En rimlig slutsats av Trumps valseger i USA är att den svenska vänstern blir ännu värre och därmed driver ännu fler in i Sverigedemokraternas öppna armar.
Jag påtalade tidigt att en röst på Sverigedemokraterna är en röst på ökad invandring. När SD kom in i riksdagen 2010 blev resultatet att Fredrik Reinfeldt och Miljöpartiet öppnade Sveriges gränser för de facto fri invandring och fria sociala skattefinansierade förmåner som skola och vård även för personer utan uppehållstillstånd i landet (sk papperslösa).
När SD trefaldigade sina mandat i valet 2014 blev resultatet att vi fick den största invandringsvågen till Sverige i modern tid, rent av någonsin.
Vänsterns reaktion är alltid ryggmärgsreflexens, man kan endast bota de som har fel genom mer av samma. Med en valseger för Trump måste därför svenska vänstern satsa ännu hårdare på den inslagna vägen. Mer identitetspolitik. Mer socialism. Mer polarisering. Det är det enda sättet svensk vänster kan hantera motgångar. Bara genom att bada i det socialistiska ljuset kan svenska folket uppnå socialistisk frälsning. Det fungerade så väl i Östeuropa under den kommunistiska ockupationen…
Verkligheten är att det socialistiska ljuset är något som de flesta flyr från så länge de tillåts behålla möjligheten.
Resultatet kommer därmed bli att Sverigedemokraterna får ännu större stöd i opinionen. Som påtalat tidigare fick SD fler röster i valet 2014 än den för dem allra mest positiva opinionsundersökningen någonsin. För Miljöpartiet var det tvärt om, de fick sämre än den sämsta opinionsundersökningen inför valet.
Med vänstern som SD:s bästa valarbetare lär SD komma in långt över 20% i valet 2018. Kanske över 30%. Och vänstern kommer nu öka sina ansträngningar för att uppnå detta genom ännu mer av samma.
Härnäst vinner väl Le Pen presidentvalet i Frankrike? Hon har bättre odds än vad Trump hade och samma samlade svenska media är förstås emot hennes seger och alla experter har förklarat att hon inte kan vinna.
Redan innan Trumps seger hade Miljöpartiet stolt proklamerat (internt) hur de skulle rädda sina opinionssiffror. Nämligen mer av samma. Mer antirasism. Mer feminism. Mer mångfald. Alla ska känna sig välkomna i partiet, inklusive radikala våldbejakande islamister. Inte ett ord om miljön.
Vilket bara visar att vänsterns reaktion alltid är en och samma. Nämligen mer av samma.
91 kommentarer
Den där artikeln om MP är faktiskt bland det roligaste jag läst på länge. Verklighetsanknytningen är obefintlig och problembilden består i att man är rädd för att folk ska missförstå vad de menar och att om man bara är tillräckligt tydlig så komemr alla förstå och hålla med.
Insikten om att det de gör och tycker kanske inte har ett stöd bland folket övervägs inte alls. Utan vetskapen om sin egen förträfflighet och sin egen gudomliga klunskap är total.
De är baske mig helt vrickade i Miljöpartiet. Men det är bara bra då kanske de till slut försvinner helt.
Du nämner faktiskt inte en enda sak i MP:s politik som du ogillar. Men visst, den politik som ett parti driver är kanske inte det viktigaste, eller?
Varför ska jag göra det, det var inte det mitt inlägg gick ut på. Deras problembild och deras lösning är helt verklighetsfrånvänd och det kan den vara oavsett om deras politik är bra eller dålig i ett objektivt perspektiv.
Aha, då förstår jag precis vad du menar. Alltså deras politik för en lösning är eventuellt objektivt bra men verklighetsfrånvänd, för att verklighetsanknytningen är obefintlig.
Nej, jag pratar inte om deras politik. Jag pratar om deras analys av sina egna tillkortakommanden i opinionen och den lösning de föreslår för att vända opinionen till sin fördel.
Men jag förstår att du mest vill gå i polemik och kan du märka ord eller förvränga det jag skriver så gör du gärna det.
