Efter tjugo år som profitmaskin åt privat tandvård har jag nu återvänt till Folktandvårdens trygga famn och precis tecknat ett avtal om Frisktandvård för 87:- SEK i månaden de närmaste tre åren.
Rätt eller fel kan man diskutera, men enbart att slipa ta sig in till Göteborg, utan istället ha 1.4 km fågelvägen till tandläkaren är förstås värt det hela.
Handtrampad
tandläkarborr. |
De senaste åren har jag haft en gnagande känsla av att allt inte stod rätt till med min privata tandläkare, där man av någon anledning alltid fick tänder lagade och fick betala tusentals kronor för detta. Såg allt bar ut så var det någon gammal lagning som skulle bytas ut. De nya typerna av kompositlagningar är rena investeringar för tandläkaren, som därmed får göra en ny lagning inom några år när de gamla går sönder. Droppen blev att en gammal amalgamfyllning borrades bort och byttes ut mot komposit, när det inte fanns något annat att laga.
Så nu är det tillbaka till landstinget som gäller.
Folktandvården i åtminstone Västra Götaland (och antagligen även i andra delar av Sverige) erbjuder Frisktandvårdsavtal, där man efter en undersökning och eventuella intiala åtgärder, sedan riskklassas och till en fast månadskostnad får “fri” tandvård de närmaste tre åren. I mitt fall landade det på 87:- SEK i månaden, vilket kan jämföras med 2000 – 3000:- en gång om året för att få gamla lagningar utbytta hos den privata tandläkaren.
Oavsett verkar Folktandvården vara minst sagt billig. 50:- för en röntgenbild. 489:- för att dra ut en visdomstand. Totalt 777:- SEK för utdragning av visdomstanden, röntgen och borttagning av tandsten, så man går in i frisktandsvårdsavtalet med en åtgärdad mun.
På köpet gick jag nu ner några gram i vikt också.
Oavsett vad som händer med tänderna de närmaste tre åren så vet man iaf kostnaden, som antingen kan autogireras månatligen eller betalas i förväg på faktura en gång om året.
Ur ett hållbarhetsperspektiv kan man diskutera kompositlagningarna. Amalgam har bevisligen negativa hälsoeffekter, men hur vettigt är det att ha halva munnen fylld med plast som ständigt måste bytas? Eller var det bara min gamla tandläkare som behövde åka på semester och därför var lite överambitiös i bytandet av lagningar?
Ingen form av ersättning har utgått för detta blogginlägg och nu ska jag stoppa i mig smärtstillande.
89 kommentarer
Ska du inte ha guldfyllningar istället? Jag har funderat på det ett tag efter att min senaste kompositfyllning pajjade efter 3 månader.
Gör man fyllningar med guld nuförtiden?
Är inte guldfyllningar också amalgam (kvicksilverlegering)? Isf går det väl inte för sig…
Anonym 12:59,
Nej, guld är bara rent guld. Det KAN inte ens reagera kemiskt med något, det är det som gör guld oförstörbart och omöjligt att "konsumera". Guldtänder återvinns ju till minimal omkostnad. Det är därför det används just som tandproteser, det är medicinskt oproblematiskt eftersom immunförsvar och bakterier m.m. överhuvudtaget inte kan reagera på guld.
(Finns dock nån obskyr kemisk möjlighet för guld att bilda några salter med bl.a. cyanid tror jag, som dessutom är giftiga).
Guld kan förvisso *legeras* ("blandas") med andra metaller men det tror jag inte att man gör med kvicksilver i alla fall när det gäller guldtänder. När det legeras är det oftast med hårdare ädelmetaller för att minska slitage och deformation.
Kapitalist: Först säger du att guld inte kan blandas med andra ämnen. Sen säger du att guld kan legeras med andra metaller (naturligtvis eftersom man inte vill ha fyllningar som är som lera). Sen säger du att du inte *tror* att dessa legeringar innehåller kvicksilver.
Vad var det du hade att komma med egentligen?
Legering är inte en kemisk förening. Legering är t.ex. vad du har när du har 18K guld. Jag antar att en anledning till att man legerade med kvicksilver är för att få det mer formbart när tandläkaren utan att för den sakens skull göra det mjukt efter att man är färdig med lagningen.
