Elbilstillverkaren Tesla meddelade igår att man tar in två till 2.3 miljarder USD i en nyemisison av aktier och konvertibler. Aktien steg på beskedet och slutade dagen på +4.31%.
Tesla Model P3 Long Range. |
Nyemissionen ska omfatta 650 MUSD i vanliga Tesla-aktier och 1 350 MUSD i ett konvertibellån, dvs obligationer som kan konverteras till aktier. Garanterna i nyemissionen har därtill en option på ytterligare 15% av vardera aktier eller konvertibler, vilket möjliggör en total nyemission på 2 300 MUSD. Det senare kan antagligen ses som att garanterna ska garanteras att få tilldelning av aktier eller konvertibler om nyemissionen blir fulltecknad.
Detaljer kring emissionskurser och ränta på konvertiblerna fastställs längre fram och anges ej i Teslas pressmeddelande, utan hittas rimligtvis i kommande prospekt.
5-minuterschart Tesla. |
Marknaden tog emot beskedet om nyemissionen positivt, och aktien stängde gårdagens handel på +4.31%. Kapitaltillskottet bör säkerställa bolagets verksamhet och expansion för lång tid framöver. Själva vitsen med att vara på börsen är just tillgång till kapital vid finansieringsbehov, vilket gör det lätt skrattretande med snack om “konkurs i Tesla”. Verksamheter som har vinden i ryggen och starka varumärken har sällan problem att attrahera kapital. Svårare är det när marknadsläget går emot ett bolag, t ex på annat håll aktuella Oscar Properties, för att ta ett exempel som också skrivs om på bloggen.
Pengarna ska användas för att stärka bolagets balansräkning (=lösa skulder) och ospecificerad utveckling av bolagets verksamhet.
2.3 miljarder USD motsvarar i skrivande stund 22 miljarder kronor.
Med tanke på kommande konjunkturförsvagning är nyemissionen förstås mycket lämplig medan marknadens aktörer fortfarande är höga på att börsen ligger på eller nära all time high, och gör att bolaget kan anpassa sig för de sämre marknadsförutsättningar en konjunktursvängning kommer innebära.
Jag har inga aktier och har aldrig haft aktier i Tesla, och har vid nuvarande värdering inget intresse av att skaffa aktier i bolaget.
25 kommentarer
Tesla -27% sedan årsskiftet vilket är 44 procentenheter lägre än DJ. På tre år är Tesla +1%, DJ +42%. General Motors har varit en mycket bättre investering än Tesla på tre år, +20%.
Inlägget handlar väl om kvaliteten i bolaget och inte hur mycket dollares man kan tjäna på att köpa aktier i det? Enligt den gamla devisen "Don't confuse a good company with a good stock".
Man kan hitta en mängd tidsrymder i olika aktiers utvecklingskurvor som bekräftar ens inneboende pessimism eller optimism.
Ja, som investering tämligen risig och riskfylld. Men notera gärna att herr Musk ångrat att han tog bolaget till börsen. Man kan fråga sig hur mycket finansiering man kunde dragit in som privat bolag utan planer på börsintroduktion — det är svårt att både ha kakan (tillgång till mycket kapital) och äta den (kunna sköta bolaget som en autist och inte bry sig om vad andra tycker).
Det där är bara BS från Elon, utan börsens aktieägare skulle inte Tesla existera. Eller möjligen vara ett litet anonymt okänt småbolag.
Ja, så tycker jag också. Musk är således inte särskilt lämplig som VD, men kan säkert vara bra COO eller CTO. VD i publikt bolag har andra krav än privata. Musk tycker jag inte klarar av detta, därav den höga risken i bolaget.
Samtidigt förstås intressant med nån som målmedvetet pushar gränserna, det kan ha ett egenvärde i sig antingen för Tesla eller för konkurrenterna.
Tesla kan också vara en investering med låg risk jämfört med andra. Det beror helt på hur Tesla lyckas med sin affärsplan.
