En läsare som arbetar som specialistsköterska förmodligen inom akutvården någonstans i Västra Götalandsregionen lämnade en lång och insiktsfull kommentar om vården i artikeln om facket och övertidsblockad, som dök upp sent på grund av första postningen och därmed behövde godkännas. Jag postar den nedan, och påminner också om att VGR nu för att göra saker ännu värre ska införa det nya IT-systemet Millenium, som riskerar driva bort en del personal och leda till … felbehandlingar.
Läsaren THoD:s kommentar lyder:
“Som anställd specialistsjuksköterska i Västra Götalandsregionen (åtta år) är detta mina observationer och anekdoter. Jag förstår att detta är ett “från golvet och upp”-perspektiv där jag inte har insyn i vissa problemområden och att det kan finnas rimliga förklaringar för vissa företeelser. Det är dock väldigt frustrerande oavsett.
Min upplevelse inom akutsjukvården är att det lider av ett “death by a thousand cuts”-problem. Det är oftast aldrig ett isolerat problem som får omvårdnadspersonal att försvinna bort.
– Lön är inte allt men väldigt viktigt. Lönerna överlag har gått upp de senaste åren och många sjuksköterskor har gått upp i lön. Men precis som bloggen har nämnt tidigare är denna löneutvecklingen helt utplånad på grund av konjunkturen. Många gånger är det inte ingångslönerna som är problemet utan dålig spridning över tid. Kompetens lönar sig sällan.
– Övertid är inte allt. Vissa tycker om att jobba övertid, vissa gör det inte. Ofta är detta kopplat till ålder och familjesituation. Där skon klämmer dock är att vi har en trend där övertid sker så ofta att du aldrig är “ledig”, massutskick av SMS, forcerade byten av arbetspass och inringningar är väldigt vanligt.
– Många nyexaminerade sjuksköterskor skräms iväg väldigt lätt på grund av att sjukvården som bedrivs är mycket mer avancerad än det du är skolad för att verka inom. Många får en känsla av att vara en belastning snarare än att vara en tillgång. Har haft en genomströmning av 50+ nyexade kollegor de senaste 5-6 åren. Alla säger upp sig inom 1-2 år.
– Många rutinerade sjuksköterskor är trötta på att slita hund varje pass, utbilda nya kollegor som säger upp sig, axla ansvar för “två”, osv. De säger också upp sig.
– Kroniska överbeläggningar är ett faktum. Min enhet hade alltid över 105% beläggning upp till 115% hela 2023. Det finns aldrig luft i systemet. Vi- och dom-tänkandet är förhärskande där alla försöker skydda sin verksamhet/enhet mot mer överbeläggningar. Den som skriker högst vinner. Patienter behandlas, i denna kontext, mer eller mindre som ett boskap som ingen vill ta ansvar för.
– Det finns en dissonans i resursstyrningen internt – vissa enheter får kosta väsentligt mer – andra skall bara producera med befintliga resurser.
– Vi vårdar idag akut sjuka, multisjuka äldre på vårdavdelning som innan covid skulle gått till högre vårdnivå – IMA/IVA. Vi gör det med mindre kompetens, sämre utrustning, mindre personal.
– Extremt tung byråkrati, toppstyrning och informationsfiltrerning – vill du göra någon förändring som berör verksamheten? Du lär få vänta. Kostar det pengar? Glöm det!
– Undermåliga vårdlokaler sett till ytor och hjälpmedel som har passerat sin livsgräns. Du vårdas i DDR-lokaler designade för 70-80-tals vård med 4-salar (som används som 5-salar) där alla kan njuta av att använda delad toalett, bristen på sekretess, lukten av avföring och smittsamma patogener tillsammans (sarkasm)!
– Extremt JIT-tänk råder i kostnadsbesparande syfte. Jag är verksam inom en akutenhet med traumaansvar och vi behöver ha buffert. Vi har nu dock kroniska problem med materiell på grund av nytt system för minskat lagerhållande. Det är så dåligt att vi ofta får brist på de mest elementära saker så som t.ex. sängkläder och patientkläder. Vad sägs om brist på sockeplastsockar för att minska risken för fallskador för patienter som vårdas för falltrauma? Ironin är också påfallande där vi med JIT-perspektiv gick in i covid-epidemin och hade jätteunderskott på skyddsutrusning. Vi har MSB som verkar för ökad resiliens i samhället och i de offentliga institutionerna på grund av försämrat omvärldsläge – istället svänger regionen åt andra hållet. Organisationen jag verkar inom verkar inte ha lärt sig något!
– Vi har ett traumaansvar men övar ALDRIG kärnverksamheten för traumamottangande vid större händelse. Endast ledningen övar. Var skall vi göra av alla patienter om större skadeutfall sker i närområdet och det är fullt överallt?
– Ingen vet fortfarande var de är krigsplacerade.
Sen återfinns naturligtvis IT-problemen, administrationen, kommunikationsproblemen på grund av många huvudmän i sjukvården etc.“
Angående IT-problemen så införs nu joirnal- och IT-systemet Millenium, där taligenkänningen redan börjat införas istället för att läkare ska spela in journalanteckningar som sedan skrivs ner av kompetenta läkarsekreterare (det heter något annat numera, typ vårdadminitratörer).
Det blir av och till allvarliga fel med taligenkänningen, som dessutom är tränad på Region Skånes vokabulär, och ofta inte klarar vardagliga benämningar, så allt måste bli på latin. Tidigare har läkarsekreterarna ordnat till det hela, men det upphör nu.
Ett annat problem är att läkare med utländsk bakgrund börjar se sig om att flytta från VGR och Sverige, då de utan perfekt svenskt uttal inte vill ta ansvar för felaktiga journalanteckningar och därmed riskera patientsäkerheten. Så det kan bli brist på läkare i takt med att det nya systemet införs.
Så vårda din älska, träna, ät bra och dö ändå. Så länge du inte behöver vård klarar du dig i Västra Götalandsregionen. Bårtransport av avlidna ansvarar kommunen för och är utlagt på de privata begravningsentreprenörerna, så det löser sig.
