AutoMotorSports tidning Recharge uppger att enligt en säker källa så kommer NEVS konceptbil Emily GT att gå i skarp produktion på Stallbacka Bilfabrik i Trollhättan till alla oss Saab-nostalgikers glädje. Men utifrån specarna så kommer det inte bli någon svensk folkelbil, utan lyxbil i prisklassen 1 – 2 miljoner kronor. Eller ännu mer.
NEVS Emliy GT är en bil i samma storleksklass som exempelvis Tesla Model S och med liknande prestanda. En ny minimumspecad Tesla Model S kostar i skrivande stund 1 259 990:- SEK hos Tesla och har då ett batteri runt 95 kWh. Tesla har dessutom stordriftsfördelar och egen batteritillverkning.
Detta har inte NEVS.
Dessutom så har prototyperna av Emily GT angetts ha 175 kWh i batteri och och 1 000 km i teoretisk räckvidd. Det är ett nästan dubbelt så stort batteripack och kommer innebära ett rejält påslag på priset. Det uppges dock även komma en rimligare version med halva batteripacket, men även då landar man sannolikt runt priset för en Tesla Model S.
Efter 18 000 mil med elbil (två Tesla Model S) kan jag konstatera att mer än 50 mils räckvidd är helt onödigt, där jag själv aldrig kört mer än 35 mil utan naturliga stopp även om jag numera kan köra Stockholm – Göteborg utan att ladda. 50 mil är 4-5 timmar på motorväg utan paus och är man någorlunda mogen och kompetent bilförare kör man knappast längre än 2-3 timmar utan en bensträckare.
Inte ens i vårt glesbebyggda Sverige behöver man sträckköra 1 000 km, och nere på den tätbebyggda kontineten är det behovet ännu mindre. Ja, undantaget de där fossilbilisterna som alltid kör 1 000 km utan att stanna, komplett utrustade med vuxenblöja eller PET-flaska för att ta hand om blåsan. Och de fossilbilisterna är ändå inte målgruppen som har råd med en bil för två miljoner kronor.
Så den vanligaste modellen lär nog mer få 50 – 60 mil i räckvidd. Men även då blir det ingen folkelbil på grund av prislappen. Det är en stor bil, även om designen lurar ögat.
För övrigt kostar en BMW i7 eDrive50 med ca 600 km i räckvidd från 1 348 100:- SEK. En Mercedes-AMG EQE 53 med 47 mils räckvidd på batteriet går på 1 521 700:- SEK. Då har både BMW och Mercedes etablerade fabriker och stordriftsfördelar med samma komponenter som i fossilbilmodeller. Vilket bara visar var priserna på Emily GT kan hamna.
Det kan rent av bli så högt som 2.5 miljoner.
Men det är en fin bil och första gången jag sett något som kan locka mig bort från Tesla Model S, men då får priset inte vara högre. Trots allt får man inte ens förarassistansen autopilot inbakad. Då var ändå mina första två bilar Saab 900 Coupé och jag är född i Trollhättan om man ska vara lokalromantiker. Men den handfull Saab-nostalgiker som kommer ha råd med bilmodellen kan inte bära en industri. För det behövs en massmarknad. Skulle väl vara om Koenigsegg köper NEVS och brandar om Emily GT och säljer den för 20 MSEK stycksom nischprodukt i supersportbilssegmentet. Prestandan på en Tesla Model S är lika bra som Koenigseggs värsta bil idag, fast till en tjugondel av priset, men det gäller att klippa testerna på rätt ställe, där t ex Tesla Model S har en maxhastighet som gör att man kan utforma tester så Model S inte får vara med.
Elbilsrevolutionen möjliggjordes av eviga krisräntor och att kapital var i princip gratis att låna. Tesla gjorde ett genidrag genom att bryta mark genom att sälja dyra lyxbilar med supersportprestanda, men vi är inte där längre så NEVS Emily GT kommer åtminstone 10 år för sent.
Om du använder denna länk för att beställa en Tesla får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger.I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
71 kommentarer
Eller så är timingen rätt? Tvåhjulsdriven variant med halva batteriet som ligger precis under de ”dyra” tillverkarna? Redo för den stora omställning som kommer samt med tanke på förbud mot förbränningsmotor. Aja, hoppet är det sista som överger..
Det talas om prestanda. Vad är definition på prestanda?
