Ljudet ni hör nu Àr hur en sten krossar ett rejÀlt vÀxthus och sÀtter igÄng en lavin av fallande glasskivor som krossar varenda tomat- eller gurkplanta inom synhÄll.
TÀnkte som landsbygdsboende bilist nÀmna nÄgra rader om cykeln som transportmedel.
Kan börja med att konstatera att nÀstan varenda gÄng jag sjÀlv tar cykel för nÄgot smÄÀrende nÄgra kilometer in till byn, sÄ Àr den institution jag tÀnkt besöka stÀngd. Provat med sÄvÀl banken, mataffÀren eller bygg/jÀrnaffÀren, stÀndigt med samma resultat. SvÄrt det dÀr med minnet och öppettider. Motion fÄr man iaf.
Samtidigt ser jag dagligen Àven hÀr pÄ landet förÀldrar som vÀljer att ta cykeln med sina barn till byn, Àven rutinmÀssigt och dagligen till och frÄn dagis trots frÄnvaron av cykelvÀgar. En viss övervikt kan man vÀl sÀga faller pÄ de som rÄkar bo nÄgorlunda plant i förhÄllande till byn och slipper 500m lÄnga backar. SÄdant gör iaf mig glad.
Vad som gör mig lite smĂ„ledsen Ă€r nĂ€r utprĂ€glade stadsbor, som bor extremt centralt i Stora Staden och alltid har klarat sig utan bil, helt plötsligt ger upp och köper en bil. En bil som sedan stĂ„r parkerad och oanvĂ€nd större delen av tiden. Statusen och driften att Ă€ga en bil bara för nĂ„gon enstaka resa ibland Ă€r tydligen större Ă€n kostnaden, Ă€ven nĂ€r man har all service inom gĂ„ngavstĂ„nd, och definitivt inom cykelavstĂ„nd med hyfsade cykelvĂ€gar. Ăven om inga svenska stĂ€der Ă€r Köpenhamn, dĂ€r man nu kommer uppföra sexfiliga cykelvĂ€gar för de lĂ€ngre pendlingsstrĂ€ckorna enligt bloggen Malmö-Lund pĂ„ cykel. För istĂ€llet för att motarbeta cyklandet sĂ„ försöker man i Danmark uppmuntra det. NĂ€r man ser att antalet cykeltransporter faller för strĂ€cker om 7-15 km, sĂ„ bygger man inte motorvĂ€gar, utan bĂ€ttre cykelleder…
Men hur Ă€r det med tyngre transporter? Ăven den lĂ€genhetsboende storstadsmĂ€nniskan vill ibland transportera nĂ„got större. Men det gĂ„r faktiskt utmĂ€rkt, det enda som saknas Ă€r viljan. Se t ex bloggen Ett liv utan bil och hur man kan transportera större saker, t ex skĂ„p.
Bilden hĂ€r ute till höger kommer frĂ„n ett pressmeddelande jag fick frĂ„n Cargobike, och illustrerar vad en modern flexibel cykel kan prestera. Nej, jag fick ingen ersĂ€ttning för att skriva detta, men det visar att det faktiskt existerar lösningar för den som inte bara vill vara som folk och upprepa mantrat “man klarar sig inte utan bil”. (Ja, ibland lönar det sig att bombardera mig med pressmeddelanden. En del har tur.)
Nu nÀr vi stÄr inför konsekvenserna av peak oil framöver, sÄ gÄr det iaf att lösa mycket av transporterna i staden ÀndÄ, och antagligen Àven pÄ landsbygden. För kollektivtrafiken börjar redan haverera, som Ànnu ett steg i vÄr tillvÀnjning av sammanfallande infrastruktur.
Medan biltrafiken Àr belagd med straffskatter, sÄ Àr kollektivtrafiken istÀllet belagd med en hÀvstÄng pÄ kommande prisuppgÄngar för elen och flytande drivmedel. Kollektivtrafiken Àr nÀmligen subventionerad av skattebetalarna, dÄ den inte kan bÀra sina egna kostander. En ökning av dieselpriset med 50% kan dÀrför innebÀra en dubbling av de synliga biljettpriserna, medan det för bilisten bara innebÀr en ökad kostnad om kanske 20% eftersom större delen av kostnaden för en bil per mil ligger utanför brÀnslet, dvs service, dÀck, vÀgskatt, vÀrdeminskning, rÀntor, parkering, försÀkring etc. SÄdant som i stort sett subventioneras via skattsedeln nÀr det gÀller kollektivtrafiken.
