapa vinstdrivande flygbolag.
Air Nauru.
Googla.
Eller googla Nauru överhuvudtaget.
Världens rikaste land tills guanon tog slut.
Nauru är en liten ö på ca 5 km som i princip var ett dagbrott för fosfater => gödningsmedel.
Men det blev oekonomiskt på 90-talet pga fyndigheterna minskade och efter att ha kvaddat öns ekologi ( den var inte särskilt bördig från början) och det faktum att ngn inte skötte om intäkterna i “Fosfatfonden” gjorde att landet är urfattigt och de dryga 10 000 innevåarna med det.
Inte mycket har gått rätt sedan guldåren.
Man importerar dricksvatten och säljer ibland sin röst i olika internationella organisationer.
Fler har diabetes än inte, en stor näring är australiensiska flyktingläger.
Ja, det var väl en del pengatvätt och skattebrott osv.
Jag har för mig att de förlorade ungefär alla tillgångarna i princip i sin fosfatfond.
What, var det där Bonde var innan Alecta?
Har för mig att de startade ett long-haul flygbolag när krisen var ett faktum, men politikerna vägrade acceptera det.
Sen åkte de runt världen med en musical som skulle marknadsföra önationen, men fick Dr Alban i Sydafrika att framstå som genial business.
Någon gång på 80 talet blev SAS årets flybolag i världen, kan det ha varit 84 eller 85. Fn vilket nedåtresa, bolaget klarade inte avregleringar alls.
Statligt ägt
Konkurrens
Tre stater inblandade med sina egna mål och ambitioner.
Sedan är frågan om Ryan Air är ett föredöme?
Det lustiga är att alla som åker med SAS har saker att klaga på.
Men ingen klagar på Ryan. För man vet vad man betalar för.
SAS har ju nån ambitionsnivå/prissättning/flag carrier man inte klarar av att hålla.
Vad har du för källor på att ingen klagat på Ryan air?
SVMPC gnisslar tänder eftersom spotpriset knappt orkar göra en dyning på flatlinekurvan ens i Exportelpriszon 4, trots att vindkraften bara levererar ca 10% av sin ofullständiga potential. Man måste nog förbjuda lite mer först.
Däremot har man börjat starta upp Kkraften efter sommarens revisioner och denna gången har man inte glömt sätta på vattnet i Ringhals.
SAS resa mot avgrunden motsvaras av kronans fall och landets gängvåld.
Men SAS fall såg vi väl komma.
Det är helt olika saker och skäl till att det gått som det gått.
Danmark och Norge brukar framhävas som framgångsländer när det gäller brottslighet men de är bidragande till att SAS går som det går. Det är inte den svenska kabinpersonalen och piloterna som vägrat acceptera förändringarna.
Norska kronan faller tillsammans med den svenska och Danmark har lagt ungefär 200 miljarder DKK senaste två åren för att behålla sin valutakurs peggad. Det motsvarar BNP justerat ca 400 Miljarder för svensk del och skatteläget är inte nådigt.
Är det fortfarande en socialdemokratisk regering i din fantasivärld?
Nej. De är ju frustrerade eftersom de inte lyckades kvadda energiförsörjningen förra gången.
Får se hur S ställer sig framöver i frågan, de är märkligt tysta för att inte reta upp V och MP och C.
Du kanske vet? Vad säger partihögkvarteret att ni propagandaoperatörer skall sprida för budskap?
Tack Rikkitikkitavi, ovant att bli anklagad att vara sosse.
Jag tycker MP och S lyckades ganska bra med att förstöra energiförsörjningen under sina regerings år.
‘Brottsligheten får väl både S och M ledda regeringar ta på sig.
Vem har “anklagat” dig för att vara sosse?
Jag tycker de lyckades uselt – Vi har ju fortfarande el även om den är ofta dyr numera.
MPs drömsamhälle är som bekant ett primitivt bondesamhälle utan bilar, utan el, utan flygplan, utan polis, utan försvar, utan modern sjukvård, och utan demokrati.
Inte du Heasm66 från dig vore det beröm!
Har du några belägg för den här frustrationen du påstår finns? Det är en rätt trist debattstil du använder att så fort någon inte håller med dig så är de betalda av för att sprida propaganda, vem betalar dig för ditt skitsnack?
Japp har noterat att elpriset i hyfsat kallt oktober är lågt och har väl en låg förhoppning om att fungerande kärnkraft och finlands nya reaktor kan vara lite motkraft här…
Det blir lite motsägelsefullt med ditt budskap om att elpriset har parkerat vid nollgränsen för att de svenska reaktorerna är på väg att gå igång igen efter sin sommarservice, samtidigt som kraftproduktionen tydligen har destruerats av S+MP. Är det för att den nya regeringen har ryckt in och startat upp RH 1.2 och OH1.2 igen som det går så bra nu då, eller vad är anledningen? Vi hade ju ingenting kvar av det som behövdes sas det ju.
“lite”?
Kan det vara eftertraktade start- och landningstider på fullbokade flygplatser som andra vill åt genom att köpa SAS? SAS har tex rätt bra tider på Heathrow…
Något år innan corona, var SAS slottider värderade till mer än bolaget. Som ett stort gammalt tradionellt bolag sitter de på massa slottider på stora flygplatser. Oklart hur den värderingen har utvecklats efter corona och om det finns en marknad för dom. Men om någon Amerikansk aktör vill satsa på att bygga upp rutter till europa så behöver de komma över slottider på de stora flygplasterna.
Du hann före mig, “slottar” tror jag också är centralt här!
Tack för insikt.
“If you want to be a millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.” – Sir Branson
Kom ihåg tumregeln att böndernas mindervärdeskomplex gentemot vår ädla huvudstad får dem att aldrig försumma ett tillfälle att ge små tjuvnyp i fåfänga försök att framstå som lika cool och världsvan som stockholmarna. 😉
Fråga bönderna hur Landvetta i Framstjerta ter sig jämfört med riktiga flygplatser 🙂
Lätt kasta skit på Sthlm när man själv har en flygplats som känns som Afrika på 80-talet.
Jag är Norrbottning så roas alltid av hur barnen i nordskåne (allt söder om Nordmaling) behöver hävda sig. Utan malmen hade de ändå int varit nått. Och den hade de aldrig varit män nog att få upp ur marken själva utan hade fått åka rälsbussar och gå runt i säckväv….
Ja det är lite gulligt med detta mindervärdeskomplex som grasserar på västkusten.
