En del av er läser fortfarande Zero Hedge, även om jag nog inte länkat till ZH på flera år, än mindre läser. En läsare länkade till en extremt fånig och sensationalistisk artikel om enorma parker av nytillverkade osålda bilar, nära bilfabriker eller in- och utskeppningshamnar. För att använda en amerikansk term: Duh! Tillägg: Flera av ZH:s bilder visar sig vara från 2009 och inte 2014.
Fabriker. Hamnar. Det är där bilar lagras upp i väntan på vidare transport till slutkund.
Man kan se glaset som halvfullt, eller som Zero Hedge se det som halvtomt. ZH menar att detta är en katastrof och att börskraschen och sammanbrottet för världsekonomin därmed är omedelbart förestående. Ser man glaset som halvfullt så är förekomsten av bilarna ett tecken på konjunkturuppgång och ökade leveranser och ökad produktion hos biltillverkarna.
Globalt finns det ca 1 miljard personbilar. Om dessa har en livslängd på 20 år produceras det 50 miljoner nya bilar om året, eller nästan 140 000 om dagen. Att det finns massiva buffertlager för denna produktion i väntan på transport till återförsäljare och slutkund är inget underligt alls. Speciellt inte i hamnar.
Ja, i slutet på en konjunktuppgång kommer lagren vara för stora, men stora lager ser man också i början av en konjunkturåterhämtning. Vilket är exakt där t ex Europas ekonomi befinner sig just nu.
Anledningen till att åtminstone jag slutat läsa ZH, även om mina kritiker menar att allt jag skriver bara är kopior av ZH:s artiklar, är deras oförmåga att ändra redaktionell linje tillsammans med konjunktur.
För övrigt är inte alla hamnar överfulla av bilar, även om man förstås alltid kan hitta anekdotiska exempel och motexempel. Här är ett exempel på Södertälje hamn, som vid fototillfället inte är full.
Vid fototillfället är inte heller Göteborgs hamn överfull av bilar.
Stora delar av platserna för nya bilar hos Volvo Personvagnar är också tomma.
Vad bevisar detta?
Inte ett dugg, faktiskt. Det är bara ännu mer anekdoter, som kan tolkas precis som avsändaren önskar. Och i Zero Hedges fall är alla tolkningar negativa. Skulle det inte finnas några bilar så skulle det också vara ett negativt tecken. Speciellt som man alltid kan använda sig av cherrypicking och bara visa platser som är fulla och passar budskapet, eventuellt inte ens vid samma tidpunkt.
Tänk själva, och kontrollera själva. Zero Hedge uppmanar t ex läsare att gå till Google Maps och titta på Sheerness vid Londons mynning. De ger dock ingen länk. Den har ni istället här. Ja, det står massor med bilar där. Men det finns också, om man väljer att visa det, helt tomma ytor, som antagligen tömts av senaste avgående fartyget. Faktum är att när man också räknar in alla tomma platser i de upptagna ytorna, så är det ungefär halvfullt. Den relevanta frågan är vad som är normalt, inte att det står några tusen bilar där.
Tillägg: Om det produceras 140 000 bilar om dagen och dessa tar ett antal dagar att nå återförsäljare eller kund finns det vid en given tidpunkt hundratusentals bilar utanför fabriker och i hamnar. Antag en dag vid fabriken, en dag vid utskeppningshamnen och en dag vid inskeppningshamnen. Det blir 140 000 * 3 = 420 000 bilar att visa på satellitbilder ett givet dygn. Och ja, de förvaras utomhus, det är för dyrt att bygga byggnader för att förvara dem i.
27 kommentarer
Cornu, jag tror du riskerar för att stå för den fåniga artikeln den här gången.
Alla som jobbar i industrin (vilket du inte gör iofs.) vet att företag numera strävar efter så låga lager som möjligt i alla led. McKinsey och övriga konsultföretag rullar ut "stockkiller", "opex" mm på löpanda band.
Dvs gigantiska lager av osålda varor, som dessutom står utomhus, är inte tecken på en hälsosam ekonomi. Sen är det såklart svårt i dagens ekonomiska miljö att sia om framtiden.
Angående Sveriges hamnar., kan man väl konstatera att vi fortfarande lever ganska gott på vår huskreditbubbla, samt att volvo går relativt bra för tillfället. I Spaniens hamnar ser det lite annorlunda ut…
Jag vet mycket väl om att man försöker köra just-in-time maximalt. Men det kommer ändå alltid bli mellanlager inför transport. Man bör vid en given tidpunkt hitta minst ett antal dagars bilproduktion uppställda – tar det en vecka från fabrik till kund i snitt ska det finnas 140 000*7=980000 uppställda bilar på satellitfordon.
