Ukraina och Ungern är överens om ett avtal för minoritetsrättigheter och Ungern öppnar därmed för ett ukrainskt EU-medlemskap. En rådgivare till den ryska regimens fossilbolag Rosneft säger att Ryssland kommer vara i krig i flera decennier framöver och kommer ha minst två generationer i konstant krig och behöver omforma samhället till detta jihad mot det förtappade Väst.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Efter tre veckors förhandlingar är Ukraina och Ungern överens om minoritetsrättigheter för de etniska ungrarna i främst Transkarpatien skriver Politico.
Det avser språkliga, kulturella, politiska och utbildningsmässiga rättigheter.
Ungerns nye premiärminister Magyar öppnar därmed för ett ukrainskt medlemskap i EU givet att man avverkar de 33 punkterna i EU-förhandlingar, men säger att Ungern i så fall kommer hålla en folkomröstning i frågan.
Avtalet är inte bekräftat av Ukraina skriver Poliltico, men skriver att EU-förhandlingarna med både Ukraina och Moldavien nu går vidare till nästa steg.
KOMMENTAR
Ungerns avsatte despot Orban har inte lyckats nå framsteg på tio år, vilket visar hur enkelt saker är om man sätter sig ner vid ett bord i positiv samarbetsanda. Tänk om Ryssland skulle gjort liknande gällande påstådda ryska minoriteters rättigheter i Ukraina för 20 år sedan, istället för att komma med krav, köra mobbartaktik, försöka ta makten i landet genom mutor och sedan när det inte fungerade starta ett krig 2014 och fullskaligr ockupationskrig 2022? Men nä, Ryssland valde att uppföra sig som en femåring i sandlådan och kommer fortsätta göra det.

På Putins ekonomiska propagandaforum sade en senior rådgivare till ryska statliga fossilbolaget Rosneft att Ryssland kommer befinna sig i krig i decennier framöver och behöver omforma ekonomi och samhälle till detta faktum och att flera generationer av ryssar enbart kommer vara i krig.
KOMMENTAR
I praktiken utropar man ett jihad mot det förtappade Gayropa och Väst, vilket olika rövhattregimer i Mellanöstern tidigare försökt sig på, vilket är ett effektivt sätt att stoppa all utveckling, framgång och välstånd.
Utspelet är ärligt och bekräftar det bloggaren och många andra påtalat i flera decennier, dvs att Ryssland bara är intresserade av krig och eventuell vapenvila i Urkaina bara är en tillfällig paus inför nästa krig oavsett vad den ryska regimen försöker hävda. Ryssland är en permanent aggressiv fiende och granne till Sverige, EU och Nato, och vi måste permanent ställa in oss på detta och inte bli ilurade “eviga freden” igen.
Ryssarna, Ryssland, Moskva och Kreml ser sig som Guds givna folk, satta att stå för Sanningen (TM) och att härska över världen, från Lissabon till Alaska. Och det kommer gå ungefär lika bra för dem som för talibanerna, som man numera för övrigt ser sig som allierade numera. Vilket är passande, d man ideologiskt står varandra väldigt nära, fundamentalister som fundamentalister.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

13:12 Ryska förluster igår räknades samman av Ukrainas generalstab till massiva 1 300 manskapsförluster, massiva 75 artilleripjäser, massiva 396 transportfordon, fyra ovanliga salvpjäser, tre enheter särskild utrustning och låga sju pansarfordon varav fyra stridsvagnar.
13:13 Inte bara Putinhyllande* fd SD-riksdagsledamöter påträffas med kokain i bilen, utan tjeckiska poilsen har nu konstaterat att en rysk patriark i den ryska FSB-fronten och falska ortodoxa kyrkan hade kokain i bilen. Prästen släpptes dock i väntan på utredning och flydde till Ryssland.
Den ryska falska ortodoxa kyrkan är en ren FSB-front och grunden till Putins makt var att FSB tog kontrollen över knarkhandeln i Sankt Petersburg på 90-talet, så ingen är förvånad.
*Från SD sparkade Elsa Widding och därmed även hennes parti och andra nyanslutna för narkotikabrott misstänkta avhoppare från SD driver öppet svart på vitt via tal och motioner en putinistisk linje i Sveriges riksdag.
16:15 Ukraina har träffat en rysk patrullbåt utanför Krym med en attackdrönare – förmodligen är patrullbåten en totalförlust med tanke på de ca 100 kg stridsspets som det är i dessa attackdröanre. Även en SA-22 Greyhopund närskyddsluftvärn slogs ut och klarade inte ens av att skydda sig själv.

16:18 Årets värnpliktsutbildningskull hade sin militära utryckning i civila kläder på P 4 Skaraborgs regemente idag, och i talen under ceremonin påmindes det upprepade gånger om allvarstiderna och uttryckligen kriget i Ukraina, där man under slutövningen under Aurora 26 även övade mot ukrainska drönarförband med enligt uppgift “okej resultat, men utrymme för förbättringar”. Medlemskapet i vår allians Nato underströks, liksom att värnpliktskullen löst sina uppgifter i övningar i Boden, Finland nära ryska gränsen såväl som i söder, och att man återigen utbildat Sveriges vassaste pansarförband i och med att man kunde besegra både bodensare i -35ºC och finnar på deras hemmaplan inklusive under förbandets mest avancerade Natoövning någonsin på Cold Response i vintras, och visa framfötterna mot Södra Skånska på deras hemmaplan.
Intressant var också att det låter som planerad krigsuppgift för 4:e brigaden är just rysk-finska gränsen, även om Skaraborgsbrigaden traditionellt varit “ÖB:s klubba” att sätta in där den behövs. Sjunde brigaden från Skåne ska som bekant till Lettland, där man också har en stående bataljon halva året omlott med dansken, och de skånska värnpliktiga övade också framgruppering till just Lettland under sin slutövning.
Skaraborgs regemente konstaterade också stolt att man – om bloggaren inte hörde och minns fel – rekryterat hela 364 av årets värnpliktiga till anställning i brigadens stående förband och dessa återkommer till regementet efter sommaren (iofs en andel T-soldater, dvs inte heltid), vilket torde vara runt 40% av utbildningskullen. Kanske kan man då tycka att det lämnas luckor i värnpliktsbataljonerna, men man ska komma ihåg att de som avrustat från anställd bataljon kan krigsplaceras på de vakanser som lämnades av den nya kullen när de tar anställning och de bataljonerna blir en mix av värnpliktsutbildade och tidigare yrkessoldater, som ju förblir värnpliktiga att krigsplaceras.
Ska man återkomma till allvarstiden så nämndes att man tyvärr kan samlas igen snart under skarp mobilsering och att storkriget kan vara närmare än vi tror.
Arvet förpliktar.
Fototillstånd gällde för gäster och anhöriga under ceremonin.

16:32 Man ska komma ihåg att ofta i det mer eller mindre dolda finns det hundratals, kanske tusentals svenska företag som stöder Ukraina på olika vis. Många vill inte få uppmärksamhet för sina donationer eller sitt stöd – man gör det inte som marknadsföring, utan för att man genuint stöder Ukraina – men en del är mer öppna med det.
Jag har aldrig haft tid eller möjlighet att stanna och ta foto trots många passager senaste åren, men idag tog jag mig tiden på väg hem från Skövde och fotograferade Blidsbergs Mekaniska, som sedan 1946 tillverkar hållbara utemiljöer. Behöver ni produkter för offentliga utemiljöer, bostadsrättsföreningens eller företagets eller bostadsområdets utemiljöer vet ni vilka ni ska kontakta för ett företagsbesök.
16:38 Film från hög höjd på stillastående trafik i en bensinkö på ockuperade Krym.
Beefeater skriver också att Kursk, Bilhorod och Pskov har det börjat begränsas till 20+ liter bensin, och verkar vara på gång i Novgorod Oblast, och det är bitvis tomt på stationerna i Voronezj Oblast.
Det kan gå fort i hockey.
16:42 Brinnande rysk lastbil i ockuperade Horlivka. Staden har varit ockuperad sedan 2015.
16:43 Brinnande rysk tankbil på en motorväg på ockuperade Krym.
392 kommentarer
Två i rad?
Ha! Andra dagen i rad! PUU!
Och смерть Путіну!
🏅
Grattis!
Grattis 🥇
Två i rad blir dubbla idag
Godmorgon och mer patriot till Ukraina
Håller med, samtidigt som jag tycker det är bedrövligt att vi inte kan rampa upp en tillverkning av anti ballistiska robotar i Europa för att slippa göda den amerikanska vapenindustrin i ett läge där usa inte lyfter ett finger för att hjälpa Ukraina, snarast tvärtom.
Tycker samma. Försvaret är inget särintresse längre. Skapa statlig finansierad krigsindustri så Ryssland sprängs bort från Ukraina. Omgående.
Första silver !
Jag hakar på Masja och skickar kommande elstödet till power up.
1 568 kr har Tidö fjäskat med. Nytta i Ukraina får det bli för pengarna.
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Trea!
Skänker det kommande elstödet till PowerUpUkraine.
🏅🫡
👍
God förmiddag!
Aldrig!
Aldrig!
Vi fortsätter stötta mot seger! Ukrainahjälpen!
🏅
Vi håller koll på mötet i Nyen.
SVF680
https://fr24.com/SVF680/400501cc
Vi borde föra in Nyen på våra kartor.
Återinföra…
Ta det med språkrådet, TT mfl 😉
Vi ska väl gå på det gamla? 😇
Lol! 😂
För några veckor sedan låg hon och körde spårvagn över Svarta havet. 🙂
👍
!Hola!
Tillsammans kämpar vi vidare.
Tänkte köpa glass idag men tänkte bättre swisha till lite filament.
Swisha gärna du också till 3d projektet
123 486 1993
Då får jag skicka en “öl” till försvararna. Så får jag skippa fredagsölen i morgon.
🏅
https://www.facebook.com/share/r/1BNeLvp3Qk/?mibextid=wwXIfr
Utmärkte Caolan Robertson om Irlands skyddande av ryska verksamheter. Hur kan EU tillåta detta?!
Skrämmande.
Hur ser det ut runt Kubal i Sundsvall, som ju också ägs av Rusal?
Top tio?
🙂
Power Up Ukraine!
🏅
Inte först
Sist!
Bloggarens kommentar “Ryssarna, Ryssland, Moskva och Kreml ser sig som Guds givna folk, satta att stå för Sanningen” är tyvärr en självbild som autokratiska regimer i många länder/folkstammar/nationer/sekter både historiskt och i nutid har använt för att vidga eller stabilisera sin territoriella makt. Några exempel: Japan före VK2, dito Tyskland, Boerna mot de färgade, Islam, Djingis Kahn, staten Israel, Zulu-stammen o s v. Att få “känna sig bäst” är en vanlig mänsklig strävan, men när den tillämpas i extremt stor skala blir det problem.