85 kommentarer
Som sjuksköterska inom primärvården så känner jag igen mycket av det som beskrivs i artikeln från min tid inom akutsjukvård och min tid på vårdavdelning.
Regionens upphandlare håller i mitt tycke låg nivå. Tex hur faen kan man betala underhåll får ett dokumentations program som inte ens är i drift. Senaste jag hört är att det är ett år bort innan det kan tas i bruk i min region och hittills har runt 50 millar betalts ut i underhålls avgifter. Tilläggas bör att införandet av systemet skjutits fram flera gånger MEN regionen betalar ändå för underhåll…… Hade någon upphandlare på t ex SKF gjort en sådan upphandling blir det piskning och sedan sparken. Otroligt slöseri med skattepengar och som salt i såren så är det för dyrt att anställa mer personal. Olika kassor personal och IT-system men likafullt tas det från skatteintäkter.
Exakt. Inköpare på tidigare jobb gjorde ett fel som kostade en halv miljon (det var inte det första).
Utköpt och sex månadslöner. Poff
Vet om flera chefer från mitt första jobb inom en vårdproducerande verksamhet som med buller och bång gick till privata bolag…. Och sen kom tillbaka till vården efter nått år då de visade sig inte “fungera inom en verksamhet med fokus på riktig leverans (dvs med nöjd personal och hålla budget).
Genom att de var välanpassade för den offentligfinansierade dåliga verksamheten fick de såklart återanställning.
Sen ska jag dock säga att jag hört väldigt gott om sjuksköterskor jag jobbade med i div projekt som nuförtiden är chefer. De verkar prestera väldigt mycket bättre än de chefer som kommer från utanför vården (eller är läkare i grunden).
Jag har hört framgångshistorier hur avdelningar som varit körda i botten blivit framgångsrika både i produktion., nöjd personal och att man håller budget. Nyckeln. Att lyssna på personalen och jobba i team där man värderar åsikter från även sjuksköterskor och undersköterskor och inte bara mellanchefer. Det verkar vara på de involverande avdelningarna man producerat duktiga ledare bland främst sjuksköterskorna.
Dilemmat är väl att det ska finnas kompetent administrativ personal som avlastar vårdprodukionen. Duktig IT, inköp, läkarsekreterare, kassapersonal är ett måste. Men det är svårt locka duktiga när det finns andra arbetsplatser som inte präglas av problem och besparingar.
Håller med om det du skriver.
Det är en gammal sanning att ledare alltid utses underifrån, medan de som tillsätts uppifrån bara blir chefer. Undantagsvis kan dock en chef utvecklas till en ledare.
Måste dock inflika att VGR i min mening hade en rätt seriös upphandlingsprocess jämfört med sina region-peers (under dessa upphandlingsår). De körde (i likhet med Norska regioner men till skillnad från övriga svenska regioner) med konkurrenspräglad dialog, vilket nog var bäst givet omständigheterna. Hoppas att IT:n blir bra till slut.
Vad roligt att du tar just SKF som motexempel på ordning och reda med IT-system. Företaget som hade Europas största SAP-program, balansförde hubdratals miljoner som IP sedan fick skrivas av när allt som gjorts fick kastas ut och göras om.
“– Ingen vet fortfarande var de är krigsplacerade.”
Men alltså, vafan! På riktigt!
Vad gör admin hela dagarna, vad får vi för skattepengen?
Allt annat i berättelsen är också ägnat att utlösa kruppanfall.
-Var god tag 90-120 för besked. Du har plats nummer ∞ i kön.
Skattar lite till, till Jonas.
“Många får en känsla av att vara en belastning snarare än att vara en tillgång.”
Denna mening tycker jag var väldigt beskrivande och sätter förmodligen fingret precis på problemet.
Jag är så trött på att styras av inkompetenta politiska broilers. Så jävla trött….
Enda sättet att minimera politiskt inflytande över budget och utförande är troligtvis att gå över till privat sjukvårdsförsäkring och i huvudsak privata sjukhus enligt tysk modell.
Tysk sjukvård anses av många vara den bästa i världen så inte mig emot, men de flesta svenskar, framförallt rödgröna väljare, är alldeles för fundamentalistiska och reaktionära för att ens tänka tanken på förändring i den riktningen.
Privatsjukvård är helt lagligt i Sverige, men har förstås svårt att konkurrera med skattefinansierad vård. Dock borde det ganska snart uppstå helt privata sjukhus (dvs som ej har strypkoppel från landstinget via drg och andra regler) som riktar sig till dom som har råd.
Som sagt. Bekant berättade att de hade 180 otillsatta pass enbart på hennes avdelning.
När varslet kom anställdes två personer. Men nu kommer man överskrida budget och cheferna misdar sin bonus. De hade fått bonus om man löste passen med övertid/hyrpersonal då det sågs som ”oflrutsett”
Så man planerade helt enkelt för att lösa problemen genom att avbryta folks semestrar
Inom vilken annan yrkeskategori hade man tyckt detta var ok?
Pass inför sommarsemestrarna alltså. 8-12 timmar i längd
SEBULON STARFIGHTER: Svaret på din avslutande fråga: Sjöfolk! …. Befäl och manskap … Regelverket runt ledighetsperioderna bortsett från den lagstadgade semestern formulerat på så sätt att arbetsgivaren kan avbryta ledighetsperioderna med i praktiken noll varseltid och skicka ut den anställde för tjänstgöring ombord.
Chiefen, du som känner fackföreningsrörelsens innersta väsen, vad gör dom för fel för att det ska bli såhär? Varför lyckas läkarnas fackförbund så bra, relativt sett? En läkare får ju tex mycket mer betalt under nattjobb trots att dom får sova i väntan på att det händer nåt, medan sjuksköterskorna får ränna runt som illrar för att hinna med.
Läkare har väl alltid ansetts (och ansett sig själva) som lite förmer än övriga på sjukhus? Sköterskor får leva med att det inte riktigt räknas som lika fint, utan det är mer “ett kall”. Och då kan man lugnt pissa på dem, för de kommer ändå bara bita ihop och göra sitt jobb – på samma sätt som de alltid gjort.
