Veckans Affärer kommer i morgon ha ett stort reportage om peak oil och oljan, signerat Gunnar Lindstedt. Bland annat kommer det talas om att vi antagligen får se dieselransonering i EU inom 10 år och att den som köper en bil idag lämpligen inte skaffar en dieselbil.
Läsarnas bilars bränsleförbrukning |
Redan idag är bristen på diesel i EU ca 30 – 40 miljoner kubikmeter enligt Preem i artikeln.
Det är bara att konstatera att inte ens bland den här bloggens läsare är snittförbrukningen på bilarna speciellt låg, utan mer runt medlet 0.7 – 0.8 liter milen. Endast sex procent av läsarna har en bil som drar mindre än en halv liter milen. Kom ihåg att livslängden för nya bilar idag är ca 19 år, så någon kommer köra hälften av dagens bilar även om 10 år.
Återstår att se om reportaget i VA finns online eller om man måste köpa tidningen i döda-träd-version för att läsa.
Totalt rör det sig om åtta sidor i tidningen, inklusive bildmaterial.
35 kommentarer
Preem exporterar en hel del raffinerade produkter med ryskt ursprung. Förbrukningen av brännolja och diesel i det här landet är förhållandevis låg jämfört med i många EU-länder. Utan kunskap om andra detajer så kan detta vara ytterligare att skäl att lämna EU och ransoneringar där och se till att bilarna här får bränsle först. Att göra affärer med Ryssland är alltså mer affärsmässigt än med EU. Från EU kommer nästan bara elände.
Ja, det ser verkligen mörkt ut för dieseln. Det går att ersätta / producera diesel av olika slags biobränslen, t ex RME, skogsavfall, matolja etc. Men det lär antagligen inte räcka så långt, det finns framförallt många arbetsfordon/lastbilar som nästan undantagslöst är dieseldrivna.
Aktuellt nr av The Economist har en 14 sidig specialrapport "Nuclear energy the dream that failed"
Nanotec
Vindkraftsutbyggnaden ökade mycket snabbare än förväntat förra året och nu skruvar Energimyndigheten upp prognosen för utbyggnaden från 7 till 9 terawattimmar till 2013 – en ökning med 29 procent jämfört med tidigare beräkningar.
Vindkraften fortsätter att öka i snabb takt i Sverige och förra året uppgick produktionsökningen till 76 procent.
Nanotec
Gunnar Lindstedt är bra och intressant att läsa vad han skriver imorgon, jag tror att han har öppnat många svenska ögon.
Det är helt klart, att diesel kommer att bli först avseende brist. I Europa säljs mest diesel personbilar, och detta har även ökat i Sverige. Dessa dieselbilar lär få ett mycket lågt andrahandsvärde om några år, kanske noll värde.
Dieseln måste prioriteras för transportnäringen och jordbruket mm. Där blir privatbilisten tvåa.
Personligen kommer jag att köpa en elbil om ett par år när de blir tillgängliga på marknaden. F N finns inga vad jag vet.
Elbil finns, antingen får man pröjsa över 330 000 kr eller köpa någon gammal peugeot 106 electrique eller rent av konvertera själv men då fastnar man i sveriges och SFROs träsk av byråkrati och det tar nog 3-4 år
Det vore tacksamt, ifall du CORNU kunde berätta för oss om VA artikeln.
Hur kan det se mörkare ut för dieseln än för bensinen ?
De har ju samma råvarukälla men olika raffineringsgrad där bensinen är mer raffinerad.
Det är väl snarare så att råoljan delas upp i fraktioner i en typ av destilleringsprocess. Dieselfraktionen kondenserar vid en högre temperatur och längre ner än bensinfraktionen som tas ut nära toppen. Att konvertera tunga kolväten till lättare (bensin), s.k. krackning, är en mer komplicerad process.
Man kan konvertera kolväten via syntesgas (CO och H2) till syntetisk diesel, men återigen handlar det om en mer komplicerad process och högre produktionskostnader och lägre EROEI.
Efterfrågan på diesel har vuxit kraftigt på senare år. Samtidigt finns inte raff-kapacitet för att producera mer diesel.
Kan inte dieselbilen vara ett bättre alternativ än bensinbilen, om man har tillgång till mark för odling av exempelvis raps för egen tillverkning av biodiesel ?
Cornu, hur mycket raps behöver man odla för att försörja en pendlarbil?