Bloggaren har en viss för kärlek för att häckla bilar som kan köras långt utan stopp.
Man behöver inte köra långt utan rast bara för att man kan.
Tittar jag på mina behov, är en lång räckvidd lika ointressant som en bil som tar sig från 0-100 på 3.6 sekunder.
En onödigt snabb acceleration ser jag som en riskfaktor.
Den svaga punkten i en bil är den biologiska styrenheten som sitter mellan ratten och sätet. Det finns förvisso diverse hjälp/stödsystem som hjälper föraren.
Om NEVS Emily GT , den är omtyckt av dom som har fått provköra prototypen.
Skulle vara riktigt kul om det blir något blomstrande av det.
Köra i mer än 2-3 timmar innan rast är ju inget problem med en någorlunda modern bil i dagsläget och har väl inte varit på dom senaste 20-30 åren.
Köra 2-3 timmar innan rast klarar man med en 58 år gammal svensk folkbil
Kan bara hålla med dig. Läser ibland, men kommenterar sällan här, Tycker Wilderäng är intressant att läsa när det kommer till tankar kring försvar och säkerhetspolitik. Men när det kommer till elbilar och bilar i allmänhet lyser okusnkap och brist på anlytisk förmåga på området rakt igenom. Blir lite patetiskt när man tar sina egna upplelser som intäkt för hur “alla” ska förhålla sig, även om det är bloggarens fulla rättighet i ett forum denne äger.
Som vanligt blir det näst intill komiskt när en Tesla fan-boy (för det är märkligt nog få tjejer som hylla Elon Musks skapelse?) ska få oss att tro att de produktegenskaper som talar emot en elbil i vissa sammanhang skulle vara en fördel för elbilen. Typ att man ändo inte ska köra längre sträckor, släp är onödigt och att välja egen route inte behövs, att långa väntetider vid laddstationer är avstressande osv…. Det är inget fel på elbilen som koncept. Det är en i många stycken överlägsen prodult. Men batteriteknik och elinfrastruktur kanske inte fullt så imponeranade. Därför är Emilu GT:s tanke med låååång räckvidd för de som behöver nog inte en så dum tanke som Wilderäng vill göra gällande.
Ser fram emot att få prova Emily GT och ställa den mot konkurrenterna. Som någon sade “Emily GT får helt plötsligt Tesla att kännas 15 år äldre…” Har kört en del Tesla P85 och Tesla 3, liksom Peugeot 208 e, Opel Mocka e och KIA Niro, som väl borde heta eniro i vårt land 😀 När elbilsentusiasterna påstår att deras elbilar, speciellt Tesla är överlägsna i körglädje, undrar jag vad sjuttan har de harvat fram i innan Teslan? Trabant? Toyota Avensis? Volvo XC70 eller vad????
Några bilar som bjuder på körglädje verkar de i varje fall inte ha i bagaget…. Tack för kaffet!
Vem äger varumärket SAAB för personbilar? Betraktades ju som ett premiummärke i bl.a. USA tidigare, så det hade väl kunnat funka att sälja elbilar med den etiketten.
Försvars-SAAB.
Japp, försvars-Saab tog tillbaka varumärket när Saab Automobile gick i konkurs.
Jag hörde någon gång att om någon aktör köper resterna av biltillverkningen och är en seriös aktör så kan försvara-SAAB överväga att leasea eller sälja varumärket SAAB för biltillverkning.
NEVS hade rätt till varumärket SAAB ett tag runt mellan 2012-2014. https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2012/overenskommelse-om-varumarket-saab
Nej du jiddrar
SAAB tyckte att alla trurerna kring personbilarna drog ner hela deras övriga verksamhets förtroende i skiten. De var mycket nöjda när de kunde kräva tillbaka varumärket.
Finns inte en chans att de kommer släppa varumärket igen. Framförallt inte till kineser eller lycksökare.
Du har helt rätt. Men jag tror det finns en mikroskopisk chans att de släpper det för en bra slant om de ser att det är en riktigt seriös köpare, gärna europeisk.
