PR-konsulten och fd statsministern Göran Persson var som jag skrev om i morse ute i media (Stampen/GP) och åt sina uppdragsgivare försöker få mer skattepengar att sänkas ner i onödiga utbildningar, under förespegling att han oroar sig över de svenska hushållens skuldbubbla. Men samtidigt har en betydande del av de svenska hushållens skulder just skapats under Göran Perssons försök att dölja den svenska arbeteslösheten genom att tvinga på folk onödiga utbildningar.
Under 80-talet fram till mitten av 90-talet följde studieskuldernas storlek KPI-inflationen rätt väl, men ganska exakt när Göran Persson tog över exploderade studieskulderna, för att sedan öka i mer måttlig takt igen sedan alliansregimen tog över i slutet av 2006. Inte konstigt att han belönades med en hedersdoktorshatt av Örebros “universitet”, som tack för alla pengarna och skämtet att kalla högskolan i Örebro för universitet.
Svenskarnas studieskulder och KPI |
Av de 193 miljarder som utgör studieskulderna, eller ca 6.5% av svenskarnas privata skulder, så uppkom nästan hälften under Göran Perssons lyckade försök att fuska med svensk arbetslöshetsstatistik. Av de 82.87% av BNP som svenska hushållens skulder så är alltså ca 2.5 procentenheter på grund av Göran Perssons katastrofala utbildningspolitik som statsminister och permanenta sabotage av grund- och gymnasieskolan, via sina reformer som skolminister på 80-talet.
Det kanske låter som lite, men det handlar om lite mindre än 100 miljarder kronor dagens felutbildade sitter med i skulder som en konsekvens av Göran Persson. Att läget inte ser värre ut än vad det är beror på att det faktiskt finns amorteringskrav på studieskulderna.
Nu har vi passerat peak högskola och tusentals onödiga och av arbetsmarknaden ej efterfrågade utbildningsplatser ska bort, vilket kommer spara miljarder i skattepengar, som annars skulle kastats i sjön. Då skickar man in mannen vars fel det är att det fått gå så långt, för att få honom som PR-konsult uppmana till ännu mer studievansinne. Han hymlade inte ens, utan sade uttryckligen om att det handlar om att snygga till arbetslöshetsstatistiken: “Det är ett läge nu att utbilda för att hålla tillbaka den öppna arbetslösheten.” Och öka på studieskulderna.
Sedan alliansregimen tog över har studieskulderna bara ökat 8.37%. KPI har samtidigt stigit 8.29%. Detta kan jämföras med Göran Perssons bedrift på 84.9% högre studieskulder med en samtidig inflation på 10.89%.
26 kommentarer
Just i detta fall tycker jag faktiskt inte du är riktigt seriös.
Fenomenet att för många människor gått på universitet finns i flera post-industriella länder och att t.ex. "alla skulle läsa it" under andra halvan av 90-talet är inget man kan lasta GP för.
Gör inga oseriösa uttalandet du inte kan backa upp med fakta.
2000 – 2006 ökade antalet utbildade inom naturvetenskap, matte och IT med 14% enligt SCB. Samtidigt ökade svenska folkets studieskulder med 36% åren 2000 – 2006. Så att skylla de höjda studieskulderna på IT-utbildning är rent trams.
Har inte hittat data för 1996 – 2000, men IT-utbildningarna kom inte igång på allvar förrän IT-bubblan spruckit. Innan dess räckte det med gymnasiet för att bli "HTML-programmerare" (fniss).
2000 – 2006 ökade exempelvis utbildade inom humanistiskt trams, aka "humaniora" med 28%, dubbelt upp mot ökningen inom naturvetenskap, matte och IT.
Utbildade till lärare ökade med 23%. Också mer än naturvetenskap, matte och IT.
Och ja, teknologer räknas till naturvetenskap, matte och IT. Ökningen inom teknik och tillverkning var bara 7%.
Så vi fick hundra miljarder i studieskulder och en massa jävla humanister.
