Lobbyorganisationen World Gold Council rapporterar att tyskarna var de som investerade mest i investeringsguld i världen förra året. Inköpen per person var nästan dubbelt så stort som hos andralandet Turkiets invånare. Köpte du guld under 2016 eller i år?
De sju länderna där invånarna investerar mest i guld 2016. Källa: World Gold Council |
Tyskarna köpte nästan 1.5 gram investeringsguld per person under 2016, vilket kan jämföras med andraplatsen Turkiets dryga 0.8 gram per person. 2016 var dessutom det år som tyskarna köpte mest guld.
Investeringarna i guld i Tyskland tog blygsam fart från en mycket låg nivå när guldpriset fick fart 2006. Det stora klivet inträffade dock 2008, där guldinköpen fyrfaldigades mot 2007. Sedan dess har investeringsökningarna legat ganska konstant i landet, rent av varit svagt fallande, men 2016 slog nya rekord.
En bidragande förklaring är den tyska valuta- och inflationshistoriken skriver WGC i sin rapport:
“German investors have an acute awareness of the wealth- eroding effects of financial instability. Hyper-inflation in the 1920s lingers on in the collective memory but, perhaps more importantly, German investors have seen fiat currencies come and go: in the past 100 years, Germany has had eight different currencies. It should come as no surprise that, when faced with such an unsettling economic backdrop, German investors turned to gold – which during our field research one investor described as an enduring currency – to protect their wealth.”
Till rekordet i Tyskland hör att investeringar i guldbackade fonder har ökat kraftigt, så det handlar inte enbart om investering i fysiskt guld man håller i näven själv. Exempel är Xetra-Gold och EUWAX Gold.
Guldinvesteringarna sker i samtliga inkomstgrupper. 16% av tyska låginkomsttagare har investerat i guld det senaste året, 23% av medelinkomsstagarna och 27% av höginkomsttagarna. Även om det är vanligare hos höginkomsttagare – som sparar mer – så förekommer det alltså i hela tyska samhället. Och Tyskland kan knappast heller i form av världens kanske främsta industrination inte påstås vara ett fattigt U-land utan fungerande ekonomi eller valuta. Fast det är klart – valutan kallas för euron…
WGC:s rapport om Tyskland hittas här.
Köpte du själv investeringsguld under 2016 eller i år?
50 kommentarer
Siffrorna ser inte helt logiska ut, skulle innebära att snittinvesteringen bland de som köper investeringsguld skulle vara runt 7 gram.
2500:- SEK. Inte helt omöjligt. Dels småbelopp i ETF:er, men också småmynt.
Ifall man inte vill vara 100% exponerad mot börsen utan bara bevara värdet på sitt sparande kanske det är bättre att spara i guld än i SEK. I fallet guld har vi ingen RB som har som mål att värdet faller med minst 2% per år.
Förutom att guld då och då faller hårt mot andra valutor.
Till exempel 1980-2000.
Guld var mycket bra på 70-talet och under 2000-talet, frågan är var vi är i cykeln nu.
Det stämmer Joakim men kontra pengar i kudden tenderar guld vara bättre då du är i princip garanterad en värdeförlust genom att sparande i SEK till skillnad från GULD där du inte vet vad utfallet blir samt att det är förlöjligande att jämföra guld med bitcoin som en del gör. Mängden guld är begränsad till skillnad från hittapåvalutor.
Ja, lite bättre än SEK är det. Förutom när det inte är det, som just 1980-talet. Det dröjde till 2005 innan guldet var tillbaka på 1983 års toppnivå. Nu ligger guldet "högt" relativt SEK igen, men visst, det kan säkert stiga…
Som sagt. Jag köper inte guld just för att det är högt prissatt historiskt sett men det kanske säger en del om förtroendet för världsvalutorna istället. We´ll see how it goes.
