Jag har fått många (20+) uppmaningar från läsare om att ta upp den “krigshetsande miljöpartisten” Jerker Nordlund, andranamn på (mp):s kommunala lista i Herrljunga. Då jag känner Jerker erbjöd jag honom möjligheten att skriva ett gästinlägg på bloggen, eftersom Gota Media/BT raderade alla hans kommentarer till artikeln om hans Israel-uttalande. Dock har han sedan dess haft fullt upp med intervjuer, och känner inte att han behöver skriva något.
Jag lärde känna Nordlund sedan tidigt 2000-tal, via den praktiska alternativrörelsens webplats Alternativ.nu, och det var även han som bjöd in mig att föreläsa om peak oil i Herrljunga i våras.
Jag anmäler avvikande åsikt till Nordlunds ställningstaganden och har Facebråkat med honom i ämnet Israel-Gaza upprepade gånger.
Dock är Nordlund en mycket sympatisk och påläst herre i många frågor, bland annat tidigare aktiv i JAK Medlemsbank och mycket påläst om hur penning- och banksystemet faktiskt fungerar, till skillnad mot sk penningsystemhaverister. Eftersom det här är en person jag känner och som står för sina åsikter och uttalanden publikt, så finner jag ingen anledning att gå till angrepp eller ironisera över honom. Jag håller inte med honom, han håller inte med mig, ingen av oss är arga på varandra.
Sedan är ju själva uttalandet grovt taget ur sitt sammanhang. Nordlund menar att man internationellt ska utsätta Israel för samma blockader som Israel utsätter Gaza för. Fast det är ju extremt kontraproduktivt. Den enda som förser Gaza med mat, livsmedel, vatten, gas, fordonsbränsle och el är Israel. En blockad av Israel innebär en blockad av Gazas möjligheter att få åtminstone gas, fordonsbränsle och el (via israeliska gasverk), då detta är beroende av import till Israel. Kort sagt drabbar en blockad av Israel även Gaza.
Däremot står det ju alla fritt att bojkotta israeliska varor och tjänster. T ex vägra handla något med streckkod, eller i butiker som använder streckkodsläsare (har jag för mig), samt en lång rad andra högteknologiska produkter.
Jerkers 15 minuter i rampljuset inleddes av artikeln i Gota Media/BT. En rätt balanserad artikel, men de flesta verkar bara läsa Aftonbladetrubriken, Politiker vill starta krig mot Israel.
“Vi måste på ett globalt plan sätta in samma medel som Israel använder mot Gaza. Genom handelskrig och bojkott kan vi visa att det här kostar.”
Miljöpartiet själva har en någorlunda balanserad åsikt.
“Även om det stämmer att Israel ligger på stulen mark varifrån hundratusentals palestinier fördrivits så är det inget som de israeler som är födda och uppvuxna i detta land av idag kan beskyllas för.”
Jag har även fört fram motsvarande argument i mina facebråk med Jerker, dvs att säkert över 95% av Gazas 1.6 miljoner invånare har fötts efter att Israel bildats. Enbart sedan 1970 har 1.3 miljoner personer fötts i Gaza, som alltså aldrig bott någon annanstans och inte heller därmed kan anses ha någon rätt till mark i Israel. Därtill har Israel inte stuilit mark. När staten bildades fick alla som bodde där bo kvar, men grannländerna lurade folk att fly. De som stannade och deras barnbarn, är, oavsett etnicitet, idag fulla medborgare i Israel och tjänstgör rent av i militären IDF.
Man kan förstås förstå att barnbarnen till de, som gick på den arabiska propagandan och flydde, idag är bittra, men ilskan bör i så fall rikta sig mot arabländerna och inte mot Israel.
Konflikten underhålls också av bland annat Iran, som smugglar in raketer åt Hamas, enbart i syfte att hålla liv i en hopplös konflikt i ett cyniskt spel med gazabornas liv. Även Egypten, som stängt sin gräns mot Gaza gör alltså sitt bästa för att öka misären för gazaborna.
I Bonnier/GT skruvar Nordlund upp retoriken till Facebooknivåer och kallar Israel för en sinnessjukdom. Även Aftonbladet fick tid med Jerker. Sedan har vi TT via t ex Skånskan.
Jerker sammanfattar det hela väl i ännu ett replikskifte på Facebook:
I Sverige har vi åsiktsfrihet, så det står Jerker Nordlund fritt att ha fel. Och sätter Herrljunga på kartan, det gör han också…
Även denna gång kommer konflikten sluta som vanligt. Israel kommer krossa Hamas kapacitet att skjuta raketer, och sedan tar det 3 – 4 år innan Hamas byggt upp tillräcklig kapacitet för att Israel ska sätta hårt mot hårt igen. Skölj, upprepa behandlingen, men mjällen går ändå aldrig bort.