Tror många har lite mindervärdeskomplex till Skandinaviens huvudstad CPH, danskarna är toknöjda med Seketasen och handeln här ner går ju rätt okej. Sen har väl Lars bara en 3h bilfärd till Kastrup, om vi nu såg alternativet som Landvetter. Nåväl finns städer i Mexico som är värre än Stockholm 😉
CPH ligger på östkusten, men väst om västkusten iaf. Åtminstone här i SV-Skåne, sen vet jag inte hur den tillplattade planeten förhåller sig norrut. Men det vet nog inte Danskarna heller.
Är ju sthlm som är the capital of scandinavia i marknadsföring
Och danskarna var tokbittra över att de inte kom på det först.
Dock. Det absolut mest humoristiska är ju alla skåningar som vill se det hela som en stor region.
Men pratar man med danskar så är det inte en enda som vill förknippas med skåningar (Det är snarare så att man möts först av misstanke som svensk. Men när dansken förstår att man itne är från skåne/halland blir man mycket trevligare bemött)
Mjau, du är ett perfekt exempel på någon med mindervärdeskomplex. Du får gärna tro att du bor i centrala Köpenhamn, även om verkligheten är någonstans i närheten av Hässleholm. Det spelar ingen roll för mig och personligen, tillsammans med många andra som inte bor i Skåne, Blekinge, Småland och Västkusten så blir en resa från Arlanda smidigare än en resa från Kastrup.
Hässleholm var sanningen ja, spännande det tog så hårt. Har jag en ÄL på Vesterbroe kanske, upplys mig kompis
Sen kan du bevisa mindervärdeskomplex så att jag förstår. Gärna matematiskt med säkrade variabler som boendeort, inkomst, yrke, politiskt röst, ekonomisk status, intelligens kanske? Under tiden så uppskattar jag Rikkis kommentarer som sågar ”vissa” vid fotknölarna. Oförstått eller inte. Personligen saknar jag BD här, en skarp fläkt vs dig och medarbetaren.
Ger dig ett tips, jag röstade i senaste valet på S och innan det Mp och innan det på V.
Brukar i vanliga fall scrolla vidare. Ett val. Så nu kan du fortsätta din analys, jag bor int runt Hässleholm. Men jag gissar på att du bor runt Stockholm utifrån vad du skrivit. Så din tur kompis
Hässleholm ligger nog mer i norra Skåne, typ i mitten längs en större väg. Jag skrev SV och det betyder då SydVästra typ Malmö-regionen, tja största storstadsregion norr om Tyskland. Men bor jag där? Eller bor jag kanske här deltid, och på Vesterbroe ibland. Spännande, då jag gärna vill veta var jag bor. Som sagt saknar BD här, men det är ju Lars som bestämmer där.
Det är väl typ dina 15-tal inlägg där du hävdar att allt i Skåne/Kastrup är bättre än Stockholm. Lite patetiskt bara, ungefär lika patetiskt som Stockholmare som tror att de bor i New York. Är du säket på att Malmö inre egentligen är en del av Hamburg?
Beklagar att du inte hört talas om Öresundsregionen, nä Hamburg ingår inte där. Däremot var det i a f tidigare rätt smidigt att åka till Berlin på runt en timme. Och nä Berlin ingår inte heller i Öresundsregionen. Men bra det triggade dig, den såg jag inte komma 😉. Ville egentligen inte få sista ordet, då det topic handlar en del om det just. Jag skulle på min ungdom, åtminstone är jag nog 20 år yngre, mentalt eller biologiskt kan spela mindre roll kanske.
Mina 15 inlägg om Kastrup/Malmö känns faktiskt i hela kroppen idag 😀.
Om SAS skulle försvinna, eller omformas till ett affärsmässigt flygbolag, skulle vinnarna vara Oslo och Stockholm. Det skulle däremot bli mindre roligt för Köpenhamn. Om Oslo och Stockholm skulle upphöra, att genom SAS försorg, utgöra skattefinansierade matarflygplatser till Köpenhamn ökar underlaget för direktlinjer från dessa städer samtidigt som det skulle minska från Köpenhamn.
För övrigt anser jag att var och en har rätt att vilja flyga från den flygplats som passar en bäst.
Absolut, tid är pengar. När SAS la ned Landvetter London gick jag direkt över till BA.
Se även.
x antal miljoner svenskar får lön och köper fonder. Utländska Indexfonder… Och poff där rök kronan
…. Vilket ju faktiskt gör landet rikare. Eller hur? Växlingskursen mot dollar och euron kan ju kvitta om folket äger mycket dollar och euro.
En inte helt relaterad fråga… Om vi ser aktiemarknaden och indexfonderna som ett pyramidspel och jag köper idag. Var nånstans i pyramiden hamnar jag då?
Dvs, hur många på jorden kommer inom säg 30 år köpa indexfonder?
Jag tänker mig att det är ganska många iallafall. Ska vi säga att en miljard människor äger aktier idag och ytterligare en miljard kommer köpa inom 30 år?
För övrigt. Var det inte nyss som media skrev att det var budstrid om SAS?
Om SAS går under kommer snarare nordens flyg att styras av marknaden istället för det statligt sponsrade SAS. Köpendanmark blir av med sin stora hubb Och istället lär trafik flytta till Arlanda.
SAS känns mer och mer som nya Al Italia.
Kom ihåg att välskötta flygbolag gör extrema plusresultat nu när det är goda tider för flyg. Men inte ens nu går det bra för SAS
Förkärleken för SAS stavas för många “Bonusprofram”.
Där har man fått in de poäng som arbetsgivarens flygresor gett (Eller de poäng man shoppat med det svindyra kreditkortet) och som man nu är manisk i sitt försvarande av.
Har aldrig mött så många som försvarar ett rätt kasst flygbolag. Tills man hör att personen har “guld”.
Ett guldkort på det rätt kassa flygbolaget som nog snarare motsvarar en 15 år gammal 740 på parkeringen.
För övrigt. Se hur många flygbolag som etablerade sig på Arlanda så fort de flygplatser som sponsrats med kommunpengar (som borde gått till skola och omsorg i Nyköping och Västerås) stängde spargrisen
Haha, på pricken. Jag har LTG efter att ha flugit mycket i mitt tidigare liv. Lite lustigt när man ska gå på ett SASflyg idag och de roper ut “boarding call” för Guld och SAS plus. 2/3 av passagerarna reser sig eftersom SAS EBG delats ut till höger och vänster och alla tror att de är förmer än “de vanliga” kreti och pleti som inte har SAS Guld.
Känner en journaliststudent som skulle göra ett stort ’knäck’ av detta.