Absurt nog kan alltsÄ peak oil initialt gynna biltrafiken i förhÄllande till kollektivtrafiken. Speciellt som den redan har börjat haverera av okÀnda anledningar. TÀnk dÄ hur det blir nÀr just-in-time-samhÀllet havererar pÄ allvar pga peak oil framöver och reservdelsdepressionen sÀtter fart.
Men mellan allt det dÀr kryssar cyklarna, som i princip Àr helt oberoende av priset pÄ drivmedel.
Samtidigt Àr cykeln en livsstil. Kanske inte en livsstil som alla Àr beredda att leva. Man kanske kan sitta framför TV:n 10 minuter extra om man tar bilen istÀllet för cykeln.
25 kommentarer
Mycket intressant inlÀgg.
Ăger sjĂ€lv ingen bil, sĂ„lde kĂ€rran för nĂ„gra Ă„r sedan. Hela familjen cyklar!
Storhandla gör vi med cykelkÀrra dÀr bak. Döm om folks förvÄning nÀr de ser en hel familj komma med kÀrra och allt.
Vi hyr bil nÀr vi absolut mÄste, behovet att hyra varierar men det Àr i lÀngden billigare Àn att Àga en bil som bara stÄr och rostar (och gÄr sönder).
SÀkert nyttigt och bra med Cykel. MEN jag har varit bÄde brevbÀrare och infanterist pÄ cykelskytte. SÄnt sÀtter spÄr för livet!
DÀremot att en solig dag dra pÄ med Moggen i utgÄngen av en kurva med en fri rakstrÀcka framför sig! Aaah, mÄste upplevas!
hellbound
Det Ă€r en vanförestĂ€llning att innerstadsbor i Stockholm har bil och tar bilen till jobbet. Sanningen Ă€r nog precis tvĂ€rtom – att de flesta innerstadsbor inte anvĂ€nder bil, för den behövs knappt och Ă€r för dyr att parkera. BilanvĂ€ndare Ă€r frĂ€mst de som reser mycket i jobbet, har betald p-plats pĂ„ jobbet eller jobbar utanför city och sĂ„ att sĂ€ga reser i motsatt riktning mot de övriga.
Parkering i innerstan kostar frÄn 240 kr/dygn och ner till 80-100 ungefÀr. Biltullarna kostar 60-80 kr/dag om man reser frÄn förorten och in.
You do the math.
Stockholmare med bil Àr stressade smÄbarnsförÀldrar som bor i förort och som anvÀnder den i förorten för att hÀmta/lÀmna pÄ dagis, handla och fÄ vardagen att funka. Cykel Àr inte sÄ helgjutet dÀr som man skulle kunna tro.
Men visst finns det alternativ.
Ditt resonemang Cornu, om skillnaden mellan bil och kollektivtrafik vid peak oil, bygger ocksÄ pÄ en vanförestÀllning. NÀmligen den att bilÀgare Àr nÄgon slags homo economicus, som ser rationellt pÄ kostnaderna för att Àga och köra bil. TvÀrtom! Vanligt folk rÀknar inte pÄ vÀrdeminskning, försÀkring och slitage. Det Àr bara ekonomer och motorjournalister som gör. Vanligt folk rÀknar pÄ vad bensinen kostar. Det andra har de ju redan betalt.
MÄnga som slentrianmÀssigt har bil skulle kunna Äka kollektivt OCH taxi istÀllet. En ny bil kostar 4000-5000 kr/mÄnaden bara i vÀrdeminskning, dvs att den stÄr stilla. Det motsvarar 25-50 resor i mÄnaden med taxi. Dvs de flesta bilÀgare i stan skulle antagligen tjÀna pÄ att köpa mÄnadskort och sedan unna sig taxi nÀr timmen Àr trött, eller av andra skÀl vill slippa kollektivtrafiken.