Beror på hur långt du pendlar, vad du har för bil och i vilken växtzon du bor. Men har du en bil som drar 0,5 liter per mil och du har 5 mil till jobbet så är det i bästa fall runt en hektar.
Något OT, men intressant remissvar från Järnvägsfrämjandet om Trafikverkets kapacitetsutredning, tar upp många aspekter som Peak oil kan ha på trafik, transport osv:
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/foerslag-till-remissuttalande-fraan-jaernvaegsfraemjandet-paa-kapacitetsutredningen-741796
Verkar inte vara någon artikel om olja av Gunnar Lindstedt i Veckans Affärer idag?!
I varje fall inte på nätsidan.
"så någon kommer köra hälften av dagens bilar även om 10 år"
..Om de har råd att göra det med framtidens bränslepriser 😉
Jag har en miljöbil som ska dra 3,8 liter diesel per 100 km enligt cykeln men i själva verket drar 4,5-5,5 om man väntar att mäta till dess att man måste tanka en full tank. Jag hade tidigare en Passat TDI från 1998 och med den var mitt rekord 50 liter diesel för 100 mil. Vad är det för bilar du trodde att fler läsare skulle ha?
Jag trodde inte ett dugg. Poängen är att inte ens peak oil-medvetna läsare (vilket borde finnas i viss övervikt här) har snåla bilar – hur kan man då fantisera om att vi genom snåla bilar skall kunna bibehålla bilismen som idag?
Har en uråldrig V70, givetvis med dragkrok fast lastutrymmet inne nästan alltid räcker till. Drog alltså upp snittet i enkäten. Funderar på småbilen tyska Streetscooter som har prismålet 45.000 (+ batterihyra som beror på antal batterimoduler). Ger 80-130 km räckvidd. V70 behåller jag för större laster och långfärd tills bensinen når 50 kronor.
Tycker tanken med att Streetscootern ska vara billig, säker och tillförlitlig. Inte snyggast, snabbast eller ha längst räckvidd.
Nanotec
PS. Har bett dottern köpa Veckans Affärer till mig. Tycker Gunnar skriver bra, med sitt djupdykande i det som intresserar honom. DS.
Det finns ju inga bilar som är så snåla att det blir en stor skillnad från genomsnittsbilen. Jag använder mer bränsle till flyg (10 000 liter om året?)och uppvärmning (3000 liter) än till bilkörande (under 1000 liter om året).
Det handlar väl också om hur mycket man använder bilen. Jag har en bil som drar runt 1 liter per mil men jag använder den i princip aldrig och jag är inte heller beroende av den.
Sen är det så att nya bilar blivit väldigt snåla så det är faktiskt ett rätt stor skillnad mellan en ny bil och riksgenomsnittet.
Skulle köpa VA i dag men nya nummret har ännu inte kommit ut här i Norrland, får väl vänta tills i morgon.
Toriumdrivna kärnkraftverk kan framställa syntetisk diesel.
Det kan också urandrivna kärnkraftverk. Problemet är att det krävs en väldans massa kärnkraftverk och problemet med toriumcykeln är att den kräver mer forskning. Så kärnkraftverk av LFTR-modell kan vara 2-3 decennier bort.
Verkar inte vara någon artikel i tidningen.
Där är visst en artikel (i papperstidningen) och den är bra.
Jag har papperstidningen av Veckans affärer framför mig och det finns ingen artikel om oljeransonering i den.
Däremot finns den på deras hemsida va.se
Rättelse.
Den tidning av Veckans affärer jag köpte är en månadsutgåva där det står "Agenda" uppe i tidningens vänstra hörn.
Har man veckoutgåvan av Veckans affärer nr 11/2012 så hittar man reportaget där. Troligtvis kan du hitta den bland tidsskrifterna på biblioteket.
Man kan ladda hem artikeln här:
http://www.fgj.se/default.aspx?tabid=222&Itemid=1373
http://www.privataaffarer.se/ravaror/ransonering-av-diesel-hotar-324363
Här ligger hela artikeln
http://www.fgj.se/Portals/0/docs/VA1211Special%20olja.pdf
Blir det ransonering kan man tillverka sin egen diesel (RME), inte svårare än att baka en sockerkaka. Den som inte orkar glöta för mycket kan köpa en fuelpod, men det går lika bra utan. Vad slutpriset på dieseln blir är beroende på hur mycket man får betala för oljan, att odla egen raps är aldrig fel. http://vimeo.com/7607669
Ja, för rapsolja kommer från ICA. Det finns ju alltid rapsolja på hyllorna, inga problem.