Lyckas de lika bra med del 2 som de lyckades med del 1 så blir många andra investeringar oerhört riskfyllda. Del 2 innebär ett autonomt Tesla Network. Det hotar att på kort tid förinta 90% av vår existerande bil och transportindustri. Världens vanligaste yrke försvinner också. Vi har aldrig varit med om att en så stor ekonomisk omställning som sker så snabbt.
Att äga Tesla-aktier är lite som att blanka resten av bilindustrin med 10 ggr hävstång.
Svårigheterna kommer när man ljuger inför sina nyemissioner.
Väntar fortfarande på batteryswap, solar shingles, powerwall, allting solarcity, Tesla semi, coast to coast FSD, summon mode, 35k model 3.
Men antar att det är robo-taxi network man kommer tjäna alla pengar på nu
35k M3 har uppnåtts. Var så få som ville ha den dock, så nu har man slutat sälja den.
Man erbjuder en mjukvarulåst SR som man förlorar pengar på och gör allt för att inte sälja, 'available as an off the menu item'
Vad jag vet har inga SR levererats utan dom som fått en leveras är dom som blivit övertalade till en SR+ uppgradering
Battery swap är testat och var oattraktivt så det drogs tillbaka. Powerwall har gått på sparlåga på grund av batteribrist, Tesla har prioriterat Model 3.
Men man fick ändå ett par hundra MSUD i subventioner för battery swap.
Tesla säger att panasonic inte kan leverera nog med batterier, panasonic säger att man inte vill investera i GF eftersom tesla inte köper nog och lever upp till purchase agreeemtents.
Tesla guidade för produktion på 90-100k bilar i Q2, om det visar sig att man bara skulle göra 60-70k bilar borde man ha kapacitet för en massa powerwalls?
Eller så har man lansera en produkt som inte går att sälja p.g.a för höga batterikostnader och vväntar på att produktionskostnaden för batterier ska sjunka
Problemet är nog mer Model3 isf, den är lite liten och sen en sedan som ju få egentligen vill ha i klassen. Sen kommer ju slut på vissa subventioner också spela in. Likaså valet 2020 men lokalt driver många myndigheter elbilar.
Tesla ljuger inte. Det är omöjligt att exakt förutsäga accelererande teknikskiften, det är för många variabler. Det finns inga andra företag som utvecklar så mycket nydanande teknik och omedelbart sätter den i produktion som Tesla gör.
Battery swap visade sig vara onödigt eftersom teslaägare tyckte att superchargernätverket var tillräckligt vid långa resor.
Power wall finns att köpa sedan länge men efterfrågan är stor så leveranstiderna är också långa.
Solar shingles kommer framöver. Att introducera en helt ny form av tak på marknaden visade sig ta tid eftersom Tesla vill kunna ge 30 års garanti och det krävs mängder med även statliga tester.
Solar city har varit underprioriterat en längre tid men Tesla satte precis skräck i konkurrenter genom att helt ta bort försäljningsnätverket och samtidigt sänka priset långt under konkurrenterna.
Coast to coast FSD skulle Tesla kunna göra nu om de valde att lägga resurser på att åstadkomma just den sträckan. Lyckligtvis har Tesla mognat som bolag och de lägger istället resurna på att generellt öka tillförlitligt istället för att göra meningslös PR. Det kommer senare. Hela FSD-projektet försenades 2-3 år efter att Tesla övergav Mobileye och istället valde att utveckla sitt eget chip. I det långa loppet kommer Tesla nå tillförlitligare och effektivare FSD tidigare tack vare det beslutet.
Summon mode finns redan i begränsad form och med nya FSD-processorn kommer det förbättras markant närmaste året.
35k M3 finns i USA när man beställer via telefon eller i butik. I Sverige har vi bara SR+ hittills men de flesta kunder väljer ändå SR+ så det är en ickefråga. De SR och SR+ som finns att köpa nu har avsevärt mycket bättre utrustningsnivå än vad Tesla utlovade från början.
