Nästan 95 000 elbilar nybilsregistrerades i Sverige under 2022 och största bilmärket var Volkswagen, tätt följda av svenskarnas älskade Volvo, samt Kia. Tesla var först fjärde största elbilsmärke, men Tesla Model Y var den tredje mest sålda elbilen.
Under 2022 registrerades 94 984 nya elbilar i landet rapporterar Mobilitysweden (fd Bil Sweden). Detta var 33% av alla nyregistrerade personbilar.
Mest såld blev ID.4 med 8 874 bilar, följt av Volvo XC40 med 8 239 och sedan Tesla Model Y:s 6 550 och Kia Niro med 6 542. Polestar kom på femte plats med Polestar 2 och 4 465 bilar.
Största bilmärket blev VW med sina ID.3, ID.4 och ID.5, följt av Volvo med XC40 och C40.
Tesla sålde mest av Model Y, vilken nog passar svenskarna bättre än Model 3, men uteblivna leveranser av nya Model X och Model S förrän precis mot slutet av året gjorde att Tesla inte kunde försvara topppositionen. Leveranser kom dock in i december och 210 av nya Model S och 185 av nya Model X registrerades i Sverige.
De flesta bilmärken har nu elbilar och Tesla har inte längre kvar någon exklusivitet på marknaden och har nog svårt att försvara marknadspositionen på grund av storleken och priset på bilarna. En Model Y är en avsevärt större bil än Volvo XC40, men för svenskarna är Volvo alltid Volvo oavsett om det är en småbil. Däremot är Tesla definitivt störst i prisklassen, jämfört med BMW, Mercedes, Audi och Porsche.
Topplistan med de tjugo största elbilsmärkena år 2022 nedan.
1 | VW | 12629 |
2 | Volvo | 11752 |
3 | KIA | 11017 |
4 | Tesla | 9181 |
5 | MG | 7095 |
6 | BMW | 5302 |
7 | Polestar | 4465 |
8 | Skoda | 4357 |
9 | Nissan | 4060 |
10 | Audi | 3768 |
11 | Mercedes | 3038 |
12 | Peugeot | 2893 |
13 | SEAT | 2330 |
14 | FORD | 2239 |
15 | Renault | 1586 |
16 | Hyundai | 1390 |
17 | BYD | 1088 |
18 | Opel | 1079 |
19 | Porsche | 823 |
20 | Fiat | 603 |
Man ska förstås komma ihåg att Volkswagen Group är ännu större, då det även inkluderar Porsche, Seat, Skoda, Cupra och Audi ovan, vilket skulle summera hela VW-gruppens sålda elbilar i Sverige till 23 907 bilar eller 25% av elbilsmarknaden.
Däremot har premiummärkena tappat när billigare versioner av plattformarna dykt upp. Premiumbilarna behövdes dock för att bryta mark och insatsen där ska inte underskattas för att etablera elbilar på bred front, men det är över nu. Den enda som försvarat sin position där är Tesla.
Tjugo mest sålda elbilarna nedan.
1 | 8874 | VW ID.4 |
2 | 8239 | Volvo XC40 |
3 | 6550 | Tesla Model Y |
4 | 6542 | KIA Niro |
5 | 4465 | Polestar 2 |
6 | 4357 | Skoda Enyaq |
7 | 3970 | KIA EV6 |
8 | 3850 | Nissan Leaf |
9 | 3339 | Volvo C40 |
10 | 2903 | MG ZS EV |
11 | 2356 | MG Marvel R |
12 | 2330 | Seat Cupra Born |
13 | 2239 | Ford Mustang Mach-E |
14 | 2236 | Tesla Model 3 |
15 | 2170 | Audi Q4 E-Tron |
16 | 1987 | VW ID.3 |
17 | 1872 | MBW I3 |
18 | 1661 | VW ID.5 |
19 | 1523 | MG MG5 |
20 | 1506 | Peugeot 2008 |
Med Tidölagets avskaffande av elbilsbonusen i bonus/malussystemet, som nu bara är malus/malusså lär försäljningen gå ner, men de bilar som beställdes sista dagen efter det tvära beskedet kommer oftast nybilsregistreras först i år eller vid längre leveranstider 2024, så effekten av avskaffad bonus är inte omedelbar. Månadskostnaden för leasing har nästan dubblats för de billigare elbilarna som en konsekvens av Tidölagets beslut. Dock fanns det krav på att tillmötesgå SD-väljarnas elbilshat så det var ett lätt beslut för regeringen och ska nog ses som ett led i den nya klimatpolitiken.
Elbilar byter bränslekostnad mot kapitalkostnad – billigt bränsle, men dyr bil – men med de högre räntorna blir det svårt att upprätthålla försäljningen. Totalkostnaden över livscykeln blir väldigt annorlunda om räntan är 1% eller 4%. Förvisso påverkas även fossilbilarna av högre räntor, men de högre priserna för elbilar gör att det slår hårdare där. Dock har decenniet av krisräntor gjort att elbilar har kunnat etablera sig, men nu blir det kämpigare framöver.
180 kommentarer
Tesla, en av världens mest övervärderade aktier.
Elbilar var stort för 100 år sedan, sen gjorde oljebolagen sitt för att göra alla oljeberoende. Nu ska vi alla bli beroende av de stora elbolagen. Marknaden jobbar nu för fullt för att göra oss kärnkraftsberoende. Så att de kan pressa tillbaka satsningar på solceller. På så sätt kommer de grantera fortsatta miljardvinster.
Elbilar är framtiden, men då i kombination med mer än en miljon små energi producenter i Sverige.
Det ena utesluter väl inte det andra? Solceller fungerar synnerligen dåligt på natten och vintern, men de kan så klart generera ordentligt med el under rätt förhållanden. Kärnkraft ger kontinuerlig energi till jämnt pris. Alltså helt utmärkt att ha solceller för elbilsladdning när det behövs så att elnätet inte behöver belastas.
Apropå vad som helst torde en diesel/bensinbil vara helt överlägset elvarianten för lång tid framöver….gissar att det på denna sida finns ett antal människor med förståelse/kunskap/insikt i hur samhället fungerar i tider av oro….för mig blir då eltillgången en osäker faktor….årminstone när man ställer den i relation till ett fat med bensin/diesel som relativt osynligt kan gömmas i den minsta ladan…
Glömde också tillägga att även om det i en värld av ”shangri la” är bäst med eldrivna fordon (huruvida det är så har jag inte kunskap i) så torde det vara andra förutsättningar i orostider o då kan fortfarande bensin/diesel fungera mer småskaligt bättre…,huruvida fjärrvärmen ger värme torde vara ett osäkert kort i orostider eftersom Ryssarna ger/givit prov på att bomba allt som ger civilbefolkning basal hjälp/värme/energi etc och som ryssen ser som legitima mål för att härska o söndra för ”vanligt folk”…..
Och vad gör du när ditt fat har tagit slut? Pumpar upp en ny batch från oljepumpen i trädgården eller roddar ihop en gengaslösning? Sedan är ju oljeberoendet i sig den största enskilda destabiliserande faktorn i världen. Ju mer vi satsar på decentraliserad tillverkning av elenergi från icke-fossila källor, ju mer drar vi undan mattan för skurkstaterna och blir dessutom mer resilienta mot deras eventuella krigsföring.
Kvarntorpshögen utanför Kumla, Oljeön utanför Ängelsberg och oljepumpen i Rute på Gotland, utgör samtliga monument över Sveriges misslyckade försök att producera olja. Istället importeras den till största delen från diverse diktaturer. El produceras däremot inom landet på ett flertal olika sätt från norr till söder (även om avvecklingen av kärnkraften var alldeles för hastigt påkommen).
Vad är säkrast i ett krisläge?
Elbilen har du en chans att ladda hemma med solceller.
Apropå frågan om elbil eller bensinbil är bäst vid kris/krig:
https://teslaclubsweden.se/rusning-efter-elbilar-i-ukraina/
Småskalig solcellsel är samhällsekonomiskt vansinne, men bra för den enskilde villaägaren så länge inte alltför många installerar solceller. Eftersom jag är en egoist utan samhällsansvar så installerar jag solceller.
Det ser inte lysande ut för elbilarna när man tittar på priserna för publik laddning. EON höjde nu till 8,50 per kWh vid kortbetalning, vilket på vintern närmast motsvarar att köra en 40 år gammal Volvo 740 i driftskostnad. Vår bil drar ungefär 2,1 kWh /mil vid minusgrader och landsvägskörning.
Det behöver bli bra mycket billigare om det ska fungera och locka folk att köpa en dyr elbil. Miljöaspekten räcker inte som argument.
