Under förra året inträffade 23 bränder i stora elfordon, dvs elbilar, bussar och lastbilar som helt eller delvis drivs på el. Det var betydligt vanligare med bränder i så kallade sparkcyklar och elcyklar, varav 58 stycken brann. Bränder i fossilfordon landade på ca 3 300. Det är i själva verket 22x så sannolikt att en fossilbil börjar brinna som en elbil.
Det framgår i en artikel i tidningen Swedishs Firefighters. Tidningen skriver:
“Trots att antalet elbilar nästan dubblerats de tre senaste åren så har elbilsbränder stadigt legat runt 20 per år. I jämförelse har det under samma period brunnit i drygt 3 400 bilar oavsett bränsle här är också anlagda bränder inräknade. “
Tyvärr ger inte SCB några siffror på hur många fordon som finns registrerade totalt av varje typ, utan bara nyregistreringar.
Summerar man dock samtliga nyregistreringar så har det nyregistrerats 4 534 613 bensin- och dieselbilar sedan 2006 när statistikserien startar, och det har registrerats 276 964 elbilar och 221 626 elhybrider.
Endast med elbilar så utgör dessa 6.1% av alla nyregistreringar de senaste 17 åren och skulle därmed stå för 3300*0.061=201 bränder. Nu var det dock bara 23 bränder och nio gånger sannolikare att el fossilbil börjar brinna. Fast även elhybriderna ska räknas in vilket gör det ca 18x så sannolikt att en fossilbil börjar brinna. Dock var av dessa 20 elfordonsbränder endast nio stycken elbilar enligt MSB så siffran är snarare ännu mer till elbilarnas fördel. 201 bränder för samma sannolikhet och nio de facto betyder en faktor om 22x (201/9=22.33).
Det borde således varnas särskilt på färjor, biltunnlar etc för fossilbilar.
Elbilsbränder är inte heller värre eller mer explosiva än fossilbränder, och utsläppen av giftiga ämnen från branden är likvärdig samtidigt som fossilbilar brinner mer explosivt.
Att fossilbilar brinner lättare än elbilar är förstås inget nytt utan har påtalats länge, även om fossilbilslobbyn fortsätter sprida denna myt som ett självspelande piano.
Men låt nu inte fakta störa dina känslor. Fakta kan trots allt inte få någon att ändra sig, utan för att få folk att byta åsikt måste man tala till deras känslor, så där har elbilstillverkarna ett PR-arbete att göra för att komma till rätta med fossillobbyns spridande av lögner de senaste åren. Extra jobbigt är det förstås att fossilbilstillverkarna själva nu börjat tillverka elbilar och därmed skjutit sig själva i foten med de tidigare lögnerna.
123 kommentarer
Hur gamla är fossilbilarna som brinner? Brinner de efter olyckor eller spontant när de bara står parkerade? Undrar jag. Bilparkerna är ju rätt olika. Få som kör runt med 30 år gammal elbil.
Sen är det ju lite märkligt att anlagda bränder inte är borträknade från statistiken.
Även elbilar eldas ju upp i anlagda bränder.
Inte så mycket elbilar i de områden där bilbränder sker en masse dock. Statistiken blir som sagt rätt meningslös utan att korrigering för anlagda bränder sker.
+1 på denna. När det eldas upp 30 bilar i ett parkeringsgarage i ett utsatt omride är det knappast elbilar det handlar om. Analysen blir helt oanvändbar om inte hänsyn tas till detta.
Återkommer med separata siffror där, tror det var tre av nio elbilar som eldades upp i anlagda bränder.
Så länge sorteras era kommentarer in i “det är för jävligt i alla fall”. Sött.
“Det är i själva verket 22x så sannolikt att en fossilbil börjar brinna som en elbil.”
“Så länge sorteras era kommentarer in i “det är för jävligt i alla fall”. Sött.”
Dags att sätta en tung tumme på vågen och “förbättra” den relativa statistiken för fossilbilar 😉
Visst, men frågan är om det sker i samma omfattning. Gissar att mängden teslor som står på gatan när det blir bråk är lägre än gamla corollor.
Men, min poäng var att de elbilar som brinner nästan per definiton är nya bilar. Det gäller inte fossilbilar, där snittåldern ju är mycket högre. Men jag vet alltså inte att de bensinbilar som brinner är gamla, jag gissar bara, också 🙂
för jävla bra ändå
Bensinbilar som brinner har oftast ju läckage av bränsle.
Vad händer när elbilen blir äldre? Möjligtvis glapp i någon kontakt som kan bilda lite värme. Dock är frågan om saker börjar brinna pga detta, då bensin/diesel är så otroligt mycket mer brännbart.
I den data som du citerar så är siffrorna för elbilar rensade för misstänkt anlagda bränder. Dvs. dessa siffror kan inte användas på det sätt som du gör.
Vidare bör noteras att bränder i elbilar även kan finnas inkluderade i det som du kategoriserar som “fossilbilar”.
Intuitivt borde bensinbilar fatta eld på grund av tekniskt fel oftare än elbilar.
Men det är ju av intresse att veta om det är 2x eller 22x vanligare.
Dina kommentarer skulle falla under trolling-kategorin i ett annat sammanhang 🙂
Pidde 2023-08-14 16:10 – 16:10
njaee bensin brinner inte av sig själv , är förbaskat svårt att få eld på också.
Men ‘på den gamla goda tiden’ så vare inte ovanligt (då det tog eld) att det läkte i nån ledning (var mässingmuttrar) eller förgasarn flöda ner på avgasröret som ångade upp bensinen som sen antändes av gnistringen i kolen i likströmsgeneratorn under , men stängde man av motorn så slockna de efter ett tag , bara bubblorna och några öststatare som fortsatte brinna då dom hade ‘självfall’
Bensin läcker och hamnar på varma delar i bilen.
En förbränningsmotor innehåller 100-tals rörliga delar, slangar för bränsle och annat volatilt.
En elbil är otroligt mycket enklare på det sättet.