Plus att det är billigare att ge 1000kr i lönehöjning till 10 läkare än 100kr i lönehöjning till 101 sköterskor.
Som fri fågel (eller vad man säger) har jag dejta några specialiserade sjuksköterskor. Inga roliga historier. Vissa slutar på lokal region. Dubblar lönen men reser 10-15 mil till jobbet.
Men alla säger att det bästa är schemat. Fast och anpassat till varannan veckans föräldern.
Hyrföretagen kaosar nu med stoppet för hyrpersonal. Så många tvingas ta ”fasta jobb” igen
Då får ensamstående mammor med flera barn ett jävla helvete. Man kan kanske gissa att ”den” som bestämmer jobbar 8-17 och är man.
Du kanske ska följa nyheterna. Det handlar nog mest om att regionerna lägger miljarder på hyrpersonal och det fungerar inte….. Så man har valt att gemensamt införa ett stopp.
Det är delvist detta som utlöst denna strejken.
Det har funnits ett utrymme att jobba som ssk och få in 50.000 efter skatt på att vara hyrsköterska. Men den tiden kommer nog lida mot sitt slut om den inte redan gjort det. Det var helt enkelt för bra för att kunna fortleva när fler och fler började.
Så säger inte dom jag pratar med. Hårt arbetande kvinnor (dom jag känner) som gav upp. Försökte få livet att fungera. Bra betalt blev en bonus. Att bo på hotell varannan vecka blev nackdelen.
Sen känner många ett svek mot tex sitt operations team.
Jobbade för övrigt mad Cambio Cosmic för 15 år sen. Det var skit redan då.
I bakgrunden till hur de ändå slagit sig in tillsammans med Siemens skitsystem är nog största skandalen kring missbruk med skattebetalarnas pengar efter Västlänken.
Gravt inkompetenta upphandlare. Eller korruption.
Båda känns lika skrämmande
För övrigt kan man konstatera att duktigt ITfolk fort lämnar vården, dess låga löner och kaos. Kvar blir medelmåttorna
Jag vet absolut ingenting om Cambios system Cosmic (mer än att jag givetvis känner till namnet), men jag vet väldigt mycket om “Siemens skitsystem”, Melior. Som mycket annat började det en läkare som ville vara programmerare, men togs över av Siemens Healthcare i extremt nära samarbete med läkare och sjuksköterskor på först bara VGR och sedan även Region Skåne (och i viss mån Region Gävleborg). Så systemet är väldigt mycket “you got what you wished for”.
Siemens Healthcare blev dock uppköpta av amerikanska Cerner och i den nya upphandlingen förde man istället fram sitt eget system Millennium. Detta är ett system för global användning som anpassas för att passa kunden (nej, SAP, jag pratar inte om dig nu). Sådant kan bli bra, men blir oftare försenat och dyrt (nej, SAP, jag pratar fortfarande inte om dig).
Vad gäller taligenkänning (speech-to-text) så använder man det redan idag ihop med Melior, så det är inget nytt i och med Millennium och det är dessutom en funktion som har efterfrågats av kunderna.
SAP: Hitlers hämd
Enig. Anpassa fan aldrig IT-system efter verksamheten. Köp de som är minst dåligt och anpassa verksamheten. Se till att ha några sinnessjukt duktiga och energifyllda lösningsarkitekter/systemexperter och betala dem så hutlöst att de aldrig vill byta.
(Vad folk inte fattar med IT är att en extremt kompetent systemvetare/superuser löser så att det fungerar så väl att du slipper 10- eller 100-tals anställda som gör manuellt skräp, de är guld värda).
Sverige borde göra som Serbien, införa ett ganska enkelt, nationellt, journalsystem där sjukvårdspersonalen kan få överblick över patientens situation.
Problemet med Cosmic och kanske andra vårdsystem är att de är gjorda för att vara superflexibla och varje avdelning ska i princip kunna ha sin egen konfiguration. Problemet är att varje avdelning då skulle behöva varsitt IT-konfigurationsteam.
Och nu håller (väl?) SUSSA-gruppen på att implementera och ska ha gemensamma konfiguration för alla regioner…
Taligenkänning från Nuance (Microsoft) är faktiskt riktigt bra. Man måste lära AI-motorn sin egen röst genom feedback i 3 veckor. Sedan funkar det bättre än en vårdadministratör. Jag hade en engelsk kollega med väldigt grov brittisk accent när han pratade engelska. Efter 3 veckors feedback till hans personliga talprofil var han lika nöjd. De de som klagar på Nuance är antingen generellt konservativa eller teknikfientliga. 60% av vårdadministratörernas arbetsuppgifter kan tas över av Nuance programvara.
Däremot Millenium är ett välriktat skott mot den egna tinningen från VGR:s sida. Kalkylen är spräckt genom en bottendålig upphandling. Hade de köpt fullt fungerande konkurrenter (Cosmic är enda realistiska alternativet) hade totalkostnaden minskat och vårdpersonalen hade fått ett system som var något bättre än vad de har idag men som ändå alla hade svurit över. Nu får de något som aldrig kommer funka där namnet Millenium får bli en metafor för den astronomiska slutnotan.
*”pratade svenska” skulle det vara
“Man måste lära AI-motorn sin egen röst genom feedback i 3 veckor”
Och hur många i vården tror du har den tiden? 🙂
Det handlar gissningsvis om att korrigera feltolkningar under tiden man använder det i tre veckor, inte att lägga 120 timmar på att prata med en robot.
Helt korrekt
Avhåller mig oftast från att kommentera detta.
Vi måste komma ihåg att det finns sånt som är viktigare än god vård, bra skola och liknande.
Det viktigaste är att inte klaga. Vi har världens bästa sjukvård. Bara fiskmåshöger gnäller om annat. Det är så negativt.
Så låt oss säga att vi höjer skatten istället. Det beror givetvis på egoism och nyliberalism.
Ingen kanske nappar på jobbannonserna, men då kan vi anställa kommunikatörer och strateger för pengarna. Folk med hjärtat på rätta stället
De kan ta fram visioner och ledord. Temadagar kan ordnas. De kan berätta för oss i snygga trycksaker och webbsidor hur alla jobbar tillsammans.