Tror aldrig det blev av.
Johan Forssell bör t ex ha många bonuspoäng.
Kastrup har 22,1 miljoner passagerare och Arlanda 18,4 miljoner.
Det är väl ingen som tror att Kastrup skulle vara större utan de pengar som man pumpar in genom SAS. Därför Danska staten står med plånboken öppen ikväll.
Landvetta där på framstjärten har ju för övrigt 20% av antalet resenärer som Arlanda har.
Det är väl ett tecken på vad som händer när ekonomisk verklighet får styra.
Misstänker att vi pratar hub här, kan man få en öl till smörrebrödet innan kl 11 på Arlanda. Annars har jag inga krav
Luftfartsverket har ju gått ut med att det får kosta max 10-15% mer än motsvarande mat inne i stan. Så blir intressant när maffiacateringen inne på flygplatserna ska möta det kravet.
Återkopplar vid nästa resa 😉, nu flyger jag dock inte ifrån Sverige. Utskänkningstillståndet är väl som det är, och gäller mig veterligen kl 11., jag pratade om smörrebröd o öl innan 11. Du kan såklart svara med nåt under 3,5/2.8% , jag håller mig till hubben istället. Har för många tankar i huvudet ändå
Sverige är två Danmark i BNP, med mindre dansk makt och med primärt kommersiella hänsyn av amerikanska investerare kommer hubben att vara i Stockholm. Vi bör för övrigt upphöra med det regionala utjämningssystemet så får pestsidan betala sina egna räkmackor.
Enigt. Danmark har Novo. That is.
Lustigt att svenska staten pumpat in x antal miljarder i något som snarare hämnat servicen i landets huvudstad.
Det är självklart att danskarna får flyga via Arlanda eller Oslo i framtiden. Eller ta tåget ner på kontinenten.
Arlanda är en omväg för alla som inte vill till resmålparadis som Helsingfors eller Luleå. Köpenhamn ligger helt enkelt närmare allt man vill till.
Nu är ju jorden rund så på lite längre resor till andra kontinenter som t ex passerar Grönland, kan det vara så att en resa från Stockholm är närmare än en från Köpenhamn.
Den som reser med SAS från Stockholm till Tokyo får, efter ett byte på Kastrup, se Stockholm igen några timmar efter första avfärden.
Nu skall ju de flesta resenärer inte till Sibirien utan söder eller västerut. Då blir Arlanda en omväg för exakt alla som inte befinner sig i Stockholm… Varför skall jag lägga 4 timmar på en resa som tar 2 bara för att bytet skall ske i Fjollträsk än Tuborgland eller exvis Frankfurt?
Well. SAS får göra vad dom vill. Lösningen på alla resor inom Europa stavas Lufthansa, Aegean eller Austrian.
Var och en flyger från den plats som passar dem själva bäst. Naturligtvis ska ingen flyga via Arlanda om det innebär en omväg. Lika baturligt borde det vara att invånare i Stockholm, Oslo och för all del Göteborg inte ska behöva se sina skattepengar pumpas in i det danska politiska projektet SAS, som har som huvudsakligt mål att flyga så många skandinaviska passagerare som möjligt via Kastrup.
Varken New York, Los Angeles, Bangkok, Seoul eller Tokyo ligger i Sibirien. Dessutom lär det i de allra flesta fall vara lättare för alla boende norr om Linköping (mer än hälften av befolkningen i Sverige) att ta ett direktflyg även till andra delar av Europa från Arlanda istället för Kastrup.
Ja och av de 95% av resorna som ändå blir längre, kan man ju alltid mellanlanda på Kastrup. Men låt oss glädja oss de andra 5%:en.
Eftersom jag, med många andra, bor i Stockholm eller dess närområde har jag svårt att se att någon totalresa som inkluderar flyg blir kortare om jag måste ta mig till Kastrup först. Det bor faktiskt folk norr om Jönköping om du inte visste det.
Misstänker att du vet bäst själv var du bor faktiskt. Jag bryr mig faktiskt inte var du bor, vi pratade om det Lars skev. Du fick 5 % rätt och 95% fel, typ
Utan att ha fakta som stärker det misstänker jag att majoriteten av de resor som görs av svenskar går inom EU och/eller till UK/USA, både privata och affärsresor.
Sist jag kollade på en karta låg det syd eller väster om Sverige.
Rita en storcirkel och kortaste vägen till ditt exempel Los Angeles går dessutom över Grönland vilket ligger “trumvirvel” väster om Sverige. New York lika så. Köpenhamn är alltså på vägen för alla skandinaver till de allra flesta destinationer, även för er egocentriska stockholmare, hur mycket ni än önskar att ni inte bodde på landets baksida.
Men visst. Ni har ju nära till framgångslandet Ryssland.
Ja lätt hänt att missa tips ”kränkt”. Men ja för 95% av resorna är nog CPH—? Är nog det en snabbare resa, HEASM66 kan ju diskutera det med partihögkvarteret kanske. Det har alltså bara ett påstående ifrån mig. Annars kul… att såga folk vid fotknölarna som tror sig vara begåvade. Förlåt för den, jag går ut.
Ok vi säger väl det era klappträn. Oavsett var man bor i världen och oavsett vart man skall resa så är det alltid närmast att resan utgår från Kastrup.
Landvetter har bara 18% av utrikestrafiken (då inklusive springbyte på Kastrup), Arlanda har 72%. Om det blir KLM/AirChance som tar över SAS blir Arlanda en nordlig USA och Asienhubb och tar över kapacitet från Schiphol och CDG som idag är överbelastade. Det skulle också ta ett rejält bett på IAG-groups Helsingforsfokus.
Jag tror faktiskt du är inne på nått här.
De tre banorna på Arlanda och ett relativt tomt luftrum kan utnyttjas betydligt hårdare.
Både USA och Asienresenärer kan med fördel skyfflas via ARN
Sen behöver man hantera terminalerna bättre men det Pågår ju ombyggnationer för att lösa detta.
Kastrup är ersättningsbar. Det är inte Arlanda
Och Oslo är ju inte en EU flygplats.
Lars. Finns en anledning att SK001 är upp till Luleå och där landets BNP genereras.
Till skillnad från andra länder där 0001 flighten är till NY eller London så vet SAS vad som räknas.
Int nån jävla framstjärt till landsdel int 😀
Notera att provokationerna kan åka åt alla håll 😁
Vi är alla lite småkänsliga i detta land.
Arlanda som nav ligger bra till för de som bor i elområde SE1 och SE2, samt alla i SE3 som bor norr/öster om Jönköping. Det täcker en stor del av sveriges befolkning.
