Fick en läsarfråga, kring var i Göteborgsområdet man lämpligen köper en villa för ca 2.5 MSEK. Detta alltså trots bostadsbubblans skyhöga priser. Så här lämnar jag öppet för en tipstråd till detta.
Bland förutsättningar är att man jobbar relativt centralt och alltså kommer behöva pendla till jobbet. Barnfamilj, förstås, vilket förklarar behovet av villa.
Jag hade spontant föreslagit Landvetter, men villapriserna har nu blivit så sjuka att om man inte nöjer sig med 70 m2 får man betala kanske 3 MSEK eller mer.
Vad har ni själva för förslag och lokalkännedom? Hur är de områden du föreslår? Service, bra eller dålig kommun, skolor, dagisköer, pendlingsmöjligheter, kollektivtrafik, fritid, föreningsliv mm? Finns det alls några möjligheter längre att köpa en villa med denna budget, eller måste man flytta från området till krystade platser som Borås?
Lämnar tråden öppen för er som har något att tillföra.
43 kommentarer
Ehum, för 2,5 MSEK borde man få en hyfsad villa i Sätila… som jag förstått ligger i Göteborgsområdet..
Väldigt sällan villor till salu här.
Dessutom, om utbudet är lågt och efterfrågan hög borde priset bli högt. 😉
Jag skulle försöka hitta något på Hisingen. Kan man nöja sig med lite under 100 kvm borde man kunna hitta något med bra/snabba förbindelser till centrum.
En förutsätning som sällan räknas med i ekonomin är om man köper billigare boende som kräver pendling med bil så kostar minsta möjliga pendlarbil idag ca 2000 i månaden, mer sannolikt mot 3000 i månaden.
För 2500 i månaden kan man låna 1 miljon, alltså kan det, rent disponibelt, lönsa sig att köpa den där lite dyrare lägenheten.
Fast nu ville läsaren ha villa.
Alltså bör man se till att man kan pendla med tåg. Jag känner inte till de aktuella villapriserna där, men jag tycker att det borde gå att hitta något i Hindås eller Rävlanda, med gång- eller cykelavstånd till respektive station.
Man kan tycka det. När den nya järnvägen ska dras ska dock dessa stationer tas bort. Har jag för mig. Annars är t ex Hindås ett rätt trevligt ställe, som jag minns det. Dock är priserna rätt höga i Hindås, mycket "ståndsmässiga villor" där. Sjöutsikt och närhet till vatten drar upp priserna. De flesta villor går på 3 MSEK+.
Finns dock en 94+74 källare villa för 1.7 MSEK i Hindås ser jag. Plus ett souterränghus för 1.5 MSEK. Skumt låga priser, med tanke på vad övriga objekt kostar. Antar frånvaro av sjöutsikt spelar in.
För tågpendling känns stråket Lerum-Stenkullen-Floda-Norsesund-Västra Bodarne-Alingsås mer framtidssäkert.
Nya järnvägen (när den nu blir av…) ska ha en station i Bollebygd. Jag trodde att utflyttande Göteborgare hade drivit upp priserna där, men det tycks till och med finnas 70-talsvillor på Erikstorp till vettiga priser.
Tåg?
De blir inställda, blir försenade, stannar längs spåret, spårar ur, välter, rullar iväg av sej själva och kraschar in i hus, kör fast i snö, tar eld, fryser sönder, fastnar i tunnlar etc etc. Dyrt att åka är det också.
Nä, ska man pendla så är det givetvis bil som gäller. Ju större, tyngre och dyrare desto bättre. Audi Jättestor eller BMW X5 fungerar bra. Det är bara "töntar" och "fjällrävar" som åker tåg.
47d942d2-3dc6-4f1c-a75d-e2bd6ce8344c: 'Murica!
Gmark:
Tänk bara på att ett pendelkort kostar 1500 per månad, och då är det subventionerat. Då vi redan idag har en åldrande (och mer resurskrävande) befolkning och samtidigt som BNP per capita sjunker så är det orimligt att subventioneringen av busskort kommer bestå, eftersom skattepengarna kommer behövas på andra ställen i det svarta hålet.
Räkna därför med minst 3000 kr per månad för pendelkort.
Köp då istället tex en Peugeot 107 (samma bil som toyota aygo) för 100.000. Håller tio år drar 0.4, dvs en totalkostnad på 100.000/10 + 0.4*4*200*15 + 2000 + 500 + 3000 = drygt 20000 kr/år (de olika termerna är: inköp, bensin för 15 kr fyra mil om dagen 200 dagar om året, service, skatt, försäkring), eller 1700 kr per månad.
