Börserna faller på bredden i de asiatiska tidszonerna. Chiptillverkaren Broadcom ändrar inte sin prognos för 2027 och ser alltså inte någon ytterligare tillväxt pga AI-hetsen än den tidigare kommunicerade och aktien faller 14% i efterhandeln. De svenska hushållens förmögenhet minskade med 316 miljader kronor under första kvartalet trots stigande bostadspriser uppger SEB.

Stockholmsbörsen backade -0.49% för OMXS30 igår och -0.47% för OMXSPI. Kronan rasar således hårt. Dollarn kostar 9:40 SEK och euron 10:91. Guldet hittas på 1 351:- SEK per gram.
I USA gick S&P-500 -0.69% och Nasdaq 100 -0.02%. Samtliga FANANGST föll dock utom Facebook som rusade +2.93% och Tesla på +0.47%. Sämst gick Nvidia på -3.96%.
Den breda chiptillverkaren Broadcom höjde inte sin guidning för 2027, utan att man står fast vid tidigare prognos. Marketscreener sätter bolagets p/e på 55x för 2026 och 30x för 2027 utifrån konsensusprognoser och Google anger p/e till 93x, förmodligen på faktiskt resultat. Marknaden gillade inte beskedet och aktien är ner -13.76% i efterhandeln eller någonstans runt 300 miljarder USD i börsvärde utplånat om det håller i sig när börserna öppnar på riktigt.
På tal om det är det väl vad som saknas från IT-bubblan fortfarande: längre öppettider på börserna, som på den tiden körde på tills 22. Nu pratas det om att ha marknaderna öppet dygnet runt för att tilltala de småsparare som vill fastna i spelberoende.
I alla fall så ska Broadcom fortfarande visa tillväxt, men AI-bubblan växer alltså inte till skyarna.
Själv avregistrerade jag Perplexitys app från min Mac igår. Man hade infört agentfunktioner, vilket ju låter bra, men den började ta sig friheter med de rättigheter jag gett den på prov och började utföra saker på min dator även vid enkla frågor, och inte bara när man uttryckligen säger åt den att göra något. Så nu får det bli webläsarfliken för Perplexity som sökmotor. En amerikansk AI ska inte få tillgång till min dator att härja fritt på.
Incidenten var att jag ville bli påmind om hur man rensar ut snapshots från TimeMachine för att frigöra utrymme. Då dessa snapshots är hårda länkar så gör de att raderade filer inte försvinner på MacOS förrän snapshoten raderas efter ett antal dagar, och jag behövde mer SSD-utrymme. Sagt och gjort så inte bara svarade Perplexity med de vanliga tmutil listlocalsnapshots / etc, utan genomförde även rensningen själv.
Inte okej. Fördel är kanske att jag nu till slut lärt mig kommandona och slipper fråga igen.
Minnesbristen på grund av AI-hypen har börjat sprida sig och Apple har t ex dragit ner tillgänglighet och ökat leveranstider på datorer med större internminne, och rent av lanserat budgetdatorn Macbook Neo, som inte ens har ett M-chip utan en iPhoneprocessor och bara har 8 GB internminne.
CNN Fear & Greed är nere på neutral efter en period av greed.

Börserna faller brett i de asiatiska tidszonerna under morgonen. ASX 200 går -1.19%, Hang Seng -1.47%, KOSPI -1.14 (och inget börsrekord alltså …), Nikkei 225 -1.495 och Straits Times -1.28%.

SEB:s så kallade sparbarometer visar att de svenska hushållen blev 316 miljarder kronor fattigare under första kvartalet, förmodligen mycket tack vare Operation Epstein Fury.
Förmögenhetsminskningen kom trots att bostadspriserna steg och med det fastighetstillgångarna med 77 miljarder kronor, men kunde inte rädda ett tapp i räntetillgångar på 97 GSEK och aktietillgångar på 251 GSEK.