Stockholm Àr tyvÀrr inte nÄgon speciellt bra cykelstad. Cykelbanorna Àr inte sammanhÀngande utan man mÄste ofta ut i trafiken och man fÄr rÀkna med att cykeln blir stulen eller sönderhoppad av slödder sÄ ofta att det bÀsta Àr en tung, begagnad hoj som ingen bryr sig om. Och det tar ju bort en del av glÀdjen att cykla.
Jag var i Köpenhamn nu i veckan och Äkte Àven lite regionaltÄg.
Blev glatt överraskad över att dom hade specialvagnar inredda med cykelstĂ€ll. Det var ganska sĂ„ mĂ„nga som hade sin cykel med sig. PĂ„ bĂ„de tunnelbanan och regionaltĂ„gen đ
SÄklart helt omöjligt med VÀsttrafik =/
LĂ€ste pĂ„ en löparblogg nyligen uttrycket "under milen vilar bilen". Catching! Man ska bara leva upp till det ocksĂ„….
Bland mina vÀnner Àr det nÀstan bara de som har barn som skaffar bil.
En hÀlsning frÄn Salt Lake City, Utah!
Vi, en familj med 3 smÄ barn, anses nÄgorlunda udda hÀr eftersom vi bara har en bil. Cykelbanorna hÀr bestÄr av utrymmet mellan trafikfilen och vÀgrenen och man fÄr helt enkelt infinna sig som ett av fordonen i trafiken.
En finurlig sak som hÀr Àr mer regel Àn undantag Àr att cyklarna kan enkelt transporteras med buss, som har en cykelstÀll pÄ framsidan. Det gÄr att göra mycket utan bil hÀr med, trots de relativt lÄnga bilanpassade avstÄnd, om viljan finns!
Jag jobbar sjĂ€lv pĂ„ overstock.com, en av mĂ„nga företag som försöker frĂ€mja alternativa fĂ€rdmedel: cyklar man till jobbet fĂ„r man $32.50 mer i lön som betalas varannan vecka đ Ă ker man buss, fĂ„r man mĂ„nadskortet betalt. SjĂ€lv njuter jag enormt av möjligheten att cykla kombinerat med den lĂ„nga sommaren och de fina bergsvyerna, att inte flera gör det beror nog pĂ„ den inlĂ€rda bilismen, billiga bilar och den billiga bensinen.
Tack för en toppen blogg! /Mr. Plainfield
Som student sÄ anvÀnder jag nÀstan bara cykel. Det Àr nÀr vintern sÀtter in som jag har hoppat in i bussen. DÄ det varit sÄ pass halt att det vore riskfyllt att cykla dessutom har jag inte haft vinterdÀck till cykeln. Jag trivs med cykeln mÄnga av mina kompisar Äker buss. PÄ den strÀckan de Äker sÄ Àr jag snabbare om vi startar samtidigt, men de fÄr ju oftast vÀnta sÄ jag sparar tid.
Det jobbigaste Àr nÀr jag ska Äka lÄnga strÀckor vilket jag gör ganska ofta dvs 40 mil och lÀngre. DÄ funkar det inte att ta cykeln om man vill ha helgen till att göra nÄgot annat. SÄ dÄ fÄr man ta tÄget. TyvÀrr vet man inte nÀr man kommer fram eller om man kommer fram. Evigt glad blir jag numer de gÄnger jag kommer fram i tid dÄ dessa gÄnger inte varit i majoritet i mitt tÄgÄkande under de tvÄ senaste Ären. DÄ har man ofta svurit och tÀnkt hur skönt det vore att ha en bil sÄ man visste att man kom fram i vettig tid istÀllet för att spendera tvÄ timmar pÄ en tÄgstation nÄgra ynka mil frÄn dÀr man börja, innan man kan fortsÀtta mot sitt mÄl.