Magnus 6THlx,
Jag har aldrig hört talas om legeringen guld-kvicksilver annat än för teoretiska laboratoriestudier. Och jag ser inte varför man skulle legera en metall (guld) vars eventuella problem i sammanhanget är att den är mjuk, med en metall som är flytande i rumstemeratur. Att guld är mjuk gör ju inget i samband med fyllningar, eftersom det bara pressar ihop den, eller som bryggor på tänders insidor som inte utsätts för hårda bett. Mjukheten gör också att den inte kan spricka eller drabbas av utmattnignsskador över tid.
Vad jag "har att komma med" är "nyheten" att guld är kemiskt helt oreaktivt och därför idealt för medicinska ändamål på så sätt att det inte kan tillstöta några komplikationer. Immunsystem och mikrober ignorerar guldets närvaro fullständigt. Dessutom gör dess oförstörbarhet att det inte föreligger någon materialkostnad. Samma mängd kommer att kunna säljas i samma tillstånd till ett högre penningpris i framtiden om det skulle tas ut.
Anonym 15:39,
Nej, man har aldrig legerat guld med kvicksilver för medicinska ändamål, eller något ändamål jag hört talas om överhuvudtaget! Amalgan innehåller inget guld alls.
Jag är inte så intresserad av vad du aldrig har hört talas om.
Däremot retas jag lite eftersom ditt inlägg, snarare än att tillföra något, mest handlade om att vifta med handen och säga "jag har gått på gymnasiet"
(vilket jag inte betvivlar f.ö.)
Kapitalist prova att googla "mercury in goldmining" kvicksilver användes vid extration av guld från gruvmalm, numera förbjudet men tekniken används fortfarande fämst i Sydamerika. Faktum är att ordet amalgam kommer från latinets amalgama som betyder legering av kvicksilver.
Magnus 6THlx,
'Att du inte visste att guld är den enda kemiskt icke-reaktiva metallen, ja vad ska jag säga?
Kanske du borde gå på komvux för att uppgradera dig till gymnasiekompetens och därmed åtminsåne en aningens närvaro angående det där med hur saker som existerar ute i verkligheten faktiskt fungerar? Så att du kan begripsa varför guld används som plomber och som pengar, t.ex.? Men det där med hälsa och pengar kanske är oviktigt för dig, så att du ägnar dig åt att oförskämt snäsa av alla som försöker hjälpa dig förstå de mest grundläggande och enkla sakerna om tillvaron…
Anders Rydén,
Googla "guldmolekyl", eller fråga nån som doktorerat i kemi. I gruvhantering använder man så klart katalysiska ämnen för att på enklaste sätt separera guldet från annat. Men vad har det med tandguld att göra? Om man är rädd för tandguld därför att man hört att kvicksilver kan vara ohälsosamt, ja då är det en psykiater man bör besöka…
Kapitalist:
Jag vill påminna om att du svarade på anonyms inlägg: "Är inte guldfyllningar också amalgam (kvicksilverlegering)? Isf går det väl inte för sig…"
Med att snusförnuftigt påpeka att guld inte reagerar med andra ämnen.
Jag noterar för övrigt att det fungerar bra att retas med (snäsa av) dig.
Kapitalist du skrev 19:20 att du inte visste "något ändamål överhuvud taget" där man legerar kvicksilver och guld, vad jag allra ödmjukast påpekade var just ett ändamål där man har gjort det.
En anledning till att man använde amalgam (enligt wikipedia) är att amalgamet är mjukt under lagningen för att sedan hårdna. Eftersom fyllningen skall användas så krävs det av materialet att det är hyffsat hårt när lagningen är färdig – då verkar ju inte rent guld vara ett bra alternativ eftersom guld som bekant inte är ett speciellt hårt material när det är rent. Legerar man det så det blir hårt så kan det bli så att det blir opraktiskt att fylla med då det inte är så formbart – det var anledningen till att jag gissade att man använde en kvicksilverlegering även när man gör guldfyllningar.
Tandguld är vanligtvis 14k, man gör inte en krona eller fyllning (inlay eller onlay) i 24k guld då det är alldeles för mjukt och inte klarar de krafter som finns i munnen… men något kvicksilver finns inte i tandguld.
