Utan någon startleverans av några väsentliga elbilsmodeller i december, blir månadens nybilsregistreringar representativ för hur elbilsförsäljningen kan se ut i Sverige utan klumparna av förstaleveranser. Det finns ett bilmärke som stod för 65% av elbilsförsäljningen i december och 40% under året.
Mercedes EQ lyser med sin frånvaro |
Flera nya elbilar har lanserats under året, och fått sin initiala stora tillströmning av första leveranser utifrån förbeställningar, t ex Tesla Model 3 och Audi E-Tron, eller Mercedes EQ. Såväl Audi, som Mercedes och Jaguar kör också hårt med reklamkampanjer, men elbilsköparna har minst sagt varit ljumma i kundtillströmningen.
Istället finns det ett märke som fortfarande totalt dominerar elbilsmarknaden och tar första, andra och tredje platsen.
Nyregistrerade rena elbilar i december 2019. |
Första, andra och tredjeplatsen för nyregistreringar under december togs alltså av Tesla, där även den dyraste modellen Model X säljer mer än något annat märkes elbilar.
På fjärde plats hittar Hyundai Kona, som är den nya generationens elbilar med full räckvidd.
Sedan kommer förra generationens elbilar med kortare räckvidd, men som duger utmärkt för normalbilisten och pendlingsbilisten, dvs BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf och Hyundai Ioniq.
Jaguar I-Pace. |
Först därefter kommer Audi e-Tron, som säljer en tredjedel mot den konkurrerande modellen Tesla Model X, men åtminstone fyra gånger så mycket som den andre konkurrenten i segemntet, Jaguar I-Pace.
Övriga elbilsmodeller verkar uppenbarligen ha svårt att nå några volymer.
Det är tydligt att marknaden gjort en analys att Tesla erbjuder som ren elbilstillverkare något som de andra biltillverkarna inte gör, och det räcker inte att bara släppa en elbil för etablerade bolag som Volkswagen/Audi.
Sett till elbilar registrerade för helåret ser det lite annorlunda ut, i och med försäljningen av förbokade bilar. Audi E-tron nådde i och med detta lite drygt försäljningen för Tesla Model X. Därtill är Renault Zoe och Nissan Leaf större än Tesla Model S. På helåret fick Tesla 40% av elbilsförsäljningen.
Nyregistrerade elbilar 2019. |
Även Kia Niro skrällde till i och med förbokningarna, men Mercedes EQ verkar inte trots reklamen blivit någon större succé.
Att släppa en elbil är inte en självklar försäljningsuccé, även om det ser ut att bli en rusning initialt som i fallet Nia Niro, men det är inte samma sak som långsiktig försäljning vilket december månad skvallrar om. Sedan kan tillgången till batterier störa möjligheten av leveranser, som istället kan ske klumpvis.
Oavsett kan man konstatera att Tesla Model 3 är ohotad ledande elbil under 2019, både för helåret och i december. För svensk del kan Polestar 2 bli en seriös konkurrent, vilket blir intressant att se framåt sommaren när den ska börja levereras. En god vän som ska stå på ca plats 500 i kön har sin preliminära leverans i juni, så det finns åtminstone en del bilar beställda redan. Internationellt är det dock inte säkert att Polestar blir samma succé.
16 kommentarer
Niro hade säkert legat bättre till ifall de kunnat möta efterfrågan. En av få nya bilar som ökade i värde efter köp, vill jag minnas jag läst. Audi krängs på förmånlig leasing, kanske ett försök till att bättra märkets utsläpp. Blir intressant hur det går för Polestar 2. Jag tror på en succé ifall de bara lyckas leverera i tid och tillräckligt många.
Var tvungen att kontrollera med blocket. Niro verkar ha varit en lysande affär, som sagt de kunde inte möta efterfrågan varav syrran Kona sålde bättre i slutet av året.
Du får göra samma koll i Januari också.