Tex kan parti X i Sverige ha ett fantastiskt (eller inte) partiprogram men det är ingen som röstar på dem. De gör då en intern analys av varför ingen röstar på dem. De kommer då fram till att de har en för färglös partiledare och det är problemet, lösningen blir då att tillsätta en färgstark partiledare men opinionen vänder inte för det. Då blir förklaringen att man inte varit tillräckligt tydlig, för man vet ju att man har rätt så då måste man förstås tillsätta en ännu färgstarkare partiledare.
Det finns inte ett uns av självrannsakan i den typen av resonemang för man är övertygad om att man har rätt både avseende problembild och lösning. Då går det också som det går oavsett vilken politik man har i botten.
Så, nu kan du märka ord och med flit missförstå mitt resonemang igen.
Menar du i sammanhanget på allvar att det inte spelar någon roll om politiken är rätt eller fel?
Bör enligt ditt tycke, tex ett parti som har rätt politik ändra den bara för att de har svårt att få folk att rösta på dem?
Jag har personligen svårt att respektera sådana partier. Jag tycker det tyder på att makthavarna i partiet är mer intresserade av just makt än vad som är bäst för Sverige. Och MP har absolut även de, en del sådana osympatiska drag, men det är inte de som kommer fram i artikeln.
Men ska man kritisera att ett parti håller fast vid sin politik, vilket man absolut ska göra om man känner för det, tycker jag det är på sin plats att berätta vad i politiken man ogillar.
Vad är rätt och fel politik? Det beror väl på vem som formulerar problemen.
Ett praktexempel är väl Piratpartiet som tyckte det var angeläget att göra äktenskapsbalken antalsneutral så att man kunde gifta sig i flermannakonstellationer? Rätt eller fel? Eller bara totalt irrelevant?
Likadant med MP. Deras framgångsrecept för miljonprogrammen är "att stärka föreningslivet".
Instämmer med BD, vad är rätt eller fel? Därför lämnade jag den frågan därhän för mitt resonemang och knyter istället an till det som faktiskt skrivs i artikeln. Artikeln som sådan behandlar inte MPs politik utan beskriver deras analys av varför det gått som det gått och jag kritiserar deras analys, inte deras politik.
Hade något annat parti gjort en liknande analys av sina problem, vilket de förvisso ofta gör, så hade jag kritiserat den analysen också oavsett om jag stöttar deras framförda politik eller inte.
Politik är väldigt brett och då bör man fokusera på sina starka områden inom den politik man vill föra. Hade analysen istället gått ut på att lyfta fram dessa frågor och skyffla bort det identitetspolitiska och irrelevanta så hade det troligen blivit en bättre analys med mer verklighetsförankring. Istället visar analysen på att de just inte förstått någonting då analysen bara blir en förlängning och ett belysande av de problem de har som har fört dem till en punkt där de behövt göra en analys. De för ett cirkelresonemang och placerar sig själva i ett massivt moment 22.
Kul att nån tänker lika. Ska vi ligga?
För varje polygam regnbågsmänniska Piratpartiet attraherar med sin identitetspolitik, t ex, finns det nog två vita män som tänker att SD är partiet för vita män.
"finns det nog två vita män som tänker att SD är partiet för vita män" Är det för att de tänder på uniformer designade av Hugo Boss?
Oj vad det här blev svårt. Rätt politik är förstås den politik som DU tycker är rätt.
Jag kommer för min del aldrig att kritisera ett parti för att det fortsätter att driva sin politik så länge jag tycker den är rätt, oavsett partiets opinionssiffror. Men jag är fullt medveten om att många andra sätter taktik och personliga egenskaper över politik.
Vad gäller att fokusera på sina starka områden är jag mer på samma planhalva som er. Man bör inte ägna en massa energi åt sådant som man inte förstår sig på, och här skiljer det sig en hel del mellan partierna. Och förstås vad olika personer tycker är de olika partiernas starka sidor.
Tex tycker jag att SD:s tills helt nyligen obefintliga integrationspolitik är en stor svaghet för partiet, så de borde fokusera på annat än invandring. Partiets väljare gör en annan tolkning.
Hey duh… en del lär sig lite långsammare än andra. Mp ska alltså fokusera på mångfald och liknande, inte ett ord om miljö.
Ordet röstrepellent kommer att göra sitt intåg i svenska språket.
@Ben ang identitetspolitik: Just sådana som stängslet kan nog ha trillat över pga att vissa av identitetspolitikens företrädare är rasistiska och kommer undan med det.