Fördelningen svenskarnas bruttoförmögenheter är nu 30 565 GSEK, fördelat som följer:
| Räntetillgångar | 5 935 GSEK | 19% |
| Aktietillgångar | 11 734 GSEK | 38% |
| Fastighetstillgångar | 12 897 GSEK | 42% |
Svenskarna har alltså mer kapital i sina bostäder än på börsen.
Skuilderna uppgår till 5 524 GSEK och nettoförmögenheten hos hushållen som kollektiv är alltså 25 041 GSEK eller om man så vill tjugofemtusenmiljarder.
78 kommentarer
Det är sällan en blir förbannad när pengar delas ut till en, men det är precis vad jag blev nu när beskedet om elprisstödet dök upp från Försäkringskassan.
Jag ska låta bli att kommentera det inrikespolitiska, men tänkte i alla fall att Power Up Ukraine kändes som den självklara destinationen för just elstödet och skickade således vidare allt.
Snyggt! Ska föreslå det i Ukrainaartikeln.
Bra idé! Ska se vad jag får och följa dig!
Samma här!
När inte broadcom “lyckas” flyga på ai-boomen med vmware o alla annan bröte de har. Känns det som en riktig smällkaramell med aihypen.
Jag kommer osökt att tänka på första raderna till Shine on you crazy diamond, förvisso skriven till Syd Barret men fungerar metaforiskt på AI hypen också tycker jag:
Remember when you were young?
You shone like the sun
Shine on, you crazy diamond
Now there’s a look in your eyes
Like black holes in the sky
Shine on, you crazy diamond…
Ytterligare på tal om AI relaterade frågor, komponentbristen som bloggen lyfter i dagens artikel är riktigt på riktigt nu skulle jag säga. Ledtiderna pekar uppåt kontinuerligt, gjuterierna som redan har underkapacitet riktar om tillverkningen mot high end chippen (sub 28 nm), dom som kan, vilket leder till brist på de enklare chippen, kostnaderna ökar således och i vissa fall finns det inga komponenter att få tag på och anekdotiskt har jag pratat med kollegor som fått redan lagda ordrar i fabrikerna void om inte priserna förhandlas om. Så lite rörigt är det allt…
Låter som under covid. Där ett motstånd gick från öre till kronor.
“Men vi har ju avtal?”
Ville ni ha motstånden eller ej, har en som är villig att ge det dubbla priset mot vad jag erbjuder nu, ni har 2 timmar på er”
Ganska exakt så ja! Inte allmängiltigt än men det börjar få fäste och fart…
Med tanke på hur uselt Broadcom hanterat just VMware, som är en gammal beprövad och hyfsat robust produkt, så känns det ganska sannolikt att de hanterat sina AI-affärer där det finns oändligt många fler okända parametrar minst lika uselt.
Broadcom går bra, det är marknaden som inbillat sig att det skulle gått ännu lite bättre.
VMware motsvarar väl bara ca: 20% av bolaget och är inte väl inte så relevant för AI?
Det är väl deras kundanpassade AI chip och nätverkslösningar/chip mm för den höghastighetskommunikation som krävs för AI som gjort att de ökat försäljningen.
AI-delen av deras verksamhet står i dag Q2 för ca: 30% men man uppger själva att den tillväxten är så stor så att man det kommer att vara ca: 50% i Q3. Från 10 till 16 miljarder. Marknaden hoppades på ännu mer.
Broadcom är en gammal chip och halvledartillverkare så det som berör AI är en del av deras kärnverksamhet även om det förstås innebär nya tekniker och applikationer för dem.
Mjukvaran som VMware är däremot inte något som tillhört deras grundverksamhet.
Sen är väl missnöjet med VMware mest frågan om hur de agerat med licenser och kostnader osv.?
Eller menar du att produkten kvalitetsmässigt också försämrats?
Oavsett så är det ju inte inom mjukvara som de byggt upp sitt företag från början.
Deras rapport var stark här gången var och inte i sig något tecken på att AI-bubblan är på väg att brista. De tjänar rejält med verkliga pengar.
