Tänkte skriva några inlägg om Tanzania (tan-zania) och Kilimanjaro de kommande dagarna, så har semestern åtminstone resulterat i något produktivt. Men först lite bilder på de allerstädes närvarande Toyota Landcruiser.
Toyota Landcruiser. |
Tanzania är ett land där man släpper ut endast 0.22 ton CO2 per capita och år (enligt Utrikespolitiska Institutets 50+ sidor långa landsrapport). Ändå är bilarna generellt betydligt mer bränsleslukande än här i Sverige, å andra sidan har man rimligtvis färre bilar.
Fast exempelvis besöks Ngorongoro-kratern av 500 000 turister om året, och 99% av dem i Toyota Landcruiser, en bilmodell som helt dominerar bland safaribilarna.
I själva verket sägs hela den enorma kontinenten Afrika verkar befolkas och drivas runt av just Toyota Landcruiser. Det var väl detta fordon i någon variant, som utkickade Top Gear på BBC försökte förstöra med olika metoder, men givet en skiftnyckel, en kofot, silvertejp och lite ståltråd så kunde bilen alltid köra vidare.
Landcruisers på kö för att släppa av safariturister till en övernattning. Vilket var en Call of Cthuhlu-liknande upplevelse att återkomma till i separat inlägg. |
Själva fick vi uppleva punktering och byte av däck under fältmässiga förhållanden.
Toyota Landcruiser och pickup-varianterna är också legendariska för alla MÖP:ar, ända sedan Libyen mycket effekt använde dessa mot Egyptens stridsvagnar i kriget 1977. Man satte helt enkelt pansarvärnsrobotar på Toyotabilarna, och så spurtade man från två olika håll mot en stridsvagn, som bara kunde skjuta tillbaka mot det ena fordonet.
Trafikstockning. Gissa djuret. |
Sedan dess är kanske Toyota det mest använda fordonet i krig i tredje världen, och har dokumenterats med allt från kulsprutor till lättare haubitsar, automatkanoner, raketartilleri eller rent av luftvärn påmonterat.
Toyota, Toyota, överallt Toyota. Och alla har dubbla reservhjul. Det behövs, för vägarna lämnar en del att önska. |
I Tanzania råder dock fred. Devisen hakuna matata ska översättas till australiensarnas no drama. Man må vara icke överens internt om en massa saker, även om man verkar överens om att politikerna är korrupta, men slappna av lite och ta inte allt på blodigt allvar. Så bruket av Landcruisers verkar uteslutande vara för fredliga ändamål.
Landcruisers på parad på förmodat säker plats i Ngorongoro. Vattnet innehåller dock världens farligast däggdjur (oräknat människan), så man bör inte gå för nära. |
Planerade inlägg om Tanzania, som kanske kan sägas vara landet där man hittar allt som förknippas med Afrika:
– Allmänt om landet, folket och utvecklingspotential
– Kilimanjaro – vanlig charterbestigning vs alpinistbestigning, som vi gjorde
– Fotoessä och beskrivning av Lemoshorutten till Peak Uhuru på Kilimanjaro, och hur vår alpinistbestigning (eventuellt årets första enligt vår huvudguide och förstummad lokal personal) gick till
– Storm/orkan på hög höjd och tält
– Erfarenheter av hotell och restauranger i Moshi
– Tanzanias energiförsörjning
– Ädelstenen Tanzanit
– Fotoessä Tarangire
– Fotoessä Ngorongoro-kratern, kanske en av världens vackraste platser?
Om det finns något annat som önskas, kom med förslag, så kan jag se vad jag kan trolla fram.
60 kommentarer
Kul, hur planerade ni resan? Jag är i full färd med att planera en resa till antingen denna del av Afrika eller triangeln sydafrika->botswana->mocambique tillsammans med min fru som en form av sista större resa innan vi skaffar barn.
Det här var en ren bergsbestinging. Flyg in med egen utrustning, klättra Kili, flyg hem.
Planeringen bestod i att boka den lagstadgade guiden datum som passade alla i klätterteamet, och boka flygbiljetter. Guidens företag stod för transport till och från flygplatsen, samt hotellbokning första och sista natten.
Safarit bokades efter bestigningen, via vår bergsguides kontakter, liksom en extra natt hotell (andra extra natten sov vi i bushen). Jag uppfattar de lokala företagen som 110% seriösa, hakuna matata till trots. De tar sina uppdrag på fullständigt allvar.