Vilket enormt börsras det blivit på Stockholmsbörsen föresten.
Hehe….tänk om det blir som vid Brexit. Snacka om slag i ansiktet på etabl. 🙂
Vad stöder en sådan utveckling isf? Brist på alternativ och liten andel av vanligt folks deltagande på usa-börsen(som inte luras sälja av medias rädsla). Jag tror nog att vi ändå bör kunna få se en mindre nedgång, typ 3-5% kommande nära framtid!
Ja, nästan i nivå med Brexit-raset.
Allt är väl som vanligt?
Ingves och SEK går strålande!
!! Kan bli så och en mindre nedgång(som media kommer att ta som kvitto 🙂 ) låter väl naturligt för en tid till att smälta den nya verkligheten. Kronan är väl det enda som kraschat inledningsvis. Dollar ner men kronan värre.
Trump ska skära i en del utgifter och sänka skatterna(högerpolitik ja). Samtidigt vill han nog inte göra det dyrare för svagare grupper. Ett tips är att extremt dyra Obamacare skrotas och görs om t.ex. Sjukförsäkringen är även HRC hjärtefråga så det blir spännande(vallöfte).
Hur som helst. Kraftigt lägre bolagsskatter kan leda till att reglerna för skatteparadis etc förändras så att Apple m.fl tar hem sina biljoner. En anti-globaliseringspolitik torde handla inte bara om handelspolitik utan om progressiva stimulanser för investeringar hemma.
Räntehöjningar? Ja det tror jag. Fortsatta underskott? Ja och här finns risker om det drar iväg.
@Stefan, när jag pratade om börsfällor så hänvisar jag till terminspriserna. Cash har idag inte gått ner under föreg dags low men idag gick vi över gårdagens priser. Amazing!
Det kommer att accelerera med hjälp av vänsterjournalisterna på SVT, SR, TV4 osv. Risken är att de kommer att bli lika förvånade som nu med Trump/Brexit när deras karta inte stämmer överens med verkligheten. SD kommer att öka och får de med sig invandrare av olika generationer så kan det verkligen bli en överraskning.
Nästan hela Svenska Journalistkåren är stöpt i samma form. Umgås enbart med likasinnade mm.
Jag är helt övertygad om att de helt saknar kapacitet att hantera verkligheten, utanför deras preferensfalsifierade sfär.
Jag tror att mediaklimatet även får olika generationers invandrare att känna sig bättre representerade av SD.
Ord som respekt, demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet är något Svenska journalister alltid använder men väldigt sällan menar.
"Ord som respekt, demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet är något Svenska journalister alltid använder men väldigt sällan menar."
Håller med men skulle uttryckt det som att "… men väldigt sällan praktiserar."
Det är svårt att veta vad en journalist egentligen "menar" eftersom det skulle kräva tankeläsning, men det går att observera hur de beter sig, vad de de facto gör.
Ja men journalisternas demokratiska nytta har helt gått förlorad i.o.m. att de ej ens kan praktisera demokrati.
De kan inte ens hantera metadiskussionen.
Lägg till att samma extrema åsiktsspektrum härskar i Svenska sociologiska korridorer. Därmed förlorar Sverige helt sin förmåga att kunna hantera mycket enkla frågor.
Hur långt har det inte gått när våra avlönade samhällsexperter inte förstår samhället, eller ens vet vad de själv menar.
Vänstern försöker få det till att det var arja vita män som valde trump, när valokals undersökningar visar att minoriteter och kvinnor även röstade på honom.Clinton fick inte Afro amerikaner att rösta på henne i samma utsträckning som Obama. det är väl likadant i Sverige att man kan säja att migranter är en homogen grupp. Jag kan tänka mig att Syd amerikaner och migranter från jugoslavien inte har särskilt mycket gemensamt med Muslimer som kommit dom senaste åren
Reinfeldt vill sänka välfärden och mp var hans nyttiga medarbetare utan att förstå det, taktiken är fri invandring vilket medför mindre resurser till välfärden, den starkaste överlever. Läs "det sovande folket" som finns gratis på internet.
Du får sannolikt helt rätt i det du skriver.
Ja, identitetspolitik verkar dumt om man utgör 5-10% av en befolkning. Risken är ju att de övriga 90% sluter upp kring SIN kandidat.
