Coronakrisens kollaps för annonseringen gör sig tydligt påmind via norska Schibsteds sajter Svenska Dagbladet och Omni. SvD kör numera Google Adsense-reklam istället för insåld kampanjreklam, och nyhetsomrskrivartjänsten Omni ansluter sig nu till Swishmedia och ber sina läsare donera pengar och bli Omni Vän. Dags för en spaning med tre punkter om reklamkrisen.
Schibsted Media Group. |
Det är alltså segt på annonsfronten. SvD:s bruk av Google Adsense, dvs utifrån läsarens surfhistorik individanpassade annonser (“programmatisk reklam”) är ett tecken på detta, då dessa brukar betala sig uselt i jämförelse med vad en insåld kampanjreklam innebär.
Schibsted driver även tjänsten Omni, som skriver om andra sajters innehåll till små notiser och kannibaliserar därmed på andras arbete och trafikmöjligheter. Man länkar åtminstone, vilket inte traditionella media brukar göra till konkurrenterna. Omni skriver nu att man riskerar förlora sina intäkter:
“Dessvärre har våra annonsörer det tuffare än någonsin. Det innebär också att vi, genom minskade annonsintäkter, räknar med att förlora en stor del av vår finansiering.”
I bästa Swish-mediastil så ber Omni nu sina läsare att donera pengar till tjänsten. Man har inte ens tid och råd att fixa en betalvägg, utan “du väljer själv ditt upplägg och vilken summa du föredrar”. Frågan är dock om det kommer ge några väsentliga pengar. Swish-media bygger på starka känslor, där publicisten ska uttrycka dessa känslor (gärna hat och avsky) på ett sätt som donatorerna uppskattar (devisen hata samma som dina läsare). Swishmedia handlar om att hålla vissa åsikter, inte viss kvalitet.
Omni är tvärt om iskallt objektiva, neutrala och högkvalitativa och utsikterna att få donationer som räddar tjänsten är nog därmed dåliga. Att göra om tjänsten till en betaltjänst hade nog varit mer fruktsamt, och åtminstone blivit avdragsgillt för professionella användare. Proffs kan antagligen vara beredda att betala för högkvalitativa kurerade nyhetsnotiser om erbjudandet är prisvärt. Frågan blir väl snarare hur många proffs som kommer ha kvar jobbet…
Bolaget Omnipunktse AB har ständigt visat förlust sedan 2014, men varje år ökat sina intäkter. Senaste redovisade året 2018 var intäkterna 64 MSEK och förlusten 3 MSEK. Antalet anställda omskrivare och övrig personal var 25 stycken. Hur man inte gick med vinst på en omsättning på 2.5 MSEK per anställd för att sitta och göra omskrivningar av andras nätinnehåll lämnas som en övning åt Schibsted och företagsledningen. Ska Omni finansiera sig via donationer så behöver 640 000 personer donera 100:- SEK var, eller 64 000 1000:- SEK var, och ändå kommer inte bolaget gå med vinst utifrån siffrorna för 2018. Vi önskar Omni lycka till, handhjärtan, styrkekramar och #viståruppföromni.
En spaning kräver som bekant tre grejer. Dags för den tredje.
Flera reklambyråer – byråer som det heter – inklusive “prisvinnare” har för övrigt gått i konkurs den senaste tiden, exempelvis RBK, Nom Agency, A Skillful Crowd, Drive McCann i Norge och säkert fler. Det är ju inte bara de sk publicisterna likt Omni och SvD som drabbas, utan även trendiga hippa storstadsbyråer.
Nu ska man komma ihåg att mediakrisen pågick innan coronakrisen, precis som butiksdöden. Pandemin blir snarare sista spiken i kistan.
Tradtionella medier behöver kanske inte oroa sig, för de kommer räddas av staten och regeringen, som inte vill att media ska bli sura på dem framöver. Värre är det för reklambyråerna och så kallade nya medier som Omni.
Bloggläsande företagare har just nu möjligheten till prisvärd redaktionell reklam på bloggen. Se tidigare erbjudande om detta.
19 kommentarer
Vi har nu skådat framtidens journalistik, och den är inte riktigt vad Andy Warhol beskrev.