I TZ hittar ni iaf allt – Victoriasjön, Tanganyikasjön, Great Rift Valley, Olduvai Gorge, Serengeti, Ngorongorno, Kilimanjaro, storstad i Dar es Salaam om man så vill, och stränder, bad, snorkling, dyk etc på Zanzibar. I princip "hela Afrika" i ett enda land.
Sedan vet man med sig att ta betalt. Safari kostar runt 250 USD per person och dag, men då är det helpension, exklusive alkohol. Vi fick det för 230. Sedan tillkommer förstås dricks till chaffisen. Så säg 5000 kronor per dag för två pers. Ska man hinna med allt inklusive Serengeti och kanske Victoriasjön behövs 4-5 dagars safari, dvs 20000-30000 kronor för er. Plus flyg på kanske 10000:- SEK var. Och sedan allt annat.
Just, sista nattens hotell bokade vi på plats via Booking.com.
Intressant att ni upplevde att allt gick smidigt att boka på plats. Just den rekommendationen, eller snarare mot det, är orsaken till att vi primärt vände oss till resebyråer. Vi brukar alltid ordna allt själva annars. Men då kommer vi nog undersöka att sköta all resebokning själva, det är också roligt i sig.
Jag skötte de flesta bokningar gällande hotell och aktiviteter för hela gruppen, och påminner om att ju fler mellanhänder ni använder desto högre pris – men inte nödvändigtvis säkrare bokning eller bättre service.
Ska ni använda en resebyrå så ta något litet och lokalt, efter rekommendation av andra turister som har samma värderingar och intressen som ni. Satsa inte på någon svensk byrå, det är just de mellanhänderna som kostar mest och tillför minst.
Har en god vän som har en familjeranch i Kenya på 2000 meters höjd mitt i vildmarken. Han bekräftar att de enda bilar som fungerar över tid i Afrika är Toyota.
Är någon intresserad av att besöka vildmarken där med bergsbestigning, safari, ranchliv eller jakt för ett bra pris och med svensktalande guide (mycket trevlig kille med påbrå från Kenya, Skottland och Sverige) kan svara på detta inlägg om ok från Cornu.
Min morbror bodde i Tanzania på sjuttiotalet. Då körde alla Land Rover i Afrika.
Frågan är ju när bytet skedde. När defendern bytte front eller när Camel Trophy la ner?
Eller Range Rover om man skulle visa lite status.. Själv körde vi runt i en Peugot 504 som faktiskt tålde rejält med stryk. Modellen klarade sig även ypperligt i East African Safari Rally.
Var även en del Datsun på vägarna minns jag.
Ouuuhhh !
Peugeot 504…
Ett tag i slutet på 80- o början på 90-talet var det ju poppis att köra gamla begagnade 504 genom Algeriet o Sahara ner till Västafrika / Nigeria o kränga dom där..
Men sedan kom ju visst nått jävelskap FIS i Algeriet och sen var det stopp
FIS? Det var rena söndagsskolan jämfört med GIA som du nog tänker på.
Angående skiftet från Land Rover till Land Cruiser nämner Clarkson det i nån dokumentär om varför den brittiska bilindustrin på ner. Minns inte vilket år som nämns men en engelsk bil under hårda påfrestningar, nja..
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Brittiska armén kör väl fortfarande Land Rover, men deras version skiljer sig nog ganska mycket från den civila modellen. Så dom kan väl bygga hållbara bilar om dom ger sig fan på det antar jag.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Toyota Hilux var det Top Gear försökte mörda.
https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk
Kriget 77 gick inget vidare för Libyen.
Däremot slog Tchad tillbaka Libyen 1987 med Toyotabilar försedda med Milan pvrb.
Den bil som Top Gear med alla till buds stående medel försökte förstöra var en Toyota Hilux pickup. Hur mycket den skiljer sig mot Land Cruiser under huven får någon annan svara på men den ser inte jättelik ut utanpå.
Kan rekommendera Moz framför allt för dyk och snorkling. Valhaj-säsongen är en fantastisk upplevelse.
Det är för övrigt bilder som ovan som får mig att vilja flytta tillbaka till denna storslagna kontinent.
Finns en del helt galna rev i Moz som nästan är helt okända/orörda.