Toni: nu är det dock inte så att alternativet är att lägga massa sedlar i madrassen. Man försöker ju åtminstone få ränta för pengarna – då uteblir den "garanterade" värdeminskningen.
Joakim,
Ingen valuta i världshistorien har överlevt guldet. Däremot dör valutor genomgående i historien, medan guldet har bestått.
Det är få valutor som har 100 år på nacken, genom världshistorien har de flesta valutor toppat kring 40-50-årsstrecket innan de börjat dala för att sedan ersättas med något nytt. USD har nu 46 år på nacken, Euron 26?.
Anonym: Sant men i lågräntetider så finns det uppenbara risker för att alla som har pengar investerar p.g.a. samma rädsla och det gynnar ju givetvis dom som vet vad dom sysslar med men dom som egentligen inte ska leta avkastning ser förr eller senare sina pengar minska med 50% i värde istället för att åstadkomma ett bevarande av värdet men det skiter ju börsgurun i så länge dom maximerar sin vinst.
@Mama:
Att $ bara skulle ha 46 år på nakcen ? Hur menar du då ?
Wikipedia: Valutan infördes 1850 och ersatte en rad lokala valutor, ofta kallade "franc" sedan 1700-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schweizisk_franc
Bara för att en valuta har samma namn som den innan betyder inte att det är samma valuta.
Innan 1971 var USD bunden till guld, du kunde växla mellan guld och dollar till en fast växelkurs, ända sedan 1933. Det är inte längre så, de USD du får idag garanteras inte någon växelkurs mot någonting, så den kan devalveras över en sekund, det är sen 1971 en ren fiat-valuta, bara "papper".
Innan 1933 var guld betalningsmedel (sedan 1900), liksom USD. 1933 skedde samma sak, då stängde USA alla banker, konfiskerade allt guld medborgarna hade, alltså man "köpte" USD till den gamla växelkursen. Sen devalverade man USD mot guldet med ca 40 % och öppnade bankerna igen.
Det intressanta i båda dessa fall är hur det visar på hur fort en valuta kan kollapsa. Båda tillfällena var stora uppbyggda obalanser (statliga underskott) som inom ett par år orsakade panik och "bank runs", på början av 30-talet tog privatpersoner ut dollar från bankerna och köpte guld, under Vietnamkriget var var det de Gaulle som löste in Frankrikes dollar mot guld tills Nixon sa stopp, ca en tredjedel (tror jag det var) av USAs guldreserv såldes ut innan de drog i nödbromsen.
@Mama:
Okej! Då hänger jag med!
Men $ har ju sin "tyngd" genom att vara den största valutan för världshandeln. Många kontrakt och skulder mm ligger ju i $
En övergång från $ till € som internationell handelsvaluta skulle direkt försvaga $…
Exakt, Bengt! Och det är också det som pågår på valutamarknaden just nu. Ju mer handel i världen som sker med Euro, desto svagare blir dollarn. Bland annat därför, säger vissa, invaderade USA Irak 1991 då Irak sägs ha velat börja sälja olja till Europa med europeiska valutor. Och mycket världspolitik handlar också om valutor och handel såklart, där oljehandeln fortfarande sker i USD *konstigt nog*. Kina vill ju hänga med också, man har kommit in i SDR-klubben (Special Drawing Rights), läs om den, den globala pappersvalutan som motsvarar guld. (Jim Rickards böcker kan rekommenderas)
Vi har ju mycket stabilare valutamarknader som styr kurserna genom daglig handel idag. Svenska kronan styrdes ju på samma sätt fram till krisen på 90-talet, då den släpptes fri och tappade massor i värde på grund av de obalanser Sverige byggt upp.
När obalanser byggs upp så kommer det rasa någon dag. USA driver enorma underskott (ca 10 % per år) och ökar på sin statsskuld i rasande fart. Och Kina, enligt inofficiell data, ännu större underskott (13-14%). Världen är enligt alla mått mer skuldsatt än någonsin, vi får se vartåt det barkar… men hög inflation kommer garanterat, om det stannar där.