De flesta laddar hemma. Då blir det betydligt billigare.
Det förutsätter att man vintertid åker som mest 15 mil med en normal elbil om man vill komma hem igen med lite marginal. Publik laddning är nog en förutsättning om man vill kunna använda bilen till mer än kortpendling.
Hemmaladdning är en annan sak, men man bor bara på ett ställe vanligtvis.
Men det blir ganska dålig kalkyl på elbilen om man ska åka långresor.
8,50/kWh x 70 = 595:- för drygt 30 mil.
Om du kan ladda hemma 90% av resorna så blir snabbladdningspriset i princip ointressant för de resterande 10 procenten.
Om du åker 2 x 30 mil istället, så har du laddat hemma på utresan. Om vi antar att du betalar 2:50 kr/kWh hemma får du 2:50 kr/kWh x 30 mil x 2.1 kWh/mil + 8:50 kr /kWh x 30 mil x 2.1 kWh/mil ger 693:- för 60 mil.
Fossilbil kostar med 0.6 l/mil och 18 kr/litern 648:-, aningen billigare.
Men nu kostar i o f s bensinen mer än 18 kronor och om du snabbladdar på OKQ8 kostar det 7:50 per kWh.
Om du nattar över på destinationen och långsamladdar över natt så kan du få ner priset till 6:- per kWh. Då blir elbilen en hundring billigare än fossilbilen.
Hur stor andel av dina mil gör du långresor?
För min del tycker jag att elbilen gör ett bättre jobb, så den skulle vara värd att ha även om den vore en bit dyrare än fossilbilen.
Jag laddar 99% hemma, så det berör inte min ekonomi egentligen. De få gånger det är publik laddning blir det bara det antal kilowatt som är nödvändigt. Kanske handlar om 200:- på ett år.
Får hoppas det blir som med mobiltelefonerna. I sin ungdom kostade det 5:- minuten att ringa dagtid. Förhoppningsvis går priserna på publik laddning också ner.
Varför skulle publik laddning gå ner??
Det kostar X kr att ansluta en laddstation. Det kostar Y kr för själva elen. Det kostar Z kr för avkastningen investeraren ska ha?
X kommer inte gå ner (elnät blir inte billigare priset för att bygga går snarare upp)
Y lär inte gå ner i någon större utsträckning och sannolikt är Y den absolut minsta delen av laddstationskostnaden.
Z? Tja, visst investerarna kan kräva mindre avkastning men hur sannolikt är det då att det byggs?
Att mobiltelefoni gick ner i pris hade att göra med att det gick att få in fler och fler telefoner på samma band samtidigt som man utökade banden. Det är en förhållandevis billig infrastruktur där det går att konkurrera, när du skaffar ett abonnemang så låser du inte upp 781,2 MHz (eller vilket band det nu går på) utan vilken person med samma operatör som helst kan använda samma frekvens. Däremot om du drar en elkabel till tjotahejti bredvid väg 2222 mitt ute i skogen så är den kabeln till 100% dedikerad till den laddstationen.
Så nej, priset på snabbladdning vid laddstation lär inte gå ner signifikant om inte 1. räntorna går ner massivt 2. elpriserna går ner massivt. De har snarare varit för låga och rena förlustaffärer tidigare.
Elbil borde vara billigare att bygga än en explosionsmotor med sin drivlina, det dyra på en elbil bör vara F&U , dessa kostnader späds ju snabbt när det börjar bli miljoner byggda per år
Det är batterikostnaden som driver priset
Den kan knappast vara dyrare än explosionmotor med drivlinan,
Batterierna är avsevärt dyrare.
1) Det finns inga bilar med explosionsmotor.
2) Eldrivlinor exkl. batteri är inte billigare än förbränningsmotorer.
https://svenska.se/so/?sok=explosionsmotor
Men dyrast av allt måste ju vara en elhybrid där du har dubbelt av allt. Hybriden kommer väl att vara en parantes precis som etanolbilen.
Hybriden har oftast väldigt litet batteri och oftast väldigt låg effekt på elmotorn (så man endast kör på el i stadstrafik, finns självklart variationer men som regel).
Därtill byggs de oftast med mindre förbränningsmotorer som trycker ner priset (och använder elen som boost vid omkörning).
Men kg för kg eller hur man ska säga är de dyrare och mer en stop-gap lösning än något annat. Dock fungerar de ju bra för de som har under 2-3 mil i stadstrafik men någon gång ibland behöver köra längre.
Klart att en 30 år gammal Volvo som är betald sedan länge blir billig om du gillar att skruva själv, det är ju som att jämföra äpplen och päron, om du jämför mot samma model i diesel med Malus skatt är ju mer intressant för kalkylen
En 30 år gammal Volvo (även Dieselbilar) är skattebefriad. 🙂
Varför tror du 30 år gamla Volvo-dieslar kostar runt 50.000 kronor?
Nej, jämförelsen var angående vad bensin kostar kontra priset för publik laddning.
Om bensinen kostar 18 kronor och en gammal 740 drar i snitt en liter på landsväg vintertid, motsvarar det vad det kostar att driva elbilen per mil om man laddar på en snabbladdare från EON.
Kostnaderna för malus, service, underhåll, högre inköpskostnad och annat kan man diskutera i oänlighet.
Det kommer aldrig att bli billigare att köra elbil än vad det är idag. De skatter som idag dras in på bränslena ska i framtiden in från elbilsägarna, idag “subventioneras” detta. Om det sen kommer i form av km-skatt eller något annat får vi väl se.
.
Därmed inte sagt att det inte finns några argument för elbilar, det finns många. Men att det skulle bli billigare att köra är i de fall det gäller idag bara högst tillfälligt.
Fordonskatterna lär gå upp för att bekosta vägarna, dock lär det ske först när 70-80% av nybilsförsäljningen är elbilar.
Publik laddning, främst snabbladdning, är ett patetiskt skämt. Man måste hålla sig med en mängd olika appar som skall kopplas ihop med betalkort och vanligtvis kan en snabbladdare bara ladda en bil. Och om man bor i lägenhet så får man betrakta det som totalkört att ha elbil, såtillvida man inte vill förvandla sitt liv till en jakt efter laddare.
När man närmar sig en laddstation så frågar man sig följande: Är det någon annan där? Hur länge skall i så fall denne ladda? Hur skall man betala? Kan man överhuvud taget betala? Kan man ladda? Räcker strömmen i batteriet till nästa snabbladdare? Är denna möjlig att använda?
När Ionity var nytt så tog de 8,5kr/kwh. Men, eftersom Ionity är så bussiga så kunde man köpa ett abbonemang av dem för några tusen om året. Då fick man ladda till ett lägre pris. Tänk om Ica skulle sälja tomater för 80kr/kg, men erbjuda ett pris på 50kr/kg om man köper ett abbonemang för 2500 kr per år…..
Idag har Ionitys priser antagligen justerats, men betalmodellen är sannolikt snarlik. Märk väl att Ionity har fått EU bidrag för att bygga ut sin laddinfra.
Rimligt vore att i bygglovet för laddare speca att betalning skall kunna ske med bankkort och att operatören inte får ta ut ockerpriser. Det är verkligen väldigt tomt i huvudet på de tjänstemän och politiker som hanterar detta, det är en stor skam och ett problem för vårt land.
När Ionity tog 8,5kr/kwh så tog Tesla 3,5kr/kwh. På den tiden kostade elen långt under en krona/kwh.
ID.4 finns på två ställen i tabellen. Med ledning av texten gissar jag att den andra förekomsten ska vara ID.3
Nu skulle jag inte kalla XC40 för småbil.
Storleks-inflationen på Volvo-modeller har varit extrem.
Kollar på någon slags jämförelse och Teslan är runt 30cm längre men förlorar större delen av detta pga sin halvkombi-bakdel.
Passagerarvolymen är större på XC40 än Model Y.
Fäller man baksätet så är lastvolymen bak 58 kubikfot för XC40 jämfört med 67 kubikfot för Model Y.
Kubikfot? Freedomunits?
Förlåt.
360 Kappen i Volvon och 412 Kappen i Teslan, eller 22,5 Spann/Halvtunna jämfört med 26 Spann/Halvtunna.
745 svalde 992 liter med baksätet i passagerarläge och 2.123 l. med sätet nerfällt.
Volvo 240 herrgårdsvagn har ett
maximalt lastutrymme på 2151 l.
Ovan, en reaktion på inflations inlägget.
Ifall nutida influenser får influensare att influera utrymmen vidare, rymmer ändock forntida Volvo bilar större hål, att stoppa pengarna i, när man eventuellt i framtiden skall köpa bröd? =)
Om man som Vi Bilägare mäter hur många läskbackar man får in får man följande resultat:
Volvo XC40 recharge: 11 uppfällt baksäte och 33 vid nedfällt.