… på samtliga mellanlager avser jag här, dvs fabriker, och in- och utskeppningshamnar, distributörer etc.
Skrev ett tillägg ovan.
Låt oss fundera på t ex Spanien. SEAT ska producera 500 000 bilar om året utanför Barcelona. Det är knappt 1400 om dagen. Det bör alltså finnas minst 1400 stående utanför fabriken, eventuellt fler.
Tittar jag på fabrikens satellitbilder är det ungefär halvfullt. Gott om tomma platser på nybilsparkeringarna. Hur många som finns lämnas som övning åt läsaren att räkna (de har dock enklare skärmtak över en del parkeringsplatser, vilket gör det svårt att räkna allt).
Går jag inte och tittar på Hondas fabrik i Swindon, England, är det även där gott om tomma platser på nybilsparkeringarna.
Toyota/PSA (Citroen/Peugeot) i Kolín i Tjeckien, halvfullt på nybilsparkeringarna.
Lutar allt mer mot att ZH ägnat sig åt cherrypicking.
Det beror lite på vilket märke man tittar på.
De senaste gångerna jag har köpt ny bil, 2006 och 2011, var bilen tillverkad bägge gångerna när jag lade beställningen. I det ena fallet fanns bilen i Malmö hamn sedan några månader, den andra gången på en båt från fabriken. Den gången, 2011, producerades hela volymen för Europa i en batch i stort sett och skeppades sedan.
Kan för övrigt konstatera att 2011 var det fortfarande lite kris, nybilsförsäljningen gick uselt, men min bil gick ändå direkt från fabrik till mig. 2006 när det inte var kris vad jag vet, var bilen 8 månader gammal när jag hämtade den.
Verkar som om de söker samband som inte riktigt finns i artikeln.
Sedan finns det tillverkare som endast tillverkar mot kundorder, där blir det ju ändå ingen skillnad beroende av ekonomin, de vägrar att lagra utan vill specificera varje bil till kunden.
På ett par av bilderna syns färre bilar än utanför Gekås en vanlig dag. Alarmistiskt kanske…
Sist jag köpte en ny bil fick jag fortlöpande info om var den befann sig. Japan, Göteborg, någonstans mellan Gbg och Sthlm, i Sthlm redo att avhämtas. Mycket bra kan jag säga, ungefär som ett paket man beställer. Så det är klart att bilarna måste ställas upp efter transporten från Japan, eller var de nu kommer ifrån, innan de körs sista biten till den väntande kunden. Superbra tycker jag!
Poängen är förstås att bilar tillverkas efter beställning, så eventuella tillfälliga uppställningsplatser representerar ett snapshot av produktionsvolymen för en viss marknad.
@Markus
Det blir lite dåligt resursutnyttjande att börja produktionen när transportbilen står utanför och väntar. Om det produceras 144k bilar per dag så kommer en ansenlig mängd bilar vara under leverans.
Och jag undrar dessutom hur ZH "vet" att alla bilar de har bilder på är osålda. Det är ju inte så att tillverkaren sätter ut en "sålt"-skylt i framrutan, det är bilhandlaren som gör det. Om jag har rätt för mig så är mycket av bilarna som produceras just sålda på termin redan – så bilden på bilarna är sålda bilar som inte nått bilhandlaren än.
Intressant tanke när du nämner livslängd på en bil. Vad är egentligen medellivslängden för bilar? En längre eller kortare livslängd än exempelvis 20 år, man kan fundera på vilken livslängd som är optimal ur miljösynpunkt.
För övrigt så kan det ju också vara så att bilförsäljarna har en bra försäljningsmånad nu när sommar och semester början närma sig.
@okänd skit
Med tanke på att bilar betraktas som veteranbilar efter 30år så är nog medellivslängden mindre än så (annars hade vi ju haft rätt mycket obesiktade och icke-skattepliktiga bilar rullandes – det sistnämnda hade nog politikerna satt stopp för om inte det förstnämnda också).
Jag skulle gissa att 20 år är en ganska respektabel ålder för en bil också så livslängden ligger nog mellat 10 och 20år. Låt mig gissa: man skriver av bilar på 10år?