Samtidigt måste de som köper deras produkter visa starka resultat också i förlängningen för att det ska hålla i sig. Brister bubblan kommer förstås Broadcom att tappa affärer, men än så länge syns det alltså inte när det gäller deras verksamhet.
“Det började som en skakning på nedre däck”
Tänker på en AI-bubbla.
Ja, den kommer nog brista för eller senare, men det jag menar är att Broadcom inte just nu är någon indikation på det.
Sen när bubblan brister kommer förstås aktien att falla ordentligt, men Broadcom har fler ben att stå på så bolaget kommer inte att gå under för det.
Tror man ska hålla i sär bolag som är rena AI bolag och de som även har en annan stor verksamhet.
Utslagningen tror jag kommer nog att slå hårdast mot alla de bolag som just nu bygger tjänster kring AI (men utan att de själva stå för AI modellerna). Lite som när alla skulle bygga appar för iPhone men ett fåtal verkligen tjänade några pengar.
Jag tror inte riktigt att AI bubblan kommer att brista riktigt på samma allvar som IT-kraschen, men att det förstås kommer att slå ojämt. Vissa bolag klarar sig bättre och andra går under.
Men jag tror att det kommer att dröja, AI har inte hunnit rulla ut överallt än, få har hunnit ta till sig och funderat hur man kan använda det optimalt osv.
Priserna för att använda AI-tjänster är fortfarande ganska låga för att locka in användare även om man använder det professionellt.
@MATSEXTRUDE
nej det kommer inte att bli lika, men med dagens värderingar av AI-sektorn kan det in nedgångar (och förlorade pensionstillgångar) bli lika blodigt.
Jo, så klart kommer det en nedgång, marknaden har löjligt höga förväntningar.
Jag tror bara att det inte blir lika dramatiskt. De flesta av de stora bolagen tjänar redan pengar på annat och/eller drar redan in pengar på AI.
IT-kraschen handlade om en övertro på främst försäljning inom E-handel och andra IT-tjänster där det visade sig att det tog betydligt längre tid att förändra folks beteende. I dag är vi där man trodde att man skulle vara 2005.
AI tycker jag nästan mer kan jämföras med när PCn började användas bredare ‘n med dotcom krisen. AI är till stor del frågan om effektiviseringen (även om det kan användas till mycket annat också precis som datorn).
Det tog förstås mycket längre tid då och det var inte riktigt samla “bubbla” men den marknaden växte organiskt eftersom man såg fördelarna och även skapade nya marknader.
Många företag slogs förstås ut men branschen som sådant fortsatte att växa.
När det gäller AI vet man inte riktig var de verkliga vinsterna kommer att hamna. Prispressen kanske blir så hård att det inte är de som utvecklat modellerna som blir vinnare utan företagen som på ett smart sätt lyckas implementera och utnyttja AI, eller de som hittar bra tjänster riktade mot konsumenter osv.
Oavsett om bubblan spricker brutalt eller lite mjukare är AI här för att stanna, precis som datorn och dotcom.
Broadcom är väl i första hand en »spadtillverkare», precis som NVIDIA? De lär drabbas sist.
Företagen har börjat dra öronen åt sig nu när AI-tjänsterna blir token- istället för abonnemangsbaserade.
Mer seriös användning av t.ex. Open AI går väl oftast via deras APIer och de har varit tokenbaserade hela tiden.
Tar vi inom programmering är det är snarare så att de som suttit och chattat med GPT och Claude övergått till verktyg där man direkt manipulerar koden samtidigt som man använder det mer konstant och till allt större projekt. Då räcker inte den fasta månadskostnaden speciellt långt.
Det är inte heller så konstigt, för ett större projekt där modellen måste läsa in mängder med kodfiler som underlag blir det väldigt mycket data som ska bearbetas.
Många kör nu med flera olika abonnemang och växlar mellan dem t.ex. när dagens ranson tagit slut och man är mer noggrann med att välja rätt modell för rätt uppgift för att spara på tokens, men inte slutar man att använda AI för det och fler väljer förstås även mer omfattande prenumerationer eller betalar för användningen.