El bilar är ännu inte så populära att parkera på de adresserna.
Elbilar är ännu inte populära att parkera på de adresserna
Tack för en bra blogg!
Här tror jag dock det gick lite snabbt “3 400 bilar oavsett bränsle här är också anlagda bränder inräknade”, dvs helt ointressanta siffror utan man vill ju ha respektive siffra exklusive anlagda bränder för det intressant är ju de som självantänder.
Precis, dessa siffror är en helt meningslösa. Vi kan dock jämföra antalet bilbränder i Norge per 100 000 fordon med bensin/diesel eller el som drivmedel:
2016: 26,7/15,4
2017: 26,7/15,8
2018: 30,9/4,1
2019: 29,7/6,5
2020: 29,0/5,6
2021: 31,4/6,3
2022: 35,9/3,7
Enligt denna data är brandrisken i en bensin/diesel-bil mellan 1,7-9,8 ggr risken hos en elbil. Elbilen är dock i genomsnitt betydligt nyare än en bensin/diesel-bil, och tyvärr så saknar vi dataunderlaget för att justera baserat på bilens ålder.
Borde utgå ytterligare en varning eftersom det inte är så ovanligt att bensin- och dieselbilar börjar brinna efter kollisioner.
Iofs vanligaste orsaken till brand i elbilar också, dvs kollission.
Nu säger din länk från MSB att endast två av de nio bränderna var i samband med kollision.
Men otroligt intressant om statistiken håller sig i längden, för jag har då i så fall gått på myten att elbilar brinner lättare.
Tar det eld i batteriet i en elbil är bilen ofta mer svårsläckt än en fossilbil.
John2022, som sagts tidigare låt inte fakta störa känslorna.
Men jag håller med, problemet är inte att fossilbilar är eldfängda utan att elbilar inte släcks med en pulversläckare i vänsterhanden.
Det skulle kanske bli en snackis om det, gud förbjude, tog rejäl fart i en elbil mitt ute på böljan på gotlandsfärjan.
Fast de kanske parkerar alla elbilar tillsammans en bra bit ifrån fossilbilarna på färjor så branden inte sprider sig från fossilbilarna?
I en empirisk studie bestånde av en laddhybrid som vi satt i vid en frontalkrock i 80 km/h så började varken el eller fossildelen att brinna. Räddningstjänsten var snabba med att ösa något slags pulver på de vätskor som hade runnit ut. Motparten hade en fossilbil och inte heller den började att brinna. Jag har inga ambitioner att göra om studien.
Publicerbart som case report 😄
Det är rätt ovanligt. Typ 5% av dödsolyckorna om jag minns rätt.
Jag vill påstå motsatsen. Det är ovanligt att ICE bilar börjar brinna efter kollision.
Risken finns men är minimal.
Mvh /brandman i Sveriges mest händelserika region.
En reflektion, och nått som helt klart behöver fakta granskas. Men när vi fick bärga vår bil i början av sommaren (en gammal bensin) och pratade med bärgaren så kom vi in på elbilar. Hon påstod i alla fall att hybriderna var sjukt överrepresenterade där, kanske inte att dom alltid brinner. Men att dom går sönder och måste bärgas, tydligen nått i omslaget när man byter från el till bensin eller om det var tvärt om. Att el- eller motorfel i det ögonblicket inte var ovanligt alls oavsett bilmärke.
Elhybrider är ju kassa fossilbilar där man tryckt in dubbla system. Dubbel risk för brand, plus att de är nödlösningar där man krystat in eldelen i en fossilkonstruktion.
Precis, men som i statistiken här ovan som verkar man ju oftast bara klumpa ihop dom med elbilarna.
Åjo, det är inte bara negativt med hybrider. Har bara erfarenhet av Toyotas elhybrid (ej laddhybrid), men den har varit extremt driftsäker, dragit mycket lite bensin (aldrig över 0,6 milen oavsett motorväg eller stadskörning) och enligt bilmekaniker jag känner så behöver de i princip aldrig service. Har haft flera som sagt att de aldrig varit med om att en Toyota elhybrid har varit inne pga fel på motorsystemet.
Elhybriderna kan man se som extremt effektiva bensinbilar med väldigt låg förbrukning.
Anekdotiskt från en kollega vars pojk jobbar för bärgningstjänsten, när kollegan skulle byta bil i våras så var rådet från grabben “vad som helst men ingen toyotahybrid”. Tydligen rätt vanligt att dessa behövde bärgas.
0.6 liter per mil är vad vår dieselbil drar vid lite blandad körning. På landsväg drar den klart under det.
0.6 liter per mil är också vad vår laddhybrid drar om man kör långt. Vid kortare färder blir förbrukningen förstås mindre. En tur till stan (nej, inte Stockholm) drar ingen bensin alls.
Dieselbilen är en medelstor kombi (typ V70 eller Passat) medan laddhybriden är en SUV, om än inte jättestor.
Nyttjade en XC40 PHEV från Volvo On Demand tidigare i somras, 1½ månad gammal bil, och fick åka taxi hem pga att bilen hävdade att växellådan gått sönder. Fick höra senare att det inte var ett helt ovanligt fel
Intressant tvist när det gäller bränder i krockade bilar, enligt vad jag har hört är det första som ska säkras i händelse av skada spolarvätskan inte bränsletanken.
Det sa Putin också, gäller att säkra spolarvätskan när Medvedev kommer på besök.
Medvedev har ännu inte fattat varför motorhuven har hänglås på alla hans bilar. Men det är fan så irriterande måndag morgon.
Hahahaha 😀
“Det är i själva verket 9x så sannolikt att en fossilbil börjar brinna som en elbil” måste väl vara lite galet. OM en bil brinner är det 9x mer sannolikt att det är en bensinbil som brinner. Att en bensinbil eller elbil brinner verkar ju enligt statistiken vi kan se här vara ungefär lika sannolikt. Med bättre nedbruten statistik samt mer information om bilparken som helhet skulle mer kunna utläsas.
Det påstås att de batterier som används i elbilar är svåra att släcka sant eller falskt?
