Ljudet ni hör nu är hur en sten krossar ett rejält växthus och sätter igång en lavin av fallande glasskivor som krossar varenda tomat- eller gurkplanta inom synhåll.
Tänkte som landsbygdsboende bilist nämna några rader om cykeln som transportmedel.
Kan börja med att konstatera att nästan varenda gång jag själv tar cykel för något småärende några kilometer in till byn, så är den institution jag tänkt besöka stängd. Provat med såväl banken, mataffären eller bygg/järnaffären, ständigt med samma resultat. Svårt det där med minnet och öppettider. Motion får man iaf.
Samtidigt ser jag dagligen även här på landet föräldrar som väljer att ta cykeln med sina barn till byn, även rutinmässigt och dagligen till och från dagis trots frånvaron av cykelvägar. En viss övervikt kan man väl säga faller på de som råkar bo någorlunda plant i förhållande till byn och slipper 500m långa backar. Sådant gör iaf mig glad.
Vad som gör mig lite småledsen är när utpräglade stadsbor, som bor extremt centralt i Stora Staden och alltid har klarat sig utan bil, helt plötsligt ger upp och köper en bil. En bil som sedan står parkerad och oanvänd större delen av tiden. Statusen och driften att äga en bil bara för någon enstaka resa ibland är tydligen större än kostnaden, även när man har all service inom gångavstånd, och definitivt inom cykelavstånd med hyfsade cykelvägar. Även om inga svenska städer är Köpenhamn, där man nu kommer uppföra sexfiliga cykelvägar för de längre pendlingssträckorna enligt bloggen Malmö-Lund på cykel. För istället för att motarbeta cyklandet så försöker man i Danmark uppmuntra det. När man ser att antalet cykeltransporter faller för sträcker om 7-15 km, så bygger man inte motorvägar, utan bättre cykelleder…
Men hur är det med tyngre transporter? Även den lägenhetsboende storstadsmänniskan vill ibland transportera något större. Men det går faktiskt utmärkt, det enda som saknas är viljan. Se t ex bloggen Ett liv utan bil och hur man kan transportera större saker, t ex skåp.
Bilden här ute till höger kommer från ett pressmeddelande jag fick från Cargobike, och illustrerar vad en modern flexibel cykel kan prestera. Nej, jag fick ingen ersättning för att skriva detta, men det visar att det faktiskt existerar lösningar för den som inte bara vill vara som folk och upprepa mantrat “man klarar sig inte utan bil”. (Ja, ibland lönar det sig att bombardera mig med pressmeddelanden. En del har tur.)
Nu när vi står inför konsekvenserna av peak oil framöver, så går det iaf att lösa mycket av transporterna i staden ändå, och antagligen även på landsbygden. För kollektivtrafiken börjar redan haverera, som ännu ett steg i vår tillvänjning av sammanfallande infrastruktur.
Medan biltrafiken är belagd med straffskatter, så är kollektivtrafiken istället belagd med en hävstång på kommande prisuppgångar för elen och flytande drivmedel. Kollektivtrafiken är nämligen subventionerad av skattebetalarna, då den inte kan bära sina egna kostander. En ökning av dieselpriset med 50% kan därför innebära en dubbling av de synliga biljettpriserna, medan det för bilisten bara innebär en ökad kostnad om kanske 20% eftersom större delen av kostnaden för en bil per mil ligger utanför bränslet, dvs service, däck, vägskatt, värdeminskning, räntor, parkering, försäkring etc. Sådant som i stort sett subventioneras via skattsedeln när det gäller kollektivtrafiken.
Absurt nog kan alltså peak oil initialt gynna biltrafiken i förhållande till kollektivtrafiken. Speciellt som den redan har börjat haverera av okända anledningar. Tänk då hur det blir när just-in-time-samhället havererar på allvar pga peak oil framöver och reservdelsdepressionen sätter fart.
Men mellan allt det där kryssar cyklarna, som i princip är helt oberoende av priset på drivmedel.
