Som väntat slutar Volvo Cars med dieselbilar som ett första steg i att till 2030 enbart tillverka elbilar. Tdiigare har man 2019 lagt sin fossilmotorutveckling i ett separat bolag, för att kunna sparka ingenjörerna utan att behöva följa turordningsreglerna kontra övrig personal man fortfarande kan ha behov av. Utvecklingen av nya dieslar upphörde redan 2017 och beskedet då var att 2023 var sista dieselåret. Nu blev det 2024.

Men följer alltså sin roadmap någorlunda och brännmotorkompetensen hos den Kinaägda personbilstillverkaren har alltså ingen framtid. Det är i sig inget överraskande, utan visar bara på att man följer sedan tidigare kommunicerad strategi.
Volvo Car skriver i sitt pressmeddelande att den nya VD:n säger:
“Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp. Vi är helt fokuserade på att skapa en bred portfölj av förstklassiga, helt elektriska bilar som levererar allt som våra kunder förväntar sig av en Volvo – och är en viktig del av vårt svar på klimatförändringarna.
[…]
Vad världen behöver nu, i denna kritiska tid, är ledarskap. Det är hög tid för industrin och politiska ledare att vara starka och beslutsamma och leverera meningsfulla strategier och åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna. Vi är fast beslutna att göra vår del och uppmuntra såväl våra kollegor som politiska ledare runt om i världen att göra sina.“
Beskedet är alltså till de svenskar som både älskar Volvo och hatar elbilar att köpa sin sista brännbil från Volvo inom kort och sedan förvandlas till någon slags Saab-ägare som klamrar sig fast vid sin allt äldre fordonspark med näbbar och klor.
Vad ingenjörsbolaget för Volvos och majoritetsägaren Geelys brännbilsmotorer heter har jag faktiskt inte koll på, så jag kan inte titta på utvecklingen av antalet anställda.
Icke Kina-ägda Volvo Group med sina tunga lastbilar, bussar och entreprenadfordon lär dock fortsätta utveckla dieselmotorer.
2030 ska man inte heller längre göra några bensinbilar, inklusive bensinhybrider och 2040 ska hela verksamheten, dvs inklusive hela tillverkningsprocessen vara klimatneutral. Vilket för övrigt innebär att Volvos elbilar då även kommer generera 0 kg CO2-utsläpp i tillverkningen. Redan idag är elbilar mångfaldigt klimatvänligare än brännbilar när man ser till hela livcykeln, och det förutsatt att man inte gör någon återvinning eller återbruk av batterierna, vilket man kommer göra respektive redan gör.
En annan fördel med övergång till elbilar är att antalet bilbränder kommer minska kraftigt, då det är runt 22x så sannolikt att en brännbil börjar brinna som en elbil. Kanske inte så konstigt med tanke på att man kör runt med en tank med explosivt bränsle. Återstår att elbilar kan göra sig av med etanolbaserad spolvätska till fördel för något miljövänligare alternativ, så halveras även elbilsbränderna.
Ett problem med att sluta med dieselbilar är dock att diesel är en naturlig produkt vid raffinering av råolja. En del fraktioner blir bensin, andra diesel och ytterligare delar flygbränsle osv. Dieseln behöver göras av någonstans och idag blir det mer diesel än enbart lastbils- och entreprenadmaskinflottorna, samt exempelvis det sjöfarten gör av med. Problemet är dock övergående i takt med att man även slutar med bensinbilar, men då kommer istället problemet bli att man till slut när sista bensinbilen sålts blir sittande med bensin som restprodukt från den dieseltillverkning som kommer behöva finnas kvar för tunga transporter. Ska bensinfraktionerna bara bli liggande kan ironiskt nog dieselpriserna dubblas när man med halva volymen ska täcka systemkostnaderna. Alternativet vore att elda upp bensinen i kraftverk, men då uteblir miljövinster.
Det är svårt det där med systemtänk.
Volvo Cars majoritetsägare Geely är för övrigt svartlistad av Ukrainas antikorruptionmyndighet, på grund av att de finansierar Rysslands illegala invasionskrig, folkmord, etniska rensning, krigsbrott, tortyr, kidnappningar, våldtäkter och mord i Ukraina.
143 kommentarer
Känns som att Aurobay(tror bolaget som Volvo knoppade av heter så) kommer göra sig av med folk, många här i Skaraborg som jobbar där.
Powertrain Engineering Sweden AB, Aurobay är ett varumärke de äger. Sen har de väl funnits för kort tid för att säga något om trend på antal anställda borde bara finnas uppgifter för förra året tror jag.. Just nu söker de i allafall folk 6st säger linkedin
Volvo Cars har lämnat Autobay helt. Det ägs numera Geely, Renault och hållbarhetsivraren Saudi Aramco.
Känns ändå en smula ironiskt att ett bolag som faktiskt inte börjat leverera helt nyutvecklade elbilar ännu ska slå sig för bröstet att dom leder utvecklingen? När det kommer till eldrift så känns ju Volvo Cars hopplöst efter övriga europeiska bilmärken…
Just därför är det värt utspelet om den slopade dieseln, marknadsföringsvärdet är högt när det hamnar hos alla nyhetsbyråer. Många Volvoköpare är företagskunder, de behöver inte ha nödvändigtvis den senaste tekniken, en OK märkesimage räcker.
De leder inte utvecklingen, så därför måste de satsa på att leda avvecklingen istället!
Sjöfarten håller fortfarande på att gå från bunkerolja till diesel, så dess dieselförbrukning kommer att öka ytterligare några år.
Men det kommer ju att bli ett kraftigt dieselöverskott ändå, i Östeuropa har man just börjat riva ut villaoljebrännare, villaolja = diesel, det kommer att öka mängden tillgänglig diesel.
Priserna på diesel kommer kollapsa så det kommer krävas en MP stödd regering som höjer skatten till 99% av försäljningspriset på pump för att hålla nere förbrukningen.
I hela Europa kommer det att krävas skattehöjningar på diesel och bensin rätt snart, det roliga har vi ju avlönat våra politiker till.
Får väl se om de är kapabla att stå emot opinionen.
Kommer väl endast krävas av politiker. Opinionen är ju starkt emot dumheterna.
Diesel är knappast på väg ut i närtid. Personbilar kan drivas med bensin eller el, men tunga transporter och flyg drivs med diesel (eller flygfotogen, vilket nästan är samma sak). Mycket råolja duger inte heller till att göra diesel; ffa är det Saudi, Ryssland, Venezuela, Iran och Canada som producerar olja som är lämpligt för diesel. Förutom Canada inte så trevliga länder.