Konflikten kan på ett enkelt sätt avslutas. Stoppa insmugglingen av raketer till Gaza, så kommer Gazaborna också få leva ifred. Men det vill inte Iran och det vill inte Hamas, som lever på konflikten – ett fungerande Gaza skulle inte heller ge Hamas stöd. Antagligen vill inte Jerker Nordlund det heller, för då skulle han inte ha något att rasa om och kanske inte skulle kunna hålla sig borta från arbetsmarknaden…
Nåja, trevligt fredagsmys på er. Det blir … intressant när (mp) ska förhandla om regimbildandet i Sverige i september, med tanke på att det är personer som Jerker Nordlund som via omröstningar på partistämman fastställer partiets politik. Även om han är en vit medelålders man, som åtminstone ibland har varit heterosexuell med tanke på att han har barn. Fast om jag minns rätt så har han även åsikter om femiscismen, som går emot partiledningens och Åsa Romsons hata vita män-linje…
43 kommentarer
Det fanns vid grundandet av Israel terrorgrupper som mördade misshagliga icke judar för att få Israel ränsat. Sternligan dödade också en svensk fredsmäklare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Sternligan fick sedermera sitta och skryta i TV om sina blodbad, och skrocka lite sådär gemytligt på ålderns höst. Tänk om Eichmann förfarits samma nåd? Bisarrt.
Dock inte en anledning att som Nordlöf vill på nåt sätt sudda bort staten Israel.
Svensken hette Bernadotte om jag inte missminner mig….
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jo, det var väl typ det sista vettiga kungafamiljen bidrog med? Sen dess har det bara varit en massa fyllon, smygbögar och byfånar.
Hur kommer det sig förresten att denne Nordlund skriver under nåt indiskt alias?
Sternligan kidnappade/mördade även brittiska soldater och tjänstemän. En av deras ledande figurer blev senare statsminister i Israel.
Och britterna svarade med kulor doppade i grisblod och att begrava skjutna terrorister med grisar. Säga vad man vill om britterna men man vill inte hamna på deras dåliga sida
Ben Dover 18:00, kan du hitta något samband mellan acceptansen av Sternligan och vad som hände några år innan?
Jämförelsen med Eichmann är för övrigt sinnessjuk.
Våldet ser inga gränser. Men någonstans mitt i all förvirring måste vi ta avstampet i de folkrättsliga grunderna. Dessa är:
(1) 1947 års delningsplan och
(2) FN:s Resolution från 1967 att ingen mark kan vinnas genom krig.
Enligt dessa folkrättsliga grunder är Israel en ockupationsmakt, dels av de områden som intagits i strid mot FNs beslut och dels p.g.a. de blockader av palestinska områden på Västbanken och Gaza, samt provocerande illegala bosättningar inom palestinska områden på Västbanken.
Livet är inte rättvist och supermakterna skiter i FN
Ett land som omges av länder och folk som inte vill erkänna landets existensrätt skiter nog rätt blankt i en resolution från 1967.
Jordanien och Egypten har väl fredsavtal med Israel?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Utan lugnet mot Jordanien och Egypten så hade Israel stått med ryggen mot havet!
Tack vare militären i Egypten så vågar Israel göra så här.
Frågan är om militären i Egypten klara att hålla folket lugna…
Och i Jordanien har man väl mängder av flyktingar!
För övrigt är det väl bara bråk runt Israel…
Problem, problem….
Det finns många länder som ger Palestina sitt erkännande, och där särskilt alla andra arabländer, så det som Kingedward24 säger om att landet omges av länder och folk som inte vill erkänna landets existensrätt är inte sant. Arabländerna/mellanöstern, afrika och asien, är där Palestina har mest stöd nästan alla länder stödjer dem fullt ut där.
http://sandberg.be/vindskupan_hem/wp-content/uploads/karta-erknnanden.png
USA och halva Europa däremot är de som strävar emot ett erkännande av Palestina. dvs. "västländerna". Till och med Ryssland är mer positiva till Palestina än vad vi i Europa är.
Rymdis, det var Israel jag syftade på.
Palestina är inget land.
Är det en naturlag att alla på vänsterkanten hatar Israel? Finns det som en lista med åsikter de lär in på något vis?
I Tyskland finns det en del pro-israel-vänster, eller fanns förr iaf.