Samtidigt är cykeln en livsstil. Kanske inte en livsstil som alla är beredda att leva. Man kanske kan sitta framför TV:n 10 minuter extra om man tar bilen istället för cykeln.
25 kommentarer
Mycket intressant inlägg.
Äger själv ingen bil, sålde kärran för några år sedan. Hela familjen cyklar!
Storhandla gör vi med cykelkärra där bak. Döm om folks förvåning när de ser en hel familj komma med kärra och allt.
Vi hyr bil när vi absolut måste, behovet att hyra varierar men det är i längden billigare än att äga en bil som bara står och rostar (och går sönder).
Säkert nyttigt och bra med Cykel. MEN jag har varit både brevbärare och infanterist på cykelskytte. Sånt sätter spår för livet!
Däremot att en solig dag dra på med Moggen i utgången av en kurva med en fri raksträcka framför sig! Aaah, måste upplevas!
hellbound
Det är en vanföreställning att innerstadsbor i Stockholm har bil och tar bilen till jobbet. Sanningen är nog precis tvärtom – att de flesta innerstadsbor inte använder bil, för den behövs knappt och är för dyr att parkera. Bilanvändare är främst de som reser mycket i jobbet, har betald p-plats på jobbet eller jobbar utanför city och så att säga reser i motsatt riktning mot de övriga.
Parkering i innerstan kostar från 240 kr/dygn och ner till 80-100 ungefär. Biltullarna kostar 60-80 kr/dag om man reser från förorten och in.
You do the math.
Stockholmare med bil är stressade småbarnsföräldrar som bor i förort och som använder den i förorten för att hämta/lämna på dagis, handla och få vardagen att funka. Cykel är inte så helgjutet där som man skulle kunna tro.
Men visst finns det alternativ.
Ditt resonemang Cornu, om skillnaden mellan bil och kollektivtrafik vid peak oil, bygger också på en vanföreställning. Nämligen den att bilägare är någon slags homo economicus, som ser rationellt på kostnaderna för att äga och köra bil. Tvärtom! Vanligt folk räknar inte på värdeminskning, försäkring och slitage. Det är bara ekonomer och motorjournalister som gör. Vanligt folk räknar på vad bensinen kostar. Det andra har de ju redan betalt.
Många som slentrianmässigt har bil skulle kunna åka kollektivt OCH taxi istället. En ny bil kostar 4000-5000 kr/månaden bara i värdeminskning, dvs att den står stilla. Det motsvarar 25-50 resor i månaden med taxi. Dvs de flesta bilägare i stan skulle antagligen tjäna på att köpa månadskort och sedan unna sig taxi när timmen är trött, eller av andra skäl vill slippa kollektivtrafiken.
Stockholm är tyvärr inte någon speciellt bra cykelstad. Cykelbanorna är inte sammanhängande utan man måste ofta ut i trafiken och man får räkna med att cykeln blir stulen eller sönderhoppad av slödder så ofta att det bästa är en tung, begagnad hoj som ingen bryr sig om. Och det tar ju bort en del av glädjen att cykla.
Jag var i Köpenhamn nu i veckan och åkte även lite regionaltåg.
Blev glatt överraskad över att dom hade specialvagnar inredda med cykelställ. Det var ganska så många som hade sin cykel med sig. På både tunnelbanan och regionaltågen 🙂
Såklart helt omöjligt med Västtrafik =/
Läste på en löparblogg nyligen uttrycket "under milen vilar bilen". Catching! Man ska bara leva upp till det också….
Bland mina vänner är det nästan bara de som har barn som skaffar bil.
En hälsning från Salt Lake City, Utah!
Vi, en familj med 3 små barn, anses någorlunda udda här eftersom vi bara har en bil. Cykelbanorna här består av utrymmet mellan trafikfilen och vägrenen och man får helt enkelt infinna sig som ett av fordonen i trafiken.
