Alingsås kommun, specifikt kommunfullmäktige och avdelningen för hållbar tillväxt, bjuder in kommunens företag och organisationer till en fantastisk förmiddag med tre föreläsningar och efterföljande paneldiskussion.
Föreläsare och paneldebattörer är Schibsted/SvD:s ledande ekonomijournalist och läsvärde kolumnist Andreas Cervenka, Frances Sprei från Fysisk resursteori på Chalmers samt Lars Wilderäng (jag) som driver bloggen Cornucopia?. Min egen (korta) föreläsning har jag titulerat Slutet på oljesamhället.
Klicka på inbjudan för detaljer. |
För privatpersoner kommer jag, som en del av Framtidsveckan Alingsås 2013, föreläsa om omställning och de tre E:na på kvällen i samma lokal, klockan 18:30 – 20:00 i regi av Studiefrämjandet och Omställning Alingsås. Framtidsveckan innehåller också en lång rad andra intressanta arrangemang för privatpersoner.
Närmast i tiden har jag en lunchföreläsning för Börsgruppen på Linköpings Universitet på måndag. Se kalendariet.
12 kommentarer
"Evig tillväxt i en ändlig värld"
Tjänstesamhället passar in i din värld?
Jag går på din föreläsning och du köper mina mackor!
"Inom den privata sektorn ökade antalet anställda med 1,3 procent och inom den offentliga sektorn ökade antalet med 0,6 procent, enligt statistik från SCB."
"Inom tillverkningsindustrin minskade antalet anställda med 2,2 procent under fjärde kvartalet, jämfört med samma kvartal föregående år. I privata tjänstenäringar ökade antalet anställda samtidigt med 2,4 procent."
På väg in i en ny värld!
Härligt! Fortsätt med folkbildningen. Det är även kul att bilden som du ler på används så flitigt. Detta är inte sarkasm, då du tidigare sagt att du ler på bilden 😉
Du påminner lite om min :
andra stora idol
Jag ser leendet.
Hej Lars
Jag har lyssnat till Frances Sprei tidigare, i.o.f.s. rätt många år sedan, och på den tiden var hon tämligen reduktionistisk när hon talade sig varm om s.k. "miljöbilar", s.k. "biofuels" samt el om jag minns rätt.
Jag erfar att akademiker som indoktrinerats/utbildats inom såväl neoklassisk ekonomisk teori som fysisk resurs teori har det gemensamt att de dels lever i villfarelsen av substitutionsantagandet/allt är utbytbart, som i sin tur är intimt kopplat till "allt går att prissätta-antagandet" – vilket sammantaget landar i monetär reduktionism, och inte har någon egentlig koll på olika energikvalitéer, energitransformationer, och därav inte heller något egentligt grepp när det kommer till kvantiteter o.s.v.
Detta brukar resultera i att de inte förstår de nästan 500 energislavar per person som vi har utslaget per person här i Sverige vid vår sida var dag, och som i huvudsak är fossila och till en mindre del bestående av vårt överuttag av det förnyelsebara.
Ok, ville bara dela dessa mina upplevelser, samt tipsa och önska att ni också införlivar en systemekolog/Emergi-vetenskapare till framtida seminarier.
Tja, jag pratar före Sprei…
Det är ganska ointressant att lyssna på föreläsningar som enbart är inriktade på tekniska eller ekonomiska lösningar på ett moraliskt-politiskt problem.
Ty den kris som vi måste ha framför oss har troligen ingen teknisk eller ekonomisk lösning utan måste genomlidas politiskt och därmed moraliskt och etiskt.
Hur skall vi klara dessa slitningar mellan människor som då uppstår när ekonomin faller och massor av människor knappt har mat för dagen?!
Ingen tror väl att detta löses genom att alla ställer på kö med en hacka i näven för att lyfta på grässvålen utanför hyreshuset i syfte att anlägga ett potatisland…
Ty det första problemet blir att hitta en hacka…
Min bekant från Balkan, som sett livet gå i flera faser, anser att svensken kommer att sätta sig på en stubbe och svälta ihjäl…
Blir det så?
Det är egentligen den viktigaste frågan idag. Är svensken och det svenska samhället överlevnadsmässigt?
Ty annars är allt annat ointressant att fundera på..
Alltså, huruvida lånen på villan är för höga eller inget alls…
Om bilen går i morgon eller ej…
För att inte tala om tåget mellan Strängnäs och Stockholm..
Problemet är inte tekniskt i första hand utan en social fråga. Om samhället kommer i gungning kommer vi att försöka rädda vårt eget skinn främst eller finns det en vilja att rädda även grannen?
Detta är den absolut viktigaste frågan! Ty när man funderar på svensk kultur och socialt uppförande så inser man att det grundläggande kulturmönstret för det svenska samhället faktiskt varit ett väldigt tydligt mönster av vad jag vill kalla för: "Förakt för svaghet"!
Överklassdamen heliga Birgitta på sin tid, ömmade för "fallna kvinnor" och betraktades av sin samtid som ett förvirrat fruntimmer som man inte skulle ta på allvar.