Man vill minimera biltransportsträckan till flygplatsen, tiden i luften är försumbar jämfört med marktransporten.
Det finns också en dyrfärja/dyrbro ivägen för att nå Kastrup… Vem vågar anlita SJ?
Kastrup/SAS är Danmarks största arbetsgivare, om Sverige skulle sluta med biståndet så skulle danskarna surna till ordentligt. Tänk bara på Postnord, Barsebäck, införande av elområden i Sverige, skeppades över flyktingar till Sverige 2015 osv.
Danmark vet inte ens vad klockan är. 🙂
AP Møller-Maersk, hela världshandeln går på Dansk köl!
13% marknadsandel av sjöfrakt. Men minskande. Var uppe i 16%.
Så ett stort företag men inte nån tillväxtraket längre.
Enligt nyutkommen bok omsätter klanerna upp till 400-500 miljarder kronor årligen. Kanske därför RB åtgärder inte biter på ekonomin då den till stora delar har en dold illegal komponent.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQel7j/kartlagger-klanerna-ny-bok-av-wahlstrom-och-persson
Det här citatet från artikeln känns systemhotande?
“I en rapport från EU-kommissionen konstateras att den svenska kriminaliteten årligen omsätter halva Sveriges statsbudget.”
Förr i tiden kunde inte de kriminella köpa sig bostäder för sina kriminella pengar, dom bodde i sunkig hyresrätt och körde cashbetalad porsche (lite fel men inte helt fel).
Den arbetande klassen hade en toyota corolla men kunde köpa sig ett hus så i det långa loppet var lagligt liv mer attraktivt, man avslutade sitt arbetsliv med ett obelånat hus som gått upp många miljoner i pris.
När encrochat knäcktes förstod polisen att varje klan eller gäng med lite självaktning hade en “personlig bankman” som löste deras problem. Tydligen kostar ett bolån idag 1mnkr att få, därefter har de kriminella ett hus som de betalar av på med sina drogpengar.
Eftersom kriminell – laglig nu suddats ut och man kan leva gott som kriminell tycker iallafall jag att läget är skarpt. Läste om ett hotell i nån liten håla som drevs av ett par helt vitt – dom gick i konkurs. Därefter köptes det av en kriminell med långt brottsregister på auktion hos kronofogden och han gjorde det till drogcentral direkt.
Man kunde googla personen direkt och se hans bakgrund så ingen nyhet för Kronofogden.
Vi är alltså redan vid en punkt där de kriminella har så pass mycket medel att dom kan muta sig till det dom vill ha på alla nivåer och med tanke på det ökande våldet kan dom förmodligen hota sig till resten eller helt enkelt röja hinder ur vägen – känns lite som Mexico…
Var väl svar till sjunkbomben…
Om nu gängen är så mäktiga, alltså maffia, kommer de agera mot åtgärder som minskar deras inflytande?
https://www.dn.se/sverige/odehus-utanfor-haparanda-bas-for-bolag-kopplade-till-sd-toppen/
Jag kan inte läsa hela artikelen, så vad är det för skumrask som försiggår där?
Förmodad penningtvätt
https://www.dagensps.se/bors-finans/fastigheter/gabriel-kroon-sd-kritiseras-hart-i-finland-om-fastigheter/
Oklara rysskopplingar
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/y2tbna/sdtoppen_gabriel_kroon_och_far_kalle_kroon
Exempel på hur den organiserade brottsligheten kryper in i politiken.
Det underliga är ju att en korrupt bankman kan ge ut lån mot en muta. Finansinspektionen bör ju ha ganska mycket att säga till om ifall det saknas kontrollfunktioner eller interna spärrar i banken där flera oberoende måste bekräfta varje affär. Det är ju inte precis så att bankerna struntar i KYC när det kommer till övriga affärspartners.
Lösningen borde ju vara en rejäl granskning av banker där alla lån som getts till kriminella lämnas över till Kronofogden för återbetalning och packet kastas ut på gatan (både den kriminelle köparen och den lika kriminelle bankmannen).
Lustigt att ekobrott ger hårdare straff i sverige än våldtäckt.
Men det finns få resurser att lagföra eller övervaka.
Något som generellt gäller Europa. Känns som det ska till att Southern District of New York granskar nått för att man ska komma till rätta med ekonomiska oegentligheter.
Befintlig lagstiftning räcker egentligen för att bura in hela patrasket. Bara att införa AI när man spårar pengarna tillbaka till källan som är knark. Och man kan förbjuda det där med privata bankmän som ger lån eller så kan man spåra deras pengar med och inte tillåta att pengarna härstammar från Ryssland.
Verktygen finns egentligen, det som saknas är en Cesare Mori.
Det är smickrande att Stockholms befolkning ändå tillmäts så stor betydelse och inflytelsekraft, istället för slutsatsen att det är Jacob Wallenberg på Connect Sweden som är beställaren av de nämnda direktlinjerna.
Glöm Aldrig när Milöpartiet införde Fridolinjen.
Direktflyg Stockholm-Arlanda.
Arlanda – Bromma…..
Wallenberg har nog inte fått till några direktlinjer från Stockholm genom sitt delägarskap i SAS. Om Wallenberg verkligen vill ha fler direktlinjer från Stockholm borde de helt enkelt sälja sina aktier. Om den konstgjorda andningen upphörde och SAS stilla skulle få flyga in i flygbolagshimlen, och lägga sig till ro jämte Sabena, Airitalia och andra skattebetalarberoende politiska projekt, skulle Stockholm få fler direktlinjer. Då skulle inte längre Arlanda utgöra matarflygplats till Kastrup, utan skulle få de direktlinjer som det finns befolkningsunderlag för. Det skulle vara positivt för Stockholm men en olycka för Köpenhamn.
100% korrekt.
Och enda anledningen till att danskarna stoppar in miljarder i sturup syd.
Helt obegripligt resonemang Svengrot. Hur förhåller det sig till ekonomiska lagar? Varför uppstår inte dessa direktlinjer redan nu i få fall?
Jag skrev Connect Sweden, det är en lobbyorganisation med Sveriges största finansman som ordförande. Tror du att de utövar inflytande genom lite aktieinnehav i ett flygbolag?