En finurlig sak som här är mer regel än undantag är att cyklarna kan enkelt transporteras med buss, som har en cykelställ på framsidan. Det går att göra mycket utan bil här med, trots de relativt långa bilanpassade avstånd, om viljan finns!
Jag jobbar själv på overstock.com, en av många företag som försöker främja alternativa färdmedel: cyklar man till jobbet får man $32.50 mer i lön som betalas varannan vecka 😉 Åker man buss, får man månadskortet betalt. Själv njuter jag enormt av möjligheten att cykla kombinerat med den långa sommaren och de fina bergsvyerna, att inte flera gör det beror nog på den inlärda bilismen, billiga bilar och den billiga bensinen.
Tack för en toppen blogg! /Mr. Plainfield
Som student så använder jag nästan bara cykel. Det är när vintern sätter in som jag har hoppat in i bussen. Då det varit så pass halt att det vore riskfyllt att cykla dessutom har jag inte haft vinterdäck till cykeln. Jag trivs med cykeln många av mina kompisar åker buss. På den sträckan de åker så är jag snabbare om vi startar samtidigt, men de får ju oftast vänta så jag sparar tid.
Det jobbigaste är när jag ska åka långa sträckor vilket jag gör ganska ofta dvs 40 mil och längre. Då funkar det inte att ta cykeln om man vill ha helgen till att göra något annat. Så då får man ta tåget. Tyvärr vet man inte när man kommer fram eller om man kommer fram. Evigt glad blir jag numer de gånger jag kommer fram i tid då dessa gånger inte varit i majoritet i mitt tågåkande under de två senaste åren. Då har man ofta svurit och tänkt hur skönt det vore att ha en bil så man visste att man kom fram i vettig tid istället för att spendera två timmar på en tågstation några ynka mil från där man börja, innan man kan fortsätta mot sitt mål.
Sen att det är så fruktansvärt krångligt att ta med cykeln om man nu skulle vilja det gör det ju bara hela värre. Från stad A till stad B är det 2 lokala trafikbolag och SJ. Varje bolag har sina egna rutiner och helst vill SJ att man ska vara där 30 min innan avgång för att sätta på cykeln hur gör man då om man har ett anslutande tåg? Hur gör man utifall det blir busstransport istället för tåg? Synd att det ska vara så krångligt.
Vet du hur det har gått för det cykelkoncept som du visar en bild i från. Jag såg när upphovsmännen var med på "dragons den" och "drakarna" var inte nådiga mot den.
Jaha, då var det dags igen. Tunnelbanekaos i Fjollträsk. Hundratusentals drabbade. Mobstämmning.
Cyckel är mycket bra, dock går smärtgränsen för en normaltränad vid ca 20-25 km enkel riktning, speciellt om man ska ha kärra osv. För längre sträckor är elcyckel ett alternativ, räckvidd ca 70-80 km på en laddning och då slipper man svettas i uppförsbackar och motvind.
http://static.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_klotet_100922043417.mp3
Här är alla ute och cyklar. Just nu pågår EU:s jättejippo "European Mobility Week" där nästan 2000 städer gör allt för att folk ska åka mindre bil. Klotet undersöker varför vissa städer lyckas så oerhört mycket bättre än andra. Vad är det som gör att 60 procent av Amsterdamborna i stadskärnan cyklar till jobbet dagligen?
Om man vill leva sig in i peak oil och bor i Stockholm så kan man ta sig hit: http://kartor.eniro.se/m/IFQrI
Där har man sparat en 4-filig väg som inte används som används som stor cykelväg/gångväg.
Jag cyklar ibland när jag inte åker elmoppe eller motorcykel.
Bil gillar jag inte att ta till jobbet (2 mil ToR) av flera anledningar – utan det gör jag bara om jag måste (dvs har ärenden som kräver den efter/före).