Tesla Model Y: 14 uppfällt baksäte och 39 vid nedfällt.
Vilket placerar Model Y mer i XC60-land:
XC60 17 uppfällt baksäte och 36 vid nedfällt
Vilket totalt motsäger dina amerikanska mått.
Min gamla recension av Model Y. Den är skitstor. https://cornucopia.se/2021/09/model-y-teslas-basta-bil-hittils-kommer/
Hur många Nlaw’s och Grg. ryms, i respektive bagageutrymme?
Som man skriver, läskbackarna har kanske spelat ut sin roll.
Senast jag köpte en läskback var nog på 1900-talet. Säljs det ens fortfarande?
Absolut, julmust, lättöl bl.a.
Slår man bara ett litet hål i kapsylen med en 3 tums spik, räcker drickan mycket länge.
Det är väl nästan exakt samma siffror (skillnaden) som i kubikfots-exemplet?
Runt 18% större lastutrymme vid fällt baksäte.
58 * 1,18 = 68,44
33 * 1,18 = 38,94
En kubikfot är som alla vet runt 28 liter.
Att det bara skiljer 3 läskbackar mellan XC40 och XC60 bevisar ju bara hur lite det skiljer mellan dessa bilar.
Men om “Passagerarvolymen är större på XC40 än Model Y” stämmer, hur kan då skillnaden ÖKA när man fäller ner baksätet? Om passagerarvolymen verkligen var större i XC40, då skulle ju skillnaden minska – eller hur?
ID4 är ändå väldigt liten jämfört med en Model Y. Men jag antar att det har att göra med att man kan få in den som en tjänstebil på vissa arbetsplatser om man väljer bort i princip allt.
Här är anledning nummer 1 till VW framgång.
ID4 är nya V40 D2 med analogt kluster.
Viktigast är att bilen har snygga fälgar. Resten kan man skita i.
Om man hängt på forum riktade till explosionsmotorer kan man tro det….
Häng på valfritt Audi e-tron-forum så får du ditt lystmäte av fälgrunkande (och biltvätt).
När det knappt säljs några elbilar var subventionerna ett billigt sätt att signalera klimatmedvetenhet. När elbilsköpandet sedan tar fart, då börjar det bli dyrt och då tar man bort dem.
Förr eller senare kommer man att lägga extra skatter på dem eftersom elen är så billig jämfört med bensinen. Degen måste in.
Eller så tar man det via elnotan, om energin säljs som diesel eller el kvittar då det i princip är samma TWh det handlar om, och Sverge har ingen olja som Norge men el kan vi producera genom Vattenfall
Men det är ju inget konstigt och negativt? Samhället bör gå över till eldrift så man går in och styr över till det. Det var aldrig en mening att folket i framtiden generellt skulle få mer kvar i plånboken utan man vill ha skifte i fordonsflottan.
Nej. Men det gäller att vara medveten om det nu så att man inte binder upp sig för energilösningar som man sedan inte har råd med.
LW: tror att du har fel procentsiffra för elbilarnas andel, var 33% av nybilsregistreringen enligt Mobility Sweden (94 984/288 003).
95 000 av totalt 288 000 nyregistrerade bilar är 33%, inte 17%.
Intressant är att 2023 väntas 65% av alla nya bilar vara laddbara (40% elbilar och 25% laddhybrider) vilket innebär en 70%-ig minskning av antalet sålda icke-laddbara bilar sedan 2019.
Såg det nu. Tack. Jag hade i mitt Excelark dubblat antalet sålda elbilar, och när jag halvera det passade jag också på att halvera 33% till 17%, fast jag hade räknat rätt där.
Illa att så många svenskar blundar och köper kinabilarna MG, Volvo/Polestar och BYD. Gör mig en smula sur och bitter. Själv har jag slagit till på en Peugeot e-208. En fantastiskt smidig liten bil. Tyst, går som en raket och komforten är faktiskt riktigt bra trots att det är vaniljversionen jag kör. Att sen MyPeugeot-appen suger gammal sur wettex är en annan sak. 🙂
Nu är ju inte Volvo 100% Kinaägt längre. Alla bilbolag är delägda av Kina numera, via aktiemarknaderna, så Volvo är inte annorlunda där längre.
Jag har rent av slutat kalla Volvo Car för Kina-Volvo på bloggen, sedan börsnoteringen.
Just MG är väl ägt av SAIC som är helägt av kinesiska staten.
Elbilshatet är tämligen förutsägbart skulle jag säga och sådant kommer som ett brev på posten varje gång det kommer någonting nytt som dessutom är dyrt. Emellertid tycker jag ändå att det var bra att avskaffa premien, av flera anledningar.
1) Den måste bort förr eller senare ändå.
2) Efterfrågan har hela tiden överstigit tillgången, vilket gör att effekten av en subvention är högst tveksam. Jag tror att den till stor del mest har lett till längre köer och mer pengar till personer som ändå hade köpt en elbil.
3) Jag tror att elbilarna vid det här laget kan konkurrera på sina egna villkor.
Hatet mot elbilar har jag studerat lite eftersom jag interagerar en hel del med folk på högerkanten, och då även folk på den speciella högerkant som SD utgör. Det vill säga människor som inte krånglar till saker i onödan (vilket inte bara är dåligt, men ibland, och rätt ofta till och med). De finns för övrigt inte bara i SD utan det är mer en stad-land-grej skulle jag säga – som iofs i sin tur påverkar hur man röstar i genomsnitt.
De har ett antal legitima anledningar att vara förbannade, även om det är irrationellt att låta det gå ut över elbilar som sådana.
En sådan är att elbilar varken har tillverkats i tillräcklig omfattning, eller till ett sådant pris, att de har varit tillgängliga för de som normalt sett inte ens köper nya bilar. Trots detta har Miljöpartiet sett till (med hjälp – vilket ett 4-5%-parti behöver) att dra åt tumskruvarna på dem med stegrande bränslepriser. Om man inte har något alternativ så kommer man inte att ändra sitt beteende – man blir bara fattigare, och argare. Jag har förståelse för det, och det tar sig i uttryck så att man ilsknar till mot sådant som symboliserar det man ogillar. Elbilar till exempel.
Ett annat exempel är hur detta med “miljödieslar” sköttes. En massa människor hoppade på detta och köpte dieslar med den där luddiga och mjuka känslan av att göra någonting bra. Sen var det 180-gradersvändning, straffskatter och till och med tveksamt om de skulle få köra in i stadskärnor med dem. Sådant gör folk lite trötta när de lite senare, med samma inramning av godhet, anmodas att köpa någonting annat.
En klarsynt analys. Tillkommer att vi bränner 140 000 liter olja varje timme i Karlshamn för att generera el bl.a. till elbilar. Undra på att det finns både ilska och missnöje. Jämför med att vi vid oljekrisen på 70-talet kastade ut oljepannorna och installerade direktel för att värma våra hus, nu är det också fult, politikerförakt någon? Och därmed blomstrande missnöjesparti vilket väl är vad SD är.
För det första, vi bränner inte 140 000 liter olja varje timma i Karlshamn. Det gjordes under ett fåtal timmar i augusti när elpriset var högt och det var lönsamt för den tyska ägaren att göra så. Under vintern ingår Karlshamnsverket i den upphandlade elreserven, då det startades några dagar och gick på minimilast för att kunna stabilisera elnätet om det skulle behövas, minimilasten var 40 av 662 MW, dvs. 6% och drog alltså 8 400 liter/h, vilket motsvarar 1300 dieselbilar som kör i 90 km/h, samtidigt som elen som produceras räcker till 2800 elbilar som kör i samma fart.
Mao effektivare (och förmodligen renare?) att bränna olja i Karlshamn för att mata elbilarna än att raffinera oljan och bränna den distribuerat i varje bil istället?
Troligen bättre verkningsgrad ja. Ett klent argument att vi kör Karlshamnsverket för att ladda våra elbilar. Elbilar har ju faktiskt fler fördelar. Jag som stadsråtta, tycker det är trevligt att inte släppa ut en massa skit i stan. Sen har jag lite skämskudde för att då kör en Kinabil, men skulle jag bojkottat Kina så hade nog fått göra mycket avkall på min konsumtion. Jag har inte tiden att sätta mig in det heller. Bra det finns bättre människor här.
Bättre människor i stan? Räknar du månne dig själv till dessa übermenschen?
Tur för dig att det fortfarande finns gott om landsbygd, så att du och dina gelikar har någonstans att släppa ut all skit som du inte vill ha i stan.