Tror Lars har fel här. Dels finns det en marknad för elbilar med riktigt lång räckvidd, inte minst bland fossilkramare med inbillad räckviddsångest men även då laddnärverken inte hänger med i utbyggnadstakt alls. Alla med fjällstuga kommer att vara överlyckliga över att slippa köa till laddning då de med takbox ska upp öve jul, påsk och sportlov då de kan köra utan laddstopp. Ja, de måste stanna och kissa men det kan man göra i skogen utan kö. Sedan har väl Saab haft en lång tradition av att bygga bilar som haft dyrare lösningar än man fått betalt för så det är väl bara att fortsätta på det spåret så länge man kan lura ägare att skjuta till pengar 😀
Efter 15 år i lägenhet kan jag konstatera att villa och boyta över 69m2 är helt onödigt 😉
EMANUEL2
Touché
Dagens garv, mitt i prick 🙂
69m² per person eller totalyta?
Hoppas verkligen denna bilen blir verklighet. Såg testen Teknikens värld gjorde och det var en hel del saker som påminner om den gamla Saab-andan.
Får de bara till ett servicenät med någon stark etablerad handlare, så skulle detta vara ett intressant alternativ.
Risken är väl bara att när det väl blir serieproduktion är alla roliga uppfinningar borta och det är en maskerad Opel, eller något Kinesikt bilmärke i bakgrunden.
Vem skulle det vara.
Ska de köpa sig in hos Hedin tänkte du?
Och för vilka pengar. Vi pratar miljarder här.
De billiga pengarnas tid är över
En fantastisk dag för alla Saab-älskare. Alrik på Automotor och sport var tårögd i Youtube-inlägget.
Jag rekommenderar verkligen att kolla Alriks provkörning. Finns även mer djuplodande presentationer att se på. Även Topgear har provkört.
Hjulmotorer, luftfjädring och scandinsvisk design. Saknas bara fem dörrar så är det perfekt om man bortser från priset. NEVS skrev initialt att man skulle ligga under Tesla i pris. Frågan är hur den nya ägaren agerar?
Sedan börjar man som alla andra och säljer en påkostad dyr variant först och sedan kommer volymmodellerna..
Vilka tunnisar. Bara 50 mil ? Mitt rekord är 160 mil utan längre stop, men var naturligtvis tvungen att tanka några gånger och köpa cola & burgare.
VSB
160 mil är rookie numbers https://www.hotcars.com/real-story-behind-most-ridiculous-cannonball-run-toyota-prius/
Det finns elminibilar i Kina för hundra tusen och Dacia Spring kommer nästa år i ny generation, får se om detta kan bli något.
Marknaden för bilar över 7.5 prisbasbelopp är ointressant för att ge folket elbilar.
Pyttebilarna är inga storsäljare i Sverige om vi säger så.
Förvisso, och det kan ju delvis förklaras med att ingen tar in dom. Krävs någon som vågar gå före.
Men anekdotiskt ser jag hur många Toyota Aygo, Peugeot 107 och Hyundai i10 som helst här i Kungsbacka så jag tror inte det är storleken som är problemet.
Messerschmitt och Heinkel gjorde kabinenrollers på 50-talet. Ett visst steg ner ftån deras mer kända produkter, men det vanliga köparklientelet hade inte längre billiga pengar. Jag väntar tills räntan gått upp lite.
Och Renault Zoe säljer än.
Nej. Det förklaras av att om man tar in dem så köper ingen dem.
Ingen av de bilar du nämner är sånt som en svensk betalar för.
För de en bil gratis kan de ta en liten. men när de får pengar köper de en suv/crossover
Jag tror att en eldriven V60, 3-serien, C-klass, eller kommande modeller i samma storleksklass från VAG skulle passar svenska marknaden bra. Men, de drar på det för att mjölka ut produktionen av fossilbilar först.
7,5 pbb blir väl 430k nästa år. Bara en tidsfråga tills det når sjusiffrigt.
Hade jag haft likvida medel över i den storleksordningen hade en Emily varit det naturliga valet. Av rent patriotiska skäl samt att jag saknat SAAB ända sedan märket tog slut för mer än 10 år sedan. Har nog ägt samtliga SAAB-modeller ända sedan 99’an utom sista modellen av 9-5. Tyvärr verkar det som om de motorer från GM som SAAB använde på slutet inte var något vidare kvalitetsmässigt med dåliga kamkedjor etc. När man någon sällsynt gång ser en 900Aero turbo16 från 80-talet med den oxblodsfärgade läderinredningen blir nostalgivibbarna nästan outhärdliga.
%¤#”! GM…
Det var inte bara GM som snålade.