Det görs väldigt lite i guld i tandvården idag, då det är väldigt dyrt. Materialkostnad för guld ingår inte i det statliga tandvårdsstödet, så en guldkrona skulle kosta runt 3500-4000:- mer än en vanlig krona skulle jag tippa.
Att göra en "fyllning" i guld är också mycket, mycket dyrare än att göra en vanlig fyllning, då den debiteras som en krona. Detta då man måste ta avtryck på tanden efter att ha borrat och skicka iväg det till en tandtekniker som gjuter "fyllningen", som sedan cementeras fast i tanden… plus att du får betala materialkostnaden. Istället för kanske 1000:- för en fyllning får du nog betala en 7-8000:-.
Tack för en trovärdig förklaring från någon som verkar veta lite mer, så slipper vi spekulera…
Kommentar till guld-kvicksilverdiskussionen.
En ytterst begränsad google-fu-ansträngning ger följande:
"Mercury easily forms alloys with other metals, such as gold, silver, zinc and cadmium. These alloys are called amalgams. Amalgams are used to help extract gold from its ores, create dental fillings (in the case of silver) and help extend the life of dry cell batteries (in the case of zinc and cadmium)."
http://education.jlab.org/itselemental/ele080.html
Jag bedömer att texten har en lix lämplig för ungefär högstadienivå. Så att alla ska förstå.
Vidare:
"Pure gold is soft and is usually alloyed with other metals, such as silver, copper, platinum or palladium, to increase its strength."
Tandguld är som regel 14 karat och alltid legerat med andra metaller men inte med kvicksilver. Tandguldet är något hårdare än "vanligt" 24 karat guld.
/tandteknikern
Tandguld är som regel 14 karat och alltid legerat med andra metaller men inte med kvicksilver. Tandguldet är något hårdare än "vanligt" 24 karat guld.
/tandteknikern
Kapitalist> Vad är det för galen idé att gult inte kan reagera med något?
Kungsvatten, kan lösa upp guld.
Guld kan finnas i form av oxid, Au2O3, och sulfid, Au2S.
Fakta, kunskap, ödmjukhet, bitte!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Visst kan kungsvatten lösa upp guld , men var det inte tandlagningar som diskuterades . . . Så extrema syror är det förhoppningsvis få som väljer att ta i mun ! ! !
Gamla amalgamlagningar är riskabla. Dom spränger sönder tänderna. Sist det hände för mej så sprack tanden ända ner i roten. Så när man kommit upp i åren kan det vara läge att byta till plast.
Kul! Har själv funderat på deras erbjudande om fast månadskostnad. Det finns väl egentligen inget som stoppar.
OT och trådkapning här men då du är hög på smärtstillande kanske du vill yttra en åsikt om Cervenkas artikel i SVD idag. Tänker inte lämna några lösryckta citat här då det brukar beläggas med idiotförklaring. Dock börjar det bli trångt på Mount Stupid nu, väldigt trångt…
http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2013/02/05/det-stora-mysteriet-pengar/
Personer som inte vågar stå för sina åsikter med sina namn är alltid haverister och idioter.
Dessutom ger Cervenka en alldeles förenklad bild i de citat han ger. Det är faktiskt inte så enkelt och bankerna skapar inga pengar på egen hand, utan det krävs alltid just en låntagare. I en del fall (framför allt bostadslån med fast ränta) så sker upplåningen ofta i förväg, inte i efterhand, så där är det direkt felaktigt.
Notera också att Cervenka inte uttrycker några egna åsikter, utan bara levererar lösryckta citat.
Sedan påstår dock ni penningsystemhaverister att det bankerna skapar inte är pengar, så alltså håller ni inte med om Cervenka-citaten.
Om bankerna inte skapar pengar, vad är ni så upprörda över?
Tack för att jag fick inkorporeras i haveristernas gemenskap, undras just vad jag skall ha för prefix:)
Tydligen har de smärtstillande preparaten börjat verka…
Läser man artikeln och klickar på länkarna är det fullt med namn som står för sina åsikter. Mervin, King, Adair Turner, Claudio Borio, Michael Kumhof mfl. Är alla dessa haverister och idioter enligt dig?