Men nu skrev jag ju tvärtom. ”Bra det finns bättre människor här”. Du verkar lite tappad tyvärr, argument saknar du iaf. Varför släppa ut skit på landsbygden?
Du beskriver dig själv som en “stadsråtta” (din beskrivning, inte min). Då är det väl rimligt att anta att den plats som du betecknar som “här” är den fina staden du bor i.
Att jag är “lite tappad” i dina ögon kanske beror på att jag hör till den del av Sverige som du uppenbarligen ser ner på.
Oklart vilken värld du bor i. Gissar på Norrland, nä varför skulle jag se ned på den världen? Vi tillhör väl samma värld. Fina staden? Ja den är trevlig. Jag ser inte ned på de som valt att bo utanför i spenaten. Säkert ett trevligt alternativ, inget för mig dock.
Haha! @H.Gobb levererar igen med sin oförmåga att läsa skriven text. Alla, utom hen, begriper att “här” syftar på kommentarsfältet i den här bloggen.
Heasm66 avslöjar sig som den som ständigt gör allt han kan för att få känna sig oförrättad på andras vägnar.
Nu lever jag kanske mer i den verkliga världen och inte som ett ständigt närvarande internetspöke, så för mig är det naturligt att “här” syftar på en fysisk plats. Men för vissa så kanske internet blir den naturliga referensramen.
Hen kan du förresten vara själv.
Jag visste att du skulle triggas av “hen”. Jag använder det pronomenet “hen” för att ditt kön är för mig okänt (även om jag kan gissa). Men eftersom du ogillar “hen” så kommer jag i fortsättningen använda “hon” och “henne” om dig. Det blir väl bra?
Tack Heasm66, jo med här menade jag här i kommentarsfältet. Hen missförstod visst. Nog bättre jag är tydligare i fortsättningen. Hen är för övrigt ett utmärkt ord, viss triggervarning
Specifiera gärna vid vilken temperatur detta scenario gäller.
Lägg gärna till data för olika temperaturer, för referens.
För det är väl, vid en viss temperatur du baserar ditt data?
Elbilar har alltid högre verkningsgrad än dieselbilar. Det är ren fysik.
Gör dig inte till en som undflyr frågeställningen, kvalitet?
T.ex. vid minus 30*C = X
Ett långt land vi bor i.
Hur stort är Karlshamnsverket egentligen? Med tanke på att det kommer upp i nästan varenda diskussion om Sveriges elförbrukning, och påstås leverera el till just det som debattören rasar mot, så måste Karlshamnsverket generera el motsvarande alla Sveriges kärnkraftverk tillsammans, för att det ska räcka till alla debattörer…
Ungefär 5% av Sveriges elproduktion kommer från värmekraft. Karlshamnsverket ryms inom dessa 5% men det finns många fler verk än Karlshamnsverket.
Det har i princip inte körts alls i vinter. Under några dagar med högst belastning så sattes det igång med minimiproduktion för att vara berett att skala upp om det behövdes. Då stod det för 0,2% av vår elproduktion.
Problemet är ju att missnöjet mot bränslepriset, och utpekandet av miljöpartiet som roten av allt ont är både trångsynt och felaktig.
Ja, bränslepriserna ökar, men priserna i Sverige ligger inte högre än i våra nordiska grannländer (vi har billigare bensin och lite dyrare diesel). Så om man inte tror att miljöpartiet höjer priserna i våra grannländer också så handlar det ju bara om att skylla sitt missnöje på ett lämpligt offer.
Samma med elbilar. Har man inte råd med en ny, eller nyare begagnad bil, så är ju inte elbilen relevant. Dock tacksam att skylla höga bränslepriser, elpriser mm. på.
I elbilsfallet handlar det också om rädslan för förändring och rädslan att hamna på efterkälken när man inte kan/orkar/vill förändra sig.
Att vara missnöjd med något som har 100% skattepåslag är ju mer än nog anledning
Nej, Mp höjer givetvis inte priser i våra grannländer. De har sina egna Mp som gör det, eller i varje fall driver på (väldigt skickligt) för att göra sådant. För att inte tala om på EU-nivå.
Jag kör själv elbil och gillar i allmänhet “gröna” idéer. Vad jag emellertid inte gillar är, vad skall man säga, “den gröna liturgin” som mer går ut på att signalera grönhet än något annat.
Där finner man inte minst ett kompakt motstånd mot kärnkraft, som motsvaras av ett lika kompakt stöd till vindkraft. Man kan såklart säga att andra är liknande fast dogmatiska i omvänd riktning, men jag får nog säga att det är Mp:arna som är mest religiösa här. Kålsuparmodellen funkar inte helt.
Miljöpartier har fått stort inflytande, tänker jag, för att de företräder MÅL som många rent i allmänhet ser som goda och bra. Omsorg om naturen. Jättebra! Eftersom de profilerar sig på dessa målsättningar så får de dock även genomslag för sina LÖSNINGAR – vilka då präglas av stor dogmatism. Inte minst då att den gröna rörelsen formerade sig just runt motstånd mot kärnkraft.
Detta slutar till exempel med att Tyskland byter ut sin kärnkraft mot rysk gas – vilket torde ta priset i idioti. Nu var det givetvis CDU vid makten när detta skedde, men det var miljörörelsens lösningar och analys i arbete där.
Tittar man på den gröna rörelsen – dess mainstream, men även dess mörkgröna del, mitt emellan vilka vi återfinner exceptionella opinionsbildare som Greta Thunberg, så är det ganska uttryckligt. De VILL att vi skall få det sämre. De är helt tydliga med att ekonomin måste krympa och att kapitalismen måste krossas. Det här är inga pragmatiker direkt och det märks. Extremistisk politik utmärker sig genom att fungera väldigt dåligt. Den utmärker sig även genom att DEN ser pragmatisk politik som extremistisk.
Hade man med viss nykterhet tänkt igenom miljöfrågorna som problem som måste lösas, och som samexisterar med en massa andra problem som också måste lösas (dvs att det finns trade-offs) så tror ju jag att man hade kunnat gå fram betydligt mer effektivt och robust. Man kan inte få allt. Är det viktigt med CO2? Ja, då kanske det finns vissa trade-offs man måste göra med andra värden, på kort sikt i alla fall. Men den extreme skall alltid ha alla sina kriterier uppfyllda samtidigt – annars känner den sig som en lakej…
Claes, håller med till stora delar, men en sak har du inte med. Det här att subventionen gått till folk som ändå köpt en elbil är en halvsanning (hade själv inte köpt om inte subventionen funnits) och den har bidragit till att många bytt sin elbil till en nyare med rätt täta intervall vilket gjort att det finns många fler elbilar i trafik. Någonstans kommer detta att göra att begagnatmarknaden för elbilar blir lite mera normal än den varit – utbudet kommer till slut att sänka priserna.
Och då blir det fler som får råd.
Det är också lite som med hus, de är ofta billigare att bo i än hyreslägenheter men eftersom man måste hosta upp en massa kapital är det inte de med de lägsta inkomsterna som köper husen…
Finns ju ett tydligt alternativ om man tycker att:
A) det saknas elbilar i billigare prisklasser
B) Subventionerna går till höginkomstagare
C) Efterfrågan är över tillgången.
Sänk taket på max kostnaden för att få subventionen, hade man satt den på 300,000kr hade man ju ökat efterfrågan på en ny typ, billigare bil som inte finns på marknaden idag. Vilket skapar ett incitament för bolagen att utveckla det, man hade också gynnat personer längre ner i förmögenhetsskalan.
Vanligt folk köper begagnat så varför ska detta inte gälla elbilar och därför behövs inga subventioner. Dessutom förbjuds nyförsäljning av elbilar om 12 år så problemet kommer biltillverkarna lösa själva med rätt modellprogram.
Det beror på priset. Dacia har ju inte tagit in Spring, även om det ryktas om att den skall komma nästa år på nya plattformen.
Alla måste förstå att det finns inte pengar att köpa dyra bilar så elbilarna kan inte kosta mer än bukar ned förbränningsmotor. Dessutom kan ni titta på nacken vad det kostar att ladda och jämföra men en småbilsdiesrl, det är inte alla som har solceller.
Själv skall jag gärna köpa en kines när de importerar billigare modeller även om jag också sneglar på en begagnad Renault Zoe.
Hade en Kina-Tesla innan. Nu har jag en bil ifrån GWM (Great Wall Motors), fick min “lilla” Ora rätt sida årskiftet. Löjligt billig på privatleasing, 3k/mån, nu gick den dock upp 95k på tre år. Kul man räknar moms på bonusen i upplägget. Var lite av late bloomer (2018) när det kom till elbilar, hann ju bara med fyra stycken innan malus nu tar över helt och bilinnehav åter förpassas till kapitalförstöring. Zoe har jag också haft, en dålig affär dock då jag normalt fått betalt. Men med leasat batteri så måste den stanna inom Sverige. Nog bättre du väljer en annan bil. Du kan ta över min privatleasing för 70k.