Sedan maj har dieselpriset stigit med 40% i dollar räknat, som en följd av Saudis och Rysslands “frivilliga” begränsningar. Åtminstone i Rysslands fall är nog begränsningarna en följd av sanktioner, och ingen vet riktigt hur mycket olja saudierna har kvar. Trots att de inte hittat några stora fält sedan 1960-talet och har pumpat friskt sedan dess, så har de inte rapporterat in några minskade reserver.
“Every economy is quite literally fueled by diesel”
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Saudi-Oil-Production-Cuts-To-Deepen-Rift-With-US.html
Förra året var Volvos del av den globala bilmarknaden 1.24 %.
Det kommer knappast att saknas dieselförbrukare bara för att Volvo slutar tillverka dieselbilar.
Jag är inte speciellt oroad för överskott av någon viss destileringsfraktion. Det går att bygga ut raffinaderierna för att omvandla den till något annat men det blir förstås kostnader och förluster på vägen.
Dessutom borde det ju finnas en poäng i att efterfråga fraktioner som annars inte kommer till användning. Det borde ju bli billigare med diesel om det börjar bli bara en slaggprodukt vid framställning av andra produkter.
Jag tror med andra ord inte dieselbilar försvinner snabbare än bensinbilar om man ser till HELA fordonsflottan och inte bara riktar in skygglapparna på något enstaka bilmärke.
Man kan kracka långa kolvätekedjor till kortare, men det är dyrt och krångligt att förlänga kedjorna så det gör man inte. T.ex. amerikansk skifferolja duger inte till diesel eftersom råoljan är för lätt.
Ett bättre alternativ till att köra bilar på bensin eller diesel är att göra el av det med optimerad elverkningsgrad… Vad jag förstår kan det brännas i gasturbin och erhålla uppåt 60% elverkningsgrad. Mycket bättre än typ 20% i verklig drift på en bil.
Gasturbiner kan som jag förstått det inte köra några längre tidsperioder på olja, man får för höga NOx-utsläpp och når snart gränserna för vad man tillåts släppa ut. Således är fossilgas att föredra.
Du har inte hängt med i utvecklingen ser jag. Dieselmotorer kan numera nå en verkningsgrad på 50%
https://www.nyteknik.se/fordon/deras-dieselmotor-har-en-verkningsgrad-pa-50-procent/135732
Vad blir verkningsgraden i en typisk upp-ner-start-stop-accelerera-bromsa-körcykel?
22%
Tidigare skeppades ju diesel från USA till Europa och en del bensin till USA för vi hade mycket mer dieselbilar här.
Vi I Östeuropa värmer mestadels med gas. Sedan köper vi beg dieselbilar i väst. Sist men inte minst ett gammaldags raffinaderi klarar 40/60 diesel/bensin eller 60/40 bensin/diesel. Det moderna Preem Raff som förbjöds att byggas i Sverige klara en betydligt bredare mix. Sedan exporteras redan överskott av bensin till USA. Tillika importer vi överskott av diesel. Volvo ger upp viktiga marknader i och med avskaffandet av dieselmotorer. Detta sagt är det ut som att Volvo bara blir en “Badge” i Geely portföljen i framtiden. Synd tycker jag
Fotogen är en blandning av kolväten med 10-16 kolatomer och dieselolja en blandning av kolväten med 10-22 kolatomer.
Världens största oljereserver i Venezuela består av kolväten med så många kolatomer att de redan nu crackas till kortare och användbarare kedjor.
Detsamma gäller nog för Canadas oljesand.
Så det där med att balansera mängderna bensin, fotogen och diesel är nästan säkert inget problem.
Amerikanarna är nog inte så dumma. Man kan säkert köpa häftiga bensinbilar med V6/V8 under många år till. No problem.
Häftiga….. oj… är du 12 eller 68år? Det var länge sedan det gick säga så utan att betraktas som en fossil…
“Häftigt” är väl både fräckt och fräsigt? Jag tycker åtminstone att det är fränt!
Sss! Häng me lite va.
“Käckt” säger kidsen nuförtin. Tror jag?
😆
Det är häftigt att betala skatt, har jag hört.
Finns inget som heter nollutsläpp, all produktion och drift skapar utsläpp.
Sedan behöver det införas accelerationsbegränsningsr på elbilar. Tyvärr är det många som inte klarar pressen från imagen utan måste köra om där det är olämpligt och göra kraftiga accelerationen som gör det svårare för medtrafikanter att uppfatta fin fart.
0-100 på 9 sekunder borde räcka, min Toyota ligger på 14,och då skulle man få ett lugnare tempo. Det som verkligen behövs är motorsvaga och billiga elbilar för massorna.
Sedan det där med LAS, jag skulle inte acceptera att gå över till ett annat bolag utan att behålla senioritet. Vid min ålder och anställningsår har du 12 månaders uppsägningstid och det vill jag inte byta bort mot 1 månad. Blir man uppsagd så blir man. Vet folk som vägrat sådana övergångar och de har snyggt blivit utköpta med ett paket. Stora företag vill sköta stora uppsägningar diskret. Och säger du upp mer än 50 personer måste du lägga varsel viljet stora företag vill undvika.
Surt sa räven. Finns ju bilar som gör 0 – 100 på 25 sekunder.
När turbon gick sönder på min diesel gjorde den 0-100 på 1 minut och 30 sekunder, eller typ 8 km.
Ungefär som Mercedes 220 D ifrån 70-talet.
Jag anar viss sarkasm i utläggningen kring accelerationsbegränsning. Men ändå, jag satt i en elbilstaxi för något år sen där chauffören la kroppen bakom rattutslag samt pedaltryckningar på både gas och broms. Eftersom taxifärden var ett resultat av en firmafest var kastspyan inte långt borta när han tvärnitade framför torpet, på vad man får förmoda var helt blankslitna däck. Kallingarna var redan nersölade. Jag var skiträdd, faktiskt, och inte gick det att lugna ner honom heller (“det blir lite kurvigt här längre fram, och den dåliga sikten beror på natt, dimma och avsaknad av lyktstolpar”). Nu har elbilen förstås ingen skuld i varken rattutslag eller inbromsningar, men jag kan ta gift på att bilens pigghet inspirerade körstilen. Din accelerationsbegränsning skulle kanske uppskattas av hans kunder. Om han lever idag; det var en av de sämsta bilförare jag sett. Live fast and die young.
Utköpspaket är som sagt den moderna varianten av varsel…
Jovisst, men hade Mikael Svenbo jobbat på ett bättre företag som gett ett paket hade han kanske haft tid att brygga över konjunkturdippen och landat bättre.
Har du bara ett år eller två kan du söka jobb inom fler sektorer och orter eller kanske hinna gå en kurs.
Även om du behåller dina anställningsmånader vid övergången så kommer ju det inte att hjälpa om ditt nya ”fulbils-bolag helt lägger ner sin verksamhet. Då kommer ”spolingarna” med 18 månader på det uppolerade ”finbils-bolaget” att ha jobbet kvar medan du får gå och stämpla trots dina 15 år.