Byråkrater behövs också. Till exempel, om det är överbeläggningar, se till att det är förbjudet och att det rapporteras varje månad om hur handlingsplanen mot överbeläggningar har implementerats och uppdaterats.
Skämt åsido. Vem som helst fattar att incitamentssteukturen är helt åt helvete. Nämn någon som tjänar på att förbättra verksamheten. Nej, ingen. Man belönas för helt andra saker, och då… får man helt andra saker.
“Skjuter man till” en massa mer pengar får man andra saker för de pengarna med.
Kom nu ihåg bara att du är ett hot mot demokratin om du frågar dig vad du får för pengarna.
Avhåller mig oftast från att kommentera detta.
Vi måste komma ihåg att det finns sånt som är viktigare än god vård, bra skola och liknande.
Det viktigaste är att inte klaga. Vi har världens bästa sjukvård. Bara fiskmåshöger gnäller om annat. Det är så negativt.
Så låt oss säga att vi höjer skatten istället. Det beror givetvis på egoism och nyliberalism.
Ingen kanske nappar på jobbannonserna, men då kan vi anställa kommunikatörer och strateger för pengarna. Folk med hjärtat på rätta stället
De kan ta fram visioner och ledord. Temadagar kan ordnas. De kan berätta för oss i snygga trycksaker och webbsidor hur alla jobbar tillsammans.
Byråkrater behövs också. Till exempel, om det är överbeläggningar, se till att det är förbjudet och att det rapporteras varje månad om hur handlingsplanen mot överbeläggningar har implementerats och uppdaterats.
Skämt åsido. Vem som helst fattar att incitamentssteukturen är helt åt helskotta. Nämn någon som tjänar på att förbättra verksamheten. Nej, ingen. Man belönas för helt andra saker, och då… får man helt andra saker.
“Skjuter man till” en massa mer pengar får man andra saker för de pengarna med.
Kom nu ihåg bara att du är ett hot mot demokratin om du frågar dig vad du får för pengarna.
Sossekommentar?
Man får inte ha åsikter om nått för att det fungerar dåligt för då skadas rörelsen?
Jag tror att det var sarkasm, och därmed ganska meningslös i detta fallet. Sarkasm funkar bäst i små doser är min erfarenhet.
Akta dig så du inte blir brännmärkt.
Ja och så skall vinsterna i välfärden bort om vänstern, som nog en majoritet inom vården röstade på förra valet, fick bestämma. Men så länge man kan få jobb med bättre lön och arbetstider i ett privat bemanningsföretag så är väl inte vinster i välfärden så viktigt…
En av de bättre bilder där bloggaren sett väldigt glad ut… ;)😂
Jag ser fram emot en fungerande röstigenkänning, andra personalkategorier kan ju dessutom använda detta.
Det folk inte tänker på är att läkarsekreterare kan hjälpa till med så mycket annat.
Det folk vidare inte tänker på att de garanterat kommer dra ner massor på läkarsekreterartjänster som del i detta…
Jag ser fram emot en fungerande röstigenkänning, andra personalkategorier kan ju dessutom använda detta.
Det folk inte tänker på är att läkarsekreterare kan hjälpa till med så mycket annat.
Det folk vidare inte tänker på att de garanterat kommer dra ner massor på läkarsekreterartjänster som del i detta…
…tror det hamnade fel, men vad vet jag!
“Med 4,3 läkare per 1 000 invånare är vi ett av de länder som har högst läkartäthet i OECD. Genomsnittet i OECD är 3,6 läkare per 1 000 invånare. Samtidigt har Sverige 10,9 sjuksköterskor per 1 000 invånare, och snittet i OECD är 8,8.” – riksdagen 2021.
“År 2021 var hälso- och sjukvårdens utgifter som andel av BNP 11,3 procent. Sverige var bland de 8 OECD-länder som hade högst utgifter i relation till BNP under 2021.” – socialstyrelsen
Samtidigt har vi lägst antal vårdplatser per capita i EU.
Ett diskussionsunderlag, jag som jobbar inom vården vet faktiskt inte vart jag ska börja.
Moment 22 eller nått…
Kostar mycket när man har (lite överdrivet) 1 administrativ person per personal som jobbar med patienter.
+1
Äh, läkarfacken har ju sett till att begränsa antalet läkarutbildningar i Sverige. Status är viktigare än vård.
Vi är ett av länderna med HÖGST läkartäthet.
Läkarförbundet har gjort olika bedömningar av behovet av utbildningsplatser under olika tidsperioder. Ibland förespråkat färre, ibland fler.
Är övertygad att resurser / student minskat över tid och att dagens läkarstudenter får en mindre professionell utbildning jmf, säg, för 30 år sedan. Yrket devalveras på samma sätt som skett med andra offentliganställda akademiker. Politiker har försökt lösa vårdens problem den lätta vägen – ös på med fler. Men antalet sjukdomstillstånd i landet är vad det är och med fler läkare får varje enskild mindre exponering mot patologi och blir således en sämre yrkesperson.
Oavsett, om agendan varit att hålla tillbaka antalet läkare i Sverige har de uppenbarligen misslyckats (OECD-statistiken).
Efter att blivande engelskalärarna jag pluggade engelska med på universitetsnivå inte kunde skillnaden på A och AN gav jag upp hoppet om svenska läraryrket.
(Och universitetsväsendets diplomamills inom vissa ämnen)
Det var så förr. Nu massutbildas läkare.
På 00 talets början examinerades runt 800 per år, det är uppe i det dubbla idag.
Det gäller för övrigt alla legitimerade inom vården.
Vilket också avspeglas i per cspitasiffror.
Vårdens haveri är enbart en organisatorisk fråga samt det i grunden positiva att den belastas hårt av äldre multisjuka som förr hade den budgetmässiga fördelen att dö av ngn av sina multisjukdomar tidigare i livet.
Det är ju i grunden positivt att vi lever allt längre.