Köp en bil med LFP-batteri. Så slipper du tänka på degradering. Då laddar man alltid batteriet till 100%. Lite lägre energidensitet, så man får släpa runt på lite extra kilon. Annars win-win. NCA/NCM är annars det vanliga. Men för den som bryr sig så har LFP inget C d v s kobolt. Nickel är väl också lite tveksamt.
Jag undrar lite vad du menar med att enbart Tesla försvarat sin position? De går från en marknadsandel (av elbilar) 2021 på 14% till 10%. Medan tex din favorit Volvo går från 2% till 12%. Även Mercedes och BMW ökar sina marknadsandelar markant.
Tesla är lite omsprungna av Koreanerna. Ska man lägga 700 papp eller mer på en elbil, så väljer man såklart 800V. P=U*I, förstod uppenbarligen inte Tesla. Man vill alltså inte få värmeutveckling i battericellerna, då har det sin fördel att öka spänningen, blir ju klart trevligare laddkurvor även med lite högre fyllnadsgrad av elektroner. Sen blir det billigare också. Märkligt val av Tesla. Jaja de är inte ensamma av att köra legacy 400V. Undrar just vad deras semi landar på, 1600V gissar jag. Annars blir det lång väntetid.
Vet att du är tekniknörd och bryr dig väldigt mycket om hur många Volt. Men ingen annan bryr sig, sorry. Bara marknadsföringsgrej, det är ändå bara några minuter som man tillåter maximal laddningshastighet av batterierna. Lite “min HDMI-kabel är guldplätterad så ettorna och nollorna blir starkare” över det hela.
Man kan gissa att som renodlad elbilstillverkare vet Tesla vad de håller på med, vilket t ex kan förklara evighetsgaranti på batterierna på vissa modeller.
Absolut nörd ja. Omställningen kommer, t o m Volvo kommer att köra 800V i sina nya modeller. Det blir billigare så. Tesla har inget att skämmas för när det kommer till laddhastighet. Men som jag skrev nedan, den mesta av laddningen görs hemma när man sover. Så det är som du skriver ett icke-problem för de som inte nördar ned sig på elektroner. Min nuvarande bil maxar väl på 70kW.
Upplevde aldrig min gamla Model S maxande på 140 kW som ett problem. Men olika floskler om laddhastighet och 800 V kan säkert användas för att övertyga nervösa fossilbilister.
Ok, då tar jag tillbaka det. Vill ju inte ge argument till fossiler. Men vissa fossiler vill ha 100 mils räckvidd med en 2 tons husvagn och ladda fullt på 2 min. Oklart om jag kan bidra där.
Tesla Semi laddas ju med 1000 volt, samma i cybertruck (som lär behöva kunna ladda på lägre med eftersom inte alla superchargers kommer vara utbytta till nya).
Ok 👍 Behövs bara växla upp spänningen. Tydligen en enkel grej sa han som ansvarade för Tesla Norden och utbyggnaden. Men hen hade kanske fel.
Audi E-Tron var ju uppe ett tag och tävlade med Tesla, men inte längre.
Det här med elbilar är intressant! För knappt två år sedan var vi i läge för att byta bort vår dåvarande AUDI A4 Kombi med lågtrycksturbo. En riktigt bra bil som faktiskt var rätt bränslesnål mot vad man först tänker sig. Som exempel kan jag säga att vi med fem personer och skidpackning åkte till Sälenfjällen och soppan räckte hela vägen dit och ungefär halva vägen tillbaka. Lite samma som mellan Sthlm och Gbg.
Nåväl, efter noga letande så fastnade vi för en Toyota likaledes en kombi men den här gången en hybrid, d v s både vanlig bensindrift plus eldrift. Det ger tre möjliga körlägen, enbart bensin (Sport), eco (bensin+el), eller enbart el. Räckvidden vid eldrift är ungefär densamma som andra elbilar men den stora skillnaden är att batterierna laddas dels av bensinmotorn, och dels via jämn körning utan större gaspådrag. Den laddar alltså även under gång.
Varför valde vi det? Jo, den största anledningen var helt enkelt att laddningsinfrastrukturen inte är färdigbyggd än. Man kan inte alltid räkna med att hitta en laddstolpe om man är utanför tätbebyggda områden. Dessutom blir man heller inte stående om man råkar köra slut på batteriet. Bara det finns bensin i tanken så löser det sig. På samma sätt om bensinen tar slut så har jag elen att använda.
Så med samma sträcka som jag skrev ovan, så har vi minskat vår bensinförbrukning med lite mer än hälften jmf m bilen innan. Nästa bil blir nog däremot en ren elbil, dock beroende på om laddningsinfrastrukturen har blivit mer färdig då.
Var det en 2,0TFSI så kompenserade den väl med öl/olja? Infrastrukturen är ett dåligt argument, 98% laddas hemma. Gratisluncherna finns dock inte längre, 2018 var det ju gratis parkering och fri laddning mitt i stan.
Åja, det finns gratisluncher på många håll fortfarande, t ex där det ingår i ordinarie P-taxa som man ändå måste betala. Och utanför storstäderna finns det fortfarande gratis kommunala laddare på många orter.
Jo, den som letar finner. Var mest nostalgisk om hur trevligt det var förr, stod ofta gratis på Mårtenstorget (Lund) och laddade gratis medan man fixade lite ärenden. Förvisso snigelladdning med Zoe:n på 22kW. Nu har BRF här dock inte lyckats börja ta betalt, men bra jag råkade köpa en 32A sladd, för här är det minsann enfas.
Stod 2021 i ett P-hus i centrala Lund som hade laddning för 3:- SEK per timme.
https://cornucopia.se/2021/07/extremt-billigt-nattladda-elbilen-i/
Jag har stått ofta under Norra Real i Stockholm för 250 kr/dygn. Döm om min förvåning när jag i våras stod där igen med e-bil och fick laddning i samma pris som tidigare utan laddning. Gratis är bäst!
IKEA har ju tänkt lite på det. Gratisladdare vid entrén både i Kållered och Bäckebol.
Men fyra platser kanske är lite klent nät det finns dryga 1000 vanliga.
Hjälper inte mycket eftersom vi bör bojkotta IKEA.
Nej det var en 1,8T för 95 oktan. Infrastrukturens påverkan beror väl lite på var man är dock. Bor man mitt i sta´n så går det ju bra med enbart elbil, men bor man lite annorlunda så blir situationen en annan. Sedan, precis som du säger, gratisluncherna med gratis parkering och fri laddning i sta´n finns ju inte längre vilket då påverkar kostnadsbilden förstås.
Huvudsaken är väl att var och en finner en lösning som passar var och en med alla de olika förbehåll och förutsättningar respektive personer har kan jag tycka.
Helt rätt, nä tyvärr är det inte lika fördelaktigt längre. Nu sägs det att elen är dyr dessutom. Jaja det blir jag nog varse om snart. Jag tyckte det var lite snopet Uffe plockade bort bonusen, där kom omställningen av sig. Och nä bonusen är verkligen inte inprisad i elbilspriserna. Det är en myt.
Sist jag kollade så ingick ju även Skoda i Volkswagen Group. Rätt ska vara rätt.
Justerat siffrorna och skrivit dit Skoda.
“Räckvidden vid eldrift är ungefär densamma som andra elbilar men den stora skillnaden är att batterierna laddas dels av bensinmotorn, och dels via jämn körning utan större gaspådrag. Den laddar alltså även under gång.”
Vad är skillnaden på att bensinmotorn laddar batteriet och att batteriet laddas vid jämn körning?
Eller har Toyota lyckats uppfinna en evighetsmaskin? 🙂
Toyota/Lexus har ju kallat sina laddhybrider för “elbilar” i brist på att de inte haft någon elbil. Nu kom deras första precis (finns även som Subaru Solterra med lite annan look ioch profil) så det blir väl tyst från Toyota att en bensinmotorladdad bil är en elbil som laddas under körning.
Elhybrid är vad Toyota kallade sin första bil med både bensin- och elmotor: Prius, 1997.
Lite bättre bränsleekonomi får man nog med en sådan, men en laddhybrid är förstås bättre, trots sämre el-räckvidd jämfört med en ren elbil.