Du behåller din längre uppsägningstid, kolla dock avtalet noga.
Annars kan det vara bättre vägra gå över och att ta ett paket från det fina företaget som vill bli av med dig för det här med avknoppning av oattraktiva delar av företaget handlar oftast om en diskretare form av dumpning.
@VILLAVOLVOVOVVE
Volvos pressrelease säger att elektriska drivlinor inte genererar några utsläpp. Man bör nog tolka det som det står och inte blanda in produktionen av drivlinan.
Visst släpper en elbil också efter sig gummi på vägbanor, men med utsläpp syftar de flesta numera på klimatförändrande utsläpp (dvs främst koldioxid när det gäller bilar).
Det sämsta med elbilar är inte deras klimatvänlighet utan att de är dyrare än alternativen.
Gött för oss Saab-älskare att Emily GT är på gång i Trollhättan. Ser ut att bli en värdig uppföljare till alla goa Saabar därute.
Dock, priset … 1-2 miljoner är min ponduspostulering. https://cornucopia.se/2023/07/nevs-emily-gt-blir-en-produktionsbil-men-kommer-antagligen-kosta-1-2-miljoner-eller-mer/
Den bilens produktion tror jag på när den syns
Det som är riktigt intressant med Emily GT är att det inte är en bil som försöker komma ikapp Tesla utan en bil med unika poänger, som t.ex. är byggd för konstant torque vectoring och att packningen avviker radikalt från alla andra bilar (vilket avspeglas i hur batterikassetten är utformad). Man kan väl säga att den har mycket Saab-attityd, de har vågat gå utanför boxen, vilket typiskt resulterat i verkliga tekniska fördelar.
Själv fortsätter jag att köra Saab pga. bristande habegär för nya bränslebilar – lägger istället en bråkdel av nybilspengar på renoveringar och bra förebyggande service, och skrattar hela vägen till banken. I en bil med solid tillförlitlighet.
Till skillnad från Tesla så sitter nästan alla andra fast i packningen som bränslebilar har, med resultat av tunga bilar och/eller dåligt utrymmesutnyttjande. Det är i stora drag Tesla Model 3 och några kinesiska bilar som platsar om man letar efter en fullvärdig prisvärd elbil med normal sittposition, och ingen av dem har än så länge en fördelaktigare ekonomi än att fortsätta med Saab.
Men jag räknar med att det kommer att ändras inom de närmaste åren, både ekonomin och förbättrad tillgängligheten på bra elbilar. Men det är uppseendeväckande hur ont om fullvärdiga alternativ det fortfarande är, och jag räknar bort bilar som säljs med förlust (Compliance Cars) som ändå är dyrare men sämre än Tesla (Model 3), och bilar där man släpar runt med 500 kg extra utöver (Tesla Model 3) då kostnaden för dessa troligen kommer attt skina igenom när det kommer till framtida underhållskostnader.
Fascinerande att Tesla ökar runt 50% per år (både lokalt och globalt) utan att någon annan biltillverkare (utanför Kina) riktigt verkar fatta galoppen – ska man bygga en bra elbil måste den byggas från grunden som en elbil utan att snegla på bränslebilar eftersom en elbil är centrerad runt batteriet och inte drivlinan – och Emily GT är en av de mest radikala på det området då den helt saknar något som ser ut som en drivlina.
Ja, du har helt rätt @Danooo7.
De verkar ha tänkt helt i nya banor och släppt mycket av sitt fossilarv. Man hoppas ju att Christian von Koenigsegg, som varit med i kulisserna vid “lanseringen”, tar upp tråden och köper projektet, Men som bloggarjäveln säger, det kommer nog att bli dyrt.
Ja, om man nu inte tillhör “eliten” som anser att pöbeln får hålla till godo med cykel/elmoppe/allmänna kommunikationer medans de själva glider runt i elbilar, så inser man ju att utsikterna att avskaffa fossilbilarna de närmaste decennierna är obefintligt. (Lite som hycklarna som glider runt i privatjet till miljökonferenserna runtom i världen)
Majoriteten av volvos potentiella kunder har fortfarande inga bra laddlösningar, men även om de fanns, varifrån ska råmaterialet till framförallt batterierna komma för att täcka tillverkningen av alla dessa fordon?
Jag är skeptisk. Men jag lever också i en verklighet där elbil inte är ett alternativ, och jag har heller inte möjlighet att ha fler bilar för olika behov.
Men det finns andra tillverkare, jag är inte direkt orolig.
Däremot tror jag vi kan säga adjö till Volvo inom 10 år, vilket är trist.
Ca en tredjedel av nybilsförsäljningen i Sverige hittills 2023 är fortfarande bensin/diesel, men det går neråt rätt fort. 2021 var det hälften.
När vi vill ha mer metaller så prospekterar vi och gräver mer. Det har aldrig varit ett hinder. Plug-in-hybrider finns för de som saknar laddmöjligheter hemma. Säg 20 kWh batteri, det blir ca 140 kg och 10 mil räckvidd på el, om du laddar i närheten av jobbet eller så. Kostnaden för 20 kWh batteri bör inte vara mer än 50,000 kr idag trots kalle-anka-valuta.
Sverige är typ 0,1% av världsmarknaden… Vad som funkar här funkar inte nödvändigtvis i resten av världen.
Ta bara biobränslen, lilla sverige sväljer ju en enorm andel av världens samlade produktion av biobränslen vilket det avslöjades för inte särskilt länge sen.
“2018 uppskattade Drivkraft Sverige att Sverige använde 30 procent av den globala produktionen av biodieseln HVO, eller 55 procent av produktionen inom EU. Detta biodrivmedel blandas sedan i dieseln på grund av reuktionsplikten.
– Om övriga världen skulle bete sig som Sverige hade det inte funnits någon regnskog kvar, hävdar Stefan Wirsenius.”
https://www.varldenidag.se/nyheter/forskare-sveriges-hoga-reduktionsplikt-skadar-miljon/repwdl!ty0n8HnQNqKSQaqwpQFQ/
Volvo har gjort skitbilar sedan de otroligt tramsiga xc-modellerna började komma säg främst efter xc60n, hurr durr släng lite plastdetaljer på bilen så är den ”cross country”.
V70XC (a.k.a. XC70) var dock bra.
“Som väntat slutar Volvo Cars med dieselbilar som ett första steg i att till 2030 enbart tillverka elbilar. Tdiigare har man 2019 lagt sin fossilmotorutveckling i ett separat bolag, för att kunna sparka ingenjörerna utan att behöva följa turordningsreglerna kontra övrig personal man fortfarande kan ha behov av. ”
Det där är nog ett rätt stort missförstånd. Det går aldeles utmärkt att göra sig av med personal som man inte längre har behov av – det kallas att säga upp folk på grund av arbetsbrist. Turordningsreglerna sätter ju inte några käppar i hjulet med tanke på att man vid sådan uppsägning också gör en inventering av vilka kompetenser som behövs i nya organisationen och baserat på det fastställer turordningsreglerna.