Vad jag ville ha sagt, och som Cervenka också nämner i artikeln om var pengar kommer ifrån är: "Om världens experter inte ens kan enas på denna punkt, är det kanske inte så konstigt att det blir lite problem med ekonomin här och där."
När detta ämne kommer upp, framförallt på denna blogg, blir de som har en annan åsikt fullständigt idiotförklarade av dig. Kan det verkligen vara så att det du säger och skriver här är den absoluta sanningen, att du har mer kunskap i ämnet än alla de ekonomiska experter som "idioterna och haveristerna" här refererar till? Går det att leverera "raka fakta" i detta ämne? (du påstår att du gör det)
Nej, jag har aldrig påstått att dessa personer är haverister.
Det är ni som är haverister som påstår att pengar inte är pengar, att bankerna själva kan skapa pengar (dvs utan en kund som vill låna), att det är gratis för bankerna att skapa pengar och att de inte måste betala ränta för in- och upplåning etc.
Det är skillnad på folk som felciterar namngivna personer för de inte vill kännas vid sina egna lån och sin egen del i systemet och personer som vet vad de talar om.
"Personer som inte vågar stå för sina åsikter med sina namn är alltid haverister och idioter."
Tss. Du bloggade väl själv anonymt första året? Var allt du skrev då haverism och idioti?
"Om bankerna inte skapar pengar, vad är ni så upprörda över?"
Ja, det här är faktiskt en bra fråga. Faktum är att banker skapar krediter som är denominerade i SEK och som sedan cirkulerar som pengar. Det här snacket med pengar och icke pengar är bara trams. Men visst, om man låser in sig i tänket att bara statligt utgivna pengar är pengar så är bankkredit icke-pengar. Ungefär som folk som inbillar sig att bara guld är pengar och allt annat icke-pengar. Samma skrot och korn.
Tillbaka till topic här.
Jag hade en privat tandläkare ett tag som funkade bra, men då gjorde jag bara undersökningar och inga lagningar eller dylikt då det helt enkelt inte behövdes. Nu senast har jag dock använt folktandvården och det har funkat lika bra. Inga lagningar på jag vet inte hur många år. Måste har järnstarka tänder.
Ja, allt jag skrev måste varit haverism eller idioti. Speciellt som jag bara skrev om ett enda ämne och ältade det om och om igen, samt pekade ut en enda bloggare som alltings fel.
Nej, allt du skrev var absolut inte haverism och idioti och ändå var du anonym, något som uppenbarligen är omöjligt enligt dig själv.
Kolla på citatet, dvs det du själv skrev:
"Personer som inte vågar stå för sina åsikter med sina namn är alltid haverister och idioter."
Du skriver "ALLTID".
Detta innefattar mig och dig själv då och ett antal andra bloggare.
Sedan håller jag med om att vissa upprepar sig i all oändlighet och skriver saker som är irrelevant . Se min kommentar ovan.
Blev jag också haverist och idiot nu?
Jag förstod inte riktigt om det var absolut, ironi, sarkasm eller om Herr Madison skriver under pseudonym eller om du vill döda bloggen?
Observera en rättshaverist är en som har rätten på sin sida, inte en som havererat. Jämför med: Gud som haver barnen kär. Det är väl, böjningsform för nutid, tredje person singular.
Cornu vem har skapat dom pengarna som vi nu använder när vi går och handlar.
Penningmängden och skulderna har ökat under dom senaste decennierna, staten har inte har skapat pengarna.
låntagaren kan inte skapa pengar han kan bara låna pengar av någon.
Cornu hur skapas pengar.
Cornu beskriv vad pengar är och hur dom skapas.
Kallar du folk för haverister för att dom har fel så måste du kunna förklara vad som är rätt.
Om du inte klarar det så är du inte ensam, jag tror att 99% av åra politiker inte vet vad pengar är och hur dom skapas.
Jag tror inte ens finansministern vet.
Kanske finansministern inte vet hur pengar skapas men han är nog jäkligt tacksam att han kan ta ut skatt på den ökande penningmängden, faktum är att det är just politikerna som har tjänat mest på dagens skuldvaluta. Förresten vad tror ni hade hänt om vi inte hade haft denna enorma ökning av penningmängden, hur hade vi annars kunnat finansiera vår välfärd de senaste decennierna?