Wallenberg vågade inte heller satsa vad som krävdes.
Utöver alla miljarder de sänkte i SAAB menar du
De gick aldrig med vinst och kostade bara ägarna pengar. Svår affärsmodell
Det är ju batterierna som är dyra. Tänk om man kunde välja batteristorlek och kanske komplettera om det behövdes. Oftast åker jag bara och handlar. Någon långresa på sommaren och då kunde jag åka buss eller tåg. Kanske hyra en bil när jag kommit fram? Kör bara ca. 300 mil/år och då känns det dumt med en dyr bil. Har en alltför gammal bil men kommer inte på vad som blir nästa.
Varför ska den i så fall byggas i Trollhättan, ägaren är väl kinesisk?
Min gissning är att inte heller denna gången kommer det rulla ut produktionsfärdiga elbilar från denna fabriken.
De har ryktats om en europeisk köpare.
Jag tror du tolkar fel. Det står väl snarare att de två projekten Emily och Pons (vad är det?) ska bli två olika svenska bolag, men med samma europeiska ägare.
det är ju någån som har Köpt Conceptet och skal bygga den. Inte Nevs själva NEVS finns snart inte längre. vilk som kjöpt conceptet är ännu inte klart.
Det är en svensk som har för avsikt att köpa gamla SAAB fabriken eller delar av den, det bör vara samma köpare som vill ha en bil att bygga i sin fabrik.
Igår var jag med barnen på en science Park.
Bland annat så var där en avdelning som behandlade palidrom. De hade de en grunka där man talade in ett ord, sen spelade grunkan upp det man sa baklänges, i ett par högtalare.
Full i fan som jag är med mina barn, så sa jag åt min 10årige son att gå dit och säga Pons.
Han tyckte det var aningen pinsamt när det spelades upp i högtalarna.
En sedan motsvarande Model S kommer floppa. Den marknaden är överetablerad. Se tex lucid. Om man kan tillverka tex en 7 sitsig suv kanske lite porsche style eller hitta någon annan nisch så kanske det kan bära!
Vill alla köra Tesla?
Fast SUVar översvämmas man ju av.
Tesla 3 4694mm
Tesla S 4978mm
Eftersom motorerna inte tar någon plats inne i karossen är innermåtten betydligt mer generösa än i en vanlig elbil.
USP är torque vectoring m h a hjulmotorer.
Vilket 99% av alla bilister skiter i. De vill ha en bil.
Nja, det fina är säkerhetsegenskaperna. Bilen kan i princip kompensera för förarens brister. Det blir inte dom med normal 4-hjulsdrift som invaggar föraren i falsk trygghet tills det släpper. Varje hjul är intelligent och kan häva sladdar. Dessutom går bilen generellt bättre i kurvor eftersom alla hjul går i olika hastighet
Bilar med differentialaxel (dvs alla bilar öht) har hjul som går i olika hastighet. Bilar med “elektronisk differential” kan styra vridmomentet till hjulen separat. Att göra detta med en elmotor per hjul blir uppenbarligen lättare, bättre och billigare.
Det är en ganska uppenbar idé men exempelvis Tesla valde av någon anledning en bakaxel med en större elmotor och dessutom en växellåda. Kanske inte var jättesmart men vi får se.
Det går iofs att uppnå med 3 eller fyra traditionella motorer, likt Rivian gör.
Tvivlar å det starkaste på denna nyheten.
Visst kan de få ut ett par enstaka fordon till entusiaster. Men det krävs betydligt mer än ett par miljoner då.
Att starta upp produktion kostar miljardbelopp idag om man inte ska ha hantverksmässig produktion.
Vill även påpeka de små detaljerna som garantier och serviceorganisation. Det är fördelar som de stora märkena har (Och tesla lagt in miljarder på att fungera på sitt sätt)
Normal serieproduktion i bilbranschen kostar ett par miljarder per ny modell att sätta upp.
Emily är en jättefin bil. Men att ett par svenskar ska få igång nått med produktion lokalt i Trollerihättan. Nä det är bara en pajp dräm.
Men det är bra förlustavdrag på drömmar om man kan kvitta mot vinster.
Ja jag är kul på fest…. lovar…..
🤪
Betänk geopolitik. Om det totalt skiter sig med Taiwan och Ryssland fortsätter in i kaklet så kan det sluta med en marknad i väst och andra länder för andra märken.
