Det visar sig nu, föga överraskande, att Zero Hedges foton på “enorma mängder osålda bilar”, inte bara är en fråga om felanalys, utan också i många fall är foton från 2009. Flera av fotona hittas i en artikel hos Business Insider från 2009, och visar recessionen 2009, inte dagsläget.
En annan faktor, som gör att tusentals bilar i in- och utskeppningshamnar inte är något konstigt alls, är att dagens PCTC – pure car/truck carriers, dvs fartyg som transporterar nya bilar, lastbilar och arbetsfordon från tillverkningsländer till kundländer, tar tusentals fordon åt gången. Det är först när det finns tillräckligt med många bilar som man lastar och allt är förstås synkroniserat logistiskt.
PCTC:n Boheme tar 7 194
bilar åt gången. Foto: Wallenius Wilhelmsen |
Tittar man på Wallenius Wilhelmsens flotta om 60 st PCTC och RORO-skepp (PDF), så tar t ex Figaro, byggd 2011 och Sverigeregistrerad, 7 934 bilar åt gången. Vilket säger något om hur många bilar som ska stå och vänta innan man lastar. Wallenius flotta tar mellan 5 234 och just 7 934 bilar åt gången.
Sedan byggs bilar på beställning. Antingen från slutkund, bilhandlare eller importör/distributör i respektive land. Man beräknar hur många bilar som behövs på marknaden, fördelning av färger etc och gör beställningarna. Inte sällan görs nationella anpassningar och vissa kundtillval först i destinationslandet, och i en del fall är det exempelvis fysiskt identiska motorer för olika bilmodeller, men prestandan sätts istället i mjukvara efter slutkundorder. Jag har själv jobbat som IT-konsult just kring sådana här ordersystem och har viss insikt i hur det kan fungera från fabriksgolv till slutkund.
Oavsett så räcker det med fotona på Business Insider från 2009 för att bevisa att ZH ägnar sig åt FUD och desinformation.
21 kommentarer
Alla som det senaste decenniet köpt en ny bil vet att man plockar ihop den på nätet. Sen tillverkas den individuellt enligt önskemål och levereras några veckor senare.
Det är mycket du inte vet, du.
Vi kan sammanfatta det hela med "du har fel, generellt", men "ibland går det till på det viset".
För svensk del kan det nog, pga pytteliten marknad, relativt ofta stämma. För andra marknader kan man tillverka bilar i förväg, utifrån en statistisk analys av vad som efterfrågas.
Vet dock flera bilmärken, t ex Honda, som tar in bilar i förväg och har stående i väntan på slutorder.
Sedan att biltillverkarna marknadsför "vi bygger på din beställning", där "vi bygger" kanske bara är en omprogrammering av motorn och byte av ljudanläggningen, är en annan sak.
Jag kan förstås inte säga att du har varken fel eller rätt. Jag bara rapporterar men egen erfarenhet när det gäller att köpa en sprillans ny bil som ingen annan suttit och fisit i. Men du kanske har mer erfarenhet av att köpa oanvända bilar, så snälla, berätta för mig när du senast köpte en helt ny bil och hur det skiljer från min anekdotiska framställning.
De man köper som "kampanjbilar" tex "black-line" eller något liknande, är oftast massbeställda av en viss importör eller något sådant
Om jag ska vara lite snäll så tillverkas förmodligen ett antal bilar efter vad marknaden behöver. Så ena benet är volymmarknad som man kan säga, och den andra är specialkunder som vill ha något utöver det vanliga, att komponera sin egen bil precis som vi väljer ett gott dyrt vin till fredagskebabben.
Det hela beror i väldigt hög grad på vad för bil du köper. Köper du en Mercedes S-klass så byggs den efter vad du beställer. köper du en Lexus så så väljer du färg och utrustningsnivå och så tilldelas du den närmsta tillgänliga med rätt spec. Det finns en anledning att främst asiatiska tillverkare i princip alltid bara erbjuder val av färg och 2-4 utrustningsnivåer, väntetiderna blir för långa annars. Jag ger mig f-n på att om du betäller en Volvo i Japan så har de samma upplevelse som vi har här när vi köper en Honda Accord/Toyota Avensis/Hyundai i40. Dvs, färdiga paket med liten eller ingen variation alls därutöver. Enda undantaget är riktigt exklusiva bilar.
