Finland ska köpa 100 st stridsvagnar av typen Leopard 2A6 från Tyskland Nederländerna. Priset ska vara 200 miljoner euro, 2 miljoner euro eller 18 MSEK per styck (Bonnier/TV3).
Den svenska stridsvagn 122 är en äldre variant, kallas Leopard 2A5, och 42 stycken ska renoveras. Bland annat ska man byta batterier på dessa 42 stridsvagnar.
Den svenska upphandlingen för batteribyte mm på svenska Leopard 2A5S landar på 700 – 1 000 MSEK, eller lika mycket som att köpa 55 st modernare Leopard 2A6 från Tyskland Nederländerna. Om man är en finne, som alltså inte är totalt inkompetent likt svenska FMV.
Någon skrattar hela vägen till banken, och det är inte svenska skattebetalare.
Glömde den moderata försvarsretoriken. Batteribyte på strv 122 är en försvarssatsning. Bra för Sverige. Bra för Skaraborg. Bra för Skövde. Personrösta på Cecilia Widegren (m).
28 kommentarer
Vi får väl hoppas att renoveringen utförs i Sverige av Svenska skattebetalare då.
Idag är det ännu en härlig dag att inte vara stolt Svensk.
Stort GRATTIS till Finland som får riktigt bra pansarvagnar dessutom, kanske vill de invadera Sverige så vi kan kapitulera och bli finnar allihopa?
Det heter stridsvagnar. Och det Cornu glömde skriva var att det schyssta priset så klart beror på att vagnarna är långtifrån nya.
Hotet från "terroristerna" har visst ökat markant i Finland.
Jojo, vänta bara, finnarna kommer att åka på batteriproblem, som all som inte väljer de Luxe-varianten. Finns ingen genväg till den perfekta cigarrettändaren.
Dags för en elementär grundkurs i personröstning?
Fråga: Stryker jag ett namn på valsedeln blir den då ogiltlig?
Fråga: Hur var det nu jag fick upp en person högre upp på listan?
/Den som inte ens vet vem som vann: Let us dance.
I renoveringen av de svenska stridsvagnarna ingår också en ökenanpassning och en anpassning för varmt klimat. Kan det bero på att man befarar en kraftig lokal lokaltemperaturhöjning i Sverige, eller?
Källa som inte längre fungerar:
http://www.ointres.se/2012-11-08_OH_Arsenalen.pdf
Du vet väl att Moderaterna tar klimathotet på största allvar!
Ingår det en tropikalisering av stridsvagnen? Enligt andra, fungerande källor är det i stället ledningssystem och kommunikationsförmåga som ska uppgraderas.
Det är i alla fall mer än ett batteribyte.
Förmodligen är de dessutom grönt miljöanpassade och går nu enbart på batteri och backupladdning med cykeltramp, en eftergift till MP. Därav batterikostnaden.
@Ben Dover 15:31
När jag läste länken då den fungerade, hajade jag till för att uppgraderingarna också hade bäring på ökenmiljö.
Jag kan dock inte svära på det, men som jag uppfattade det, skulle bl.a. luftfiltret och luftkonditioneringen förbättras.
Sverige kan ju få för sig att skicka stridsvagnar till Mali eller liknande länder.
När skickade vi senast stridsvagnar på mission utomlands?
Ben Dover, det gäller att vara väl förberedd för att kunna göra en skillnad. Man vet aldrig när det blir dags att skicka ett par tre stridsvagnar för fredsbevarande verksamhet i långtbortistan. Man kan ju iofs tycka att vanlig brunkräm på näsan vore billigare för våra folkvalda och skattebetalarna, men för äkta realism är det äkta rektala varan som gäller.
20 mille per batteri? Måste in i batteribranschen.
Jag tror det är många som tror att batteri är ett el-batteri, när det i själva verket är eldröret eller kanonen.
Nej, "byte av blybatterier" är det. Det är väl ackumulatorerna helt enkelt.
1. T-90 är 75% billigare än 2a6
2. T-90 datorerna är kraftfullare än 2a5
3. T-90 har längre räckvidd, med upp till 200 km mer
4. T-90 är ca 7 km / h långsammare än 2a6
5. T-90 har reaktiv armering mot 2a6 som har kompositblandad stål
6. T-90 väger nästan 15 ton mindre vilket innebär större framkomlighet i mother russias terräng
Sen har båda anti-tank laser mm. Så 2a6 vinner endast på 10% snabbare topphastighet men förlorar på alla andra punkter mot Ryska T-90.
I närstrid skulle T-90 troligen vinna vid likvärdiga navigatörer då T-90 har reaktiv skydd, vilket Ryssland är världsledande inom. Tyska tanken är dessutom inte byggd lika bra som T-90 för att kriga i skog / lera.
Så finnarna skulle kunna minska sin nota med upp till 75% om de köpte från ryssarna istället, men det är prestigesak.