Slava Ukraini! Razom do peremogi
Heroiam slava!
09:18
Ungerns nye premiärminister Magyar öppnar därmed för ett ukrainskt medlemskap i EU givet att man avverkar de 33 punkterna i EU-förhandlingar, men säger att Ungern i så fall kommer hålla en folkomröstning i frågan.
Här är en beskrivning av vilka punkter, eler snarare rätt omfattande kapitel, som ska gås igenom innan man kan bli medlem i EU.
https://newunionpost.eu/2026/03/24/eu-accession-negotiations-clusters/
Det är tiotusentals sidor lagtext och tusentals krav som ska implementeras, men Ukraina är på god väg och har nästan påbörjat arbetet i alla 33 “chapters”.
En god gissning tror jag är att Ukraina kan vara lara med detta inom tre, fyra år.
Ryssland vill bli krossade. Kanske inte riktigt än men det vi ser är ett land och en ledning som inte responderar och anpassar sig pragmatiskt till de signaler som ekonomin och kriget i sig (och omvärlden) sänder. Konkret handlar det om att Rysslands makt i världen minskar trots att man vill det motsatta. Det kan vara deras självsyn som förblindar men det kan också vara att man – helt medvetet om än oartikulerat – är på väg in i en fas av självdestruktion.
Historiska exempel på det senare är många men jag tänker framförallt på Saddam, som genom lite skickligare manövrering hade kunnat undvika att förlora makten men istället valde att låta sig krossas.
Vad önskan om självdestruktion beror på vet jag inte men någonstans tror jag det beror på att dylika makthavare innerst inne vet att de förlorat all värdighet som människor och all kontakt med gud, det goda i världen, eller som jag tror HMS Repulse brukade uttrycka det, den levande existensen.
Varför vet vi så lite om historien – och vart leder analysen?
Avsnitt 128. Följetongen rysk ekonomi, och några sidospår
I Ryssland har man firat segerdagen, segern i det stora fosterländska kriget, ja, alla vunna segrar. Den gamla ryska och eviga parollen, Ära, Gud och Fosterland reproduceras på samma sätt nu som i 500 år, med en parentes satt under Sovjettiden då Gud ersattes av Marx. Det är lite farsartat att segerparaden, som nu mitt under brinnande krig kunde förväntas vara bombastisk, blev snarast minimalistisk, både i parad och på gästläktaren. Men Ära, Gud och Fosterland ringde i klockorna.
Farsmakaren Friedrich Dürrenmatt har satt ord på detta, och omvändningen, i sin pjäs Romulus den Store, som var Roms siste kejsare innan imperiet upplöstes. Romulus var ointresserad av makten och inför germanernas närmande ägnade han sig företrädesvis år hönsuppfödning.
Alla säger till kejsaren att han måste ta ansvar för staten och offra sig för sitt fädernesland.
Då svarar han: Fädernesland är vad en stat kallar sig när den förbereder sig för att döda människor.
-0-0-0-
Nu då, rysk ekonomi. Ibland hinner man inte med, PerraG55 släppte informationen här 06-02 14:52
”Det reella banksparandet i Ryssland växte endast med 0,4 procent 2025, ett förhållande som inte märkts förrän nu , då det klart kan påvisas att de höga räntorna gjorde att de samlade tillgodohavandena som bankspararna har ökade med 15,9 procent.
Volcano……Dina och andras kommentarer till det fenomenet och dess möjliga konsekvenser ser jag fram emot!”
Perra blev okommenterad. Och jag vet inte hur man ska svara.
-0-0-0-
Läroboken säger att det är klokt att skilja på beståndsstorheter och flödesstorheter. Allmänheten och företagens totala inlåning till bankerna ökade 2025 med 0, 4 %, en helt marginell förändring. När då plötsligt efter årsskiftet totala inlåningen ökat med 15,9 % är det inget annat än att bankerna betalt ränta på inlånat kapital, inget reellt ökat banksparande. En flödesstorhet har tillkommit som egentligen bara är en inflationskorrektion, inget reell ökat företagsöverskott eller, för hushållens del, ökad sparbenägenhet. Den bakomliggande, reala ekonomin, är oförändrat bräcklig p g a alla obalanser i ekonomin. Den nominella ökningen av banktillgodohavandena per årsskiftet är ”money illusion”.
Det vi sett därefter, med rapporter från Istrebin och Perra är att under de första månaderna 2026 ökar uttagen mer än insättningarna. För företagssektorn är detta förklarat, generellt är kassaflöden och likviditet ansträngd. För hushållen tillkommer då bl a
1. Minskad sysselsättning, påtvingad deltid mm tär på reserver.
2. Prisökningar på nödvändighetsvaror, energi, livsmedel mm högre än löneökningar
Netto är uttagen från banksektorn större än insättningarna, detta trots den artificiellt höga inlåningsräntan.
För hushållens del kan man då avläsa flera rimliga beteenden, alla med riskaversion:
1. Sviktande förtroende för banksektorn, konkurser och påtvingade fusioner
2. Risk för federal skatt/konfiskation av banktillgodohavanden
3. Risk för devalvering av rubeln
Sascha och Jelena, Ivan och Olga har alltid över tid sparat, omvärlden är opålitlig, särskilt staten. Frågan nu är i vad, guld är för dyrt men dollarn billig. Hur stor del sparas i utländsk valuta? Vem vet.
-0-0-0-
Vi kan avrunda dagens genomtröskning med några citat från aforistikern polacken Stanisław Jerzy Lec, som överlevnadskraftigt kan tillägnas samtidens Putin och FSB. Eller, varför inte, också någon annan i nuets galleri. Kandidater saknas inte.
o
De försöker imponera med en billig kontrast, sade gödselhögen om violerna.
Han hade ett rent samvete. Helt oanvänt.
Jag är vacker, stark, klok, och god. Och allt detta har jag upptäckt själv!
Tack så väldigt mycket Volcano!
Alltid lästvärt det du skriver ⭐️
Stort tack Volcano!
👍
Väl skrivet. Jag skrattade mycket åt särskilt den andra aforismen.
👍
Säker på att det allra sista kommer från Stanisław och inte Trump?😄
Haha! Där gapskrattade jag!
Och volcano. Alltid läsvärt!
Som jag skrev …….tillägnas…..eller också någon annan i nuets galleri. Som sagt, kandidater saknas inte.
👍👍
Tack Volcano! ☺️
Rapport från maestro:
🇺🇦 Over the year of its existence, the Unmanned Systems Forces have eliminated over 100,000 occupiers, — Magyar
Over the year, 12 SBS units have destroyed over 350,000 targets.
Plan for the next year is 650,000 destroyed targets, including 200,000 destroyed soldiers.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mnhau4fwhc2k
🇺🇦🚀 Stillerman from Fire Point said that Ukrainian ballistic missiles will be able to strike Moscow in the summer:
“The first strikes are possible in the summer, at most in early autumn.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh7xhbqu22k
“Ukrainian ballistics will fly to Moscow this summer,” — said Fire Point co-founder Shtylerman.
He says that everything is already ready except for the rocket engine. As soon as that issue is resolved, the next test flight will be to Moscow.
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnh4zmycbc2e
“the next test flight will be to Moscow”. Ukrainare är så otroligt coola 😎
Russia has accumulated an advantage in drones and can use it until the end of 2028 against NATO countries, while the Alliance has not yet completed rearmament, said Commander of the 🇱🇻Latvian Armed Forces, – FT
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh6ehrpms2t
He explained that Moscow does not have better quality drones than NATO countries, but it produces them much more and adapts them faster.
Most NATO army modernization programs will not come into effect until around 2029. It is this gap that is potentially dangerous.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh6eitok22t
Ja, de närmaste 2-3 åren kan nog bli kritiska – förhoppningsvis kan Ukraina bistå med ytterligare nedmalning av rysk förmåga genom långdistansbekämpning. Men den europeiska attityden till det ryska hotet har enligt min mening varit alltför flegmatisk. Ett hot som LW mycket riktigt påpekar i dagens krönika, kommer att bestå över lång tid om inte alla tecken slår fel.
En vettigare USA-inställning kan komma att förverkligas, men det är ingenting vi ska bygga våra förhoppningar på. Vår egen säkerhet måste vi klara av att säkra själva – det ska verkligen inte vara en omöjlighet för en kontinent med ca en halv miljard invånare. Ukraina kan här utgöra en mycket värdefull bidragare till vår gemensamma säkerhet.
Jag är kär i killen och vi har ett mycket gott förhållande…eller hur det nu var
🇰🇵☢️ Kim Jong-un orders expansion of North Korea’s nuclear arsenal – Bloomberg
The expansion, he said, is “vital” to create a powerful nuclear arsenal capable of countering “hostile US policies” and potential threats to the country’s security.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh5ygtmw22b
Rocket man var ett annat – och passande – epitet.
Taco borde följt med en rocket, enkelbiljett, och likt major Tom suttit och kikat på Jorden
😮 In Kharkiv, the warhead of a “Shahed” failed and fell onto a playground
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh5v2y7m22b
🇪🇺🇨🇳 POLITICO: EU plans to “hit” with sanctions against Chinese companies that help the Russian army.
The EU External Action Service proposes to add four Chinese companies to the sanctions list.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh5r4ifdc2b
In addition to Chinese firms, sanctions may affect five companies from the UAE, three from Turkey and one from Azerbaijan.
All of them, according to the document, facilitate Russian shipping and the sale of energy resources.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh5r675bs2b
Vi går inte glömma protesterna och massakern på Himmelska fridens torg. Som avslutades 4 juni (-89).
Sedan hade vi mannen med shoppingkassarna framför stridsvagnarna (5 juni).
Kina är och kommer långsiktigt vara ett hot mot väst.
👍
Kina passar på nu med en historiskt svag amerikansk president, klart de stärker sina positioner maximalt.
Historiskt svag, exakt så är det.
Som dessutom gör allt för göra sig av med varenda allierad i kampen mot diktaturerna. Mobbare kommer aldrig att älskas.
Ja. Trump och hans apologeter är ett förstås ett enormt hot mot vår säkerhet. Men det som hände i Ungern visar att det går att vända trenden och på sikt smula sönder alliansen av fascistregimer och andra totalitära stater. Hoppfullt!
Mycket pengar brann dock inne i Ungern, och kommer brinna inne i USA innan de sparkar ut kleptomanen.
@Akleja – 100%. Varje år med Órban var katastrofalt för Ukraina och det fria väst. Samma sak gäller självklart med Trump, han förlänger kriget i Ukraina med åratal och stärker Rysslands hand enormt. Han var Ryssarnas enda livlina. Nu får vi hoppas att han och hans rörelse inte lyckas förskansa sig vid makten även om de verkligen försöker allt vad de kan.
https://www.politico.eu/article/china-russia-firms-that-help-are-next-for-eu-sanctions/
Chinese firms that help Russia are next for EU sanctions
June 3, 2026 5:35 pm CET
By Nicholas Vinocur
Latest move likely to feed into rising tensions between Brussels and Beijing.