SAS linjenät är mer utformat utifrån ett danskt politiskt mål, att Kastrup ska vara en hub i Skandinavien, än utifrån hur passagerarunderlaget i Skandinavien är fördelat. Om SAS bestämmer att huben ska vara Kastrup, så blir också huben Kastrup. Att det sedan bor lika många människor i området runt Mälardalen som i den så omtrumpetade “Öresundsregionen”, “Greater Copenhagen” eller vad det heter nu för tiden spelar ingen roll. Ett enkelt bevis för min tes är att föreställa sig att respektive skandinaviskt land hade haft sitt egna flygbolag. Är det då någon som tror att Sverige och Norges respektive flygbolag hade lagt sina hubar i Köpenhamn? Glöm det! Har Finnair lagt sin hub i Köpenhamn? Nej, naturligtvis inte! Finland har sitt eget flygbolag och följaktligen har också Helsingfors fler direktlinjer än Stockholm trots att passagerarunderlaget är klart mindre. Stater äger inte flygbolag för att bedriva affärsverksamhet utan för att de har politiska mål. Det politiska målet med SAS ligger i huvudsak i Danmarks intresse. Varför vi svenskar skulle vara med och finansiera dansk arbetsmarknadspolitik går inte att förstå. Lika lite går det att förstå att Wallenberg så länge gjort det. Det går däremot att förstå att Danmark fortfarande kommer att pumpa in skattepengar i SAS. Det handlar om arbetsmarknadspolitik, dansk sådan.
Du bortser helt från logistiska skäl här, det kan inte finnas hur många hubbar som helst eftersom det höjer kostnaderna. Det handlar ju om vad som är kostnadseffektivt gentemot alla andra platser och hubbar också.
Framförallt, om det nu finns en sådan kommersiell vilja att driva fler direktlinjer från Stockholm, varför har då detta inte redan hänt? Connect Sweden förklarar givetvis för näringsministern vad de vill ha och så får svenska staten fixa det via SAS i den utsträckning det går att sy ihop ekonomiskt utan att det blir FÖR upprörande, så går det till. Går de direktlinjer SAS har idag med vinst eller förlust? Skulle ett annat flygbolag tjäna mer på att göra om matartrafiken från ARN till direktlinjer menar du? Skulle ARN vara hub istället? På vilket sätt är det närmare den övriga matartrafik som finns till CHP idag?
Nej det kan inte finnas hur många hubbar som helst. Men de som finns måste ligga någonstans och de platser som får en hub får en fördel gentemot de platser som bara ska stå för matartrafiken till huben. Den fråga jag inriktar mig på är varför befolkningen i mellansverige och norra Sverige med sina skattepengar ska finansiera ett flygbolag som matar dem via Kastrup istället för att de ska tillåtas utgöra underlag för flyglinjer direkt från deras närmaste flygplats Arlanda.
Använd tankeexperimentet att Sverige, i likhet med t ex Finland, hade haft ett eget nationellt flygbolag. Detta flygbolag hade inte låtit sina långlinjer till t ex Asien utgå från Köpenhamn. Lika självklart som Finnairs linje till Tokyo utgår från Helsingfors hade ett svenskt flygbolags linje till Tokyo utgått från Stockholm. Som det är nu flyttas istället, med SAS försorg, alla de som utgör passageraunderlag i mellansverige till Köpenhamn. Vi lägger alltså skattepengar på att flytta över passagerarunderlag från mellansverige till Köpenhamn, dvs. vi betalar för att minska underlaget för direktlinjer från vårt eget land. Inget annat land gör något så vansinnigt. Tidigare hade vi sällskap av Norge, men de insåg det vanvettiga i det hela för några år sedan.
Sedan är det självklart så att de som bor i södra Sverige föredrar att flyga från Kastrup. För dem är det bara att fortsätta. Min poäng är att svenskar lite längre norrut inte ska behöva använda sina skattepengar på att försämra förutsättningarns till goda flygförbindelser för sin egen del.
Hur Connect Sweden tänker har jag ingen aning om. Men jag kan tänka mig att de agerar utifrån rådande förutsättningar. De har att förhålla sig till att SAS finns och att det är ockuperat av danska politiska intressen. Då gäller det bara att göra det bästa möjliga eller kanske snarare: skademinimera.
Det känns som att du återkommer till att Sverige borde skapa en egen hub i sthlm. Så kan man såklart göra med ett helsvenskt nationellt bolag, hur många andra som hakar på är en annan fråga, men för deras egen trafik så skulle givetvis ARN fungera som det. Då kommer vi till den springande punkten: vad skulle det kosta att ha ett sånt nationellt flygbolag i skattepengar jämfört med att dela det med Danmark? För om man ska ha kostnadsdelning kan inte allt bara handla om den egna användbarheten.
Återigen, om underlaget i Mellansverige är så bra, varför har ingen annan öppnat långlinjer österut från Stockholm? Själv skulle jag såklart flyga till HEL och starta därifrån istället, i brist på de direktlinjer som ingen kommersiell aktör vill starta. Att Finnair har direktlinjer beror ju på att det är den närmaste punkten österut att köra matartrafik till från övriga Nordeuropa, inte det otroliga passagerarunderlaget där. Eller frikostiga statssubventioner, mkt större än vad SAS inneburit i Sverige.
Det är klart Norge hoppade av de fick ju noll direktlinjer överhuvudtaget i princip, -till skillnad från Sverige
Jag menar inte att Sverige borde skapa en egen hub i Sthlm. Allt jag försöker uttrycka handlar om att vi genom att äga ett skattefinansierat flygbolag tillsammans med Danmark flyttar passagerarunderlag från Sverige till Danmark. Poängen med att jag nämner ett svenskt flygbolag är att jag vill åstadkomma ett tankeexperiment. Om vi idag skulle starta ett statligt svenskt flygbolag så skulle vi inte lägga huben i ett annat land. Ingen inbillar sig att Frankrike skulle lägga huben för Air France i Barcelona för att det skulle vara bekvämare för många fransmän att åka direkt därifrån. Inte heller skulle Österrike lägga huben i Zurich eftersom de flesta Österrikare bor väster om Wien. Men av någon anledning tycker många i Sverige att vi ska finansiera ett statligt flygbolag som skapar ett större underlag för en hub i ett grannland till priset av att underlaget för direktlinjer från våra egna storstäder blir mindre.
Många flygbolag har direktlinjer från Stockholm. Det säger någonting att Stockholm har fler interkontinentala linjer som drivs av utländska flygbolag än som drivs av “vårt eget flygbolag”. Jag är ganska säker på att när SAS grepp om den svenska flygtrafiken försvinner så kommer utrymmet för direktlinjer från Stockholm att öka. Det kan hända att SAS fortsätter att mata passagerare från Arlanda till Kastrup, och på så sätt blåsa upp Kastrups storlek, men då är det i alla fall bara de danska skattebetalarna som står för notan. Vi svenskar slipper i alla förnedringen att genom skattsedeln betala för att ge ett grannland ett större underlag för direktlinjer på våra egna storstäders bekostnad.
