Leveranser av Tesla Model 3 till Sverige skjuts upp från andra halvåret 2018 till “början av 2019” meddelar Tesla idag till de svenskar som förbokat en av den nya bilmodellen. Uppenbarligen ligger man nu så pass mycket efter planerad tillverkning att leveranser på allvar skjuts upp.
Tesla Model 3. Foto: Tesla |
Tesla skickade idag ut ett mail till de svenskar som betalat 10 000:- SEK och förbokat en Tesla Model 3. Beskedet var att leveransinformationen har uppdaterats.
Inloggning hos Tesla och användning av verktyget för uppskattning av leverans bekräftar att istället för andra halvåret 2018 så är det nu “början av 2019” som gäller. Om inte leveranserna försenas ytterligare.
Detta är intressant eftersom 2019 är året då många av Teslas konkurrenter på allvar kommer börja leverera konkurrenskraftiga elbilar och Tesla riskerar alltså att snabbt tappa sitt försprång. Återstår att se om varumärket är starkt nog att behålla reservationerna när man snart kan få en elbil med motsvarande räckvidd från ett etablerat bilmärke istället?
Dagschart Tesla (NASDAQ:TSLA). |
Telsas aktie har inte reagerat nämnvärt, och man får förmoda att marknaden redan prisat in de försenade leveranserna utanför USA. Att man inte klarar av att hålla tidigare planering av leveranserna är knappast en nyhet vid det här laget.
29 kommentarer
Än har vi inte sett konkurrenternas bilar. Men de är i varje fall stora i orden. Ingen vet om de håller vad de lovar. Tesla har ju redan ett helt färdigutbyggt snabbladdningssystem på strategiska platser. Vilka konkurrenter har det?
Om de kan hålla sig till en standard för att ladda så går det snabbt. På sikt tror ju inte jag att det är rimligt att de ska ha en egen snabbladdning till varje märke
Teslan på väg mot Mars grannskap kommer alltt längre från jorden. Hur snabbt går det? Ingen annan bil har färdats längre när Teslorna för Sverige börjar levereras 2019.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja därär det ju inget problem om den skjuts upp
Man får se sig i stjärnorna efter sin Tesla.
Fast det är fel modell och dessutom begagnad.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vem ville ha en mobiltelefon från Apple när man kunde få en från ett etablerat mobilmärke som Nokia eller Sony Ericsson?
Skillnaden är att de andra bilmärkena producerar över 100 miljoner bilar per år redan. Tesla sålde ca 100 000 förra året. Tesla kommer inte kunna skala upp lika snabbt, vilket vi ser nu med Model 3 i Sverige.
Jag tror dock arrTesla kommer funka bra i lyxsegmentet, såvida inte företaget går i konkurs, men de kommer möta motstånd bland billigare modeller, så som Model 3.
Förvisso. Iphone 5c försvann i det tysta.
Det som hände med mobiltelefonen var att själva hårdvaran blev en commodity och mervärdet ligger i Apples mjukvara där det går att ta mycket högre marginaler. Ser inte motsvarande för Tesla.
Den trånga sektorn under lång lång tid framöver kommer att vara tillgången på Li-Jon batterier till alla elbilar som världen tänker sig producera. Inte bara till renodlade elbilar utan även till hybrider. Det är enorma mängder batterier som skall produceras, och enorma mängder av litium och kobolt som måste fram. Enligt nedanstående länk räknar man med en årsproduktion på batterier motsvarande 174 GWh år 2020. Det kan låta betryggande men räknar man på vilken batterikapacitet Tesla och andra biltillverkare tänker sig behöva till varje elbil upptäcker man snart att de där 174 GWh inte räcker långt.
http://www.visualcapitalist.com/china-leading-charge-lithium-ion-megafactories/
Och tesla har något som de andra tillverkarna i väst inte har. En egen batterifabrik
Det kan visa sig att Tesla har ett ointagligt försprång där verkar det som..
https://electrek.co/2017/12/06/tesla-gigafactory-global-shortage-battery-cells/
Eller så terminssäkrar man sitt råvarubehov.
Kanske det är den riktiga affärsidén bakom The Boring Company, att ha egna gruvor för råvarorna som behövs för batteriproduktionen 😀
Eller sälja "Not a flamethrower"
Dyr leksak för folk med för mycket pengar. Ingen vettig människa köper Tesla idag.
Dyr leksak för rika med för mycket pengar. Ingen vettig människa köper Tesla idag.
@Unknown !
Precis !! "..Dyr leksak för rika med för mycket pengar. Ingen vettig människa köper Tesla idag. .."
Idag är det mer Skoda än Tesla och Bentley som gäller!
Men milöpartiet sa ju igår att 2030 skulle den sista fossildrivna bilen i Sverige skrotas så det börjar bli brått. Är ju bara 12år dit och en bil håller längre än så!
Ur ledande MP:ares munnar kommer så mycket ogenomtänkt "mumbo-jumbo"!
Inte för politikerna, de har sina taxi, det är vi skatteslavar som får brått att få tillåtelse att få köra bil.
Audi ska i år börja sälja (med leverans i början av 2019 verkar det som) sina rena elbil Audi e-tron, med en räckvidd på över 50 mil. Ska enligt uppgift ha ett startpris på 600-nånting och vara en rätt stor bil.
"Audi e-tron blir en helt eldriven suv som slinker in ungefär mellan Q5 och Q7 storleksmässigt" (mestmotor.se)
Jag väljer lätt en Audi framför en Tesla. Dom vet iaf hur man gör bilar som känns lyxiga.
Förhoppningsvis klarar audi att hålla kvalitén också. Teslor är på verkstaden sjukt mycket…
Jaguar I-Pace börjar levereras(?) H2 2018. 50 mils räckvidd. Startpris 600-isch.
https://www.jaguar.se/om-jaguar/konceptbilar/i-pace
Chanserna ökar för denna vehikel… 🙂
Det som "verklighetens folk" vill ha är ett fordon som klarar att transportera 4 personer 400 km i 100 km/h och till ett pris .. tja säg 179 900:-
https://www.youtube.com/watch?v=L-smj6059sI
https://www.youtube.com/watch?v=cDU6faIugoM
"Kommer Tesla Model 3 ha levererats till kunder i Sverige?"
Blev då alltså ett Nej. 🙂