Övernattade på Grand i Lund i natt, för att träffa och umgås med goda vänner så här när pandemirestriktionerna återigen tillåter detta. Kan konstatera att det är fånigt billigt att nattladda i centralaste Lund, åtminstone i P-huset Färgaren. Det måste handla om en ren förlust för P-husägaren, och än så länge kan man alltså som lägenhetsboende med elbil i centrala Lund ladda billigare än elpriset för en villaägare.
![]() |
Glest mellan laddplatserna där du kan ladda 9 kW för 3:- SEK per timme |
I P-huset Färgaren i Lund kostar parkeringen 3:- SEK per timme 19 – 07 vardagar eller 16 – 07 helger.
Det betyder att om du står i tolv timmar över natten 19 – 07, så kostar det dig 36:- SEK att ladda, då laddning ingår i parkeringen.
Själva type 2-laddboxarna i P-huset var på 9 kW, vilket stöds fullt ut av de flesta riktiga elbilar via deras interna laddare idag. Tesla Model 3:s inbyggda laddare är exempelvis på 11 kW och Tesla Model S på 16 kW. På 12 timmar kan du maximalt alltså ladda 108 kWh eller från 0 – 100% på i princip samtliga elbilar som säljs idag.
Säg att du vill ladda 60 kWh över natten för 36:- SEK, så ger det alltså ett kWh-pris om 36/60=60 öre inklusive moms. Elpriset för en villaägare ligger någonstans runt 1:50 SEK per kWh, inklusive rörliga elnätavgifter etc.
Kort sagt kan du när du som elbilsägare i centrala Lund väljer att ladda över natten någon gång i veckan ladda billigare än en villaägare. Det är högst tveksamt att P-husbolaget ens kan köpa in elen till så lågt pris – P-huset ska trots allt betala elskatter, rörliga elnätavgifter och moms också.
Detta är ett exempel på hur en elbilsägare i lägenhet kan ladda i Lund, och är en anekdot. Det kan förstås knappast fortgå med tanke på det obefintliga priset, men det går alltså att nattladda extremt billigt. Och flyttar man bilen eller anpassar parkeringstiden går det att få ännu billigare, t ex om man ställer bilen på plats klockan 22:00 för att ladda de där 60 kWh så blir priset bara 9*3/60=45 öre per kWh inklusive moms.
Och nej, i lördags var elbilsladdplatserna i källaren på Färgaren i princip helt tomma. Totalt tre bilar stod där på morgonen.
14 kommentarer
Don´t tell!
Man kanske skulle bygga ett släp med lastbilsbatterier och åka runt och ladda 🤔
Det är kommunens bolag så det är ju inte bara affärsmässiga hänsyn.
Man ser ju liknande på andra områden där man går back för att se ut att vara i framkant. Tex att kvitta elproduktion på sommaren mot konsumtion på vintern. Det funkar bara så länge det är en minimal andel som kan utnyttja det.
Det finns shoppingcentra där laddning ingår i parkeringsavgiften på många håll. 22 kw växelström kan väl bara Renault ta emot? Helger dessutom gratis parkering. På en del håll är det t.o.m. inte parkingsavgift alla dagar i veckan, men max 2 timmar.
Men, man kan inte lita på plugshare.com, appar som Chargefinder m.fl. Antalet kw som anges där stämmer ofta inte.
Hittade via ChargeFinder, och fick ut 9 kW
Jo, ofta stämmer det, men inte alltid.
Några exempel. Garage i Västberga, AIMO. 20 kr / timme. Påstås att det är 22 kw, men bara omkring 3,7 kw.
Flera laddstolpar i Vagnhärad/Trosa. Kostar gratis än så länge, men uppgifterna om antalet kw kommunen lagt in i databaser stämmer inte. Några av laddstolparna ger dock 22 kw. Laddstolparna i Trosa/Vagnhärads kommun uppskattas förmodligen mest av de som bor inom gångavstånd. Känns lite feltänkt att det vid järnvägsstationen finns 4 laddkontakter med fler antal kw än vid det lilla centrumet. Många åker ju bil till jvstn för att pendla till jobb eller studier. 3,7 kw och fler laddboxar hade varit bättre vid jvstn. Politikerna i den kommunen har höjt sin lön för att höja sin kompetens.
Kommer ni ihåg datorvärlden innan tillverkarna enades om USB-standard? Alla hade sin egen jävla unika port, sladd och överföringshastighet men noll eller svag kompatibilitet med de andra.
Här har ju faktiskt miljörörelsen en viktig nisch att fylla – kräv global laddningsstandard omedelbart! Alla elbilar skall kunna laddas överallt på alla stationer – säljförbud för de märken som envisas med att låsa in kunderna i egna lösningar.
Just laddport är rätt standard numera – CSS. 11kW AC är tillräckligt för övernattsladdning. Lite laddförluster samt AC/DC omvandling så nog 9kW rätt rimligt mot den teoretiska siffran strax under 11. De flesta ombordladdare stödjer därmed 11kW som max.
Min gamla Zoe fixade 21kW, och den ännu äldre 41kW.
För långresor vill man helst ha 150kW laddare eller ännu hellre 350kW/800V laddare. Få batterier håller dock denna spänning, så viss DC/omvandling görs. Idag är det bara Porsche/Audi GT samt Koreanerna som stödjer 800V. Men det börjar bli industristandard för de som rullar ut laddnät.
Läste att nya Tesla S/X höjt spänningen på batteriet, därmed lär/borde den ladda fint/snabbare på v2 laddare. Så det där med långsam laddning ser ut att vara ett icke problem numera.
Förra året hade jag en kostnad på 88 öre/kWh inkl. alla rörliga kostnader.(Kundkraft, bor i Mölndal). Timdebitering är väl mest en gimmick?
Förra året hade jag en kostnad på 88 öre/kWh inkl. alla rörliga kostnader.(Kundkraft, bor i Mölndal). Timdebitering är väl mest en gimmick?
Härligt, inget fel på färgaren. Senaste kvartalet har jag levt på gratisladdarns i Fjelie. Får inget betalt dock men 150kW ger dem. Passar hemjobbet utmärkt.
Det är som langaren som är gratis eller billig i början tills offret är "hooked", sedan dras tumskruvarna åt. Så snart platserna här börjar nyttas mer frekvent kommer priset att höjas ordentligt, har personligen sett det flera gånget. Och det är helt rätt att ta betalt, tjänar de inte pengar kommer det inte att bli någon utbyggnad eller ens underhåll.
Dont tell. Infartsparkeringar i Sveriges storstad har fri laddning och parkering ingår i kollektivtrafiksbiljetten. Man behöver vid pendling några dagar per vecka inte ladda hemma alls.
Kan vara subventionerat mot övriga verksamheten. Kommuner kan erbjuda gratis laddning som miljösubvention mot skattebetalarnas pengar. Köpcentrum/matbutiker man ha gratis laddning som lockvara mot övriga verksamheten.