Välja mellan en desperat jakt på pengar i form av besparningar eller att skapa en vård med ett gediget syfte är inte svårt!
Alla organisationer fungerar likadant och man har tre saker att sköta som ledning!
– Resurser – Personal, IT, lokaler, pengar osv
– Processer – Allt ska jacka in i varandra och alla ska förstå/kunna!
Dina värderingar/regler! Ja detta är viktigt och inte fler regler än att alla kan dem. Ta inte in konstiga lagar och annat som ingen förstår och se till att det alla förstår klarar av lagarna!
Nu är det nog så i typ q00% AB fallen att felet ligger i att fel människor sombjagar karriär och pengar skiter I att sköta dessa tre saker.
Hur svårt kan det vara?
Tydligen jäkligt svårt! Och här rinner pengarna mellan fingrarna hör man på hennes berättelse!
Man slarvar bort alla resurser som kunde gjort bättre nytta!
Här nytt om otydligheten:
https://www.tv4.se/artikel/6WAuBy59iMS7D4eyVBtFr1/ny-studie-visar-haer-aer-grupperna-som-aer-mest-och-minst-stressade-pa
Så man stängde Långholmen 1975.
Och de som idag skadar samhället, får nu höjt avgångsvederlag i proportion till hur illa man lyckats skada landet?
Ja… det känns genomgripande sunt, så bra jobbat!
Allt handlar om prioriteringar, som en känd högerpolitik sa i budgetprocessen…
Så och denna gång. För att spara pengar på dyra löner så hyr man in från bemanningsföretagen istället, detta kostar såklart mycket mer per timme och den praktiska arbetsprestationen är direkt lägre (folk blir inslängda, en stund, på en avdelning…och resultatet blri därefter.). Alla som anställt vet att det tar veckor eller månader innan nyanställd personal är helt självgående, så även inom vården.
Från styrande behåll har man i god ordning varit dumsnål. Sparat in på löner till trogen personal och gödsla div. Mellanhänder i bemanningsföretagen.
De som en gång var anställda blir less på att slita 2ggr hårdare till halva lönen och säger upp sig, går till bemanningensföretaget och är snart tillbaka på jobbet med högre lön och mindre ansvar.
Förlorarna blir som vanligt de som jobbar kvar, och vårdtagarna. Vinnarna blir företagen.
Det är inget svårt problem att lösa. Vården hade fullgod bamanning i decennier utan bemanningsföretag. Snabba kortsiktiga lösningar straffar sig alltid.
Bara att bita ihop och betala en bra lön och ordna bra arbetsvillkor, då finns personal. Då kan man planera arbetet långsiktigt. Men det kräver att man vågar säga att miljoner som pussas bort på bemanningskarusellen är och förblir både slöseri och misslyckande.
Hyrpersonal ska vara en sista utväg, silvertejp när det brister…inte standard. Då är systemet fel från grunden.
Ja, och återinför tjänstemannaansvar. Grov oskicklighet vid upphandlingar tex, måste ge löneavdrag, i flagranta fall, skäl för uppsägning.
Skattebetalarna får löneavdrag för varje inkompetent drag de gör, har gjort och då ofta under lång tid framåt.
Hm, få se nu… Ja vi har fortfarande bland världens högsta skatter och tydligen de sämsta som hanterar den resursen.
Tycker nog att skattebetalarna ska gå skadelösa ur de inkompetentas härjningar framgent.
Medger att avgränsningen är svår. Man har dock lokala lönevarv och där kan det inte vara fel att konstatera att det inte blir någon prioritering av den (enskilde) medarbetaren, som lyckats åsamka företaget/regionen et dyl..
mångmiljonkostnader.
Idag får man ev nya arbetsuppgifter, med bibehållen lön
Efter 15 år som läkare i akutvården håller jag med om allt i läsarkommentaren.
Ett fundamentalt, bakomliggande problem är att patienten i alla steg är en belastning och kostnad. Incitamentsstrukturen är helt fel.
Alla som kan skyddar sina verksamheter från arbete (=patienter). Många verksamheter har goda möjligheter att göra det men akutmottagningen har knappast någon. Alla fel i vården anrikas på akutmottagningen, där personalen ska stå ut med sådant ingen annan gör. Vill man lägga in en patient från akuten till avdelning möts man ofta av “vi har så mycket att göra, tre överbeläggningar”. Samtidigt som akuten har 45 överbeläggningar och en femtedels ratio vårdpersonal : patient jmf avdelningen.
Ju längre bort från akutflödet desto bättre villkor och arbetsmiljö för personalen. På vissa kliniker händer det t o m att personal arbetar privat samtidigt som de har lön från regionen. Resurserna är gravt snedfördelade.
Man har också lyckats skapa en hierarki där det åtråvärda är att lämna patientarbetet (bli chef, controller, projektledare osv) så man får gå runt i privata kläder på jobbet med en laptop under armen, sitta i mötesrum med fruktkorgar och titta på pdf:er. Vips – flexibel arbetstid, bättre lön, inflytande och du slipper tjafsa med den skitiga alkisen kl 04.30 på natten.
Några spontana tankar. Det är idioti, allt.
Sär sätter su fingret på den knasiga delen!
“Ett fundamentalt, bakomliggande problem är att patienten i alla steg är en belastning och kostnad.Incitamentsstrukturen är helt fel.”
Bad är syftet med vården? Att spara pengar? Hmmmm Nope
Ni fattar inte….
Syftet med vården är att kommunikatörerna ska ha jobb
SUMEG:
Det där påminner om ett stort räddningstjänstförbund.
Gissningsvis en sjuka som drabbar stora offentliga organisationer, utförarna blir en belastning och det viktigaste är de i kofta och kontorsplats levererar fina diagram till politikerna.
De i kofta är då bara symptomen. Den bakomliggande sjukdomen är politikerna.
“Ju längre bort från akutflödet desto bättre villkor och arbetsmiljö för personalen. På vissa kliniker händer det t o m att personal arbetar privat samtidigt som de har lön från regionen. Resurserna är gravt snedfördelade.”