Cykel är rätt opraktiskt då jag får sätta det ena barnet i barnstol (funkar troligen inte nästa år) och det andra på sadeln och leda cykel till skola/dagis. Sen brukar jag ta tåget till jobbet, och tåg+cykel (utan barn eftersom sambon hämtar) hem, ibland varierar jag med cykel hela vägen (om jag orkar ta med ombyte osv)…
Vi får se hur det blir nu i vinter då elscootern får vila (pga kyla och halka) – troligen får jag ta till mer tid (det dubbla minst) och gå med barnen på morgonen då – ev ngn morgon kan man ta bilen till infartsparkeringen och tåg sen – även om jag helst skulle undvika det.
Visst kan man pina sig och cykla året om, men jag tycker det är en pina – kyla + svett = otrevligt – och sen skall man duscha och byta om osv – krångligt. De som ser det som en smidigt och rolig sak – varje dag – fine alla är vi olika…
I storstan (vilken jag bor utanför) förstår jag att få cyklar, man gör det med risk för livet bokstavligen ! Massa trafik, stressade bilister, ont om utrymme…
En cykelkärra med barnen i innerstan vet jag itne om jag skulle utsätta dom för (med avgaser, olycksrisk osv) – i förorten är det lite lättare (pga att cykelbanor oftast finns att tillgå), men en cykelkärra klarar inte två barn i 6-10 års åldern (javiss kan dom cykla själva- men då finns det andra aspekter i det hela).
/K
Håller med föregående skribenter om att myten att innerstadsbor fortfarande lever kvar. Inga av mina vänner som bor centralt i större städer har bil.
Jobbar man på kontor så behöver man sannolikt nånstans att byta om och duscha när man kommer på morgonen. Man är inte så sugen på att cykla och sen sitta svettig hela dagen i kostym. Finns det dusch så är cykel (eller varför inte löpning). Bor man inom 2 mils avstånd så är tidsskillnaden inte särskilt stor. Duscha kan man ju lika gärna göra på jobbet som hemma.
Idag var det stopp i tbanan, som nämts tidigare. Själv susade jag fram i 25-30km/h på cykel. LÅÅÅNGA bilköer (Stockholmare från närförort tar bilen till jobbet om nu någon missat det!) och en slingrande orm av människor som GICK över Tranebergsbron. Vem vann tävlingen "snabbast till jobbet"? Gissa? Trodde inte jag skulle få uppleva denna gratis adrenalinkick förrän i januari-februari. Nu blev det redan idag när den första frostnatten varit. -25 grader i vintern kommer INTE att stoppa mig denna vintern. Sen ett tips till dagisföräldrar, tidigare skjutsade jag 2 mindre barn med en XTRACYCLE (alt Kona ute, bigg surly dummy). Nu cyklar de själv. På så vis kan man hålla en ganska hög snitthastighet vidare till jobbet. Sinkar en med bara några få minuter. Lådcykel (3-hjul) funkar inte om man vill snitta 25.
Velomaniac
Jag bor i en närförort i södra stockholm, här går det utmärkt att cykla, om man då skall till stan eller till en annan förort. Ett knep att ta sig fram i stan är att ta välja parallelgator istället för huvudgator.
Det kan också kännas uppfriskande ibland att gå till/från stan. Den enda tråkiga passagen är skanstullsbron, men det finns en mindre bro under den stora som man kan ta så man slipper bli nergasad. Eller ta gratisbåten från Sjöstan till söder. Jag och min familj har aldrig behövt en bil. I sällsynta fall hyr vi, om ett tungt, stort föremål måste transporteras. Att motionera är inte bara bra för ekonomin och miljön, också för välbefinnandet. På längre sträckor är tunnelbana/pendel/buss/båt och tåg alternativet. Flyg har alltid varit uteslutet.
Har själv investerat i både cyklar och elcyklar samt cykelvagn. MEN jag bor i Norrbotten på landsbygden, vilket innebär att cykel är i princip otänkbart vintertid.
Jag hoppas kunna köpa en liten elbil om några år för att fylla den luckan, ifall de går att få tag på till rimligt pris, och ifall det inte blir årslånga köer för att få någon överhuvudtaget när oljekrisen slår till på allvar.