Sant.
Vad jag vet så får batteri bränder brinna ut. Det finns ju brandfiltar som kan täcka en hel bil med, men det börjar brinna när filten tas bort igen.
Känner inte till något system för att kväva och bärga en bil i dagsläget.
Men som tur är så brinner det ju extremt sällan i elbilar.
Bloggaren kan ju ordna något experiment med lion-batterier tillsammans med den lokala räddningstjänsten.
Det har börjat komma specialsläckmedel för litiumbränder. Änsålänge är de såklart grisdyra – säkert tokpatenterat osv – och jag har inte fått tillfälle att öva med dem, så har ingen erfarenhet av deras eventuella effektivitet. Mest sett vad som bara kan betraktas som reklamfilmer. Man kan tänka sig att den saken kommer dröja också för oss som har det där med brandbekämpning som sekundärsyssla, man eldar nog inte upp massa litium för att vi ska få känna på hur det verkligen är.
Släckmedlen fungerar hursom i princip som en flytande brandfilt, och kapslar in branden.
Personligen tycker jag att det är svårt att spika vad som är värst. Det är när-var-hur-frågorna som styr.
Det är skitsvårt att släcka fossilbilar ocskå. Man kyler mest för att begränsa spridningsrisk, men att släcka är svårt utan även de brinner i praktiken slut på bränslet.
Här testar MSB olika släckmetoder för elbilsbatterier, bl a med skärsläckare:
https://youtu.be/L84QkrQjiyg
Har du sett räddningstjänsten släcka en bil? Nej, det är inte svårt. Det som tar mest tid är att kontrollera att det inte finns några värmekällor kvar efter släckningen vilket gör att branden kan ta sig igen.
Tänker på bilar som brinner på fartyg, en slatt i fossiltanken, hur mycket brandenergi finns det i batteriet? Tänker främst på car carrier.
Oklart vad reglerna säger om elbilar där (LNG/CNG/Vätgas-fordon fick särskilda regler först typ 2015) men bilarna får inte ha mer än nån liter soppa i tanken.
Värre blir det för vanliga passagerarfärjor, där man nog kan anta att fordonen är vältankade.
Framförallt kan man rå på fossilbilsbränder med CO2, drenchers eller liknande på båtar. Fasta system, man gör erforderliga förberedelser i säkerhet långt från branden, och trycker sedan play. Inga människor behöver riskera livet på ett rökigt bildäck som är fullt med tätparkerade bilar under primärinsatsen.
Typexempel på det jag var inne på tidigare, att när-var-hur är avgörande. Inlastade på båtar är elbilsbränder svårare att hantera.
Dock har ju alla bilbränder på båtar visat sig vara förbränningsfordon i slutändan.
Nja… Det är inte skitsvårt att släcka vanliga bil bränder.
Om bilen hinner brinna länge så kanske tankbanden släpper och tanken börjar läcka ut bränsle på marken då är det svår släckt med vatten.
Den uppgiften löser man relativt enkelt med skum.
Mvh brandman
Märkligt, min erfarenhet är att hinkarna låter bilarna brinna ut.
Korta svaret är att elbilar kan vara mer svårsläckta än fossilbilar om det är batteriet som brinner. Dessutom är röken giftigare.
Vätefluorid frigörs vid brand även från s.k. fossilbilar, framförallt om de har en klimatanläggning. Även om mängden kanske inte är lika stor så är giftigheten förstås densamma.
Sjöfartstidningen har ett reportage angående elbilsbränder. “Forskare avslöjar elbilsmyten” https://www.sjofartstidningen.se/forskarna-avslojar-elbilsmyten/
OjOj, bensinbilar är såklart bäst. Lite stil !! Love the smell of petrol in the morning. ElbilsSmurfarna tar till alltmer desperata argument. Clintan eller Bogart skulle aldrig ha kört elbil —
Nä fossiler kör såklart fossilbil…
Det är mycket roligare att köra elbil än fossilbil. Ensbil är dyrare i drift så vill man ha en bil som inte kostar så mycket drift ska man inte köpa en elbil.
Nöjesargumentet är det enda giltiga i min mening. Man gör inte speciellt mycket för klimatet genom aatt köra elbil. Miljön är en annan sak. En elbil släpper ju inte ut giftig avgaser och partiklar.
Nä, elbil kör man för att det är kul!
Jag tror att diesel och bensinbilar också kan brinna men hur och när?
Problemet med elbilarna och plugin-hybrider är väl att de (eller något som används) börjar brinna när de laddas? T ex i ett parkeringsgarage osv och att det då kan ske stora skador.
Folk slarvar när de laddar sina elbilar och överskrider effektuttagen på vanliga eluttag. Det är det farliga med elbilar och plugin-hybrider. Bara för att en elkoplling t ex är godkänd för 1500 W så betyder det inte att den är gjort för att leverera 1500W i 10-16 timmar.
Tror samma problem med laddning av sparkcyklar och dylikt. Man har något gammalt ruttet uttag i källaren som använts 1% av tiden senaste 30 åren. Helt plötsligt ligger det och maxbelastar 75% av tiden.
Nej, vanligast är att man börjar brinna vid krock. Få bränder startas pga laddningen och då är det inte bilen som börjar brinna utan t ex dålig installation av laddning eller laddning ur vanligt vägguttag etc.
https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
Sida 3:
Totalt har 371 bränder eller tillbud med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel
skett under åren 2018-2022
Personbil – 17 under färd, 18 vid laddning och sedan 46 under “övrig/okänd” vad nu det betyder men förmodligen inte vid färd utan stillastående men inte laddas.
Längre ner i dokumentet finns också en komplett lista med dessa bränder.
Bränder som uppstod vid en olycka inkluderas alltså i de 17 som skedde under färd men de flesta under färd skedde ej vid en krock.
Det är ju faktiskt ett rätt dåligt underlag för att dra slutsatser kring. Jag skulle vara mycket försiktig med att uttala mig om detta speciellt också när faktorn hur gammal bilen är inte är tydligt redovisad i underlaget.