Upp 4% på nyemisson. Vansinne!
vilket gör det lätt skrattretande med snack om "konkurs i Tesla"
Företag kan få akuta problem som man inte kan klara av. Lägg därtill att mycket av bolaget hänger på en person som är villig att ta mycket höga risker. Sker något där så kan verksamheten implodera mycket snabbt.
De som kanske orar lite är att Tesla kommer att möta konkurrens från fler traditionella biltillverkare som kommer med bilar i samma segment. Dessutom måste Tesla komma med en uppdaterad Model S som har hängt med ett tag nu.
Lite utmaningar, men det vore kul om de lyckas vända till vinst inom några år.
Det kommer ingen meningsfull konkurrens närmaste åren. Andra tillverkares satsningar på batteritillverkning är tyvärr alldeles för begränsade.
Tjänar Tesla pengar på någonting annat än investerare? Jag såg en ingenjör på Youtube som drev ett företag som demonterade och analyserade bilar för att föreslå effektiviseringar för tillverkaren. Jag tror att det var ett främre hjulhus han jämförde på Tesla och Chevrolet. Chevan hade en pressad plåt som punktsvetsats på plats av robotar medan Tesla hade 8 plåtar som migsvetsats av en människa på plats i bilen.
Missförstå mig rätt jag är intresserad av bilar och teknik och tycker att Tesla bygger väldigt häftiga bilar. Men företaget känns som något av ett pyramidspel…
Tesla tjänar ungefär lika mycket pengar som Volvo Cars i år med liknande omsättning och marginaler. Däremot växer Tesla mycket snabbare än Volvo och de investerar hela tiden i högre kapacitet. Tesla liknar mer ett tech-bolag. Bästa jämförelsen är Amazon och de är kanske också en inspirationskälla för de som driver Tesla. Amazon har bevisat att det går att vara i "startup mode" långt mycket längre än vad som förr ansågs vara möjligt.
Vad hette den youtubekanalen?
Pengarna räcker i ca 6 mån, 9 mån om man inför omedelbara mycket skarpa sparåtgärder. Detta inräknat betalning av novemberkonvertibeln. Det signifikanta är att Musk visade att han fortfarande kan resa kapital, något som har ifrågasatts efter de två senaste ej fulltecknade lånerundorna i spaceX. Mitt tips är Miss på Q2 delieveries som kommer in lite över Q1 samt större miss på Q3 + Q4, förväntar mig att man åter står med tiggarmössan i hand senast Q1 2020.
Tesla har tagit in pengar för att accelerera utveckling. Det behövs inga sparåtgärder förutom de som Tesla redan har infört. Man hade en kassa på 20 miljarder sek,tog in 20 miljarder och får dessutom 20 miljarder till från Fiat framöver. Ingen fara alls.
Leveranser i Q2 kan mycket väl bli en miss men Tesla har alltid överambitiösa mål så det är inget nytt.
Teslas förlust i Q1 berodde på framförallt tre saker. Man hade flyttat fram leveranser till Q4 2018 för att utnyttja skattesubventioner i USA fullt ut. Man fyllde leveransapparaten med fler icke levererade bilar pga internationella leveranser påbörjades av M3. Man byggde om linorna som bygger MS+MX för att kunna producera uppdaterade varianter.
I Q2 kommer man fortsätta att fylla leveransapparaten med icke levererade bilar så det blir förlust även i Q2. Detta gör man för att få jämnare leveranser framöver vilket också kommer skapa jämnare vinst.
Q3 och Q4 kommer troligen gå med vinst.
"Kapitaltillskottet bör säkerställa bolagets verksamhet och expansion för lång tid framöver"
Det är väl ungefär det de bränner på 2-3 kvartal.
När jag första gången hörde om den kördata som tesla samlar in så köpte jag aktier!
Dagens biltillverkning är bara ett försteg till den egentliga produkten.