Vanliga chattarna har ju kvar sina relativt billiga månadsavgifter och där är man än så länge inte begränsad (om man inte kör väldigt mycket förstås).
Fast det kanske ser lite olika ut för olika användningsområden förstås? Har du exempel där man alltså slutat använda AI på grund av kostnaderna? Vilka branscher pratar vi om då?
Apropå förmögenhet. Mitt hus är definitivt värt mycket mer än det jag har i sparkapital!
Även medräknat tjänstepensioner? Ofta när vänstern gnäller över förmögenheter brukar de praktiskt nog stoppa fingrarna i öronen och inte låtsas om tjänstepensionerna, som är privat kapital.
Ska kolla exakt. Har inte koll på exakta summan.
Huset är värt, enligt Booli, 2,5 miljoner mer än mitt pensionskapital enligt minpension.se.
Men även med sparkapitalet jag har är huset värt mest. Å andra sidan är ju huset också ett slags sparkapital.
Som arbetande i Danmark, men boende i Malmö, har jag min tjänstepension i det danska systemet.
Man kan det systemet också skriva in värde på fastigheter, lån, besparingar, etc. När jag går in och kollar min “förmögenhet” drar de automatiskt av 50% av det innestående tjänstepensionsbeloppet, då de räknar med att det är den genomsnittliga skattesatsen när pensionen blir utbetald.
Hur görs det i det svenska systemet? Är det även där inkluderat en funktion för att reducera beloppet för att kompensera för skatt när det blir utbetalt?
För övrigt tycker jag det är en utmärkt ide av Thegreatgnu nedan med en enkät om hur läsarnas förmögenhet är fördelad!
Inte mig veterligen. Det är summan som ligger till grund för utbetalningarna. Sedan dras ju skatten när jag får ut dem ~30%.
Undrar lite högt, om man inte är daytrader som vill tjäna på att köpa och sälja varje dag, är det egentligen något problem med att ha börsen dygnsöppet? Investerar du passivt eller med cost averaging (samma summa varje månad) så spelar det ju ingen roll. Kör du teknisk investering kan du ju fortfarande lägga in köp/säljorder.
Är väl mest daytraders som gynnas av begränsad tid och möjligtvis insiders som får det lättare att samarbeta. Att det blev begränsade öppettider i början var väl mest pga tekniska begränsningar men den faktorn är ju borta nu.
Spontant tänker jag att sprida ut likviditeten på 24h skulle öka volatiliteten något enormt, speciellt i mindre trejdade aktier.
Tänkte just säga det. Att ha stängt hjälper väl folk att hia sig, vilket säkert behövs emellanåt.
Du som brukar posta enkäter om diverse ämnen till dina läsare kanske borde göra det om hur deras förmögenheter fördelar sig. Alltså enbart fördelningen i procent, inte några värden i kronor och ören.
En snabb servettberäkning säger att min förmögenhet fördelar sig på följande sätt:
Räntepapper 6 %
Aktier 55 %
Fastigheter 38 %
Övrigt 1 %
Skulle vara kul att se någon som har mycket i “Övrigt”, som alltså är cash, guld, konst och liknande samt exotiska finansiella produkter. Optioner och andra normala derivat som har tydlig koppling till börsen räknar jag som aktier ovan, valutaterminer är cash. Osv.
Svenskar är som bekant extremt riskbenägna avseende sina placeringar. Gissar att andelen räntepapper är mycket högre nere på kontinenten.
Kul idé, hade varit intressant att se.
Räknar du fastigheter med eller utan lån? Är det utan blir det ju den största tillgången för de allra flesta, kan tycka att man borde räkna netto då huset ryker till banken om man inte sköter sitt lån.
Har nedbetalat mitt bostadslån men är ju mycket mer gynnsamt i Norge att göra det då mycket högre ränta, lägre ränteavdrag och mycket högre skatt på aktier. Hade jag bott i Sverige hade jag nog inte nedbetalat mer än amorteringsregeln, 2% ned till 70% och 1% ned till 50% eller vad det är.
