Jaguar Land Rovers VD sade igår att den brittiske biltillverkaren har bildelar från Kina för ytterligare två veckors produktion, men sedan är det slut på produktionen om inte delar från Kina kommer in igen. I Kina ska deras fabrik klara en vecka när den öppnar igen. Jaguar Land Rover är inte den enda biltillverkaren som medgett problem på grund av coronavirusutbrottet i Kina. Lista nedan.
215 stycken Jaguar I-Pace registerades i Sverige 2019, i jämfärelse med Tesla Model X med 628 eller Tesla Model 3 med 4216 billar. |
Jaguar Land Rovers fabriker i Storbritannien kan alltså fortsätta köra i två veckor till innan man får slut på bildelar från Kina. Deras kinesiska bilfabrik väntas starta upp igen nästa vecka, och har då en veckas bildelar. Försäljningen i Kina ska också stannat på grund av coronavirusutbrottet rapporterar Autoblog.
Jaguar Land Rover med sina tre fabriker i Storbritannien är inte de enda som medger problem på grund av viruset. Indiska Tata klarar sig en bit in i mars.
Fiat Chrysler planerar att stänga ner sin fabrik i Serbien på grund av brist på reservdelar rapporterar CNBC.
Elbilen Nissan Leaf. 1630 nyregistreringar i Sverige förra året. |
BBC rapporterar att Nissan stänger ner en fabrik i Japan i två dagar på grund av brist på bildelar. Icke-länk på grund av EU:s länkskatt: www.bbc.com/news/business-51441344
Hyundai stänger ner fabriker i Sydkorea på grund av avsaknad av bildelar uppger New York Times.
Hyunndai Kona Electric. 659 nyregistreringar i Sverige 2019. |
Toyota uppger till Financial Times att de utvärderar alternativ och detaljgranskar och inventerar för att hitta vägar runt bildelsbristen. Även Honda ska ha stängt ner fabriker på grund av bildelsbrist uppger Industry Week.
Frågan är hur lång tid det tar innan de svenska fordonstillverkarna drabbas, då främst Volvo Car och Volvo Group, eller om dessa kör vidare rakt in i väggen utan att kommunicera eventuella problem i förväg. Och vad händer med de anställda när man stänger ner fabrikerna? Går de vidare med full lön?
15 kommentarer
Det kommer att ta lång tid att få igång produktionen. När fabrikerna startar i Kina behöver de delar från sina underleverantörer. Hur många kommer att ha problem med att nyckelpersonal avlidit? Hur lång tid tar det från att de faktiskt får igång produktionen till att komponenterna har levererats till de fabriker där de ska användas?
Precis, vi är bara i början på en brist av diverse varor som kommer att få efterdyningar under lång tid. Det blir värre innan det blir bättre. Just-in-time med ett fåtal leverantörer visar sin sämsta sida.
Det kanske inte verkar så allvarligt att man får brist på leksaker, mobiltelefoner, toalettpapper eller bensintankar, men om någon mer grundläggande del i en näringskedja stoppas får det stora konsekvenser som kan få större delar att kollapsa. Om det finns sådana beroende vet jag inte, eller vad det skulle kunna vara. Kanske mediciner, sällsynta metaller, grundläggande elektronikkomponenter eller kemikalier. Eller så blir den sammantagna effekten av många delar tillsammans en allmän nedåtgående spiral som får större delar att kollapsa. En svart svan som långsamt lyfter.
Just mediciner känns ju lite allvarligt om de börjar ta slut.
OM detta är döden för just-in-time-leveranser som modernt default så blir väl den logiska konklusionen att vi när influensasäsongen är över och sedan i vår-sommar-höst får se ett enormt uppsving av beställningar inför framtida neo-lagerhållning över alla industrier.
Det i sig kommer att ge ett enormt uppsving för alla former av inköpsindex och leveransföretag (varorna måste ju trots allt fortfarande fraktas på det ena eller andra sättet.
Och sedan lagom till presidentvalet i USA i november så har vi den största börshaussen och ekonomiska uppgången i modern tid. Trump blir inte bara omvald – han blir dessutom den första president som vinner i alla 50 delstaterna. Reagan vann i 49 av 50 som bäst.
Ni hörde det först här! 😉
Varför skulle de inte få full lön?
Man kan ju aktivera liknande krisavtal som förra gången, avtal om korttidsarbete, dvs 80% av arbetstid mot 90% av lön och fortsatta 100% pensionsinbetalningar.
Mindre krångel för företaget som slipper säga upp via arbetsbrist om dippen i efterfrågan bara är tillfällig. SSAB gjorde exakt detta i höstas. Det känns som om detta blir en vanligare och vanligare modell framöver.
"80% av arbetstid mot 90% av lön och fortsatta 100% pensionsinbetalningar" – låter precis som möjligheten för oss på jobbet att från 55 års ålder gå ner till 80% tid, 90% lön och 100% pensionsavsättningar.
Det är en vanlig modell, används även vid tillfälliga kriser och kan mycket väl typiskt användas vid leverantörsstrul av den typen vi kanske ser nu.
Jag tänker att när väl produktionen kommer igång igen som kommer priset på flygfrakt från Kina att explodera för att få delarna snabbt nog. Två veckors leverans över haven lär inte vara så intressant när fabrikerna står stilla.
Undrar om sjukvårdsmaterial blir ett problem. Det blev ju inställda operationer trots noll reell brist efter upphandling och nytt företag. Nu när det antagligen blir en riktig brist på vissa saker hoppas jag lagren är större.
I Tyskland har man ett smart system. Arbetsgivaren kan välja att permitera anställda. Dessa är då anställda men arbetar inte. De får en reducerad lön och kan åläggas att delta i utbildning och liknande den tid som de skulle arbetat. Jag tror att staten ger någon sorts bidrag till arbetsgivaren.
I Sverige är man antingen anställd eller arbetslös. Istället för att bli permiterad blir man uppsagd.
jag har också läst detta och jag måste säga att det måste var ett bättre system än sveriges system
Det stämmer inte. Se ovan "80/90/100"-modell, som t ex SSAB använt sig av, och liknande var också inte helt ovanligt under finanskrisens år.
Detta går alltså att förhandla fram lokalt vilket skett på flera företag.
Eller läs mer här från Teknikföretagen. Eller sök på "statligt stöd vid korttidsarbete" för mer info om vad som gäller och vilka förändringar som föreslås.
Det finns flera fordonstillverkare som medvetet har olika supply chains beroende på var fordonen produceras och alternativa parallella leverantörer. Ingen anledning att blåsa upp detta.
De som inte kan få producerat och sålt under en period gynnar andra som har haft ett bättre strategiskt upplägg som då säljer mer.
Dessutom kan ni räkna med att Vietnam, Filippinerna, Malaysia, Indonesien, Indien mfl. redan är igång för att flytta fram sina positioner när Kina tacklar av lite.
Någon som tror på förbud mot djur/matmarknader i Kina efter detta eller åtminstone väldigt reglerade sådana?
Det får vi verkligen hoppas ^^