Det har gått inflation i antalet e-brev man får när man handlar något online, så till den grad att det nästan är enklare att handla i butik istället för att sortera bort alla e-brev som fyller inkorgen med olika uppdateringar och information från e-handelssajterna. En lösning är att skaffa en separat e-postadress för e-handel.
Mmm. |
Numera verkar normal gång för att handla online vara följande sekvens av e-post
1. Bekräfta din registrering av e-postadressen
2. Välkommen till butiken
3. Beställningsbekräftelse
4. Betalningsbekräftelse
5. Vi förbereder nu din order
6. Vi packar nu din beställning
7. Din beställning är nu packad
8. Din beställning är nu skickad
9. Din beställning är nu på väg
10. Din beställning är nu framme
11. Påminnelse om att hämta ut beställningen
12. Din beställning är nu uthämtad
13. Kvitto på köpet
14. Vad tyckte du om din e-handelsupplevelse
15. Du har inte svarat på vår enkät om din e-handelsupplevelse
16. Reklammail som du tackat nej till
17. Bekräftelse på att du avbeställt e-postreklamen
18. Du har inte svarat på vår enkät om din e-handelsupplevelse
Fler av dessa steg får man parallelt via SMS, t ex från Apple som i princip skickar vartenda steg till både sin mobil och din e-postadress. Har köpet dessutom skett via Klarna så skickar Klarna dessutom ut motsvarande för ett antal av dessa steg.
Att man dessutom har appar som Dina paket (Unifaun) eller Postnords app och hela tiden får notifikationer om försändelsernas status minskar inte överlastningen med onödig information.
Har man då 2-3 pågående onlineköp så blir det onekligen en hel del mail.
Lösningen är helt enkelt en separat e-postadress för e-handel, så man slipper få sin normala inbox nedlusad med ovanstående e-brev. Eller så handlar man helt enkelt i butik.
Någon borde göra en Dumtub-sketch i stil med om att handla i butik vore som att handla online. Antagligen är det redan gjort.
Alternativt så bantas ovanstående ner till
1. Beställningsbekräftelse och kvitto – samtidigt, ja det är radikalt
2. Din beställning är nu framme
I 1. skickas en länk med där den som mot förmodan vill se alla de andra stegen kan gå in bo butikens hemsida. Övriga steg kan skippas. Har man hämtat ut paketet så behövs exempelvis ingen e-post om att du har hämtat ut ditt paket. Det visste jag redan. Och alla övriga steg får man förutsätta ingår i begreppet “handla online”. Jag misstänker att butikerna på detta vis försöker behålla en top-of-mind och hela tiden synas i din inbox, eftersom du tackat nej till reklam. Nu är allt du ser BUTIKEN, BUTIKEN, BUTIKEN så fort du öppnar din e-postlåda. Utan att det rent formellt är reklam. Sedan kan man ju alltid råka skicka med information om förmånliga erbjudanden i varje e-post när man ändå är igång…
25 kommentarer
Det verkar i allmänhet finnas en inställning om att det måste förmedlas en massa information hela tiden, även om det i praktiken inte finns någon info att förmedla. Andra exempel som stör mig:
* Tåget står stilla ute i obygden och lokföraren ropar ut varannan minut att vi står stilla pga "stopp i signal" och att han inte vet något om orsaken eller när vi kan åka vidare. Nähe, men kan du då låta mig läsa/sova/jobba i fred och återkom när du vet något? Man måste ju spetsa öronen för varje utrop ifall det är något viktigt som sägs, men bara för att konstatera att det inte var det.
* Från ungarnas dagis och skolor skickas det ständigt ut pladdriga mail från lärare och rektor. Ofta med det intetsägande titeln "Viktig information till vårdnadshavare". När man sedan skummat det långrandiga mailet inser man att det återigen var lögn. Fanns inte den minsta information av vikt för min del.