📍Consequences of the drone attack on the oil terminal in St. Petersburg, – Oko Gora
🔴Destroyed: 1 tank;
🟡Damaged: 5 tanks;
🟢No damage: 28 tanks.
The condition of two more tanks cannot be determined due to smoke.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh5cwmfqs2b
Läste för fort … syns de som “tanks” i dagliga redovisningen?
Tanks” kan syfta på flera olika saker: stridsvagnar, tankbilar, oljecisterner.
Så nej, de där syns inte i lottoraden (tror jag)
Russia plans to increase the share of jet attack drones to 50%, – Syrskyi.
He also reported that during May, Ukrainian interceptor drones in three echelons of air defense destroyed more than 3.5 thousand enemy UAVs of various types.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh54l2v522b
The second echelon, for which the Unmanned Systems Forces are responsible, demonstrates the highest efficiency: more than 1.2 thousand downed drones in May alone.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh54mpfsc2b
☠️ According to the US Department of War, for the first time in history, the number of casualties in Russia exceeds the number of wounded, – Rubio
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh43stod22b
🇺🇸 The US administration is participating in the development of new sanctions against Russia in Congress, – Rubio.
The initiative provides, in particular, for secondary sanctions against Russia’s trading partners.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh43ywfrc2b
Han måste menat “fatalities”.
Rubios fataliteter.
🔥 Reconnaissance of the Ilsky Oil Refinery, – Exilenova
Damage was confirmed in the area of the ELOU AVT-5 and the tank farm with subsequent spillage of petroleum products. Several tanks were critically damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh3tdhsjs2b
Crimea overnight 🤭🔥
❌All suburban trains have been stopped.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh3q3sj7k2b
🇺🇦 264/293 drones and 0/1 Iskander-M shot down!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh3jz64mk2b
🔥 The Defense Forces beautifully blew up a Russian ammunition depot in the occupied Donetsk region with strike UAVs.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfy2hp2ck2j
Ord och inga visor!!
Smårepris från gårdagen
🇺🇸🇺🇦 During a House Foreign Affairs Committee hearing where Secretary of State Marco Rubio testified, Rep. Keating had a heated exchange.
Keating criticized Rubio’s opening remarks for listing global priorities/crises without mentioning Ukraine once.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh6oxuqr22l
He highlighted the Budapest Memorandum: Ukraine denuclearized in exchange for security assurances from the US, UK, and Russia.
Keating stated that the US “gave its word” to defend Ukraine if threatened, and expressed frustration that this commitment seemed sidelined.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh6oxuvnc2l
He said that Witkoff met with Putin, called him “trustworthy” and a “good guy,” and questioned relying on words alone given Russia’s actions.
Keating warned that strong security guarantees would be needed for any settlement, as Russia could threaten beyond Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnh6oxuwmk2l
Keating verkar både ha ryggrad och rätt värderingar!
Beslagtaget fartyg får lämnas till Ukraina för att utreda krigsbrott. Caffa till Ukraina alltså.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/beslagtaget-fartyg-far-overlamnas-till-ukraina.d10aa8bc-3af9-585c-b09a-
731a740714e5
Svart kaffe till Ukraina 😃
https://www.gp.se/nyheter/sverige/beslagtaget-fartyg-far-overlamnas-till-ukraina.d10aa8bc-3af9-585c-b09a-731a740714e5
@fursten, tack för att du fixade länken
@Erik14. Kanske överklagas men Sveriges hållning är tydlig.
😂😅
(Fast, det kommer väl att överklagas)
Absolut ett steg i rätt riktning. Jag misstänker att de 3 bordade fartygen gjort att skuggflottan är åtminstone lite bekymrade. Några fartyg utlämnade till Ukraina borde få fler fartyg att vilja spendera pengar på att få ordning på sina papper, vilket förstås påverkar huruvida det är lönt att jobba för Kreml…
Stort! Första gången det görs.
Det intressanta är ju att enligt svensk lag så kan alla fartyg som betalts via brott eller som används för brott beslagtas.
Ryssjävlar!
Tydligt och stringent. Man behöver inte alltid krångla till det.
Exakt så
Zaporizhzhia TPP came under heavy shelling this morning, – IAEA
Experts from IAEA at the Zaporizhzhia NPP saw smoke from TPP and “heard sounds of military activity”.
It is through the equipment of the Zaporizhzhia TPP that the power supply to the ZNPP is carried out.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mnhcgscays2e
Evgen Istrebin
In Voronezh, one chain is already reporting a gasoline shortage. Another chain isn’t even selling cans
Evgen Istrebin
Krasnoyarsk. Rosneft gas stations have banned the sale of gasoline in
canisters!
Evgen Istrebin
The fuel market in Russia is stable, prices are rising no faster than inflation, according to Novak.
We open the Rosstat website and see that prices are rising twice as fast as inflation. And this is Rosstat!!!
How annoying they are with their bullshit.
Haha, så kan ju också kalla det
Evgen Istrebin
Novak: Oil production in Russia is currently lower than at the beginning of the year due to unscheduled repairs at refineries.
Hahahaha!
😄
Evgen Istrebin
KAMAZ has cut its 2026 investment budget threefold amid rising debt and a crisis in the heavy-duty truck market, according to
CEO Sergey Kogogin.
▪️KAMAZ has cut its 2026 investment budget threefold amid mounting debt and the crisis in the heavy-duty truck market. New projects have been frozen, with funds allocated only to the K5 model range and repairs.
▪️KAMAZ is recording a significant increase in export orders in 2026, despite the strengthening of the ruble, which makes deliveries unprofitable.
▪️The main demand comes from security agencies in a number of countries, which have resumed purchases amid rising global tensions
Jag har snubblat över denna ”direktrapport”:
”Putin kommer till sin frisör för att klippa vad som kan klippas på hans kala hjässa. Till Putins förtret börjar frisören korsförhöra honom om läget i Ukraina.
>Hur går kampanjen egentligen?
Hur många av nazisterna har ni fångat?
Hur många pojkar har vi förlorat i kriget hittills?
När kommer….För Guds skull, ge mig en stunds ro, varför alla dessa frågor om Ukraina?Ren och skär professionalism, herr president. Varje gång jag nämner Ukraina reser sig håret i er nacke. Lättare att klippa då…<
😁
🙂
Mycket bra!
Klippte ur och skickade till min frisör.
😀
Drone operators hit multiple targets overnight on June 4, including a Project 10410 Svetlyak-class border patrol ship near Yurkine in Crimea, a Pantsir-S1 near Strilkove in Kherson region, the RSBN-4N short-range navigation system at Saky airfield, locomotives, transformers and fuel tanks.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnhdvips2s2l
The 49.5-meter vessel has a crew of 28, is armed with an AK-176 naval gun, AK-630 close-in air defense guns, 14.5 mm machine guns, and up to 16 Igla MANPADS, and is (was) used for coastal security, port protection, and maritime patrol missions.
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mnhe7wjv7k2u
På YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VAkqRDfkcRQ (2m54s)
Yurkine (där båten fanns) ligger strategiskt placerat norr om Kertjbron. Om inte annat höjer det paranoianivån runt bron ett snäpp….
Patrullbåt, och vad vaktar den där? 😎
Kan man dessutom ta ut en båt, kan man ta fler – dvs logistik. Och tänk sedan icke rörliga mål?
Blöjorna borde gå åt i bunkern
Lyssna till Stefan Ingvarsson, rysslandskännare vid Utrikespolitiska institutet och SR:s korrespondent i Ukraina, Lubna El-Shanti, vilka i dagens upplaga av SR P1 Morgon mycket intressant, initierat och på alla sätt förtjänstfullt redogör för konsekvenser till följd av det suveräna Ukrainas i tid och rum synnerligen välkoordinerade drönarangrepp mot petersburg.
https://share.google/MWBqKY0w1I4IAKhKp
Hoppas verkligen den gode Ingvarsson har rätt – vilket han vanligen har – i sin analys.
Putinregimen kommer att falla och federationen kommer att upplösas…
Lyssnade nyss på den, hoppas som du att Ingvarsson har rätt.
Tack för tipset.
Tack Oberon!
Snälla, lägg in riktiga länkar istället. Är man det minsta säkerhetsmedveten klickar man ALDRIG på en anonym länk av typen som du brukar använda.
Med verktyg har jag dekodat länken till https://www.sverigesradio.se/artikel/svart-rok-over-st-petersburg-en-propagandaseger-for-ukraina
Instämmer!
🔥 Occupied Yenakiyeve, Donetsk region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhdjuzczc24
Dagens ryss
Russians 😂
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhdfgjsps24
Såg ut som att de för ett ögonblick faktiskt övervägde att stanna för att se hur det gick…
eller så insåg de att han kanske hade en vodkaflaska under uniformen 😌
en ryss lämnar inte en vodkaflaska, en liggande utan vodkaflaska är inget att ha.
Det var ingen äkta vodka, bara sunkig fulmäsk.
Hade det varit äkta vara hade vi sett en blixtsnabb jetdriven rullator i en smash and grab
© Dengamle
Ah, den har jag saknat … det var ju ett tag sedan vi ofta fick “Dagens ryss”.
Mer av det tack :-D.
According to British Intelligence, Russia regularly “drops” guided aerial bombs on its own and occupied territories due to inadequate military training and crew fatigue.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mnhe3kixks22
Nummer 100? Borgar för en skänk till BGB!
🏅
Idag har vi skänkt 10.000kr till Repower. Är ni på Gotland under Almedalsveckan, besök deras utställning/monter.
Fantastiskt! Väntar skatteåterbäring i nästa vecka, då blir det extra tilldelning till Jonas och PUU.
🏅🫡
Och +1 Paulke!
🔥Crimea, Tavrida highway is under fire control.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhm265zpk2l
Ännu en i raden av dessa filmer.
🐴 The effect of the strikes on the logistics is that more and more locals in Crimea are switching to environmentally friendly transport.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhls5zvds2l
🇺🇦 Syrskyi: Armed Forces of Ukraine are forming a fourth echelon of air defense, which will cover two more regions of the country, and are also modernizing army aviation to combat drones.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhmiqljwc2l
Så den här rådgivaren säger samma sak som ideologen och kompletta dåren Dugin, att kriget är permanent och kommer att vara under överskådlig tid. Dvs ingen fungerande civil ekonomi, inga affärsmöjligheter och systematiskt höjda skatter och konfiskationer. Till det tvångsrekrytering av yngre för att sysselsätta de ukrainska drönarna.