Som nämnts av andra tidigare så vore det intressant att se statistiken rensad från anlagda bränder och sedan gärna i nästa steg brand i samband med krock resp spontanantändning.
Energiinnehållet i en fossilbil är avsevärt större än i en elbil och den brinner därför mer, intensivare och längre. Dessutom rinner det ofta ut bränsle som bidrar till stor risk för brandspridning. Vilket tex hände i parkeringsgaraget på Sola Flygplats i Stavanger https://www.nrk.no/nyheter/storbrann-ved-stavanger-lufthavn-1.14850161
Men det vore också intressant att se om det är en ökande trend av något slag avs elbilar som antänds i samband med laddning då det är en enorm påfrestning dom utsätts för vid snabbladdning.
För övrigt håller jag mig till fossilbil tills det dyker upp elbilar med rejäl räckvidd 🙂
Ska man vara petig så brinner det förvisso rätt ofta men kontrollerat i en fossilbil när motorn är igång.
En bensintank är dessutom som mest lätt att antända när den nästan är t.o.m., dvs innehåller lagom mängd luft.
Det enda intressanta i sammanhanget för t.ex. färjor är väl hur ofta en bil självantänder när den står oanvänd? Inte huruvida det brinner vid krock eller antändning.
Vet inte exakt vad som är intressant med det?
Möjligtvis för att veta hur man skall dimensionera släckmöjligheterna ombord.
Tvivlar på att det skulle bli accepterat att t.ex vägra ta ombord äldre fossilbilar på grund av ökad brandrisk…
De kan däremot vara så att de inte får stå varsomhelst i lastrummet utan måste parkeras någonstans.
T.ex. som stena lines nyare e-flexerfartyg, där lastbilar med farligt gods ombord enbart får stå parkerade ute på öppna ytan i akter, och inte i några av de delar som har däck ovanför.
För att kända risker är bättre än okända, då kan man hantera dem på en rimligt sätt.
Bra artikel! Fossilindustrin har alltför länge sysslat med fulpropaganda i denna fråga. Jag känner till flera bränder i fossilbilar, särskilt med start i EGR-ventilen för ex. BMW. Då pratar vi totalt övertända bilar inom nån minut, med fara för alla som åker i de bilarna.
Finns inga användbara fakta i detta blogginlägget. Det är trams.
I bilbränder räknas alla bränder, oavsett orsak. Inte heller tar sifforna hänsyn till ålder.
Däremot heter det ju “förbränningsmotor” och därmed finns fler möjliga tändkällor.
Bränslet, eller elektrolyten står bara för ca 25% av energin vid en bilbrand. Merparten av energin och giftiga gaser bildas av allt annat som brinner. Även detta ger giftiga gaser som är lika giftiga som vätefluoriden.
Men detta tar längre tid.
Bensinbränder får ofta ett häftigt förlopp.
Detta finns studerat av bla RISE..
Skulle man vara rädd för bränder i bilor ombord på färjor skulle alla ICe. Behöva stå parkerade 24 h först och bogseras ombord.
För att komma med så många tvärsäkra uttalande och hänvisa till “RAJS” så skulle det vara väldigt trevligt med länk till bättre undersökningar än du tycker bloggarn använder sig av.
Men fossilanhängare gonna fossilanhänga.
Grejen är ju att bränder i fordon är så osannolika att man kan bortse från dem.
Det farligaste med fordon är att man får hjärtinfarkt pga kostnaderna, god tvåa är att bli överkörd av tre ton elbil för att föraren måste visa sin status. Trea är att bli dödad i en EPA-krock med full 15-årig förare där farsan tagit bort fartspärren.
Övriga saker oroar jag mig inte för.
Ha ha ja det ligger mycket i detta. Det som det ligger mest i är dock att förolyckas i en krock oavsett framdrivningsform.
Moderna bilar har ju oftast autobroms, så det är nog större sannolikhet att bli överkörd av en äldre förbränningsbil..
Resonemanget känns svajigt av flera skäl. Jag tyckte det var en bra poäng som någon nämnde också att det är ganska relevant i vilken kontext bränderna sker. När den står oanvänd i garaget eller vid krock, anlagda bränder, eller något annat.
Men det man åtminstone kan konstatera är att elbilar (plus skotrar och allt annat) när de väl brinner är ett inferno utan like och snabbt går det.
Till skillnad från… vad? Bensinbilarna brinner snällt som ett stearinljus?
Elbilar är extremt säkra på mnånga sätt.
Rädsdningstjänsten hade problem när de var nya då man itne visste hur man skulle släcka på bästa sätt och itne hade fått utbildning på det. Nu släcker de generellt en elbilsbrand snabbare än en fossilbil (Då fosilbilen har en jäkla massa vätskor som är brandfarliga utöver de elbilen har)
För övrigt. är det nån skit som verkligen borde förbjudas om man är rädd för “explosioner och brand” så är det ju de där gasbilarna som miljörörelsen såg som “the second coming of Jebus”. Finns många spektakulära bilder på nätet där sånna exploderar (Och itne att glömma bussen i tunneln i Sthlm som kunde blivit en stor katastrof)
Vi ska inte glömma att tyskvurmarnas favoritbil BMW brann enormt mycket för ett tag sen pga felkonstruerade motorer.
D’är man inte kunde åtgärda bilar pga begränsning i verkstäder så många råkade ut för bränder då de inte fick lånebil eller annan ersättning under tiden som de väntade på reparation.
Just service brukar ju vara nått som man gärna klankar ner på Tesla med…. Men faktum är att fossilbranschen (och så kallad tysk kvalität) tål granskas desto mer. Men det är ingen som vågar det för då kommer inte tyskarna att köpa reklamplats.
För övrigt. Om tyskarnas bilar var så jäkla bra. hade de inte sålt sig själva då? Eller handlar de inte mer om att fossilbilarna och deras “kända märken” är sämre än uppstickarna och måste lägga enorma pengar för att kunna “konkurrera” om kundernas uppmärksamhet.