Annat kul:
Doktorsexamen 1996:
Humaniora 132
Naturvetenskap 349
Sammhällsvetenskap 184
Doktorsexamen 2006:
Humaniora 221 +67%
Naturvetenskap 421 +20%
Samhällsvetenskap 374 +103% Hit räknas fö ekonomer
Jo, jag är tyvärr medveten om genusvetenskap och andra "moderna" humanistiska inriktningar.
Jag tänker mera på bristerna i flera decenniers utbildningspolitik där kommunaliseringen, jag vill återförstatliga, bara är en liten del. På 90-talet ansågs ju hög andel högskoleutbildade vara framtiden i många länder, även i de med klart högre kvalité än i Sverige.
Förtidspensioneringarna under GP är väl ändå ett mer uttalat exempel på att dölja arbetlösheten ?
Jag tror inte heller GP skall skyllas för mycket på detta annat än som entreprenören som gjort jobbet.
Kommer inte det här med masshögskoleutbildning från Bolongaprocessen. Samt att detta är något liknande ett EU-direktiv?
Man kan jämföra med Palmes uttalanden om att vi inte skall ha låglönearbeten i Sverige. (I begynnelsen ville många socialdemokrater att deras barn inte skulle ha samma slitgöra som de själva haft. (Palme upplevde nog inte slitgörat själv)) I praktiken har utjämningspolitiken inneburit att alla är lika fattiga.
Se här om andel privata arbeten
Eftersom man inte skall uppfinna hjulet igen och det antagligen är svårt att återinföra de skolsystem vi hade innan enhetsskolans införande kunde ett alternativ vara att rakt av kopiera de regelverk som gäller i den Finlandsvenska skolan! (Detta stycke var ett hugskott jag just kom på.)
Humanister = värdeskapande funktioner inom företagandet….. Inte….
Hann ta studieskulder första hälften av 90-talet. Betalade sista kvartalsavgiften förra året – skuldfri!!!
Regeringen Persson var väl den som drog igång satsningen på att minst hälften av alla skulle studera vidare?
Detta baserat på att man sett korrelationen mellan hög utbildning och en mängd andra positiva saker. Vad politikerna dock missat är att det är bra gener och uppväxtmiljö som både leder till hög utbildning och de andra positiva effekterna. Och därför har man istället främst urvattnat akademisk utbildning.
Man har väl samtidigt urvattnat sin egen väljarbas i och med den starka korrelationen mellan hög utbildning och allians röstande
En lustig konsekvens av att "hälften ska studera vidare" är att i och med att inte varje person med mer än medelbegåvning går vidare till högre utbildning så måste det finnas högskoleutbildningar som kan genomföras av folk med en begåvningsnivå i övre nedre halvan av spektrumet, ungefär på säg Mona Sahlinnivå. En sådan utbildning är inte mer värd än en enkel gymnasieutbildning på grund av att den av naturliga skäl måste vara ganska simpel.
Det tragiska i sammanhanget är att när de mindre lämpade skall in på högre utbilnding kräver detta att nivån sänks för att "alla ska med" vilket leder till att resurser tas från de som verkligen har potential till de som inte har det. Dessutom så får de begåvade sen problem när de skall skilja sig från horder av normalbegåvade med högskole-examen.