Det som kommer försvinna till att börja med är SAS direktlinjer, det är ju billigare för SAS att ha matartrafik till CHP, eller menar du att de egentligen skulle tjänat mer på att ha direktlinjer från ARN men skickar folk till CHP för att stödja markpersonalen där? Om andra flygbolag kör direktlinjer från ARN så har det ju redan hänt i så fall. Om SAS tjänar pengar på att fortsätta flyga folk till CHP kommer de såklart inte släppa de slot-tiderna om det skulle vara det som hindrar andra från att flyga direktlinjer då istället. De resonemang man ser i den här tråden om att CHP skulle försvinna som hubb när SAS går i konkurs är ju grandiosa sagor, KLM har ju lagt 13 miljarder på att få de slottarna som SAS har och kommer såklart använda dem till den trafik de tjänar bäst på, -på samma flygplatser. Det enda de vill göra från ARN i så fall är att mata in folk till AMS istället för CHP om de ska ändra något, såvida man inte tror på att SAS egentligen hade haft större inkomster från direktlinjer.
Du säger att du inte menar att Sverige skulle ha en egen hubb, men fortsätter ändå resonemangen om nationella flygbolag som HAR egna hubbar i sina huvudstäder? Vad är folk villiga att betala i så fall för detta, i form av skattepengar eller biljettpriser? En resa ARN-JFK kan antingen göras direkt eller via CHP, den ena kommer ta längre tid men blir billigare givet att det finns plats över på planen som oftast inte är fyllda till sista plats.
Stockholm och Köpenhamn är ungefär jämnstora städer. Även när man räknar in omkringliggande regioner (Mälardalsområdet respektive “Öresundsregionen” så är befolkningsunderlaget ungefär detsamma). Sedan har Stockholm de facto klart fler internationella huvudkontor än Köpenhamn, men om vi bortser från det så är passagerarunderlaget i respektive stad ungefär jämnstort. Detta är fakta och odiskutabelt. Utifrån detta går det inte att komma fram till något annat än att om enbart marknaden skulle styra så hade Stockholm och Köpenhamn haft ungefär lika många internationella direktlinjer. Men i verkligheten är det inte så. Varför? Svaret är att SAS har bestömt att huben ska vara i Köpenhamn. Det innebär att passagerarunderlag flyttas från Stockholm till Köpenhamn. Denna flytt sker dessutom genom vårt eget skattefinansierade flygbolag . Allt jag säger är att det är vansinnigt att svenskar norr om Jönköping betalar för att få sämre flygförbindelser än vad en fri marknad skulle erbjuda.
När det gäller framtiden är min förhoppning att SAS politiskt och planekonomiskt styrda utformning av linjenätet från Stockholm försvinner och tas över av en marknadsmässigt motiverad utformning. Följden av en sådan förändring kan inte bli annan än att Stockholm får fler internationella direktlinjer, och Köpenhamn färre.
Den som sysslar med planekonomi är du, som inte förstår att en hub är en samordningsplats för all flygtrafik i omgivningen. Det krävs en linjärprogrammering med dator för att få fram vilken geografisk plats som genererar minst tomma platser och störst nettointäkter för ett flygoperatör. Rent intuitivt kan man ändå förnimma att denna plats med större sannolikhet är CHP och inte ARN, eftersom CPH ligger närmare alla andra större befolkningscentra och längre västerut dit de flesta resor går. Dock ej för Kina och Japan, fast där Helsingfors dessvärre förstör festen vad det gäller att få bli hub för Skandinavien
Personangreppen brukar komma när argumenten tryter.
Om vi ska diskutera planekonomi så kan vi börja med att konstatera att alla företag är planekonomier. Men de är planekonomier som agerar på en marknad. Ett företag måste planera och besluta om all produktion och är på så sätt en planekonomi (om du inte fattar kan du prova att läsa Ronald Coase The Nature of the Firm). Det betyder att SAS är en planekonomi. Eftersom SAS ägs av danska respektive svenska staten är det dessutom en politiskt styrd planekonomi.
För ett flygbolag ingår det i styrningen att besluta om en hub. Jag håller med om att det för ett givet geografiskt område finns en optimal plats för en hub. Det är möjligt att Köpenhamn är bättre lämpad som hub för Skandinavien. Men det är här min huvudpoäng kommer? Varför ska vi betrakta Skandinavien som det givna området för att hitta en optimal hub? Varför inte hela nordeuropa? Då kanske Hamburg är den optimala platsen. Eller kanske Norden och Baltikum exklusive Danmark? Då kan Vilnius vara perfekt. Anledningen till att det inte finns statligt ägda flygbolag som omfattar dessa områden är naturligtvis att danskar och norrmän inte vill finansiera ett flygbolag som matar passagerare via Hamburg. Lika lite som finländare och ester vill finansiera ett flygbolag som skapar många flyglinjer i Vilnius. Det är också skälet till att Skandinavien inte är ett lämpligt område för ett statligt ägt flygbolag. Varför i hela världen ska svenskar och norrmän lägga sina skattepengar på att skapa ett bättre linjenät i Danmark?
Jag vet inte vad du brukar ha för debattvanor, men bara för att du låter proklamera att du inte har något att bemöta eller några frågor att besvara utifrån det du skrivit tidigare, så blir det inte så.
Du vet nog själv precis vad det här gäller, även om du försöker omdefiniera ordet planekonomi med ordakrobatik. Du har i dina tidigare inlägg låtit förstå att SAS inte agerar utifrån kommersiella motiv, utan politiska, planekonomiska sådana. Det du säger nu, betyder att all företagsverksamhet är planekonomisk. Då blir också all din tidigare agitation om att lämna planekonomi till förmån för marknadsmässig dito helt meningslös. Allt detta står i ditt förra inlägg från kl 16.06 Svengrot. Du skriver nu också att SAS är en politiskt styrd planekonomi eftersom den ägs av en stat, det kommer också dina nationella flygbolag som vi av någon anledning ska ha som referenspunkt att vara då. Läser du inte dina tidigare inlägg innan du sätter dig och skriver nya?