Jag tycker nog det är fördelningen av placeringstillgångar som är det intressanta i det här fallet, oavsett hur belånade dessa är. Svenskarnas belåningsgrad är en annan femma, och det är förstås skillnad på netto och brutto om man pratar förmögenheter.
Saltsjöqvarn.
Enligt Expressen visar SCBs senaste undersökning att vänstern får egen majoritet eftersom L faller ur.
Håll i hatten och förbered er för statlig skatt från 45 tusen, förstärkt statlig skatt från dagens nivå och värnskatt ovanpå detta.
Pengarna går givetvis till rättvisa och solidaritet. Och jag misstänker ministerposter till ett parti som igår fick sparka nio medlemmar pga öppet hat mot ju-ar.
Det är för jävligt.
Se det positiva i att (S) lär efterkomma LO’s krav på 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön…
I dagarna inträder Svenskt Näringslivs arbetstidsförkortning, lagom till valrörelsen.
Efter att ha kölhalningen i media försökte de gömma under sommarmånaderna.
Kom igen, det blir kul ju!
Lugn och fin, det är ännu långt till val. De bästa skandalerna har ännu inte publicerats.
Precis.
SCB lär inte ha hunnit få med SD-pedofilskandalen, exempelvis.
Den lär inte märkas. Ingen förväntar sig något annat från det partiet; det blir bara ännu en skandal i raden, sektmedlemmarna bryr sig inte och presumtiva väljare avskräcks knappast. Lika lite kommer den senaste bunten antis*miter och terroristkramare i V påverka deras väljare.
På det mer humoristiska planet kanske vi snart har tillräckligt med data för att med någon tillförlitlighet beräkna halveringstiden för SD i riksdagen. Eller åtminstone aktiviteten – i Becquerel blir det ganska lite, men sönderfall/kvartal kanske ger enklare siffror?
Kanske några marginalväljare, annars håller jag med.
Säger en del om partiet och deras väljargrupp.
Efter snart fyra år av föräldrafritt kan Tidölaget knappt ens ta SMS-lån längre.
Är den här “vänstern” med oss i rummet nu? Förra gången S satt i regering och hade med C så togs värnskatten bort t.ex.
C behövs inte, S, V och MP får egen majoritet och deras krav lär vara lättare att sälja än Centerns ibland högerextrema förslag som sänkt skatt.
Dock verkar S försöka närma sig C och därmed distansera sig från V, väl medvetna om att (S AND C) förutsätter (NOT V). Och hellre ko-handel än ko-mmunister.
Du har gått på påverkansoperationer som ser “vänstern”-spöken. Poänglöst att försöka sprida det här kanske? Det är ryssland som står bakom dem, både i Europa som i USA.
Ok V har en massa terrorkramare och MP skrotar elkraft men jag ser vänsterspöken från Kreml? Sorry, jag går inte på dessa partiers avbön. Observera att jag inte kritiserar S.
S är ett stort parti som spretar från nästan-V över till nästan-liberaler. Men de vänstraste är i minoritet (åtminstone bland de som sitter högt upp). S har aldrig litat på kommunisterna, kom ihåg IB-affären!
De har inte brytt sig nämnvärt om vad V vill.
Enda undantaget jag kommer på var när Mona Sahlin (sannolikt motvilligt) tvingades ta med V i underlaget vid valet 2010 – en manöver som räddade kvar Reinfeldt. Det misstaget ville man inte göra om, både -14 och -18 räknade S, som innan 2010, kallt med att V inte skulle fälla en S-regering, och att man inte behövde kasta åt dem mer än något litet köttben.
Det höll tills Dadgostar tog över V och statuerade exempel. Men fortfarande flörtar Andersson hellre med både M och KD än att komma med visioner om att “klämma åt kapitalisterna”.
Jag tror att om S+MP+C skulle få egen majoritet, väljer S hellre det alternativet än S+MP+V – trots C:s ekonomiska högerpolitik.