Är det någon här som INTE suckade åt Maud Olofsson när hon tyckte att Saabs framtid låg i bygga elbilar (efter GM?)?
Alltså på riktigt. Inte med facit i hand, 🙈
Alla suckade väl åt allt Maud Olofsson sade och gjorde?
+100
https://youtu.be/nLM2Y_U_QOE
Jag suckade nog en hel del åt Maud sa, men inte åt att SAAB skulle bygga elbilar, det skulle passa dem perfekt, jag tror att deras kundgrupp gärna låg i framkant.
https://www.plnt.se/nevs/
Stort tack för den länken! Jag fick se Emily vid ett möte på NEVS förra våren och blev mycket imponerad. Född och uppväxt i Trollhättan och med många Saabar under åren, från min första bil 1963, en SAAB GranTurismo 850 till den sista, fantastiska 9-5 NG, hoppas jag förstås att den blir verklighet (och att jag får leverera varningsljudet, AVAS, till den, liksom till Saabs första elbilsprototyp och världens snabbaste serieproducerade elbil Rimac Nevera, ursäkta skrytet:)
Jag hoppas också att köparen av Pons ser behovet av trygg och säker samåkning i Robotaxi och vill licensiera min patenterade lösning med privata hytter, CabiBUS.
Har Victor Muller (…eller hans bulvankompisar) yttrat något?
“Enligt en säker källa på Nevs ska Emily GT tillverkas i Trollhättan på Stallbacka! På riktigt.”
I en krönika.
Och ingen annan källa
Har man minsta lilla erfarenhet av källor och rykten så vet man att man ska ha sånna här stora nyheter från minst två av varandra oberoende personer.
Så nej. Dream on. Det blir inget.
Tror Lars har fel här. Dels finns det en marknad för elbilar med riktigt lång räckvidd, inte minst bland fossilkramare med inbillad räckviddsångest men även då laddnärverken inte hänger med i utbyggnadstakt alls. Alla med fjällstuga kommer att vara överlyckliga över att slippa köa till laddning då de med takbox ska upp öve jul, påsk och sportlov då de kan köra utan laddstopp. Ja, de måste stanna och kissa men det kan man göra i skogen utan kö. Sedan har väl Saab haft en lång tradition av att bygga bilar som haft dyrare lösningar än man fått betalt för så det är väl bara att fortsätta på det spåret så länge man kan lura ägare att skjuta till pengar 😀
Har den dragkrok?
(Kunde inte låta bli.)
Nåväl, lycka till och sälj bra! Någon gång borde tekniken med hjulmotorer bli lyckad och sedan skala i volym.
Håller med dig att sommartid behöver man ingen längre räckvidd än 50 mil, men det är när vintern kommer som det börjar bli ett problem, speciellt om man som jag åker mycket till fjällen med skotersläp.
2021 köpte jag en Mach-E AWD Long Range som hade 540km räckvidd enligt WLTP. Det längsta jag kom sommartid och långkörning var ungefär 460km, vilket väl var okej.
Vintertid kom jag ungefär 300km, och med släpvagn ungefär 170km. Avsaknaden av laddare i inlandet och den extremt dåligt räckvidden gjorde att jag helt enkelt inte kunde åka till fjällen, så sålde Mach-En och köpte en ny Volvo T8 Recharge istället.
Nu är väl inte Mach-E det bästa exemplet, men tänker att har man 1000km räckvidd så måste man ju känna sig säker i alla lägen, så jag tycker det känns som en optimal siffra.
Alla sanna lokalpatrioter från Trollhättan måste köpa vadhelst som byggs i Stallbacka.
Det är förstås hål i huvudet att bygga elbilar med 175 kWh batteri.
Jag anser att att vi i en ändlig värld, dvs med begränsade mineraltillgångar, borde hushålla med batterimetallerna.
Får jag gissa består mer än 95% av personbilsflottans totala årliga miltal i Sverige av korta turer, högst 5 mil per dag. Detta kan tillgodoses av ladd-hybdrider med 15 kWh batteri. De enstaka gånger man ska på längre turer får man använda bensin, eller diesel.
Rena elbilar med stora batterier kommer inte bli verklighet i någon större omfattning globalt sett. Mineraltillgångarna och svårigheten att öppna nya gruvor kommer att begränsa detta. För övrigt produceras 60% av världens el med kol, olja, gas – med typ 30% verkningsgrad (kondenskraftverk). I Europa är det 40% fossilbaserad el, om jag minns rätt. Sverige är en del av ett kraftsystem som samkörs med stora delar av Europa.