Mmm…
Öster om Rhen är "monetara franca" idag € precis som den "hårda" D-Marken (DM) var det innan införandet av €
I Montenegro är faktiskt den "officiella" valutan just € även om landet som sådant inte ens ingår i valutaunionen. Innan € var det DM som var den officiella valutan. I Bosnien är det "Konvertibilina Marka" – KM som är valuta. En "spegelvaluta" till DM och vars värde när den infördes sattes till 1 Km = 1 DM
I Belgrad i Serbien anges högre priser oftast i € istället för den lokala "dinaren"…
Länder som Spanien, Italien och Grekland utvecklade aldrig under 1900-talet sin produktivitet i samma takt som norra Europa och man drev underskott. Allt finansierades enkelt med kontinuerliga devalveringar av valutan. Så när de sen gick med i Euron försvann den möjligheten och man hade behövt fixa sin budget, vilket man inte gjort. Så Grekland kollapsade snabbt, Italien har en stigande statsskuld, högra än någonsin och Spanien överbelånade sig och lever idag med problemen, även om man jobbar på det.
Venezuela är ett exempel på hur man kan missköta ett rikt (oljetillgångar) land. Rysslands rubel kollapsade 1998, var det väl. Flera valutor i Asien samma period…
Det EU behöver, för fred och en god framtid, är en gemensam finanspolitik och gemensamma skattesystem, så inte företag kan styra genom att flytta runt och dränera ut pengar, då skulle vi kunna höja företagsskatterna och sänka inkomstskatterna. 😉 Och sen se till att alla jordens länder går med i EU!
Ja, spekulanter som Soros & Co lär ju INTE kunna "köra upp / ned" en valuta som € bara så där på en kafferast eller två…
Kreti och köper guld på samma vis och av precis samma orsaker som kreti och pleti köper Bitcoin (år 2017).
Därför är det inte jättespännande att analysera.
En historia präglad av valutor som raderat ut mångåriga besparingar har satt sina spår…
När D-Marken fanns var den en symbol för värdebeständighet, men nu måste man dela € med länder som tagit lätt på saker som inflation, värdebeständighet mm.
Fortfarande är det BARGELD dvs KONTANTER i form av sedlar och mynt som gäller i DE. Även för stora belopp… Till skillnad från i SE där man ses som en "penningtvättare" när man betalar belopp över några 100:- kontant…
Varför vill isåfall Tyskland ha med Sverige i EURO…
Du kan betala med kontanter i Sverige också, Bengt. Det finns en handfull ställen som bara tar kort, men senaste konserten jag var på tog baren bara cash…
Sverige är en stabiliserande faktor/land som kan väga upp …
Precis om i ett försäkringsbolag där riskerna fördelas på många
@Joakim: Kommer du med kontanter för att exv. köpa en ny 45' TV för säg 5000:- tittar kassapersonalen på dig med avsmak..
På många ställen kan du inte ens köpa biljetter till kollektivtrafiken med mynt i automater utan hänvisas till speciella ställen som inte finns i närheten..
Sverige är EXTREMT på många sätt i förhållande tillr esten av Europa och vi tar till oss det "moderna" okritiskt och orserverat naivt utan att tänka på konsekvenserna eller säkerheten "när betalsystemen stannar"..
1988 på tågluff i Belgrad hade människor kontanter i "rullar" och "valuta francan" var DM. 2016 hade människor kontanter i "rullar" och "valuta francan" vad €
Bengt: Jag vet inte var du handlar, men jag upplever inte att någon någonsin ifrågasatt när jag lägger fram kontanter. Men om någon dyker upp med säg 20 000 kronor i fräscha tusenlappar eller en bunte 500€-sedlar så finns det nog någon som blir misstänksam.