Ett helt kommersiellt flygbolag kommer ha sin hub där det är bäst globalt sett, det finns ingenting som talar för att det kommer ge fler direktlinjer från Stockholm och som du menar kommer få mer av den funktionen, -snarare tvärtom. Om alla dessa människor på huvudkontor i Stockholm genererade en sådan efterfråga skulle dessa linjer redan finnas. Det är dags för dig att svara på den tidigare frågan nu: vad är folk i Sverige villiga att betala för att ARN ska trafikeras av flygbolag SOM ATT de är nationella statliga flygbolag med egen hub i Sveriges huvudstad, i form av skattepengar eller biljettpriser? Detta kommer att vara mer kostnadsdrivande per passagerare än att ha ett gemensamt flygbolag som kostnadsoptimerar över hela Skandinavien. Om SAS svenska resenärer inte gillade deras affärsmodell med kostnadsjakt, skulle de ju omedelbart efterfrågat dyrare dito med direktlinjer, vad hände med det?
Den här debatten har blivit så rörig så jag måste börja från början.
Mitt enda påstående är: Det finns ingen anledning för svenska staten att vara delägare i ett flygbolag, särskilt inte tillsammans med danska staten.
För att det hela inte ska spåra ur i en massa obegripligt nonsens ber jag dig svara på de två enkla frågorna: Varför ska svenska skattebetalare finansiera ett flygbolag? Om svenska staten ska äga ett flygbolag: Varför ska det ägas tillsammans med Danmark?
Ibland förstår man också varför det är så bra att inget kan suddas eller redigeras på den här bloggen, eftersom du inte talar riktigt sanning nu:
“Wallenberg har nog inte fått till några direktlinjer från Stockholm genom sitt delägarskap i SAS. Om Wallenberg verkligen vill ha fler direktlinjer från Stockholm borde de helt enkelt sälja sina aktier. Om den konstgjorda andningen upphörde och SAS stilla skulle få flyga in i flygbolagshimlen, och lägga sig till ro jämte Sabena, Airitalia och andra skattebetalarberoende politiska projekt, skulle Stockholm få fler direktlinjer. Då skulle inte längre Arlanda utgöra matarflygplats till Kastrup, utan skulle få de direktlinjer som det finns befolkningsunderlag för. Det skulle vara positivt för Stockholm men en olycka för Köpenhamn.”
Du svarar inte på frågan varför svenska staten ska äga ett flygbolag och varför det dessutom ska ägas tillsammans med Danmark. Jag hävdar att det inte finns något att vinna för svenska skattebetalare att vara delägare i SAS om syftet är att få fler direktlinjer från Sverige. Det som gäller svenska staten gäller naturligtvis också Wallenberg.
Alltså: Wallenberg har inget att vinna på att vara delägare i SAS om syftet är att få fler internationells direktlinjer från Sverige.
Bra att vi trots allt är tillbaka vid att det ändå var så att du har hävdat att en exit av svenska staten från SAS kommer innebära fler direktlinjer från ARN.
Inte med ett enda substansfyllt ekonomiskt argument har du lyckats troliggöra det påståendet, utan du sitter istället och lajvar att det är du som har rott dina postulat i hamn och att jag behöver svara på frågor om varför det inte med självklarhet skulle vara rätt.
Eftersom hela den här tråden har handlat om att alla nu kända beslutsmodeller med ekonomisk rationalitet som utgångspunkt leder till slutsatsen att en kommersiell aktör kommer att ägna sig åt matartrafik till andra, logistisk bättre belägna flygplatser än ARN,- så är ju svaret färdigt där vad det gäller det du påstår att jag skulle försöka undanhålla. Vad Wallenberg äger eller inte är världens jättehalmgubbe här, eftersom det jag sagt är att CONNECT SWEDEN lobbar mot svenska staten och riksdagen.
Vad “alla nu kända beslutsmodeller med ekonomisk rationalitet” är har jag ingen aning om. Men det vore intressant med en förklaring av vad det är för något och på vilket sätt de visar att de som vill flyga ut i världen från Stockholm måste göra det via Köpenhamn istället för direkt.
Mitt resonemang är mycket enkelt och behöver inga “beslutsmodeller” eller komplicerade ekonomiska teorier för att förstås. Antag helt enkelt bara följande:
1) Det finns inget skandinaviskt flygbolag alls, vare sig svenskt, danskt eller svenskdanskt.
2) Det finns ingen hub i vare sig Köpenhamn eller Stockholm
3) Alla flyglinjer från Stockholm respektive Köpenhamn trafikeras av utländska flygbolag, vilket innebär att alla som vill flyga från Köpenhamn eller Stockholm antingen får flyga direkt till slutdestinationen eller via en hub utanför Skandinavien
Om 1) – 3) gäller kommer inget annat än passagerarunderlagen i Köpenhamn respektive Stockholm att avgöra antalet internationella direktlinjer. Om Stockholm och Köpenhamn är jämnstora (vilket de i stort sett är) så följer rent logiskt att antalet internationella direktlinjer kommer att vara exakt lika stora i de två städerna.
Detta är basscenariot för resonemanget. Lägg därefter till att det finns ett skandinaviskt flygbolag. Om detta flygbolag lägger huben i Köpenhamn innebär det att passagerare kommer att matas från Stockholm till Köpenhamn så att antalet internationella flyglinjer från Köpenhamn blir fler samtidigt som antalet från Stockholm blir färre. Om det startas ett skandinaviskt flygbolag flyttas således en del av underlaget för direktlinjer över från Stockholm till Köpenhamn. Alltså: Stockholm förlorar och Köpenhamn vinner på att det finns ett Skandinaviskt flygbolag som väljer Köpenhamn som hub.
Jag har full förståelse för att Danskarna tycker att det är fantastiskt bra med ett gemensamt skandinaviskt flygbolag som ser till att Köpenhamn får fler internationella direktlinjer och Stockholm får färre. Detta visas också genom danska statens och danska investerares iver att fortsätta att pumpa in miljarder i SAS.
Det finns dock ingen som helst anledning för svenska staten att pumpa in skattepengar eller för Wallenberg att fortsätta med kapitaltillskott till SAS. Att danskarna så länge lyckats få svenskarna att lägga skattepengar på en konstruktion som ger oss färre internationella direktlinjer, än vi hade haft utan denna konstruktion (dvs. SAS), är verkligen en mästerlig prestation i manipulation. Nu kommer i alla fall danskarna själva att stå för notan, vilket är miniminivån för rimlighet.
Sedan förstår jag mycket väl att personer i södra Sverige flyger från Kastrup. Men det är väl bara att fortsätta med det! Kom bara inte och påstå att svenskar som bor längre norrut ska vare med och betala notan, både genom sina skattepengar och genom sämre flygförbindelser för sin del.