Det nyss sagda förhindrar inte att elbilar är trevliga att äga med deras prestanda och för en del även privatekonomiskt, så länge de fortsätter att subventioneras av staten och EU. Vilket nog inte kommer att kunna fortgå så många fler år.
Din kommentar känns som att den står i ett forum för 5-10 år sedan. Du tycker alltså att vi lever i en ändlig värld och istället för att göra batterier som kanske väger 300kg och där materialet kan återvinnas till nya batterier so ska vi fortsätta med en föråldrad teknik och köra en dålig bil hela tiden (en hybrid som blir ju ingen bra bil) och dessutom gräva upp 300kg olja som inte kan återvinnas varje gång vi åker på en lite längre resa?
“Evig tillväxt i en ändlig värld?” är ju ett tema för den här aktuella bloggen… Inget jag hittat på.
Dock är det ostridigt att tillgången till batterimineraler med grundämnen som Litium, Kobolt, Nickel, REE/REM etc etc är begränsad. Även tillgången till koppar kommer att bli ett problem; EU importerar redan nu 80% av sitt kopparkoncentrat. Boliden Aitik är en liten spelare (och de har nekats att öppna en ny koppargruva i Älvsbyn, Laver).
Enkel matematik ger att mineralerna till en ren elbil med 100 kWh batteri i stället kan användas till 6 st laddhybrider. Som till 95% av sina mil kommer att kunna drivas av batteriet och därmed reducera oljeförbrukningen långt mer än en (1) ren elbil med 100 kWh batteri – som ytterst sällan kommer att nyttja batteriets kapacitet på en resa.
Om det ovan sagda kan man fördjupa sig i flera artiklar på nätet. Exempelvis SVD artikel: ”Värdefulla battericeller ska inte slösas på elbilar” den 2022-12-29.
Vad gäller återvinning av batterimetaller finns så vitt jag vet inte den tekniken kommersiellt tillgänglig. Däremot är det enkelt att göra nytt stål av tanken i ICE-bil. Drivmedlet, oavsett el eller olja, kan självklart inte återvinnas. Det omvandlas och förloras ju till värme i slutändan – allt enligt termodynamikens huvudsatser.
Hej, tror du missförstod mig. Jag menade inte att vi lever i en oändlig värld, det hoppas jag inte att någon tror 😀 utan att det var konstigt att du argumenterar att vi lever i en ändlig värld och ändå tycker att vi ska gräva upp och elda upp 300kg olja för varje långresa. Det går inte ihop. Bättre då menar jag att använda sådant som kan återvinnas och om du inte känner till att den tekniken är tillgänglig får du helt enkelt googla. Stena recycling bygger just nu en anläggning i Sverige för återvinning t.ex.
Du kan inte heller slänga ur dig att det kommer bli brist på grundämnen som används vid tillverkning och bara hänvisa till fakta att miljöpartiet (gissar här att det är de som stoppar då det brukar vara de som stoppar) stoppat en ny gruva i Sverige. Vet du hur mycket Litium det finns i världen? Det är som att säga att salt kommer att ta slut snart så spara på chipsen. Kobolt tas ju bort i många nyare batterier tillsammans med andra ”sällsynta” jordartsmetaller. Nej, min fasta åsikt är att vi ska sluta bränna olja så snart som möjligt då det förhoppningsvis bromsar klimatförändringarna något.
Att 95% av körningen med en laddhybrid skulle ske på el får du gärna hänvisa till fakta för det har jag väldigt svårt att tänka mig. Den enda undersökningen jag läst visar att 46%av milen med laddhybrider körs på el men den undersökningen är över tre år gammal så säg till om du har några mer relevanta siffror. Laddhybridens tid är för länge sedan passerad om du frågar mig.
Förresten, SVD s artikel var väl sponsrad av Toyota mer eller mindre. Antar att de skickat en färdig artikel till journalisten som han bara omarbetat då deras retorik känns igen, men såklart spekulerar jag bara här. Fakta är dock att väldigt många har väldigt mycket att tjäna på att bromsa omställningen och det lobbas och finns trollfabriker som jobbar mot omställlningen genom att påverka journalister och skriva i forum.