Som alla säger så är det närförort som tar bilen in till jobbet. Där jag jobbar tar alla bilen ensam in till jobbet och betalar 20kr att parkera per dag.
barnföräldrarna blir hysteriska om någon ifrågasätter att ta bilen till jobbet. med deras livsstil om att åka och lämna vid trendiga dagis 10km från hemmet, köra den äldre till fotbollen, musikskolan och allt vad det är.
man kunde tro att det var förbjudet att använda dagis i samma område som huset är och låta barn ta bussen.
Undrar hur barnföräldrarna ska göra när priset på bränsle blir 20+ kr??
Trevligt med cykel som motion, cyklar 100-250 mil om året. Som transportmedel har man dock ingen större nytta av den om man bor på landet.
Också skogsägare
Bra blogg.
Jag är ute och cyklar jämt! Ibland med Cykel. 😉
Det du sade om backar är sant.
Vi i STH närförorter har oftast cykelavstånd till T bana där det oftast finns få bilparkeringsplatser. Om bara Cyklarna kunde få vara i fred!
Polisens hantering av cykelstölder kunde förbättras betydligt-en ide till företagare!
Bildsite med försvunna och upphittade Cyklar.
100 SEK per träff!
http://WWW.Stulenigen.se
Oppti
Såklart alla dagisföräldrar med flit vill ha det dagis som ligger långt ifrån.
Det är ju kul att vara stressad, sitta i köer osv – eller hur ?
Det är självklart inte så att det är sån dagisbrist att man får vara glad om man får dagis i samma ända av kommunen som man bor, och har man riktigt tur så ligger förskolan då på vägen till jobbet och inte 1 mil i motsatt riktning !?
Verkligheten ringde just – i stockholms förorter råder platsbrist på förskolorna, vissa kommuner har svårt att ens upfylla de lagstagade erbjudandena – och vissa familjer kan inte få ett dagis i närheten trots 1-2 års köande (från barnet föddes).
Själv tar jag som sagt inte bilen till vardagspendlingen, men jag har all förståelse för dom som måste göra det.
Sen ligger det förstås en del bekvämlighet inbakat i det. Ngt som förstså också mer och mer kommer ifrågasättas när kostnaden ökar, och/eller bekvämligheten avtar (fler köer).
Cykeln tycker jag dock inte är ett alternativ i många många fall. Lokaltrafiken är det som oftast är alternativet, om den går i tid iaf…
Men som sagt var och en får bestämma hur dom vill leva sina liv.
20kr/liter tror jag är ett mkt litet hinder för de flesta barnfamiljer. Möjligen får det fler att åka till infartsparkeringarna istället för hela vägen, eller byta bilen mot annat ngn dag i veckan. Betänk att många bara har 2-4 mil ToR – så en bränslekostnad per dag på 24-48 kr eller 40 – 80 kr (dvs en ökning på ca 320-640kr/mån ), även om det inte är "kul", troligen inte är en katastrof för de grupper som redan idag har råd att köra bil till jobbet. Förutsatt attt man resonerar just i pengar också – det är nog som sagt en hel del som inte gör den reflektionen dagligdags.
/K
Om man har <=10km enkel till jobbet finns det väldigt få ursäkter att inte cykla. Handikapp, psykiska eller fysiska defekter självklart! Och man saknar dusch på jobbet. Men sen är det ren och skär lathet. Ekonomiskt är det vinst varje dag. Bensin 0kr, Gymkort 0kr, SL-kort 0kr, Adrenalinkick 0kr, minskad sjukfrånvaro, minskad risk för hjärt- o kärlsjukdomar osv. En ny slang per år, 60kr. En punktering /år får man räkna med. Inte en enda cykel stulen på 15år.
Visst cykelbanorna är urusla i Fjollträsk. Köpenhamn och Malmö ligger ljusår före men att vara snabbast till jobbet är rent och gratis nöje!
VeloManiac
man blir gasad inne i stan av alla som åker bil 🙂
nackdel som hindrar mig. blir tåget/bussen.