Hade så inte varit fallet så hade ju iden med att knoppa av verksamheten pga turordningsreglerna ju krashlandat ganska omedelbart på grund av just turordningsreglerna.
Ja en ingenjör som utvecklar en fossil motor hamnar nog i en annan turordningskrets, men man slipper nog en del dålig PR för Volvo om man varslar i ett delägt bolag eller kanske då tom noterar eller säljer sin andel innan det varslar eller konkursar.
Jo, men problemet är ju som sagt att en arbetsgivare inte bara kan ta och flytta personal till annan arbetsgivare. Det är ju så att det iaf en del avseenden likställs med uppsägning och då komer ju turordningsreglerna in redan i det läget.
Sen om det är så att det står klart att det separata bolaget bedöms som dödsdömt från början så är det nog inte så att man kan ducka dålig PR för den delen heller.
Det är precis som du säger, men varslar du mer än 50 personer måste du lägga varsel och det bromsar lite så man inte säger upp personer bara för att återanställa till lägre lön senare. Företag idag är måna om sin CSR-image.
Efter en skummat lite i lagtexten så ser jag inte något som befriar arbetsgivaren från varsel om man skall göra sig av med massa folk bara för att det kommer finnas en annan arbetsgivare som anställer dem.
I synnerhet om den nya arbetsgivaren bedöms vara dödsdömd så har jag dessutom svårt att se att det är förenligt med lagens syfte att ducka varsel.
Att först knoppa av ett bolag kräver egentligen inget mer än en MBL-förhandling.
I detta fall gör man det först. Och självklar ”finns inga planer på verksamhetsneddragningar”.
… två år senare däremot. Men som sagt är det över femti som berörs så måste det varslas, men när en hel verksamhet berörs så är LAS ”sist in först ut” omvandlad till ”alla på en gång!.
Kanske själva avknoppandet, men att avbryta anställningen för anställda tror jag inte riktigt räcker med lite LBL-förhandlingar och sen kasta allt vad LAS, Avtalsrätt heter osv ut genom fönstret? Skulle inte tro det va.
Geely har plockat ut det av värde och kastat in det i BYD och Lynk & Co
Dags att avveckla. Var väl ingen som var förvånad.
Känns som vi är tillbaka lite i att elbilsfantaster vill pracka på alla andra en elbil istället för att bara välja vad de vill ha för bil och va nöjd med det.
Btw har jag nämnt att jag är vegan?
Diesel kostar runt 700-800€m3 resten är politiska beslut
Emanuel2: Ser du på teve? 😉
…….”Vad världen behöver nu, i denna kritiska tid, är ledarskap. Det är hög tid för industrin och politiska ledare att vara starka och beslutsamma och leverera meningsfulla strategier och åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna. Vi är fast beslutna att göra vår del och uppmuntra såväl våra kollegor som politiska ledare runt om i världen att göra sina.“……
Bingo! Måste vara rekord i floskler a´la MP.
Undrar om de använt en floskelgenerator?
För övrigt gäller “Go woke, go broke”.
Att börja skriva kunderna på näsan vad de ska välja är nog inte så lyckat. Man skänker alltså bort en del av marknaden.
Idiotiskt anser jag.
Ytterligare ett av Volvos, på senare tid felaktigt fattade beslut. Volymerna överskott på Diesel står inte o faller i och med att Volvo slutar tillverka dieselmotorer till personbilar. Mercedes utvecklar dieselmotorn för personbilar, likaså Volkswagen, BMW, Toyota, Mazda, Ford……..
Gör de? Budskapet från flera av dem har varit att man slutar ta fram nya motorer och bara arbetar med vidareutveckling av befintliga modeller. En massa motorer går förmodligen i graven när Euro 7 införs om några år.
Det var alldeles nyligen som jag läste i en tysk tidning att de tyska biltillverkarna satsar på utveckling av en modern generation förbränningsmotorer. Jag har bara svårt att hitta artikeln nu. Försöker söka, för det är ett intressant område.
8,40 kr/litern kostar dieseln i dag, resten är handlarmarginal, energiskatt,CO2 skatt, reduktionsplikt och moms, dvs jag har våran rubelkurs inräknat i vad dieselns värde Rotterdam är
Alla de råvaror som behövs i ett bilbatteri och en elmotor, räcker dagens kända reserver?
Ja de gör nog det, men priserna går ju upp om man ska utvinna “allt” Det är så klart även det en ändlig resurs men liksom för oljan kommer det i praktiken mest handla om att den blir dyr. Visst politik kan påverka det där lite på marginalen men jag har inga stora förhoppningar om annat än att vi kommer utvinna och använda olja så länge det finns en signifikant ekonomisk anlednig till det. Och just lithium hard et dessutom kommit några nyheter om stora nya fynd, de är nog lite spekulatiba än men det kommer man nog snart ha utvärderat. Norge och USA så i allafall stabila länder.. och vore väl kul för Norge om de får fortsätta köra på med lithium efter oljan.
Kan väl för all del länka till något sånär trovärdiga källor, der finns fler fynd det är lite trendigt att leta efter lithium nu verkar det som 🙂
https://www.independent.co.uk/tech/norway-phosphate-solar-panels-battery-b2371044.html
https://www.extremetech.com/energy/worlds-largest-lithium-deposit-found-along-nevada-oregon-border
De sällsynta metallerna verkar inte vara så sällsynta, finns efterfrågan så verkar man även hitta dessa metaler
Nja, de finns lite överallt, och åtta av dem upptäcktes i Ytterby gruva på Resarö utanför Vaxholm (obligatoriskt resmål för naturvetare): Ytterbium, yttrium, terbium och erbium har alla fått sina namn från Ytterby, och scandium, thulium och holmium är namngivna efter Skandinavien, Thule och Stockholm. Varför tantal heter som det gör vet jag inte.
Däremot är koncentrationen låg. Kinas dominans beror mest på att de är accepterar den miljöförstöring som slaggresterna utgör.
Edit: Tantal är tydligen döpt efter den antika mytologins Tantalos. Logiken är inte helt klar för mig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tantal
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tantalos
Enligt vad jag råkade se vid slötittning för några halvår sen förekommer icke oväsentliga mängder “REM” i slagg kring Kiruna, Boliden osv. Boliden lär även ha en hel del nickel och annat i tippar.
Mera en fråga om ekonomisk utvinning, tolkar jag det som. Under vederbörliga miljöhänsyn, som är flagrant frånvarande i orter som Nikel (RU). (Eller Kongo) Litium förekommer i praktiskt obegränsade kvantiteter i vanligt havsvatten och det ska finnas nanoteknik för att sila fram det billigt.