Penningmängden måste öka när befolkningen ökar och om ekonomin växer, Ekonomin kan inte fungera utan tillräckligt med pengar.
iden om att penningmängden inte får öka är helt felaktig.
Vi ska öka penningmängden så mycket som behövs.
Slopa ränteavdraget så kommer bobubblan att försvinna, det blir mindre lönsamt att låna pengar till bostadsköpet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@ekvationsteorin
Det har förklarats hur pengar skapas och vad som händer när man tar ett banklån. Banken ändrar helt enkelt din kontobalans när du lånar.
Du tror väl inte på fullt allvar att det är en hållbart att dra på sig större och större skulder?
Jag pratade med en ryss för några veckor sedan och vi var överrens om att de har länge använt vodka som ett slags betalningsmedel där. Främst under kommunisttiden, kort sagt, en typ av pengar alltså.
Med ekvationsteorins resonemang kunde vi i så fall påstå att det vore bra för ekonomin om vi hade mer vodka, eftersom det kan användas som ett betalningsmedel.
Hm funderar på en ekvation som ser ungefär ut så här: ekonomisk riskvillighet ökar med volymen av vodka subtraherat med sprittolerans och dividerat med fysisk förmåga
Fysisk oförmåga menar jag förstås
Anonym QE är inte en skuld, du talar helt enkelt inte sanning.
Anders Rydén varför använda vodka som betalningsmedel när vi kan använda pengar, när ekonomin saknar pengar så börjar folket byta varor.
Du klarar inte av en diskussion i nationalekonomi då tar du till argumentationsfel.
Du kan inte ens svara på den simplaste frågan
Vad händer om vi fryser lönerna och ökar penningmängden?
Du kan inte googla svaret står inte på nätet, du måste tänka själv, det är jobbigt.
@ekvationsteorin
"Slopa ränteavdraget så kommer bobubblan att försvinna, det blir mindre lönsamt att låna pengar till bostadsköpet."
Jag vet inte hur jag skall tolka det – vad ville du säga med det? Är det något man bör göra eller inte göra. Vidare vet du hur QE fungerar och vad det får för konsekvenser? Det verkar inte så på ditt resonemang.
Vad är det för argumentationsfel i Rydens kommentar om vodkan?
Anonym
Slopar du ränteavdraget så kan du öka penningmängden utan minsta prisökning på bostäder.
Tänk om det är ränteavdraget som har gett oss bubblor i bostäder och inte bankens utlåning till bostäder.
Vad händer om vi fryser lönerna och ökar penningmängden.
Varför svarade du inte på den frågan?
Avslöjar frågan att lite nya riksbankspengar som inte banken har tillverkat skulle kunna lösa krisen.
Grekland är motsatsen där ska pengarna tas bort ur deras ekonomi och lämnas till fordringsägarna.
Grekerna har delvis börjar med byteshandel, krisen förvärras pga bristen på betalningsmedel.
En stor del av krisen har bankerna skapat genom credit crunch.
Men det drabbar dom själva nu konkurserna bland bankerna ökar och majoriteten kan bli förstatligade.
@ekvationteorin
Varför kräver du andra på att de skall svara på frågorna när du inte själv svarar på de frågor som ställs till dig?
Hur skulle man isf frysa lönerna? Kort och gott så skulle frysning av priserna på ett ställe kunna leda till att priserna någon annan stans steg istället.
Man kan också syssla med planekonomi och helt enkelt centralt diktera att folk skall köpa mer och producera mer, men planekonomiska konceptet har ju inte visat sig vara någon större hit.
Det finns för övrigt inget som säger att det skulle råda någon slags brist på pengar – för varför skulle då problemet uppstå när penningmängen är så hög som den är idag? Det är inte brist på euros som gör att grekland har problem (då skulle man ju se hela problemet i hela euro-området), och jag tror inte heller du har några belägg för att de börjat med byteshandel.
Självklart finns det pengar som inte är fysiska. Dessa är skapade av bankerna. Varje gång vi använder kort eller köper ett hus eller någon manick på avbetalning är det enbart digitala "pengar" som byter konton. Sålänge saldot aldrig realiseras behöver det inte finns täckning för dessa medel i reela kontanter. Genom att avskaffa kontanthanteringen totalt får bankerna fritt spelrum för att skapa nya monopolekonomier precis som den nuvarande. Dessutom får man inte förvara kontanter i bankfack längre så gissa vilka sjuka proportioner detta har tagit på en skala.