Du har redan den 5 oktober kl17.52 tidigare tvingats erkänna att geografisk placering ger olika logistiska förutsättningar, och därigenom olika kostnadsförutsättningar. Dina premisser 1-3 innebär att du börjar om från noll igen, det är inget jag deltar i.
Ditt resonemang är enkelt, men helt oanvändbart, -kanske av samma anledning. Du startade det här med en pompös föreläsning om att mängden direktlinjer skulle bli fler, och avslutar med att bara fortsätta samma proklamationer, trots att du också på vägen försökt förneka att du överhuvudtaget sagt något annat än att svenska staten inte bör äga ett bolag tillsammans med danska staten.
Till sist bjuder jag dig -mästarekonom svengrot- på två artiklar där flygexperten Jan Ohlsson ordagrant säger att KLM kommer att använda SAS för matartrafik till sina egna långdistansflygningar
“Färre direktflyg”
KLM-Air France kan också ha intresse av att använda SAS för matartrafik när nordiska resenärer ska resa vidare ut i världen. Det skulle innebära färre direktflyg ut i världen med SAS.
– KLM vill definitivt ha SAS-passagerarna på sina långdistansflygningar, säger Jan Ohlsson.”
https://www.vk.se/2023-10-04/bedomare-alla-olonsamma-sas-linjer-forsvinner-c9be1
https://www.di.se/nyheter/flyganalytikern-arlanda-forlorare-med-sas-nya-agare/
Det är i längden meningslöst att upprepa samma sak i olika former och istället för argument mötas av personangrepp (och länkar till irrelevanta uttalanden av “flyganalytiker”). Men en sista gång upprepar jag så enkelt det bara går det jag vill säga i punktform.
1) SAS har beslutat att Kastrup ska vara hub för den internationella trafiken.
2) SAS matar passagerare från Arlanda till sin hub (Kastrup)
Av 1) och 2) följer strikt logiskt att om SAS inte fanns skulle inte passagerare matas från Arlanda till Kastrup, allt annat lika.
Av detta följer i sin tur att om SAS inte fanns skulle utrymmet för direktlinjer från Arlanda vara större. Detta utrymme skulle snabbt fyllas av kommersiellt orienterade flygbolag.
Det bästa för Arlanda vore helt enkelt om SAS bara försvann. Nu försvinner inte SAS helt eftersom danska staten fortsätter pumpa in pengar. Men om SAS grepp om den svenska flygmarknaden lättar, samtidigt som politikerinflytandet i SAS blir mindre, kommer utrymmet för mer kommersiellt inriktad utformning av flyglinjerna från Sverige att öka.
Enklare än så kan jag inte förklara. Om även denna förklaring möts av personangrepp istället för argument tackar jag med detta för mig.
Ja det är bra att du lägger ner nu, och symptomatiskt att detta också sker med hjälp av samma självömkan som genomsyrat hela din framställan i den här tråden från början till slut.
Det stämmer att det inte hjälper hur mycket du än förklarar, eftersom dina papegoj-upprepningar saknar korrekt innehåll. Att de är enkla tillför inget, när de saknar bäring på kommersiellt logik.
1. Kastrup är hub därför att den geografiska punkten har ett bättre logistiskt läge, ALLA kommersiella flygbolag kommer att välja CHP som hub framför ARN i Skandinavien, detta har du själv tvingats erkänna. Ett stort kommersiellt flygbolag som väljer fritt, kommer kanske inte heller välja CHP, men alternativet kommer definitivt inte bli ARN, det är vad alla analyser -som utgår från ekonomisk teori- kommer fram till. För KLM/Air France, som nu äger SAS om du missat detta, kommer det bli Amsterdam som kanske blir det nya prioriterade alternativet om de släpper Kastrup. Stockholm kommer aldrig bli hub. Kommersiella flygbolag kommer inte heller strunta i att ha hubbar.
Allt detta står givetvis du, svengrot, över. Till och med vad människor som arbetat med detta i årtionden säger saknar relevans mot dina, enkelt förklarade, egna åsikter och tankar. Inte med en enda källhänvisad siffra har du lyckats visa att det skulle vara billigare för en kommersiell aktör som KLM att låta passagerare från ARNs upptagningsområde flyga direkt till sina långväga destinationer, än att istället samtransportera dessa med andra resenärer från CHP eller AMS
Så då var det klart, danska staten och diverse danska investerare ihop med AirChance/KLM går in som storägare i det som förut kallades Svenskt Alle Sammen. CPH givetvis kvar som hub i det läget. Jättechans för andra flygbolag att ta över på Arlanda.
Äntligen slipper man skämmas över att som svensk skattebetalare finansiera det danska arbetsmarknadspolitiska projektet Kastrup. Tycker danskarna att det ska läggas skattepengar på att mata flygpassagerare från hela skandinavien via Kastrup får de hädanefter använda sina egna. Sedan tror jag också att detta kommer att frigöra utrymme för andra flygbolag att öppna nya direktlinjer från Arlanda, Gardemoen och Landvetter. Kastrup får fortsätta förlita sig på planekonomiska beslut – men utan att samtidigt skinna oss.
Än har jag inte sett en storaffär där dansken inte blåser oss på ett eller annat sätt.
Runt 250 000 aktieägare kommer sitta med värdelösa aktier, inte för den var värd så mycket men glada kan de inte vara.
KAW (svensk forsknings viktigaste oberoende bidragsgivare) och svenska staten (dvs. vi) tillhör de som förlorar en hel del. Men som sagt skönt att få ett avslut på eländet.
En del fina slottider på storflygplatser för AirChance/KLM när danska kabinfacket lagt in dödsstöten om några år?
Danmark och Holland brukar väl vara bra på affärer, och simsalabim så sitter Sverige på läktaren ?
Det är i längden meningslöst att upprepa samma sak i olika former och istället för argument bara mötas av personangrepp. Men en sista gång upprepar jag så enkelt det bara går det jag vill säga i punktform.
1) SAS har beslutat att Kastrup ska vara hub för den internationella trafiken.
2) SAS matar passagerare från Arlanda till sin hub som är Kastrup
Av 1) och 2) följer strikt logiskt att om SAS inte fanns skulle inte passagerare matas från Arlanda via Kastrup.
Av detta följer i sin tur att om SAS inte fanns skulle utrymmet för direktlinjer från Arlanda vara större. Detta utrymme skulle snabbt fyllas av kommersiellt orienterade flygbolag.
Enklare än så kan jag inte förklara. Om du inte förstår detta ytterst enkla resonemang beklagar jag den bristande förmågan och ger upp.