Några av de ädlare elementen är däremot mer svårfångade sägs det.
Det har alltid bara varit ca 30 år av koppar kvar och givetvis har produktionen av koppar hela tiden ökat kraftigt. Kända reserver-begreppet är alltså inte så intressant; man prospekterar mer när det behövs.
Jag är inte emot miljömålen.
Men läser att Polestar med nuvarande burn rate har förbryllat sitt kapital innan årsskiftet.
De ska även inte betalat Volvocars för produktion.
Blir nog inget överskott på Diesel, betänk att alla stridsvagnar,Archer och himars går på Diesel.
Det är inga stora volymer som stridsvagnar förbrukar, de må vara törstiga men de går inte många timmar i sitt liv, är nog få dieselmotorer som går så många timmar om året som en mjölkbilen som hämtar vid kostallarna, de går 24/7 365 dagar i princip om de inte är på verkstad
Tyska bilindustrin har sagt att förbränningsmotorer behövs i framtiden, för bränslen som biogas, biodrivmedel (från exv skog i Sverige) och e-fuel. Vindkraftverk tillverkar redan i dag vätgas vid överproduktion exv i Holland.
Det är mycket dumt att pumpa ner koldioxid i havsbottnar, när man kan göra motorbränsle av det. Vattenfall m.fl har ett projekt i Forsmark.
SAAB Gripen har flugit med e-fuel redan, bränsle från UsAirForce. Bränslet kommer från Californien.
Samma sak har SAS gjort med bränsle från USA, där American Airline har kommit långt!
Det kommer inte komma upp i nån volym. Batteri för bilar. Batteri för lastbil och eventuellt vätgas. Batteri+vätgas för flyget. Ammoniak för fartyg. Min killgissning i ett 20-årsperspektiv.
Glöm batteri för flygplan och tunga lastbilar!
Short-hop elflyg mellan citynära flygplatser kan vara nära! Småskaligt, tyst och woke i största allmänhet. Utom för dem som vill bygga radhus på startbanorna (och ryska troll, då, av kongruenta skäl).
Fördelen med dessa cityhoppers är att man slipper bygga snabbtåg överallt och förstöra massor av natur och miljö. Fast det blir lite mera buller lokalt vilket de lokala miljökämparna inte gillar.
De föredrar att utlokalisera miljöstörningarna till obygden.
Oj, måtte ha snavat på ett snöre. Postar om:
Short-hop elflyg mellan citynära flygplatser kan vara nära! Småskaligt, tyst och TIDSENLIGT i största allmänhet. Utom för dem som vill bygga radhus på startbanorna (och påverkansagenter, då, av kongruenta skäl).
@BYTORPET
Det är rätt dumt att göra motorbränsle av fossil koldioxid. När man bränner bränslet kommer den koldioxiden tillbaka till atmosfären. Nä, bättre att gömma den koldioxiden.
Det går ju att göra bensin och diesel av enklare kolväteföreningar, så det borde gå att göra diesel eller något annat av bensin också. Dock tar det väl ett tag innan raffinaderierna byggts om och anpassat sig.
En el-bil är endast miljövänligare än en fossilbränsledriven bil under sin livscykel om och endast om den uteslutande/företrädesvis laddas med fossilfritt genererad elekricitet.
En miljömässig fördel är dock att de lokalt genererade utsläppen i exvis storstäderna uteblir.
Det jobbas HÅRT med detta och man är inte långt borta från att nolla skillnaden i tillverkning, i sverige iaf så är risken stor att du ladda med CO2-neutral el..
Nej, även med el från 100 % fossil kolkraft i Kina minskar koldioxidutsläppen med ca 40 % och därför ännu mer i europeiska länder om det används elbilar.
Det har jag väldigt svårt att tro på. För femton år sedan hade min dåvarande chef fått för sig att vi skulle licensiera en drivlina för hybridbilar, och jag deltog i någon elbilskonferens. Då gällde att elbilar och bensinbilar gav upphov till samma koldioxidutsläpp, well-to-wheel. Visserligen har elmotorn en bättre verkningsgrad (95% mot 40%), men det uppvägs av förluster i elproduktionen. För fortfarande genereras över 80% av världens el från fossila bränslen.
Elbil bra. Fossilfri produktion bra. Totalt sett bra. Så enkelt är det. Elproducenter, konsumenter, stat, elbilsföretag måste göra sin del – annars funkar det inte. Att köra blame-game är ju bara ett försök att slippa göra något själv. ”Men, Gurra plockar ju inte undan sitt skräp, så då behöver inte jag heller”. Den tiden är förbi.
Problemet är ju att 80% av elproduktionen inte är fossilfri, globalt sett. John2022 tog ju upp fallet “el från 100 % fossil kolkraft i Kina”, vilket knappast kan klassificeras som fossilfritt.
Själv har jag bara ägt en bil under några månader i USA 1983. Fast den drog tre liter/mil.
Elbilar är ju inte fel enbart för att elproduktionen inte är ikapp ännu. Vi får hoppas världens länder skapar elsystem som kan lösas utan fossila bränslen.
Det är nog feltänkt att anta att elbilar drivs med global elmix. Elbilar hamnar främst i länder med bättre elmixar, och elbilar kan ofta laddas när elen är billig, dvs när förnybart dumpar elpriserna. Det leder i sin tur att lite mer förnybart kan pressas in i elsystemen.
Det där har Bloggarn helt nyligen debunkat för åttisjuttonde gången, ehuru på X. Orkar inte leta en gång till, men livscykeln är redan nu till elbilens fördel ur klimatsynpunkt.
Och man bör inte ignorera att oljeraff slukar en hel del kobolt och att det går åt platina och palladium till avgasrenaren i varenda brännbil. För den som “tänker på barnen i Kongo”.
Det är nog bra att Thomas förre chef är Thomas just förre chef.
Fel av mig. År 2022 användes fossilt kol för ca 61 % av Kinas elproduktion och 31,6 % var från förnybara källor. Men räknat på hela livscykeln för elbilar och då för Kina är fortfarande en koldioxidreduktion på ca 40 % (alltså att bilen tillverkas och används där) jämfört med bensinbilar. Motsvarande siffra för Europa är 66 %–69 %.
“EV adoption is already helping to reduce CO2 in China, on average, with estimated life cycle emissions per kilometre driven around 40% lower than for gasoline-fueled cars; the differential will widen as power generation is decarbonised.”
https://www.carbonbrief.org/analysis-chinas-co2-emissions-in-q2-2023-rebound-to-2021s-record-levels/
Källan för ovanstående länk finns på
https://theicct.org/publication/a-global-comparison-of-the-life-cycle-greenhouse-gas-emissions-of-combustion-engine-and-electric-passenger-cars/
Anledningen till att kina gått före med elbilen har ju mycket att göra med de enorma problemen som de har med smog. Då skiter dom hur dom producerar elen.