Hemma ve här på lannet strax utanför "Lounnd" kör nästan alla utom jag Nissan Navarra dubbelhytt 4WD diesel från farmartankar o ibland blir det en tur till Polen med oljefat under flakets kåpa
Va ju tom ett krig som kallades "Toyota-kriget" men det var ju 87 mellan Tchad – Libyen…
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_War
Att dra slutsatser om kontinenten Afrikas bilpark efter besök av ett av dess 55 länder är en utmaning.
Det stämmer inte att de kör Land Cruiser i hela Afrika, däremot är det mer regel än undantag att EN bilmodell totalt dominerar ett land. Detta ger otroliga stordriftsfördelar: delar finns överallt, alla mekaniker kan allt om bilen, inhemsk produktion av reservdelar blir möjlig, etc.
Det är ekonomiskt och miljömässigt självmål att hålla på som vi gör med tusentals modeller och varianter. Undra på vilken kontinent bilarna kommer snurra längst vid en större kris…
Generellt gäller dock att riktiga kvalitetsmodeller används, "uttjänta" bilar från väst exporteras typ gratis, Toyota, Mercedes etc.
I Mauretanien finns nästan bara Mercedes 190. I Kamerun kör de Toyota Corolla osv. osv.
Ah, Mauretanien. Mitt drömresmål ända sen Mayhem gjorde det där skivomslaget…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Du är inte välkommen här. Var en vuxen människa och fatta det.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jag har varit på safariresor till Sydafrika (tre gånger), Namibia och Tanzania (Serengeti m fl). TZ vinner hands down vad beträffar vilddjursskådning – omgiven av 26 lejon, 10 m från lejoninna med två ungar … Wow! Zanzibar är ett intressant komplement – men trafiken är skrämmande. Nattetid är normalförfarandet vid möte att slå på helljuset …
Hatar dom jävla bilarna ändå sen jag blev hängande med bakkanten av.bilen, den här liksom ett stort "överhäng" bakåt som är opraktiskt som fan om man kör terräng.
Förr var man väl tvungen att lägga i diffspärren manuellt på framaxeln också ? Idiotlösning.
Men den är rätt bekväm att åka i med så lång hjulbas. Låda Nivå känns som insidan av en torktumlare i jämförelse. Bladfjädring också va?
Om man ska skaffa en äldre terrängbil för att använda i riktigt dålig terräng (i Sverige) – är då Toyota Landcruiser det självklara valet? Bättre än Landrover, RangeRover, Jeep, etc? Kul om man kan få input, några år kvar innan flytten norrut går, men roligt att planera i tanken lite redan nu..
Köp en Alstor istället, finns inget terränggående om man väl kört en sån.
Dåliga prestanda bara, men maxlasten tillåter 20+ pers ifall de håller ihop i en stor bamsekram.
Min arbetsgivare är leverantör till gruvindustrin och där anses Landcruiser vara det bästa/mest tillförlitliga. Har varit runt i en del gruvor bla Freeports gruva på Västra Papua, Indonesien, där är det 100% landcruisers.
Det självklara valet är arméns gamla terängbil 11 alt terängbil 13 som brukar finnas till salu på blocket. Portalaxlarna , diffspärr på allt, och de obefintliga överhängen gör framkomligheten i terräng oslagbar i hjulfordonssegmentet. Toyota Landcruiser är avsevärt mer personbilslik och bättre på väg men i terrängen har den inte en chans mot en tgb11/13.
Terrängbil
Om majoriteten av körningen är på hyfsat normala vägar är T11 inte särskilt rolig att köra. Den driver sjukt mycket utåt i varenda kurva.
Terrängbilar öht offrar ju en del komfort osv så det är väl klart att om man kör på vanliga vägar ska man ha nåt annat.
Sen kan man ju säga att man sett både en och två tgb 11/13 på sidan, dom verkar rätt lättvälta, men så är dom ju höga också.
Men som Ocke säger, dom är ju grymma i terrängen. Ytterligare en sak man kan påpeka är att TLC och även GW fanimig är svår att sitta i normalt med stridsdutrustning. Ska man dessutom ha med sig understödsvapen, stridspackning och lite annat smått och gott så fyller man dem till bristningsgränsen. En tgb 13 däremot, den tar ju typ en skyttegrupp med all personlig utrustning, extra pansarskott, lyskastare och fan vet allt utan att ens bli smockfull.