Varför har man årliga tandläkarbesök men mycket sällen besöker doktorn för den övriga kroppen? Vad är det som är så speciellt med tänderna?
Ja, eller hur! Ett så komplext organ som ögat kan repareras permanent i ett nafs för billig penning. Men tänder som inte är mer än en slags biologiska stenar, de lappas och lagas och går sönder igen. Och varför separerar man så hårt mellan tandläkare och övriga läkarinriktningar? TÄnder har väl mer gemensamt med naglar än vad hud har med hjärnor. Det är som de vattentäta skotten mellan skor och kläder, är inte skor kläder, egentligen? Som om ingen livsmedelsbutik skulle sälja några slags drycker, utan det fanns en speciell uppsättning butiker som bara säljer drycker, "för drycker är ju inte mat!"
Tandinfektioner är enligt många rön en Autobahn till hjärtkärlsjukdom.
Som parentes kring hjärt-kärlsjukdomar så börjar läkarkåren smått enas om att dessa främst orsakas av [kroniska] inflammationer i blodkärlen snarare än kolestrol et al.
Läs första kommentaren för denna bok, det kan rädda nåns liv:
http://www.amazon.com/gp/product/0979034000
Precis. Även om tänder ses som något överflödigt har de en orsak till ohälsa såsom systemsjukdomar. Diabetes är vi noga med att behandla för att vi vet konsekvenserna men tänderna skiter de flesta i för att de inte känner till att det leder till hjärt-kärlsjukdomar. Problemet stavas dock ekonomiska förutsättningar. Varför lägga 7k på att fixa tänderna när man kan få den nyaste telefonen för samma summa? Att detta är ett problem handlar enbart om oförmåga att prioritera.
Ont i tänderna är inge kul. Men det är väl åtminstone bra att du numera kan välja bort en dålig tandläkare? (Undrar vad som gått fel med evolutionen just när det gäller tänder, det är ju inte så vanligt att man drabbas av "visdomsfingrar" t.ex. eller att fingrar ramlar av ifall man inte borstar dem dagligen. Håller vi genetiskt kanske fortfarande på att övergå från råa rotgnagare till konsumenter av lagad mat?)
Angående Folktandvårdens kostnader så är det väl alla i ditt landsting som tvingas betala deras underskott, som jag utgår från att de har. Låg pris betyder ju inte låg kostnad, när man har skattebetalarna som garant.
Nja, vuxentandvården ska helt betalas av kunderna och inte via skattsedeln. Men ändå är Folktandvården billigare än privattandvården. Undrar varför.
Marginalkostnadskalkyl?
Stordriftsfördelar?
Sedan har jag hört att Folktandvården har relativt lågt löneläge. Därför har de ofta stor personalomsätttning med många nya i yrket, åtminstone i storstäderna.
För några år sedan fick jag för övrigt en tandläkare som var helt ny, jag var hans första patient. Var lite skeptisk i början men det gick bra, han var väldigt noga. Dock tog allting säkert dubbelt så lång tid som hos erfarna tandläkare. Nästa år när jag besökte tandvården igen hade han slutat och gått över till en privattandläkare.
Dåliga löner och hård arbetsbelastning är svaret på varför Folktandvården är så billig.
Reallöneutvecklingen de senaste decennierna har också varit väldig dålig, tandläkare har gått gått från att vara ett höglöneyrke till att vara ett låglöneyrke, gissningsvis p.g.a. en kombination mellan ett svagt fack och att det under en lång tid i princip enbart fanns en arbetsgivare att välja på.
Samtidigt är Folktandvården de enda jag går till och litar på, synd att de inte kan få bättre ersättning för sitt hårda jobb.