Benedektinerorden, med sin arbetsamma och produktionsinriktade inställning, blev varmt välkommen av Sturarna, medan gråbröderna, tiggarmunkarna blev bortdrivna…
Den katolska grundprincipen, att vårda och respektera fattiga och svaga människor, kristendomens (och Islams) grundläggande umgängesprincip blev inte det kulturella grundelement som kännetecknat västerlandet, utan vårt urgamla "Förakt för svaghet", fascismens bas, blev även i fortsättningen vår kultur.
Gustav Wasa tog över kyrkans verksamhet då han därmed kunde dra in alla ledighetsdagar, helgonfirandet, som minskat arbetstiden till hälften…
Tydligen så ansågs först inte de moraliskt sämre vara berättigade för den pension som infördes 1913, då de inte tillfört något till samhället. Det gällde främst alkoholister och andra, ty rent fysiskt handikappade insåg man ju var omöjligt produktiva…
Under trettiotalet drev makarna Myrdal denna urgamla tes i sin "Sociala ingenjörskonst", där både steriliseringar och lobotomi var medel…
Och för att knyta detta till dagens tankesätt så anses inte ett Vettigt Grundavdrag som en lämplig skatteåtgärd ty det gör "att folk sätter sig ner och slutar arbeta". En åsikt som är vida förekommande bland de som har problemformuleringsföreträde.
Någon analys om hur den inhemska behandlingen av folk fungerar i ett unionistiskt Europa kan bara inte uppstå ur denna urgamla kultur.
Blott Sverige svenska slavar ha…
Nåväl, i den kris, som vi redan är inne i sedan början av 1980-talet, då det var uppenbart att Sveriges industriella högkonjunktur var över, så har man inte förstått att den svenska urgamla inställningen, "Föraktet för svaghet" kommer att skapa en social katastrof, där fascismen kommer att förgöra Sverige, då ingen kommer att fokusera på de verkliga problemen, vår förmåga att som en ekonomisk och social enhet klara umgängesproblemen med vår omvärld, utan att istället förvirra oss in i en strid om hårfärg.
Det är trist att behöva ens fundera på att Sverige ingen framtid har som nation. då framtiden istället blir , mycket troligt, en rävarukoloni, där bolag från hela världen slåss om de naturresurser som det imbecilla svenska folket springer ifrån för att kunna slåss på gatorna i städerna i sin personliga skräck för att hamna som tiggare och bli utsatt för den urgamla kulturen: "Vårt förakt för svaghet"
Tycker att du skriver bra kommentarer ,har läst dom både här o där
på cornus sida samla dina kommentarer på en egen blogg
kul och se att det finns folk som hjärnan fungerar på
Lars
Man är bara ett bloss i vinden
En myggas surr
Någon sekund
Hoye är bra.
"It should be understood that great financial manias and their consequent contractions have been regular events, as has been an unusually active sun and its recent decline. Mother Nature will continue to prevail. Implacable market forces will insist that debt be contracted and solar physics has arranged for a significant decrease in solar output."
Global Warming and Other Superstitions
By: Bob Hoye February 13
http://www.safehaven.com/article/28862/global-warming-and-other-superstitions
Each of the three great experiments in authoritarian government in the senior economy included some promotional inspiration. As Rome was corrupted from a republic to a police state the "Genius of the Emperor" provided compelling guidance. In the Sixteenth Century "Papal Infallibility" provided the front for a venal and corrupt bureaucracy. The current financial experiment started around 1900 and essential dogma has included the omniscience and omnipotence of central bankers.
The wonders of extremely intrusive government under the label of Communism was rejected by an always dissatisfied and, in 1989, suddenly critical public. The fall of the Berlin Wall was the symbol. Just as suddenly, full-on socialism could not be sold to the public by control freaks. "The Freeman" in the early 1990s had an article that named the names that turned to environmentalism as a possibly more successful way to impose control. The most successful and at the same time the most dangerous within this political movement has been "Anthropogenic Global Warming" (AGW). Then, the promoters discovered that the climate has been warming for some 12,000 years and the pitch was morphed to "Climate Change". The labels also included "Greenhouse Effect" and no matter what the weather event the "cause" has been the evils of free-market economies.
Research behind the effort was quite limited – the assumption has been that there has been only one influence upon the climate and that is atmospheric carbon dioxide. This was an IPCC selection from all of the influences upon climate. The main ones are solar energy, which is variable, and the amount received at the Earth's surface, which also varies. Both variations are periodic – as are consequent warming phases and cooling phases.
On the nearer-term, Solar Cycle 23-24 has been the weakest since 1913. Solar physicists, Livingston and Penn, have been working on the possibility of diminishing solar output since the mid-1990s. A link to the 2008 review of their updated paper follows.
. . .
Det är lite synd att det är så långt bort. Jag som börjat intressera mig igen för press och porträttfoto skulle gärna ta lite bilder diskret. 🙂