Ta extremfallet med en lång utförsbacke där man inte behöver ha gaspådrag för att förflytta sig, då fungerar elmotorerna som generatorer. Samma sak om man ligger med jämn fart på en plan nära horisontell väg då behövs inte bensinmotorn för annat än att bibehålla farten och elmotorerna kan generera laddningsström.
Så nä, inge n evighetsmaskin, men ett vettigt koncept för att ladda under gång.
Men ökar du belastningen så stiger ju bränsleförbrukningen?
Det går inte att få gratisenergi som den där politikern en gång efterfrågade.
https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc&ab_channel=minisnurra
Som jag förstått det så var de första hybriderna vanliga bensinbilar med ett litet batteri som laddades med regenerativ bromsning och kunde sedan hjälpa till vid acceleration – dvs ta tillvara på energin när man bromsar för att nyttja det när man accelererar.
De senaste hybriderna hade helt frikopplad förbränningsmotor – dvs förbränningsmotorn har ingen mekanisk kontakt med hjulen. Förbränningsmotorn driver bara en generator som antingen driver elmotorn eller laddar batteriet. Förbränningsmotorn skulle lika väl kunna dras på ett släp vilket också gjorts. Kommer inte på vilken tillverkare det var nu med de sålde en elbil med rätt litet batteri och för att bättra på räckvidden så kunde man koppla på en kärra där en förbränningsmotor laddade batteriet/skapade ström eller om det var inbyggda förbränningsmotorer.
Hittade:
https://en.wikipedia.org/wiki/Range_extender
BMW i3 REX men ja, allt förutom bromsenergi är en uppenbar förlustaffär hur mycket hybridpersonen ovanför hoppas att hen sparar.
Jag kan ju svar med att det gick åt en full tank i Audin för de sträckor jag skrev om, men med Toyotan är det de facto hälften för samma sträcka. Å då jämför jag bensinförbrukningen mellan de två.
Batterier kommer att bli mycket effektivare och billigare inom en snar framtiden. Det finns en mängd nya lösningar på gång. De ska bara bevisa sig vara tillförlitliga. Får se vilken biltillverkare som blir först med något nytt istället för Litium baserade batterier, kanske salt-batterier. Betydligt billigare råvara.
Sätter en peng på att det blir Toyota som visar vägen.
Batterierna har nu blivit mycket effektivare och billigare inom en snart framtid varje år så länge jag har haft elbil. Fast inte mycket har hänt.
Eller så har de blivit billigare men man tar betalt vad kunden är beredd att betala
För många märken har nog skiftet till elbilar inte varit en vinstaffär än. Tesla har som jag förstått det haft rätt bra marginaler. Dyraste delen i en elbil är troligen batteriet, sen kommer nog kabelstammen. Tesla är duktiga på att effektivisera vikten på denna. Finns anledningar till att Volvo beställer demontering av Teslas.
Njaaa, även om löftena om “superbatterier” inte har infriats så har ju faktiskt priserna sjunkit ganska kraftigt fram tills för några år sedan: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-06/battery-prices-climb-for-first-time-just-as-more-evs-hit-market
Det händer inte mycket med priset på batterierna, så länge folk förväntar sig att de är svindyra. Då fortsätter samtliga tillverkare att ta rejält betalt och miljöbonusar går till att ge extra utdelning till aktieägarna i bilindustrin.
Kartellbildning är olagligt.
Toyota har väl vurmat för bränsleceller. Tveksamt de visar vägen. Batterier har för övrigt blivit billigare och energidensiteten ökar hela tiden. Solid State är väl nästa leap.
Toyota är väl bland dem som hållit på längst med elhybrid, ända sedan 1990-talet någonstans, vilket gör att de hunnit skaffa sig en stor kunskap om området och dess specifika krav. Det började med Prius om jag minns rätt och nu heter den senaste Corolla någonting. Så jag tror att de har något på gång, men vill ha kvitto på att det man släpper verkligen funkar.
Haha du lever upp till ditt användarnamn i alla fall. De investerade hårt åt fel håll och fick precis ut sina första elbilar efter sin stora recall av första omgången där hjulen trillade av. Anar en aning hemmablindhet
Jag har inte studerat historiken i detalj, men den recall du nämner handlade vad jag förstår om ett mekaniskt tillkortakommande inte ett elektriskt.
Å även om det var axeln i elmotorn som fallerade så var det fortfarande ett mekaniskt fel.
Var det inte prat om lto i någon Toyota plattform?
Just fallet Toyota är nog lite speciellt ändå. Det finns flera saker. En är att alla länder inte har samma väl utbyggda infrastruktur för el som vi i Sverige och Europa har. En annan är att elbilar är dyra att tillverka och har därmed högt pris för konsumenter och Toyota är en tillverkare som ofta tillverkar prispressade bilar. Ytterligare en sak är att Toyota har en enorm produktionsapparat som är värd miljarder och åter miljarder och den är uppbyggd kring hur man mest optimalt tillverkar en fossilbil, de vill inte sumpa alla de miljarderna, inte än. Samt, Toyota får stora intäkter på eftermarknaden och service, den minskar till ungefär en tredjedel (utifrån uppskattningar som bland annat Renault har gjort). Sammantaget finns det goda argument för Toyota att försöka fördröja övergången till batterielbilar. Dessutom var de inte drabbade av dieselgate som VW-koncernen var, vilket var en faktor att VW gick head-to-head mot Tesla.
Roligt diesel-gate tog så lång tid. Inga andra kunde ju sälja dieselbilar i USA p g a avgaskraven. VW rundade dessa med hjälp av Boschs programvara. Lite otrevligt med avgaser inomhus. Bosch friskrev sig dock ifrån användning i produktionsmiljö.
Toyota är störst i världen och de kommer påverka vägen framåt mer än tesla. Japanerna är dock rätt konservativa och de skulle aldrig satsa på något de inte var 100% säkra på. Toyota är inställt på vätgas och bränsleceller som driver elmotorer, de tror även att bensinmotorer kommer behövas väldigt långt till. Så visst kommer de hålla på med elbilar men inte bara med batterier. I framtiden kommer majoriteten av bilar vara elbilar, de små kommer drivas av batterier de större kommer drivas av bränsleceller som ”tankas” med vätgas.
Varför Toyota inte alls verkar tro på batteridrift på det sättet som Volvo verkar tror på batterier trotts att de länge utvecklat batterier i sina hybrider (mycket längre än Volvo) beror på många saker.
1) De lägger inte alla kort i en korg, de satsar på vätgas, batteri och bensin/diesel.
2) De är konservativa och väntar hellre lite innan de ställer om sin otroliga produktionsapparat
3) De har räknar på det och helt enkelt förstått att de råvaror som behövs för att sätta ett stort batteri (så som de tillverkas nu) i varje bil helt enkelt inte existerar i världen.
(Jag har faktisk ägt en Prius, väldigt tråkig bil, men billig och hade 0 problem med den.)
Är väl någon tillverkare av bilar som säger att dom ska börja med saltbatterier under -23. Minns ej vilken, om ett år vet vi.
Om det blir så att salt batterierna kommer att fungera, så kommer vi att slippa allt tjafsande om litium och kobolt.
Sedan kan jag för egendel konstatera att jag skulle klara mig med en räckvidd på 20mil mera batteri behöver inte min bil.
Skulle gärna ha en avskalad bil, men det är jag det.
Det hela är ju något av en gamble i valet mellan att fortsätta köra sin fossilare och gå över till elbil. Kör man lite längre tror jag kalkylen kan bli ganska OK om man laddar hemma. Dieselpriset kan faktiskt skena om kriget fortsätter och det blir än hårdare sanktioner. Servicekostnaden ska man inte förringa på fossilare.
För er som inte vet är Polestar2 helt utvecklad i Göteborg av Volvo Cars ingenjörer och bör rimligen summeras med Volvo cars övriga modeller. Då halkar Volvo upp på första platsen. Bra jobbat Volvo 🙂
Nix. Då ska man nämligen summera alla i Volkswagen Group också i topplistan. Samma bilar, olika bilmärken och lite olika finish bara.
Och dessutom rymmer man inte mycket ammunition i bakluckan.
När man kommer till förfogandelagen, var väl beredskapen bättre när lastutrymmet var större och fordonen lättare, än vad den nu är i nutida moderna allmänna fordonsflottan?
Snart kanske det bara finns en enda bil kvar för försvaret enligt förordningen (1992:391), bland de svenska allmänna som man bl.a. kan frakta stora tunga stenar, vapen och bottenfärg på. Åsa’s gube’s gamla kärra..
Har man dessutom en fridlyst papegoja i förarhytten, ja då kan absolut inte lede fi. skjuta på fordonet i fråga.
Blev med elbil i november. PGA tillgång en Mustang Mach-e.