Sedan brukar jag inte ha mer än ett par tusen på mig kontant, det är helt enkelt mer praktiskt att använda kredit- eller kontokort för större inköp. Köper du bilar kontant också?
Japan, USA och Tyskland brukar ju ses som mer konservativa samhällen vad gäller kontanthantering, men i tex Japan är kontaktlösa betalningar väldigt vanliga (tänk Tokyos tunnelbana och tillhörande affärer).
Ja, man kan ha några femhundringar i fickan som backup för den dagen där strömmen går och kassaapparaten inte funkar eller uppkopplingen är nere. Det händer kanske en gång på fem år. I normalfallet mycket smidigare att köra kort eller kontaktlöst.
Eller tycker du kanske vi ska börja betala med checkar istället för kort som i USA?
Jag handlar i "lilla" Göteborg och det blir bara fler och fler ställen som just _ratar_ kontanter. Inte bara affärer som säljer dyrare kapitalvaror utan även små kiosker, cafeer, närbutiker etc.
Försök även att köpa en tågbilett i den manuella biljettexpeditionen på Gbg C med kontanter.. De bara "skrattar" åt dig.. Det finns aautomater men de tar BARA kort och inte vare sig sedlar eller mynt. På varje liten hållplats i DE finns det just automater som tar både kort, sedlar och mynt eller om hållplatsen är så liten att det bara är en stoppskylt så tar konduktören ombord (helst) kontanter.
Och försök att få en Bayrare att betala sin nya Audi, BMW el Benz med "plastik-geld" och inte med kontanter.. Den dagen sitter de styrande i Berlin löst!
Det är Sverige som är det EXTREMA landet i Europa på många sätt och vis!
Kanske det, jag ser då inget större problem att betala med kort. Kontanter är bra som backup men det går faktiskt snabbare för det mesta att betala "elektroniskt".
Jag vet att bayrarna är konservativa, helst skulle man väl få lönen kontant också va`?
Det finns en anledning till att banker och andra kreditinstitut ligger på och pressar på för at tfå människor att gå över till att bara betala amed kort!
* När mna har ett kort i plånboken så ser man inte lika tydligt om man har pengar kvar eller inte. Man köper och konsumerar helt enkelt mer!
* Dina köpvanor etc. kan sparas och loggas och din ekonomiska profil , vart du reser, med vad du reser mm lämnar tydliga spår.
* Med plastpengar är dina pengar bara en siffra på ett elektroniskt konto. Med ett enkelt penndrag kan dina tillgångar göras värdelösa för dig – om du nu inte väljer att använda dem till PK produkter – och värdebeständiga kontanter bortanför myndigheternas kontroll i madrassen blir mindre lättillgängliga.
Stasi i DDR hade jublat över dessa möjligheter till att hålla kontroll över medborgarna !
På dom flesta nattklubbar i GBG kan man inte festa utan kort. Lunchrestauranger börjar också bli sådana. Svarttaxi tar dock fortfarande kontanter och det är ju också en näringsverksamhet så du har rätt Joakim 🙂
Även jag har dock kort…
Dock! jag har spärrat det mot att användas utanför Norden.
På kortets konto finns heller inte några pengar vilket minskar risken för att det förloras för mycket pengar om det görs "fuluttag" eller "fulköp"..
Japp jag har alltid 2000 +/- 500 kr kopplat till kortet utav samma anledning.
Samma här Bengt. När jag reser utanför Norden/Europa så låser jag upp på samma sätt.
Man får själv hålla koll på sina utgifter. Kanske är det enklare för vissa att ha kuvert med kontanter för "veckans inköp". Kör på det då. Ingen hindrar dig. Jag är nog beredd att slå vad om att man även 2023 kan köpa saker kontant (även om det säkert kommer finnas många ställen med endast kortbetalningar). Jag är i alla fall rätt glad att slippa fippla med kontanter i lunchrestauranger!