Därav orsaken till att HRfolket snart nog kräver ingenjörsexamen för vilket skitjobb som helst
xtra-allt: precis det har jag upplevt när vi skulle anställa. "Jag vet inte vad som behövs, så vi tar en civilingenjör"
Helst en civilingenjör i teknisk fysik. Den tekniske fysikern utbildas i att lösa ALLA slags problem. Och går alltså att ha till precis allt. Se även http://www.youtube.com/watch?v=GTrgu6L2BTo
Grym! eller denna om dina relativt låga läsarsiffror:
A S, intressant och ointressant skvaller
Bredsalvan träffar lite fel, om avsikten är att kritisera icke värdeskapande utbildningarnas tillväxt på bekostnad av värdeskapande, dvs naturvetenskap vs. de andra. Att rakt av på stå att det är "universitetens" fel och mena på att utbildningarna här skulle vara sämre gentemot utbildningarna på de gamla "universiteten" blir löjligt. Det finns sämre och bättre utbildningar på både universiteten och på "universiteten". Centrum för Genusvetenskap, komplett med queer forskning, hittar vi ju både vid Uppsala och Lunds Universitet
Det krävs mer än rätt inriktning för att en utbildning skall bli värdeskapande. Framför allt så krävs det att det finns behov av utbildningen i den omfattning som utbildningen bedrivs – finns inte detta spelar det mindre roll ifall utbildningen är i naturvetenskap eller genusvetenskap. Det är det som är problemet med utbildningsinflation – behovet av folk med högskoleutbildning blir inte större bara för att man ser till att fler går på högskolan.
Helt riktigt. Det finns t ex gott om arbetslösa som har doktorerat i biologi… Ekonomer är det väl inte heller någon brist på, vad jag förstår.
Göran Persson har aldrig levt som han lär utan lever som en satirisk representation av sina egen lära.
hövvet på spiken får man väl säga.
Studiebidragen/lånen gjordes också om runt 2001. Det blev väl en större andel lån, vill jag minnas. Hur som helst försämrades villkoren för de studerande med högre krav på återbetalning.
Det här var en riktigt klockren analys, verkligen en tydlig koppling till att studieskulderna drar iväg under Perssons regeringstid. Nästan så jag är förvånad över G. Perssons skicklighet i att förmå så många att låna sig igenom arbetslösheten istället för att leva på bidrag, smått briljant.
Precis, om man ser utbildning som en investering i sin egen framtid så var det kanske inget dåligt alternativ heller. Jag tycker att vuxna människor har friheten att ta ansvar för sitt eget liv också. Om man vill disputera i humaniora och låna till sin studietid så är det ens eget val lika väl som att låna till köpet av en lägenhet eller placera sina sparpengar i ädelmetaller.
Skall skattebetalarna stå för den friheten? Staten skall satsa skattebetalarnas pengar på så för folket nyttiga saker som möjligt. Därför låter staten 100-tusentals outbildade afrikaner och araber bosätta sig i Sverige. Vilka ubildningar vi väljer och vklka lån vi tar är av underordnad betydelse. Vi kommer få annat att tänka på.
Schiff är lika underhållande som vanligt Is a college degree worth the cost? Vore det någon skillnad om liknande pseudonym empirisk undersökning gjordes här i Svedala.
Att Vingåkers Machiavellin skulle ifrågasätta sin egen förträfflighet är föga troligt. Men att förorda samma medicin som tidigare varit verkningslös är ju bara bedrägeri. ///RH
Visst finns det en omfattande överutbildning, eller felutbildning. Marknaden har kopplats bort till förmån för fritt tyckande. Snedvridningarna är enorma. Det finns även många praktiska idiotutbildningar typ frisör. Bäst torde vara att låta studenten betala säg hälften själv, bortsett från grundskolan. Men de stora skattekilarna gör det orimligt att låta kunden betala allt.
Samtidigt kan det korrupta centraliserade betygssystemet med millimeterättvisa skrotas till förmån fria antagningbeslut av den lokala verksamheten. Gymnasier och universitet konkurrerar då om eleverna och i att kunna ta betalt. De med för höga kostnader eller som inte är intressanta i sitt utbud av utbildningar får läggas ner. Elever som inte har pengar får arbeta och det är bara bra, lämpligen i samma bransch som den tänka karriären. Inget hindrar att detta kombineras med centraliserarade inslag för viss forskning.
Sedan är lämpligen lönebildning friare så att den där utbildningen lönar sig. Nu är det världens högsta skatter, världens mest centraliserade utbildning och världens högsta fack- och kollektivavtalsanslutning. Byråkraterna är många och flummet flödar. Studenterna i världens mest hjärntvättade land blir bara dummare och dummare.