Hej mrlowrisk,
Jag tror att det beror på att Isral stöttas av USA. Som du säkert är bekant med är USA kapitalistiskt, och hatas således av vänstern. Därför kan man inte heja på Israel i konflikten – alltså måste man heja på den andra sidan.
Hoppas att det klarade upp det.
Nu är det inte i artikeln han säger att man ska starta globalt krig mot Israel, utan i det Facebook inlägg som klippts ut i bilden på toppen av artikeln. Om han klargör det inlägget med att det är ett handelskrig han menar, ok, men det verkar definitivt inte vara skrivet som sådant från första början, utan ett fullskaligt militärt krig han menar.
Jag menar för det mesta inte ett skit när jag publicerar sena kvällskommentarer på Facebook. Men när GT och BT ringer upp får man ju hitta på något.
Om man nu skall ta det episka inlägget i sin helhet så skedde det som en kommentar till att turkiska demonstranter hade stormat Israels ambassad i – förmodar jag – Ankara.
"Det är det som behövs nu, ett globalt krig mot Israel. Jag har frågat Carl Bildt vad han tycker om det. Det är helt oacceptabelt. Han vädjar att vi skall lugna ner oss och låta honom vädja till Israel att lugna ner sig"
För en nykter betraktare är det tydligt att udden i mitt inlägg inte ens är riktat mot Israel, utan mot vår utrikesminister Carl Bildt som jag försöker ge ett tjuvnyp närhelst jag kommer åt. I detta fall upprör jag mig över två uttalanden han just gjort i pressen. Först angående Israels bombning av barnsjukhus i Gaza: "Vi kan ingenting annat göra än att vädja" Sen angående Hamas Qassemraketer som under ett par timmar stört flygtrafiken i Tel Aviv. "Det är helt oacceptabelt". Om jag nu inte hade tyckts så djäkla illa om Romsons Almedalstal skulle jag ju kunna ha drämt till med att Carl Bildt tycker att det är oacceptabelt att judiska, heterosexuella medelålders män får sitta och vänta ett par timmar extra på en flygplats, medan han bara vädjar när bruna, palestinska, småflickor som ej ännu uppnått könsmognad får sätta livet till.Men då jag ogillar sådan könspolariserad retorik så startade jag istället ett globalt krig mot Israel. Enligt GT i alla fall. Så kanske jag skall vara lite försonlig mot Carl Bildt trots allt, jag vet ju inte heller hur det var han egentligen blev citerad.
Men nu är det som det är – och jag som suttit två ggr i fängelse för vapenvägran har blivit den nationelle krigshetsaren. Förutom att det som sagt håller mig borta från arbetsmarknaden, kommer det troligen att hålla mig borta från kommunpolitiken med förfyra år framåt, eftersom det ser ut som om miljöpartiet i morgon skall göra gemensam sak med kristdemokraterna, det parti vars värderingar ligger Israel allra närmast om hjärtat och förklara mig som en olämplig företrädare för dem i slaget om snöröjning, sophämtning och kommunala byskolor.
Fortsättning följer.
Det vanliga brölandet från folk på vänsterkanten. Det bästa sättet att motarbeta israeliska ekonomiska intressen är att bygga en offentlig databas där folk kan se vilka företag som ägs eller kontrolleras av israeler. Det är betydligt viktigare att bojkotta mer avancerade produkter än israeliska apelsiner eller tomater, eftersom de bidrager mycket mer till israels handelsbalans och sysselsättningsnivå. Det är också mycket lättare att förfalska en grönsaks ursprungsland än en maskins eller tjänsts.
Frågan är om du skulle begränsa basen till israeler? Skulle det inte klia i fingrarna att istället göra en bas över judar?
I den Palestin-Israeliska konflikten visar vänstern sitt sanna mångkulturella hyckleri.
Man är emot Svensk nationalism, men man är för panarabisk nationalism, man påstår sig vara för mångkultur men man är generellt antisemitisk, man påstår sig vara för jämlikhet mellan könen, men man attackerar vita män.
Jag skulle vilja kalla det att man är för vänstervriden blandkultur, men det är då rakt inte mångkultur.
Den här konflikten har gett mig intrycket att det vore otroligt bra att köpa Israeliskt luftvärn. Visst har raketerna som skjutits ner varit enkla men de var många, få slank igenom och bara en sådan sak som att systemet väljer träffpunkt i banan för att minimera skadorna när skrotet störtar är lysande. Så gärna "Davids sling" med Iron dome som komplement och om vi köper mycket går det kanske att ordna rabatt om vi förbinder oss att låna ut hälften av ammunitionen till Israel nästa gång de behöver försvara sig och riskerar skjuta slut på luftvärnsmissiler.