Man undrar då vad befolkningen och övriga makthavare och miljardärer tycker om de utsikterna? Inte så kul att vara kleptoman i Ryssland om en ännu större kleptoman sedan kommer att ta pengarna for att kunna föra ett krig som ingen ser slutet på. Var finns hoppet i det?
Tror att det, sent omsider, kan komma att ske något i de inre cirklarna.
Jag kan bara se det på ett sätt, att Ryssland kommer vara ett fullständigt värdelöst skitland att bo och leva i. Mer än innan.
🚀 POLITICO: NATO countries have allocated 12 times less for interceptor missiles for Ukraine than planned.
Kyiv’s partners have pledged to allocate nearly $6 billion under PURL program. But $5 billion was promised last year.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhn7xyjxs2g
NATO only managed to agree on $1 billion in the first five months of 2026.
Meanwhile, Rutte had set a target of $12 billion for this year.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhna4vx3c2g
Russian claimed a strike by Ukrainian drones on concrete aircraft shelters
Översatt text
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhjsbdqp22q
Ett budskap
🇺🇦☢️ If Putin thinks that Ukraine cannot create its own nuclear weapons, there is nothing difficult about it, we can do it, we only need an order, — co-owner and chief designer of Fire Point Shtilerman
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhjev3hlk2q
🚀Russia can launch up to 100 ballistic missiles at Ukraine per month, – GUR, in response to a request from Ukrainska Pravda.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhhv6wfhc2c
Lite fler detaljer
😎🔥 UPDATE: Unmanned systems forces hit a Svitlyak-class border patrol ship near the village of Yurkyne, Crimea, – Dnipro Osint
FP-2 with a 110 kg warhead was used for the attack.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhg5eqips2q
Så här skulle dom gjort i Leningrad, instruktionsvideo
💥 Near the border with Belarus, border guards of the Chernihiv detachment shot down the 500th enemy “shahed” since the beginning of the year.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhgchdby22q
🇩🇪 🇺🇳 Germany, unfortunately, did not make it to the UN Security Council.
One of the main reasons is that a significant number of countries of the so-called Global South voted almost unanimously against.
German Foreign Minister states that Russia’s foreign policy intrigues are behind this.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhiijvim22k
According to information of Ukrainian media, the task of influencing African countries in order to prevent Germany from entering the UN Security Council was directly received from the Kremlin by Anatoly Bashkin, director of the Africa Department of the Russian Foreign Ministry.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhiilhpzk2k
Vi kommer med stor sannolikhet tvingas erfara mycket mer av detta – svårt korrupta och auktoritära stater i det globala syd som i UNGA och UNSC röstar enligt direktiv från kommunistdiktaturen i peking och/eller krigsförbrytardiktaturen i kreml – i framtiden. Samtidigt som den fria världen handlingsförlamas av den amerikanska pajasregimen.
Dystert? Jajamen…
Cynisk som jag är så tänker jag att det enade demokratiska väst kan sluta kanalisera pengar till det korrupta globala syd genom FN om organisationen kapas av Ryssland via sagda nationer. EU kan sköta ett fortsatt stöd via bilaterala avtal med de nationer som styrs av demokratiskt valda regimer som inte äter ur Sarumans hand.
Bensinbristen sprider sig…
“Update on the gasoline shortage in Russia. Today Russian Deputy Prime Minister Novak said there are no issues with gasoline shortage I will prove to you he’s full of it. ”
https://bsky.app/profile/delfoo.bsky.social/post/3mnhkrk7ifq2x
👍🍿
Misstänker att det är en kombination av riktig brist och av att panik börjar sprida sig. Lite som toapapper var här i Sverige. Rykte om brist skapar brist när folk börjar bunkra. Inga butiker (och bensinstationer för den delen) är förberedda på den ökade efterfrågan när folk bunkrar och det förvärrar situationen rejält.
Siluanov och regionerna, något vår vän Perra ofta återkommer till 👍
Evgen Istrebin
The Ministry of Finance is working to simplify the debt write-off mechanism for Russian regions. Specifically, expanding the list of expenses eligible for debt write-off is being considered, Finance Minister Anton Siluanov stated during his speech at the SPIEF-2026 session. His words were reported by a Frank Media correspondent.
He also clarified that the ministry is concerned about the level of commercial debt in the regions.
Evgen Istrebin
“Loans are expensive, and commercial debt affects the ability of the constituent entities of the Russian Federation to maneuver their spending. Therefore, the regional budgets are constantly under the control of the Ministry of Finance,” Siluanov stated.
Uh… I guess the profits are running out of room to go.
Evgen Istrebin
Aksyonov just wrote. Free sale of gasoline throughout Crimea has been suspended. Officials will be on duty at gas stations.
Gasoline sales restrictions have been imposed in 20 regions
Det går fort nu! 😮
Evgen Istrebin
Oryol Oblast: Ban on Canister Sales
Källa mk-orel . ru
.………………………
Total
– Oryol Oblast
– Tula Oblast
– Arkhangelsk Oblast
– Rostov Oblast
– Tomsk Oblast
– Voronezh Oblast
– Krasnoyarsk Krai
Evgen Istrebin
Arkhangelsk Region.
They stopped dispensing gasoline in canisters and started introducing limits, but the limits are still high.
.………………………
Some gas stations in the Tula region already have 20-liter limits.
Källa
Tsn24 . ru
Evgen Istrebin
Rostov Oblast. Gasoline has started disappearing in towns bordering Ukraine,
as well as in the northern part of the region and along the M-4 DON highway.
Källa
Donday . ru
…………………
Tomsk Oblast: Bus routes are being cancelled
Källa
Ngs70 . ru
🔥 The road to occupied Horlivka is blocked, a truck was attacked.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhqbujrp22i
fraktfartyget Caffa som prejades i mars av kursbevakningen kommer överlämnas till Ukraina,
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=0da183fe-b04e-49df-a0f0-a8382cfde3f2
Lysande… lysande…
Har inte sett något om det här, men ursäkta om jag har missat.
Brasilien beställer ytterligare 20 Gripen E/F, vilket då borde bli en total order på 36+9+20=65. Majoriteten byggs på plats av Embraer. SVT nämner också att Brasilien till skillnad från Sverige får ett antal tvåsitsiga Gripen F och att dessa är optimerade för “drönarstrid”, som de sedan inte går in på närmare.
Jag tror detta är bra både för Sverige och Ukraina eftersom det sätter fart på produktionen, sprider riskerna och får ner priset. Kanske kan Ukraina få en del leveranser via Embraer, förutom att jag nästan utgår ifrån att Antonov kommer bygga Gripen lokalt. Också intressant med Gripen F och drönare, vad det nu faktiskt innebär.
Det är inte så svårt att förstå vad det innebär, en till person som avlastar och kan styra drönare och vapen i strid medan piloten hanterar och positionerar flygplanet. Huruvida det sen ger en fördel i AI-tider får vi se, högst oklart. Rent tekniskt så tar jag för givet att Gripen E har samma möjligheter.
Ja ska man komma i 500+ km/h och attackera ett litet föremål som kanske rör sig i 100-200 km/h så är det kanske bra att piloten kan 100% koncentrera sig på sitt och en skytt till 100% koncentrera sig på sitt.
Särskilt om det är en drönarsvärm, så det gäller att se upp för att krocka med andra än den som attackeras.
Om det handlar om att skjuta dem med automatkanonen så siktar man med hela planet, så det är inte separabelt från att flyga.
Om man ska skjuta något slags robot mot dem så kan det mejka sens att ha en separat skytt.
Det är nog snarare att styra drönare det handlar om, men jag kan så klart ha fel.
SAAB Gripen Fox Reveal
Första F till Brasilien . Träningsplan men ochså frontline fighter, två piloter + AI för att minska workload och kunna analysera all sensorinput https://youtu.be/LTEuM1DNJiM?si=KzRTaWzkg0S6oDcU
Nämen där satt ju bloggarna i egen hög person i publiken.
The Ukraine Armed Forces have cleared infiltration elements north of Mayorske, Kramatorsk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2062532645083631645?s=20
TT fortsätter oförtrutet på sin inslagna väg att okritiskt kolportera krigsförbrytardiktaturens i kreml bisarra narrativ. Denna gång via DN:
“Rysslands mål är fortfarande en full demilitarisering av Ukraina, säger Vladimir Putin.
– Vi vill se till att det inte kan finnas några väpnade styrkor i Ukraina som kan utgöra ett hot mot Ryssland, säger den ryske presidenten under en pressträff i S:t Petersburg.
– Om man inte kan nå en överenskommelse på fredlig väg så måste man söka en militär lösning på det, tillägger Putin.”
https://www.dn.se/direkt/ukraina/2026-06-04/putin-vill-se-full-demilitarisering-av-ukraina/
Personligen vill jag se en full demilitarisering av moskvastaten.
Demolera kreml, plöj marken och sprid salt i plogfårorna…
“Vi vill se till att det inte kan finnas några väpnade styrkor i Ukraina som kan utgöra ett hot mot Ryssland, säger den ryske presidenten.”
VEM F@N INTE BARA HOTAR, utan också angriper ett grannland??!!
Satt och funderade på den där. Men det finns väl inga trupper i Ukraina som hotar Ryzzland? De har aldrig funnits heller. Så texten är mest akademisk.
Håller med, R har fått sin chans alltför många gånger, men nu räcker det. Demolera. Asfaltera hela skiten. Låt dom inte ens ha en traktor de kommande tusen åren.
Verkar nästan som om TT har någon som får bra ersättning av ryssland för att framföra deras narrativ.
Ett sjukt fenomen inte enbart förekommande på TT. Svenska medier generellt tycks ha en märklig fallenhet att okritiskt bära fram propaganda, desinformation och lögnaktiga narrativ – inte sällan fabricerade av maligna krafter i kreml, teheran och g#z#…
TT ägs väl av Reuters, eller?
Jag hoppas vi kan skratta åt eländet till ryzzar inom snar framtid. Är trött på deras tvärtomspråk.
Det ironiska med ryZ demilitarisering är ju att ryZ har sett till att Ukraina nu har en förbannat stark och erfaren krigsmakt. En krigsmakt som är på steroider vad gäller utveckling och uppfinningsrikedom.
Och den sköter demilitarisering av ryska krigsmakten.
⛽️❌ Russian mobile fire teams can no longer operate normally and move around Crimea due to the critical fuel situation.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhvigwxik2q
Bra, spår i kaffesumpen att det kommer bli ännu större bränslebrist.
Nä?? Tror du det? 🤷🏻♂️
⛽️❌ “There are no coupons and there won’t be any in the near future.” The “head” of Crimea announced a complete halt to cash gasoline sales.
“No more than 20 liters of fuel will be sold per customer using previously purchased coupons,” Aksyonov clarified.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhwfabzis2q
Ukrainarnas kinetiska sanktioner ger god effekt.