Underbart byte (och fick väldigt bra betalt för gamla bensinaren. Antagligen i sista stund då begmarknaden verkar dött för tillfället)
Kört 300 mil bland annat en långresa till norrbotten.
Kommentaren är att det stora hotet mot elbilen är elpriset. Ladda med abbonemang är billigast på Ionity med 3,5 kr/kwh. Men sen är nästa Evinity med 5,9 kr/kwh. Och sen är det i princip “rester med gester” med priser på 8-9,5 kr/kwh.
Ställer man det mot att många bilar drar över 2kwh/mil vintertid så… Är en fossilbil idag överlägset billigast vid långfärd.
Angående Mach-e då. Jo. tekniken kanske inte är där bland de bästa. Och en del konstiga val har man gjort. Men körglädjen är brutal. Fårrd har verkligen fått till den delen.
Men trots “snabbladdning” kom jag aldrig över 70 kw i laddhastighet. Där Ev6 och Tesla klarar av att maxa verkar inga andra bilar komma upp i mer än halva specade maxladdninge.
Fårrden dyker i räckvidd i kyla med. 91kwh batteri gav som mest 35 mil räckvidd i minusgrader. Vid 90 km/h och 17 grader i kupén
Resan gjordes ifjol med en V40. Total bensinkostnad 2200 kr.
Samma resa med MAch-e kostade 1500 kr i laddkostnad. Plus de 160 kwh jag laddade upp hemma till avresa och ankomst.
Ok jag som fick 500kr/mil betalt med förra elbilen. Nä att köra elbil är trots Uffes tillkortakommanden fortfarande billigare än diesel. Malus kommer nog snart att ersättas av km-skatt, degen ska in. Min elbil som är på leasing rullar för 36kr/mil. Ingen vinstaffär, men normalt är väl runt 40kr/mil eller däröver. Ja beg.priserna toppade nog i somras. I den nya ekonomin så kommer där nog friställas en del andrabilar
Frågan är väl inte om fossil är bäst, för det är det. Ungefär på samma sätt som asbest, PDC, mjukgörare i plaster etc etc också är bäst. Men det kommer ju en fantastisk baksida vi hoppas kunna undvika. Så hur snabbt kan vi ducka baksidorna? Genom att bli teknikledande och leva gott på alla andra som släpar efter? Eller slänga våra pengar på folk som gjort sin hemläxa?
Det jag tycker mig se är att det saknas tydliga långsiktiga strategier. Både gällande bilar och energipolitik.
EXEMPEL:
Låt säga att EU beslutar sig att göra något åt saken och succesivt över en 20 års period lägger en straffskatt på alla bilar som väger över 2 ton. Sedan sänks ribban succesivt till vi är nere under 1 ton. Mindre vikt att flytta på och mindre slitage på vägarna och succesivt färre isberg att krocka med kvar på vägarna. Blir kanske t.o.m billigare bilar?
För att göra det Svenska samhället mindre sårbart beslutar man i en bred partiöverskridande överenskommelse att bygga pyrolysverk i alla städer med mer än x antal innevånare. Dessa kör man också då och då för att hålla nere elpriset och kolla funktion. Även större gårdar på landet subventioneras att sätta upp sådana verk. Mål om stegvisbutbyggnad till 2028
Samtidigt utreder man och testar att borra djupa hål för geotermisk energi i södra Sverige i ett sammarbete med Danmark, Norge och Tyskland med mål att ha teknik framme ca 2035.
Först med långsiktiga planer kan man verkligen förändra något. Allt annat är bara populism som jag ser det. Inte för att mitt exempel nödvändigvis är genomförbart, jobbar i fel bransch.
Tack alla för så bra inspel i en viktig debatt om bilar och energi.
Intressant, med tanke på att elbilar minskar i vikt så är det nog inget problem. Min nuvarande väger 1,6ton förra vävde 2,2ton. Tror inte vikten för elbilar blir något problem framöver. Däremot kanske ”modet” skulle gå mot smalare däck med mindre dimension. 18” /225 verkar nästan vara det minsta. 205/16” räcker nog för de flesta
Ja, det ser ganska löjligt ut med lågprofildäck på en SUV, som ju ska föreställa en bil med bra egenskaper på dåliga vägar om än kanske inte riktigt terränggående.
Sämre i snö är det också.
Pyrolysverk? Menar du att det finns en tillämpbar teknik för det som fungerar i verkligheten efter 30 år (minst) av lycksökare som påstått att det är bättre än kall fusion men aldrig får till det?
Som sagt var så ligger energiteknik utanför min kunskapssfär. Det finns firmor som säljer dylika på nätet och påstår sig ha referensanläggningar, men vad vet jag.
Det var ett exempel.
Pyrolys kan bytas ut mot att flerfamiljshus högre än 3 våningar skall utrusta sina fasader med solceller och ställa cylindervindkraftverk på taket.
Det är inte tekniken i sig som är viktig i mitt inlägg, utan avsaknaden av en debatt om kortsijtiga och långsiktiga lösningar.
Och medans jag ändå skriver, nej, jag tror inte på kärnkraft i dess nuvarande form. Även moderna verk skulle i bästa fall vara på plats tidigast 2040, och vi behöver lösningar innan dess.
Småskalig solcellsel är inget som staten bör uppmuntra (åtminstone inte efter att jag har fått mina solceller monterade).
En snabb googling säger att pyrolys-olja är konkurrenskraftig men det finns ju antagligen en anledning till att det inte används mer. Skulle vi få till produktion i Sverige krävs något slags skydd mot tillfälligt låga fossiloljepriser.
Det är lite ögonbrynshöjande att Nissan Leaf är åttonde mest sålda. Enfasladdning och ChaDeMo snabbladdare. Undrar hur många av köparna som tänkt igenom vad det innebär?
Den är väl rätt billig antar jag. Då är man väl beredd att kompromissa. Kanske funkar om man enbart använder den inom en stad eller som pendlarbil.
Har sett många kommuner/landsting som köper Leaf som företagsbilar.
Även i bilpooler är den ganska vanlig, eftersom de har egen laddstolpe och körs korta sträckor där de sällan behöver snabbladda.
Än så länge så är väl Chademo hyfsat vanlig på laddstolparna, och lär väl inte försvinna helt under leasingperiodens tre år. Sedan står återförsäljaren för restvärdet, och de har ju lättare att sälja den på en annan marknad, än man som privatperson har. Jag skulle aldrig köpa en bil med Chademo, men hade inte haft några problem att leasa den, om jag hade behövt en andrabil för pendling m.m.
Leaf har jag undvikt. Batterier behöver kylning vid laddning. Passiv sådan är lite osäkert, Zoe hade i a f fläktar. Annars är det väl vätskekylda batterier som är bäst
Det finns ju faktiskt inte två, utan tre alternativ: elbil, fossilbil eller kollektivtrafik/lådcykel.
För många stadsbor, speciellt lägenhetsfolk som ofta har nära till mataffär och busshållplats, är nog det sistnämnda alternativet det mest önskvärda, för att få ner trafik och miljöförstöring.
Elbilens stora fördel är just dess höga kapitalkostnader, som gör att många som skulle kunna klara vardagen fint utan bil drar sig för att köpa någon. Detta är framför allt stadsbor, som lika gärna kan åka buss, tåg eller metro. För folk på landet är det nog än så länge säkrast med fossilbil, och det är ju i regel där man hittar dem som faktiskt behöver ha bil också.
Kollektivtrafik och lådcykel är inte utbytbara. Att åka kollektivtrafik med en bunt matkassar är en plåga (jag har provat det under några veckor och det slutade med att jag hellre promenerade hem med kassarna), men med en lådcykel, eller ännu hellre en flakmoppe, blir det genast mycket bekvämare.
Men jag bor på landet och har bil så jag kan bekvämt åka till närmaste stormarknad för att handla matvaror. Något jag dock extremt sällan gör eftersom de stora matvarukedjorna numera kör hem varor till mig.
Jag vet inte.. men är det bara jag som direkt tänker på Ryslands invasion när man ser en Tesla nuförtiden ?
För ett år sen så hade man en helt annan uppfattning om varumärket liksom.
Men det kanske ändå är dags att titta lite närmare på motortypen förbränningsmotor. Det är ju inte bara oljederivat som kan driva den, det går ju även att använda gas av olika slag och rätt gassammansättning bör bli mer miljövänligt än ren oljederivatdrift.
Fördelen med detta är att motorerna redan finns men behöver uppgraderas på rätt sätt för ett nytt bränsle.
Jag är inte särskilt bevandrad i motorteknik annat än på grundläggande nivå så mer kunniga får gärna opponera.