Ben det är annorlunda då jag gör det.
Det var under Reinfeldts vridning av Moderaterna till ett liberalt parti SD växte, Batra har ändrat det och försöker stoppa blodflödet till SD i alla fall i retoriken, problemet är att hon vill samarbeta med dom liberala partierna och då blir trovärdigheten mindre och politiken blir ungefär samma som tidigare och fortsatt tillväxt av SD.
Vilka liberala partier?
Det finns inget liberalt parti i Sveriges riksdag oavsett vad de själva väljer att kalla sig.
Håller med skulle mer riktigt kalla det den svenska formen av liberalism, dom frisinnade i Sverige vill lagstifta om lägsta löner och Hägglund vill i förslag förbjuda folk att ta ut sin privata tjänstepension före staten tycker så, däremot så är öppna gränser en viktig frihet för dom och åtföljande tvång att via skattsedeln betala för ständigt fler utanförskapsområden.
Har sagt det tidigare, säger det igen: Det finns ett antal olikfärgade sossepartier i riksdagen och så ett kommunistparti.
Är SD sosseparti eller kommunistparti enligt dig?
"När SD trefaldigade sina mandat i valet 2014 blev resultatet att vi fick den största invandringsvågen till Sverige i modern tid, rent av någonsin."
Fel, kom inte med osanna påståenden. Läs på.
Orsaken till invandringsvågen 2015 var avskaffade gränskontroller.
Du lever inte speciellt nära gränsen antar jag. När tror du att gränskontrollerna avskaffades egentligen?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är uppenbart att det handlade om externa händelser som drev upp antalet asylsökande under 2015. Däremot skulle våra politiker kanske (läs *kanske*) reagerat snabbare om inte anklagelserna om SD-närmande hela tiden funnits för den som tog första steget mot hårdare regler.
Cornu, räknar du in hela det röd-gröna blocket?
Fas nu har ju den socialistiska Löfven-regeringen "vi samarbetar inte heller med rasister" stramat upp reglerna för invandringen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fast, skulle det stå.
Ja, man har avskaffat asylrätten, men den har å andra sidan i stort sett alltid varit en papperskonstruktion.
Jo, men de har gjort det utan att samarbeta med SD
Bra skrivet Cornu. Själv brukar jag annars säga att vänstern är bra på att beskriva verkligheten(fakta) men rent av farliga när det gäller förmågan att rätta till bristerna genom egen politik.
Menar inte då (s) främst utan V och numera MP
Säkert de, dock så lider (grå)-sossarna av att de är gravt underreprensenterade I de dominerande pratarna. Det är mest Johan Norberg eller Åsa Lindeborg I de tjattrande klasserna, inget där emellan.
Håller med rttck och delar Cornus analys, för vänstern finns det bara ett spår. Mycket hänger dock på om svensk borgerlighet vågar stå upp för sina åsikter, varför ska det vara nedsättande att vara konservativ och borgerlig?
Innan Trumps seger hade jag aldrig trott att Cornu skulle spekulera i att SDs kan få över 30% 2018. Det känns overkligt att de skulle nå så högt och jag är mycket tveksam, gissar mer på 20-25% och inget samarbetet med M/Alliansen, dvs relativt lite inflytande.
Rätta till rubriken förresten
Ja dom är ju redan igång och gör det här till en genusfråga så jag skulle ju inte bli förvånad om det blir mer av den varan.
Maud Olofsson menar du? Högern om glastaket
Hon också alltså? Nej det jag såg var någon skribent för dn och någon för aftonbladet/expressen.
Får man som insnöad stockholmare (bildligt och i dag även bokstavligt) säga att det jag verkligen njuter av dag som denna, är vänstermedias sorg över Trumps seger. Dessa domedagskrönikor, allvarliga ansikten och tomma ögon på gränsen fyllda av gråt i sofforna hos bl.a. oberoende fri television. Jag ska korka upp en flaska Pol Roger Vintage i kväll, i ren skadeglädje.
Tycker mest de verkar trump-na. Ha ha ha!
Vet du vad, det står en PR 1996 och väntar på mig i kylen hemma av precis samma anledning! 🙂
Jobbigt för V+SAP+MP när de där kapitalistiska amerikanerna numera ser republikanerna som det nya arbetarpartiet.