Sen att det Àr sÄ fruktansvÀrt krÄngligt att ta med cykeln om man nu skulle vilja det gör det ju bara hela vÀrre. FrÄn stad A till stad B Àr det 2 lokala trafikbolag och SJ. Varje bolag har sina egna rutiner och helst vill SJ att man ska vara dÀr 30 min innan avgÄng för att sÀtta pÄ cykeln hur gör man dÄ om man har ett anslutande tÄg? Hur gör man utifall det blir busstransport istÀllet för tÄg? Synd att det ska vara sÄ krÄngligt.
Vet du hur det har gÄtt för det cykelkoncept som du visar en bild i frÄn. Jag sÄg nÀr upphovsmÀnnen var med pÄ "dragons den" och "drakarna" var inte nÄdiga mot den.
Jaha, dÄ var det dags igen. Tunnelbanekaos i FjolltrÀsk. Hundratusentals drabbade. MobstÀmmning.
Cyckel Àr mycket bra, dock gÄr smÀrtgrÀnsen för en normaltrÀnad vid ca 20-25 km enkel riktning, speciellt om man ska ha kÀrra osv. För lÀngre strÀckor Àr elcyckel ett alternativ, rÀckvidd ca 70-80 km pÄ en laddning och dÄ slipper man svettas i uppförsbackar och motvind.
http://static.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_klotet_100922043417.mp3
HÀr Àr alla ute och cyklar. Just nu pÄgÄr EU:s jÀttejippo "European Mobility Week" dÀr nÀstan 2000 stÀder gör allt för att folk ska Äka mindre bil. Klotet undersöker varför vissa stÀder lyckas sÄ oerhört mycket bÀttre Àn andra. Vad Àr det som gör att 60 procent av Amsterdamborna i stadskÀrnan cyklar till jobbet dagligen?
Om man vill leva sig in i peak oil och bor i Stockholm sÄ kan man ta sig hit: http://kartor.eniro.se/m/IFQrI
DÀr har man sparat en 4-filig vÀg som inte anvÀnds som anvÀnds som stor cykelvÀg/gÄngvÀg.
Jag cyklar ibland nÀr jag inte Äker elmoppe eller motorcykel.
Bil gillar jag inte att ta till jobbet (2 mil ToR) av flera anledningar – utan det gör jag bara om jag mĂ„ste (dvs har Ă€renden som krĂ€ver den efter/före).
Cykel Ă€r rĂ€tt opraktiskt dĂ„ jag fĂ„r sĂ€tta det ena barnet i barnstol (funkar troligen inte nĂ€sta Ă„r) och det andra pĂ„ sadeln och leda cykel till skola/dagis. Sen brukar jag ta tĂ„get till jobbet, och tĂ„g+cykel (utan barn eftersom sambon hĂ€mtar) hem, ibland varierar jag med cykel hela vĂ€gen (om jag orkar ta med ombyte osv)…
Vi fĂ„r se hur det blir nu i vinter dĂ„ elscootern fĂ„r vila (pga kyla och halka) – troligen fĂ„r jag ta till mer tid (det dubbla minst) och gĂ„ med barnen pĂ„ morgonen dĂ„ – ev ngn morgon kan man ta bilen till infartsparkeringen och tĂ„g sen – Ă€ven om jag helst skulle undvika det.
Visst kan man pina sig och cykla Ă„ret om, men jag tycker det Ă€r en pina – kyla + svett = otrevligt – och sen skall man duscha och byta om osv – krĂ„ngligt. De som ser det som en smidigt och rolig sak – varje dag – fine alla Ă€r vi olika…
I storstan (vilken jag bor utanför) förstĂ„r jag att fĂ„ cyklar, man gör det med risk för livet bokstavligen ! Massa trafik, stressade bilister, ont om utrymme…
En cykelkĂ€rra med barnen i innerstan vet jag itne om jag skulle utsĂ€tta dom för (med avgaser, olycksrisk osv) – i förorten Ă€r det lite lĂ€ttare (pga att cykelbanor oftast finns att tillgĂ„), men en cykelkĂ€rra klarar inte tvĂ„ barn i 6-10 Ă„rs Ă„ldern (javiss kan dom cykla sjĂ€lva- men dĂ„ finns det andra aspekter i det hela).