R30, just precis! Det är en enorm vinst för Kina bara att elen görs nånannanstans än i miljonstäderna.
https://www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8
Jo, det kinesiska ev undret…
https://www.youtube.com/watch?v=qKa8mVOe5so
Ja, det finns en hel del videos från brinnande bilar och andra elfordon i Kina, men det handlar om sådant som också är tillverkat där. Enkla svaret varför det är så, är tydligen att det är dålig kvalitetskontroll och låga krav på batterierna som är avsedda just för den kinesiska marknaden och som sagt även tillverkas där.
Nja, en mycket enklare förklaring är att det inte finns tillräcklig tillgång på bensin och diesel för att det skulle räcka till alla kineser som vill ha egna bilar. NEVS redovisade prognoser som påvisade att man var på väg dit i närtid redan 2012 i samband med att de övertog Saab-fabriken.
Och naturligtvis är det ekonomi som gör att elbilsförsäljningen bara ökar. En mellanklass bränslebil förbrukar ju bränsle för upp mot 500 000:- under sin livstid, oaktat andra kostnader och problem, så det är säkert väldigt få som kommer att hålla kvar vid bränslebilar på sikt oavsett vad de säger.
Nu var det varför det brinner många elfordon i Kina, som jag kommenterade och inget annat.
LW under bilden i artikeln: “Gammal brännbils-Volvo.”
–
Ja, så är det på ett sätt, men just denna modell är en Volvo 262C Bertone som är en lyxigare coupé och tillverkades mellan 1977 och 1981, och i endast 6 622 exemplar varav ca 200 blev kvar i Sverige. Även om bilarna tillverkades av Volvo i Göteborg var det Bertone i Turin i Italien som slutförde produkten, så detta är en högst unik modell.
Bertone var en italiensk designfirma som också tillverkade bilar, men som fick ekonomiska problem och köptes av Fiat år 2009.
Även om jag inte är något fan av Volvo, är det ändå roligt och bra att försöka ha hyfsad koll på speciellt äldre modeller som var svenska och som kan räknas till kulturarvet. Jag tänker så man inte blandar ihop en vanlig Volvo 240 med en 262C Bertone. ☺️
Bilen såg närmast komisk ut med sitt tillplattade tak. Motorn kom från Frankrike. Ägde själv en Volvo 264. Bilen var några år gammal när jag köpte den och jag fick med mig en burk bättringsfärg vid köper. Något år därefter rostade bakluckan sönder. Var nog den sämsta bil jag någonsin ägt. I dag är det 17 år sedan jag hämtade min MB 320 CDI i Stuttgart. Har bilen fortfarande och kommer ha den livet ut.
Hittade två Volvo 262C Bertone (-78) som är till salu för 185 000 kr resp. 199 900 kr.
David Bowies Volvo 262C Bertone (-81) såldes på auktion för snart 6 år sedan och gick för 1,7 miljoner kr.
Ja, vi behöver elektrifiera fordonsflottan. Men, varifrån skall elen komma. Energimyndigheten beräknar att den storskaliga elektrifieringen kräver 200 nya TWh per år.
Vind och sol kommer inte att kunna tillfredställa detta behov.
https://bulletin.nu/debatt-sol-och-vind-kan-inte-klara-sveriges-langsiktiga-klimatmal
Räkna på det. Det är inte särskilt stora mängder el som behövs för elbilsflottan. Eluppvärmda hus på 70-talet drog betydligt mer.
200 TWh? 😂😂😂
Sverige har gjort av med 130 TWh totalt de senaste 12 månaderna och exporterat nästan 30 TWh.
Det säljs runt 6 miljarder liter diesel per år i Sverige och man får inte ut mer än 5 kWh/liter i en lastbilsmotor. Därför borde 30 TWh räcka för att ersätta detta. Att dessutom elektrifiera alla bensindrivna bilar kräver på sin höjd 15 TWh.
Så vi skulle kanske behöva 15 TWh extra mot idag.
Tack för att du tog dig tiden att komma med fakta här!
Här har faktiskt lobbyisterna från vindkraftsidan skuld. Man har hittat på rena fantasisiffror för hur mycket el Sverige skulle kunna göra av med. Jag har sett att de kör dessa siffror som kampanj på nätet också. Till och med Putin har mer underlag för sina siffror då är det illa 😁
Sveriges elanvändning minskade mellan 2022 och 2023 trots den snabba elektrifieringen av fordonsflottan. Faktum är att Sverige inte gjort av med så lite el sedan mitten av 1980-talet.
Läste att det går att trimma o effektivisera vattenkraften som då ger 8 procent mer.
Sverige har sänkt inomhustemperaturen rejält.
Trimmar man vattenkraften ökar uteffekten, vilket är bra för effektsituationen men det finns inte mer vatten i dammarna för det. Nackdelen är att det blir större variationer i flödena och sämre ekologi nerströms.
Tack för klarläggandet angående trimmning.
Av den minskning i elförbrukningen som skett i Sverige hittills i år jämfört med förra året så har den största delen skett inom den sektor som SCB benämner som Bostäder, servcie m m. Oklart exakt vad som ingår i denna sektor. Fast det skulle väl gå att ta reda på om man är tillräckligt intresserad. Den andra sektorn där det skett en stor minskning är inom mineralitvinning och tillverkning.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/140244
P S.
Ett litet förtydligande. I SCB-tabellen ovan har jag lagt in en summering av värdena för de första sju månaderna 2022 respektive 2023. Jag var lite lat när jag gav beteckningen för detta. Där det står 2207 menas alltså summan av 2207M01 till 2022M07. På samma sätt för 2023.
D.S.
Fast, nu sa jag inte att elektrifieringen fordonsflottan skulle kräva 200 TWh. Siffran gäller för elektrifiering i avsikt att eliminera all användning av fossila produkter inom alla sektorer. En storskalig elektrifiering skulle enligt Energimyndigheten år 2045 kräva 370 TWh per år. Idag produceras runt 170 TWh per år. Alltså kommer ytterligare 200 TWh att behövas. Fordonsflottan måste förstås konkurrera med alla andra sektorer. Kanske uttryckte jag mig på ett sätt som kunde missförstås. Mitt misstag.
Transportsektorn förbrukar ca 79 TWh per år (Energimyndigjheten . Energy in Sweden 2022. An overview). Absoluta huvuddelen i form av fossila bränslen. Hur mycket elektrisk energi som skulle gå åt för att ersätta detta beror på vilket sätt elektrifieringen av fordonsflottan genomförs på.