Skitstövelaxeln stärker banden
🥴 Russia and the US may return to the project of the tunnel between Alaska and Chukotka
According to the Kremlin’s special representative Kirill Dmitriev, the parties may soon sign an agreement to continue the design.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhwkogvjs2q
Tänker att Kanada kanske vill tycka till om det, kan inte förhindra en tunnel men ev. trafik måste väl transitera Kanada antar jag.
Trumps sändebud till det “ekonomiska forumet” verkar genuint älska ryssland, för övrigt. Och beklagar inför ryssarna att sydstatarna förlorade inbördeskriget. Förstås.
En syskon-konferens avslutades f.ö. precis i Portugal där Trumps alldeles nyss petade sturm-fuhrer Bovino samt en ledande företrädare för republikanernas ungdomsgrupp talade tillsammans med ett gäng öppna nynazister från hela världen. Det hela handlade mest om vansinnig antisemitism och förintelseförnekelse och allmänt hyllande av H*tler och hans gäng.
Bibi och taco verkar ju allt mer irriterade på varandra. Kan ingen få Bibi att bomba tacos golfbana, tex när våldtäktsmannen är där? 😇
Det är väldigt många våldtäkdtsmän. Men du syftade på Trump och ingen av hans medarbetare kanske?
Bunt ihop dom, jag kan tänka mig en likabehandling, är inte så kinkig
Jag tror att det är en bra ide! Tänk när världens bäste förhandlare och Rysslands härskare möts och ska underteckna avtalet. Men först ska de bara komma överens om vem som ska betala. USA med sitt historiskt stora budgetunderskott och statsskuld eller Ryssland med en ekonomi i fritt fall? Gick ju inte så bra att få Mexiko att betala för muren, och Putin har inte lyckats få Kina att betala för “Power of Siberia”. Nä, jag tror samtalet skulle bli som Trumps konversation med Bibi häromdagen. Och efter det lär väl Trump få novitjok i kalsongerna.
Det där är det mest orealistiska infrastrukturprojekt jag någonsin hört talas om, och det även om man bortser från den politiska bakgrunden…
Nja, tekniskt skulle det nog funka. Det är bara 7 mil i sundet om jag minns rätt, eller om det var 11. Tanken har hur som helst funnits en längre tid (många decennier) och fördelen skulle vara att det kortar transporttiden och kostnaderna markant jämför med båt. Men det är dyrt förstås att bygga så långa tunnlar (och tillhörande vägar/järnvägar i vildmarken).
Jag skulle inte vilja åka i en tunnel som går mellan två kontinentalplattor.
7-11 mil är långt. Världens längsta undervattenstunnel är 2,5 mil. Dessutom är det i en geologiskt hyperaktiv zon och framförallt bor nästan ingen i området och det finns som sagt inga ordentliga vägar på någondera sida. Investeringarna hade varit groteskt stora till ganska liten nytta.
Såklart ett idiotprojekt men goda möjligheter för oligarker på båda sidor sundet att sko sig.
Speciellt när Dahliafärgad Demente Don Donald kräver att tunneln skall tillverkas av GULD !
Jag tror USA består av två länder i framtiden. Ryzzland får på käften rejält innan dess av någon granne som får blodvittring. Tyvärr återstår att hålla sig väl med Kina och Indien.
Snillen spekulerar..
Det verkar segt att köra lastbil från Seattle, genom Kanada, Alaska och Sibirien för att komma till någon form av civilisation.
Alltså! Verkligen?
The Head of Russia’s empty Sovereign Wealth Fund says they’ve conned Trump into several joint US-Russia infrastructure projects and will tomorrow sign an agreement for the construction of a tunnel from Russia to Alaska.
Yes, the Alaska that Kremlin media regularly calls to take back militarily.
https://bsky.app/profile/jayinkyiv.bsky.social/post/3mni4hf2eos2h
Tvåa på den…
Blir ju lättare att återerövra när man kan gå eller banda dit istället för att flyga eller paddla.
Sen kan usa o rysland tillsammans anfalla Kanada
Kort klipp på den drönade ryzzka korvetten.
Varning: Xitterlänk
https://x.com/warmonitor3/status/2062584236737970549?s=46&t=n6bJNjxVOgsvLWH4RW_-ZQ
Bluesky, för dom som önskar det
💥 The video shows the aftermath of the strike on the corvette “Boykiy”. 1 dead, – Dosiye Shpiona
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mni3hxo2222q
Fy fasen så vackert! Kvällen är gjord.
Bättre än en enstaka Su 😇
Tack, Erik!
👍
Bsky-videon hade bättre kvalitet också.
Men det var trevligt att se oavsett källa.
Dom kommer oftast lite före på twitter och telegram. Vill man se något trevligt och viktigt får man ibland offra sig och kika där, även om det tar emot 😐
“Vem vare som kasta?!” 🙂
Finfin film på kvällen. Brinner bra. Tack för den.
😂🤡 We struck Oreshnik, where it was convenient to see the results. This applies to both Bila Tserkva and “DNR” region, – Putin
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mni6jzpt6k26
Hela världen ser. Och får ont i magen av skratt 😂
🤡 Putin: Monthly, Ukraine lose about 40,000 people.
Russia has an effective and efficient air defense system.
The Russian people are willing to do everything for victory. That is the main prerequisite for achieving all the goals of the “special military operation.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mni67yjqqk26
We have full control of “Luhansk People’s Republic.” We have also acquired control of about 85% of “Donetsk People’s Republic.”
Eighty percent of the Zaporizhzhia region is under our control, and this process is progressing.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mni6a4xmrs26
Något svårt att förstå hur ryZ har sina Baghdad Bobs som tokljuger om saker som oberoende källor lätt motbevisar. Kanske för att de oberoende källorna inte når ut till inhemska orcherna.
Bara att byta plats på “Ukraine” och “Russia” för att påståendet faktiskt skall bli helt korrekt!
Ja.. att översättarna aldrig kan få det rätt.
Syftningar och negationer är väldigt speciella på ryska.
🔥Ukrainian soldiers take air control of Donetsk airport
The occupiers have turned the Donetsk airport into a military-logistics hub and a key launch site for Shahed strike UAVs
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mni42phsac2q
Bra! Var hårda strider där redan 2014/15.
Första gången i kriget någon av sidorna upprättat luftherravälde? Det är det som håller på att hända.
Luftherravälde är ordet man får plocka fram ur skrivbordslådan men inte för den sidan alla trodde.
Frågan om varför det ryska flygvapnet inte spelade en större roll redan 2022 är av stort intresse. En faktor var att piloterna visade sig ha fått alldeles för få flygtimmar. Men i grunden kan det faktum ha spelat in att ett effektivt fungerande flygvapen kräver en högteknologisk välfungerande kedja av funktioner – något som saknades på den ryska sidan. Beträffande de mest avancerade ryska stridsflygplanen visade det sig att endast ett fåtal var förbandsatta.
Medvetet krigsbrott
🤬 Russians hit an ambulance with a fiber optic FPV drone on the territory of the city hospital in Kherson.
Two medics who were in the car received concussions and mine-explosive injuries.
Film, men inget blodigt
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mni37zncvk2q
☠️🔥 During January-May, SBS hit/destroyed 174 air defense systems/radars, — Magyar
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mni2gsxvm22q
Etthundrasjuttiofyra. Helt sjuka siffror som banar väg för fina skalper i sommar. Brinn Ryzzland, brinn.
På YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wZLwGBJ8u30 (2m43s)
💥 The operator of “RAID” flew BETWEEN the wires of a high-voltage power line to hit a locomotive in Crimea.
🚂 In total, two locomotives were hit.
This happened in the eastern part of the peninsula, near the settlements of Rozdolne and Vladyslavivka.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhzoc6lms2q
742 thousand children were deported to Russia between February and December 2022, — Ombudsman Lubinets
According to him, a total of 1.6 million Ukrainian children lived in the temporarily occupied territories.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnhxnhxug22q
💔🤬
En särskild plats i helvetet för de som deltagit i denna del av folkmordet 👿
Standing against the backdrop of the Lukyanivka neighborhood in Kyiv, destroyed by the Russians, NATO Secretary General Mark Rutte condemned the occupiers’ cowardly tactics.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mni5bak67c2s
Smart! Utnyttja våra befintliga vindkraftverk för försvaret.
https://www.dn.se/debatt/titta-upp-skyddet-mot-fiendens-dronare-finns-redo-pa-plats/
Intressant tanke med många fördelar.
Enda nackdelen är väl att kraftverken i sig blir måltavlor.
Om väggen kommer …
https://web.archive.org/web/20260604182456/https://www.dn.se/debatt/titta-upp-skyddet-mot-fiendens-dronare-finns-redo-pa-plats/
Sedan finns ju mobiltelefonmaster också, kanske inte lika höga men gissningsvis ännu fler?
👍
Synd bara att huvuddelen av vindkraftverken finns i norrland. Men tänker man som man brukar kan man ta något medelvärde av allt och säga att Sverige har ett bra försvar man behöver inte tala om var den geografiska placeringen finns. Stockholm skulle väl behöva ett bättre försvar med tanke på hur mycket folk som bor där. Det är bara att bygga massor av vindkraftverk där så blir det ett bra skydd.
Är det verkligen smart? Är inte typ 60–65 procent av den svenska vindkraften utländskt ägd? En inte så liten andel kinesiskt ägande också om jag inte missminner mig.
Det måste ju lösas men en god idé.
Där har du verkligen en poäng.
Vindkraftverken är lätta mål i sig för drönarna.
De är statiska och brinner lätt.
Då sprängs både vår elförsörjning samt vårt försvar..
16.38 Kul med bränslebrist i Ryssland. Ska vi ha gissningstävling vad priset på svarta marknaden kommer bli för bränsle som försnillas från militären?
I korthet, bränslebristen kommer inte bara slå mot det civila utan spilla över till det militära. Det känns faktiskt ganska bra, eller hur?
Zelenskyy har skrivit ett öppet brev till Putin, måste läsas!!! ✊
https://www.president.gov.ua/en/news/vidkritij-list-prezidentu-rosijskoyi-federaciyi-vid-preziden-104769
But you, too, will have to fight much harder for your own existence — not Russia’s, but your own. And this is not a threat from me or from Ukraine. It is a fact of Russian history that you know well: when Russia grows tired, change comes.
“You cannot fail to notice it. After 26 years in power, age is beginning to take its toll. And with time, the fatigue with you will only grow.”
Ohyggligt skickligt skrivet.
Och se hur han klär av bunkerpeddon med Leningrad, inför Ryssland och världen:
Now, the overwhelming majority of Ukrainians view it positively that our long-range drones paid a visit to the opening of your forum in St. Petersburg, covering a distance of more than 1,000 kilometers.