Har upplevt att man ofta har rumpan på två stolar på akuten, de man kan negligera initialt med en struntdiagnos tappar helt olycksfallsskyddet via försäkringar.
Är det alltså samma IT-system som Region Skåne införde, som fick “lite” kritik där (se t ex länk), som nu ska införas i VGR också? Härliga tider, strålande tider …
https://www.sjukhuslakaren.se/region-skane-har-kopt-grisen-i-sacken/
Ja.
Efter 20+ år i vården kan jag bara instämma. De första ca 8-9 åren arbetade jag på akutavdelning; det första året är som ett töcken… man sov så fort man var ledig. Konstant stress från arbetspassets början till slut i 90% av fallen. När jag slutade var jag nästan längst anställd på kliniken bland sjuksköterskorna. Då hade ca 60 sjuksköterskor slutat/passerat under dessa år. Många nya vände på klacken, de rutinerade fick nog. En inskolning räknas som kostnad 100.000 – 300.000 per skalle, beroende på arbetsplats.
Alla jobbade mer eller mindre övertid. Varannan jobbhelg körde man ena turen schemalagt 7-22. “Långturen”.
Man kunde bli inringd lite titt som tätt. På helgen gick man in; alternativet var annars att den sjuksköterskan som ringde riskerade dubbelpass, då hen inte fick lämna sin arbetsplats utan avlösning. “Övertid”…
Här passar det bra att nämna att ju högre arbetsbelastning (=överbelastning av patienter, =6 st. Skulle säga att 8-10 är standard på en vanlig vårdavdelning) en sjuksköterska har (på en kirurgavdelning), desto större risk för dödsfall (7% per per patient) en 30 dagarsperiod efter utskrivning.
(https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)62631-8/abstract)
I avseende taligenkänning upplever jag personligen att det har varit en skänk från ovan. Då dokumenterade jag allt tidigare med tangentbordet sedan flera år, och med taligenkänning uppskattar jag det ca 20% snabbare med dokumentationen tack vare autotexter och talkommandon.
Det stämmer dock att vårdpersonal som bryter kraftigt ökar mängden journalgrodor med hög omfattning. En del klarar det inte.
I mina ögon var Cosmic ett bättre system än Melior. Det är helt bananas att inte SKR kan ha en upphandling av journalsystem för hela Sverige. Det hade varit en enorm vinst! Det går inte ens att överföra all data mellan olika versioner av samma program.
Gällande Millenium, så hade jag gärna föredragit Cosmic. Svårt att säga hur utfallet blir, det finns helt klart häftiga funktioner i Millenium, så jag försöker vara svagt positiv. Dock kommer det kräva gedigna utbildningsinsatser, och ja, det kan finns risker att personal blir så frusterade att de säger upp sig. Det kommer krävas stora “hands on” insatser för att stötta.
Vi får se i höst när södra VGR-området ska påbörja.
Ibland undrar jag också om all sjukvård verkligen är effektiv och vettig utan bara ren business. Vad många sk värdelösa läkarundersökningar jag fått gå på via företagshälsovården bara för att de ska mäta bmi och en massa annat som man redan har koll på. Rena personalvårdande företagsfloskler.
Sen måste man ändå gå till vårdcentralen för att få de prover man verkligen behövde och då kollar läkaren precis samma saker utöver det, ibland samma månad.
Det har jag tänkt många gånger , tänk om den personalen istället jobbade på sjukhus de gånger man fått vänta i kö på vård både akut eller inför provtagning på vårdcentralen.
Sen funderar jag om inrättningar som jobbar med onödiga skönhetsingrepp, alltså de som bara handlar om ren modern fåfänga, fillers mm. Om de vårdresurserna räknas som tillgängliga resurser i sjukvården när man för statistik.
Två tankar:
1. Jag tror också att man underskattar schemaläggning som en konstform som kräver kompetens och erfarenhet. Jag jobbade många år på ett större svenskt detaljhandelsföretag. Bemanningen där var alltid precis på eller under gränsen, verksamheten klarade sig bara från en dag till nästa för att ett antal personer på golvet tog ett mycket större ansvar än de fick betalt för. Men den viktigaste faktorn i detta avseende var faktiskt vem som lade schemat. I flera år satt en rutinerad person på personalavdelningen som löste detta på bästa möjliga sätt med begränsade resurser, och när hon slutade utbröt kaos som höll i sig länge. Alla fick stökiga scheman som inte passade livssituationen, fler korta pass på konstiga tider, fler inringningar, folk som slutade. Efter något år tog sig en ny person med rätt talang an schemaläggningen, och då lugnade det sig igen. Kan inte tänka mig annat än att detta påverkar också på ett sjukhus? Du kan lägga ett hafsigt schema som ingen är nöjd med, eller så kan du lägga mycket tid och energi på att pussla ihop något som passar alla ganska bra.
2.
Vänstern (dit jag räknar mig själv) brukar sätta implementeringen av NPM som nollpunkten för förfallet. Och det finns ju viss logik i detta – driver man ett sjukhus som vilket företag som helst kommer ekonomisk effektivisering att få högre prioritet. Men de flesta här inne befinner sig längre högerut, så hur ser ni på NPM som organisations-/budgetmetod i vården?
NPM är ju jättebra i teorin, men man glömmer det som nämns flera gånger här i kommentarerna, nämligen incitamentsstrukturerna. Man glömmer också den lilla detaljen att det krävs kompetens för att köpa in varor och tjänster. Saknas det så blir det inte bra alls när den offentliga inkompetensen möter det vinstdrivande företaget.
Jag, som deläger två IT-bolag, är numera helt ointresserad av att leverera någonting till offentlig sektor. Det är inte värt det med alla problem och inkompetens man möter även om man kortsiktigt skulle kunna debitera bra ett tag. Det bryter ner de anställda och man får dåligt renommé när projekt havererar. Och det gör de alltid eftersom beställaren har beställt fel saker och alla projekten sedan går ut på att göra ändringar och ständiga avvikelser från spec.
Märkligt nog fungerar den privata vården jättebra, så det är ingen magi som har just med vård att göra. Det har nog med att det är politiskt styrt att göra, och dessa som söker sig dit är inte direkt några stjärnor.