Nu tycker jag det finns många viktiga fördelar med att ha vätgasdrivna bilar istället för elbilar, främst pga infrastrukturen. Vätgas kan produceras av ren el utan utsläpp och kan därför lagras. Heller inga utsläpp vid förbränning. MEN, bilarna blir ju rullande bomber. Behövs lite mer tankar om säkerheten innan de kan sättas i brun. Ja det var en ordvits…
Vätgas är ett härke att lagra. Lägg till att det har 3 ggr så låg energidensitet som jämfört med naturgas, vilket gör att du kommer behöva 3 ggr så många transporter på vägarna för att fylla samma energimängd.
Samtidigt om du kör en explosions-motor är du fast i 30% effektivitet..
Elbilar har en fantastisk infrastruktur, då elnätet redan är utbyggt. Du kan ladda hemma.. det är helt oslagbart.
Sebulon Starfighter
“För övrigt. är det nån skit som verkligen borde förbjudas om man är rädd för “explosioner och brand” så är det ju de där gasbilarna som miljörörelsen såg som “the second coming of Jebus”. Finns många spektakulära bilder på nätet där sånna exploderar (Och itne att glömma bussen i tunneln i Sthlm som kunde blivit en stor katastrof)”
–
Kontrolleras och sköts gasfordon sköts på rätt, är risken mycket liten för explosioner och brand. De exempel man sett i media i Sverige vad gäller personbilar handlar om bilar som inte tagits in för kontroll, trots att ägaren fått information från återförsäljaren om att det var ett måste.
Sebulon..
Exakt vilken räddningstjänst släcker elbilar snabbare än ICE bilar?
Jag ställer mig tveksam till ditt påstående. Så länge batterier är inkapslade i botten på bilen kommer det ta tid.
Statistiken visar oavsett detaljer och en massa variabler vi inte kan kompensera för (ålder, garage, kvarter) att det inte blir någon epidemisk utveckling av bränder pga elbilar. Är ju positivt. Inte säker på att det blir rubriker i tidningen av det däremot.
Tänkte på en annan sak häromdagen. Vi ser ju nu utvecklingen gå rätt fort mot elektrifiering bland vanliga bilar, inte bara ultralyx och stadsbilar som det var först. Och bakom det kan man ju misstänka att Tesla har betytt en hel del. De satte tryck på marknaden och har knuffat de andra tillverkarna framför sig och accelererat utvecklingstempot. Utan Tesla hade det nog inte funnits någon id3 heller. Men hur många Teslamodeller har egentligen vunnit Car of the Year? I år vann en elektrifierad Jeep, med idBuzz på andra plats. IdBuzz är en id4 med ombucklad kaross.
När model 3 och Y kom i Europa blev den helt omvälvande Peugeot 208 vinnare.Året innan Jaguar I-pace.
Ändå får man intrycket att de andra kopierar vad Tesla gör. Märkligt.
Tyvärr kan väl inte statistiken bekräfta detta heller, eftersom det ännu saknas data med många äldre elbilar som kört grusväg i Norrland mm och inte bara stadskörning. Dvs elbilarna i statistiken är nyare och åtminstone de äldre är rimligen mer stadsbilar med en lugn historik. Å amdra sidan är de flesta elbilar och batteripack nya modeller och kommer helt säkert bli betydligt säkrare i framtida utgåvor. Verkar ju tur nog inte vara någon ren katastrof med elbilar, men för att kunna avgöra om de är bättre än fossila ur brandsysnpunkt behöver man nog vänta ganska många år!
Fast glöm inte att andra länder har statistik också. Det finns ju trots allt miljoner elbilar som rullar, måste de allesamman vidimeras som adekvata transportmedel av just Norrland?
Nämen precis. Finns inte mycket tvärsäkert att säga utifrån siffrorna, utom att risken (elbilar som spontanantänder) de flesta av oss nog funderat på någon gång har en övre gräns som inte kan vara speciellt hög. Nu sa jag precis det du sa, men eftersom jag tyckte det var bra kanske det tål upprepning. Tjohej!
Hur stora är skillnaderna i nybilspriser egentligen nu mellan el- och bensin/diesel för i övrigt i stort sett likvärdiga modeller? Har ingen koll på bilbranschen själv och som körandes omkring i en laddhybrid är man inte mycket att hänga i bloggarens julgran (om han har nån) inser jag 🙂
Blir ju omöjligt att svara på. De enda som går att jämföra så är ju de ”dåliga” elbilarna, dvs där man skickat i en elmotor i en bensinbilsplattform.
Jämför man någon renodlad elbil med en traditionell är ju kvalitäten och präzitionen så enormt mycket bättre i bensinbilen att det inte går att jämföra utifrån prestanda, utrymmen osv.
Har man tagit hänsyn till de socioekonomiska faktorerna; dvs att elbilarna är betydligt dyrare än den genomsnittliga fosilbilen? Det sägs ju att intelligens och pengar samvarierar, och därmed borde den genomsnittliga elbilsföraren vara dels mer förmögen och dels mer intelligent än den genomsnittliga fosilbilsföraren.
Kanske är man helt enkelt mer smart och utsätter bilen för mindre dumheter om man har dyr elbil och dessutom då gissningsvis mer intelligent? Kanske bor man i ett dyrare område där bilarna inte brinner lika ofta? Kanske sköter man fordonet bättre? Kanske röker man mindre? Kanske har man bilen i enskilt och/eller låst garage i större utsträckning? Borde ju leda till mindre disk för att den “spontant” börjar brinna…
Ja det finns trots allt en anledning till att man gått över till el inom så väldigt många andra områden sedan tidigare.
Ingen skulle juh argumentera emot att elektrisk belysning är säkrare än de gammla oljelamporna tex.
Men det är väl en fråga om acceptans!
I elbelysningens barndom fanns det hur många myter och lögner som helst om att det skulle skada ögonen och ge sämmre intelligens och jag vet inte vad.