Jag tror att detta informationsöverflöd till viss del beror på att en del människor kräver detta. De vill ständigt få veta att den som ansvarar för något inte vet något. Det är så klart dessa människor som ständigt hör av sig till skolor och företag och kräver mer information, vilket då även drabbar oss som inte vill ha denna intetsägande "information". Kanske är det läge att själv vara lika gnällig och berätta för rektorn att jag inte vill ha hennes veckomail där hon skriver att inget av vikt har inträffat.
Ja, dess mail från skolan är ett särskilt irritationsmoment faktiskt. Har hänt mer än en gång att jag missat information som faktiskt varit av vikt, typ skolan är stängd på fredag eller i morgon har vi utflykt så du måste skicka med mellanmål.
Problemet är att denna viktiga info kommer mitt i eller i slutet av en långrandig textmassa där ingenting berör mig, vilket gör det väldigt lätt att missa. Kommunicera gärna och påminn om viktiga händelser, men gör det på rätt sätt! Sätt informativa rubriker i mailen och fundera på vad som kan uteslutas från texten. Skriv inte om flera olika saker i samma mail!
Tja, detta var mitt eget pladdriga inlägg i frågan. Undrar om någon orkat läsa såhär långt 😉
* Mejl med interna nyheter (för oss som jobbar på större företag)
Någon annan som får mail från skola/förskola angående "Uppdatering angående corona" med en massa text som av allt att döma är en omformulering av föregående mail, men med exakt samma innehåll.
Om man använder gmail kan man skriva sin epost-adress som anvä[email protected] och sen sätta in ett filter som gör att alla mail som kommer till anvä[email protected] blir automatiskt markerade som lästa och filtrerade till en folder som förslagsvis kan heta e-handel. Då kan man gå in där när man behöver få information om sina e-handlade paket utan att för den skulle bli störd av alla mail som kommer in.
Jag kan inte riktigt hålla med om antalet email per köp det varierar ifrån 3 till 6 stycken (android).
Om man har mycket email som antaglingen Lars har så har man självklart flera email konton för olika saker.
Som normal person så ser jag inget större problem med detta om man inte tillhör lyxfälla gruppen 🙂
Jag har vanan att alltid säga upp mina streamingabonnemang så fort jag har betalat för en månad, för att slippa att det förnyas automatiskt när nuvarande period går ut (jag är en riktig periodare när det kommer till tex Netflix/Spotify etc). Detta förfarande genererar också en komisk mängd email: en hel hög med bekräftelser, välkomst, kvitto, bekräftelser, avsked/välkommen åter, kvitto på uppsägning etc. Dessutom betalar jag via PayPal som också glatt sätter igång och kvitterar och bekräftar allt jag gör.
Brukar istället lägga en återkommande påminnelse i kalendern ett par dagar innan perioden går ut. Då kan jag vänta med att ta ställning till om jag vill fortsätta abonnemanget (gör inget) eller avsluta och ta bort påminnelsen.
"Någon borde göra en Dumtub-sketch i stil med om att handla i butik vore som att handla online. Antagligen är det redan gjort."
Japp. BBC har gjort en rätt kull sketch på precis det temat https://www.youtube.com/watch?v=PrwQ-guwvfs
Tack.
Det känns som framtiden kommer bli mer och mer så här, med e-kronor, Apple pay och ID-handlingar överallt.
Skönt att man fortfarande slipper sånt när man semestrar i U-länder.
Inget Budbee/Aimee ute på landsbygden utanför Muteborg? Fantastiskt bra att slippa åka till något trött Domus med diskutabla öppettider för pakethantering och istället få skiten levererat på verandan a la USA.
Jo det finns det, över hela riket dessutom. Det kallas lantbrevbärare och har funnits i Sverige sedan 1877.
Dessutom kan såna mail ofta hamna i spam-lådan, vilken man bör kolla om tsunamin uteblir.