Ju längre bort från ära och redbarhet man flyttar, desto billigare blir huset, vars räntekostnad ska jämföras med pendelkostnaden.
Jag misstänker att bilkostnaden kommer att stiga snabbare än reskostnaden med tåg om några år. Vi kan även komma att uppleva bränsleransonering. Därför betraktar jag det som mera framtidssäkert att bo med möjlighet till tågpendling till jobbet. Men jag lever inte som jag lär, utan bor enligt receptet att kommer man tillräckligt långt från ära och redlighet så kan man köpa huset kontant.
Med stigande arbetslöshet så kommer boendekostnad att vara viktigare än kostnad för resor mellan hem och arbete. När alla NEET så småningom ska ska ha ett eget boende kommer att husen utanför stan att bli attraktiva och stiga i pris.
Bästa alternativet är säkert Ale kommun. Priserna var tidigare MYCKET lägre i t ex Nödinge än i övriga Göteborgsområdet och har ännu inte kommit ikapp. Har numera pendeltågsförbindelse som lär funka fint, cirka 20 minuter till centrum. Nöjer man sig med direktbuss hittar man hyfsade hus inom 2,5 miljoner i Gråbo, även Björlanda kan vara intressant
Ja, splitter nya pendlingsstationer längs nya dubbelspåret till Trollhättan. Säkert bra priser fortfarande.
Utan att känna Gbg väl vet jag att Skogome ska vara "billigt". Går snabbt att ta sig in till city med buss.
Vad räknas som Göteborgsområdet för personen i fråga? Kan Lerum vara aktuellt?
Varför inte?
Kanske finns en definition som jag helt enkelt inte har koll på. Men bra! Där har de ju ganska fina villor under 2,5.
Olofstorp och Hisingen (Centrala/Backa) är det man ska satsa på.
Bra kommunikationer och folks fördomar om dessa områden håller ner priserna.
Denna villa är t.ex. för den händige.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-olofstorp-goteborgs-kommun-dockeredsvagen-37-5485712
Har inte sett objektet i verkligheten, men huset håller ju högre kvalitet än många nybyggda. Det verkar ha varit ett visst löpande underhåll på huset.
750000 över till färg och kök och vattenrening.
Kanske ska förtydliga mig själv och säga att det verkar ha varit ett visst löpande på fastigheten, men dit räknar jag inte tapeter.
Väg 190 ska man satsa på. Olofstorp-Centralstationen tar en halvtimme med buss, och då klarar man av alla sina transportkostnader för ungefär 500kr i månaden. Flyttar man dock för långt så fördubblas priset när man passerar kommungränsen.
Bor själv i Utby. Små hus och radhus på 70 till 130 kvadratmeter ligger ute för mellan 2 och 2.5 miljoner. Inget direkt "centrum" i området med massor av affärer, men det är endast 7.5 kilometer att cykla in till centrala Göteborg.
Åsa, söder om Kungsbacka, rimligt pendlingsavstånd med såväl bil som tåg. Ny tågstation ska stå klar i december. Här är det visning imorgon.
Partille har blivit dyrt, så där får man inte mycket för det beloppet, radhus i Lexby torde dock komma under gränsen samt en villa i Kåhög låg visst under oxå, Lerum är ganska dyrt svårt att hitta något under…
Varför inte Alingsås, bra förbindelser med göteborg, trevlig stad,
För några år sedan hade jag gjort reklam för Marks kommun, med Sätila, Hyssna, Hajom och Skene, men idag måste jag avråda från de orterna. Bussarna till Göteborg har blivit sämre de sista åren, såväl själva fordonen som tidtabellen. Och om Göteborgarna börjar bygga sina järnvägstunnlar i leran i centrala stan så kommer det att bli nästintill omöjligt att pendla med buss eller bil till Göteborg från Boråshållet under cirka tio år.
Nä, flytta till Bollebygd istället. Liten, självständig kommun med det mesta av service och dagligvaror i centralorten. Om man vill storhandla eller köpa något speciellt så åker man inte till Göteborg utan till Borås, där allt är mycket billigare, speciellt mat och kläder. Bollebygd har alltså en fungerande järnvägsstation (jo, tågen är försenade ibland) och kommer att få en ny fin station när/om den nya järnvägen blir klar nån gång kring 2030.