Gissa hur många T-90 Ryssland kan leverera motsvarande Sveriges 42 halv-tanks?
http://lh3.ggpht.com/__Rm_kIovgno/TYqGkl-yb3I/AAAAAAAAACg/f7eIuSrMTF0/s1600-h/160584261%5B3%5D.jpg
http://defence.pk/threads/russian-t-90-tank-versus-german-leopard-2a6-tank.99951/
Enligt Wikipedia är "unit cost" 2,77-4,25 i 2011 års penningvärde.
Oaktat inflation och med en kurs om 6,50 SEK/dollar kostar den alltså 18-28 MSEK stycket.
Finnarna betalar enligt Cornu 18 Mkr/st.
Så, förklara för mig hur dom kunde fått den 75% billigare?
Pga ökande bränslekostnader närmaste åren, speciellt för diesel… så kommer hjulburna stridsfordorn vara mer intressanta. För att slå ut arena så behövs flerskotts automatik eller mjukvara till missiler som ser till att tima in det perfekt.
Ja, KMW (tillverkaren av Leopard) skrattar hela vägen till banken… om Finnarna får samma erbjudande som brassarna, så innebär det billig standard vagn (=surplus), med begränsad tillåten körsträcka, typ 50 mil/år, sedan kostar varje km väldigt mycket. Såklart så har KMW räknat och vet att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.
det är för övrigt KMW som kommer göra uppgraderingen/modifieringen av de svenska vagnarna också.
alltså kan den oinsatte förledas att tro att Finnarna gör en bättre affär, över tid är jag inte säker på det. Det andra är att svenska miljökrav, regelverk och annat gör att vi inte kan gå samma väg.
Så är det säkert. Sen kan jag inte låte bli att funderar på vad kostnaden relativt nyttan (annat än i vissa utvärderingar av det svenska försvaret) är att ökenanpassa stridsvagnarna. Låter som ren kapitalförstöring.
Det handlar inte om nån "ökenanpassning" alls, åtminstone inte enligt de källor jag har hittat.
Finnarna kör på beprövade system som funkar. Vi vill tydligen uppfinna hjulet hela tiden. När vi fått 4 Archer-system med en förhoppning om ytterligare 20 har de redan 20-talet MLRS 270 som är mycket kapabelt och dessutom banddrivet.
De satsar på toppmoderna kryssninsrobotar till sina F/A-18 Hornet, vi förhoppningsvis åtminstone RBS15.
Ohe nej, svenska statsbyråkrater ä mycket EFFEKTIVARE än de finska kollegorna!
De svenska byrårkaterna har ju girigt profitmaximerat många fler av skatteslavrnas miljoner på sin upphandling. En byråkrats arbetsuppgift är att maximera kostnaderna för sin verksamhet. Svenska byråkrater är mycket effektivare än finska.
En skattebetalare är en slav, en värdelös hund som hans herrar skrattar åt medan de sparkar på den. En skattebetalare som förespråkar skatt, är en slav som är totalt dum i huvet.
Låter som att du är inspirerad av Nietzsche, du vet den där tyska überprotofaschisten.
14st renoveringsvagnar kommer bli "ökenanpassade" kylsystem, kylvästar och dylikt.
Övriga renoveringsvagnar kommer få mer än nya batterier, man kollar på nya band, ledningssystem, skyddsmoduler, nytt brandskydd osv.
Finska folket och dess politiker är stolt och patriotiskt (ej Sv Fp).
Svenska folket och dess politker är rädda och antisvenska (Sd).
En fundamentalfinne igen. Perussuomalainen (Perus = bas eller fundament, suomalainen = finne). Sv Fp ser ut att hänföra till SFP, dvs. Svenska Folkpartiet och nick RB antyder att SFP inte skulle vara patriotiskt. Vilket inlägg.
Andra raden har ju vaken huvud eller fötter. Oneliners brukar inte komma med något sensibelt.
Vagnarna från Nederländerna är alla renoverade och i gott skick.
Priset beror på att köparkretsen är begränsad p.g.a politiska och ekonomiska skäl. Peru var intresserad, men kostnaden att införa ett nytt system var för mycket. Indonesien ville köpa, men Nederländska parlamentet sade nej, p.g.a. människorättsläget i Indonesien.
För Finland är det mindre kostsamt att införa stridsvagnarna, eftersom de har en stor del gemensam teknik med de Leopard 2A4, vilka redan finns i Finland. Tidigare avsåg man att uppgradera 2A4:orna, men uppgraderingen hade kostat ca. 1,5 – 2,5 millioner € per vagn beroende på leverantör och vald nivå. Nu får man (om köpet genomförs) lite körda 2A6:or och har kvar sin 2A4 park, vilken sannolikt används till reservdelar (kannibalisering), ombyggnad för specialfordon (bro och pionjärvagnar [ingeniörvagnar] och vagnar för förarutbildning etc.
Finska försvaret (materialverket är inom försvaret) och det politiska etablissemanget har en förmåga att göra snabba anskaffningsbeslut då prismässigt fördelaktigt material finns att få. Här har dock förhandlingarna pågått en längre tid, och vidare kretsar har blivit informerade, varför en läcka kom att uppstå.