Dessutom vore det en fantastisk politisk signal för vilka värderingar som vi står för om vi köper avancerade Israeliska vapen och förbinder oss att hjälpa dem nästa gång de angrips.
Sedan förutsätter detta givetvis en utökad försvarsbudget, precis som allt annat som får försvaret att fungera.
Tror att tre rejält svårsmälta saker måste till för att konflikten ska kunna lösas:
1: Grannländerna och Palestinierna måste erkänna Israels rätt att existera.
2: Palestinaflyktingarna måste få medborgarskap i de länder där de bor.
3: Bosättningspolitiken måste upphöra, och Palestinierna måste ersättas rättvist för den landstöld som bosättningarna innebär, alt att bosättningarna avvecklas.
Ungefär så, med det tillägget att Israel är den starka parten och har mest att förlora på en uppgörelse som innebär att Västbanken ska ges tillbaka. Sålunda kommer konflikten att fortgå under vår livstid tills hela Västbanken är bebyggd av illegala bosättningar.
Då kan man också vara lite politiskt inkorrekt och säga att de bästa nog vore om de faktiskt byggde bosättningar över hela västbanken. Det vore kanske det bästa långsiktigt.
Bosättarna får bokstavligen öknen att blomstra där de drar fram och får områden som tidigare knappt dög att valla getter att bli blomstrande fruktplantager. (Fast vet ju inte hur det ser ut med vatten rent ekonomsikt etc).
Jag tror inte Hamas är särskilt sugna på att erkänna Israel heller. Det skulle ta ifrån dem stora delar av deras existensberättigande.
Jag tror att det krävs internationella krafttag och mutor mot alla inblandade parter för att få till stånd en lösning, om det ens är politiskt möjligt.
Jag röstar med plånboken. Jaffa-apelsiner säljs väl inte ens i Sverige längre, så dem kan man inte bojkotta, men återfyllningspatroner till min SodaStream köper jag från Aga. Små bidrag är också bidrag.
Mångas kärlek till Israel är lika stark som hatet mot Ryssland. Och detta brukar vara en och samma person. Så mycket villkorslös kärlek och hat samtidigt. Lika ovetenskapligt som en mors kärlek till sitt barn.
Många ursäktar kärleken med att Israel är en "demokrati". Om så är fallet varför har inte palestinier rösträtt? Är judar mer "jämlika"?
Varför måste man stämpla kritik mot Israel som något "vänster"? Jag hur "höger" som helst men finner ingen logisk anledning till att försvara Israels handlande.
Ja, det är märkligt att man måste köpa paketdeal på sina åsikter.
Syns ju i andra sammanhang också – det finns väl nästan inga skeptiker till global uppvärmning som står till vänster, t ex?
När det gäller t ex Israel är det ju fullt möjligt att granska en stats handlingar utan att behöva blanda in t ex USA. Precis som det är möjligt att granska Rysslands agerande utan att behöva blanda in USA stup i kvarten…
"När det gäller t ex Israel är det ju fullt möjligt att granska en stats handlingar utan att behöva blanda in t ex USA."
Njae, inte riktigt ändå. Israel har alltid varit helt beroende av USA och har varit tvungen att konsolidera sin politik med USA, som ju är Israels enda allierade och den enda större stat som ovillkorligt stöder Israels existensberättigande.
Det dyker upp några minnen från 1950-60 -talet.
Det sades att på 1950-talet hade det varit mycket lätt att ta hand om den då rätt fåtaliga gruppen, palestinska flyktingar, speciellt som folkmängden i de kringliggande arabstaterna då var låg.
Men arabstaterna ville i stället fixa till ett framtida problem och vägrade att ta emot några palestinier.
Man kan nog säga att de lyckades!
Men vad händer sedan? (Frånsett leveranser av raketer att skjuta mot Israel, som nog kommer att fortsätta länge till.)
När världsekonomin blir sämre. ( Skuldkriser, peak oil med mera. )
När ingen längre kan eller vill försörja 2 miljoner ( och snart än fler ) palestinier.
Israel har ingen möjlighet att ta emot 2 miljoner terrorister och terroristsympatisörer. Det vore en total kapitulation och utplånande av Israel.
Egypten varken kan eller vill ta emot alla dessa palestinier.
Detsamma gäller övriga inblandade arabstater.
Vad kommer att hända?
"Israel har ingen möjlighet att ta emot 2 miljoner terrorister och terroristsympatisörer."
Du idiotförklarar dig själv med den typen av tillmälen.
@ Kingedward24
Hur?
