Europa, exklusive Ryssland, nådde regional peak oil år 2000. Lägger man även in hela tidigare Sovjetunionen, inklusive Ryssland, så nåddes regional peak oil år 2007.
Europas oljeproduktion exklusive
Ryssland och andra större producenter inom tidigare Sovjetunionen. |
Detta enligt siffrorna ifrån BP Statistical Review of World Energy.
Dessvärre redovisar man inte alla länder separat, likt EIA, vars internationella data dock bara går tillbaka till 1980, mot BP:S 1965. Det gör att Sovjetunionens upplösning ställer till det i dataserierna, då man inte redovisar Sovjetunionen separat och det går inte heller att isolera ut mindre producenter, som redovisas i samma klump som Sovjetunionen.
Hela oljeproduktionen ifrån
Europa och Euroasien toppade 2007. |
Men även om man lägger in oljeproduktionen från hela Euroasien, inklusive Ryssland och länderna runt Kaspiska havet, så har regionen alltså passerat regional peak oil.
USA:s officiella prognos över
oljeproduktionen och importbehovet, före nedrevideringen av skifferoljan. Man kommer aldrig bli importoberoende. |
Återhämtningen och investeringarna efter Sovjetunionens fall gjorde visserligen att man nådde 3.6% högre oljeproduktion 2007 än den tidigare toppen 1987, men produktionen har sedan dess fallit. Rysslands produktion och produktionen runt Kaspiska havet hinner alltså inte med att kompensera för Danmark, Norges och Storbritanniens kraschande produktion i Nordsjön.
Två av de tre största oljekonsumerande regionerna, Asien och Europa har alltså än så länge passerat regional peak oil, där Asien nådde peak oil 2010. Den tredje regionen, och den näst största konsumenten, Nordamerika, är dock på sin högsta produktion någonsin, 9.9% över tidigare topp från 1985. Men samtidigt vet vi att även den officiella linjen är att USA:s skifferoljeproduktion kommer falla med start runt 2020, före man kraftigt nedgraderade skifferoljeresurserna med 60%.
11 kommentarer
Oljekonsumtionen verkade peaka redan 1992.
http://www.indexmundi.com/energy.aspx/?region=eu&product=oil&graph=consumption
Är det möjligt att ha en ekonomisk tillväxt utan en ökande oljekonsumtion?
Du ska titta på olja t transporter, inte till uppvärmning. Då får du sambandet.
Verkade också peaka 1992.
http://www.indexmundi.com/energy.aspx/?region=eu&product=gasoline&graph=consumption
Hittar inte Diesel någonstans för det räknas väl inte in där?
Det enda som verkar öka är flygfotogen.
Finns det någon tillförlitlig statistik för Europas totala olje-konsumtion (Diesel, Bensin osv)
Du behöver summera diesel+bensin+flygfotogen+briodrivmedel. Se t ex http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/dieseln-och-sveriges-bnp.html för svensk del (2012).
Svensk bensinförbrukning har fallit kraftigt, men dieseln har ökat desto mer.
Cornu, är du öppen för att du kan ha fel ang "peak oil"?
Nej. Prod börjar på noll, slutar på noll. Någonstans mellan en högsta prod, peak oil.
" Prod börjar på noll, slutar på noll."
Haha, så blåst han är. Lär dröja ett bra tag innan vi slutar producera syntetisk olja. Angående peak oil så är det väl bara bra om vi minskar på mängden resurser vi använder, mer relevant är antal körda mil i personbilar eller liknande mått.
Fundera på whatever det innebär att "det väl bara bra om vi minskar på mängden resurser vi använder" fundera sedan på hur blåsigt det blir att leva i motvind och hur glad din farfar var när han köpte sin första bil.
Du säger att vi producerar syntetisk olja. Berätta gärna mer om det, jag kommer gärna på studiebesök till din anläggning.
@whatever
Skall nog avse fossil olja för att resonemanget skall hålla. Den som förnekar den enkla logiken är tämligen blåst.
Rent generellt gäller att så fort en resurs någon gång har förbrukats i högre takt än den förnyas (och förnyelsehastigheten inte ökar med tiden) så kommer peak-förbrukning förr eller senare inträffa (bortsett från diverse "patologiska" förbrukningsmönster). Man får då (ifall man skall inkludera icke-fossil olja) fundera på ifall man kan producera sådan olja i den takt man förbrukar olja.
Man bör även i tanken om syntetisk olja fundera på vilka applikationer som kräver den jämfört med de som skulle kunna fungera med det energislag man använder för att producera syntetisk olja. Man bör däri också fråga sig vilka transporter som blir mer effektiva med syntetisk olja eller något annat energislag (som används för att producera syntetisk olja) – det finns ju redan både elbilar och tåg som går på el t.ex.
Varför ska biodrivmedel vara med?