För övrigt är munskölj med fluor, t.ex. Flux men absolut inte Listerine, en mycket bra och billig tandförsäkring.
kongos,
En bidragande anledning till tandläkaryrkets minskade status, har jag hört, är att det är ett högstatusyrke i invandrarländer (som Iran). Så många av de medelklassare som invandrat till Sverige har varit tandläkare. Dels har det lett till överetablering, dels så är det ett stigma att invandrarbakgrund tenderar sänka "statusen" på yrken. Åsså är de förstås nöjda med lägre betalt, för det är ändå rekordmycket för dem jämfört med hemlandets löner.
Sedan är det också den minskande marginalnyttan på grund av den ökande byråkratin inom tandvården.
Privattandläkare kan inte dra av momsen, det kan man på folktandvården.
Varför skulle inte privattandläkare få dra av moms som alla andra företagare? Och isf varför skulle folktandvården få det?
Klart du ska använda guld..istället för plast
Du hade uppenbarligen en bra tandläkare när Folktandvården bedömer att dina tänder inte kommer behöva lagas de kommande tre åren. Det skulle vara intressant hur bedömningen blir om du går till en annan Folktandvård om tre år…
Här kan man jämföra priser för tandvård och tandläkare och här finns referensprislistor som PDF i högra kolumnen.
Håller med om fördelen med Folktandvården jämfört med de privata girigbukarna.
Har också gått hos Folktandvården sedan 1999. Mest positiva erfarenheter.
Har bara behövt laga några tänder som spruckit, samt slipa tandsten och dra ut en elak visdomstand.
Vid ett tillfälle blev lagningen dålig och ramlade loss efter någon vecka. Då fixade de det gratis. Skulle en privattandläkare ha gjort det?
Min tandläkare säger att jag ska behålla amalgamfyllningarna så länge det går, då de håller så bra.
Det gjorde min.
Självklart skulle en privattandläkare fixa en trasig lagning.
Lustigt att många har så höga tankar om landstinget helt plötsligt… Att det finns dåliga privattandläkare gör inte DDR-alternativet till det enda och bästa i alla lägen.
Är inte det bästa av 2 världar?
En oftast väl fungerande billig statlig lösning och möjlighet för andra tandläkare att konkurrera med det?
Tänk om samma fanns inom el, bredband, skola (de privata alternativen här anser jag inte konkurrerar då de helt enkelt skippar elever som är kostsamma) m.m.
Jag var nyligen till Folktandvården för att få tandhygienistbehandling. De tog hisnande 1200. För först skulle de göra en utredning, röntga, uppställa dokument av min tandstatus med mera. Det var nästan dubbelt mot min tidigare privata tandhygienist. Jag gick i taket och talade med någon chefstandläkare. Han hummade i början men så småningom kom en beklagan över att tandhygienisterna tog alla jobb från tandläkarna och att man därför måste prishöja deras tjänster. För de var som ett företag vilket som helst. Så även den gamla hemska folktandvården har fallit för dagens mantra – tjäna pengar till varje pris.
Sedan har jag undrat över dessa onödiga röntgenplåtar de alltid tar varannat år. Hur nyttigt är det? Min senaste tandläkare dog av cancer. Det kan ju inte vara nyttigt med dessa ständiga röntgenundersökningar även för dem. Sedan har ju aldrig något hittats där av värde utan det har kunnat ses utifrån. Ett sätt att tjäna pengar på allt som rör sig igen.
När jag häromåret skulle göra ett stort arbete var räkningen hisnande. Sökte en del på nätet och kunde konstatera att kostnaden ligger i nivå med det bidrag som utges. Så det fungerar på samma sätt som ROT. I alla fall åkte jag i stället till Budapest och fick allt åtgärdat till en lägre kostnad och bidraget utbetalades direkt av svenska myndigheter.
Moventia
En tandhygienist har större vinstmarginal än en tandläkare.
Eftersom tandläkarens debitering även skall finansiera tandsköterskans kostnader.
Chefstandläkaren ljög för dig.
Cornu: Vilken premiegrupp hamnade du i? Jag är i grupp 6 och betalar 187 kr/mån. Jag bor dock i Sthlm, skulle inte förvåna mig om det är mycket dyrare av det skälet.
Grupp 3.
Jag hamnade i grupp 1 och betalar 38 kr i månaden. Fruktansvärt nöjd och det är mycket behagligt att ha den här försäkringen.
Grupp 2, 60kr/månad
Utöver regelbundna kontroller ett kostnadsfritt akutbesök vilket inte medförde förflyttning till dyrare premiegrupp.