/K
HÄller med föregÄende skribenter om att myten att innerstadsbor fortfarande lever kvar. Inga av mina vÀnner som bor centralt i större stÀder har bil.
Jobbar man pÄ kontor sÄ behöver man sannolikt nÄnstans att byta om och duscha nÀr man kommer pÄ morgonen. Man Àr inte sÄ sugen pÄ att cykla och sen sitta svettig hela dagen i kostym. Finns det dusch sÄ Àr cykel (eller varför inte löpning). Bor man inom 2 mils avstÄnd sÄ Àr tidsskillnaden inte sÀrskilt stor. Duscha kan man ju lika gÀrna göra pÄ jobbet som hemma.
Idag var det stopp i tbanan, som nÀmts tidigare. SjÀlv susade jag fram i 25-30km/h pÄ cykel. Là à à NGA bilköer (Stockholmare frÄn nÀrförort tar bilen till jobbet om nu nÄgon missat det!) och en slingrande orm av mÀnniskor som GICK över Tranebergsbron. Vem vann tÀvlingen "snabbast till jobbet"? Gissa? Trodde inte jag skulle fÄ uppleva denna gratis adrenalinkick förrÀn i januari-februari. Nu blev det redan idag nÀr den första frostnatten varit. -25 grader i vintern kommer INTE att stoppa mig denna vintern. Sen ett tips till dagisförÀldrar, tidigare skjutsade jag 2 mindre barn med en XTRACYCLE (alt Kona ute, bigg surly dummy). Nu cyklar de sjÀlv. PÄ sÄ vis kan man hÄlla en ganska hög snitthastighet vidare till jobbet. Sinkar en med bara nÄgra fÄ minuter. LÄdcykel (3-hjul) funkar inte om man vill snitta 25.
Velomaniac
Jag bor i en nÀrförort i södra stockholm, hÀr gÄr det utmÀrkt att cykla, om man dÄ skall till stan eller till en annan förort. Ett knep att ta sig fram i stan Àr att ta vÀlja parallelgator istÀllet för huvudgator.
Det kan ocksÄ kÀnnas uppfriskande ibland att gÄ till/frÄn stan. Den enda trÄkiga passagen Àr skanstullsbron, men det finns en mindre bro under den stora som man kan ta sÄ man slipper bli nergasad. Eller ta gratisbÄten frÄn Sjöstan till söder. Jag och min familj har aldrig behövt en bil. I sÀllsynta fall hyr vi, om ett tungt, stort föremÄl mÄste transporteras. Att motionera Àr inte bara bra för ekonomin och miljön, ocksÄ för vÀlbefinnandet. PÄ lÀngre strÀckor Àr tunnelbana/pendel/buss/bÄt och tÄg alternativet. Flyg har alltid varit uteslutet.
Har sjÀlv investerat i bÄde cyklar och elcyklar samt cykelvagn. MEN jag bor i Norrbotten pÄ landsbygden, vilket innebÀr att cykel Àr i princip otÀnkbart vintertid.
Jag hoppas kunna köpa en liten elbil om nÄgra Är för att fylla den luckan, ifall de gÄr att fÄ tag pÄ till rimligt pris, och ifall det inte blir ÄrslÄnga köer för att fÄ nÄgon överhuvudtaget nÀr oljekrisen slÄr till pÄ allvar.
Som alla sÀger sÄ Àr det nÀrförort som tar bilen in till jobbet. DÀr jag jobbar tar alla bilen ensam in till jobbet och betalar 20kr att parkera per dag.
barnförÀldrarna blir hysteriska om nÄgon ifrÄgasÀtter att ta bilen till jobbet. med deras livsstil om att Äka och lÀmna vid trendiga dagis 10km frÄn hemmet, köra den Àldre till fotbollen, musikskolan och allt vad det Àr.
man kunde tro att det var förbjudet att anvÀnda dagis i samma omrÄde som huset Àr och lÄta barn ta bussen.
Undrar hur barnförÀldrarna ska göra nÀr priset pÄ brÀnsle blir 20+ kr??
Trevligt med cykel som motion, cyklar 100-250 mil om Äret. Som transportmedel har man dock ingen större nytta av den om man bor pÄ landet.