Men ja, vi vet hur det gick med det…
Människan är rädd för det okända helt enkelt!
Ganska otroligt att man en gång i tiden vågade börja använda elden faktiskt!
För att inte prata om hjulet!
🤣
Problemet med litiumbatterier är att dom inte går att släcka, vilket faktiskt går med bensin/diesel. Antal biltransportbåtar som har sjunkit/kan skrivas dom senaste 2 åren pga att man inte kunnat släcka bränder i elbilar:2 (Freemantle Highway och Felicity Ace). Jag vet av egen erfarenhet att om ett litiumbatteri börjar brinna går det inte att släcka, man kan bara kyla med vatten och vänta på att det brinner ut.
För att var till hjälp vid bilköp bör man se på risken att en högst fem år gammal bil brinner och exkludera anlagda bränder.
Risken att en okrockad relativt ny fossilbil skulle spontant börja brinna på motorvägen bör vara mycket liten.
Om det ändå skulle ske tex via läckande bränsleslang eller dylikt så bör det gå bra att stanna bilen samt stänga av motorn för att stoppa branden.
Om en elbil med batterierna i golvet börjar brinna har man inte mycket tid på sig att stanna, få ut alla tre barn ur sina barnstolar och lämna 10 meters avstånd. Glöm att släcka branden.
Förhoppningsvis kommer de nya lfp batterierna att nästan helt eliminera denna typ av olycka. Det känns som ett problem med ny teknik som tyvärr fattiga barnfamiljer och äldre kan komma att få betala dyrt för om 10-15 år.
Fast temat för inlägget var väl just att det där inte var särskilt frekvent?
Sedan är det ju tvärtom med LFP-batterierna, de billigaste, och enbart de billigaste, Teslorna har LFP- batterier. Musk vill sätta dem i fler bilar, just för att spara pengar. Så de som köper en dyrare bil får då en mer brandfarlig bil. Ser inte riktigt kopplingen till ”fattiga barnfamiljer och äldre” här.
Stämmer att LFP är de billigare batterierna då de inte innehåller lika mycket dyra och sällsynta metaller. De är också avsevärt säkrare. Att de är billigare betyder inte att de är sämre. Du kan t.ex. ladda 100% utan att oroa dig lika mycket för degradering. LFP är också säkrare. De är visserligen marginellt mindre energitäta än dyrare batterikemier men detta är oftast inte ett problem.
Oj vad många förutfattade meningar i ett inlägg.
Om bränslet i en fossilbil läcker och det börjar brinna så självsläcker sig branden bara man stänger av motorn, men om en elbil börjar brinna så är det direkt worst case scenario – akut batteribrand med explosionsartat förlopp.
Att bilens batteripack självantänder under körning är extremt ovanligt.
Ingen av bränderna i statistiken Lars refererar t.ex till hade något liknande förlopp.
Om du stänger av en bil som fått motorbrand så stoppar du också bränslepumpen och därmed är det stor sannolikhet att du också får stopp på branden. Visst kan branden sprida sig med lite otur, men det förloppet är isåfall betydligt långsammare än för en batteribil där du dessutom sitter ovanpå batteriet.
Att batterierna självantänder verkar i vissa fall ha koppling till dendriter i batterierna som bildas vid upp- och urladdning. Jag hoppas få fel men känns troligt att sannolikheten för detta ökar när bilen blir äldre och efter fler laddcykler.
Antagligen kommer industrin att ha löst dessa problem inom ett par år men det finns stor risk för att tidiga elbilar blir dödsfällor om ett tiotal år. Jag vill att vi ersätter fossiler lika mycket som alla andra men det hjälper inte att blunda för att det är en framväxande teknik.
Fast nu brinner ju förbrännings-bilar i färjor och garage på löpande band. Avstängda diton.. så de verkar inte bli helt ofarliga trots att motorn är avstängd.
“Elbilsbränder är inte heller värre eller mer explosiva än fossilbränder, och utsläppen av giftiga ämnen från branden är likvärdig samtidigt som fossilbilar brinner mer explosivt.”
–
Jo, elbilsbränder kan vara värre om det är batteriet som börjar brinna och kan därför ofta vara mer svårsläckta än fossilbränder. Brandröken är mycket farlig att andas in och dessutom kan röken från litiumjonbatterier gå igenom huden. Det krävs speciell brandutbildning i hur släckningsarbetet ska gå till i en elbil.
Det har gjorts nyare studier på brandröken från batterier. Det bildas mycket sot, men man har visat att röken inte är farligare än brandröken från förbränningsfordon.
Enligt mina observationer är en stoor del av bilbränderna försäkringsbedrägerier.
Korrelerar med räntehöjningar och höjd leasingavgift.
För övrigt så töms Sverige på fossilbilar så inget att oroa sig för längre.
https://carup.se/bedrovligt-att-sverige-toms-pa-fina-begagnade-bilar/
Det norska rederiet Havila Kystruten har förbjudit elbilar efter att ha gjort en extern riskanalys.
Det är lite skillnad på brand i elbil eller fossilbil. Vi har fått en massa ny brandutrustning ombord specifikt för brand i elfordon. Det som var överraskande för mig är att vi även fick nya byxor och jackor till brandutrustningen för att våra ordinarie inte skyddar tillräckligt bra mot brandgaserna när det brinner i batterierna.
Hantering runt lithium batterier är fortfarande svårt.
Miljö och brand risker efter en brand.
Bla kan batteriet huxflux börja brinna igen efter några dagar. Vem ska hantera den risken och hur.
Iaf det verkar vara en del frågetecken i branchen.
Jag har hos tidigare arbetsgivare jobbat mycket med frågan tillsammans med myndigheter och institut, vad det gäller byggnaders och fartygs brandskydd och om eventuella skillnader på en brand i elbil samt bränsle fordon.
Kontentan är att en elbil är mycket svårsläckt eller rent av omöjlig. Du kan släcka branden men det kommer ta eld igen tills batterierna är tömda.
Skillnaden var dock att bränsle fordonen hade en betydligt högre värmespridning och främst på grund av bränslet.