Och tänk på att bunkertsaren även ska hålla sitt tal där i morgon.
Och det är ju minst 104 kort i den där kortleken nu!
Går Putin med på det ses han som oerhört svag och ligger illa tiil.
Gör han som vanligt och blint kör på så ser hela världen (inkl taco och kärnan av ryss-allierade) att ryssarna inte vill. Stödet för Ukraina kan växa, och de som vill ge efter får det svårare
Skicka alla Gripen nu 🦅💫
Hör hur de övar dygnet runt.
Ja, väldigt skickligt på flera sätt.
Blir intressant att se om det kommer något ut av det också.
Putin har ju sagt att han är beredd att göra eftergifter om Ukraina också går med på att backa (rätt smart uttalande av honom, han backar lite men inte hela vägen och lägger tillbaka bollen till Zelenskyy).
Det var ett mycket välskrivet brev. Lagom pikande. Diplomatiskt.
Detta var det bästa jag sett på internet på mycket länge.
välformulerat.
Hoppas att någon enda hjärncell i Putins skalle tar in detta och avslutar misären som detta krig skapat.
Faktiskt var även radion mfl snabba
https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9231379
De får leta upp en plotter och skriva ut detta till slemmet.
Lägg en pistol på silverbrickan också.
Och.
Extremt välskrivet.
Vilken skillnad mot slemgnoms äckliga svammel.
och en näve cyanidkapslar bredvid pistolen som han kan svälja innan han använder pistolen.
🤡 Peskov: If Zelensky wants to meet with Putin, he can come to Moscow.
The Kremlin has seen Zelensky’s letter. Putin will be briefed on it later.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnidmwcfsc2j
Otroligt bra skrivet, vilken skillnad mot hur mordoriterna i Kräklm uttrycker sig.
Slava Ukraini 🇺🇦
Fantastiskt skrivet. Lär provovera bunkertzaren rejält.
Hoppas att det öppna brevet kan läsas av alla ryssar i ryssland.
Putte är hjärndöd. Det var läsvärt men ryssland måste få en finger of death innan det blir slut på kriget. De lyssnar inte.
Mycket skickligt skrivet!
Ett utmärkt formulerat brev! 👍🙂
Det där brevet är inte adresserat till Putin (även om det ser ut så), utan det är adresserat till det ryska folket.
Ett mycket bra brev – bl.a. påpekar Zelenskyj hur Putin tvingats göra sig beroende av Kina och N-Korea, något som måste svida då det uppenbart är sant.
God kväll. Vet ej om detta uppmärksammats tidigare:
“The head of the Central Bank has disappeared from the list of speakers at the SPIEF.”
“Previously, the head of the Central Bank spoke at the forum during this session every year without exception. The Agency sent a request to the Bank of Russia for further details.”
“Next, this news was released today: “Nabiullina’s advisor, Alexei Mozhin, has died.” Which may have prompted the change”
Kanske kan skribenter på bloggen som är mer insatta i ämnet rysk ekonomi kommentera om de hört något om detta, och vad det kan tänkas betyda. Vad jag förstått från tidigare inlägg är Elvira Nabiullina en kompetent ekonom. Är det den ansträngda ekonomin som nu brister ?
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mng4v7zd2s2p
Eftersom alla gillar slumpen så var det nog bara en fridfull död 🤷🏻♂️
Men vill man så kan man fundera på om det var ett budskap till Nabiullina, från någon. Håll dig till den rätta linjen..
☕? 🪟? ☣️?
Det är fritt fram att spå i té-bladen 💀
Lär vara gift på te-bladen så dom vill jag inte vara nära…
Elvira sa väl ifrån för några dagar sedan att finanserna inte tål någon längre fortsättning av kriget.
Och plötsligt mår hon lite dåligt och är inte med i år, men brukar väl alltid vara det i moskvastatens fattiga svar på Davos.
PerraG55 får kontrollkolla mina uppgifter så att det blir rätt 🙂
Säger någon något som Putler inte vill höra så åker giftpåsen fram. Power by poison
Här kan man läsa lite mer information kring detta (Mozhin dog kvällen innan han skulle fylla 70 och hade tydligen ringt in och sjukanmält sig tidigare; Nabiullina dissar forumet till förmån för kollegans begravning):
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/04/russian-central-bank-chief-skips-spief-after-calling-in-sick-a92925/pdf
Central Bank: Nabiullina missed the SPIEF due to illness
Säger nu:
Kommersant . ru
doc
8711551
Bränslebristbingot börjar ta fart, redan 19-20 regioner
Karta
https://datawrapper.dwcdn.net/X8u4j/123/?v=12
Bara att vänta på att poliserna skriver ut parkeringsböter, för hand på blanka papper, för dem i bensinköerna.
Och kontant betalning.
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/03/can-autonomous-ai-powered-killer-drones-take-morality-onboard
Can autonomous AI-powered killer drones take morality onboard?
Dan Milmo and Aisha Down
Wed 3 Jun 2026 13.00 CEST
While the technology is set to play a growing role in modern warfare, there remains an unresolved ethical challenge
Crimea is now a “hotspot”: there are miles-long lines for gas, arguments over fuel, and even where gas is available, you can’t always fill up with vouchers.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mni6hxqtgc2s
Mycket tillfredsställande att orcherna köa. Kan det vara så att det blir bränslebrist som avslutar både Putler och kriget?
Om det inte ens räcker åt luftförsvarsgrupper som du länkade om tidigare är det riktigt illa. Å inget tyder på annat än att det kommer att bli värre.
Hur många hästar och åsnor finns på Krym?
DN har klart bättrat sig successivt under vintern för att nu ge en rätt nyanserad bild av förhållandena i Ukraina och med en positiv bild av krigets läge. Jag fick dock lite spel när jag läste ett par helt andra artiklar och kunde inte låta bli att klaga på nomenklaturen. Jag tror det är bra att påtala så att journalisterna inte vanemässigt använder förlåtande ord angående ryZZlands terrorangrepp mot den fria världen:
Hej,
Jag känner att jag behöver kommentera ordvalet i ett par nyhetsartiklar och hur det kan skilja sig åt beroende på vilket land som är involverat.
Michael Winiarski: Trumps avtal med Iran kan bli ”sämre” än Obamas, 2026-05-31: “Den nye högste ledaren Mojtaba Khamenei är förmodligen mindre hågad att göra eftergifter än hans mördade far, ayatolla Ali Khamenei.”
Så har USA agerat militärt i världen sedan Trump blev omvald, 2026-06-02: “Den 2 september inledde USA attacker mot båtar i Karibien och östra Stilla havet. Trumpadministrationen menar att båtarna smugglade narkotika och hittills har 59 båtar bombats. Över 200 personer har dött i attentaten.”
Jag tror att ni redan har listat ut vad detta avser. USA “mördar” och utför “attentat”. När Ryssland terrorbombar Ukraina så “dödas” civila. Ändå är Ryssland, Iran och Venezuela brutala diktaturer medan Ukraina är en demokrati. Det vore bra om ni kunde ha konsensus i er nomenklatur.
Med vänlig hälsning
Bra! Det ska påtalas!
+ + + + +
TT visar utan genans hur fin de tycker den store ledaren Putin är. Mina asterisker.
“Vladimir Putin visade under ett pressmöte tidigare på torsdagen med internationella journalister *en vilja för fred* med Ukraina. Han uttryckte förtroende för att Ryssland kan nå *sina mål* i Ukraina militärt, men att han *hellre* ser dem *uppfyllas* genom ett *fredsavtal.*
…
– Om man inte kan nå en *överenskommelse* på *fredlig väg* så **måste** man söka en militär lösning, säger Putin.”
Vi visste det sedan tidigare, men ingen tvekan om att TT kör Kremls propaganda vidare. 🤮
Rubrik: Zelenskyj i öppet brev till Putin: Föreslår möte
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrvy5A/putin-vill-se-full-demilitarisering-av-ukraina
https://omni.se/zelenskyj-vill-ha-mote-med-putin-ledarna-maste-losa-viktigaste-fragorna/a/43mjBa
Zelenskyj vill träffa Putin: ”Ledarna måste lösa viktigaste frågorna”
Av Kinga Sandén
Publicerad: I dag 21:05. Uppdaterad: I dag 21:13
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj vill möta Vladimir Putin i ett tredje land. Det skriver han i ett långt, personligt och bitvis känslosamt öppet brev till den ryske presidenten.
Ja, inte alla medier rapporterar propaganda från Kreml, men TT gör det.
Den där militära lösningen är väl den enda Putin sökt – läget är således det att det till slut borde vara läge för att ge freden en chans. På Putin låter det som att han länge sökte en fredlig lösning när han i verkligheten ställde ultimativa krav utan prutmån.
Låter som han fortfarande ställer ultimativa krav utan prutmån. Inget har ändrats direkt
+ + + + +
Krasnov jobbar hårt 😡
🚀🇺🇸❌ POLITICO: The Pentagon is expected to cancel plans to provide Tomahawk missiles to 🇩🇪Germany, citing concerns that Russia could view the deployment as an escalation.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mnifavvvwk2l
🌮 är en riktigt vidrig varelse, önskar honom allt ont.
Självskrivet vet Krasnov att ryssland är farligt och efter att lida nederlaget mot Iran vill de ej skämma ut sig mera. Sedan kan han ju ej utmana chefen.
Bara så ni vet, putin är en väldigt fin och god människa
👀 Trump calls Putin and Zelensky “two very good people.”
USA är alltså totalt opålitliga och nyckfulla som partner inom försvarsfrågor. Investerar man i något kan USA när som helst rycka undan mattan. Europa måste bli 100% självförsörjande vad gäller vapen.
https://www.politico.com/news/2026/06/04/us-germany-tomahawks-missiles-cancel-00950284
Pentagon likely to cancel missile sale to Germany over fears of Russia
By Paul McLeary, Stefanie Bolzen and Chris Lunday
06/04/2026 03:30 PM EDT
The decision is part of a broader American retrenchment from the NATO alliance.
Jag trodde att USA hade en bättre krigsmakt än ryssland. Pentagon konfirmerar att så inte är fallet.
Tydligen är den interna ordningen 1 Ukraina, 2 ryssland, 3 USA.
När Ryssland bröt mot INF-avtalet genom att placera ut landbaserade kryssningmissiler SSC-8 (9M729) lämnade jänkarna avtalet och kontrande med Typhoonbatterier som är lastbilar med 4 st standard marina VLS celler som kan laddas med Tomahawk eller SM-6. Ett batteri kan laddas med 4×4 totalt 16 Tomahawk. Det är alltså endast ett batteri i Tyskland som ska omgrupperas. Det är symboliskt och har ingen inverkan på någon hypotetisk konflikt. Det är bättre att Tyskarna tillverkar egna tillsammans med Frankrike då kan numerär uppnås som kan göra faktisk skillnad.