Rykten gör gällande att flera tillverkare har hållit på leveransen av elbil till -20 för att klara EUs hårdare miljökrav
Precis som jag skrev ovan om Audi e-tron, resten lämnas som en övning. Krävs inte så mycket för att pussla ihop ett pussel med två bitar.
Det är ju intressant. Elbilar i små volymer är bara ett sätt för VW att klara av lagstiftningen. Inte något man egentligen vill göra. Stärker ju min tes ifrån tidigare analysförsök kring bilmarknaden. Befintliga biltillverkare satsar bara halvhjärtat och kommer inte stå sig i konkurrensen.
@Cornu, du har fel. Se nedan. Det de vill är att tjäna pengar.
Böterna blir ju rätt höga under närmaste åren. Alla utom Tesla har nog förskjutit så många leveranser de kan till 2020.
Även Tesla tjänar ju mycket de kommande åren när FCA egentligen bekostar hela Giga Berlin för att slippa böter.
Allvarligt tror jag att de (Audi, Mercedes) förlorar pengar på sina elbilar i detta nu. Tyskarna är efter och har inga konkurenskraftiga alternativ till Tesla likt Kia/Hyuandai. Bra för Volvo. Sen är jag inte dum nog, utan jag förstår att Tesla 3 är bästa alternativet just nu ifall man har råd. Säkert nåt år till.
Vet att det kommer registreras betydligt fler e-tron första månaderna 2020.
Anledningen är att Audi vill minska de skyhöga straffavgifterna om för stor del av flottan 2020 består av fossilbilar.
Enbart i min stad med mindre än 100000 inv. såldes mer än 40 på två veckor.
Precis så. Ska man tjäna pengar på törstande modeller med höga marginaler så blir detta utkomsten. Väldigt genomskinligt, ifall man förstår de straffavgifter som gäller. Audi förlorar troligen pengar där, men det är småpengar i sammanhanget.
Som sammanfattning. VW inser att elbilar är vägen framåt men de ligger några/nåt år efter deras nya konkurrenter ifrån Korea och delvis Japan. Men framförallt ifrån USA och Tesla. EU och Tyskland har tröttnat i och med dieselgate och den allmäna optinionen. De tyska billverkarna har en stor uns av panik i och med nya utsläppskrav och straffavgifter. Resultatet är av vad de lyckas förmå i elbilsväg är inte särskilt imponerande, då de inte "riktigt" står sig i konkurrensen. De säljer med förlust på gungorna med i det stora hela har de inte mycket val, då vi har utsläppsavgifter och en framtid de antagligen inte förutsätt.
Tesla har ju en tendens att leverera väldigt många bilar inför slutet av kvartalet. Möjligen skulle en kvartalsvis jämförelse ge en mer representativ bild.
Vem vill inte frisera siffrorna ifall det ät möjligt?
Inlägget tidigare idag handlade om marginaler för bilhandlare. Misstänker marginalen för en volymbil ligger runt 10-12% innan prut/avtal.ibland säljs bilar med negativ marginal. Bilförsäjningen är liksom inte den stora inkomstkällan utan det står verkstaden för. Blir en omställning iom elbilar. Själv så blev jag blåst på min senaste kundservice, inspektion o kupéfilter 2200kr! För elbilen, p g a eget slarv med "fri service" med villkor.
Undrar f ö när Tesla skruvar upp SUC priserna rejält 5-7kr/kWh känns mer rimligt.
Plockade ut en Passat GTE i januari och den är en riktigt fin kombination. Jag har kört 115 mil nu och gjort av med 1/3 av bensintanken, även om den bara kommer 5 mil på el. Gillar den skarpt.
Tesla gör fantastiska bilar men med stor hund och kravet att kunna dra släp, kombinerat med endast 230V-laddning gör att Tesla går bort.
Funkar utmärkt att ladda GTE:n med 230V 1-fas.