Så rent av är det enklare att skydda t.ex garage eller fartyg om de är försedd med släckksystem som t.ex sprinkler, om en elbil brinner än om en bensin-dito brinner.
RISE i Sverige har bland annat gjort fullskaliga tester på detta och borde säkerligen gå att få fram någon rapport om man googlar lite.
Själv har jag den på min dator men är inte helt säker på om jag har rätt att dela den.
Ursäkta, om någon vill googla så är det Lash Fire som gjort testet tillsammans med RISE.
“Kontentan är att en elbil är mycket svårsläckt eller rent av omöjlig. Du kan släcka branden men det kommer ta eld igen tills batterierna är tömda.”
Läste du inte att LW skrev att “Elbilsbränder är inte heller värre…” och “Att fossilbilar brinner lättare än elbilar…”? 🙂
Jamenalltsåvafan. Nofaith skriver ju att värmespridningen är lägre vid en elbilsbrand och att det därför rentav är enklare att skydda omgivningen. Så, omöjlig att släcka, men mindre risk för brandspridning.
Och att elbilarna är omöjliga att släcka vid brand, har noll att göra med hur sannolikt det är att branden uppstår.
Är du ironisk?
LW är inte i närheten av att vara någon sakkunnig i frågan.
Det är bättre att du lyssnar på de som arbetar med det här. Myndigheter och räddningstjänsten.
Typiskt att nån alltid ska tillföra fakta och förstöra en diskussion som klarade sig utmärkt utan. Det är bara besviket medge att ögonbrynen hissades upp. För övrigt trodde jag moderna fossilbilar bara börjar brinna vid svårare olyckor eller o/medveten anläggning. Till skillnad från förr i tiden, alltså, då det kunde räcka med att köra förbi en gräll husfasad med helljuset på för vissa bilmodeller. Att batterierna i elfordon kan fatta eld spontant vet vi ju, men tydligen går det att reducera risken till nästan noll. Även om bilbranschen som helhet ökat kvaliteten rejält sen 1970 måste det väl ändå förekomma än idag att bränslesystem springer läck eller en cell monteras med omvänd polaritet, tilltäppt kylkanal eller dålig punktsvets? T.ex. på grund av måndagmorgon och bakfull montör. Nu är väl den här diskussionen snart ointressant för personbilar, för i alla fall min kristallkula visar en europeisk fossibilsbransch i dödsryckningar. Vad ger man den? Är fem år för mycket?
Väldigt långt formulerad fråga, men den är intressant. Undrar också hur traditionalisterna bland tillverkarna kommer att klara sig. Väldigt spännande faktiskt, inte så självklart ens att de största (idag) kommer finnas kvar. Gäller att ha finansiella muskler de kommande 10 åren, bolag som VW och Mercedes kommer nog klara sig fint men passera en svår period. De har dock tillräckligt med kapital för att klara av investeringarna. Det som gör det svårt är alla nya elbilstillverkare, dels helt okända asiater där vissa gjort bensinbilar innan, dels de mer techdrivna bolagen som Lucid exv. Lucid rapporterade häromdagen och det framkom att de inte lyckats sälja de ca 1500 bilar de hade leveransklara. Helt otroligt att de inte har ens 1500 fans som köper i ett kvartal.
Tror generellt att det blir svårt för de som inte är bäst inom något segment. Om man ska lägga en halv miljon på en bil vill man att det finns några väldigt starka argument bakom, ett värde som överstiger priset. En VW, omspacklad till en Ford, med ett fränt nedärvt namn som är rätt okänt i Europa, är inte tillräckligt värde för att öppna plånboken.
Fords Europaaffär tror jag blir dumpad ungefär som GM gjorde med sin, deras marknadsavdelning verkar helt under isen och det är helt enkelt inte möjligt att tjäna pengar på måttliga volymer lågprisbilar idag.
Tja, det började som en sorts kåseri, fast utan tydligt formulerat mål. Att skriva alldeles för mycket är en av mina egenskaper jag kanske skulle kunna få en huvuddoktor att diagnostisera. Förlåt för det!
.
När det gäller framtiden för personbilsmarknaden kan det mycket väl bli som du tror. Det blir spännande att se. Själv är jag övertygad om att när fossilskammen klämmer till på allvar, eller regleringar tar bort fossilbilar för den delen, och marknaden består av … eh, vill inte säga batteribilar utan hedgar lite fegt för andra tekniker – då kommer det visa sig att en förbränningsmotor är förbannat dyr och komplicerad att skruva ihop i jämförelse med nästan vilken annan teknik som helst. Kopplingen mellan kostnad och pris kommer precis som i alla branscher synas först i de lägre prisskikten. Kopplingen smittar förstås av sig uppåt i prislistan över tid. Sättet som “enklare teknik” manifisterar sig på är att bilarna faktiskt blir billigare än vad motsvarande prestanda idag kostar fossilt. Nu är ju existerande biltillverkare fenomenala på sånt som kanske inte faller en in vid första genomtänkningen. Inköp, logistik, branschvana, etablerade försäljningskanaler, en del trogna idioter “som aldrig skulle köpa xxx”, ramverk och strategi för eftermarknad, världsompännande nät av serviceverkstäder, reservdelshubbar, … samt en brigad erfarna ingenjörer som gör det mesta rätt första gången förstås. Allt det där måste byggas upp för att prestera effektivt i den konkurrensutsatta bransch som lågprissegmentet ju är. Även om en del av det jag radade upp blir mindre viktigt för bilar som är mindre avancerade än de som bilbranschens nuvarande jättar tränade upp sig på, kommer erfarenheten definitivt inte vara i vägen. Min övertygelse är att det tar tid och tålamod att bygga upp allt, och det är en klar nackdel om det konkurreras stenhårt på pris. Omöjligt är det inte, men det blir svårare än det var för t.ex. Tesla som lyckades vara på rätt plats i rätt tid och kunde kompensera sina brister i bilmakarskrået gentemot exempelvis VW med höga priser inledningsvis. Det där var min spaning, och nu undrar jag om nån orkade igenom den. TLDR: Elbilar blir billigare, och det kommer bli knepigt för de som inte har en etablerad biltillverkare i ryggen att stiga in, för nu delas marknadens högprissegment upp av de som redan är där. And they don’t share power, för att halvcitera Gandalf. Möjligen kommer vi se fler spontanbränder i elbilar i takt med att ett lågprissegment etableras och det börjar dagtingas med kostnader och risker. Men jag tror faktiskt inte det, jättarna är alldeles för rädda om sitt rykte för att våga krypa långt ut på den grenen.