Nog vore det bra med tysk-fransk tillverkadning.
Lägger jag ihop det med att taco även tar bort 5000 man så blir symboliken lite tydligare.
Men det finns andra, och dom är ingen feg lort, dom är inte rädda för putin
🦅 Meanwhile, drone threat in Moscow, Oryol, Kursk, Saratov, Tambov, Penza, Voronezh, Lipetsk, Kaluga, Rostov, Smolensk, Bryansk regions and in Donetsk, Luhansk, Zaporizhzhia, Kherson regions and in Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnifkswsnk2g
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/04/ukraine-war-briefing-russia-losing-on-the-ground-so-pivots-to-air-war-say-analysts
Ukraine war briefing: Russia losing on the ground so pivots to air war, say analysts
Warren Murray with Guardian writers and agencies
Thu 4 Jun 2026 03.00
Minimal gains on battlefield as Kyiv largely halts Moscow’s spring-summer offensive; Ukraine missile maker tests homegrown Patriot alternative. What we know on day 1,562
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/03/ukraine-drones-st-petersburg-russia-economic-forum
Ukrainian drones hit St Petersburg as ‘Russian Davos’ opens in city
Luke Harding, Pjotr Sauer and agencies
Wed 3 Jun 2026 11.19 CEST
Energy and military sites targeted as guests gather for economic forum where Putin is due to speak on Friday
”Kanske börjar marken gunga under Putins fötter”
I onsdags, bara några timmar innan konferensen inleddes, sköts närmare 60 drönare ner över Leningradregionen och svarta rökpelare steg från oljeterminalen i Sankt Petersburg.
Nu väcker attacken frågor om Rysslands förmåga att skydda strategiskt viktiga mål. Och frågor väcks om hur säkert i sadeln president Putin egentligen sitter.
Utrikesreporter Bert Sundström
Analys i videon.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kanske-borjar-marken-under-putins-fotter-gunga
Är det min webbläsare eller är det fler som inte ser någon bild i videon? Jag hör Berts röst och så är det textat. Texten rör ju på sig. Men ingen video på Bert.
På min telefon Android/Firefox syns och hörs videon bra.
Nu funkar det. Mystiskt.
🔥Occupied Vuhlehirsk, Donetsk region, explosions in the area of railway infrastructure.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnifwknm5c2m
💥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnifwknzss2m
More from Vuhlehirsk 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnihfqmbfs27
🔥After a series of strikes, there are reports of a partial blackout in several cities in the occupied Donetsk region. A substation is probably on fire.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnigivfww22m
https://www.politico.eu/article/zelenskyy-presses-allies-for-missiles-as-nato-arms-funding-lags/
Zelenskyy presses allies for missiles as NATO arms funding lags
June 3, 2026 11:46 pm CET
By Victor Jack
NATO chief Mark Rutte suggested Kyiv’s allies had donated $1 billion for the alliance’s PURL scheme — far behind a $12 billion goal set for this year.
🔥Another satellite images of burning corvette “Boykiy” in the naval dry dock in Kronstadt.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnigum7sms2m
🇺🇦🚀 In Ukraine, Thales will launch production of Belgian 70-mm guided missiles FZ275 LGR with a warhead filled with thousands of steel balls to shoot down drones, – SVT.
Thales created a finished product in record time – just 12 months before the first use on the battlefield.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnih5xnktk27
According to Thales’ plans, part of the large-scale batch of 100,000 missiles, which is planned to be produced annually from 2028, will be assembled directly at Ukrainian facilities.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnih632tvs27
Ukraine’s General Chereshnya and STRIX developed a Bullet drone interceptor with a STRIX kinetic accelerator designed to catch jet-powered Shahed variants, including Geran-4, as Russia expands use of faster attack UAVs.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnig5gd6gk2l
“Ryssland kommer befinna sig i krig i decennier framöver”
Jag räknade att från år 1900 har Ryssland varit i krig, inbördes eller utrikes, i totalt 57 år. 57 av 126 är 45% så det kan betraktas som normaltillstånd.
Resterande 55% har sannolikt ägnats åt kontinuerlig översyn av landets militära doktriner och anfallsplaner, vapenutveckling, hybridkrigföring och logistiska krigsförberedelser…
https://kyivindependent.com/nato-chief-arrives-in-kyiv-day-after-mass-russian-strike/
Update: NATO chief arrives in Kyiv day after mass Russian strike
June 3, 2026 10:59 am
by Martin Fornusek
NATO Secretary General Mark Rutte arrived in Kyiv on June 3 for a previously unannounced official visit, Ukraine’s state railway monopoly Ukrzaliznytsia said.
https://kyivindependent.com/ukraine-railways-chief-seeks-higher-freight-fees-amid-russian-attacks-rising-costs/
Ukraine railways chief seeks higher freight fees amid Russian attacks, rising costs
June 3, 2026 6:25 pm
• 3 min read
by Luca Léry Moffat
Ukraine’s state railway company needs to increase freight tariffs by at least 45%, the company’s CEO said, as its finances deteriorate amid Russian strikes and pressure from lenders.
Accentmannen om ”dödens väg” från Mariupol till Krim.
https://youtu.be/MFuQLBXLTO0?is=snPyvnI4lUKnkYsZ
🇺🇦🙏 Humvee windshield withstood an enemy FPV strike — exclusive video from the front from the “Brotherhood” fighters
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mniirdajvk27
På YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NR9xM8H9Tug
Today, a “Shahed” arrived in Kharkiv, manufactured just a few days ago, – “Flash”.
-“Shaheds” usually arrive with a release date of 5-15 days ago. That is, Russia is attacking us literally straight “from the factory”.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mniiyqx4zs27
– “Iskander” 9M723 ballistic missiles arrive to us with a release date of 2025. Reserve of “Iskanders” at least 180-250.
– “Zircons” all arrive in 2026.
– X101 missiles are most often dated several months before launch (2026).
– S400 also arrive in 2026
– Kh-59 is dated 3rd quarter of 2025
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mniiyxljvs27
Vi har redan haft Dagens ryss, så nu är det dags för Dagens ryska hårdvara
😂 During Russian TOS-1A salvo, the upper stage of one of the charges fell off, as a result of which the warhead performed an aerobatics and fell hundreds of meters from the calculation.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnikko2ucc27
Luhansk 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnikoegck227
💥 1-2. BAVOVNA in Luhansk
🔥 3. Mariupol, according to locals, a ship is on fire.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnilqu3toc2j
🔥💥 Luhansk, the moment of strike of attack UAV.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mninl66js22x
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mninl676cc2x
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/04/zelenskyy-calls-for-face-to-face-negotiations-letter-putin-ukraine-russia-trump
Zelenskyy calls for face-to-face negotiations in letter to Putin
Associated Press
Thu 4 Jun 2026 23.40 CEST
Ukrainian president proposes meeting in neutral third country as Trump says both sides have to ‘make compromises’
Neutralt land? Nederländerna? 😄
Putin vill att Zelenskyy skall komma till Moskva.
Verkar som Putin inte vågar vara för långt bort från någon av sina bunkrar.
Hoppas att gästerna i St Petersburg vaknar några gånger i natt av aktivt luftvärn. Och förstås att de ser några nya rökpelare från hamnområdet…
🇬🇪
Once again, Iranian activists have joined the daily protests on Rustaveli Avenue, demanding an end to the deportation of Iranian political refugees from Georgia.
Bild
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mni5cubsoc2o
Dag 554, oavbrutet i över 1½ år nu 🫡
Krasnov fortsätter leverera — den ryska underrättelsetjänstoperationen i USA är förmodligen en av världshistoriens mest framgångsrika…
“USA stoppar leverans av robotar till Tyskland
USA är på väg att stoppa viktiga vapenleveranser till Tyskland.
Enligt källor rivs ett flera år gammalt avtal upp.
Pentagon oroar sig för hur Ryssland ska reagera.”
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/usa-stoppar-leverans-av-robotar-till-tyskland/
Tack för svensk länk till denna 👍
Döden för amerikansk vapenindustri fortsätter… Det kommer inte att hjälpa med regimskifte där då vi aldrig kan lita på vad som händer vid nästa skifte.
Vi får utveckla eget tillsammans med Ukraina. Vem kommer vilja köpa amerikanska vapen framöver?
Nordkorea och ryssland kan bli stora kunder.
Russia presented 2 “Russian”cars at the St Petersburg Economic Forum which turned out to be overpriced Chinese vehicles.
A new “Volga”was presented that turned out to be a rebadged Geely Monjaro.The “Volga”costs 4.2 million rubles&more,while the Geely Monjaro costs about 1.5 million rubles in China
Film
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mnhth3cims2n
The new Aurus Senat 900 has turned out to be a copy of the Hongqi H9. Russians are being asked to pay 10-12 million rubles for it, while the Chinese original can be bought for around 4 million rubles.
The “Russian spirit” comes at a cost, apparently.
Film
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mnhu2q7tek2n
Ett antal R i Representanthuset gick med D och mot Putlers lakej och röstade:
“The measure includes strict sanctions on Russian leaders and institutions, including top banks, oil and mining companies. It also includes 500% tariffs on all Russian goods imported to the US and a ban on Russian crude oil from being imported into the US.
There’s also new military support for Ukraine, including authorizing $8 billion for arms sales, and an extension of a Biden-era military lend-lease program.”
https://edition.cnn.com/2026/06/04/politics/house-vote-ukraine-russia-bill
Krasnov kommer lägga sitt sketna veto, det ordet och funktionen borde begravas och glömmas bort att de någonsin funnits till.
Krasnov får vissa sitt rätta ansikte. Han får nog inte sitta kvar så länge till.
Jag roar mig (på ett masochistiskt sätt) med att ibland läs pravda.ru. Givetvis är det mest förskönande reportage om förträffligheten av de ryzzka samhället, hur usla de är i Ukraina och alla framgångarna i kriget. Dock togs denna gång upp de pinsamma rökmolnen i StPetersburg.
Man konstaterar: “De ukrainska väpnade styrkorna använde drönare för att attackera oljeterminalen i Sankt Petersburg och ett örlogsfartyg i Kronstadt. Zelenskyj behövde ingen spåman för att övertygas om att attacken var precis rätt tidpunkt att slå till på öppningsdagen av Sankt Petersburgs internationella ekonomiska forum (SPIEF). Rysslands president Vladimir Putin är planerad att tala vid forumet imorgon, så en brinnande terminal är en perfekt bild för att oroa inte bara honom utan även de många gästerna.”
Men intressantare enligt min mening var denna kommentar:
“En verklig förändring i det allmänna medvetandet bland Kievs invånare (helst ukrainare) behövs.