Problemet för S är att V tydligt sagt att de inte släpper fram en S+MP-regering (utan V). Så vad gör man om S+MP+C inte kommer att räcka? Det skulle t o m kunna hända att man förhandlar med KD för att kunna lämna V utanför.
Visst kan det sluta med V i regeringen trots allt, men jag är övertygad om att det i så fall händer enbart om det parlamentariska läget tvingar fram det.
Själv får jag ofta känslan av att man ser S som den tråkiga men förutsägbara förvaltaren som *inte ändrar så mycket utan bara just **förvaltar det som redan är. Men en gång var 8:e år ser väljarskaran ett behov av stora förändringar och röstar därför in en borgerlig regering som får i uppdrag att genomföra nödvändiga reformer. När reformerna har genomförts och börjar ge effekt återgår man till tråkiga S igen som får fortsätta förvalta fram tills nästa behov av att ta itu med försummade strukturella problem uppstår.
*) bortsett från enstaka större ingrepp som t.ex. att totalslakta försvaret och att inte skapa förutsättningar för att behålla fungerande kärnreaktorer.
**) och passar på att stoppa in sina egna partilojalister på alla toppositioner inom myndigheter och statliga verk.
Jag ser ju en läpparnas bekännelse från S gällande skarpare regler inom kriminalpolitik och migration samt mer kärnkraft. Det finns starka grupper inom S som S-kvinnor, Reformisterna, Tro och Solidaritet som inte vill ha kärnkraft men betydligt generösare migrationsregler och ingen av dessa accepterar att sätta barn i fängelse.
Som nån skriver ovan s lär inte SD-pedofilen påverka. Enstaka pedofiler har uppdagats i alla partier och reagerar partiet snabbt och tydligt så är frågan avklarad. Alla dessa terrositkramarna inom V verkar däremot vara djupt rotat men det bekommer nog inte deras väljarbas, men däremot S-väljares tvekan till att rösta på S om det riskerar att få in V i en regering.
Angående dagens opinionsmätning som nyheterna både på SVT och TV4 blåser upp som nåt lackmustest av kommande valresultat så var det 49% av tillfrågade som svarade. Av dessa var det 10%-enheter som var osäkra.
Tror det är fler som tvekar att rösta V då det kan resultera i en S-regering .
Vad ska de rösta på istället för V om de tycker S är för långt åt höger?
HW//
Något annat parti, antagligen.
Eller blankrösta.
Lite OT men Ruddestad har inte bara blivit utsparkad ur partiet utan även utsparkad ur huset av frun.
Intressant, om man spetsar det lite så visar en alldeles färsk undersökning att amerikaner generellt är helt dumma i huvudet när det kommer till att förstå ekonomi och investeringar. I undersökningen genomförd av TIAA så lyckades man bara nå 47% korrekta svar på relativt enkla ekonomiska frågor vilka är nytt 10 års lägsta.
Kommer säkert bli bra med kommande IPOer och alla hyllningar till dom bolagen när alla ska in där…
Gäller inte bara ekonomi, deras (brist på) geografikunskap är legendarisk. National Geografic gjorde något test på 80-talet där de bad dem peka ut USA på en världskarta. En stor andel pekade på Sovjetunionen, eftersom det var det största landet på kartan.
Anekdotiskt hade vi i ett år två utbytesstudenter från USA boende i korridoren. Förmodligen rejält över genomsnittet eftersom de valt att studera i Europa och t o m lärt sig en del svenska. Vi gjorde alla det årets geografiquiz i NG (namnge 20 utpekade länder på världskarta, tre alternativ). De klarade runt 75%, vi andra 100%. En del länder var lite svåra, men med uteslutningsmetod och kunskap om ungefär var i vilken världsdel länderna låg kunde man välja rätt.
Nej, påståendet verkar vara en myt. Det finns ingen känd studie från National Geographic Society på 1980-talet där en stor andel amerikaner pekade ut Sovjetunionen som USA på en världskarta.