Lite klent pansar dock.
tack för all input, uppskattat!
@gbd crvx
inte om man jämför med bv 206 som ni lallar runt med däruppe i Norrland. Helt i plast, en jävla tvålkopp på band.
Tja, tgb13 fanns på mitt förband här uppe också.
Finns Mercedes Geländewagen också. Men se till att det är 461 och inte 463.
463 har Östermalm som målgrupp medan 461 även är känd som Tgb14 och 15.
Förslag på ämne att ta upp från Tanzania: Kvarvarande spår av den tidigare kolonialmakten Tyskland och andra konsekvenser av denna i Tanzania.
Bild på flygplatsbyggnaden Kilimanjaro Airport – en av världens mysigaste ?
Finns ju en tvillingvulkan till Kilimanjaro alldeles nära Arusha. Sägs också vara intressant att bestiga
Vulkanen bredvid heter Mount Meru och jag var där i somras. Rekommenderas. Teknisk enkel vandring upp till toppen på 4566 m.ö.h. Några bilder:
https://www.flickr.com/photos/thriol/45456612944
https://www.flickr.com/photos/thriol/46180731891
https://www.flickr.com/photos/thriol/30310368658
https://www.flickr.com/photos/thriol/32308742468
https://www.flickr.com/photos/thriol/46129837562
https://www.flickr.com/photos/thriol/46129841512
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Du är inte välkommen här. Var en vuxen människa och fatta det.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nej. Dina kommentarer raderas för att du är bannad.
Sluta vara en barnunge och försvinn.
I somras blev vi påkörda bakifrån av en onykter man då vi stod vid ett rödljus utanför Arusha. Vi satt i en Land Cruiser som bara fick lite märken på hållaren för reservhjulet medan den andra bilen blev ganska intryckt och tappade kofångaren.
Det som var intressant var hur människor kom tillrusande och tog bilder och filmade med sina mobiler. Dessa skickade de sedan till polisen. Folkmassa skingrades och vi åkte vidare utan att invänta att polis kom till plats. Tydligen fock den onyktra mannen också åka vidare.
Det intressanta var att efter ett par timmar fick vår guide ett samtal från polisen som sade att man häktat mannen i fråga. Två dagar senare fick att ett nytt samtal där domstolsförhandlingarna var klara. Straffet var indraget körkort för livet samt 1 års fängelse.
Jag vet inte hur rättssäkert detta vara eller hur omutbara poliserna är, men effektivt var det. Och det var intressant att se hur alla omkring genast tog bilder och lämnade vittnesmål utan att det blev någon mobb. Hade du någon erfarenhet av brott och rättsväsende? Kanske något att skriva om?
En annan iakttagelse var hur sprid betalning med mobiltelefonen var. (MPesa) Även i en liten bergsby fick mannen som sålde kaffebönor till grannen betalt via mobilen. Vi skaffade ett lokalt SIM-kort vilket var billigt och smidigt inte bara för internet, utan också för att kunna betala. Kort fungerade sällan, men mobilbetalning fungerade alltid. (Bra med dubbla SIM i telefonen i sådana lägen). Kanske något att skriva om.
Vet bara att det var trafikpoliser överallt, obeväpnade, och stoppade bilar hela tiden. Vi blev stoppade en gång, och då passade förare och guide att betala tidigare böter för tidigare förseelser, vilket hölls koll på via någon handterminal poliserna hade.
Låt mig gissa kontant. Tjänstemannakorruptionen är utbredd.
LKAB:s o Bolidens gruvor uppe i norr kör med Toyota
Många tunga stenar .. ha ha ha
som sen skall krossas i stora verk med stora snurrande trummor..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tråkigt att det är så liten marknad för just Land Cruiser med flak här i Sverige. Defender 110 HCPU funkar ju, men i min värld är just Toyota LC betydligt bättre kvalité och utseende.
Skulle vara intressant att veta om man körde något mer – att det är LC på landet på safari är säkert ett uttryck för känsla för kvalité och lätt att laga – men vad kör man "i stan", vilka andra märken/typer av fordon kör man? Är det som i Asien mycket motorcyklar typ kopior av Honda och Suzuki eller ryska diton?
Att se denna fantastiska skapelse borde få alla att begripa att det finns en skapare, inte en slump. Dags att koppla på förståndet!