När alla mejlen gick ut kring GDPR för något år sedan så gjorde jag en insats med att klicka "avprenumerera" på vartenda email. Har sedan konsekvent gjort det för varje marknadsföringsmejl jag fått sedan dess. Det går rätt väl, får kanske 1-2 oönskade mejl per vecka nu. Har dock upplevt att flera företag har återgått till att skicka adresserad reklam, där jag får mer sådant än min sambo får – misstänker att det kan vara relaterat till mitt nekande av marknadsföringsmejl.
Nu vet jag inte hur det ser ut med apple produkter, men jag har löst det största problemet med olika regler där det mesta går in i mejlkorgar som inte skickar notifieringar.
Nåja, sist jag var på elgiganten och behövde fråga om hjälp så insisterade hon på att registrera mig och allt jag köpte inne i butiken vid en terminal så det var klart när man kom till kassan.
Jag försökte ju protestera men hon var så på att jag gav mig och uppgav mina uppgifter, antagligen för att säljaren ska få sin bonus eller nått. Men där kände kag att ska det bara såhär kan jag ju lika gärna handla online…
Jag blev såld när de nämnde att man då får digitala kvitton. Perfekt när min surface pro hamnade i en boot loop. Behövde bara gå in och visa legitimation och lämna in den på reparation.
Vi är ju alla skyldiga till informationsöverflödet, det börjar på skola dagis och även på personal/team möte på jobbet. Det är alltid några som efterfrågar mer information och det bestäms att mer frekventa mail ska skickas ut.
Har någon av er ställt er upp på ett föräldramöte och sagt rätt ut: NEJ SNÄLLA, INTE MER INFORMATION ENDAST VIKTIGA OM DET GÄLLER MITT BARN ELLER OM NÅGON RUTIN ÄNDRAS I SKOLAN, typ vi ska åka buss och alla barn ska ha kakor med sig!!!
Har någon här sagt ifrån? Inte jag iallafall utan hummat med den förälder som vill ha mer info.
Samma sak på arbetsplatsen, all vill ha mer info men sen hinner inte läsa eftersom de har så mycket att göra.
En enkel regel som alla företag borde följa är:
1. Om det skulle vara tillräckligt viktigt för att skickas som ett fysiskt brev (som kostar), skicka då ut ett mail.
2. Resten av informationen som följer mail nummer 1 skall finnas online under kundens konto på aktuell tjänst. Information om detta skall finnas tydligt angivet i mail nummer 1.
Outlook har en regelfunktion som funkar utmärkt, filtrera, flytta, kasta, vidarebefordra etc på avsändare, innehåll, subject etc…
Så går det när man anställer en massa informatörer i diverse verksamheter, deras arbete är ju att skapa en massa information.
+1 på denna
Beställde nyss fyra olika produkter från fyra olika leverantörer o telefonen har gått bananas hela dagen med olika aviseringar om minsta lilla. Bunta ihop allt i ett: bekräftelse & kvitto & vill du se var dina grejer är så klicka här.
Själv upplever jag att jag får kanske 3 mail per köp jag gör. Tycker det är bra att få orderbekräftelse, leveransbekräftelse med tracking, sen ett kvitto på det.
Angående appar/onlinehandlare som upprepat ber om ömdome, så brukar jag lämna ett sämre omdöme som säger att "dom vore bättre om dom slutade att spamma efter omdömen".
"Lösningen är helt enkelt en separat e-postadress för e-handel, så man slipper få sin normala inbox nedlusad med ovanstående e-brev. Eller så handlar man helt enkelt i butik."
Bra tanke där faktiskt, jag har en helt separat epostadress för företagsfakturor. Skulle lika väl kunna ha en epost för alla onlineköp. Gmail är för övrigt mkt bra på att "sortera" epost åt en, så man får alla meningslösa erbjudanden i en separat flik.
Jag kör med ett emailalias som vidarebefodrar in i min vanliga Gmail (med egen domän), sedan ett filter som lägger det i en egen katalog. Allt detta för att slippa logga in på olika konton.