Toni: I Malmö förekommer både och…
Joakim: Svarttaxi med kortläsare? LOL 🙂
Jag tycker för övrigt att man ska ha obegränsat med pengar så att man kan köpa vad som helst ungefär som med bolånen 🙂 Tänk vad bra det hade vart för konsumptionen och den ekonomiska aktiviteten i landet. Framtidens tillväxt kommer ändå betala för det.
Tänkte på klubbarna och krogarna! Uber funkar annars som taxi, ännu ett sätt att smidigt betala utan kontanter.
Men visst, folk kanske tycker det är bättre med checkar, kontanter, eller kanske guld- och silvermynt som man får väga innan man kan genomföra sin betalning. Blir säkert poppis i lunchkön.
Joakim: Okej. Über var bra och billigt så länge pop existerade. Nu är det väl mest smidigt jämfört med andra taxibolag. Man får unna sig taxi i utlandet. Det är då man lever livet, sina 4 veckor om året i utlandet där man får någonting för pengarna. 🙂
Får instämma med Bengt i denna fråga. Den dagen samhället blir helt kontantlöst så är vi helt i händerna på staten. Staten kan enkelt konfiskera valfri andel av medborgarnas besparingar genom att exempelvis införa negativ ränta, vilket har "fördelen" att det är mycket mer diskret än att direkt konfiskera 10 % av det som är på kontot och därför inte väcker lika mycket protester.
Morgan: Det här får man inte tala öppet om. Svenska staten har sedan urminnes tid alltid haft respekt för enskilda tillgångar. 🙂 Vi är USA copy/pasted. Ett riktigt kapitalistiskt land med en respekterad världsvaluta och en armé som kan inta Moskva imorgon.
@Bengt
En viktig punkt är väl att i ett kontantlöst samhälle finns det inte svarta pengar. Detta är en rätt stor anledning.
Sen är det ju bra för staten att ha koll på alla pengar.
Lite "schwerz kommerz" smörjer bara marknaden !
😉
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/895202-datum-dag-slutar-sverige-kontanter-kontokort
10-20% i guld ser jag som ganska normalt, enligt principen riskspridning. Det intressanta är hur provocerade en del blir av det. Guld är bara ett harmlöst, ofarligt grundämne. Det problematiska är miljöeffekterna av brytningen, men det är inte därför folk ser rött.
Jag undrar förstås varför.
För att alla har sin teori om vad som är rätt och ifall någon devierar från ens egna teori är det ju självklart provocerande. 🙂
Jag antar att problemet ligger i att man framför tesen att en viss allokering är optimal (till och med utan att ta höjd för olika förutsättningar).
Framför man en tes som är grundat i mycket tyckande och antaganden och personliga erfarenheter så är det tämligen självklart att det finns folk som inte håller med. Det är dessutom lättare att angripa tesen att 10-20% generellt ä en lämplig allokering (än att anngripa ett personligt val, isht när man inte delat med sig om förutsättningarna).
Det kan förstås vara så att folk har svårt att skilja på generella rekommendationer och berättelser om vilka val man själv gjort.
Jag tänkte köpa investeringstackor hos min lokala guldaffär. Blir man registrerad då?
Kolla https://www.bullionvault.com/…..Registrerad? Skatteverket?
I glesbygdssverige har sprit ett bytesvärde utan dess like.
2 liter ryssvodka mot, lyssna, 20st laxar, rensade och klara.
Värdelöst att köpa. En metall klump som är stöldbegärlig. Hellre köper jag aktier eller mark som kontinuerligt skapar värde.
Precis, mark is da shit sedan järnåldern. Metallbitar som förmögenhet är så bronsåldern…
Sen är det klart att folk som är förmögna även har lite bling-bling vilket säkert imponerar lite på fattiglappar som tror det är bling-blinget som är där förmögenheten ligger…
Med tanke på att man jordbrukat sedan yngre stenåldern borde väl mark haft ett värde sedan dess? Dvs innan bronsåldern.