Istället består den av:
-Skrika ordsallader in i en mobilkamera
-Sitta i bilen medan man gör det
-Se ut som ett ollon
-"Gillar du oberoende journalistik? Swisha mig på 070-666-IDIOT"
-Göra bort sig i clownkostym, eller som det också kallas – lamottesäker väst.
Denna blogg är väl ett av många exempel på motsatsen? Med stundtals djupare och mer relevanta analyser än vad MSM klarar att leverera.
Glöm inte: Ett kommentatorsfält fullt med folk som vill överträffa varandra i fyndiga oneliners hellre än att diskutera problemen.
Ang din tredje punkt Ben, med tanke på de minskade annonsintäkterna så är väl ens mirkin det första man sparar in på.
Skämt åsido, tillbaka till någon upplevd journalistisk guldålder kan det nog inte gå att komma tillbaks till, men om den amerikanska staten tog sina antitrustlagar på allvar så kanske åtminstone lite mer annonsintäkter skulle kommma tillbaks till medierna.
Haha!
Haha! Fan vad du är rolig ibland Ben… 🙂
Enda gammalmedia jag konsumerar är text-tv
Tja, inget förvånar mig längre.
Bonnier verkar förresten tjäna pengar på fake news i Tyskland:
https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/503512/Erste-Studie-in-Deutschland-Nur-037-Prozent-der-Corona-Infizierten-sterben-daran?src=rec-newsboxes
Min tyska är lite rostig, vad är det som är fake?
Kan ju inte stämma att dödligheten i covid-19 bara är 0,37%, dvs inte ens 4ggr flunsan ett normalår. Asiaten/Hongkong influensan var ju värre, och samhället gick inte under och man behövde inte heller stänga ned världsekonomin.
så, har vi inte utsatts för en jättelik utstuderad "wag the dog" i global omfattning, så måste det vara fake news. Dessutom har de inte släppt nyheten i sverige.
Dagens Media idag:
ANALYS. Kvällstidningarna kan tappa 250 miljoner i intäkter i år enbart på papperstidningarna. Upplagorna rasar när den äldre målgruppen beordrats ta skydd inomhus. Coronakrisen skapar nya medievanor.
Ämnen i artikeln:
coronaviruset
Expressen
Aftonbladet
Aftonbladet och Expressen drabbades extra hårt av annonsraset redan i höstas, särskilt på spelmarknaden, långt före coronakrisen. Trots att sajterna glöder av läsarintresse och redaktionerna gör storverk suckar tidningsekonomerna tungt…
Problemet med Omni är att de i princip bara länkar till gammelmedia. Därmed kommer de närmare och närmare sotdöden för varje dag som går så länge gammelmedia i sig kommer närmare och närmare sotdöden för varje dag som går.
Omni skulle kunna re-relevantisera sig om de bara ville genom att även länka till Sveriges mest populära bloggare, mest populära twittrare och mest populära… föreslår gärna en tredje kategori.
Är det inte mycket skönhet och ångest i de mest populära, om det nu är för publik över 13
Bloggare, kvittrare och liknande sysslar i allmänhet inte med nyheter (speciellt inte om de är populära) så man bör undvika de som skriker högst och som får mest bifall, samt komplettera de som går att läsa med riktig journalistik om man vill hålla sig informerad om vad som händer i världen och inte bara känna efter tillsammans med folk som har samma åsikter som en själv.
Eftersom jag läser Omni så slängde jag några hundra på dem. I tackbrevet sa dom att över 1000 personer hörsammat dem inom några timmar.
Att de sammanfattar onödigt långa artiklar från gammelmedia passar mig utmärkt, speciellt ledare.
Bara 639 000 kvar som behöver donera 100:- SEK, så de kan göra samma förlust som 2018.
Omni torde ha sin egen budget.
Helt plötsligt går det att läsa UNT helt gratis på nätet. Hur kan man förklara det?
Jaha, var det dit allt innehåll från papperstidningen hade försvunnit häromdagen! Undrade just vad som hänt, tidningen var på så få sidor (och alla handlade om Corona). Den var så tunn att det knappt hade räckt till att reglera resultatet efter en rejäl muggsittning efter att ha tryckt den där björnkebaben för 55-spänn från Södertälje…