Bra förtydligande. Ja, den frågan är verkligen lite jobbigare. Att ställa om hela samhället är ju en helt enorm utmaning. Där vet jag ingen som kommit med bra svar. 400 miljarder i någon form av statsgaranti för ny kärnkraft kanske är en del i detta?
Henrik, det är inte speciellt lustigt och orealistiskt med en förbrukning på runt 200 TWh i Sverige för det räknar t ex även Svenskt näringsliv med. Testa att googla just “200 TWh” får du se att det kommer upp en hel del om detta, så det är ingen direkt påhittad siffra.
Så intressant detta är. Det är inte många år sedan det panikartat basunerades ut att fossilbilen kommer finnas kvar i evigheter och att pluginhybrid var det nya svarta som skulle frälsa och rädda världen. Säg som det är istället – man behövde krama ut max ur fossilbilen så länge som möjligt. Nu när konkurrensen från kinesiska elbilar och Tesla gjort det omöjligt med framtiden för fossilbilen så är det andra tongångar.
Fortfarande har ju tillverkarna inget bra svar på hur lite tyngre transporter skall hanteras. Vad ersätter hantverkarnas fullastade förbränningsmotordrivna skåpbilar och pickuper, där de ibland behöver dra med sig ett släp med tyngre verktyg på?
Det finns både eldrivna skåpbilar (Amazon har massor från Rivian, men finns Mercedes mfl), och pickups (Ford Lightning t.ex, och GM mfl, även om både Ford och GM kommer stryka med inom några år).
Det finns redan, och är i uppbyggnad.
Fransoserna och Nissan, bl a, har till synes kapabla småskåpbilar på el. Hantverkarbilar går sällan maratonsträckor – gubbarna ska ju helst jobba också 😉
Synd om/när tillverkning av syntetiskt bränsle med kärnkraft kommer igång. Det är ju faktiskt (nog) en fungerande lösning på en massa problem.
En svensk uppfinning håller på att knoppa ut sig: Phoenix BioPower. Eldas med t ex skogsavfall och vattenånga på nåt vis. Bra verkningsgrad att driva gasturbiner och kan ge rent kol ut som biprodukt (Carbon Capture). En stötesten har varit att deras experimentella turbiner kom från Ukraina, så det har gått lite sakta på sistone …
Medelhög elproduktionskapacitet, typ industri eller nätstabilisering.
Disclaimer: Jag har en smärre aktiepost i bolaget, som just gör en emission.
Nu skall man alltid vara försiktig med investeringsråd. Tekniken kanske kan bli lönsam. Ingen susning.
Men, EU:nya krav på kolinlagring innebär att i den på EU-lingo benämnda LULUCF-sektorn där skogen ingår så måste, i Sveriges fall, kolinlagringen öka med ca 10 procent. Alltså måste antingen mer biomassa lämnas kvar i växande skog eller så måste mer biomassa/trä byggas in i långlivade träprodukter.
Allt annat lika måste uttag för bioenergi ur skogen minska. Ett alternativ skulle förstås vara att minska uttag av ved för pappersmassa och istället bränna denna ved. Fast högst tveksamt om det är ett ekonomiskt alternativ.
Detta är förstås inte helt sant. Vid avverkning lämnas en del avverkningsrester kvar i skogen. Om man skulle ta vara på dessa istället för att lämna dem kvar så skulle dessa kunna användas till bioenergi utan en kostnad i termer av ökad koldioxidemission. Totalt sett är dock utrymmet för att öka mängden bioenergi som används klart begränsad. Bioenergi är knappast en avgörande komponent för att ersätta fossil dito.
Att dammsuga kalhyggena på skogsrens (“grot”) har nackdelen att det blir sämre livskvalitet för en hel del livsformer i den f.d. skogen.
“En annan fördel med övergång till elbilar är att antalet bilbränder kommer minska kraftigt, då det är runt 22x så sannolikt att en brännbil börjar brinna som en elbil”
Om jag minns statistiken rätt så var det 22x troligare att det är en brännbil som brinner om en bil brinner. Detta beror främst på att det finns så mycket mer brännbilar. Det är således inte 22x så sannolikt att en brännbil börjar binna som en elbil.
Nej… Det var “per capita”…
Sett till hur många bilar som finns av respektive drivmedel så brinner 22 soppabilar per elbil.
Skall bli intressant att se hur det blir när bilarna blir gamla och rostiga med eftersatt underhåll. Det är inte så många elbilar som uppnått en ålder på 15 år än. Kommer de fortfarande vara lika säkra att snabbladda med effekter över 100kW… återstår att se.
Ur ett preppingperspektiv på Sverigenivå. Vad händer om alla fordon går på el och elnätet slås ut. Försvaret är beroende av civila transporter liksom ekonomin i allmänhet i en krigssituation.
Vindsnurrorna och de flesta solanläggningar fixar inte ö drift idag, dvs att kunna mata el till en bil utan att elnätet också är uppe och fungerar. Det önskar man ju att de skulle kunna och alla bidrag för förnyelsebar el borde gå åt det hållet så det stöttar ett mer robust elsystem.
Kan vara rädd för Sveriges civilberedskap om typ 10 år……..
Och alla mackar har en handpump? Kontanthantering?
Bonden här närmast har en tank för sitt traktorbränsle med enklaste gravitationsmatning: högt läge, slang med pistolkran. Han kan köra på.
Lite intressant att idag då sänkt bränsleskatt är ett av Sveriges största klimathot ( enligt iaf några i opposition ) samtidigt läsa:
” Ett problem med att sluta med dieselbilar är dock att diesel är en naturlig produkt vid raffinering av råolja. ”
I omställningen av transportsektorn till alternativa drivmedel så är det sällan som detta problem nämns men jag ser det ur ett annat perspektiv.
Ur ett fat olja får vi ca 40-45 % bensin, ca 25-30% diesel och 5-6% flygbränsle. Resten som blir kvar är en rätt kladdig sörja som bland annat blir asfalt och gummidäck, samt ett antal processade molekyler som ingår i ett flertal olika produkter vi använder dagligen, exv plast.
Oljeindustrin är idag uppsatt för att det ska konsumeras 15-17 miljoner fat olja i Europa varje dag, och produktionstakten globalt ligger på ca 80 miljoner fat per dag. Samtidigt är ett flertal politiker iaf i EU helt inne på att denna konsumtion skall minimeras de kommande åren.
Så om efterfrågan på bensin och diesel kraftigt minskar så kommer de fasta kostnaderna i industrin fördelas på den minskade volymen. Och då kommer dagens skattesänkning vara ett väldigt litet plåster på såret i plånboken för den som vill fortsätta med fossila bränslen, eller köpa nya däck.
Den teknikintresserade kan hävda att det går att slänga i hop lämpliga kolmolekylkedjor med andra kol källor än råolja för att göra exv syntetiskt gummi, och bitumen, och javisst går det. Kol finns överallt. Men det är svårt att få en lika kostnadseffektiv process som idag där man använder biprodukter, och där bensin och diesel kan bära en större del av processkostnaden.