Amerikaners geografikunskaper har ibland visat sig vara relativt svaga i vissa undersökningar, men det finns inget stöd för att de generellt skulle vara sämre än världsgenomsnittet i allmänbildning. Historien om Sovjetunionen är sannolikt en vandringssägen som har spridits vidare utan trovärdiga källor.
Går du ut på stan och frågar random människor i Europa om att peka ut diverse länder och delstater i USA så får du såklart liknande resultat. Människor är helt enkelt dåliga på sådant och du kan alltid hitta roliga fel om du väljer ut just dessa att visa upp.
USA ligger högt i forskning/utbildning så att tro att deras allmännbildning skulle vara klart lägre än världsgenomsnittet blir lite naivt men då det är okej att slå uppåt så är det bara köra på!
Det är i och för sig inte riktigt samma sak att jämföra kunskapen om enskilda delstater eller provinser i ett land med kunskapen om länder i en världsdel. Sedan behöver man väl ett betydligt större antal frågor vid den typen av undersökning för att det verkligen ska bli relevant. Alltså, från en lista över världens länder kan jag hyfsat ledigt ta majoriteten av huvudstäderna. Att peka ut länder och städer på en blindkarta är generellt betydligt svårare, men jag tvivlar på att folk i gemen skulle peka ut fel världsdel särskilt ofta.
Vad beträffar allmänbildning i USA ska man nog inte stirra sig blind på det faktum att de är ledande inom forskning och utbildning – det är en mycket liten andel av befolkningen vi talar om där. Hela 70–75 miljoner har röstat på Trump tre val i rad. Hans olämplighet för uppgiften är så oerhört mycket mer uppenbar än andra populistpolitikers att det inte kan förklaras av vanlig missnöjesröstning.
Att som europé ha koll på USAs delstater är väl jämförbart med att som amerikan ha koll på EUs medlemsstater?
Be en slumpmässig Stockholmare peka ut och namnge de fyra största städerna i norra halvan av Sverige på en blindkarta. Jag skulle våga sätta rejäla pengar på att de flesta skulle misslyckas spektakulärt.
Jag tror detsamma KRUT.
Tror att en genomsnittlig Stockholmare inte kunnat peka ut fyra städer i landet öht om man exkluderar de 10 största.
Jag misstänker att de flesta läsare skulle få jätteproblem med att placera ut Kinesiska städet med större befolkning än Sverige.
Eller gamla sovjetiska storstäder.
Eller alla *stan länder
Här har du en ännu värre https://news.cision.com/se/lunds-universitet/r/alarmerande-lag-kunskap-om-ekonomi-bland-dagens-unga%2Cc3952214
“Att det finns en stark koppling mellan ekonomiska problem och psykisk ohälsa är känt. Nu visar en ny studie från Institutionen för psykologi i Lund att endast var femte ung vuxen svarar alla rätt på tre grundläggande frågor om inflation, ränta och riskdiversifiering. Samtidigt blir de allt mer skuldsatta. Det är en högst oroväckande utveckling menar forskarna.”
” 1. Anta att du hade 100 svenska kronor på ett sparkonto och räntan var 2% per år. Efter 5 år, hur mycket tror du att du skulle ha på kontot om du lät pengarna växa?
a) Mer än 102 svenska kronor (korrekt svar)
b) Exakt 102 svenska kronor
c) Mindre än 102 svenska kronor
d) Vet inte
2. Tänk dig att räntan på ditt sparkonto var 1% per år och inflationen var 2% per år. Efter 1 år, hur mycket skulle du kunna köpa för pengarna på det här kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt samma
c) Mindre än idag (korrekt svar)
d) Vet inte
3. Är följande påstående sant eller falskt? ”Att köpa aktier hos ett enskilt företag ger vanligtvis en säkrare avkastning än en aktiefond.”
a) Sant
b) Falskt (korrekt svar)
c) Vet inte”
“Trots att frågorna var mycket grundläggande svarade endast 20 procent rätt på samtliga. Drygt 20 procent svarade fel på alla. Endast en tredjedel svarade rätt på frågan om inflation, säger Henrik Levinsson.”