OcksÄ skogsÀgare
Bra blogg.
Jag Ă€r ute och cyklar jĂ€mt! Ibland med Cykel. đ
Det du sade om backar Àr sant.
Vi i STH nÀrförorter har oftast cykelavstÄnd till T bana dÀr det oftast finns fÄ bilparkeringsplatser. Om bara Cyklarna kunde fÄ vara i fred!
Polisens hantering av cykelstölder kunde förbÀttras betydligt-en ide till företagare!
Bildsite med försvunna och upphittade Cyklar.
100 SEK per trÀff!
http://WWW.Stulenigen.se
Oppti
SÄklart alla dagisförÀldrar med flit vill ha det dagis som ligger lÄngt ifrÄn.
Det Ă€r ju kul att vara stressad, sitta i köer osv – eller hur ?
Det Àr sjÀlvklart inte sÄ att det Àr sÄn dagisbrist att man fÄr vara glad om man fÄr dagis i samma Ànda av kommunen som man bor, och har man riktigt tur sÄ ligger förskolan dÄ pÄ vÀgen till jobbet och inte 1 mil i motsatt riktning !?
Verkligheten ringde just – i stockholms förorter rĂ„der platsbrist pĂ„ förskolorna, vissa kommuner har svĂ„rt att ens upfylla de lagstagade erbjudandena – och vissa familjer kan inte fĂ„ ett dagis i nĂ€rheten trots 1-2 Ă„rs köande (frĂ„n barnet föddes).
SjÀlv tar jag som sagt inte bilen till vardagspendlingen, men jag har all förstÄelse för dom som mÄste göra det.
Sen ligger det förstÄs en del bekvÀmlighet inbakat i det. Ngt som förstsÄ ocksÄ mer och mer kommer ifrÄgasÀttas nÀr kostnaden ökar, och/eller bekvÀmligheten avtar (fler köer).
Cykeln tycker jag dock inte Ă€r ett alternativ i mĂ„nga mĂ„nga fall. Lokaltrafiken Ă€r det som oftast Ă€r alternativet, om den gĂ„r i tid iaf…
Men som sagt var och en fÄr bestÀmma hur dom vill leva sina liv.
20kr/liter tror jag Ă€r ett mkt litet hinder för de flesta barnfamiljer. Möjligen fĂ„r det fler att Ă„ka till infartsparkeringarna istĂ€llet för hela vĂ€gen, eller byta bilen mot annat ngn dag i veckan. BetĂ€nk att mĂ„nga bara har 2-4 mil ToR – sĂ„ en brĂ€nslekostnad per dag pĂ„ 24-48 kr eller 40 – 80 kr (dvs en ökning pĂ„ ca 320-640kr/mĂ„n ), Ă€ven om det inte Ă€r "kul", troligen inte Ă€r en katastrof för de grupper som redan idag har rĂ„d att köra bil till jobbet. Förutsatt attt man resonerar just i pengar ocksĂ„ – det Ă€r nog som sagt en hel del som inte gör den reflektionen dagligdags.
/K
Om man har <=10km enkel till jobbet finns det vÀldigt fÄ ursÀkter att inte cykla. Handikapp, psykiska eller fysiska defekter sjÀlvklart! Och man saknar dusch pÄ jobbet. Men sen Àr det ren och skÀr lathet. Ekonomiskt Àr det vinst varje dag. Bensin 0kr, Gymkort 0kr, SL-kort 0kr, Adrenalinkick 0kr, minskad sjukfrÄnvaro, minskad risk för hjÀrt- o kÀrlsjukdomar osv. En ny slang per Är, 60kr. En punktering /Är fÄr man rÀkna med. Inte en enda cykel stulen pÄ 15Är.
Visst cykelbanorna Àr urusla i FjolltrÀsk. Köpenhamn och Malmö ligger ljusÄr före men att vara snabbast till jobbet Àr rent och gratis nöje!
VeloManiac
man blir gasad inne i stan av alla som Ă„ker bil đ
nackdel som hindrar mig. blir tÄget/bussen.