När det gäller schemaläggning tror jag det är en normalfördelning pga det är många faktorer som påverkar.
Att lägga fokus på införandet av NFPM (New Fucking Public Missmanagment) är nog att göra det ideologiskt enkelt för sig.
Bristerna förvärras, men det hade inte gått att sluta ha effektivisering och ekonomiska styrmedel. Ingen verksamhet kan ha en oändlig budget och även om behoven är större än budgeten så ser vi ju att Sverige tillför MER resurser än många jämförbara länder.
Om vi antar hypotesen att det är en ökande andel äldre som driver resursförbrukning så är det inga större skillnader mot medel-EU eller jämförbara länder i Norden. Så antingen är problemet vanligen förekommande, eller så är det något i den svenska offentliga vården som helt enkelt inte fungerar.
Mer resurser än jämförbara länder, likvärdigt behov men vi vet inte hur jämförbara länder ligger till.
Och då ramlar det nog ner i dess styrning. Dvs politisk styrning. Och kanske NFPM som verktyg implementerat. Att då säga att vi inte skall ha NFPM, ja vad skall vi då använda? Bara låta det gå?
jag ser dock inte hur MER pengar, dvs skattehöjningar skall åtgärda bristerna. Låna till driften? Det anser ju vänstern.
Bara detta att olika regioner har olika journalsystem , även om en del går samman med gemensamma upphandlingar. Så även på materialinköp.
Men vi ser ju hur olika regioner erbjuder olika vård oavsett Socialstyrelsens riktlinjer för olika sjukdomar eller tillstånd.
Egentligen känns det som om inget du säger har just med NPM att göra? Gissar att du anser att inkompetensen är definitionsmässigt inbyggd i offentlig verksamhet i går, i dag och i morgon? Så hur fungerade vården före NPM då sjukhusen inte drevs som företag? Bättre men dyrare?
Och jag är inte heller helt enig angående det här med incitament. Specialistsköterskan som gav upphov till denna artikel är väl ett perfekt exempel på en besjälad medarbetare som gör allt för att sjukhuset ska leverera bästa möjliga vård? Kan tänka mig att vården är fylld av personer med en inneboende vilja att få ut maximalt av resurserna, från undersköterskor och uppåt. Och mina erfarenheter från detaljhandelsföretaget påminner i vissa viktiga avseenden om hennes beskrivning: inget får kosta något på golvet, man kapar resurser med osthyvel vare sig det går eller inte, ett antal superengagerade människor i frontlinjen får verksamheten att gå ihop trots att de blir motarbetade av den centrala ledningen. Skillnaden är ju att detaljhandelsföretaget finns till för att leverera vinst till ägarna, och så länge de lyckas med detta inom lagens råmärken kan ju ingen ifrågasätta.
Skulle till Sallad såklart.
För mycket länge sedan, när jag gjorde “lumpen” så läste jag i ett reglemente följande:
“Chefens plats är hos truppen. Ju större påfrestning truppen är utsatt för, desto oftare ska de se chefen”
Ett av de tydligaste dragen hos de administratörer/regionpolitiker som tex tar beslut om nedstängningar, är att det de nogsamt undviker att visa sig på avdelningarna.
Någon/några politiker kan dyka upp på tex en manifestation, där de inte drar sig för att blå ljuga folk rätt i ansiktet. Har varit med om det själv.
Dessa administratörer/politiker kan i början av eget arbetsliv, har gjort ett par år i något sjukvårdande yrke. Sedan går de till administrationen. Detta tycker politikerna är toppen – “då har vi ju yrkeskompetens redan på kansliet. Nej, det har ni inte. Man kommer bort från sitt tidigare yrke. Man glömmer kliniken, svårigheterna när det kör ihop sig. Inget slår att vara kliniskt verksam.
Tidigare i tråden har det konstaterats att medelmåttorna blir kvar ( tex strateger, kommunikatörer, vårdutvecklare, IT-folk ) De är nu dessutom så många att de växer av sig självt. Hur tar man sig an detta problem?
I Stockholm kör de takecare. Jag känner flera syrror som tycker det är jättebra. Och hört om läkare som tycker Cosmic är sämre. Millennium har jag inte hört något om. Men Takecare ogillas tydligen på politisk nivå så Stockholmarna lär få ett skitsystem med tiden också.
Skulle vara intressant att få reda på varför politiker ogillar ett visst system och varför bryr de sig när de inte jobbar i systemen!?
Kan det vara så att just förändringar i system innebär roliga möten med leverantörer med tillhörande ‘workshop’ och spritfyllda middagar? Saker som fungerar genererar inget sådant!?
Man kanske inte skall fokusera på vilket system man inför, ja det är ett dyrt “skit system” men det röjer undan en uppsjö av ännu värre program (så “små” och “obskyra” att dom inte ens kan räknas som system, därav program).
Asynja Visph, någon? hur lång tid tog det att införa nu igen?
ELVIS (Elektroniskt Vård-Informations System), har väl blivit uppköpta, men känns lite som ett familjeföretag av fd SU/VGR anställda med inställningen vi kan göra det bättre.
SAMSA. Ja, listan kan göras lång över “vad-hände-här-egentligen”-program.
Alla dessa isolerade öar av “system” hur bra fungerar integrationen av dom?
Kan du gå till din vårdcentral få en remiss, få din journal överförd från vårdcentralen till sjukhuset för vård, och där få en tid för operation, för att sen få rehab hos en fysioterapeut efteråt, seamless i systemen?
Så kalla mig naiv, men jag är övertygad om att det blir bättre, och att den administrativa bördan kommer bli mindre (“så småningom”…)!
MEN, införandet av nya IT-system är aldrig lösningen!
Lika lite som att införa Bugatti Veyron SS som ny budbil på posten, skulle få brev och paket levererade i tid.
Problemet, i huvudsak, är organisatoriskt.
Och läser man kommentarerna handlar dom i mångt och mycket om just det?
Man har byggt ett litet Sovjetiskt system med de bästa hitsen från planekonomi, regleringar och byråkrati och sedan blir man förvånad över att det uppstår problem.
