Med ojämna mellanrum dyker det upp en skröna om att man avsäger sig rättigheterna till sina foton om man postar dessa på Facebook. Detta är fel, undantaget din profilbild, som delvis får användas fritt av Facebook av tekniska orsaker.
Få läser faktiskt användaravtalet (eng Terms of Service) för Facebook, men läser gärna mer eller mindre alarmistiska artiklar om detta i media.
Jag återger nedan det som berör bilder (eng picture) i användaravtalet:
“When you publish content or information using the Public setting, it means that you are allowing everyone, including people off of Facebook, to access and use that information, and to associate it with you (i.e., your name and profile picture).
[…]
You give us permission to use your name, profile picture, content, and information in connection with commercial, sponsored, or related content (such as a brand you like) served or enhanced by us. This means, for example, that you permit a business or other entity to pay us to display your name and/or profile picture with your content or information, without any compensation to you. If you have selected a specific audience for your content or information, we will respect your choice when we use it.”.
“Access and use” avser att om du lägger ut något publikt så får folk titta på bilden. Use ska inte tolkas som att de får göra vad de vill med bilden, t ex återpublicera den på kommersiella Bonnier/DN. Use ska tolkas som att datorn man tittar med på Facebook faktiskt använder bilden, genom att den kopieras ner och visas på datorskärmen.
Andra stycket låter kanske som att Facebook får sälja dina bilder och ditt innehåll, men det begränsas alltså till inbäddningar på Facebook (“served and enhanced by us”), och inbäddningar på andra websidor i stil med “De här gillar XYZ”. Ditt innehåll får alltså inte användas av något annat än Facebook och de tjänster som tredje part kan köra via Facebook. Gillar du exempelvis min officiella Facebook-sida, så har du medgett att din profilbild och namn visas där utan att du ska få ersättning för det. Publicerar du en kommentar på Aftonbladet har du medgett att din profilbild visas där, då kommentarstjänsten körs via Facebook. Vill man inte att ens profilbild ska visas kan man sätta begränsningar på den (“specific audience”), t ex göra den privat eller bara tillgänglig för vissa grupper av dina FB-vänner.
Men nej, någon tredje part får inte ta dina foton från Facebook och publicera på annan plats än just Facebook eller via Facebooks tjänster, som kommentarsfältet på Aftonbladet. Du har inte avsagt dig upphovsrätten på bilder bara för att du publicerar dem på Facebook.
Oavsett är ditt användaravtal en fråga mellan dig och Facebook. Du har inte ingått ett avtal med tredje part om bruk av dina bilder på någon annan plats än Facebook. Tredje part har inte ingått avtal med Facebook om att få använda dina bilder annat än på Facebooks tjänster. Om en annan plats använder dina bilder saknar de avtal med dig. Du kan därmed begära ersättning och skadestånd, rent av väcka åtal för upphovsrättsbrott.
Denna artikel är skriven eftersom en del av mina följare fortfarande tror att publicering på Facebook innebär att vem som helst får göra vad som helst med dina bilder.
9 kommentarer
Så här står det också på svenska:
"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."
Det tolkar jag i alla fall som att Facebook kan sälja vidare rätten att använda dina bilder beroende på hur dina sekretessinställningar ser ut, eller?
Nja. Allt man behöver göra är att ta bort bilden från Facebook och sekunden senare ta en skärmdump på missbruket av bilden, och casha in skadeståndet från tredje part. I praktiken kan inte tredje part använda bilden, eftersom du kan dra in licensen när helst du har lust – bara ändra rättighetsinställningen.
Det är en formulering av tekniska orsaker, dvs att någon som tittar på bilden på Facebook i praktiken laddar ner och visar upp den lokalt på sin egen dator. Återpublicering hos DN och Aftonbladet står det inget om.
DN och Aftonbladet har inte ingått något avtal ("vidarelicensierbart") med Facebook kring detta, vilket annars skulle krävas.
Det finns också någon princip (latinskt bla bla bla) om att ett avtal inte kan eller ska tolkas som mest ofördelaktigt för den avtalspart som kan tänkas lida skada. Så du kan inte dra slutsatsen att DN utan avtal med Facebook kan återpublicera ett dugg.
Dessutom är den texten du citerar från november och hittas inte på Facebooks site (längre?).
Hmm, den texten var det första jag fick fram med en googling men du har rätt att den är gammal, november 2013 står det till och med på den text jag fick upp… dessutom påpekas det längst upp att den engelska texten anses som gällande.
Jag menade inte att någon skulle kunna återpublicera utan avtal, men att det enligt den svenska texten ser ut som att Facebook skulle kunna skriva ett sådant avtal med tredje part.
För övrigt hoppas jag du har rätt för alla facebookanvändares skull 🙂
Det intressantaste påståendet är ju att man ger bort rätten till bilderna till Facebook, så att man inte själv längre har rätten till dem. Med andra ord så skulle man då inte kunna sälja sina bilder till tredje part eftersom de inte längre är ens egna.
Som tur var är det inte så – annars lär jag väl ha en och annan stämning att vänta. Inte för att jag säljer bilder, men jag är så snäll att jag låter andra använda dem gratis – dock utan att fråga FB om lov 🙂
Självklart är FB´s användaravtal skrivet så att det inte ska gå att stämma dem över så självklara saker som att andra användare kan se ens bilder man lagt ut för att andra användare ska kunna se dem. Självklart för oss kanske, men inte i United States of Litigation.. Landet där företag stämde användare på nätet för att de länkat till deras hemsidor utan tillstånd.
Facebook är enligt min uppfattning världens genom historien största och mest lönsamma reklambedrägeri. Allt annat är en bisak.
http://europe-v-facebook.org/EN/en.html
Objectives of “europe-v-facebook.org”
Are EU Data Protection Laws enforceable in Practice? This may be the main question that europe-v-facebook.org is now about. The right to data protection is a fundamental right in the European Union, but at the same time very little companies respect it. Facebook is just one of many that have a bad reputation when it comes to the handling of users’ data.
So the question arises if users are just too lazy to do something about it, or if the laws are in practice unenforceable?
25.000 österrikare stämmer Facebook
Publicerad 2015-01-26 19:17
http://www.dn.se/ekonomi/25000-osterrikare-stammer-facebook/