Trump-na… den var så dålig så att jag är avundsjuk över att jag inte kom på den själv 🙂
BD: de ser t-rumphuggna ut…
Hehe ja,många rynkade pannor, flackande blickar. Stor underhållning!
I USA är det väl bara republikaner som arbetar? Muuuhhhhaahhaa
Ett mycket gott förslag herr dr. Själv blir det nog ett nytt ekologiskt argentinskt vin jag hittade i affären häromdagen.
God spis och skål. Hoppas din underhållning på sociala medier blir lika stor som min egen.
Ja det är inte roligt för dom etablerade partierna när någon dyker upp och är på väg mot 20 procent av marknadsandelarna, men för den skull behöver man inte vara så destruktiv att man inte bryr sig om att Sverige körs i botten.
En ny politisk era?
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/11/ar-det-en-sensation-att-trump-vann.html
Intressant att höra etablissemangets delvisa "omvändning". Före valet skreks det ut om alla hot som skulle förverkligas. Nu hör man(nyss Löfven) plötsligt att det kanske inte är säkert att det blir så…….det pratas t.o.m om möjligheter.
Sådant agerande är precis det som syftar på etablissemanget makt och hur detta påverkar media-trumpeterna och vanligt folks medvetande och åsikter. I min värld är det ett bra exempel på hur och varför "majoriteten alltid har fel".
Skönt för Löfven att slippa fokus på Sveriges ekonomi.
Och går den åt helvete kommer det garanterat vara USA-s fel för fel gubbe vann.
JA syndabockar är nödvändiga för alla makthavare. Ett mänskligt drag t.o.m. Här ska media vara pålästa och noggranna.
Ja, just det. Som när man lite diffust riktar anklagelser mot vänstern. Vad nu det är…
Nu har jag inte sett morgonsofforna personligen,men om man läser referaten så verkar s vara de minst brydda. Icke-regeringspartier på bägge sidor verkar vara mer bedrövade
Den där krigshetsaren i L är nästan mer upprörd än vanligt.
Så konstigt ärdet nog inte, Statsmnistern och utrikesministern har faktiskt erfarenhet av att arbeta med människor som tycker olika.
Såg den här undersökningen förresten, verkar som att förutom att Clinton inte vann brett nog så verkar de over 45givit segern till Trump, de som trodde mer på att Hillary var bättre på utrikespolitik och Ekonomi röstat på henne medan Trumparna trot att han var bättre på invandring och säkerhet. Det verkar också som att vit arbetsklass röstat på Trump
http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/president?CID=elec_marq_ext
Städer störreän 50000inv övervikt för Clinton, förorter och landsbygd Trump.
Vänsterdårarna är totalt oförmögna att förstå att det är de som är de onda anti-demokraterna. Öppna gränser har aldrig varit ett recept annat än för demokratins, ekonomins och ekologins kollaps. Man måste ha en råttas intelligens eller moral för att inte begripa det.
Brist på intelligens är vanligt bland dårar, oavsett politisk färg.
Problemet är att det politiska etablissemanget i Sverige, uppfyllda av sin egen självgodhet, tidigt bestämde sig för att vi skall minsann visa att Sverige är bättre än alla andra, dvs vi kommer inte att tillåta något missnöjesparti att få inflytande: "Det som har hänt i våra grannländer kommer inte att hända här. Vi skall inte samarbeta med SD, vi skall inte ens prata med SD, för de är ju nazister… f'låt jag menar rasister med nazistisk och fascistisk bakgrund".
Det stämmer förvisso som Lars skriver att vänstern inte förstår någonting. De tror på fullt allvar att enda anledningen till att de inte ökar i opinion är för att de inte varit tillräckligt tydliga. Alltså, på't igen, mer av samma! Feminism och antirasism! Någon gång måste väl poletten trilla ner på folk?
Tyvärr har borgerligheten samma problem. De tror också att de inte varit tillräckligt tydliga. Alltså, på't igen, mer av samma! Sänkta skatter och mer vinster i välfärden! Och så lite mångkultur och fri anhörighetsinvandring på det. Någon gång måste väl poletten trilla ner?