Visst, vi får se. Det intressanta borde vara hur länge en bil har stått på ett ställe, jag vet inte, men artikelns författare hävdar att de har stått länge i många fall.
Då är det bra att lägga ut flera olika daterade bilder på samma parkering.
Bilar tillverkas efter beställning.
Kanske man har gått in på google maps och sett att bilarna står kvar efter flera månader;)
Bilförsäljningen i USA har gått som tåget(inkl dess krediter som värdepapperiserats, CDO)sedan 2012 men har sedan en tid stagnerat. ZH bygger som du borde veta på enbart överkritiska rapporter. Därför heter de ZeroHedge och där den ansvarige heter Tyler Durden(du borde ha sett filmen) som lever med konstant depression. Vitsen med ZH är att de försöker vara ute snabbt och kommentera. Och när man har fel rättar man ibland sig själva. Ofta påstår man saker med eftertryck men där slutsatsen även kan avslutas med ?. En mycket bra site för de som i övrigt är uppdaterade och som själva kan granska kritiskt.
Enligt Google Earth är bilddatum 3-6-2011, dvs för snart tre år sedan.
Google maps har samma bilder men uppger, längst ned, att de har kartdata ©2014 vilket alltså inte har något med bilddatum att göra.
Jämför med att samma fartyg ligger vid samma kaj i både Maps och Earth eller avsaknaden av t ex hus och rondeller som byggts senare.
Men hos Mr 100% fel är det förstås kartan som gäller när något inte stämmer med hans verklighet.
Kan säga att barnens studsmatta finns fortafarande med på google earth fast den försvann för ett antal år sedan, redan innan de flyttade hemifrån. Alltså inte helt dagsfärsk info där.
Vad f säger du? Är det inte jag som styr sateliterna med google earth?
@BP
Ja det är fan att google inte kan hålla ens google earth aktuell. Man undrar faktiskt vad det är man tittar på. Den gamla Geografin från 1800-talet och inte den moderna geografin kanske…
Har svårt att tro att det tillverkas mer än 10% överkapacitiet, dvs först när bilen beställts så tillverkas den. De 10% som övertilverkas är principiellt också redan sålda eftersom en viss handlare har beställt dem, dock med vissa förmåner i financiering (?) .. flöden, fonder och lager
Sen så finns det alltså ett stort lager av metall på vägarna som efter oljesamhällets slut kan återvinnas, om det nu inte helt magislkt kommer något framdrivningsmedel som de kan använda.
Cornucopia? har givetvis helt rätt i detta inlägg. Några ögonblicksbilder på bilparkeringar säger ingenting om hur lagersaldon utvecklas.
Att bilindustrin skulle ägna sig åt en långsiktig gigantisk lageruppbyggnad är bara befängt. Ett biltransportfartyg rymmer ofta mellan 4500-8500 bilar. Ska man således som bilfabrikör i Barcelona tex skicka en laddning Seat till Filipinerna och en till Brasilien blir det 10-15tusen bilar som får stå i hamnen och vänta när skeppen kommer. I mottagande hamn kommer sedan stora delar av fordonen stå uppställda ett tag innan de hunnit transporterats till kund. Vill man fota mycket bilar på en gång finns således alltid möjligheten.
I Google Earth går det att ta fram historiska bilder. Just över Sheerness, Storbritannien finns det bilder från december 1940 fram till den mest uppdaterade från juli 2013. Det går alltså inte kolla på dessa satelitfotton och tro att det är en realtidsbild. Bilden före är från maj 2007 och innan dessa december 2003. Som mest bilar var det december 2003. Maj 2007 och juli 2013 är ungefär de samma. Detta säger dock inget som sagt var. December 1940 fanns inga bilar alls, antar i så fall att det inte var någon kris i Europa detta år?
Håller med dig Cornu om att ZH alltid tolkar allt negativt, det är deras signum. På gott och ont.
Däremot har du länkat till ZH ett flertal tillfällen det senaste året, och senast så sent som i mars i år.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/ytterligare-en-bitcoinbank-bestulen-och.html
http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/polen-konfiskerar-privata.html
http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/amerikansk-ranta-bryter-trenden-och.html
http://cornucopia.cornubot.se/2013/07/barclays-usas-oljeproduktion-faller-med.html
…med flera.
Jag ser dock inte något fel i detta, men det stämmer inte när du säger "även om jag nog inte länkat till ZH på flera år, än mindre läser".