När jag var hos min gamla privata tandläkare och fick runt 350kr i "konsultationsavgift" för att jag dristade mig att också prata med tandläkaren under undersökningen så bytte jag till folktandvården. Otroligt nöjd med både service och professionalitet hos Folktandvården och kommer inte byta tillbaka till en privat tandläkare som det ser ut nu.
Hos Folktandvården får jag också vettiga tips, hälsoråd och hon frågar om saker som påverkar min tandhälsa. I stället för någon som vill sälja tungskrapor.
Fenomenet med din privattandläkare är ju ett klockrent exempel på informationsassymetri.
Jag jobbar som personskadereglerare och har gjort det för två stora svenska försäkringsbolag. Jag har sett hundratals behandlings- och kostnadsförslag från privata tandläkare och på dessa anges deras kostnad bredvid referenspriset (som används av Folktandvården).
Inte en enda gång har det privata alternativet varit lägre eller samma som referenspriset. Privata tandläkarbehandlingar är vanligtvis + 10-20% dyrare än samma alternativ hos Folktandvården.
Om man sköter sina tänder väl slipper man gå till tandläkaren så ofta, kanske en gång per decennium eller så räcker, och då spelar det inte så stor roll vad det kostar.
Dagen då du råkar ut för en olycka och inser att din olycksfallsförsäkring har någonstans av begränsning och du själv får stå för 67 000 kronor för att återställakäften känns nog denna försäkringen helt okej ändå.
Bara en tanke…
Det finns dock olycksfallsförsäkringar utan kostnadstak för behandling av tandskador och implantat och har du en sådan så har du en bra poäng =) !
Handtrampad?! Jag skulle snarare vilja hävda att tandläkarborren är fottrampad!
En tandläkarinna jag besökte hade väggarna fulla med affischer av ishockeystjärnor. Jag frågade om hon är så intresserad av ishockey?
– "Nä, men de är fantastiskt bra kunder!"
(På riktigt)
Noterade du skyddsutrustningen de drog på sig när de arbetade med kompositen, det gjorde dom inte utan orsak.
Ett tips angående att ha en bra tandhälsa, undvik alla kolhydrater förutom de essentiella, karies frodas av just kolhydrater.
Min tandläkare hade aldrig sett så lite plack på någon som mig sen jag la om kosten. Hon trodde mig inte när jag sa att det var över åtta timmar sedan jag hade borstat tänderna.
Håller med, förutom en liten detalj: det finns inga essentiella kolhydrater.
Skojar du!
Finns det inga kolhydrater som vi behöver;)
Är det ingen som har bra tips om länder där de fortfarande utför amalgamfyllningar? Det bör vara något land där man kan förvänta sig att komma ut från tandläkaren med bättre tänder än när man gick in.
När jag en gång för länge sedan skulle åka långt bort…
USA… en biljett kostade då lika mycket som idag…
Jobba där…
Så då skulle jag kolla tänderna.
"Åtta hål"…
Men nu var det så att jag var inte hemomkring utan i Skåne och ville alltså kolla så allt funka för ett år eller så…
Så det blev att laga och laga…
Men jag hann bara med hälften av hålen så jag fick en snabbtid hos familjens tandläkare på hemmaplan…
Han kollade över hela garnityret en gång… och så en gång till…
"Tyvärr, jag hittar inga hål…"
"Alltså sådana bagateller självläker, anser jag…"
Hela garnityret är numera lagat då man för fyrtio år sedan borrade i mitten av tänderna och då sabbades armeringen och hörnena small sönder när man skulle öppna ölburkar och annat…
Nu är det plast istället, så det håller bara några år…
Men utan slaktarna på sjuttiotalet så hade jag haft felfria tänder, ty jag har inte haft ett hål sedan den slaktaren i Skåne!
Tycker det är trist att läsa att det inte har blivit bättre sedan 1970-talet, ty min erfarenhet är att den tandläkare jag haft de senaste trettio åren har varit superbra…
Många av mina kompositlagningar har jag haft i käften i över 14 år, görs det rätt brukar kompositen hålla länge.
Det finns lite olika kvaliteter på kompositen och så är det med allt tandvårdsmaterial.