Moderaterna har nu provat både att göra tvärtom och att göra samma som SD, ändå blir det inga förändringar i opinionen. Hur kan det komma sig, frågar Anna Kinberg Batra och tittar sig vilset omkring. Lika vilset konstaterar hon att Donald Trump vann USA-valet och undrar hur det kunde bli så?
Kanske dags att börja lyssna, jag menar verkligen LYSSNA, på vad folket vill, Anna KB och Stefan L?
Vad folket vill? De vill leva i yttersta överdåd med minsta möjliga ansträngning. Man kan faktiskt inte ge väljarna allt de vill ha, lika lite som man kan ge sina barn allt de vill ha.
Jag tror inte alls att folk vill leva i yttersta överdåd med minsta möjliga ansträngning. Jag tror att folk vill skapa en trivsam tillvaro baserat på sina egna tankar och sitt eget arbete, i gemenskap med det samhälle de lever i. Jag tror inte att folk vill att "de som bestämmer" skall ta frukten av deras arbete och ge det till någon som folket inte har gemenskap med. Kort sagt.
Psevenson: i "yttersta överdåd med minsta möjliga ansträngning" ligger ju att man får behålla maximalt av frukterna av sitt eventuella arbete. För övrigt verkar inte din analys stämma speciellt väl. rätt många har ju röstat för skattehöjningar och det tyder ju inte att t behålla frukten av sitt arbete vägen speciellt tungt alternativt att de vill leva av frukten av andras arbete. Kuckeliku's analys av folkviljan verkar stämma bättre med verkligheten…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
CNN exit poll:
http://edition.cnn.com/election/results/exit-polls/national/president
Vita män och kvinnor valde Trump.
Landsbygden valde Trump.
Någon övervikt outbildade valde Trump.
Gissar att det är SD väljare som skulle kunna välja Trump, detta eftersom de också blir fler när etablissemanget väljer annat.
Ena USA nu Trump!
Inom etablissemanget gäller oftast grupptänkande. Ingen bör avvika för mycket och få vågar. Ofta pga avsaknad av kritiskt tänkande och tunnelseende men mest för att det är praktiskt, bekvämt och stöd i karriären.
Trump och valet är utmärkt ex på grupptänkande där få kunde se bortom Trumps karikatyriska uppträdande. Makten och media driver sig själva i symbios in i ett rum där utrymmet för avvikande åsikter mer och mer kvävs. Till slut råder total consensus.
http://www.expressen.se/kultur/go-west-lofven–gor-som-hillary-clinton/
Mer av samma förslag till Löfven när media trodde Clinton skulle vinna.
http://www.nytimes.com/interactive/projects/cp/opinion/election-night-2016/the-unknown-country
"What we do know is that people like me, and probably like most readers of The New York Times, truly didn’t understand the country we live in. We thought that our fellow citizens would not, in the end, vote for a candidate so manifestly unqualified for high office, so temperamentally unsound, so scary yet ludicrous.
We thought that the nation, while far from having transcended racial prejudice and misogyny, had become vastly more open and tolerant over time. "
Paul Krugman
Samma skräp som svensk media tjatat om egentligen. USA är mer än New York trots allt och det är det som visar sig nu.
"a candidate so manifestly unqualified for high office, so temperamentally unsound, so scary yet ludicrous."
Låter som att Krugman pratar om sig själv?
Hahaha, +1 på den!
Har läst hans värdelösa krönikor gratis tills nu, när tidningen någon gång stuckits i handen gratis. I fortsättningen får han muta mig om jag ska läsa skräpet.
Mer av samma låter ju som taget ur Kaynes marxistiska ekonomihandbok.
Men det är klart, beslutar man om 50% högre skatt för sveriges mest produktiva medborgare så har man inte förstått särskilt mycket.
Kul att få hålla med Cornu någon gång. Ja, det verkar som om hela Politik- och Mediasverige unisont fördömer Trump/Sd och skyller splittringen av svenska folket på Sd istället för de som påtvingat oss massinvandringen och därmed skapat Sd.
Låter som om Cornu har förståelse för Reinfeldts Dogville-inspirerade sadism: "jag avrättar dina barn ett efter ett och slutar först när du slutar gråta".
"Jag påtalade tidigt att en röst på Sverigedemokraterna är en röst på ökad invandring."
Kallas att sätta vagnen före hästen. Det är först när folk börjar gå med kortbyxor som det varma vädret kommer.