Är inte Hamas officiellt en terroristorganisation?
Såvitt jag förstår från nyhetsrapporteringen från Gaza har Hamas ett mycket stort stöd från befolkningen i Gaza och är inte deras mål att kasta ut Israel i havet.
För övrigt har Israel ingen som helst försörjningsplikt för ett flyktingläger, som startats utan deras medverkan och tillåtits att växa hejdlöst.
Du antyder att det finns 2 miljoner terrorister och terroristsympatisörer i en befolkning på 4,5 miljoner. Det är givetvis helt uppåt väggarna.
Hopplösheten får en stor del av befokningen att rösta med fötterna, och då blir det Hamas. Det är en signal om att palestinierna är illa ute, en röst på Hamas kommer antagligen från en person som har gett upp vidare framsteg i konflikten, och dessutom legitimerar den Hamas som inte strävar efter några som helst framsteg (då skulle de ju försvinna).
#Ben Dover
"När det gäller t ex Israel är det ju fullt möjligt att granska en stats handlingar utan att behöva blanda in t ex USA. Precis som det är möjligt att granska Rysslands agerande utan att behöva blanda in USA stup i kvarten…"
Där håller jag helt med. Men det är nu många försvarare av den realt existerande sionismens själva livsluft att måla världen svart-vit – "den som inte är med oss är mot oss".
Jag är mot ganska många saker, men manikeister är jag oförsonligt emot. Många som försvarar den realt existerande sionistiska staten är manikeistiska low – m**'*r – f*****s. Men det falsifierar inte i sig sionismen som ideologi, lika lite som den realt existerande socialismen i DDR med nödvändighet falsifierade socialismen som ideologi.
Men manikeismen är förvisso en major red alert för ideologier som smittas av den.
Det intressantaste försöket med hur tabun skulle kunna överträdas och hörnflaggorna släppas i Israel-Palestinakonflikten är väl Ginges et als: "Sacred bounds on rational resolution of violent political conflict".
Tyvärr är den väl för saklig för att bli läst av någon mer än de mest kunskapsnödiga som "vill förstå". Det är ju nästan lika skönt att krama hörnflaggor som att kissa på sig.
http://www.pnas.org/content/104/18/7357.full
Från studien:
"we predicted that those who hold sacred values would be less antagonistic to compromise over those values if the adversary suffers a similar loss over their own sacred values, even if the adversaries' loss does not instrumentally alter the compromise deal at hand. "
Så när rena cost-benefit-överväganden och kohandel i den rationella världen inte ger ett smack (som i Israel-Palestina-frågan), därför att både parter har "sacred values", så kan dock cost-benefit-överväganden och kohandel *inom* den irrationella *heliga* världen göra det. Typ, handla det irrationellt heliga värdet *rätt-att-återvända" mot det lika irrationellt heliga värdet "Israels-rätt-att-existera-som-judisk-stat".
Och Gazas ursprungsbefolkning, de 60 000 1948 med ättlingar, skiter förstås alla gemensamt i.
Vill bara meddela att deras åsikt också borde få komma fram.
Hej
Jag fick upp den här sidan under en googling och kände visst vemod över hur snabbt världen ändrar sig. Det där, det var ju så länge sedan – och ändå precis som igår. Tänk, man diskuterade på nätet som om det fanns en gemensam ståndpunkt som alla skulle kunna inta.
Jaja, nu har tiden gått och jag har lämnat både miljöpartiet och Sverige och bor numera i sopornas och den organiserade brottslighetens huvudstad Napoli där jag faktiskt lyckas försörja mig hyfsat. Min politiska analys har nog hunnit bli bra många snäpp mer Machiavellisk än tidigare, jag vet inte om herr sajtägaren skulle se det som ett närmande eller avståndstagande. I vart fall önskar jag Ryssland lycka till i kampen mot ISIS , jag önskar USA God Fortsättning i försöken att låtsas om att man inte stödjer ISIS., eller i vart fall stödde tills de blev för busiga och er där hema önskar jag god kamp med både snöstormarna och jakten på alla låtsasterroriset.
Ci vediamo e abbracci a tutti.
Jag skall nu några år efter när krigsdimmorna har lagt sig också erkänna att jag aldrig menade att vi vare sig sdkulle starta världskrig eller handelskrig mot Israel. Jag blev bara jublande glad över stenkastningen mot Israela ambassad i Ankara efterso m jag tyckte att de bildligen kunde fara åt helvege Formuleringen om hsnd erlskrig var en nödlögn jag drog till med för att ha en förklaring att komma med när jag blev uppringd av journalister