Problemet är inte att man “infört” ett nytt IT-system, eller att man prioriterar fel saker. Det är bara en konsekvens av att det sitter klåpare överallt i ledningen som saknar alla incitament att sköta sitt jobb. Om du låter en klåpare köpa ett IT-system, vad hade du förväntat dig att resultatet skulle bli?
“Problemet” är att vården är en bransch som helt saknar innovation eftersom att politikerna aktivt motarbetar det. Hur bra hade det gått för Google eller Apple eller Nvidia om de övertagits av en massa politiker, innovationen stannat av, och man satt kommittéer av oerfarna människor som ska “peka ut en ny riktning” och försöka göra inköp av avancerade tekniska komponenter som de inte förstår.
Om vi tar Walmart som exempel så har de bidragit väldigt kraftigt till att sänka priserna och göra saker billigare. Samma sak med LG eller Samsung. TV-apparater till exempel har gått ner mycket kraftigt i pris. Det är ingen som har en tjock-TV längre och en vanlig LCD-TV som tidigare var dyrt, kan man köpa för nästan inga pengar alls. Men det här händer inte i vården och det händer inte inom någon statlig verksamhet alls. Det borde ha hänt eftersom man åker snålskjuts på alla innovationer som alla andra företag gör (datorer, mekanisering, automatisering o.s.v.) men på något sätt blir det bara dyrare och dyrare trots att man har mer effektiva verktyg och redskap.
Skälet till att det blir dyrare är förstås för att ingen har några incitament att förbättra någonting och de som försöker har inte förmågan. Om du är chef på Walmart så behöver du leverera resultat. Levererar du inte resultat så kan du leta efter ett annat jobb. Är du chef inom vården kan du slösa bort hur mycket skattemedel som helst. Det är någon annans pengar och denne “annan” har inte ens någon insyn i hur pengarna slösas bort. Tvärtom är det allt som oftast positivt att bränna pengar för då är det en tydlig indikation på att du behöver mer pengar. Och ett bra sätt att få löneförhöjning är att anställa så många personer som möjligt på meningslösa positioner så det ser ut som din avdelning är viktig.
Som sagt ingen är förvånad över dysfunktionaliteten och kaoset. Det kommer inte bli bättre med nuvarande system oavsett hur man “omorganiserar” eller vad politiker säger. Jag tycker snarast det är positivt att det inte är ännu mer kaos än vad det är. Att Karolinska inte står i full brand eller är en radioaktiv öken får betraktas som en vinst som överträffar mina förväntningar.
Många här som verkligen vill att all offentlig verksamhet ska vara skräp och allt privat ska fungera fantastiskt. Kan egentligen för lite om vården för att ha en åsikt. Men jag kan mer om skolan, och där är det ju ganska uppenbart att privata företag knappast är den mirakelkur som utlovats? Finns säkert helt okej skolföretag som lyckas få ihop en skaplig skola, men det går samtidigt 13 på dussinet av privata skolor som tjänat sina pengar på sämre lokaler, billigare lärare, bara locka högpresterande elever etc.
Det är så himla uttråkande att lyssna på vagt prat om “incitament” och “innovation”, för när det kommer till kritan handlar det ju om att leverera vården billigare? Och tillåt mig tvivla på att inte privata vårdföretag är ännu bättre än de offentliga på extrem JIT, hyvla bort resurser vare sig det går eller inte, köra slut på personalen med korta pass, delade turer, gigarbetare etc. Och ska de privata vårdföretagen kopiera skolföretagens framgångsrecept ska de ju också satsa på att kapa åt sig alla friska och enkla “kunder”, så att det offentliga tvingas ta hand om allt dyrt och komplicerat …
Det finns i princip inte privat vård i Sverige, eller privata skolor. Alla är finansierade via skattesedeln, och ålagda att följa mycket detaljerade regler för att få dessa pengar.
“Och ska de privata vårdföretagen kopiera skolföretagens framgångsrecept ska de ju också satsa på att kapa åt sig alla friska och enkla “kunder”, så att det offentliga tvingas ta hand om allt dyrt och komplicerat …”
Jag tror det kallas nätläkare?
Jag tycker för övrigt att vården borde förstatligas. Det hänger så enormt mycket på enstaka individers kompetens (eller brist på) hur olika regioner utvecklas.
Skyll inte på pianisten för att musiken är dålig så länge denne bara spelar noterna som de står skrivna. Såväl privata som offentliga fuskare gör det för att de kommer undan med det. Det är kontrollfunktionerna och sanktionerna som abdikerat från sitt uppdrag.
I en privatskola som läggs ned p.g.a. indraget tillstånd får rektor och lärare se sig om efter nya jobb. Vad händer i en kommunal skola som drabbas av samma – om det nu kan hända? Blir de uppsagda eller omplacerade?
Det är så himla uttråkande att lyssna på vagt prat om att privata företag bara plockar russinen ur kakan, för när det kommer till kritan är de resultatet av folkets val p.g.a. missnöje med hur det offentliga sköter sig.
Ett av dom största problemen är att vården inte medvetet värderar kostnaden för personalomsättningen. Det är en (illa) dold kostnad.
Ett annat jätteproblem är “handover” mellan massa olika vårdgivare, där massor med information går förlorad i varje steg, och alla instanser bara snabbt vill skicka vidare patienten som om hon vore Svarte Petter. Du åker akut in för ett hjärtfel och får direkt en operation. Vård i världsklass. Sen skickas du till en annan avdelning som inte har koll på riktigt vad som hände. Allt anhöriga berättade för personalen i första mötet går förlorat. Nån dag senare är du på ett sjukhem istället. Några dagar senare är du på ett korttidsboende istället. Igenom börjar allting om med fel mediciner, fel osv. Sen hem igen i väntan på nästa stroke.
Och vem undersöker *varför* du faktiskt fick ett hjärtfel och jobbar förebyggande för det? Det är din vårdcentral som har det ansvaret men dom lyfter inte ett finger eftersom dom redan har långa köer med folk som akut har nageltrång och vaxproppar.