Vi köpte en villa (tomträtt) 2012 på Hisingen. Pris 2,2 miljoner. Fem minuters gångväg till spårvagnen. Vi har ingen bil. Barnfamilj. Huset är funktionsmässigt i bra ordning. Estestiskt finns det en del att göra.
2,2 msek för ett hus med tomträtt?? Är du inte klok?
Baserat på din reaktion verkar du inte tycka det i alla fall :). Jag hade hellre haft en friköpt tomt eftersom tomträtt kan ses som en osäkerhetsfaktor. I jämförelse med de alternativ som stod till buds tyckte jag dock att det var en kompromiss som gick att leva med.
Jag skulle leta i gamla Lödöse eller i delar av Trollhättan.
Svenshögen/Ucklum går att göra fynd. Men längre bort kommer man dryga mil på tåget.
Kan man tänka sig över 1timmes bilköring, skulle jag välja norr om Sollebrunn i en solfjäder.
För den som hellre vill söderut finns Falkenberg på en timmes bilavstånd från trängselskatten. Intressant prislucka mellan Varberg och Halmstad med gott flöde av prisvärda hus.
Jämförelse med Partille: Ungefär samma pris för en inte ocentral fyrarumsvilla i Fkb som en trerums b-rätt i bra läge i Ple. Fast villan (i gott skick) har 50 % större yta, en rejäl trädgård – och ingen månadsavgift à 4-5 kkr…
Jag som tillbringade halva min uppväxt i Bollebygd kan också varmt rekommendera det. Såg att det fann radhus tillsalu i mitt område till och med. Det låg väldigt centralt mellan skolan,stationen och centrum.
Jag hade 35 minuter till Göteborgs centrum när det begav sig….
Från Fotskäl över Fjärås.
Kanske tar litet längre tid idag….
Här (Fotskäl) bor en hel del poliser…
Om någon tycker det kan vara en fördel.
Jag minns den nye rektorn som kom från en orolig skola i Göteborg.
Han uttryckte en viss oro inför en helg med mycket aktiviteter.
inför föräldrarna…
Jag tog det med en viss humor, ty föräldrarna här håller ordning på sina ätteläggar numera.
det räcker med en hostning oftast….
Rektorn hämtade sig och blev en utmärkt skolledare på en annan av kommunens större skolor…
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men varför inte bara gå in på Hemnet och söka på villor i Göteborg under 2.5Mkr?
Bräcke är annars ett område som har hyfsat små och ibland billigare hus. Ligger ju inte långt från Eriksberg.
Kanske därför att Hemnet inte ger någon faktiskt lokalkunskap?
Skulle själv satsat på Borås om man ser på lite längre sikt. Stor potential i förhållande till övriga Västra Götalandsregionen. Mkt infrastruktursatsningar på gång och tillräckligt stort för att bli en alternativ centralpunkt.
Står man bara ut med vädret så…
Jag rekommenderar Alingsås. Där går både pendeltåg varje halvtimme och direkttåg en gång i timmen under rusning. I Alingsås är det cykelavstånd till allt, många sjöar, rikt föreningsliv och det mesta av den service man kan behöva. Utbudet av restauranger är större än på många andra orter som nämnts. Politiker o tjänstemän är relativt medvetna om kommande resursbrist.
Vill man få en uppfattning om var det finns villor så är det enklast att gå in på booli.se och göra en sökning på slutpriser. Här är ett sökexempel med kriteriet villa 1-2.5 miljoner och minst 150 m2 boarea, med statistik från 20120101 tills nu:
http://www.booli.se/slutpriser/villa/vastra+gotalands+lan,hallands+lan/23,160/#/pris:1000000-2500000/boarea:150-max/slutprisdatum:20120101-max/
Man behöver nog pendla 2-3 mil för att det ska bli bra. Allt beror sedan på var man jobbar. Det gäller att undvika att korsa älven i största möjliga mån.
Alingsås.
Förutom det som Ylva redan påpekat även en levande stadskärna.
Största nackdelen med Alingsås är nog alla gbg:are som kommer och driver upp priserna.
@Calle Sjöberg
Glöm inte "den jävla Alingsåspendeln" som gör att "de riktiga tågen" som kan köra över 200 km/h måste hålla max 50 km/h sista timmen in till Göteborg C.
@47d942d2-3dc6-4f1c-a75d-e2bd6ce8344c
Ja, det finns ett par onödiga stopp mellan Alingsås och Gbg, som saktar ner.