På tal om det Kinesiska Volvo. Jag utgår från att de fattar finessen med att jag rullar.Kineser är inte dumma, precis som svenskar.
Det är viktigt i USA att bilmodellen kunden vill ha kan levereras på studs. Annan kultur kring bilköp.
Men det betyder fortfarande inte att biltillverkarna bygger mot lager, utan har en kundorderstyrd produktion som styrs av kundernas efterfrågan. Fördelarna är ju som sagt att varje bil har en kund, det blir mindre lagerkostnad och ingen risk att tillverkaren producerar osålda bilar. Nackdelen är ju givetvis att leveranstiden blir längre och att du hamnar sist i orderboken.
Volvo Cars har lärt sig läxan sedan sist.
Kundorderstyrd bilproduktion är inte så vanligt i USA. Bilarna produceras i regel mot lager så att kunden sedan kan välja ut sin nya bil hos bilhandlaren och ta den med sig direkt.
Fördelarna med den lägre lagerkostnaden får också vägas mot sämre utnyttjande av bilfabrikens produktionskapacitet samt risken att man tappar kunder som inte är villiga att vänta på sin nya bil.
Ska man vara petig så rymmer Figaro inte alls 7934 bilar, utan 7934 bilekvivalenter. En bilekvivalent (CEU) motsvarar exakt en Toyota Corona från 1966, och idag är den typiska bilen både längre och bredare. En typisk fullast är kring 6000 bilar, men antalet varierar beroende på ursprung och destination.
Spelar ingen som helst roll för din poäng, men ändå relevant att påpeka.
Fair enough.
Som du påtalar spelar det ingen som helst roll, dock. Tusentals bilar i en hamn är helt normalt.
Orkar inte leta fram den, men ZH hade en rätt skön artikel om "bankrun" i Sverige. På bilden ser man 10 pers som står i kö till en bankomat…
Nej det som står på ZH ska man verkligen inte lita blint på.
Det var nog denna http://www.zerohedge.com/news/postcards-sweden
"Sadly, many preferred to continue sticking their heads in the sand. Until Moody's announcement made continuation of that avoidance behavior impossible. Which is why we present the following postcard we just got from Sweden. We can only hope this is a very isolated incident of people enjoying to wait in line for a few pieces of paper, completely devoid of any contextual reference."
Sedan finns det potentiellt enorma problem för de svenska bankerna. Men smällen kom inte 2012…
Yep, den var det.
Absolut, men blir löjligt när de försöker insinuera en bank run med hjälp av en bild där folk köar till en bankomat 🙂
Ökar dom fyllda parkeringsytorna mer än försäljningsökningen så är det väl en felanalys av tillverkarna, eller då har vi bilköpare inte fattat att vi ska köpa bil.
INte första gången de använder sig av ren falskhet och vilseledning på den sidan. Har upptäckt flera artiklar med ren skitsnack så förtroende för Zerohedge dör sakta ut för min del, tyvärr då de var bra alternativ till bara mainstream. Blir mer och mer en propaganada sida.
Den här artikeln publicerades tidigare på en annan blogg. Trist att ZH tog in den, med tanke på bildernas ålder. Å andra sidan så kan ju författaren fortfarande ha rätt i sak – men då vill vi färska bilder eller andra övertygande bevis. Att nybilsförsäljningen går trögt runt om i världen kan väl stämma? Den går trögt där jag bor i alla fall.
http://globaleconomicanalysis.blogspot.se/2014/05/worlds-unsold-cars-piling-up-everywhere.html
som också stöder Cornu´s inlägg.
Hej alla,
Jag är en privat långivare, jag erbjuda lån till 3% detta är ett legitimt företag med heder och skillnad är vi redo att hjälpa dig i alla finansiella problem som du är vi erbjuder alla typer av lån så om du är intresserad av detta lån erbjudande vänligen kontakta oss på vår e-post: [email protected]
Också ge följa uppgifter så att vi kan gå vidare med lånet omedelbart.
Namn:
Belopp som krävs:
Varaktighet:
land:
Syfte med lån:
Månadsinkomst:
Telefonnummer:
Kontakta oss med ovanstående uppgifter om vår e-post: [email protected]
Hälsningar till er alla.