Ett annat perspektiv är att den globala omsättningen för oljeindustrin landade på runt 2.1 T USD för 2022. Så man kan, med viss rätt, förstå att de inte vill ge upp sin kassako hur som helst.
Framtiden blir olidligt spännande…och den som lever får se. Men helt problemfritt blir det inte.
När det gäller produktionskostnaden blir högre så skall det jämföras med dagens produktionskostnad som inte är priset vid pumpen .
Om produktionskostnaden ökar från 3 kr/liter till 6kr/liter innebär det att syn-bränslen inte kan konkurrera någonstans annat än i Hitlertyskland eller Sydafrika under sanktioner så länge vi har status quo.
Men det innebär inte på något sätt att pumppriset blir dubbelt så högt.
Och kolreserverna är gigantiska.
Däremot kan man ju skatta ihjäl sådana bränslen.
”US Navy Research Lab demonstrated removing CO2 from seawater and making jet fuel, using electricity potentially generated from nuclear power plants on an aircraft carrier. The Navy lab estimated synfuel costs would be $5 per gallon. Bosch estimated CO2-sourced synfuel costs at $4 to $6 per gallon, and lifetime costs of a synfueled hybrid auto cheaper than a long-range EV.”
Typ 15 spänn litern. Visst, dyrt, men som de påpekar, det kan använda gratis infrastruktur (bensinmackar, pipelines, terminaler) istället för massiv gruvbrytning, orimliga mängder mineraler, nya laddatstioner och löjliga krav på elnätet) och bygger på upptag av kol som är där det inte borde vara.
https://www.realclearenergy.org/articles/2023/06/13/nuclear_diesel_a_game_changer_940322.html
Läste MW:s länk och hittade följande:
“This raw, source energy input cost to manufacture nuclear diesel is less than $1 per gallon. Even after adding new refinery capital costs and operations costs I expect new refineries could produce nuclear diesel at current wholesale prices near $3 per gallon.”
Förutsätter kärnkraft Gen4 där dess arbetstemperatur kring 550 grader C är idealisk för Nuclear diesel (Fischer-Tropsch med kk som energikälla).
Dumheten saknar gräns, när globalisterna säger hoppa så hoppar mellanmjölkssvensken. Istället för att låta folk välja själva villde nu tvinga fattig-svensken att köpa elbil för pengar de inte har. Finns noll intresse utanför storstäderna pga avstånden, räckvidden räcker inte. Elproduktionen finns inte efter att dårvänstern lade ned fullt fungerande kärnkraft. Och vad gäller bilbränder frånsett de kulturberikarna håller på med i sin jihad så har edan villor, färjor osv brunnit då elbilsbränder i batteriet inte kan släckas. Miljardförluster. Men för all del, fortsätt att vara pk ända in i kaklet.
Räckvidden räcker för de flesta, det är inte ett problem.
.
Men pengarna är definitivt det. Många som bor på landsbygden har inte råd med en ny bensinbil, än mindre en ny elbil (dessutom med kostnad av laddare hemma m.m.).
.
Och dagens bränslepriser gör ju inte det enklare för dem att spara ihop pengarna heller… Till skillnad från stadsbor så kan de ju inte låta bilen stå.
Den som använder ordet globalist i sin utläggning tapopar automatiskt all trovärdighet, det visar bara att man gått på Svärjevännernas snömos.
Vad gäller elbil kan jag meddela att jag fick min första häromveckan. Det är den skönaste bil jag kört, går mjukt och fint och bra acceleration. Gott om pack-utrymme och räckvidden kommer inte vara några problem alls, förutom enstaka resor i kyla på > 40 mil. Så länge man inte bor i övre Norrland och dagspendlar 25 mil lär det inte orsaka problem (och ja jag har bott på landet och vet vad det innebär, snickesnack att det inte skulle funka med elbil i landsbygd, tvärtom).
Priset på bilen inte högre än en bensin-bil. Men dyr visst, men när var nya bilar billiga?
Priset är visst högre än motsvarande bensinbil, för vissa är nått 100 000 hit och dit faktiskt avgörande. Spelar ingen roll om den är billigare att köra om du inte har möjlighet att lägga ut de extra pengarna eller ta lån till dem.
Och som vanligt adresserar ingen det riktigt stora problemet med ökad befolkningstillväxt och därmed konsumtion och belastning på natur o miljö. Bara befolkningstillväxten i år äter ju lätt upp alla insatser att hålla nere tex co2 utsläppen och så undrar man varför vi inte lyckas sänka utsläppstakten….
Befolkningen på jorden ökar 0.8% i år. Ponduspostulering. Ökningen blir en minskning på 2050-talet. Kina bedöms halvera sin befolkning till år 2100.
Jordens befolkning beräknas, enligt FNs avdelning för befolkningsfrågor, plana ut på cirka 10 miljarder i slutet av detta sekel. Det klarar vi.
Jag har sett domedagsprofetian om överbefolkning på flera ställen den senaste tiden. Vem är det som sprider sånt? Putin?
åhh.. Scania levererar perfekta dieselmotorer nu och i framtiden, släck lampan john blund..
Det är ju ingens rättighet att leverera 8 avkommor.. ris och vete mot avsnippning, FN nästa.
De rikaste 10 procenten står för cirka hälften av alla koldioxidutsläpp i världen, medan de fattigaste 50 procenten står för mindre än 10 procent av utsläppen. Alltså är det inte antal människor som är största problemet, utan det är en minoritet i världen som mest påverkar miljö- och klimat negativt.
Hej
Lite info för er som inte vet vad Aurobay är och att dom inte står ensamma. Volvo äger inget i detta bolag längre, 100% Geely ägt.
“Aurobay’s owner Geely Holding, Geely Auto and Renault Group have signed a binding joint venture agreement to combine their combustion powertrain businesses into a global leader in developing, manufacturing, and supplying next-generation hybrid and highly efficient powertrain solutions to meet worldwide demand for the years to come. The closing of the agreement is expected to take place later in 2023 after anti-trust merger control and foreign investment clearance.
This joint venture will comprise 17 powertrain plants and 5 R&D centers on 3 continents with around 19,000 employees, supplying 130 countries.”
Sedan har även Aramco gått in i detta sammarbetet.
Diesel är inte explosivt… Men är man rabiat el-förespråkare så spelar inte fakta så stor roll.
Dessutom är väl största anledningen till bilbränder anlagda bränder så då spelar ju inte bränslet någon roll.
Det miljövänligare alternativet till etanolbaserad spolvätska är stänkskydd på bilar som man blir omkörd av.
En gång i tiden var det lagkrav på stänkskydd på bilar i Sverige.