Läst artikeln och skummat lite kommentarer. Skulle sammanfattade det med att det vore förbaskat intressant med mer riktig statistik. På känsla skulle jag tro att batteribilen vinner då med men att det blir lite klarare. LW ska ha heder av att lite lyfta att statistiken är begränsad.
Man bör bara jämföra lika gamla bilar. Börja med elbilarna från årsmodeller där försäljningen är tillräckligt stor för att man ska få någon statistisk säkerhet. Vi får då även bort ev rena barnsjukdomar. Hybriderna skulle jag vilja skippa helt eller ha separat redovisning för dem.
På så sätt får vi även bort äldre fossilbilar från jämförelsen. Blir lite mer rättvist. Där har vi visserligen ett otal felkällor till högre brandrisk som rostiga bränsle rör eller spruckna bränsleslangar. Olja som läcker ner på något varmt osv.
Men vi vet å andra sidan inte vilka ökade risker +30 år gamla batteribilar kommer att uppvisa. Så mer rättvist lopp att bara jämföra lika gamla bilar.
Sedan bör man sär redovisa bilar som börjar brinna pga tekniskt fel under användning +30 min efter, vid kollision. Men även sär redovisa om bilen börjar brinna när den inte används.
(Om bilen börjar brinna pga huset brinner eller för någon tuttar på grannes bil på parkeringen pga deras son är en skitstövel som säljer knark och inte betalar för sig är ointressant. Ska det tas med måste vi ha statistiskt likvärdig fördelning av bilarna i samhället).
Med sådan statistik som följs upp årligen börjar vi få ett underlag som möjligen kan döda seglivade myter åt båda hållen. Själv så har jag tex väldigt svårt att se att en fossilbil spontant börjar brinna när den inte används (mer än i extrema undantagsfall). Men jag kanske har fel..
Men rimligen har elbilen störst möjlighet att koras som mest brandsäker utom under rast vila längre än ca 15 till 30 minuter. Än mer så med nyare batterityper som garanterat kommer vart efter och även bättre övervakning som kommer med teknikutvecklingen.
Mycket bra sammanfattning av statistiken man helst skulle se 🙂
Ge fn i att äga någon bil. Då kan man dricka god öl o lyssna på Ramones när dom helst.
Man ska nog dessutom jämföra risken med anläggningar för tankning och laddning. För många åt sedan råkade en kvinnlig kollega till mig ut för motorbrand och körde in på en bensinstation för att få hjälp.
Helt sjukt bra fossilbilslobbyn har lyckats, kommentarsfältet är fullt med kommentarer om att elbilar visst är farliga och det måste vara fel i statistiken. Det spelar väl ingen roll om det är 20 eller 2 ggr vanligare att bränslebilar brinner. Myterna är verkligen ett självspelande piano. Så fort det brinner nära en elbil kommer kommentarerna. Även bland de som säger sig vara experter. Som det där bilfraktaren som brann nyligen, skrevs tusentals kommentarer och seriösa artiklar om att det startade i en elbil. Nu när de inspekterat fartyget så var de undre däcken där elbilarna stod de enda som var oskadade så det enda man vet nu är att branden inte uppstod i en elbil men det skrivs inget om. Likadant var det med det norska garaget för några år sedan. Även ”experter” inom brand har ju utbildat brandmän felaktigt i elbilsbränders farlighet har det visat sig efteråt. Rederier tar tokiga beslut, politiker, brandmän, allmänheten vet redan att elbilar är livsfarliga så desinformationen har lyckats.
Hela konceptet med att det skulle vara farligare med bränder i elbilar är ju helt off. Det som känns mer farligt är i så fall om folk sitter och läser tidningen i sin bil och litar på att tekniken funkar i stället för att köra den och ha egen kontroll över framfarten.
Röken från en batteribrand är betydligt farligare då den är frätande och tar sig igenom skyddsutrustning. Din fru Lena borde i egenskap av brandman veta en hel del om detta. Att råka inandas även små mängder av denna rök ger frätskador i luftvägar och lungor. Säger inte att det är nyttigt att andas in rök från brinnande fossil, men det är definitivt inte mer ohälsosamt än rök från batterier. Elbränder är dessutom betydligt mer svåra att släcka än fossil. Har hänt att elbilar man trodde var släckta, flera dagar senare flammat upp igen inne på skrotupplag. Tror en mer träffande statistik hade varit att jämföra bränder i nyare bilar. Hur många fossilbilar Max 5 år gamla brinner i jämförelse med Max 5 år gamla elbilar. Samt naturligtvis räkna bort anlagda bränder. Hybrider är svåra då man först behöver veta vad branden beror på. Men dessa kan ju ha en egen kategori.
Först statistik, därefter kan man debattera slutsatser. För att få statistik krävs att man bryter ner siffrorna på brandorsak (självantändning, värmebölja, krock, bedrägeri, mordbrand osv) och ålder – samt gärna bilmärke och dito modell.
Nu duger knappt siffrorna till en rubrik i kvällspressen 😉
+1
Man kan slutleda att det statistiska underlaget är för dåligt för att kunna dra några slutsatser alls.
Risken är att fossilindustrin pekar på sådana här artiklar för att smutskasta konkurrensen, likt MAGA-folket pekar på woka anarkister för att smutskasta Demokrater.
Enig. Karln skulle försöka få fram uppdaterade siffror, vi får se hur de ter sig.