En fossilbil är lätt mer miljövänlig än två elbilar, om man ser till hela produktionslivscykeln.
Så med en halvering av antalet bilar i Sverige skulle vi uppnå större miljöframgångar än om hela fordonsflottan elektrifierades.
Sedan så är ju detta ett extremexempel; naturligtvis kan en del av bilarna med fördel gå på el. Poängen är dock att det är för billigt att äga och köra bil idag i Sverige, vilket leder till för många bilar och för höga utsläpp.
Att göra livscykelanalyser och referera till dessa kan ibland bli knepigt, framförallt om man inte anger förutsättningarna. Har du en referens till att livscykelkostnaden (miljö) är dubbelt så stor för fossilbil jfr med elbil?
Livscykelanalys: 84% lägre CO2-ekvivalenta utsläpp för elbil jämfört med fossildiesel
https://cornucopia.se/2018/12/livscykelanalys-84-lagre-co2/
Färsk studie upprepar – elbilar släpper ut mycket mindre CO2 än fossilbilar, även med Tysklands bruna elmix (3x så stora CO2-utsläpp under livscykeln för en fossilbil, och då ignorerar man att batterierna kan återanvändas, de är ju inte värdelösa när de bara laddar 80%, utan kan då gå till t ex hushållsbatterier)
https://cornucopia.se/2020/09/farsk-studie-upprepar-elbilar-slapper/
Precis vad jag sett i andra studier. Tyvärr kom för några år sedan en analys som visade att batteritillverkningen skulle äta upp hela besparingen. Har inte referensen, men den var lite tveksam i utförandet om jag minns rätt.
Miljövänlig och klimatvänlig är inte nödvändigtvis samma sak. De kan överlappa, men även stå i motsats till varandra.
Jag tycker att bromsning av klimatförändringen ska prioriteras i de fall då klimatvänlighet och miljövänlighet hamnar i konflikt. Det gäller framförallt om det handlar om lokala miljöbelastningar. Klimatet är globalt.
Om vi bara pratar ekonomi bör ju en gammal 740 vara idealisk. Förmodligen tar det också rätt lång tid att komma till break even när det gäller miljön eftersom man inte behöver producera någon ny elbil alls. Det är bara att köra runt i den gamla skorven och reservdelarna är ju billiga dessutom. Hur långt kommer man på 500 000 kr när det gäller transport? Priset för en elbil är ju dessutom oftast betydligt högre..
Speciellt för den som kör ganska lite och ser till att vara rädd om sin gamla bil. Även om man inte själv är så duktig på bilar, så kommer man långt med att hålla den ren och välskött, samt se till att gå till rätt bilverkstad/bilreparatör. Om man dessutom känner någon som man kan betala svart eller göra gentjänster för, så slipper man som en bonus att göda sosseriet med onödiga skattekronor!
Om man kör tillräckligt lite och mest lokalt kan man dessutom låta bli att registrera bilen för att slippa fordonsskatten!
Enligt mina preliminära beräkningar har el har historiskt under det sista åtminstone 50 månaderna med få undantag (mars, juni, aug, sept och dec 2022 och möjligen ngn enstaka månad till) varit den högst beskattade varan av alla procentuellt räknat. Då inkluderar jag även bensin, diesel, och alkohol (i alla fall öl, vin och finare sprit).
Vid årskiftet höjde Tidölaget skatten på el ytterligare. Strategin är tydlig, minska konsumtionen av el genom höjda skatter på elen, vägra återbetalning så länge som möjligt av ens bråkdelar av rofferiet av flaskhalsavgifter, skatter och moms så priset hålls uppe, ta bort subventioner på stora förbrukare (elbilar), lägga ner snabbtåg. Däremot subventionera vissa typer av favoritelproduktion typ sol och senare kärnkraft. En förståelig strategi i dessa tider. Men oerhört monetärt tragiskt för väldigt många hushåll. Som nyinflyttade har vi “lyssnat” och med hård vedeldning med egen ved sänkt Dec-förbrukningen från förra familjens 3400 kWh 2021 till 900 kWh 2022. Men alla kan inte elda. Stagflationen har bara börjat…..
Ja vedeldning är ju ett alternativ om man har läget och resurserna för detta. Tyvärr är nog eldning inte så bra ur miljöperspektiv med tanke på hur mycket sotpartiklar som detta sprider. Sot är troligen en större faktor i klimatuppvärmningen än co2 men det talas det väldigt lite om i debatten. Nu är jag bara lite polemisk i största allmänhet (eldar själv en hel del) Men ser man mer globalt på det hela skulle nog miljön inte må så bra av att flertalet börjar använda vet igen…
I liten skala så behöver man nog inte ligga sömnlös över vedeldning. Moderna kaminer och vedpannor har bra förbränning. Typ alla kolväten brinner upp då temperaturen är över 900 grader.
Just sotet har väl snarare en avkylande effekt, eftersom det blockerar inkommande solljus. Däremot släpper vedeldning ut koldioxid som bidrar till klimatförbättringen, och oskicklig vedeldning riskerar dessutom att leda till koloxidförgiftning och bränder.
Snabba kolcykeln, när veden förmultnar så återgår exakt samma mängd koldioxid till kretsloppet som när den förbränns. Oroar man sig för det så kan man tänka på alla kolhydrater vi äter blir koldioxid, har du köpt utsläppsrätter?
Så som antalet människor inom rikets gränser har exploderat i antal, så finns det ingen möjlighet att kunna elda ved för att värma alla dessa. Annars får vi snabbt avskogning och landet blir på alla sätt som en kallare variant av Libanon: skoglöst, överbefolkat, strömlöst och hopplöst.
@vedhuggaren
Men absolut ingen illvilja av tjänstemännen som driver besluten. Elen ska bara gå till någon annan i framtiden och inte till dig. Det som driver besluten är EUs inre el-marknad. Svensken är inte värd mycket på den.
Ska man slå ihop VW med skoda/Säat så ska man ju slå ihop Kia med Hyundai med. Då det är samma koncern
Och Ev6 och Ioniq5 är exakt samma bottenplatta.
Vilket ger: 11017+1390 = 12407
Dvs Volvo åker ner till andraplatsen
Fast då ska man ju slå ihop vövlön med pölstär med.
Ändå udda att kommentarsfältet som vanligen är 100 % för Ukraina, är så bekvämt med att tanka bensin och diesel? Jag äger en dieselbil men kör den knappt längre. Vill inte gynna den fossila ekonomin och därmed Putin.
Det är nog många som är bekväma med bilägande i största allmänhet. “Att kunna skjutsa grabben till fotbollsträningen” har ju blivit ett stående skämt likt “att sätta kommunen på kartan”.
Jag cyklade eller gick ett par kilometer till ishockeyträningen när jag var barn på stenåldern. Det var lagom kul när det var under -10 °C så jag hade uppskattat att få åka bil.
Som sagt väldigt få kan vedelda. Undvika stagflation, loadshedding (kallas så i Sydafrika, varit där många gånger och upplevt mörker i fabriken, normalt var 6, 8 eller 12 timme, 1-2 minuter innan Dieselgeneratorn går igång) och folkmord i Ukraina är för den närmaste tiden oerhört mycket viktigare än miljömupperi. För övrigt som jag kommer att återkomma till åtminstone varje vecka (tror jag slipper avstängning) så hävdar jag att ALLA inlägg på ALLA medier som baktalar icke rysk energiproduktion är ett stöd för finansieringen av Putins folkmord. För den som inte visste – ingen produktion av energi är osynlig och politiker får sina höga löner baserat på det våta fingret i luften. Så alla NIMBYS, alla miljömuppar, alla energiX-fundamentalister (många tycks av någon outgrundlig anledning älska en viss typ av energiproduktion mer än sin fru/man, barn, föräldrar eller bil). Avbryt energi-inbördeskriget och förena er mot Putin OCH för lägre energipriser på kort och lång sikt och stöd Sveriges genom tiderna bästa potentiella exportindustri, dvs elproduktion, Sverige har helt unika förutsättningar. Lyssna också på näringslivet. ALL icke-rysk energi är bra energi! Ja inte bara bra – det är icke mördar energi. Vidare så är det ju tydligt överbevisat i Ukraina att ett överdimensionerat elnät och exportbaserad energiproduktion är det bästa civilförsvaret.
Jag kan tillägga till Load-Shedding. En gång (av tre totalt:) ) när jag flög hem från RSA så satt jag blev bredvid en kanadensiska med rötter i Namibia som hade besökt sina gamla släktingar. Jag berättade om om Load-shedding i RSA, då sa hon, “det är nästan som i Namibia – fast vi hade el var 8:e timme – som bäst”.