Är ju ett gott argument för att begränsa statens inflytande när en stor majoritet av unga väljare inte vet vad inflation gör.
Svar till Brasklapp.
Studien är från 2024 men sett att den blåst upp nu senaste veckan på flera sociala medier.
Om man får en dum fråga kanske man ger ett dumt svar tillbaks.
Jag tror ju inte direkt att procenten för rätta svar hade gått upp om man frågat om hur konsumtionsmönster påverkas av inflation och influerar KPI-talen.
Hoppla, lika illa här då! Bådar ju gott att någonstans gömmer sig en framtida finansminister bland dessa, man får hoppas att han/hon spikade provet…
Jag kan gott tycka att man kan ha det som tillval men att man ska ha obligatorisk syslöjd i skolan istället för privatekonomi är ju tragikomiskt.
Mycket nyttigare att lära sig hur man lappar ett par byxor och potentiellt spara en femhundring i året framför att lära sig hur ränta-på-ränta eller kreditkort fungerar. Man får ju också grundläggande kompetens för att kunna jobba i Sveriges omfattande textilindustri.
Tror mer de flesta här inne inte är vana att umgås med vanliga normala människor.
Normalen är inte att bry sig om sånna saker eller att kunna peka ut världens länder. Det är vi i svansen på nomalfördelningen som är udda.
Varför tror ni det är köpfest på löningshelg.
Från di.se låst artikel
Harish Krishnaswamy har den 29 maj sålt 1,39 miljoner aktier i teknikföretaget Sivers Semiconductors där han är chef för affärsområdet Wireless.
Sivers-aktien har stått för ett rejält rally under året. Sedan nyår är aktien upp med över 2.100 procent.
Nu börjas det kanske… bubblan spricker
Cicero Fonder, som tidigare under året var en av de största institutionella investerarna i teknikbolaget Sivers Semiconductors, har avyttrat hela sitt innehav i kursrusaren.
Alltså vid 2100% värdeökning kan det vara läge att ta hem vinsten…
Själv tog jag nästan 20 000 i förlust på bolaget (innan bubblan). om jag hade behållit skulle det vara värt en halv Mille eller så (förutsatt att jag följt med upp, och det hade jag inte)
Rusningen som varit i Sivers har varit absurd, det är inget fel på bolaget och de har stora möjligheter, men den övertro som varit är helt sjuk. Inte konstigt att många passar på att sälja av på de här nivåerna.
Det är inte Sivers fel att aktieköparna är helt galna och har enormt större förväntningar än de själva har. 😄
När nyheten om ”insiders”-försäljningar publicerades idag (Harish var inte den enda Sivers-anställde som sålt sent i maj) rasade aktien direkt 17%, och nu på em är den ned ca 14,4%. Det går fort när man har roligt.
“SEB:s så kallade sparbarometer visar att de svenska hushållen blev 316 miljarder kronor fattigare under första kvartalet”
Visar väl att det finns ett A och B-lag vad gäller sparande.
Avanzaianen ligger väl 10%+ i år.
Men ligger man hos storbankerna är man väl inne i deras dåliga sparlösningar/rekommendationer (insåld skit) och backar därför.
Kan väl även betyda att folk nyttjat besparingar för att betala skulder, alternstivt resor, nya bilar
Vet du var Avanzianen låg i slutet av första kvartalet? Andra har ju varit lite av ett börsrally så säkert mesta av uppgången som kommit då.
Är det att guld gått ner kanske? Jag ser på OMX30 att den låg pluss 1.67% den 31a mars och 8.79% idag. Folk måste ha presterat långt uslare än marknaden då.
Sant. Läsförståelsen är ju av betydelse 😀
Jag tänkte såklart jan-juni och det har ju varit ett rätt volatilt halvår. Å andra sidan har jag aldrig varit på negativ avkastning i år.
Har dock en stor grupp bekanta som tycker att ränta på ränta och index är tråkigt och det är roligare med 50% möjlig uppsida (sen gnäller de när det finns 100% nersida på deras stonks)
SBB, Intrum . . . exemplen är i legio.