Att ständigt övernatta i tunnelbanan utan tillräckligt utrymme, störningar i kollektivtrafiken, kronisk sömnbrist och den ständiga förväntan på nästa attack kommer oundvikligen att demoralisera både civilbefolkningen och befälsstrukturen. Detta kommer att leda till ökad apati, minskat förtroende för officiell propaganda och ständiga krav på att få slut på fientligheterna till varje pris.”
Ett naket erkännande att då man inte kommer någonstans militärt så försöker man uppnå sina mål genom att trakassera de ukrainska medborgarna så mycket att de börjar tigga om fred till varje pris. Det kommer givetvis inte att lyckas men priset blir naturligtvis högt för det civila samhället.
🤬🤬🤬
https://military.pravda.ru/2358391-st-petersburg-attacks-security-response/
DN förmedlar Putlers påstående:
“Rysslands president Vladimir Putin uppgav under en pressträff på torsdagen att Ryssland kontrollerar mer än 85 procent av Donetskregionen, 80 procent av Zaporizjzja samt hela Luhanskregionen. Putin hävdade också att Ryssland nyligen har tagit omkring 2 440 kvadratkilometer i Ukraina. Det rapporterar Reuters.”
DN tillägger dock att man inte kan verifiera uppgifterna.
Nu undrar man ju osökt tror Putler själv på att Ryzzland nyligen tagit 2 440 kvadratkilometer eller är det bara en rutinmässig lögn för att skyla över den senaste tidens bakslag i kriget?
Undrar var Reuters får sin info ifrån? Antagligen ryz…
De har väl tagit 14 km² och förlorat massor? Kanske 2440? Ryzland anser ju att ukrainare är ryzar, eller?
Så är det, det har vunnit då de förlorat bara till sig själva
1550 KWIA !
2 tanks
8 APV
68 artilleri
2 MLRS
1 LV
2046 UAV
14 markdrönare
329 mjuka fordon
2 special
Köttkvarnen går på högvarv!
Utmärkt!
Tack Justanothernickname!
Tack Justanothernickname!
👍
KWIA har legat på en mycket hög nivå ett tag nu, men 1550 …
Sådär ja, det tar sig
Tackar
… , sa mordbrännaren när det brann i skägget.
Megabonk! Tack Ukraina!
Excellent.
Ett leende på läpparna, och en tanke till alla i Ukraina som kämpar för sin frihet.
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mnjceo4mr22p
Tack Matsextrude!
Jag tänker att det borde finnas båtar att rapportera…
Känner som du, i varje fall 1, om vi antar att torrdockan kan repareras…
Rapporterades väl inga sänkta igår. Både den i torrdockan och den utanför Kertj rapporterades väl bara att de träffats(?)
Den kommer garanterat in på listan framöver. Den är helt rökt. Videobevis: https://youtu.be/DXztl6hoihw
Tackar. Ja, det där kommer kräva jättemycket silvertejp….
1,08 BPM (Barbarer Per Minut)
Snyggt 😀
😀
Brinn, lv, brinn!
+ + + + +
AFU rapporterar:
273 combat clashes
95 airstrikes
289 KAB/CAB
9 875 kamikaze drones
3 470 shelling (44 from MLRS)
Hemskt att UA ska behöva stå ut med de hemska KAB i över ett halvår till men man ser i alla fall ljuset i tunneln.
🎶
Gripen kommer, Gripen kommer,
snabb och fal.
Målen flimra, och en strimma –
ryssen gal.
Mig och SU’na singla
som höstlöv i en storm,
skadan för rysk uniform
den blir enorm!
Rajrajrajrajraj.
Gripen kommer, Gripen…..
🎶
👍
💚
Intressant artikel i DN om hur den historiska fiendeskapen mellan polacker och ukrainare tyvärr även i dag kan göra sig påmind och inte minste utnyttjas av Ryssland. Det här känns som ett väldigt olyckligt och totalt onödigt magplask av Zelensky.
https://www.dn.se/varlden/michael-winiarski-oenighet-mellan-ukraina-och-polen-kan-bara-gladja-putin/
Ny omfattande gul vägg av Johan för den som är intresserad.
Titeln är lite missvisande för det handlar om betydligt mer än södra fronten.
Han skriver det inte själv, men jag vill nog säga att den är “positiv-positiv”.
https://johanno1.se/sv/sodra-fronten-broken-arrow-5-juni-2026/
Läste nu för första gången Johan no 1 sedan han lämnade Cornucopia.
Han går uppenbarligen på samma sätt som förut, jag minns mycket väl hur han vurmade för Azovstöten , jag uppskattade främst hans humor
Men jag håller mig till Cornucopia, faktiskt av princip. Ingen plattform har haft samma betydelse för svenska folkets stöd för Ukraina!
+ + + + +
Jag instämmer helt när det gäller Cornucopia!
Sen ser jag inga problem i att delta eller läsa om Ukraina på flera ställen för det (och Johan behöver ju någon som säger emot i bland 😄)
Positiv-positivt gillar vi 👍🏼
Stör mig mycke på att ryzzka idrottsmän/kvinnor får delta i internationella tävlingar. Just nu är det en tennisturnering för damer i Paris, där rysskor hamnat högt upp i turneringen, och nyhetsförmedlaren måste tydligen ange var de kommer ifrån. Kan de inte bara säga namnen på dem, inte någon nationalitet.
I teorin vill jag gärna att de ska kunna tävla under neutral flagg. Men vi såg det tydligt på OS att det fungerar inte i praktiken. Men ett regelverk skulle kunna vara:
1. Idrottaren måste aktivt ta avstånd från Putin, det räcker inte att vara tyst. Den aktive får heller inte heller vara en del av militären. Och inte ha sponsorer som är på svarta listan…
2. Alla åskådare med ryska symboler, tex ett Z eller ryska flaggan, ska förlora sin biljett och hamna på en svart lista inför kommande event.
3. Inga lagidrotter
4. Tränare och supportpersoner ska ha samma riktlinjer som den aktive, dvs aktivt ta avstånd från Putin, inte vara avlönad av något ryskt etc
Men som sagt, om arrangörerna inte säkerställer att villkoren uppfylls så kvittar det vilka regler som finns.
Tycker det snarare ska vara att de ska ta avstånd från de ryska krigshandlingarna. Man kan ta avstånd från Putin för att man vill ha en yngre, starkare och mer hårdför ledare.
Ja, jo, det kan vara så att det viktiga är att man tar avstånd från kriget och det som följer med det. Detaljerna kan jag kompromissa om, men den stora bilden tror jag framgår…
Ja, jo, det kan vara så att det viktiga är att man tar avstånd från kriget och det som följer med det. Detaljerna kan jag kompromissa om, men den stora bilden tror jag framgår…
Nej, bara nej. Vi skall inte acceptera ryzzka idrottare under några premisser. Tycker vi skall överlåta åt Ukraina att bestämma när, och under vilka former/premisser de skall släppas in igen. Sedan är det väl svårt att ta en ryzzk idrottare, oavsett disciplin, på allvar givet historiken med nationella pro-doping program. Hela landet är ju ett skämt.
Bensinförsäljningen upphör på Krym enligt Moscow Times. “Starting today, cash sales of gasoline will be completely suspended for several days,” Sergei Aksyonov, the Russian-appointed governor of Crimea, said in a post on Telegram. https://www.themoscowtimes.com/2026/06/04/crimea-suspends-gasoline-sales-and-distribution-of-emergency-vouchers-a92932
Artikeln tar inte upp något om hur det ligger till med diesel. Men man kan gissa att dieseln prioriteras i transporterna till halvön då militär, logistik och räddningsfordon använder den i mycket stor utsträckningen. Samma sak med flygbränsle. Flygbaser som Belbek måste ha en mycket stor förbrukning som kräver stora transporter med tankbil.
Uppenbarligen är det inte akut brist på bränslen i Ryssland, utan det är transporterna av det som har blivit hämskon. I månader har Ukraina bombat pumpstationer, rörledningar och raffinaderier, och sedan en tid tillbaka tankbilar. Att få fram tankbilar och villiga chaufförer kommer att bli den stora utmaningen framöver för ryssarna. Räkna med att den inhemska produktionen inte kommer att räcka till om Ukraina fortsätter att slå ut 300-500 mjuka fordon dagligen. Hur många av dessa som är tankbilar vet vi inte, men eftersom Ukraina prioriterar dessa lär det vara åtskilliga. Jag förmodar att Ryssland kommer att dammsuga grannländerna på sådana. Men även om de lyckas importera 300 tankbilar om dagen ska dessa ta sig till och från raffinaderier runt om i Ryssland. De som ligger närmast Ukraina bombas regelbundet och torde ha en högst begränsad produktion. Då återstår att transportera olja hundratals mil vilket slukar resurser. Kanske kommer ryssarna att börja chansa med tankfartyg eller att köra stora mängder drivmedel över Kertj-bron. Men det kommer med avsevärda risker då Ukraina redan visat de kan slå mot dessa.
Intressant. Det betyder att samtliga tankbilar på Krym kör annat än bensin, gissningsvis nästan enbart diesel och flygbränsle(?) Det i sin tur borde innebära att varje utslagen tankbil slår mot antingen logistik eller direkta militära förmågor.
Hoppas att de sätter ett gäng drönare vid färjelägena, det stod ju 40-50 tankbilar tätt packade där….
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Aldrig!
God morgon!
Aldrig!
God morgon, vi ger aldrig upp!
Erik 14, Du bad mig om en kommentar om vad som kan ha föranlett Nabiulinas bortovaro från SPIEF.
T v får det bli en kort kommentar, men under dagen kan det nog hända att jag återkommer, därför att jag under ett par dagars ” studier ” har hittat ett par intressanta fakta som nog Nabiulina och silovikstyret uppfattar som ” störande ” och självmotsägsnde.
Men nu ” kort ” …..
Huruvida den avlidne Alexey Moshin och Nabiulina var nära personliga vänner eller ej vet jag inte, men att de känt varandra under många år är helt säkert.
Moshin var under åratal Putins och Rysslands man i IMF , WMF och BRICS ,men avgick 2024 från sin post som Rysslands direktör i IMF, p g a av vad han uppgav som ” fientlig atmosfär” , och Nabiulina anställde honom omgående som personlig rådgivare.
Moshin tillbringade bortmot 20 år i USA och kände personligen en massa finansministrar över hela världen, m a o var han en tämligen viktig person i all tysthet
Nabiulina avgår nästa år, och det spekuleras redan nu om vem som ska efterträda henne.
Är det ett tidsbegränsat uppdrag eller har hon själv deklarerat sin avgång?
Tar det så lång tid för Polonium att verka?
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-explosion-i-rumansk-hamn-dronarbas-pa-donetsk-flygplats-attackerad-bostadsbyggandet-i-lviv-vaxer
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-explosion-i-rumansk-hamn-dronarbas-pa-donetsk-flygplats-attackerad-bostadsbyggandet-i-lviv-vaxer/